מינוי דיגיטלי של הארץ - באתר בסמרטפון ובטאבלט - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שכחתי סיסמה

הצוואר של הדינוזאורים משגע את החוקרים

מחקר חדש קובע כי הדינוזאורים אוכלי העשב הגדולים לא נהגו ללכת עם צוואר פשוט קדימה אלא נשאו את ראשיהם כמו ברבורים

• גרדיאן, איאן סמפל
  • 23.07.2009
  • 19:09

מדענים טוענים כי התנוחות שבדרך כלל מראות דינוזאורים (במוזיאונים או בסרטים) כשצוואריהם מתוחים קדימה, אינן תואמות את המציאות. לדברי המדענים, מחקרם האחרון עוסק בדינוזאורים מסוג זאורופוד, בעיקר קמראזאורוס.

עולם הפליאונתולוגיה (חקר המאובנים) המתון והמיושב סער ביום שלישי השבוע לאחר שמומחים למאובנים מבריטניה דיווחו על בדיקת עצמות בעלי חיים, וקראו תיגר על צורתו המוכרת כל כך של הדינוזאור, שהפכה למעשה לאמת המקובלת על כולם.

הפולמוס ממוקד בתפיסה הרווחת של גדולי הדינוזאורים, הזאופודים, שחיו בעידן היורה, לפני כ-150 מיליון שנה. לדעת המדענים, יצורים אלו לא הסתובבו בצוואר מתוח קדימה, אלא כלפי מעלה, כברבורים.

בין הזאורופודים נמנים רבים מהיצורים שחיו בפריהיסטוריה, כגון הדיפלודוקוס והאפטוזאורוס. אורך אחדים מבני הזן היה יותר מ-40 מטר, ומשקלם עלה על 100 טונות.

מייק טיילור וצוות החוקרים בחנו את יציבת הצוואר הטבעית של בעלי חוליות יבשתיים רבים כחתולים, ארנבות, צבים ותנינים, וגילו שאצל רובם הצוואר נוטה מעלה ומתעקל מעט בצורת האות "אס", זאת על אף שבדיקת העצמות בלבד היתה רומזת לצוואר בשנמצא במצב מאוזן, אופקי לאדמה.

המאמר התפרסם בכתב העת Acta Pleontologica Polonica. "נטל ההוכחה מונח על כתפי מי שמדברים על יציבה אחרת. לטענתם, הזאופודים החזיקו את צוואריהם בצורה שונה מזו של כל יצור שחי בימינו", אמר טיילור.

הדברים גררו תגובה מיידית ממוזיאון הטבע בלונדון, ולפיה "הכל שטויות. אין זאורופוד שהורכב ביציבה שאינה אפשרית. ייתכן שלעתים צוואריהם היו מתוחים כלפי מעלה, אולם הם היו מסוגלים להרכין אותם, כדי לשתות".

הוספת תגובה