מחקר חושף השפעות מפתיעות של פטריות הזיה על המוח

חוקרים בריטים טוענים כי החומר הפעיל בפטריות גורם להפחתת הפעילות המוחית ומביא למצב של "קוגניציה בלתי מרוסנת"; ג'ון לנון גילה את זה קודם

חוקרים בריטים שבחנו את השפעת החומר הפעיל בפטריות הזיה על פעילות המוח גילו להפתעתם שהסם מפחית את הפעילות העצבית הכוללת. לטענתם ממצאים אלה מתיישבים עם תפישות הרואות במוח מעין שסתום מצמצם של החוויה.

החוקרים השתמשו בסורק fMRI כדי לעקוב אחר שינויים בזרימת הדם במוחם של 30 נבדקים שונים, לפני ואחרי שניתנה להם זריקה ובה כמות קטנה של פסילוסיבין, החומר הפעיל בפטריות הזייה. ממצאיהם, שפורסמו השבוע בכתב העת הנחשב Proceedings of the National Academy of Sciences, מראים שדווקא אותם אזורים במוח שבהם קיימת פעילות מוחית גבוהה יחסית בתנאים רגילים, הראו באופן עקבי פעילות עצבית פחותה בהשפעת פסילוסיבין. הפעילות פחתה בעיקר ברשתות העצביות עם ריכוז קשרים רבים לרשתות עצביות אחרות, כלומר רשתות עם תפקיד מרכזי בחיבור בין אזורים שונים במוח - "מה שמאפשר מצב של קוגניציה בלתי מרוסנת", כדברי המאמר.

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב כתבות "הארץ" ישירות לפייסבוק שלכם

לחצו להגדלה

"רשתות החיבור הללו מגבילות את חוויית העולם שלנו ומשמרות את הסדר שלו", הסביר ראש צוות המחקר, הפסיכיאטר דיוויד נאט מאימפיריאל קולג' בלונדון. "אנו עכשיו יודעים שהשבתת האזורים הללו מובילה למצב שהעולם נחווה כמוזר".

אלא שבאתר כתב העת Nature צוין כי מחקרים קודמים העלו תוצאות סותרות לגבי הפעילות העצבית. לדברי פרנץ פולנוויידר מאוניברסיטת ציריך בשווייץ, "אנחנו קיימנו כמה מחקרים דומים ותמיד ראינו הפעלה של אותם אזורים".

לדברי חוקר המוח, הפרופסור עידן שגב מהאוניברסיטה העברית, המעניין במחקר הוא לא עצם ההפחתה בפעילות המוחית: "פחות או יותר פעילות מוחית, זה לא דרמטי מבחינתי. אבל החוקרים מראים שכאשר אתה לוקח את הסם, אז הרשתות העצביות שמופעלות על-ידי הקלט החושי מהסביבה פחות פעילות. הפעילות המוחית היותר מרכזית ממשיכה להתקיים, אבל בלי הדומיננטיות של הסביבה החיצונית, שבדרך כלל משתלטת על הפעילות העצבית".

עורכי המחקר הנוכחי הזכירו במאמרם את המסה הנודעת של אלדוס האקסלי, "דלתות התודעה" (Doors of Perception) שמתארת את חוויות הסופר הבריטי בהשפעת מסקלין. הם ציינו שממצאיהם תואמים לאחד מרעיונות היסוד שהאקסלי מציג במסתו, לפיו המוח הוא מעין "שסתום מצמצם" שמונע מהאדם לקרוס תחת חוויה אינטנסיבית מדי של הקיום. האקסלי טען שסמים כמו מסקלין מסירים באופן חלקי את מנגנון ההגנה הבסיסי הזה.

פטריות פסילוסיבין
פטריות פסילוסיבין. צילום: Workman, וויקיפדיה

"אני לא יודע אם יש כאן איזשהו שסתום שסוגר או מתעל מידע", אומר פרופ' שגב, "אבל אפשר לומר שבאופן פוטנציאלי אתה יכול לממש המון חלקים במוח שלא מומשו, למשל בתהליך של למידה, ולהעיר רשתות עצביות רדומות שיבטאו עולם חדש או מטלות חדשות למוח כשהרשתות הללו באות במגע עם הסביבה החיצונית.

"במקרה הזה הסם כאילו מבטא עולמות חדשים שקבורים כבר מאה אלף שנים במוח. הרי השתנינו במאה אלף השנים האחרונות משום שהמוח האנושי נחשף לתביעות ולמטלות חדשות. הסם רק ביטא קוגניציה שהיתה קיימת ממילא. צריכים לחשוב על זה כרשת דינמית שכל הזמן יכולה להתארגן מחדש כך שהיא תספק את הצרכים החיצוניים, והסם חושף את האפשרויות האלה בלי שיהיה לך גירוי מבחוץ".

מחקר נוסף שצפוי להתפרסם בהמשך השבוע בכתב העת British Journal of Psychiatry, קובע כי הפסילוסיבין הגביר את יכולת הנבדקים להעלות זכרונות אישיים. כמו כן הם דיווחו על שיפור ברווחתם הרגשית כשבועיים אחרי צריכת החומר.

ראש צוות המחקר, דיוויד נאט
ראש צוות המחקר, דיוויד נאט. צילום: רקס

בשנה שעברה נערך מחקר שבו 12 אנשים שסבלו מחרדה וצרכו פסילוסיבין, דיווחו על שיפור במצבם הנפשי כעבור חצי שנה. החוקרים סייגו את המחקר הנוכחי בכך שלמשתתפים היה ניסיון קודם בסמים פסיכדליים שייתכן שהשפיע על הממצאים.

ד"ר רובין קרהארט-האריס מהמחלקה לרפואה באימפיריאל קולג' בלונדון, שגם היה חתום על שני המאמרים, אמר בהודעה לעיתונות כי "בשנות ה-50 נעשה שימוש מקיף בפסילוסיבין בפסיכותרפיה, אבל הרציונל הביולוגי לשימוש שלו לא נחקר כראוי עד עכשיו. הממצאים שלנו תומכים ברעיון שפסילוסיבין מסייע לגישה לזכרונות ולרגשות... ההשפעות דורשות מחקר נוסף. המחקר שלנו היה מצומצם, אבל אנו מעוניינים לחקור את הפוטנציאל של פסילוסיבין ככלי טיפולי".

עורך המחקר: נטילת אקסטזי מסוכנת פחות מרכיבה על סוסים

אחד משני מובילי המחקר הנוכחי, פרופ' דיוויד נאט, שימש עד לפני שנים ספורות ראש המועצה המייעצת לממשל הבריטי בנוגע לסמים. בסוף 2009 פוטר מתפקיד זה לאחר שטען שנטילת אקסטזי מסוכנת פחות מרכיבה על סוסים.

שנה לאחר מכן פרסם נאט בכתב העת Lancet דו"ח שריכז דעות מומחים על סמים שונים. בחיבור נקודות הדירוג בין 1 ל-100 שהעניקו המומחים ל-20 סמים שונים ב-16 קטגוריות שונות - הנוגעות לנזקים הפיזיולוגיים, הפסיכולוגיים והחברתיים של הסמים - אלכוהול הגיע למקום הראשון, ואחריו הרואין וקראק.

פטריות הזיה הגיעו לתחתית הרשימה, עם חמש נקודות בלבד לתיאור הנזק למשתמש ואפס נקודות נזק לאחרים, LSD קיבל שבע נקודות בלבד, אקסטזי קיבל תשע נקודות, קטמין קיבל 15 נקודות, קנביס 20 נקודות שהתחלקו כמעט שווה בשווה בין הנזק למשתמש ולחברה, טבק קיבל 26 נקודות, קוקאין קיבל 27 נקודות, מתאמפטמין (קריסטל מת') קיבל 33 נקודות, קראק 54, הרואין 55, ואלכוהול במקום הראשון עם 72 נקודות.

הקטגוריות השונות התייחסו בין היתר לשיעור תמותת המשתמשים, תלותם בסמים השונים, תפקודם החברתי, כמו גם לפשיעה, פגיעה במערכות יחסים, נזק סביבתי, נזק כלכלי וקהילתי ועוד.

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 כתבה הזויה  (לת) ערן
  • 05:11
  • 25.01.12

02 ומה קרה לתוחלת החיים שלהם?  (לת) שושי
  • 05:31
  • 25.01.12

03 על כל ממציא גדול אחד שאיכשהו מנכסים לסמים את היצירתיות שלו יש מאות ואלפים שנתקעים בסרט רע - התמכרות, דמנטיה, חולי ובגדול חיים רעים מאוד.  (לת) אחד
  • 05:42
  • 25.01.12

04 אין קשר סיבתי מוכח בין צריכת סמים ליצירתיות דוק
  • 05:59
  • 25.01.12

ניתן ליחס שיעור גבוה של שימוש בסמים בקרב אנשים יצירתיים לאופי הבסיסי שלהם. לא שמעתי מעולם על רואה חשבון שהפך לאומן ידוע לאחר שימוש בסמים.

05 רצוי להזכיר כמה "הוזים" איבדו עניין בחיים והתאבדו - במילים אחרות הדיכאון שאחרי יודה
  • 06:11
  • 25.01.12

הארץ עיתון נאור כל הכבוד לתחרות מול הצהובים גם אתם שם?
אבל כאשר אתם שולחים כותרת של איזה מחקר - במה בדיוק אתם תומכים ? עוד סיפור הצלחה שבעזרת סמים הצליח להתפרסם? כלומר - אין בעיה עם זה שהדוקטור ההזוי הזה פוטר מהמשרה שלו - ומדוע? מי קורא ומי מרוויח כאן ? בואו נעשה עצומה שסמים באופן כללי זה "חיובי" ולמה ? כי זה עוזר "ליצירה"??
אני מקווה שלעורך ולאסף יש ילדים צעירים שתוכל גם אתה לחוש מה בדיוק עושה הסם - כמה נפגעי סם מכל השכבות ומכל הגילאים נמצאים במשברי דיכאון וכמה מהם התאבדו בסוף - מה זה עשה להורים - אז תמשיכו כעיתון "נאור"לתמוך בכל הנושא הזה - נגד טימטום אין מה לעשות 1


06 גם איינשטיין הסניף? Abed Azab
  • 06:59
  • 25.01.12

איזה כתבה רעה. איזה מחקר גרוע. נכון, צריך לקרוא את המאמר המדעי המקורי, אבל איך שהדברים מובאים כאן, הקשר הסיבתי-מדעי בין יצירה לבין שימוש בסמים קלוש למדי. אבל המדע כבר הוכיח שיש קשר סיבתי-מדעי הדוק ביותר בין שימוש בסמים לבין נזקים אדירים לגוף המשתמש, למשפחתו, למצבו הכספי ולחברה בכללותה. אני סבור כי הביטלס היו יוצרים לא פחות טובים, ואולי אף טובים יותר, גם ללא שימוש בסמים.לגבי סטיב ג'ובס, לדעתי הוא רק הזיק לאנושות אבל זה דיון אחר. יוצרים ומדענים ענקים יצרו והבריקו ללא שימוש בסמים. הרשימה ארוכה מדי מכדי להתחיל לתת דוגמאות. אינני מתנגד לשימוש בסמים לצרכים רפואיים או טקסיים. אבל מכאן ועד מציאת קשר "מדעי" בין השימוש בסמים להעשרת היצירתיות המרחק אינסופי.

07 נושא מרתק קמנצ'ה
  • 08:00
  • 25.01.12

צריך לקדם את המחקר גם בארץ.

08 כתבה מעניינת ביותר, תודה!  (לת) דן
  • 08:00
  • 25.01.12

09 אסור אסור אסור  (לת) מדינה
  • 08:23
  • 25.01.12

10 אין על פטריות, הכי טוב  (לת) הארי
  • 08:41
  • 25.01.12

11 מסמנים את המטרה סביב החץ משתמש
  • 09:07
  • 25.01.12

כמשתמש (בשל צרכים רפואיים לאחר סרטן) וחוקר לשער, המחקר הנוכחי הוא ציור המטרה סביב החץ. הכותב מתחיל מהמסקנות, מביא תוצאה אימפירית שלא קשורה למסקנה, וקובע שהוא הוכיח את הטענה. הכותב משתמש במוניטין הקודם שלו לקידום מסקנות ללא כל עדות מדעית, ואפילו תוך כדי התעלמות מראיות מדעיות קודמות שסותרות את מטרתו. זה לא מדע, וזה לא מדען. לצערנו אנשים כאלו לא משלמים על הנזק הרב שהם גורמים לציבור, ובמקום זאת העיתונות הכללית נותנת להם פרס בדמות פרסום רב.

  •   דיבורים כמו חול... נו, באמת
    • 12:02
    • 27.01.12

    ואין מה לאכול (או אולי, פטריות..?)

    טענותיך:
    הכותב מתחיל מהמסקנות (נו, ו...?)
    מביא תוצאה אימפירית (אמפירי. ה-י' שהוספת מיותרת, ד"ר) שלא קשורה למסקנה
    וקובע שהוא הוכיח את הטענה.

    בוא נבחן את זה רגע (לפי המופיע בכתבה, כמובן):
    המסקנה (שאכן מוצגת בפתיחה, השם ישמור) היא ש "הסם מפחית את הפעילות העצבית הכוללת. לטענתם ממצאים אלה מתיישבים עם תפישות הרואות במוח מעין שסתום מצמצם של החוויה."
    העובדות האמפיריות שתומכות את המסקנה (שלטענתך אין להן קשר אליה): "...דווקא אותם אזורים במוח שבהם קיימת פעילות מוחית גבוהה יחסית בתנאים רגילים, הראו באופן עקבי פעילות עצבית פחותה בהשפעת פסילוסיבין."
    בוא נסכם, כדי שיהיה לך קל:
    ממצאים: פעילות מוחית פחותה באיזורים בהם בדר"כ יש פעילות מוגברת יחסית
    מסקנה: הסם מפחית את הפעילות העצבית הכוללת.

    עדיין מתקשה למצוא את הקשר?

    ולגבי הקביעה שלך שהחוקר הנ"ל חטא ב"קידום מסקנות ללא כל עדות מדעית" - Hardly, my friend. Hardly...

    כמשתמש (של מה? של פטריות הזיה?) וכחוקר לשעבר, אתה לא ממש מבסס את אמירותיך, בטח שלא על הכתוב.

    שבת שלום



12 לחייב את אסד חמנאי ופוטין להשתמש בפטריות אולי ישתנו  (לת) @ בנצי - א @
  • 09:17
  • 25.01.12

13 מחקר הזוי - חוקרים על חומר טוב (הפסילוסיבין) .... New York
  • 09:25
  • 25.01.12

סתם לא התאפקתי - זה התבקש.... עכשיו ברצינות

אסור לבטל את הממצאים כלאחר יד מחד - הם עשויים להיות חשובים
ומאידך יש להיזהר מאד מפטריות הזיה שנצרכות במינון ואופן לא מבוקר ע"י אנשים שעלולים להיות רגישים להם.

הטיעונים הנוגעים לסיכון אישי (בלבד) נגועים בהרבה צביעות - אלכוהול, סיגריות, ואפילו נהיגה ברכב הם פעולות מסוכנות עם מאות הרוגים כל שנה.

14 האקסלי חתול בר מתורבת (מאד)
  • 09:26
  • 25.01.12

אחד הסופרים הגדולים... קיראו נא את ספרו האחרון "אי". ביקורת פילוסופית מעמיקה על החברה שלנו דרך תיאור של חברה אוטופית שחיה על אי עם ציפורים מדברות...

15 תמיד ידעתי!! דרדסבא
  • 09:31
  • 25.01.12

שמתי לב שאחרי נטילת פסילוסיבין אתה מפסיק לראות את הדברים כמו שלימדו אותך, ומתחיל לראות אותם "כמו שהם באמת", בלי התיווך הרגיל של מילים ומושגים. קצת כמו שתינוק רואה אותם. המחקר הזה מתאר במונחים טכניים בדיוק את ההרגשה הזאת.
אבל אל תיקחו לבד, רק עם חבר מנוסה, אחרת אתם עלולים ליפול לצד האפל...

16 lsd אלברטה
  • 09:34
  • 25.01.12

שינה לי את החיים.כל התפיסה שהייתה לי על העולם עד לפני החוייה השתנתה לגמריי.
לטוב ולרע,זה גרם לי לחשוב ולא לקחת דפוסי התנהגות ואת החיים בכללותם כמובנים מאליו.

17 ציון הנזק תלוי במעמד החוקי איציק
  • 09:34
  • 25.01.12

האלכוהול גורם יותר נזק רק כיון שהוא חוקי.
הקוראים עלולים לחשוב שצריך להרשות סמים בחוק, אבל אם סמים אלו היו חוקיים הנזק שלהם היה גבוה בהרבה.

18 אני מפסיק עם אלכוהול. עובר לפיטריות  (לת) אוהד
  • 09:48
  • 25.01.12

19 צריך לדעת איך ....  (לת) משתמש מזדמן
  • 09:55
  • 25.01.12

20 מעניין שהאנושות הסתדרה נפלא ללא סמים אאא
  • 10:41
  • 25.01.12

בכל מה שקשור ליצירתיות.
למעשה,מאז יצר המיעוט הליברלי המשעבד את תופעת הסמים במערב
היצירתיות נגמרה.
כמו כל דבר אחר במערב מאז המהפכה הנציונל בולשביקית של שלהי שנות ה 60.

21 ביבי אשם  (לת) טוקבקיסט מצוי
  • 10:46
  • 25.01.12

22 ההוזים הגדולים של המאה ה-20 אלי איתן
  • 10:50
  • 25.01.12

ובכן, נתחיל בשאלה איפה טימותי לירי?! ונמשיך בכך שאם כבר ציינתם את ה״דלתות״ ומיד לאחר מכן את מר האקסלי היקר, יכולתם לכלול גם את העובדה שלהקת הדלתות נקראת ע״ש ספרו ״דלתות התודעה״ ״Doors of precaption" מאחר ויש קשר הדוק בין הדברים בהקשר הנ״ל, מעבר לכך שזו עובדה מעניינת (-:

23 הגיע הזמן ללגליזציה מוחלטת. אדם בוגר נאור יכול לשלוט בצריכה מבוקרת של סמים אם בכלל ומוטב שלא ירגיש עבריין בשל כך ויצרוך חומרים נקיים מרעלים. כך עם לגליזציה של זנות והימורים יישמט הבסיס לעיקר פעילותה וכוחה של המאפיה בכל העולם וטריליוני דולרים יופנו לחינוך, למודעות, לבקרה לתמיכה בנרקומנים ולמלחמה בפשע אמיתי, לא כזה שמיוצר רק עקב סכלות האדם ופחדיו הקמאיים מהיצר ומכל מה שחדש ושונה. ד
  • 11:11
  • 25.01.12

הגיע הזמן לרוויזיה מוחלטת בחשיבה האנושית והוצאת המשטר והחוק מחיי הפרט ככל שניתן, רק לפני כמה מאות שנים עוד כולם האמינו בשטויות כמו אלוהים ושהעולם שטוח.

24 משהו לחשוב עליו אחד מרבים
  • 11:17
  • 25.01.12

כיוון שאיני מדען וגם הכותב לא קשה להביא חלקי עובדות ולחבר אותם יחד. בין אם הוא צודק ובין אם לא. ולגבי הניקוד של הסמים צריך לזכור שאלכוהול הוא סם חוקי וזול (יחסית) שהשימוש בו יותר נרחב. זה לא אומר שהוא יותר מסוכן מקראק למשל. מה שהזוי זה איך סיגריות הגיעו למקום כזה נמוך. כנראה בגלל שהנזק איטי יותר.

25 איך זה שבארץ לא חוקרים? rel
  • 11:36
  • 25.01.12

הדברים האלה הם העתיד - יום ובוא ולא נצטרך טכנולוגיה חיצונית כי יהיה אפשר לשלוט בהזיות מוחיות בתוך המחשבה...
למה במכון ויצמן לא חוקרים את זה?

26 חומרים והשפעתם משתמש כבד
  • 11:42
  • 25.01.12

כאיש אקדמיה בכיר ומשתמש כבד בחומרי הזיה שונים אני ממליץ על החומרים לחזקים ולבריאים בנפשם, המעוניינים בהבנה עצמית ובחוויות אינטנסיביות ומגוונות של הממשות. התובנות שהשגתי תחת השפעת איוווסקה, LSD, פטריות ואופיום מעולם לא הושגו על ידי חומרים אחרים או פעילויות אחרות. מצבים מיסטיים וגופניים מסוימים כגון תאי ציפה וטכניקות עתיקות של כיפוף הגוף גירדו את העניין אבל לא לעומק. בקיצור אין תחליף מבחינתי לחומרים אלו וקראו את ספרו של תומאס דה קווינסי. לשם גילוי נאות אני אקדמאי בעל תארים מתקדמים, בריא, ספורטיבי ומאושר. ולכן לאמיצים הסקרנים והחזקים קיים עולם הסמים. לחלשים יהיו הנישואין והקוביה במשרד עם כל השעמום שכרוך בחברה הממוסדת וגם זה בסדר גמור, מה היינו עושים בלי המון הבינוניים? כמאמר ניטשה במסה על ההיסטוריה.

27 אני נמצא בטיפול פסיכיאטרי קרוב ל-15 שנה כבר עקב צריכה חד פעמית של סם הזיה  (לת) לכל המעוניינים בחוויה
  • 11:51
  • 25.01.12

28 מסכים עם כל מילה ! אחלה כתבה ,פרופסור נאט יודע על מה הוא מדבר. חובב-פסילוסיבין
  • 14:15
  • 25.01.12

הבן אדם תותח עם קבלות ,הסיבה היחידה שבגינה הוא פוטר בזמנו זה דעתו החיובית (יחסית) על הקנביס

29 יש לי תחושה שחצי מהמגיבים כאן הם בתשלום הרשות למחלמה בסמים ירושלמי
  • 14:17
  • 25.01.12

שמעסיקה משרד פרסום מהמובילים בקמפיין הפחדה חדש ומגוחך.

30 ראיתי מולי וחוויתי אנושות את כל הסופרלטיבים האינטלקטואליים- נורא, כנסו-כנסו.. יוסי פרלשטיין
  • 14:42
  • 25.01.12

מאן דהוא הגדיר את קיוי בחופשה מן המוסד. ולתוכו התגלגל גם יצור אנושי שהתנהג כקוף פרוע. תלש משקפיים, התנקז על סביבתו ומרח את תוצרי גופו על הקירות,השתולל, צרח, מלמל- מכה אנושה לסגל ולשאר השבים אחרי חופשתם, היו גם פגועי מלחמת המרפץ והרבה סיטואציות אנושיות שלו היה מישהו מתארגן במקום להתלוצץ היה נמע אבדן חיים רבים. שבועיים סבלתי מנחת טלפיו. יום אחד אני מתעורר באיחולי בוקר טוב נעים וחביב- ולא האמנתי למראה עיני- היצור מוכה הפטריה התנקה ושב לעצמו, גיליתי צעיר נפלא, נלבב משכיל, אלטרואיסט,. נשמה טובה. הוא שב לעצמו וגם התקבל למשרה מרתקת ומתגמלת- הזהרו מכל הפטריות והדיבורים חסרי האחריות- סיגריחה אל תקחו לפה- מצבי לחץ ועיצבון ניתנים להקלה בסירופים צמחיים ובכדורי שינה שרבע כדור ליום גם הוא מוריד טורים- והרבה מן החולי מצוי בחוט השדרה של החברה- בהתנהלות גורמים שלטוניים ו-או שתלטנים. הרבה רוע במלחמת הקיום- בדחיקת החלש, בהתעמרות על מי שממילא לא רצויים, חסרי מגן, קשישים, מיותרים ואותם שאיקס מרוח על שמם כי הם לא יספקו את הסחורה- כמו הילדה רוז פיזאם.מאחל לרופאים סדיסטים- ולהם בלבד להתנסות בחוויות הללו, יטלו אותם אותם פייטרים להרע ויעזבונו לנפשנו.

  •   התנצלותי למפרע- ראייתי נחלשה ואני מקליד ושולח, אדם לחוץ בעים רוחו מול מכתבים ממשלתיים ראוי שיקח אויר לפני הלחיצה על שליחת נאד דמעותיו אל הפורטל..  (לת) יוסי פרלשטיין
    • 16:32
    • 25.01.12

  •   מראה כהן והטלית קטן כמו בית יחיאל גמזו
    • 20:46
    • 25.01.12

    ואליו אני ארנב בא כוח של מליון וחמש מאות נקודה פסיק פסיק מתי נפסיק אולי תספיק. בכל זאת אוהל עם כל הפיתות היבשות שאנחנו חובשים מעת לעת יודעים ולא רואים את ביביליברמןיוסיסיאסיאירלפיד ציפיוברקובמה, נחים על הפדחת שלי וגם שלך (בנקבה) בטח בנקבה אם לא באיש. המבין יבין ויודעי חן בשדרה איפה שחיסלו אותי קצת ליד ככה. כבר אין פה גינות בולגריות, והנקניק בחביתה מתנגש עם המלפפון שלא טעים כל כך כשהוא חם, למרות שהוא פריך. בכל זאת- מישהו רוצה להבין את זה? מה פתאום אני, איך שאני עצמי מתבונן בהוויה בשם ובמלכות, ככה אני צועק. מהאכפת לי הזעקה שלכם. איך שיצאתי מהבית אל העיר הזהיר אותי פנס גדול צעק לי אבידן! פתאום עם כל השרירים והריר נמרחתי עליה ועליו, זכיתי לחיבוק הגון שפיצפץ לי ת'צורה, מהון להון אני מוצא את הקיום פחות קרוב למה שציפיתי, והפרדיגמה- יותר נכון ההגמוניה השלטת- לא נותנת לנו מנוח, תובעת ותובעת את כל הקשב שלנו לשטיפת מח טלוויזיונית צלחות לווין בכיס של כל מכנס, נופלות לי מהחור של הפנס. מעשה משובה פעם היו קוראים לזה. היום קוראים לזה חבר כנסת. איפה החבר ואיפה הכנסת כוססת אצבע משולשת לציבור מבקשת את מותו המיידי ונהנית מעזבונוץ כבאת לפני 27 שנים לא הודיעו לך שהופ וזה הולך ובא כמה שבבא מתגלגל בקבר מלקק אותי קמע. ככה איך?

  •   קוגניציה בלתי מרוסנת שולטת במשרד המשפטים הישראלי יוסי פרלשטיין
    • 09:04
    • 26.01.12

    סוג של קוגניציה בלתי מרוסנת בצחיחותה, צחותה בתוך שיממון מכתבחיה, ציטוטי חוקיה, עילאית, מוקפדת על קוצו של חוק אבל אוטיסטית באופן בלתי מרוסן מול הקולות והמראות, מרושתת בהרמטיות עם שלל הממסדים האמונים לטפל במארה ולהרחיקה במהרה מן החברה הבריאה כדי לא לתת למנוגע לנגף את סביבתו אבל גם מטפלת בו בהחרבת ביתו וחירות ו מול מכירת יוסף בסוף עונת המיש-מאשים..וזה בכיון האחד- בזה שמולו אוירה לעגנית, צחקקנית, המוקפדות על המדרכה ממול, או במסוע המקביל לובשת צורה של חגיגת הטלת איפולים, הפיכת שירות משפטי לעינוי דין,להתעללות רגשית, סאדיזם בוטה כאשר הוא מגונן באותן מידות על חבר אולד בויז ועל תקיפות מעמד המסטינג למנוע עשיית צדק, למנוע פיצויים,להפך תיקי תביעות קבילים לאירוע מוחי נטול כל קוגניטיביות כלל ולדרוש מן המפרכס ברשת הכל מערכתית את הדיאגנוזה על עצמו כי להטיח את הקוגניציה של החוכומה הישר מתחת לסטיגמה, כל ברוח שיטת מצליח ותרבות השלטון העותומנית הידועה כ"ממנועה" ומאחר ו"הכל בראש" של הפרט- לא מה שסיוויל סרוויס שהקים מסגרת לייצוג וטיפול באוכלוסיות שידוע שהן מועדות עושה פלסטר את בסיס הגינותו בכך שהוא מתנקם, או שותף לביאת חשבון של מי שהעז לנסות ולהחלץ ממעגל הקוגניציה הכפויה אודותיו מטעם הפלסטלינה המטפלת ולומר את אשר עם לבו, לכתוב שירה חושפנית, להקים פיסול מתריס- וכנראה שסוג כזה של הזקוקים לחסד השאוויש הנתון למרותו של הקיאמקם לא נוחה לריסון מטעם מחפה המדינה ומלמצייץ המשפחי לממשולה. ואני יכול להבין ללבם- לדעתם אם מישהו מסכן עד אז סופו המר, הרי לא יתכן שאדם עם הסטוריה קלינית יהין לפצות פיו ועוד לומר דברי טעם, לפנות לדעת קהל, לפנות לגורמים בשפות זרות, זולת הישראלית הקלוקלת של פקיד רם דרג שמזמן יצא לגימלאות וסובב בעולם ודעתו נתונה עלי כעל שלג דאשתקד ומעניין עד כמה המסועים הללו טוחנים ביניהם את מי שהוא שק איגרוף, נותר ללא מתום מול הקוגניציה שהכל פעל ללא דופי מטעם האכזריות, הרמיה, הניצול, הפילוח, ההתעללות של הגאנגסטרים המרוסנים והארוזים היטב במדי משטרה, תעודות ממוסגרות, שבועות תחנונים ליושב במרומים להנחותם- וכולם נועלים את המרפאה, המשרד, הסניף ותחנת המשטרה בסיום עוד יום עבודה-כאשר אדם עומד על נפשו מול מה שאמור היה להיות שלו, נאמן לו, מולדתו, ממשלתו אחרי שנות אלפיים, במימון השילומים הגרמניים- וכעת כנראה שהקוגניציה כבר עקרה כל מכשול וכל בדל ספק באשר לצורך לסיים את חופשתי ולשוב למוסד- שם אין קוגניציה, אין האקסלי, אין אינטליגנט-לי. קערית אלומניום עם כמה גבישים צבעוניים, פלורסנט- בדרך אל העכברושים..55 שנים שנים אני עד לקוגניצית טירוף מוחלט של חוט שדרה המסדיר את החברה שום ספק בקשר לידו הקשה !

  •   מר גמזו לטובה- אם הפיליטון אמור לנגחני-אל תגיע למקומי יוסי פרלשטיין
    • 12:45
    • 30.01.12

    אכן ראוי לי במצבי להשבית את המקלדת. מודה ועוזב. ראייתי נחלשה. ההני שרוי במבוך סתום מול סיטואציה משפטית התקועה במשרד המשפטים שחבר למשטרה להטיל איפול ולמנוע צדק. בנסיבות כאלו אדם נעזב וגם קורס לתוך עצמו. אני רחוק מן הימים ההם- אלא שלנוכח כתבה המדברת גבוה על השלכות ותכנים אינטלקוטאליים הרגשתי צורך להזהיר, כי את המציאות הקשה לא כולם רואים וכאשר קרבן הפטריה נמצא מאחורי חומה וגדר, ממש לא אוי לו- אבל אוי למי שבסביבתו. אלא שכפיליטוניסט אני מציע לך לא להיות במצבי כי כנראה אתה גם לא מסוגל לתאר לעצמך למה מוליך משפט פיליטוניסטי קנטרני מפי שופטת בישראל תחת סמל מדינה ומול דגה בציטוט המשוררת רחל להרעימני בחקירת יכולת והיא כתבה עוד סיפור מסמר שיער שהגיעה לעורך מוכשר ויוצא דופן בהוצאת ספרים יוקרתית עד למאוד. נסה להתחכם על אנשים שחייהם חביבים, הולכים בתלם,מוקפים קרובים וכאשר הם מגיעים למיון איזורי -שלא תדע מה אני סבלתי במקום הבטוח מאין כמוהו לחולה ובו ראיתי את המוות בעינים מול סוללת רופאטים מתבדרת ומצחקקת, בין השאר שאני נראה פחות מבן ארבעים ואני גבר יפה תואר ומרשים בהופעתי.. חפש לך במות אחרות לתיאטרון וודוויל שלך.אני לא וינצ'סטר קת'ידראל שלך ! ובאמת כדאי שלא אעלה לאויר במצב עניינים שכזה- וזאת אעשה !

  •   Great.,.. Juan
    • 04:58
    • 01.02.12

    Great !!

  •   אני במקומך יחיאל גמזו
    • 21:46
    • 01.02.12

    זקוף קומה יוסף. אנו במקום אחד. תנוחם חברי כי עוד לא אבדה התקווה. גם אל מול חורצי לשון לא ייכוף הראש.

31 נושא מעניין, כתבה בינונית אזרח
  • 16:03
  • 25.01.12

קחו דוגמה מכלכליסט והכתבות המטורפות שהם מצליחים להוציא.

32 הכוח של הLSD הושווה כבר לכוח הגרעיני- יכול להזיק ויכול להועיל סחי בלטה
  • 16:31
  • 25.01.12

סמים- לא לכל אחד, ותחת פיקוח רפואי. בוודאי שלא תחת "פיקוח" הפוליטיקאים הפופוליסטים רובם ככולם.
טריפים יכולים להועיל לחיים ויכולים להזיק. הויכוח הוא עקר מיסודו. אנשים צריכים לקבל אינפורמציה לגבי הסיכונים ואופן השימוש, צריכים לקבל חומרים נקיים ובטוחים לשימוש והדרכה רשמית.
פסיכיאטרים שערכו ניסויים בLSD בשנות השישים טענו שתחת השגחתם לא היו מקרים של נזק כלשהו!
הנזק הוא כאשר לוקחים את הטריפ בסביבה הלא נכונה ובמצב הנפשי הלא נכון. יש לצאת לטבע לסביבה רגועה ושקטה, בחברה של אנשים שחשים איתם בנוח.
הטריפים מסירים את ההגנות המנטליות, כמו שנאמר בכתבה ולכן כלל בטיחות מספר אחת הוא להיות במקום שלא מעלה את ההגנות עם אנשים שלא מעלים את ההגנות.

33 האם מי שרכב על סוס ונהג אח"כ במכונית מסוכן כמי שנטל סם ? מסקנת החוקר אוילית
  • 19:21
  • 25.01.12

המסקנה "נטילת אקסטזי מסוכנת פחות מרכיבה על סוסים" אוילית ומסוכנת. הסכנה בסמים היא לא שימוש יחיד או מדי פעם, למשתמש מבודד בחדרו. הסכנה היא לחברה ולזולת - מי שמשתמש בסם, שיקול דעתו משובש, והוא אינו מודע לכך - יכול לנהוג במכונית ולגרום תאונה, להדרדר לסמים קשים יותר וכן הלאה. לא שמעתי על אדם שרכב על סוס ולאחר מכן נהג או עשה פעולה מסוכנת אחרת, ושיקול דעתו השתבש.

34 אשכרה קוראים לראש הצוות דיויד "נאט"?  (לת) שם מתאים
  • 20:36
  • 25.01.12

35 חומרים פסיכדליים משני תודעה יכולים לקדם את המן האנושי כמה צעדים קדימה. שי
  • 21:21
  • 25.01.12

אבל.. כמו כל דבר, לא כל אחד בנוי לזה ולא כל אחד ידע איך להתמודד. אנשים צריכים להבין שצריכים להתייחס לחומרים אלו בכבוד ובזהירות.
ובכל מקרה, אין לאסור אותם בחוק. כמו שספורט אקסטרים לא בנוי לכל אחד, כך גם חומרי שינוי תודעה. מי יחליט ? כמובן הבן אדם הבוגר.

36 "הארץ", מדהים איך שהצלחתם למשוך לכאן את כל הסטלנים ההזויים למיניהם...  (לת) שוש
  • 22:50
  • 25.01.12

37 הסיכון למח ברכיבה על סוסים גבוה מבנטילת אקסטזי? על איזה סוסים אתה רוכב?  (לת) הזויים
  • 09:06
  • 26.01.12

38 אופיום ארי
  • 09:38
  • 26.01.12

זוכרים מה קרה לסין, אחרי שהבריטים אילצו אותה לייבא אופיום, במאה ה- 19? המעמד הגבוה בסין הצליח איכשהו לעמוד בזה. אבל המוני אנשים אבדו את כל מה שהיה להם בגלל התמכרות לאופיום.

כאשר דנים בנזקי אלכוהול, זכרו שכוס יין בזמן הארוחה לא גורמת שום נזק. הנזקים (אלימות, התמכרות, הזיות, מוות) באים עם הגדלת הכמויות. אם נצרוך קראק באותה תדירות בה אנו צורכים אלכוהול, התמונה תהיה לגמרי שונה.

39 חסר אחריות מצדכם ולא נכון לפרסם את הרשימה הנ"ל חופית
  • 14:13
  • 26.01.12

מובן ששיעור התמותה מאלכוהול גבוה משל שאר הסמים, הרי יש יותר משתמשים באלכוהול מאשר בסמים אחרים. יש חוסר אחריות בלפרסם כאלו ממצאים ולהביא אנשים לחשוב שהסמים האחרים לא מהווים סכנה גדולה יותר.

  •   לא יכולתי להתאפק.. חופית, שמעת פעם על המושג יחס? עמית
    • 11:09
    • 29.01.12

    כמובן שאם יש יותר משתמשים אז ההסתברות לכך שיהיו תופעות אצל אותם המשתמשים גדלה. לא בכך מדובר. אלא, באופן יחסי לכל סם.
    ישנם סמים קשים כגון מטאמפאמין, קראק, אלכוהול והרואין שהחלק היחסי מהמשתמשים בסמים האלו פוגעים בעצמם ובאחרים יותר מאשר מהמשתמשים בסמים אחרים. ולכל ה"גם אני" נפגעתי מסמים.. תציינו מאיזה סם נפגעתם - כי בכתבה הזאת מדובר בסם מסויים, פטריות הזיה, פסילוסיבין ופסילוצין (זה מה שנוצר בגוף מהפסילוסיבין). מה שכרגע נהוג לומר בספרות המדעית זה שאכן עלולה להתפרץ סכיסופרניה, אך לא ידוע אם בכל מקרה היתה מתפרצת המחלה אצל אותו פרט. ולדעתי אותם אנשים מרגישים שמשהו לא בסדר אצלהם והם מגיעים לסמים אלו במטרה להגיע לריפוי עצמי.

40 בעלה הבדואי של סבתי הפולניה היה נוהג ללעוס פטריות כאלה מדי יום אסרף שוונץ-קוקרינג
  • 19:20
  • 26.01.12

וכך הצליח לחיות לצדה שנים ארוכות עד שהיא העליבה את הגמל המשפחתי ואז נטש אותה לאנחות וחצה את הדיונות הגדולות אל הבלתי נודע

41 אין על ל.ס.ד החוויה הכי מדהימה שיכולה להיות שגורמת לראות את העולם בצורה שונה המעריצה
  • 02:04
  • 27.01.12

זה ברור למה אנשים מפחדים ויוצאים כנגד, אתה צריך להיות בנאדם רחב אופקים ומודע לעצמך כדי להנות מאסיד. לא כולם חושבים על שאלות כמו מה זה תודעה? מי הוא האני? האם המציאות שאני רואה היא המציאות באמת? אפשר לנהל על זה שיחות סלון רבות אבל אין כמו לעשות טיפה ולצאת לחקר התודעה :))

42 תמיד אמרתי שאלכוהול זה חרא  (לת) טריפ רע ומר
  • 11:58
  • 27.01.12

43 מעניין אם הוא גם יעזור לאפילפטים  (לת) דנה
  • 15:57
  • 27.01.12

44 פסילוסיבין אפרת
  • 12:41
  • 28.01.12

מעניין מאד אבל איך אפשר למצוא את המאמר המקורי בלי לדעת איך מאייתים פסילוסיבין באנגלית ו/או את שם הפטריה באנגלית

45 ההשערות על הזיכרונות הקמאיים ו'רשתות עצבים רדומות' (מדעי ככל שיהיה המונח הזה) מזכירים יותר סרטי מד"ב וג
  • 02:29
  • 30.01.12

כמו 'מצבים משתנים' של ראסל (altered states, לפי ספר של צ'אייבסקי).

למה שיהיו דברים כאלה? אם השגת מיומנות פיזית כמו נגינה או מנטאלית כמו שפה, מחייבת מאות שעות של תירגול, הרי שבניה של רשתות כאלה אורכת זמן ואינה באה יש מאין.

המחשבה על גנים רדומים, שקיימים (junk DNA) לא צריכה להיות קשורה למוח. אין 'מוח רדום' בתוך המוח. עדיף לעבוד עם מה שיש.

46 אם כך אז אסור לשמאלנים להשתמש בסם הזה כי זה יהפוך אותם לימין קיצוני אחרי שלפתע בעזרת הסם יבינו איפה הם חיים! ימני בלי סם
  • 12:15
  • 30.01.12

מה קורררררררה פה ישמעו את צווחת השמאלן אחרי שיתעורר מהסם זאת לא המדינה שסיפרו לי עליה !!!!!!!

47 thanks for the articfle IC
  • 17:20
  • 15.02.12

the last paragraph (rating of drugs) was intruiging

פעילות
המלצות
הפופולריות במדע וסביבה
פרסומת