המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שחזרו סיסמה

פרופ' דן שכטמן קיבל את פרס הנובל

החוקר בן ה-70 מהטכניון קיבל את הפרס על מחקרו בתחום הגבישים משנות ה-80. "תגליתך מזכירה לנו עד כמה קצת אנו יודעים, זהו הישג אדיר"

פרופ' דן שכטמן מהטכניון קיבל הערב (שבת) באולם הקונצרטים של שטוקהולם את פרס הנובל לכימיה, ונהיה הישראלי העשירי שזוכה בפרס והמדען השישי ברשימה זו. את הפרס העניק לשכטמן המלך השוודי קארל גוסטב השישי.

שכטמן בן ה-70 קיבל את הפרס ששוויו הכספי הוא כמיליון אירו על מחקרו בתחום הקריסטלוגרפיה (חקר הגבישים), שנחשב לפורץ דרך בתחום זה ואותו הוא ערך כבר בתחילת שנות ה-80 של המאה הקודמת. באותה עת גילה שכטמן לראשונה גבישים שקיומם סתר את חוקי היסוד של תחום מחקר זה. "תגליתך מזכירה לנו עד כמה קצת אנחנו יודעים, זהו באמת הישג אדיר", נאמר בדברי ההקדמה לפני שפרופ' שכטמן קיבל את הפרס.

בנאומו לאחר קבלת הפרס אמר שכטמן כי "מדען צנוע הוא מדען טוב. מדע הוא הכלי הטוב ביותר לחשיפת חוקי הטבע, והמילה היחידה הרשומה על דגלו היא אמת. חוקי הטבע אינם טובים ואינם רעים. מה שחשוב הוא האופן שבו אנחנו רותמים אותם לצרכינו".

פרופ' דן שכטמן מקבל את פרס נובל, דצמבר
פרופ' דן שכטמן מקבל את פרס נובל, דצמבר. צילום: אי–פי

"מחובתנו כמדענים לקדם את החינוך, את המחשבה הרציונלית ואת הסובלנות. בעולם האמיתי הפוליטיקאים מחליטים עבורנו, אבל עלינו להשגיח עליהם כל העת", אמר שכטמן. בהמשך דבריו הדגיש את חשיבות ההשקעה בחינוך: "עלינו לעודד את בני הנוער המשכילים להפוך ליזמים בתחום הטכנולוגי. מדינות שיטפחו את הידע הזה ישרדו במשברים פיננסיים וחברתיים. הבה נקדם את המדע וכך ניצור עולם טוב יותר עבור כולנו", אמר.

עד מחקרו של שכטמן היו שתי הנחות יסוד בתחום מחקר הקריסטלוגרפיה. אחת מהן היתה שאטומים במוצקים גבישיים מסודרים בצורה מחזורית החוזרת על עצמה שוב ושוב. הנחה נוספת היתה שבגלל מחזוריות זו, גבישים מורכבים מאריחים שיש להם סימטריה סיבובית.

שכטמן, שחקר סגסוגת של אלומיניום גילה עשר נקודות שחשפו סימטריה מסוג אחר. הסימטריה החדשה שגילה העידה כי מבנה הגביש אינו מחזורי, וכתוצאה מכך גם התברר שיש עולם חדש של גבישים מוצקים שהסדר שנחשב מוכר לא מופיע בהם.

בתחילה נתקלה תגליתו של שכטמן בתגובות של גיחוך אבל עם הזמן הלכה וגברה ההכרה בה בעולם המדעי, בעיקר לאחר שתוצאות מחקרו שוחזרו במעבדות שונות. בכך, למעשה, ענה הגילוי על אחת מדרישות היסוד של המחקר המדעי. במשך השנים חקר שכטמן, בין השאר, התגבשות וציפוי של יהלומים וכן פיתוח סגסוגות מגנזיום חדשות. הוא זכה בפרס וולף לפיזיקה ובפרס ישראל בפיזיקה.

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הכתבות ישירות לפייסבוק שלכם

ביומיים האחרונים השתתף שטכמן בשפע של אירועים וחזרות. אחד השיאים הגיע הבוקר כאשר הוא עבר טקס מזורז ללימוד הלכות הקידות למלך ולחתני הפרס הקודמים שגם הם ישתתפו בטקס. אתמול היה שכטמן נוכח בקבלת פנים שנערכה בבית השגריר השוודי, ולאחר מכן נשא דברים בפני סטודנטים במכון הטכנולוגי בשטוקהולם שהוא המוסד המקביל לטכניון שבו מרצה וחוקר שכטמן. היום בצהריים הוא היה אורח הקהילה היהודית בבית הכנסת המרכזי של העיר.

בימים האחרונים נפגש שכטמן עם מדענים בשוודיה ותיאר להם את תוצאות מחקרו. מחר הוא יהיה אורח הקהילה היהודית ויתלווה אליו שר המדע דניאל הרשקוביץ. הפרס שיקבל ניתן לראשונה ב-1901 והוא נקרא על שם המדען אלפרד נובל, שביקש בצוואתו להקים קרן לשם הענקת הפרס. תאריך קבלת הפרס הוא גם תאריך מותו של נובל.

Read this article in English: Israel's Daniel Shechtman receives Nobel Prize in chemistry
 

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 ברכות לזוכה. גאווה גדולה,למה שר המדע נוסע לטקס? יורם
  • 13:16
  • 09.12.11

בהחלט גאוה גדולה לזכות בפרס מדעי יוקרתי.מראה על נחישות, יכות והתמדה!כל הכבוד. מי שהוא יכול להסביר לי למה שר המדע צריך לנסוע לטקס ? על חשבון מי הוא נוסע? שרק לא יתנפל על הזוכה בנוכחות המצלמות כמו שרת החינוך לשעבר שהתנפלה על השייט הישראלי שזכה במדליה אולימפית.

  •   בוא נחשבו ביחד.... אולי שכטמן הזמין את הרשקוביץ שהוא פרופ למטמטיקה בטכניון קטנוניות
    • 18:54
    • 09.12.11

    סיבה נוספת אולי הטכניון שלח את הרשקוביץ בשל היותו ראש החוג למטמטיקה בטכניון? אולי הוא חבר אישי של שכטמן, ואולי השאלה שלך קנטרנית וקטנונית. אתה צאצא ליהודים מהשטטל?? שעסקו כל חייהם בעסקונה קטנטנה??

  •   השטטל זה בדיוק הנסיעה הבזבזנית של מי שאין לו יד ורגל בפרס.במדינה שפויה שום זוכה לא צריך שיחזיקו לו את היד.  (לת) שומר חוק
    • 11:35
    • 10.12.11

  •   מה הקשר של שר המדע לעניין? כסיף
    • 12:20
    • 10.12.11

    כאשר התגלית נעשתה בשנות השמונים, השר הזה לא היה כלל רלוונטי.
    כאשר קבל את הפרס עתה , לשר לא הייתה נגיעה לדבר.

    הוא רוצה לקפוץ על צווארו של שכטמן ולהרוויח תמונה לפריימריז? משהו בסגון הלימור לבנת עם הספורט?

    להקיא.

  •   שר המדע ניסים
    • 13:32
    • 10.12.11

    כי כך צריך....על חשבונך...יתנפל גם יתנפל,כי הגאווה גדולה....הבנתה טיפש,קטנוני...

  •   מי יגן על "הבית היהודי" בעת העדרו של הרשקוביץ??  (לת) עקיבאית מודאגת
    • 13:41
    • 10.12.11

  •   נכון,זהבה גלאון הייתה צריכה לסוע לטקס.  (לת) דרור הנאור מרמת גן
    • 18:23
    • 10.12.11

  •   "בואו נחשוב יחד"?הטון המפגר,מתאים לחנמון של ביבי.לגבי השטייטל-הוא שייך לך ולנחלול מהמדע עלאק שנסע לטעום בכבוד לא לו.זו השטייטל.הוא כמו לבנת,אוכל חינם,מבזבז כספי מיסים ומזנב טקסים בחפשו אחר כבוד אבוד שלא הוא,ולא אף אחד בימין יזכה לו.  (לת) שומר חוק
    • 18:32
    • 10.12.11

  •   שר המדע מנחם שלגי
    • 18:36
    • 10.12.11

    ל 01 מי זה שר המדע?

  •   אולי הוא בא כדי להסביר למלך שוודיה שהוא צריך להפסיק לתת כסף לעמותות הסמול.  (לת) דני בזבזני
    • 20:18
    • 10.12.11

  •   תגובה שמאלנית אופיינית וטיפוסית  (לת) אלון
    • 12:35
    • 11.12.11

  •   ניסים, "הבנתה" לא כותבים עם "הא" בסוף. כנראה שאתה לא ממש קשור למדע  (לת) גיא
    • 18:46
    • 12.12.11

02 ברכות לפרופ. שכטמן. וכמו ששאל 1, למה שר המדע נדחף? הוא דיבר עם לימור לבנת לפני כן?  (לת) בני
  • 17:49
  • 09.12.11

  •   כמו לבנת ושאר נחלולי הימין,גם הכיפה הסרוחה הזו נסרחה למקום לא לה.מנסים להתנגב בכבוד לא להם.לטייח את העוולות שלהם.זה הימין הצבוע והמושחת.אין לו חלק בפרס,אבל הוא מתלווה כאילו חלקו גם שם.ועוד על חשבון משלם המיסים.  (לת) שומר חוק
    • 18:30
    • 10.12.11

  •   אמת. לימין אין חלק בפרס ,גם לא ברבין וערפאת מקבלי נובל ~~~שמעון יפה נוף
    • 22:09
    • 10.12.11

    על חשבון החיים שלנו !

03 שישלם לפחות 50% מגובה הפרס כמס למדינה הנפלא שלנו!  (לת) ישראל לא בישבילי
  • 11:00
  • 10.12.11

04 שר המדע כמו שאר נחלולי הימין-מחפש כבוד על חשבון אחרים.זה חלק מתרבות אוכלי החינם של ביבי ושות' בימין.ביזיון.חבל שלא לקחו גם את פאינה אוקניס ודנון שלדעתם הם בטח שותפים בפרס כמו חזירון, שר מדע עלאק  (לת) שומר חוק
  • 11:33
  • 10.12.11

05 שר המדע הנוכחי עושה כל מה שהוא יכול כדי להבטיח שבדור הבא לא יהיו זוכי נובל ישראלים  (לת) גיא
  • 12:18
  • 10.12.11

06 חבל ששרל'ה נתניהו לא נוסעת...הרי גם היא אקדמאית כזאת... וכל כך נובל וגם יש לה מעיל בדיוק לאוסלו..  (לת) קוצי פוצי
  • 12:22
  • 10.12.11

07 כל הכבוד דודי
  • 13:16
  • 10.12.11

הפרס לא רק בזכות יכולת ועבודה קשה, אלא גם אומץ לב.

08 פרות אחרונים של שרידי הגנוס היהודי...  (לת) בית שלישי - הסוף
  • 14:02
  • 10.12.11

  •   I am waiting for an Ars (or Freha) Nobel prize winner  (לת) Azoulai
    • 17:41
    • 10.12.11

  •   העתיד לפנינו ליאון צוגלוש
    • 18:53
    • 10.12.11

    מה הפסימיזם הזה? אם למשל יחליטו להעניק את הפרס בתחומים נוספים, נוכל לזכות בפרס נובל לחוליגניזם לאומני ייחודי בכדורגל - לאוהדי בית"ר ירושלים; פרס מיוחד לאמנית המשלבת זמר מזרחי ופלילים - למרגלית צנעני; ואולי פרס למחשבה פוליטית מקורית - לאופיר אקוניס.

09 מדהים!!! אז שנשקיע בשטחים, בדתיים, או במחקר.....  (לת) עדי
  • 14:18
  • 10.12.11

10 תגובת מספר 5 מחליאה וכל כך אומללה. לזוכה בפרס. איחולים מקרב לב. נילי
  • 17:33
  • 10.12.11

גאוה לעם היהודי.

11 נ"נ - אני אוהב אותך!!! עוף מוזר
  • 18:16
  • 10.12.11

ומדוע אין פרס נובל במתמטיקה? :(

12 נהדר פלוני מודאג
  • 18:35
  • 10.12.11

זה נהדר שבחברה הישראלית ישנם אנשים מסוגו של פרופסור דן שכטמן. אבל טעות היא לשייך זאת למה שקוראים "גניוס יהודי". אין דבר כזה. זו בסך הכל אשלייה גזענית שאיננה מוסיפה - וזאת בלשון המעטה - שום דבר לחברה הישראלית. מוטב לנו להכיר בעובדה שאזרחי מדינת ישראל - טובים, רעים, חכמים או טפשים - כולם כולם חלק מהאנושות בכללותה.
בקיצור, איכותה של חברה ובכלל זה רמת אנושיותה ונאורותה צריכה להיבחן במונחים סוציו-היסטוריים, ולא במונחים המדיפים ריח של גזענות. למרבה הצער, במובן הכללי של המילה, החברה הישראלית נמצאת בנסיגה אל עבר האפלה הדתית- לאומנית. אנשים מסוגו של שכטמן שייכים לדור הולך ונכחד.

13 לגאוות ישראל  (לת) שלום
  • 18:38
  • 10.12.11

14 לביבי חשוב יותר חינוך חרדי מאשר לקדם החינוך המדעי,כדי שאנלפבתים ייצביעו בשבילו.  (לת) דרומי
  • 18:44
  • 10.12.11

15 כל הכבוד לו. במקום להתעסק מי אנס את מירי שילון תתעסקו במדע  (לת) איה
  • 18:51
  • 10.12.11

16 הוא לא הזכיר את האפרטהייד? הכיבוש? חוקי הגזע? כלום...? חבל.  (לת) שמאלן הזוי
  • 19:05
  • 10.12.11

17 הכותב לא יקבל פרס בעברית יהויכין פרידלנדר
  • 19:28
  • 10.12.11

"תגליתך מזכירה לנו עד כמה קצת אנו יודעים, זהו הישג אדיר"
אולי "כמה מעט"? מה זה "כמה קצת" ?

18 שכטמן?. עדה יונת?? העם בחר בליהיא גרינר ויוסי בובליל לנכבדיו.להקיא.  (לת) הסובל.
  • 19:48
  • 10.12.11

19 פרס נובל מגיע לדני דנון מהליכוד ולא לדן שכטמן ממציא
  • 19:54
  • 10.12.11

הפרס מגיע לח"כ הנמרץ על גילוי הנפלא והמורכב ביותר שלעומתו הגילוי של שכטמן מחויר
דני דנון ח"כ מהליכוד הצליח להוכיח את כיומו של האנטי חומר

ובכל אופן כל הכבוד לדן שכטמן

20 מכל אומות העולם השבדים מחלקים את הפרס היקרתי ביותר לטובים ביותר בלי הבדל גיל דת לאום גאודגרפיה מין וצבע וכ"ב ענינים מגדריים  (לת) פלץ
  • 20:03
  • 10.12.11

21 אני מציע לצלם את פרופ' שכטמן העסקן
  • 20:27
  • 10.12.11

כי כאשר ישראל תהפוך למדינה חומייניסטית לא יהיה הרבה מדענים רציניים בישראל.

22 לא לשכוח שסבו של שכטמן היה סוציאלסט רדיקאלי שארגן את שביתת הפועלים הראשונה בארץ ישראל ב-1909 יחד עם יצחק בן צבי  (לת) חינוך טוב מוביל לנובל
  • 20:45
  • 10.12.11

23 כותרת דמגוגית  (לת) אורן
  • 20:59
  • 10.12.11

24 יום קשה למעוותי השמאל הקיצוני - מדינת ישראל מופיעה בתיקשורת הבינ"ל ללא נאומי הסתה אנטי ישראלית,וללא דגלי הרש"פ  (לת) דרור הנאור מרמת גן
  • 21:10
  • 10.12.11

25 הסיבה לשפע פרסי הנובל שלנו היא תרבות "האיפכא מסתברא "היהודית. נעם רוזנווסר
  • 21:30
  • 10.12.11

צריך לאמור בגלוי ולהיות גאים --יש לנו יתרון של כמעט אלפיים שנות ציוויליזציה--הגניוס היהודי חי נושם ובועט יותר מאי -פעם !!

26 שפע פרסי הנובל של היהודים מקורו בתרבות הלימוד וה"אפכא -מסתברא" היהודית!! נעם רוזנווסר
  • 21:44
  • 10.12.11

צריך להיות גאה--יש לנו יתרון של כמעט אלפיים שנות לימוד וציוויליזציה שעכשיו באות ליידי ביטוי.

אני לא אדם דתי אבל מי שרוצה להבין את תופעת "מדינת הסרט -אפ "שיסע לישיבת פוניבז בבני -ברק.

27 גביש מחומש יוסלה שומכר
  • 22:23
  • 10.12.11

לפי סיפור בריאת העולם ברא הקב"ה גם את הגביש המחומש.
שכטמן כופר בעיקר. זה התחיל בגליליי, המשיך בדארווין ונגמר עם שכטמן.
מעניין רק לראות כמה כוללים יאמצו את התיאוריה של שכטמן.

28 שר המדע התלווה כדי שיוכל לזכות בשורה בעיתון?כדי שיוכל לתלות תמונה במשרדו?כי תמונה מישיבה גבוהה למשל הוא לא יוכל לתלות במשרדו-שם הוא מוקצה  (לת) אזרח
  • 22:34
  • 10.12.11

29 כל הכבוד לשכטמן. עצוב לקרוא את הטוקבקים שמעידים על קצת כבוד
  • 22:43
  • 10.12.11

הבורות של מי שכתב אותם. פשוט אנשים משועממים שכל מה שיש להם לעשות כל היום זה ללכלך על אחרים. 

30 יש גם ישראלים אחרים HMJE
  • 22:44
  • 10.12.11

טוב שיש גם ישראלים אחרים שמידי פעם גורמים לכותרות חיוביות בעולם מאשר קצב, אולמרט, ליברמן ושות'.

31 כל הכבוד דוד בן יוסף
  • 06:00
  • 11.12.11

צנוע, חכם ובעל חוש הומור יישר כח לפרופסור דן שכטמן - זאת הדוגמא האישית שצעירים וצעירות ישראלים צריכים לחקות

32 נראה שהקוואזי עלה לו לראש...... דייב קרן
  • 10:16
  • 11.12.11

בזמן שבחנת במעבדה את מבנה הגבישים במיקרוסקופ בחוץ העם החליט שהוא רוצה מבנה שלטוני דמוקרטי, כך שרק העם יחליט האם רצונו בקוואזי-פוליטיקאי או בפולטיקאי מצוי. רק העם - זו דמוקרטיה גם אם קשה לך עם זה.

33 באיזה שימושים נעשה שימוש בחומרים מעין אלה?  (לת) נעמה
  • 20:33
  • 11.12.11

  •   שימושים אלכס
    • 20:19
    • 12.12.11

    לחומרים הקוואזי מחזוריים יש מספר שימושים שכבר נעשים כיום. למשל, חומרים כאלה מאפשרים לבצע ציפויים לא דביקים - להחליף את הטפלון מכיוון שזה לא נשרט.
    שימוש נוסף - בתעשית הפלדות הקשות שמשמשות לייצור כלים רפואיים ולכל מקום שבו נדרשת פלדת על חלד, מאוד קשה ומאוד עמידה.
    בנוסף יש כיוונים שקשורים לתעשיית המוליכים למחצה.
    ועוד ועוד.

34 לא מחזיק ממנו כבר מהיותו ד"ר יעקב ויכסלפיש
  • 13:34
  • 12.12.11

לא מחזיק משכטמן.
תמיד היה פיון קטן במחקרים עד שרכב על תת-מחקר שכזה, שאין לו שום יוקרה בעולם האקדמי, מחציתו עשו עוזרי המחקר שכמובן אותם לא הזכיר.
בושה שכטמן.