המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
בחר סיסמה
הקלד סיסמה מחדש
אזור מגורים
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שחזרו סיסמה

חותם נדיר מתקופת בית שני התגלה ליד הר הבית

ארכיאולוגים מאמינים כי החותם שימש לסימון חפצים "טהורים שהובאו לבית המקדש". על פי הגמרא, חותם דומה נמצא גם על פך השמן שמצאו החשמונאים

חפץ עתיק ונדיר, המעיד על פעילות בבית המקדש בתקופת בית שני, נמצא בחפירות שביצעה לאחרונה רשות העתיקות סמוך לכותל המערבי. ככל הנראה מדובר בחותם שהיה בשימוש בבית המקדש, וחקוקה עליו כתובת בארמית. ברשות העתיקות מייחסים חשיבות רבה לממצא והוא הוצג היום (ראשון) באירוע מיוחד, בהשתתפות שרת התרבות והספורט לימור לבנת ושר החינוך גדעון סער. לפי ארכיאולוגים, זו הפעם הראשונה שמתגלה חפץ מסוג זה.

החפץ התגלה בחפירות תחת קשת רובינסון שבגן הארכיאולוגי בירושלים. במהלך החפירות הוצאו שכבות עפר שכיסו את יסודות הכותל מערבי, 15 מטרים מצפון לפינה הדרומית-מערבית של הר הבית.

מעל שכבת העפר הונח ריצוף של רחוב מתקופת הורדוס, הרחוב הראשי של ירושלים בתקופת הבית השני. השכבה עצמה נוצרה במאה הראשונה לספירה, בשלהי תקופת בית המקדש השני, שנחרב בשנת 70.

החותם הנדיר על רקע מסגד אל-אקצה
החותם הנדיר על רקע מסגד אל-אקצה. צילום: רויטרס

כבר בתחילת החפירות הוחלט שכל העפר שיוצא יעבור ניפוי, הכולל סינון רטוב. במהלך הסינון – בו השתתפו אלפי תלמידים - התגלה חפץ זעיר בגודל של כפתור, שקוטרו כשני סנטימטרים. הוא עשוי טין, ועליו טבועה כתובת בארמית המורכבת משתי שורות. בשורה העליונה נכתב "דכא" ומתחתיה "ליה". פירושה בארמית של המילה דכא (או דכי) היא "טהור". ליה היא הצורה המקוצרת לשמו של אלוהי ישראל.

על פי מנהלי החפירות מטעם רשות העתיקות, אלי שוקרון מהרשות ופרופ' רוני רייך מאוניברסיטת חיפה, משמעות הכתובת היא "טהור ל-ה'". החפץ שימש ככל הנראה לסימון מוצרים או חפצים שהובאו לבית המקדש והיו חייבים לקבל אישור שהם טהורים.

לחצו להגדלה
צילום: ולדימיר נייחין

הארכיאולוגים מציינים שככל הידוע להם, זו הפעם הראשונה שחפץ כזה או דומה לו מתגלה בחפירות. לדבריהם, הוא מהווה עדות ארכיאולוגית ישירה לפעילות בהר הבית ולעבודת המקדש בתקופת הבית השני. הם מזכירים מסכת במשנה, בה הוזכר השימוש בחפץ: מדובר במסכת שקלים, בה נכתב שמי שמבקש נסכים (יין או סולת המשמשים לטקסי קורבן) הולך לאחראי על כך בבית המקדש, נותן לו כסף ומקבל חותם המאפשר את קבלת הנסכים.

ארכיאולוג מחוז ירושלים ברשות העתיקות, ד"ר יובל ברוך, ציין שעל פי הגמרא, גם על פך השמן הטהור היחיד שהתגלה בבית המקדש לאחר ניצחון החשמונאים על היוונים, היה חותם של הכהן הגדול - דבר המהווה הוכחה לכך שהוא אכן טהור.

Read this article in English: Israeli archaeologists uncover first artifact confirming written record of Temple worship

 




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 בזמן האחרון, בערך אחת לחודש עד ששה שבועות, נמצא חפץ בעל חשיבות עליונה להוכחת המקדש וכו. זה התחיל ברימון מבגדי הכוהן ואח"כ פעמון, והיו עוד ממצאים כאלה. אפעס יותר מדי.... לא? מה קרה יש דבורים על החלפת יו"ר הרשות?  (לת) התמה בקול רם
  • 14:17
  • 25.12.11

  •   Couse finally some diggings are made Open ur eyes
    • 20:56
    • 25.12.11

    People like you maybe dont like that fact but there were at least 2 Jewish temples on the temple mount )

  •   כן וכל פעם זו"פעם ראשונה שמתגלה חפץ מסוג זה"  (לת) חשיבות תחתונה
    • 22:41
    • 25.12.11

  •   אז מגלים הרבה דברים! אמונה
    • 00:45
    • 26.12.11

    זה מעולה! כך נדע על ההיסטוריה שלנו!

  •   התמה בקול רם פרדי
    • 11:49
    • 26.12.11

    אולי נדמה לך שלתמוה בקול רם מוסיף אמינות , אז זהו שלא, שטויות נשארות שטויות !! הארכיאולוגים אלי שוקרון ורוני רייך עובדים שם שנים רבות. ולך מוצע ללמוד ולא לתמוה

02 נס חנוכה ממש! דוד
  • 14:23
  • 25.12.11

ובטח תהיה עכשיו הצפה של תגובות המכחישות את הקשר בין עם ישראל לארץ ישראל בכלל והר הבית בפרט. השמאלנים "הנאורים" ייתכחשו אפילו לאמא שלהם ובלבד שייאפשרו להם לצפות בשקט ב"אח הגדול"...
וזה לא אומר שאני בעד החרדים הדפוקים שמתהדרים בהדרת נשים ו"החמרות דינים" למיניהן. אלה ואלה הם סימפטום של אותה המחלה.
לא יבוא שלום על הארץ הזאת עד שלא נעמוד מאחורי הזהות שלנו ונמשיך לאפשר לאחרים לשלוט בקודש קודשינו, עם בהר הבית או במערת המכפלה, או קבר רחל, או כל מקום אחר. עם שמתכחש לעברו הוא עם ללא עתיד.
לא, אני לא שונא ערבים ומאחל להם כל טוב בעשרות מדינותיהם.
וכנראה שגם תגובה זו תצונזר בשם חופש הביטוי ש"הארץ" והשמאל כה מאמינים בו.

  •   אתה ממש נרדף, הא?  (לת) אור
    • 16:49
    • 25.12.11

  •   כן, בדיוק. השמאלנים הם אלו שרואים האח הגדול. לא חלילה עדרי הימין נס חנוכה?! ועל זה נאמר פחחחחח
    • 22:45
    • 25.12.11

    מצביאי ביבי מתת האלוהות לכולנו, לא חלילה הערסים תומכי חב"ד וכל דבר עם כיפה, לא הימנים באשר הם. אין ספק שאבירמה גולן, יוסי שריד וגדעון לוי ושאר שמאלנים נאורים שכמותנו הם הגרעין הקשה של האח הגדול.
    ובאמת טוב שאתה לא בעד "החרדים הדפוקים האלו" כי הצבעת להם - הצבעת ימין הצבעת דתיים. אז תודה לך.

  •   אין עליכם איליטות דוד
    • 23:24
    • 25.12.11

    הצבעת שמאל קיבלת טיבי וזיבי. באידיוטים שלנו אנחנו נטפל. אתה תצא מהבועה האידיוטית שלך וטפל במכחישי עמך.

  •   לא כותבים איליטות אלא איליטוט  (לת) זכריה
    • 11:46
    • 27.12.11

03 טהרה ורק טהרה מביא סיקריקים. אז והיום. ליהיות בן אדם, זה פחות חשוב  (לת) אבי
  • 14:29
  • 25.12.11

04 מה פתאום. זה כפתור מהחליפה של החמור של מוחמד, שנפל במהלך הדהרה השמיימה אחד שיודע!! כנסו!!
  • 14:47
  • 25.12.11

(ציניות למי שלא הבין. באמת ממצא מרגש)

05 בסדר מצאו חותם, זה לא אומר שזה שייך לגזע הלבן שלכם עאבד
  • 14:51
  • 25.12.11

אולי לשבט יהודים שהמוצא שלו נשאר אצל יהודים תימנים או עירקים וגם זה בספק, שאר הלבנים לא שייכים בכלל למזרח, כולל המרוקאים

  •   ומאיפה אתה עאבד? מערב הסעודית?  (לת) עידן
    • 17:04
    • 25.12.11

  •   ערבים אבי
    • 18:13
    • 25.12.11

    צריך להתייחס לכל ערבי שבא ממדבריות ירדן וסעודיה? במקורות נכתב שגשם הערבי מקורו במדבריות עבר הירדן.

  •   לפחות עב סעודית יותר קרובה מאשר אירופה שלכם  (לת) מוסלמית
    • 22:41
    • 25.12.11

  •   המחקר הרפואי הוכיח - רוב העם היהודי של היום מקורו במזרח התיכון יעקב
    • 10:20
    • 26.12.11

    המחקר הוכיח שיש קירבה גנטית ברורה בין הקהילות היהודיות השונות למרות שלא היה כל קשר ביניהן. אותו מחקר מצא שהיהודים אינם דומים לשכניהם הלא יהודים. נבדקו יהודים אשכנזים[ ספרדים ובני עדות במזרח ממקומות שונים באירופה ובמזרח התיכון. נמצאה קירבה קרובה בין האשכנזים לתימנים. נמצאה דם קירבה בין היהודים בכללם לבין פלשטינים וסורים. לא נמצאה כל קירבה בין היהודים לתורקים - דבר השולל את ההנחה שהאשכנזים מקורם מהכוזרים.
    מכאן ברור שהיהודים של היום מקורם במזרח התיכון.
    לך לספריה הרפואית הקרובה ותלמד.

06 שיהיו רק חדשות כאלה!  (לת) דער כעלעמער
  • 15:10
  • 25.12.11

07 זה הקושאן של נוער הזוועות  (לת) שלומי א.
  • 15:17
  • 25.12.11

08 בקיצור - קומבינת כשרות של הבד"ץ שנת 0 לספירה - בדיוק מה שישו יצא נגדו - והלוואי והיינו מקשיבים כבר אז... אזוב שבקיר
  • 15:18
  • 25.12.11

לכו לכל מקדש הודי, ותראו את הברהמינים השמנמנים יושבים בצד וחותכים קופון מכל עני מרוד שבא לתת מנחה לאלים - זה מה שהיה כאן אז, וזה מה שהימנים רוצים להשית עלינו מחדש...

  •   אכן, בדיוק מה שחשבתי לעצמי. מי שם את נושא החותמת להחליט מה טהור, מה לא. קומבינטורים היו כבר אז.  (לת) דת=כסף וכוח
    • 22:48
    • 25.12.11

09 החפץ לא יכל לשמש לסימון מוצרים - אולי סימנו אותו. מיכה
  • 15:19
  • 25.12.11

כל החותמים שאנו מכירים הם בכתב מראה כך שכאשר יחתימו את החפץ הכתב יהיה ישר. במקרה זה הכתב הוא רגיל ולא מראה ומכאן אין זה חותם, אלא נחתם.

  •   מעלה נקודה חשובה, ומלבד זאת... J-CAT
    • 17:13
    • 25.12.11

    החפץ הזה (מה שהוא לא יהיה) הוא בעל דפנות בולטות, מהסוג שנוצר לדוגמה כאשר דוחפים אצבע לחומר רך והחומר נסוג לצדדים (נסו עם פלסטלינה או חימר בבית), דבר שרק מוסיף לטענתו של מיכה. בקיצור, אם זה חותם אז זה חותם מוזר מאוד.

  •   לגבי 'חותם' שפן הסופר
    • 17:53
    • 25.12.11

    המילה 'חותם' באה לתאר גוש חימר או חומר אחר שהיה חותם מכתב, צרור וכדומה, שהיה בו משהו ושהיה צורך להעיד על כך שהוא נמצא במצב שבו הוא נשלח/הובא. ברור שאת תבנית האבן עשו בכתב מראה.

10 פח לא פך  (לת) שמואל
  • 15:26
  • 25.12.11

  •   פך, לא פח שמואל, מנין הלהיטות "לתקן" לשגיאה?
    • 17:23
    • 25.12.11

    וברבים, לדוגמה: "פכים קטנים".

  •   שמואל: יש לכתוב פך שמן - כלומר כלי אגירה קטן, ולא פח - כלומר עשוי ממתכת דקה. בקיצור תפסיק לבלבל במוח. חוצמזה כל הכבוד על הממצא ועל הפרשנות הנהדרת בהקשר לחנוכה.  (לת) מוסי
    • 22:19
    • 25.12.11

11 חותם בן שמואל
  • 15:28
  • 25.12.11

האם החותם לא צריך להיות ב"כתב ראי" על מנת שיטביע באופן הקריא לבני אדם ???

12 מדובר בממצא פלסטיני אותנטי, כמובן אני
  • 15:50
  • 25.12.11

הרי התינוק ישו הפלסטיני הובא בית המקדש היהודי שמעולם לא היה, ושם הכיר בו הכהן הפסטיני שמעון וברכו.
כל זה קרה בתקופתו של המלך הפלסטיני הורדוס.

  •   שמינית מהתשובה שלך נכונה תומר
    • 22:06
    • 26.12.11

    המלך הורדוס למעשה לא היה יהודי מלידה אלא אדומי שהתגייר - כלומר, ערבי. אבל גם הוא לא היה פלסטיני.

13 נתניהו היה הראשון לגלות  (לת) משרד רה"מ
  • 15:51
  • 25.12.11

14 ורק תארו לכם מה נמצא בידי "משפצי" המסגדים שעל ההר....  (לת) אינפיניטי
  • 15:52
  • 25.12.11

15 איך מתזמנים את הפרסום לאיזה חג כל פעם. ט' באב, ועכשיו חנוכה.  (לת) ירושלמי
  • 15:56
  • 25.12.11

16 איזה יופי שאפשר להפוך משהו ל"טהור" בעזרת חותמת  (לת) בית המקדש היה מקום מתועב מלא גופות מדממות של חיות
  • 16:03
  • 25.12.11

17 ליה - הגיוני שזה ל-יה כלומר לאלוקים. לא?  (לת) רן
  • 16:18
  • 25.12.11

18 משהו לא מסתדר לי אנלאמבין
  • 16:29
  • 25.12.11

אם זה חותם, הוא אמור להיות נגטיבי ע"מ שהטבעתו תיצור את הצורה המבוקשת וזה לא המצב כאן...

19 מרגש, ובחנוכה בפרט..  (לת) מיכל
  • 16:31
  • 25.12.11

20 נקודה יפה למחשבה אבל איפה התמונה שהראתה לכם שזה לא כתב ראי?...  (לת) אלי
  • 17:24
  • 25.12.11

21 הכשר בד"צ חי ובעט כבר בתקופת בית שני!  (לת) אורן
  • 18:24
  • 25.12.11

22 "ככל הנראה מדובר בחותם שהיה בשימוש בבית המקדש" העילוי
  • 18:36
  • 25.12.11

"ככל הנראה" או בעברית פשוטה הם לא יודעים ולכן הם מתחילים לפנטז. זהו הצירוף של מקצוע הארכיאולוגיה בישראל יחד עם הטירוף הלאומני - משיחי. במקצוע הפסיכיאטריה השם המקובל לבעיה הזו נקרא "סנדרום ירושלים".

  •   והכתבה מתחילה במלים: ארכיאולוגים מאמינים. "מאמינים"? כמה אקדמי. "מאמינים"? ומה עם מחקר?
    • 22:41
    • 25.12.11

    וגם לסיום:
    "דבר המהווה הוכחה לכך" - איזה דבר איזו הוכחה למה מהווה? לכך שהוא אכן טהור - בעיני מי? מתי? אז או היום?
    מדובר בחוקרים אקדמים מאוניברסיטאות ישראל.

23 נראה בול כמו כרטיס מועדון של מגה בעיר.  (לת) לא באבאלובה
  • 19:43
  • 25.12.11

24 להטביע את החותם מיד: על התחת של כל שרי הממשלה ואוהדיה,על התחת של החרדים,על התחת של המחזיקים בשטחים הכבושים,על התחת של החוליגנים מהגבעות.אפשר להטביע גם על התחת של הבתולות הקדושות מחברון-ובתנאי שההטבעה תעשה ע"י הסריסים מהשב"כ שלא מנסים לתפוס את שורפי המסגדים ואת עוקרי הזיתים.  (לת) עדד
  • 21:34
  • 25.12.11

25 מדהים, ומרתק  (לת) מיכאלה
  • 22:10
  • 25.12.11

26 ממצא נדיר ומרתק, שמוכיח שאסור להפסיק את החפירות בירושלים, גם אם יש כמה ארכיאולוגים ופוליטקאיים שחושבים אחרת.  (לת) גד
  • 07:06
  • 26.12.11

27 This is an article that makes you think "never tohhugt of that!" Chondy
  • 23:18
  • 23.07.12

This is an article that makes you think "never tohhugt of that!"