מינוי דיגיטלי של הארץ - באתר בסמרטפון ובטאבלט - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שכחתי סיסמה

טענות נגד שיקום נחל צין: העבודות גרמו דווקא לנזקים

גורמי שמירת טבע טוענים כי העבודות, שנעשו בהנחיית המשרד להגנת הסביבה לאחר דליפת דלק בשמורה, הופכות את השטח "לאתר כרייה וחציבה". במשרד דוחים את הטענות "הלא מקצועיות"

נזקים כבדים נגרמו לשמורת נחל צין בעקבות דרישות מוגזמות של המשרד להגנת הסביבה לכרות קרקע מזוהמת מהמקום, כך טוענים גורמי שמירת טבע בכירים. הקרקע המזוהמת הוצאה לאחר דליפת צינור דלק לפני כשלושה חודשים. במשרד להגנת הסביבה דוחים בתוקף טענות אלו, ואומרים שבוצעו פעולות שהיו נחוצות לניקוי הנחל תוך הימנעות מפגיעה בו.

לפני כשלושה חודשים אירעה דליפת דלק סילוני מצינור של חברת קצא"א העובר בתוך שמורת הטבע של הנחל, המשמשת מסדרון אקולוגי למינים רבים של חיות בר, בהן צבאים ויעלים. מייד לאחר האירוע הנחה המשרד להגנת הסביבה את חברת קצא"א ורשות הטבע והגנים לנקות את הנחל, וזה כמה שבועות מתבצעות בו פעולות ניקוי ופינוי קרקע. לפי רשות הטבע והגנים, רוב העבודות הושלמו ובקרוב יתחילו פעולות לשיקום הנוף.

במהלך העבודות לניקוי הנחל עובדים בו מדי יום כלים כבדים, כגון דחפורים, ונפרצה דרך במיוחד כדי לאפשר מעבר משאיות. אלו מבצעות מדי יום עשרות סבבים של הוצאת קרקע. לדברי גורם שמירת טבע בכיר, "הנחיות המשרד להגנת הסביבה גרמו להפיכת השטח לאתר כרייה וחציבה. פשוט אי אפשר היה לעצור אותם. הנחל זוהם וברור שבקטע המזוהם נגרם נזק, אבל לא היה צריך להוסיף לכך עבודות להוצאת קרקע בהיקף כה נרחב. המשרד להגנת הסביבה התייחס למקום כאילו מדובר בשטח הנמצא בסביבה עירונית ולכן אסור לאפשר שיהיה בו זיהום דלק. אבל מדובר בשמורת טבע, ועל פי חוות דעת מקצועיות, הדלק שמצטבר בקרקע יעבור תהליכי פירוק טבעיים".

חוות דעת מקצועית של רשות הטבע והגנים, שהושלמה לפני כמה ימים, אינה מבקרת את המשרד להגנת הסביבה אבל מציינת שלשמורה נגרם נזק אקולוגי כתוצאה מעבודות הכרייה והשיקום. עבודות אלו גרמו בין השאר להפרעות קשות לפעילות חיות הבר באזור.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "אנו תמהים על הטענות הלא מקצועיות של גורמים שאינם מכירים את העובדות לאשורן. חשוב להבהיר שהמשרד הורה לפנות מהנחל קרקע מזוהמת בדלק סילוני ולא קרקע נקיה. המטרה היתה לסלק את הזיהום במהירות תוך מזעור הפגיעה בנחל ובגדותיו ובמשטר הזרימה הטבעי הצפוי בשטפונות. בתיאום עם רשות הטבע והגנים הנחה המשרד את חברת קצא"א לשאוב את כל הדלק הנוזלי ולסלקו עד לעומק של חמישה מטרים בלבד כדי למנוע פגיעה בנחל. בימים אלה מתמקד המשרד להגנת הסביבה בתכנון עבודות השיקום של הנחל על מנת להחזירו לקדמותו טרם עונת הגשמים הקרובה".

הממשלה מתעכבת במימון הפתרון למלונות ים המלח

חודשיים לאחר שהחליטה הממשלה לפתור את בעיית הצפת ים המלח באמצעות הקמת מערכת קציר מלח, עדיין לא התקבלה החלטה על אופן מימון הפרויקט. המשמעות היא שייתכן שלא ניתן יהיה לעמוד בלוחות הזמנים של הפרויקט ולמנוע את ההצפה, שמסכנת את בתי המלון באזור.

לפני חודשיים ערך ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקור בים המלח, בו בחן את סוגיית סכנת הצפת בתי המלון כתוצאה מעליית מפלס בריכה תעשייתית של מפעלי ים המלח, שסמוך לה שוכנים בתי המלון. מפלס המים עולה מדי שנה כתוצאה מהצטברות מלח בקרקעיתה, וקיים חשש ממשי שבתוך כמה שנים יציפו מי הבריכה את בתי המלון. ראש הממשלה החליט שהפתרון הוא הקמת מערכת של קציר המלח והעברתו לחלק הצפוני של ים המלח. מכיוון שמדובר בפרויקט שעלותו כמה מיליארדי שקלים, הוקם צוות בראשות משרד האוצר שיבחן את סוגיית מימון הפרויקט, ובעיקר את השאלה איזה חלק צריכים לממן מפעלי ים המלח. נתניהו הקציב לעבודת הצוות שלושה שבועות.

יותר מחודשיים לאחר הביקור עדיין לא הגיש הצוות את מסקנותיו. כבר לפני חודש פנו שרי התיירות והגנת הסביבה לנתניהו והתריעו מפני התמשכות התהליכים. "כל יום שחולף, משמעותו המשך הרס תשתיות הקבע, הצפת בתי המלון ונזקים סביבתיים", ציינו השרים בפנייתם. ממשרד ראש הממשלה נמסר אתמול בתגובה כי "עניין מימון הפרויקט הינו מורכב וסכומי המימון הם מהותיים מאד. לצורך בחינת מכלול ההיבטים של הסוגיה יש צורך בעבודת מטה סדורה הכוללת התייחסות כלכלית, הנדסית וחוות דעת משפטית. לאור התמשכות בדיקות מורכבות אלו, ביקש שר האוצר ... להאריך את התקופה שנקבצה לגיבוש מתווה המימון בכמה שבועות".

צפריר רינת



עבודות השיקום בנחל צין. בשמורה עובדים דחפורים כבדים, ואף נפרצה בה דרך למעבר משאיות




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 מפעלי ים המלח צריכים לשלם את מלוא הסכום, הישר מתקציב הפרסום שלהם נדב
  • 11:33
  • 31.08.11

שיפסיקו לשקר לנו בשלטי חוצות שהמפעלים מועילים לים המלח. בדיחה עלובה. הם משלמים את התמלוגים העלובים ביותר ואת דמי החכירה הנמוכים ביותר למפעל בסדר גודל דומה. הגיע הזמן להפסיק את החגיגה.

פרוייקטים מיוחדים