המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
בחר סיסמה
הקלד סיסמה מחדש
אזור מגורים
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שחזרו סיסמה

שמורת נחל קנה: הגנה על הטבע או התנכלות לפלסטינים

עצי זית צעירים ששתלו פלסטינים בשמורה נעקרים, בטענה שהם הרחיבו את שטחי העיבוד; הפלסטינים אומרים כי לא נעשה דבר עם בנייה של מתנחלים

שמורת נחל קנה, אחת משמורות הטבע הגדולות באזור השומרון, הפכה בחודשים האחרונים לזירת מאבק בין החקלאים הפלסטינים והמינהל האזרחי ורשות הטבע והגנים. לטענת גופים אלו, הפלסטינים הרחיבו את שטחי העיבוד תוך כדי פגיעה בשמורה.

לפני מספר שבועות הגיעה שיירת כלי רכב של המינהל האזרחי ואנשי רשות הטבע והגנים אל שמורת הטבע, במטרה לבצע מבצע אכיפה גדול. על פי משרד מתאם הפעולות בשטחים, הפעילות נועדה לסלק ולפנות שתילי זית וערימות צמיגים שהובאו למקום בלי אישור על ידי הפלסטינים. מאות עצי זית צעירים נעקרו, והצמיגים סולקו מהמקום.

אזור נחל קנה הוכרז כשמורה על ידי המינהל האזרחי לפני קרוב ל-30 שנה. זהו נחל המהווה את אחד היובלים הראשיים של הירקון. השמורה עשירה במעיינות ובשטחים חקלאיים, שעובדו במשך דורות רבים על ידי פלסטינים. חלק מהפלסטינים שעיבדו את השטחים, התגוררו בבתים בשמורה, וחלקם עדיין חיים באזור בתוך מערות. בשמורה מתקיים שילוב אופייני לאזור השומרון, ולאגן הים התיכון כולו, של נוף שעובד על ידי האדם לצד נוף שבו המשיכה להתפתח הצמחייה הטבעית.

חומת צמיגים נגד חזירי בר בשמורת נחל קנה
חומת צמיגים נגד חזירי בר בשמורת נחל קנה. צילום: קידר ניר

"גם אם החליטו שהשטח הזה הוא שמורת טבע, צריך להתחשב במי שיש לו קרקעות חקלאיות באזור ולאפשר לו להמשיך לעבד אותם", טוען נזים אל סלמן, ראש מועצת הכפר דיר אסתיה, שתושביו הם בעלי הקרקע החקלאית בשמורה. "יש כאן נזקים גדולים שגורמים חזירי בר לגידולים, אבל המנהל לא אפשר לנו להקים גדרות. לכן לא היתה ברירה והבאנו צמיגים שישמשו כמחסום, אבל המנהל סילק אותם".

לטענת אל סלמן, החקלאים הפלסטינים פשוט המשיכו בפעילות הרגילה של עיבוד שטחים שהיו מאז ומתמיד בבעלותם. "החקלאים מוצאים כל הזמן צווי התראה ובהם דורשים מהם לעקור עצים. "הצווים כתובים רק בעברית, ונותנים לחקלאים התראה של ימים ספורים. הם יכולים לערער עליהם אבל אין להם אמון במנהל האזרחי".

המחלוקת בין גופי שמירת טבע ממשלתיים הרוצים להגביל פעילות אנושית בתוך שמורות לבין חקלאים קיים גם בתוך הקו הירוק, במקומות כמו הכרמל והר מירון, בהם מעבדים דרוזים שטחים בתוך שמורות טבע, ואף דורשים היתר לבנות בתוכם. בשמורת הר מירון התפתחו כמה עימותים אלימים בין חקלאים דרוזים שפרצו דרכים בתוך השמורה לבין פקחי רשות הטבע והגנים שניסו לבלום אותם. סכסוכים אלה לא נפתרו במלואם עד היום.

במקרה של נחל קנה נוסף לסכסוך הפן הפוליטי, הקשור בין השאר בנוכחות המתנחלים. מסביב לנחל נמצאות כמה התנחלויות גדולות ובהם קרני שומרון ומעלה שומרון. בנוסף, הוקם באזור מאחז הנקרא אלוני שילה.

גורמים שונים הקשורים למתנחלים לחצו על המנהל האזרחי ורשות הטבע והגנים לפעול נגד הרחבת שטחי גידול הזיתים בנחל קנה, וגם טענו שהפלסטינים גרמו להטיית מי השמורה ובכך פגעו בה. בין השאר היתה מעורבת בפרשה עמותת "ירוק עכשיו" הפועלת מעבר לקו הירוק, וכן איגוד ערים לאיכות סביבה שומרון שאחראי על הטיפול בנושאים הסביבתיים בהתנחלויות באזור. לאחר פעולת עקירת העצים, טענו באיגוד שהם חיכו חודשים לביצוע האכיפה, וכי הנזקים שהפלסטינים גורמים לשמורה הולכים וגדלים ובקרוב לא יהיה מה לשקם.

לטענת הפלסטינים לא ננקטת שום פעילות כלפי בנייה בלתי חוקית של מתנחלים בתוך שטח השמורה, בעוד שכלפי מי שנהג לעבד ואף לגור בשמורה מאד ומתמיד, נעשה שימוש באמצעים כמו עקירת עצים. אל סלמן מצביע על דרך שנפרצה מכיוון התנחלות קרני שומרון אל השמורה ועל מאחז אלוני שילה, שחלקו נמצא לטענתו בתוך השמורה.

דרך שנפרצה מהתנחלות לכיוון השמורה
דרך שנפרצה מהתנחלות לכיוון השמורה. צילום: קידר ניר

"יש בתוך השטח המוכרז של שמורת הטבע גם דרכים ושכונות של ההתנחלויות יקיר ונופים, וברור שיש כאן אפלייה באופן אכיפת החוק", טוען דרור אטקס, תחקירן העוקב אחר הבנייה בהתנחלויות. לדבריו, בסך הכל יש תשע חדירות של התנחלויות ומאחזים שונים לשמורת הטבע. על פי ריזאק אבו נאסר, תושב דיר אסתיה, לאחרונה נעקרו עצים בשמורה על ידי מתנחלים. במקרה הזה החליטו הפלסטינים להגיש תלונה במשטרה.

דרור אטקס, נזים אל סלמן וריזאק אבו נאסר, בשמורת נחל קנה
דרור אטקס, נזים אל סלמן וריזאק אבו נאסר, בשמורת נחל קנה. צילום: קידר ניר

ממשרד מתאם הפעולות בשטחים נמסר בתגובה שמשטרת ישראל חוקרת את התלונה על פגיעת מתנחלים בעצי זית. על פי התגובה, צווי פינוי שטחים מעובדים נמסרו לפלסטינים בעברית ובערבית, וניתן להם פרק זמן מספק להגשת ערעור. בשמורה נשמר סטטוס קוו שבמסגרתו ניתן לפלסטינים לעבד את הקרקע ולשאוב מים, אך לפני כשלוש שנים הם החלו בעבודות הפוגעות בשמורה והופכות קרקע שהיתה טבעית לקרקע חקלאית. בנוגע להתנחלויות ציין משרד המתאם כי "הדרך מקרני שומרון נפרצה לשם הנחת קו מים ותחזוקו. המאחז הבלתי חוקי לא נמצא בתוך השמורה". משרד המתאם לא הגיב לטענות לגבי בנייה ביקיר ונופים החודרת לשמורת הטבע.
 




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 אם הדרך נפרצה בשביל קו מים לאן מוביל הקו? להתנחלות שבתוך השמורה?  (לת) יוסי
  • 18:44
  • 23.10.11

02 אני נגד אפליה, גם כשהיא נגד יהודים, וגם כשהיהודים הם מתנחלים. אצלי זוהי הסוציאל-דמוקרטיה הציונית!  (לת) ש. יחמוביץ
  • 18:50
  • 23.10.11

03 הכל שקר וכזב.הנוכל הזר דרור אטקס מבעיר בארות מקצועי.הוא וחבריו שהינם סוכנים זרים מחממים את הפלשתינים. מציע לסלק הפלשתינים מהשמורה.
  • 18:53
  • 23.10.11

אף מתנחל לא עוקר להם עצים.כולם שם פלחים שגרים במערות.הם אינם גרים שם דורות רבים. עוד הטעיה של הסמול שחייב תמיד לשקר ולסלף נתונים.
זוהיא שמורת טבע וטוב שהרשות אוכפת שם את החוק. גם אנו רוצים לבקר בשמורה. היא אינה שייכת לפלשתינים.בכלל, איני מבין מדוע מאפשרים להם לטעת עצי זית בשמורה.נשמע לי ממש הזוי.

  •   ולמה מאפשרים לפרוץ דרכים להתנחלויות בשטח השמורה אתה כן מבין? אזוב שבקיר
    • 14:00
    • 24.10.11

    גם אני בעד שמירת החוק בשמורות טבע - אבל כולנו יודעים שגם במקרה הזה האפרטהייד חוגג, והאכיפה מופנית כנגד צד אחד בלבד.
    אלק "ירוק עכשיו"... המתנחבלים ישתמשו בכל מה שייקרה בדרכם - אידיאולוגיה "ירוקה" במקרה הזה - כדי להמשיך בפשעיהם. כשניווכח שהשמירה על הסביבה באמת חשובה להם (ולא השמירה על הנוף מהוילה שהוקמה בלב שטח ירוק) - נתחיל לתמוך במאבקם הירוק.

04 כל הכתבה הזו היא אימוץ של גרסת הערבים נורמאלי
  • 18:58
  • 23.10.11

חלאס, מספיק להאמין לכל צפצוף שלהם, כמדריך טיוילים שטייל שם לפני שלוש שנים ושוב לא מזמן רואים שהערבים מנסים לקבוע עובדות בשטח מכיוון שהם מתנהגים כמו עולם שלישי ואין להם שום עניין בשמורות טבע.
הכביש המצולם בכתבה ונטען שמוביל להתנחלות הוא כביש שנסלל ע"י הערבים עם תחנת אוטובוס במימון אירופי לחבר בין כפר אחד באיזור לשום מקום, הכביש נהרס ע"י רשות הטבע והגנים ואלו השאריות שנשארו ממנו.
לפחות אפשר לומר מה העובדות (ולא לפי גרסת אטקס)

  •   מתאם הפעולות בשטחים חולק עליך ואומר שהדרך נפרצה לשם הנחת קו מים ותחזוקו  (לת) מדריך, לא התבלבלת במקום?
    • 21:03
    • 23.10.11

05 נמשכת ההסתה השמאלנית בשירות האוייב הפלשתינאי  (לת) דרור הנאור מרמת גן
  • 18:58
  • 23.10.11

06 כתבה מגמתית,שמאלנית,אנטי מתנחלים,זו לא עיתונות זו פרופגנדה ! חי
  • 18:59
  • 23.10.11

לא צריך להיות ד"ר במדעי התקשורת כדי לזהות עד כמה הכתבה הזאת מגמתית, בושה לעיותנות ! לקחת עובדות ולהציג אותן באופן מוטעה.
דרור אטקס מוצג "תחקירן" לא הוא לא תחקירן הוא פעיל שמאל קיצוני מוכר אשר מופיע כמעט בכל עתירה של עמותות "יש דין", "שלום עכשיו" וכו'. הפלשטינאים מומחים כדי להרוס שמורות טבע כי אין להם מושג סביבתי, נקודה. כל מי שמכיר קצת התחום יודע זאת, נחל מכמש מזוהם בגלל הביוב של רמאללה, חלק של נחל פרת גם ועשרות מקומות ונחלים מזוהמים בגלל הפלשטינאים. הפלשטינאים אולי עם "כבוש" ו"מסכן"....אבל עם ששומר על הסביבה הם לא, בינתיים. המתנחלים אולי "אלימים" "לא צודקים" וכל מה שתרצו, אבל אוהבי ארץ ישראל הם כן, וכל מי שהסתובב פעם בהתנחלויות, כולל מר אטקס יודע כמה אנשים האלה שומרים על הסביבה ולא בכדי התנחלויות כמו שערי תקווה או מעלה אדומים מקבלות כל שנה פרסים על טיפוח ואיכות הסביבה, אלה עובדות לא פרופגנדה שמאלנית !

07 צפריר בויקיפדיה: "הוא מזדהה עם עמדות השמאל וכותב נגד המשך השליטה בשטחים" כל מילה מיותרת אלי הר-אדר
  • 19:01
  • 23.10.11

אמרת סמול אמרת שקר, סילוף ורמייה. לעולם לא תתפוס את הסמול בדבר אמת. השקר הוא נר לרגליהם.

08 שוב עוכר ישראל נותן דרור לדמיונו הפורה  (לת) יקיפ
  • 19:11
  • 23.10.11

09 נו באמת, עם כל הצרות שיש בעם הזה אתם מוצאים איי שם
  • 19:23
  • 23.10.11

לנכון לפרסם ''צרות'' של פלסטינים גונבי אדמות?
אם אתם דמוקרטים אל תסננו

10 ושוב מלשני שלום עכשיו פועלים כנגד מדינת היהודים גם במחיר הרס הטבע, במימון מדינות זרות עויינות, האם הירוקים לא ירוקים אלא שמאלנים? בדיוק כפי שזכויות אדם זה כיסוי לפעילות אנטי ישראלית ואנטי ציונית?  (לת) איציק המרכז
  • 19:27
  • 23.10.11

11 למה המתנחלים כל כך מתעניינים במה שקורה בפלסטין? לא הבנתי
  • 19:35
  • 23.10.11

שהפלסטינים יעשו בארץ שלהם מה שהם רוצים. הקישון מזוהם שנים והוא בישראל- שיתעסקו בזה

12 שום שמורת טבע לא פגעה בשטחי עיבוד של יהודים, שמורות הטבע הן הדרך לדחוק את הערבים מאדמתם הא ותו לא אז מה מלינין עכשיו למה מה קרה מה שונה היום הזה מכל יום אחר  (לת) פלץ, מתכנן
  • 19:37
  • 23.10.11

13 הפלאחים הטו את מי המעיינות וגרמו לנזק אקולוגי כבד אבי
  • 20:13
  • 23.10.11

בתור מי משמכיר טוב את השטח ולא נותן לדעותיו הפוליטיות לעוות את מחשבתו, אני יכול לקבוע שהכתבה הזו נגועה.

14 לחייב את האויב הפלסטיני בניקוי פסולת הצמיגים שהשאירו  (לת) נ
  • 21:20
  • 23.10.11

15 והם שורפים לנו את כל הגליל  (לת) חגי
  • 22:07
  • 23.10.11