מינוי דיגיטלי של הארץ - באתר בסמרטפון ובטאבלט - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שכחתי סיסמה

משרד האוצר נגד התוכנית להפחתת זיהום אוויר

המשרד מחפש מקור למימון התכנית שגיבש המשרד להגנת הסביבה. הארגונים הסביבתיים מפעילים לחץ לאישור התכנית שעלותה 690 מיליון שקל

משרד האוצר טרם מצא מקור למימון התוכנית הלאומית להפחתת זיהום אוויר שגיבש המשרד להגנת הסביבה, ולכן היא לא תובא לדיון בישיבת הממשלה הבוקר כפי שתוכנן תחילה. אם התוכנית לא תאושר עד סוף החודש, תפר בכך הממשלה את יישומו של חוק אוויר נקי, שנכנס לתוקפו לפני כשנה וחייב הכנת תוכנית לאומית להפחתת הזיהום בארץ בתוך שנה. המשרד להגנת הסביבה טוען כי אם לא יינקטו הצעדים להפחתת הזיהום, ימותו כל שנה 150 איש.

עלות התוכנית, שהוצגה לפני כשבועיים למשרדי הממשלה, היא 690 מיליון שקלים לעשור הקרוב, והוצאה שנתית של 75 מיליון שקלים. ההוצאות כוללות תמריצים ממשלתיים לגריטת כלי רכב ישנים (מיחזור מכוניות מזהמות שבעליהן יקבלו החזר כספי) ולמעסיקים שיעודדו את עובדיהם לנסוע בתחבורה ציבורית. היא כוללת גם הגדלה של כוח האדם המקצועי במשרד להגנת הסביבה והרחבה של מערך המדידה והניטור של זיהום האוויר.

מלבד זאת, לפי התוכנית תורחב הצטיידות חברות התחבורה באוטובוסים בעלי רמת זיהום פחותה, כך שבתוך שנתיים כל אוטובוס שלישי שיירכש יהיה מזהם פחות. המשרד להגנת הסביבה גם יתחיל להפעיל כבר בשנה הבאה תוכנית ניסיונית להפעלת שלושה אוטובוסים עירוניים באמצעות גז טבעי דחוס - צעד שהמשרד לביטחון הפנים התנגד לו עד עתה משיקולי בטיחות הקשורים בשימוש בגז. בנוסף, משרדי התחבורה והגנת הסביבה יפרסמו תעריפים מועדפים לכלי רכב מרובי נוסעים.

המשרד להגנת הסביבה יתחיל להפעיל בשנה הבאה תוכנית ניסיונית להפעלת 3 אוטובוסים עירוניים באמצעות גז טבעי דחוס
המשרד להגנת הסביבה יתחיל להפעיל בשנה הבאה תוכנית ניסיונית להפעלת 3 אוטובוסים עירוניים באמצעות גז טבעי דחוס . צילום: דודו בכר

לפי התוכנית, שר האוצר יגבש הטבות מס בשיעור 33% לבעלי מוניות שירכשו מכונית היברידית. בנוסף, ייבחנו צעדים לעידוד רכישת רכבי ליסינג, הנחשבים לפחות מזהמים. התוכנית גם מציעה לקבוע מס מדורג על דלקים מסוגי מזוט, באופן שישקף את ההשפעות הסביבתיות מהשימוש בהם, כך שדלק מזהם יותר יעלה יותר.

במשרד להגנת הסביבה מציינים כי התועלת הכלכלית של התוכנית להפחתת הזיהום נאמדת ביותר ממיליארד שקלים בשנה, ותהיה גבוהה בהרבה מההוצאות עליה. זאת בין היתר משום שהיא תחסוך אשפוזים בבתי חולים כתוצאה מבעיות בריאות שגורם זיהום האוויר. מלבד זאת, התוכנית תצמצם את מספר מקרי המוות כתוצאה מזיהום. המשרד להגנת הסביבה חישב לראשונה את ערכם הסטטיסטי של חיי אדם, לפי שיטה המקובלת במדינות ה-OECD. הוא מצא כי ערך סטטיסטי של חיי אדם בישראל הוא 11-12 מיליון שקלים, כאשר ערך של שנת חיים מגיע ל-280 אלף שקלים.

במשרד להגנת הסביבה מתכוונים לפעול בשבוע הקרוב לאישור התוכנית להפחתת זיהום האוויר. גם הארגונים הסביבתיים לוחצים על הממשלה לאשר את התוכנית וטוענים שיש להרחיב את הפעולות להפחתת זיהום האוויר. בסוף השבוע פנו אנשי עמותות "אדם, טבע ודין" והקואליציה לבריאות הציבור לשר להגנת הסביבה וביקשו ממנו להרחיב את התוכנית כך שתכלול צעדים נוספים לעידוד תחבורה ציבורית.

עשו לנו לייק וקבלו חדשות, עדכונים ופרשנויות מהארץ לפייסבוק שלכם

הארגונים הסביבתיים גם טוענים שיש להרחיב את הדרישות להפחתת זיהום אוויר בתעשייה, ולהחיל אותן לא רק על מפעלים גדולים, כפי שנעשה כיום, אלא גם על מפעלים בינוניים. מלבד זאת, הם דורשים לפעול כבר עתה על פי חוק אוויר נקי ולהכריז על גוש דן, אזור מפרץ חיפה וירושלים כעל "אזורים מוכי זיהום" - מהלך שיחייב, לפי חוק אוויר נקי, להכין תוכניות פעולה להפחתת הזיהום באזורים אלה.




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 שמעתי על ערבי בקירגיסטן שמתכנן לקלל את עם ישראל. נ הלוחש לסוסים
  • 07:24
  • 25.12.11

אני צריך 75 מליון בשנה כדי לשלם לקבוצת רבנים שיקללו חזרה ויסתרו אותו. יש לזה חשיבות מיידית לאיכות החיים במדינת היהודים, ובחייך זה רק 75 מליון, אתה יודע איזה תקציבים יש לערבים האלה ימח שמם בקירגיסטן. ככה צריך לעשות את זה, זו הדרך היחידה שזה עובד.

02 עוד סיפור מענין מי יפקח הד"ר לכמיה איכן בריאות הסביבה והנזקים הגנטים!!!  (לת) דוד בר דרור
  • 07:25
  • 25.12.11

03 שייקחו מתקציבי ההתנחלויות, או החרדים, יש שם הרבה כספים  (לת) שומר חוק
  • 08:45
  • 25.12.11

04 מה שמרגיז זה כשהתקציב יעבור הוא יחשב שמאלני ולאזן המושך בחוטים
  • 09:23
  • 25.12.11

וכדי לאזן את הכסף הזה שהולך לטובת השמאלנים יעבירו סכום דומה לפחות לישיבות והתנחלויות. לאיזון.

05 האוצר מתנגד להארכת תוכלת החיים בישראל  (לת) כי אין לכך כיסוי פנסיוני
  • 09:34
  • 25.12.11

06 רכבי ליסינג פחות מזהמים? ביחס למה?  (לת) אחד
  • 15:41
  • 25.12.11

  •   הבנת הניקרא בבקשה: יתמכו באותם רכבי לסינג שמזהמים פחות כך שאם לחברה יש אפשרות לשכור בליסינג רכב מזהם לעומת לא מזהם היא תיבחר בלא מזהם.  (לת) יום טוב
    • 08:41
    • 26.12.11

07 מול הבית שלך. אעביר קוב של אדמה מהגינה שלי ואפזר זאת בגינה שלך. מסכים?  (לת) שטייניץ מזמן לא היתה הפגנה
  • 20:20
  • 25.12.11

08 בקרוב והחפירןת שיעשו בו יהיה פרק נוסף בנספחי לינדנשראוס לא לעולם חוסן. הבית הזה ימכר
  • 20:23
  • 25.12.11

בינתיים האיץ הזה יעוף השבוע.

09 המשרד להגנת הסביבה נהיה פטתי. להזכיר לארדן  (לת) אלי אמסלם הגדול
  • 20:31
  • 25.12.11

10 ומה עם המפחמות שמזהמות את האויר בפרדס חנה ללא הפרעה?  (לת) חנן
  • 21:24
  • 25.12.11

11 כדאי שנמכור שנות חיים, שכל אחת שווה 280 אלף שקל. התוצר של כל נפש בישראל הוא רק שליש מזה - פחות מ-100 אלף שקל בשנה.  (לת) דוד
  • 07:10
  • 26.12.11

12 חשוב ביותר להפריד בין הדרישה להפחתה בפליטת פחמן לבין זיהום האויר רונן
  • 09:15
  • 26.12.11

זיהום האויר הוא הרעה החולה של העולם המודרני.
נושא זה מחייב התייחסות וטיפול הולם.
אך חובה להפריד בין סוגיה זו לבין נושא פליטת תרכובות פחמן.
אין לערבב את הנושאים. נושא ההתחממות הגלובלית והתאוריה ההזויה על גזי חממה לא צריכים לקבל שקל אחד מהמדינה.
אך נושא זיהום האויר צריך לקבל דגש רב.

13 מאיפה הכסף? אבי
  • 12:28
  • 27.12.11

הרבה פקידים(וסגן צר)מיותרים באוצר
קנסות למזהמים
אם פקידי האוצר היו ב48 לא היתה לנו מדינה

14 למה הייבריד זו טכמולוגיה שעדיין מציגים אותה כאטרקטיבית? גלעד
  • 13:25
  • 10.03.12

זו טכנולוגיה ישנה שעדיין זקוקה לדלק, לעומת טכנולוגיות אחרות שהרבה פחות מזהמות ושקיימות היום בשוק.
למה לא להשקיע באוטובוסים (שקיימים ועובדים במקומות אחרים) שעובדים אך ורק על אנרגיה סולארית?
יש לנו 80% שמש בשנה! אין שום סיבה אמיתית (שהיא לטובת הציבור) לא להשקיע בטכנולוגיות האלה.

פרוייקטים מיוחדים