הזיהום בנחל צין: הצמחייה מתה, המעיינות בסכנה

נציג רשות הטבע והגנים טען כי הדלק שדלף עלול לפגוע קשות בצמחייה באזור. המדינה ביקרה את קצא"א על עיכוב במאמץ הניקוי

הוועדה המשותפת לבריאות וסביבה בראשות חבר הכנסת דב חנין (חד"ש) קיימה היום (שלישי) דיון מיוחד שעסק בהשלכות הדליפה הגדולה של דלק סילוני בקו צינור אילת אשקלון (קצא"א). הדליפה אירעה לפני כשבועיים בשמורת נחל צין, במהלך עבודות לשיפוץ הקו שביצעה חברת קצא"א. זיהום הדלק הסילוני בשמורת הטבע עלול לאיים על מעיינות חשובים במורד הנחל ולכן נעשים מאמצים לסלק את הדלק שעדיין נותר בעומק הקרקע, כך דיווחו הבוקר נציגי רשות הטבע והגנים לוועדה

הצינור שדלף בנחל צין. תצלום: אליהו הרשקוביץ

במהלך הדיון ציין מנהל מחוז דרום ברשות הטבע והגנים, רביב שפירא, כי הצמחייה בשמורה התייבשה לאחר הזיהום שנגרם. החשש העיקרי כעת הוא שבתחילת החורף יגרמו שיטפונות להסעת הדלק שנותר ספוג בקרקע לכיוון מעיינות הנמצאים באזור והפגיעה בהם תהיה מכה קשה לכל מערכת הצומח והחי באזור. עם זאת, טען מנהל פרויקט שיקום הנחל מטעם קצא"א, ד"ר רפי מנדלבאום, שלאחר שהדלק הגיע לשכבת קרקע עמוקה, מהירות התנועה שלו יורדת ולכן הסיכוי שהוא יזהם אזורים נוספים הוא נמוך ביותר.

במהלך הדיון בכנסת התברר שלמשרד להגנת הסביבה יש ביקורת קשה על קצב פינוי הקרקע המזוהמת שהיה צריך להיות לטענתו מהיר הרבה יותר. כמו כן התברר שגם עתה אין בידי קצא"א נתונים לגבי כמות הדלק שדלפה מהצינור. בתגובה לטענות המשרד להגנת הסביבה, אמר מנכ"ל קצא"א, יאיר וידה, שהחברה עושה כמיטב יכולתה לפנות את הקרקע במהירות, כל זאת בתנאים טופוגרפיים קשים. בין השאר התברר שקצא"א ביקשה וקיבלה אישור לפנות כמות גדולה של קרקע מזוהמת למפעל נשר ברמלה ששם תשמש הקרקע ספוגת הדלק כחומר בעירה לתנורי המפעל.

נציגי רשות הטבע והגנים דחו במהלך הדיון בתוקף את טענות קצא"א שהנחיות שגויות של פקח רשות הטבע והגנים הן שגרמו לעוסקים בשיפוץ הצינור לפגוע בו ולגרום לדליפה."הפקח עשה את עבודתו, להגן על ערך הטבע שאותו היה צריך להעתיק מהמקום ומי שהפעיל את הבאגר (מחפר) הוא זה שגרם לפגיעה בצינור", טען שפירא.

תגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ