המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שחזרו סיסמה

בניגוד לסברה עד כה || ממצאים חדשים מעלים: הורדוס לא בנה את הכותל המערבי

מטבעות וחרסים שנמצאו סמוך למסד התחתון ביותר של הכותל מעידים שבנייתו והרחבת חצר בית המקדש נעשו לאחר מותו של מלך יהודה

פריטים ארכיאולוגיים שנמצאו בחפירה למרגלות הכותל המערבי מוכיחים שבניגוד לסברה המקובלת, לא המלך הורדוס הוא שבנה את הכותל. החוקרים מסתמכים על מטבעות עתיקים שנמצאו באחרונה בחפירה באזור, שמציאתם מעידה על כך שבניית מתחם הר הבית ארכה שנים רבות לאחר מות מלך יהודה. החפירה באזור נעשית בניהולם של ד"ר רוני רייך ואלי שוקרון מרשות העתיקות, ובשיתוף עמותת אלע"ד.

הממצאים הארכיאולוגים מתאימים גם למקורות כתובים: ההיסטוריון יוספוס פלביוס (יוסף בן מתתיהו) כתב בספרו "קדמוניות היהודים" כי הבנייה הסתיימה רק בשנות ה-50 של המאה הראשונה, עשרות שנים לאחר מותו של הורדוס. פלביוס כתב שבניית הר הבית הסתיימה בימי אגריפס השני, שנות ה- 50 של המאה הראשונה, אז נותרו בירושלים עשרות אלפי מובטלים שהמלך החליט להעסיק, במעין עבודות ציבור, בריצוף רחובות ירושלים.

;

הכותל המערבי נבנה למעשה כקיר תמך למדרונות הר הבית ומתוך מטרה להגדיל את שטח ההר. להערכת רייך, המטרה הייתה לאפשר להר לקלוט את עשרות אלפי עולי הרגל על בעלי החיים המובלים לשחיטה בשלושת הרגלים ובפסח בפרט. החפירה שנעשתה בחודשים האחרונים במקום היא למעשה החפירה המודרנית הראשונה במסד התחתון ביותר של הכותל המערבי, צמוד להר הבית. החופרים גילו שלפני הקמת הכותל הייתה במקום שכונת מגורים. הבתים נהרסו עד היסוד כדי לפנות מקום לאבני הכותל, אבל החללים התת קרקעיים החצובים בסלע נותרו שלמים.

נינו של הורדוס המשיך לבנות

נקודת המוצא של החפירה היתה תעלת הניקוז מימי בית שני שמוליכה מבריכת השילוח, כיום בתחתית הכפר סילוואן ועד להר הבית. מתעלת הניקוז חפרו החוקרים אל עבר המסד התחתון ביותר של הכותל המערבי, בצידו הדרומי - הרחק מרחבת התפילה. באזור זה נמצא מקווה טהרה שהיה קיים במקום עוד לפני הקמת הכותל. להערכת החופרים המקווה נסתם בעפר כדי לאפשר לבנות מעליו את הקיר.

בין היתר נמצאו בורות מים, מרתפים וגם שני מקוואות טהרה. החללים האלה מולאו בעפר על ידי בוני הכותל, כדי לאפשר את הבנייה. העפר שנחפר מתוך אחד המקוואות הועבר לסינון ונמצאו בו בין היתר חרסים, שברי נרות וגם 17 מטבעות עתיקים. "החרסים מאפשרים לנו דיוק של בערך רבע מאה, היתרון במטבעות היא שהם מאפשרים תיארוך מדויק ברמת השנה", מסביר רייך.

עשו לנו לייק בפייסבוק וקבלו את העדכונים והפרשנויות של הארץ ישירות אליכם

המטבעות הועברו לבדיקה בידי ד"ר דונלד אריאל, אוצר המטבעות של רשות העתיקות. אריאל מצא כי ארבעת המטבעות המאוחרים ביותר הוטבעו בתקופת הנציב הרומי ולריוס גרטוס, ששלט בשנים 17-18 לספירה. המשמעות היא שהרס המקווה ובניית הנדבך הראשון של הכותל היה לכל הפחות בשנת 17 וקרוב לוודאי שמאוחר יותר. הורדוס, החל את פרויקט בניית בית המקדש בשנת 22 לפני הספירה מת בשנת 4 לפני הספירה.

"כלומר ש- 20 שנה לאחר מותו עדיין עסקו בעבודות ולא בחלקים הגבוהים, אלא למטה", אומר רייך.

עלפי ההערכות המעודכנות מבנה המקדש – הבית השני – עצמו נבנה בידי הורדוס וכך גם שאר המבנים שעל הר בית ויתכן שחלק מהכתלים האחרים המקיפים את הר הבית. אולם הכותל המערבי וקשת רובינסון, שהייתה גרם מדרגות שהוביל להר מכיוון מערב, היו השלב האחרון של פרוייקט הבנייה בהר הבית. הבנייה נמשכה על ידי יורשיו של הורדוס, אגריפס הראשון ואגריפס השני, נכדו ונינו של הורדוס.

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 כל חפירה במימון אלעד אינה אמינה  (לת) אין צורך להתייחס לממצאים
  • 11:23
  • 23.11.11

02 ארכיאולוגיה וציונות גזענית (עמותת אלעד) לא הולכים ביחד. כל מה שיגידו יהיה בבחינת אידיאולוגיה ולא מדע.  (לת) רוני אנטי ציוני
  • 11:26
  • 23.11.11

03 הלו, חסון, לא כתבת מילה רעה אחת על הכיבוש,אלע"ד,הדת היהודית,הכותל,או המדינה. יפטרו אותך מ"הארץ" !  (לת) קורא מזדמן
  • 11:39
  • 23.11.11

  •   זה לא משנה את העובדה שלקחו סתם חתיכת קיר עתיק והפכו אותו לקדוש שבקדושים שולמן
    • 12:47
    • 23.11.11

    כמו קברי ה"צדיקים" בגליל וכמו כל מיני בבות ז"ל מהדרום (אבא של איפרגן לדוגמא שהיה שרת או משהו כזה והיום נוחי מלקק לו את המצבה כאילו זה אלוהים בכבודו ובעצמו).
    נמאס לי מכל אלה....

  •   רק הכיבוש מזמין פרסומים מגמתיים  (לת) הכיבוש משחית את הארכיאולוגיה
    • 13:37
    • 23.11.11

  •   מה איכפת לך למי נוחי מלקק? מה, הוא לקח לך כסף?  (לת) אני
    • 19:29
    • 24.11.11

  •   אם לא טוב לך....אז.....  (לת) שולמן. תתאבד
    • 09:13
    • 12.12.11

04 אז אולי עכשיו בעיר החרדית (ירושלים) יחזירו שוב את שם הרחוב ל"אגריפס", אחרי שהוחלף  (לת) לשם איזה רב פגאני
  • 11:40
  • 23.11.11

05 איזה מלך אחרי הורדוס יכל להניע פרוייקט כזה???? דני .פ
  • 11:48
  • 23.11.11

מה מיקום המיצאים מתחת לכותל?? או סמוך לו ? ומה עם כול התיאורים במישנה של " מי שלא ראה בניין הורדוס לא ראה בניין יפה מימיו" זה שמצאו מטבעות סמוך לכותל וגם אם במפלס נמוך מהכותל זה עדיין לא אומר שאת הר הביית כלומר כול הרמפה שהמסד שלה זה הכתלים ..נבנה בתקופתו וביוזמתו של הורדוס. אבל אם זה בשביל למשוך תשומת לב לחפירה ...אז זה רעיון נחמד

  •   לדני פ. : המשנה אינה מקור הסטורי אמין ולכן אין להסתמך עליה בעיניים עצמות ערן ארגוב
    • 12:31
    • 23.11.11

    ראשית: גם בכתבה דילעיל צויין שהורדוס אכן החל ככל הנראה בפרויקט אבל לא הוא זה שסיים אותו - כך שאין בהכרח סתירה בין הכינוי "בנין הוררדוס" לבין הממצאים שבהם מדובר. ה"בנין" (כלומר העזרה הראשית וקודש הקודשים) אכן הושלם וגם נחנך על ידי הורדוס עצמו. אלא שבזה לא הסתיים הפרוייקט כולו.
    שנית - חז"ל לא טרחו לשמור על דייקנות אקדמית ובין השאר בילבלו בין הורדוס המלך לבין בנו הורדוס אנטיפאס (שלא זכה לתואר "מלך" אלא היה "מושל" מטעם רומא של חלקים מממלכת יהודה). מכל מקום יש שמץ של אמת בדבריך. עצם העובדה שנמצאו מטבעות שתיארוכן מאוחר לימי שלטונו של הורדוס האב (הוא מת לפי המסורת בשנת 4 לפסה"נ) מתחת למסד של כותל כזה או אחר עדין אינו מהווה הוכחה חותכת לכך שהמסד הזה אכן הונח בימי כהונתו של הנציב וואלריוס גראטוס. אם השערתפ של רייך ושוקרון נכונה הרי שהמקדש המורחב הספיק לעמוד על מכונו בקושי 20 שנה. חומר מצויין למחשבה למתנחבלים שממשיכים לבנות בשטחים מתוך אמונה אווילית - בדיוק כמו קודמיהם בוני המקדש - שבניניהם יעמדו לנצח ו""לעולם חוסן".

  •   הבנת הנקרא ירושלמי
    • 12:50
    • 23.11.11

    לא כתוב שהורדוס לא בנה את בית המקדש (אליו מתייחס הציטוט מהמשנה) אלא שהורדוס לא בנה את הכותל המערבי.

  •   אדריאנוס  (לת) ענת
    • 12:55
    • 23.11.11

  •   יורשיו של הורדוס המשיכו במפעלי בנייה דודי
    • 19:15
    • 23.11.11

    זה לא חידוש, כתוב כך אצל יוסף בן מתתיהו.

    את המקדש עצמו בנה הורדוס. הכותל אינו חלק מן המקדש עצמו אלא חומה חיצונית להר.

  •   כלומר לבנית הקיר המערבי של בית המקדש הוזמן שיפוצניק מרומי.  (לת) קיר גבס
    • 19:59
    • 23.11.11

  •   אל תאמינו לכל מה שכתוב  (לת) א.א.א. הורדוס ובניו
    • 10:18
    • 24.11.11

  •   מי בנה את הכותל פונגורי
    • 15:55
    • 25.11.11

    ובאמת - מדוע לא אדריאנוס ?

06 הורדוס ששיפץ ובנה את הבית השני כלל לא היה יהודי הלוחש לסוסים
  • 12:04
  • 23.11.11

כי אם אדומי. שזה סוג של ערבי. סתם, הרמה להנחתה לכל הבבונים שמגיבים כאן. יאללה פתחו את הג׳ורה המזוהמת ותתחילו לשפוך..

  •   הורדוס היה יותר יהודי מאשר דוד המלך שרגא
    • 18:34
    • 23.11.11

    הלוחש לסוסים כנראה סוס בעצמו שאינו יודע על מה הוא מדבר

  •   אדומי לא "סוג של ערבי" . אריק שרון לא יהודי. שמעון יפה נוף
    • 18:45
    • 23.11.11

    אמו של אריק התגיירה אחרי לידתו .

  •   הלוחש .... meir אברהם
    • 21:07
    • 23.11.11

    קרא את תגובתך שוב ובוא ספר לנו שוב מה ראית.

  •   לשמעון יפה נוף: ראה נא תגובה 28  (לת) האמנם צירוף מקרים?
    • 04:54
    • 24.11.11

  •   חלאס... עם הבורות. אביזו
    • 15:10
    • 25.11.11

    הורדוס היה אדומי - לא ערבי אלא בן לעם קדום הקרוב לעם ישראל מצאצאי עשיו שהוא נכדו של אברהם ובנו של יצחק עם שדיבר עברית תנ"כית) ושעליו נכתב "אדומי לא תתעב כי אחיך הוא" - וזאת להבדיל מהערבים שהם לא אחים אלא בני דודים בלבד
    הורדוס גם התגייר.

    ועדיין הוא היה רשע מרושע.

  •   במקום לקבל דוסים שמקללים אותי על זה שאני אשכנזי, אתם מתווכחים על העובדות?? הלוחש לסוסים
    • 18:53
    • 25.11.11

    לא כיף להגיב פה....

    אגב אדומי, בן אדומי.
    על האדומים נכפו מנהגי היהדות ששלטה באזור באותה תקופה.
    הוא נישא למרים, בתו של הכהן הגדול, מסיבות פוליטיות.
    והיה אחד המושלים האכזריים מטעם רומי, שלפי הברית החדשה הורה לרצוח את כל הבנים מתחת לגיל שנתיים באיזור בית לחם, בגלל הנבואה על המשיח שצריך להיוולד.

    הנה, אולי עכשיו הדוסים יקללו אותי? כתבתי משיח בבית לחם...

  •   אם כך גם רבין לא היה יהודי!לא היה לא אלוקים!!  (לת) עבדאללה עם אירן
    • 06:29
    • 28.11.11

  •   נזכרתי ב'ברכה' ירושלמית עתיקה משנות ה-70 גולה ותיק
    • 08:42
    • 29.11.11

    'שערבי ג'ינג'י יעשה לך צמות בשערות של התחת'

07 הורדוס לא היה מלך יהודה אבי
  • 12:07
  • 23.11.11

אלא מלך הממלכה המאוחדת - ישראל. תחום שלטונו הגיע עד סוריה בצפון (חבל חורן) וכמעט עד מצרים בדרום (כמעט והשתלט על הטריטוריה של קליאופטרה). בתקופה זו לא ממלכת יהודה כבר לא היתה קיימת - מדובר על ארבעת העשורים האחרונים שלפני תחילת הספירה הנוצרית

  •   חורן זה לא בצפון סוריה, הקטע עם קליאופטרה נשמע הזוי, והמשפט האחרון שלך בכלל חידה  (לת) בזבוז וירטואלי
    • 00:30
    • 24.11.11

08 עם המלך הורדוס היה חי הוא היה שוחט את כל השמאלנים יש לכם מזל ירון
  • 12:20
  • 23.11.11

שאלה כמה חרה יש במוח שמאלני וכמה אונות יש בו והאם האונות במוח מיסוג זה היו קימות לפני הכתבה או שלפי השרידים שנימצאו על השמואל ניראה שרק לאחר הכתבה מיתברר ש ש ש ש ששהבן של יוסי הוא שבעצם הקים אותכם

09 בניית בית המקדש אם כן הסתיימה כעשר שנים לפני החרבתו. למדתי משהו חידוש לא מרעיש
  • 12:31
  • 23.11.11

בניית קתדרלות ובזיליקות נמשכה מאות שנים כשנדבכים חדשים נוספים על הישנים או על חורבותיהם. כנראה זה גם סיפורו של בית המקדש, כל שליט ובעל ממון תרם מכספו לתוספות ושיפוצים ומי יודע אולי גם נתלו שלטים המשבחים את נותן התרומה, כמו היום.

10 ארכיאולוגיה בשירות האידיאולוגיה ישראלי לשעבר
  • 12:35
  • 23.11.11

מאז ומתמיד היוותה הארכיואלוגיה בישראל זרוע של האינדוקטרינציה הציונית. שכביכול ממצאים ארכיאולוגים מלפני אלפיים שנה נותנים ליהודים "זכות על הארץ" - זהו המסר המגוכך שהממסד הציוני משריש בנתיניו. דבר כזה יכול לקרות רק במדינה קולוניאלית של מהגרים הבנויה על ערימה של מיתוסים ואינדוקטרינציה שמתחילה מגיל רך עד הקבר.

11 מסקנה נסיבתית מוזרה וחלקית. הרי אילו נחפר הבור בתקופה מאוחרת יותר, ולעומקו נפלו המטבעות, הרי שנמצאו במפלס "השגוי". יש צורך בביסוס כבד משקל יותר לטענה מרחיקת לכת שכזאת. יתרה מזאת: אינפיניטי
  • 12:35
  • 23.11.11

יתכן גם יתכן שסיום העבודות החיצוניות היה לאחר מותו של המלך.

12 אם יפלו לארכיאולוגים כמה שקלים מהכיס בחפירות בעוד מאה שנה יגיד שהכתל נבנה ב20 אחיתפל
  • 12:43
  • 23.11.11

2011 ע"י הווקאף המוסלמי שהיה תחת כיבוש ולכן נפל להם מהכיסים שקלים

13 גם עזריאלי לא בנה את הקניון, אבל הוא היזם והמתכנן וביצוע פשוט הגיע אחר כך. בועז
  • 12:43
  • 23.11.11

לא סיבה להכניס את זה ככותרת ראשית.

14 בניית מתחם הר הבית פרופ' לארכיאולוגיה
  • 12:47
  • 23.11.11

העובדה שהורדוס לא סיים לבנות את הר הבית ושהעבודות נמשכו אחרי ימיו ידועה כבר ממקורות בני התקופה (יוספוס). ממצאים אלו הם הוכחה חשובה נוספת, אך לא יחידה, לעניין.
והתגובות שקושרות את החפירה עם אלעד הם חסרי כל בסיס - לחפירה בפרט (שאין לאלעד כל קשר לעניין) ולעניין בכלל.

  •   יש גם ספקות אם הוא בנה בכלל. ר' ספרו של בן ציון לוריא עכ
    • 02:17
    • 23.08.13

    לא יתכן שמלך שאינו יהודי, יגע בבית המקדש.

    סביר שהוא בנה סביב המקדש, ובעיקר את המצודה הענקית מצפון, האנטוניה, שנועדה לשלוט על הרחבה והנעשה במקדש.

    את השאר בנו הכוהנים בעצמם.

  •   יש גם ספקות אם הוא בנה בכלל. ר' ספרו של בן ציון לוריא עכ
    • 02:19
    • 23.08.13

    לא יתכן שמלך שאינו יהודי, יגע בבית המקדש.

    סביר שהוא בנה סביב המקדש, ובעיקר את המצודה הענקית מצפון, האנטוניה, שנועדה לשלוט על הרחבה והנעשה במקדש.

    את השאר בנו הכוהנים בעצמם.

15 הוא לא בנה..... קוהלת
  • 13:01
  • 23.11.11

הורדוס לא בנה את הכותל,
משה לא שבר את הלוחות,
ישו לא הלך על המים,
קצב לא אנס את אלף,
ביבי לא שיקר אף פעם

קיבינימט, אי אפשר כבר לסמוך על אף אחד.....

16 את הכותל מערבי בנו הפלסטינים והורדוס זה המצאה של עמותת אלעד גובי גינגר-זוארץ
  • 13:01
  • 23.11.11

הור-דוס. דוס!
הבנתם? עוד מסר סבלימינלי של הימין הקיצוני. שכולנו נהיה דוסים ולא נשמע שירת נשים.

17 שימעו את הרצאותיה של פרוספור רחל אליאור הפלא ופלא
  • 13:12
  • 23.11.11

עכשיו תנסו להבין מה קורה כאן.
התברר שהצדוקים(כביול כת האיסיים),הם היהודים המקוריים,לפי מגילות קומראן.יוספוס פלביוס היה די נחוש לכתוב איוולת אודותיהם,ולכן ישנם זרמים אשר מצדיקים את יוספוס.
60 שנות חקירה,של מגילות קומראן,לא נמצא בדל של ראיה שהם היו כת האיסיים,לדבריה של רחל אליאור,דבריו של פלביוס הם הבל ורעות רוח.
עוד לדבריה של פרופסור רחל אליאור,הפרושים(חז"ל),הם יהדות פיקציונרית(בדיה).

גשו ליוטיוב וראו הרצאותיה.


מעניין מדוע נאמר עכשיו שהורדוס לא בנה את המקדש.

18 http://www.youtube.com/watch?v=ExWfh6sGyso כנראה שעוד משהו  (לת) אורי
  • 13:22
  • 23.11.11

19 כאילו שעד היום לא היה ברור שהספר של פלביוס רצוף בשקרים ואין בו תיעוד היסטורי אמיתי ש.דובי
  • 13:28
  • 23.11.11

מה שנקרא עיתונאי חצר...

  •   בדיוק להיפך חביבי, נסה את התרגיל הבא דודי
    • 19:17
    • 23.11.11

    לקרוא את הכתבה - ואז להגיב. ממש לקרוא, משפט אחרי משפט.

    תגלה שם למשל שנכתב: "הממצאים הארכיאולוגים מתאימים גם למקורות כתובים: ההיסטוריון יוספוס פלביוס (יוסף בן מתתיהו) כתב בספרו "קדמוניות היהודים" כי הבנייה הסתיימה רק בשנות ה-50 של המאה הראשונה, עשרות שנים לאחר מותו של הורדוס."

20 הורדוס בכלל לא בנה את הכותל. ובכל מקרה הורדוס היה פלסטיני. גוגו
  • 13:30
  • 23.11.11

לגרש את הקולוניאליסטים היהודים מפלסטין!

21 השתגעתם "הארץ"??? היו בכלל יהודים בארץ???  (לת) רוסי מוישלה
  • 13:34
  • 23.11.11

22 הסקת מסקנות מגוחכת אפולו 11
  • 13:37
  • 23.11.11

ואם לאחד החופרים של היום נפלו כמה מטבעות מהכיס, אז בעוד 2,000 שנה יחפור מישהו במקום ויגיע למסקנה שהכותל נבנה בימים אלה ממש...

23 בונה אבו סימבל בנה את הכותל מאיר
  • 13:49
  • 23.11.11

ואפשר להזמין את האיטלקים להעביר אותו לתל אביב

24 לפי אבו מאזן לא היו יהודים בארץ ישראל רק סוס של מוחמד @ בנצי - א @
  • 13:55
  • 23.11.11

מסכן הסוס חיכה למוחמד 1500 שנה

25 מטבעות מהשנים 17-18 לספירה בסמוך להר הבית אלו בטוח מטבעות דינר פלסטינאי קדום.  (לת) ארכיאולוג מהרשות (רשות העתיקות )
  • 13:56
  • 23.11.11

26 ואולי המסורת הנוצרית צודקת לגב תיארוך חיי הורדוס שלטענתם ראובן גרפיט
  • 14:07
  • 23.11.11

חי בתקופת הרב יהושוע / ישו

  •   לפי הנצרות ישו חי בימיו של הורדוס הבן, לא המלך הורדוס כמעט
    • 14:49
    • 24.11.11

    בבשורה הראשונה מסופר לנו על המלך הורדוס ששמע את הנבואה על הולדת המשיח ואיים להורגו, ולכן ברחו יוסף ומרים אל ארץ מצריים וחזרו לארץ רק לאחר שהתבשרו על מותו של המלך.

    המושל באותו זמן היה בנו של הורדוס שנקרא באותו שם, ומכאן הבלבול, ואחריו בא אגריפס.

    מה שלא מצויין בברית החדשה זה עבודות בנייה בירושלים P-:

27 אוי זה משנה לנו לגמרי את החיים. אפילו על הורדוס אי אפשר לסמוך בימינו.  (לת) באסה
  • 14:24
  • 23.11.11

28 צמאון הדם של הורדוס הפראי מובן על רקע גזעו האדומי. ישראלית
  • 14:29
  • 23.11.11

ערבי .

29 מי בנה את הכותל איליה
  • 15:05
  • 23.11.11

מהממצאים ברור שהורדוס לא בנה את הכותל אבל אין כל הוכחה שאגריפס בנה אולי אדריאנוס בנה את הכותל

30 גם לי יש ממצא, הכותל המערבי הוא סתם קיר דני
  • 15:25
  • 23.11.11

של בית זונות מאז.

31 הצעה היסטרית ברוח הזמן דבורה הנביאה
  • 15:29
  • 23.11.11

לדעתי, הכותל הוא הקיר המכוער ביותר בעולם. מה שצריך לעשות זה לפרק אותו , למכור אותו למוזיאון הבריטי בהרבה כסף - שאליהםיגיעו כל הנודניקים שמתנוענעים הלוך ושוב, ואנחנו נפתח ברחבה במקום מול ענק של מרכזי בילוי ופאביים.
ככה האנגלים הפככו את כל הכנסיות שלהם לפאבים מקסימיי וענקיים עם תקרות מאד גבוהות.

  •   ועוד הצעה ברוח הזמן פי התאון
    • 16:05
    • 23.11.11

    אני מציע לפרק את יד ושם ולשלוח את החלקים לגרמניה, שלשם יבואו כל הבכיינים ומדליקי המשואות. אנחנו נפתח במקום פאב.
    ככה נעלמו מרבית העמים מעל במת ההיסטוריה.

  •   התקרה מספיק גבוהה?  (לת) וזו השאלה
    • 11:46
    • 25.11.11

32 הכותל המערבי נבנה עוד בימי דוד ושלמה בנו, אבל צריך לדעת הרבה תורה כדי שלא נתבלבל עם אלה שמאמינים שהאדם בא מהקוף דודי
  • 15:38
  • 23.11.11

אדוננו דוד המע"ה הוא אשר בנה את הכותל המערבי הזה,ושלמה בנו את בית המקדש, דוד עשה את היסוד כלומר י''ט הנדבכים הגדולים שבקרקעית האדמה וחמשת הנדבכים שמעל הקרקע בתור יסוד סומך את ההר ועל כותל יסוד זה בנה אח''כ שלמה המע''ה את חומת חצר הבית, ההרחבה נעשתה בכיוון ההפוך הכותל המזרחי, והאבנים סותתו מחדש בחותם בניית הורדוס (פס רחב מקיף לכל אבן) – כמובא בתלמוד ירושלמי, סנהדרין פו', יבמדרש רבא, וילקוט ועוד.
אז אנא דיי לבורות, נחזור למקורות ונהייה יהודים טובים, זאת זכותנו לארץ זו.

  •   "דודי" החקיינות שלך לא מצחיקה אלא רק מגוחכת. שמעון יפה נוף
    • 18:46
    • 23.11.11


  •   הזכות שלנו על הארץ איננה משהו בספק או משהו שצריך לקרוא בספרים עתיקים כדי לבדד אותה. השכל הישר
    • 09:06
    • 24.11.11

    היסטוריה לא מקנה זכויות כמו שביולגיה לא מקנה זכויות או מתמטיקה או כל מדע אחר. הזכות שלנו להיות פה נובעת מעצם העובדה שאנחנו פה. זכות זה מונח משפטי או מוסרי לא מונח היסטורי. הזכות שלנו איננה בכלל נתונה לשאלה.

  •   הזכות שלנו על הארץ דודי
    • 05:38
    • 25.11.11

    מנותק מהמציאות לחשוב שהתביעה הפלסטינית (אן כזה עם) מבוססת על משהו אחר מהיסטוריה ודת. אף עם בעולם לא מאמין בזאת חוץ כמובן מיהודים שונאי עצמם והעמים שמחייכים אליהם לאות עידוד הרס עצמי.

33 כנראה שלאנשים אז היה חור בכיסים ולכן נפלו להם כל כך הרבה מטבעות...  (לת) נווו
  • 15:45
  • 23.11.11

34 מר חסון, כד,כמה חרסים ומטבעות זה לא מספיק בשביל לכתוב את ההיסטוריה.  (לת) דויד
  • 15:45
  • 23.11.11

35 ידוע שהפלסטינאים בני את הכותל  (לת) דורק
  • 15:55
  • 23.11.11

36 הכותל המערבי = קיר תמך... גיא
  • 15:57
  • 23.11.11

בקיר תמך תוחבים פתקים לאלוהים...
ֿעל קיר תמך נסובות מחלוקות מרכזיות במו"מ עם שכנינו הערבים...

הכל בשביל קיר תמך.

37 שוב ושוב חפירות חדשות מאשרות את מה שכתב יוסף בן מתתיהו  (לת) דודי
  • 19:13
  • 23.11.11

38 גם אז כל פרוייקט לקח מאה שנה, אז לא להתרגש מהרכבת הקלה..... או התחתית.....  (לת) גולה
  • 19:32
  • 23.11.11

39 כמעט שמחתי... ziv2liv
  • 20:33
  • 23.11.11

כבר חשבתי שמצאו שאלהים עצמו בנה את הכתל...

40 אך גם הבית הזה נהרס והכל בגלל טפשותה של הכת השלטת.נראה מה יהיה עם הבית השלישי.  (לת) עדד
  • 21:56
  • 23.11.11

  •   ל-40: "מה יהיה עם הבית השלישי"? אינך רואה את הכתובת על הקיר? דניאל איש חמודות
    • 01:12
    • 24.11.11

    בדיוק כמו שקרה עם קודמיו. הוא יהרס בגלל טירוף הקנאות.

  •   ישות מדינית יהודית מעולם לא החזיקה מעמד יותר מכמה דורות.  (לת) כמה-כמה התוצאה עכשיו?
    • 04:58
    • 24.11.11

41 נו באמת צבי
  • 22:40
  • 23.11.11

הרי ידוע כבר מזמן שזה היה שהרבי מלובביץ שבנה את בית המקדש

42 הכנסיה של גאודי בברצלונה עדיין נבנית הרבה שנים לאחר מותו. נו אז מה?  (לת) ספרדי גאה
  • 06:43
  • 24.11.11

43 אנחנו הפלסטינים בנינו את חומות מתחם המסגדים....  (לת) מחמוד עבאס
  • 08:46
  • 24.11.11

44 איך אפשרי בעידן המודרני לסגוד ולהתפלל לקיר? שמישהו יסביר לי רון
  • 09:22
  • 24.11.11

אני מעריך את החשיבות ההיסטורית והארכיאולוגית, אבל החרדים שלנו לא שונים בהרבה מהמוסלמים הסוגדים לקוביה במכה

45 Am not sure about the conclusion Proud Jew
  • 15:42
  • 24.11.11

Why is it not possible
that it was built during Herod and people left the coins
on that place , years later ?
the coins prove nothing as they an be found anyplace

46 רשות העתיקות שוב החליקה. ״הממצאים״ עלק לא מתחברים דר׳ פולק
  • 03:33
  • 25.11.11

מצאומתחברים צאו מטבע. אז מה ואם היו מוצאים מטבע של סוחר מצרי היו מספרים לנו שמצרים בנתה. רשות העתיקות צמאה לפרסום וחוקריה מאמינים לאגדות של עצמם

47 מי בנה את החומה -(הכותל)? פונגורי
  • 15:49
  • 25.11.11

אם ניתן,אשמח לראות בעיתון טבלת תארוך אפשרית - תודה

48 לא רציני והזוי  (לת) שלומציון
  • 20:00
  • 25.11.11

49 הכותל הוא כאמור, סתם קיר תמך גבריאל
  • 04:39
  • 26.11.11

אין לו שום חשיבות אמיתית למסורת היהודית
הגיע הזמן שיפסק הדיסקותל הזה, כמו שאמר הרב.

50 תמשיכו לזייף את ההיסטוריה!  (לת) הצופה
  • 16:31
  • 26.11.11

51 רשות העתיקות כמו הטמבלים מרשות הטבע אריק
  • 20:14
  • 26.11.11

אםהטבעים היו מוצאים שקל של היום היו מספרים שביב יבנה איזה טמבלים

52 אם אין עם יהודי אז הפלסטינים רצחו את ישו  (לת) ברוו עלכ
  • 20:59
  • 26.11.11

53 אם כך אפשר לבנות בית המקדש ברחבת הכותל המערבי.  (לת) מה יגידו חכמי הדור וגדולי התורה.
  • 13:19
  • 28.11.11

54 עוד הוכחה לאמיתות המדהימה של כתבי יוסף בן מתיתיהו  (לת) ראובן גרפיט
  • 12:24
  • 29.11.11

55 וואאו מדהים בעיני  (לת) ירושלמית
  • 18:30
  • 01.12.11

56 הורדוס גם לא בנה את הרכבת הקלה, וחבל!  (לת) אגריפס פקוק
  • 01:46
  • 02.12.11

57 לאט לאט יתברר ש"הכותל ," הוא קיר רגיל לחלוטין ואוי לעובדי האללים הדתיים  (לת) נתן 75
  • 11:22
  • 06.12.11