מינוי דיגיטלי של הארץ - באתר בסמרטפון ובטאבלט - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שכחתי סיסמה

ארכיאולוגים טוענים: הופכים את אתר קבר הורדוס לדיסנילנד

רשות הטבע והגנים מקדמת תכנית לבנייה מחדש של הקבר. ארכיאולוגים מטילים ספק בזיהוי הוודאי של מיקום הקבר ובשרטוט המבנה שהוקם עליו

תוכנית יוצאת דופן לבנייה מחדש של קברו של המלך הורדוס באתר ההרודיון, מדרום-מזרח לירושלים, מעוררת התנגדויות בקרב ארכיאולוגים בכירים. את התוכנית מקדמות רשות הטבע והגנים ומועצת גוש עציון, ובמרכזה בניית המוזוליאום המפואר בגודלו המקורי מחומר פלסטי קל, והפיכתו למרכז מבקרים. מדובר במהלך חריג שלא ננקט מעולם באתרי החפירות בישראל, אשר מנהליהם הסתפקו לרוב בהצבת דגמים מוקטנים של המבנים ההיסטוריים או בשחזור חלקי של האתרים באמצעות החומרים המקוריים שנמצאו בהם.

הקבר התגלה לפני כחמש שנים על ידי הארכיאולוג אהוד נצר, שמת כתוצאה מנפילה באתר לפני כשנתיים. לפני מותו הספיק נצר לשחזר על בסיס הממצאים את המבנה המפואר, שהתנשא לגובה 25 מטרים והתהדר בגג בצורת חרוט. דגם של המבנה, בגובה ארבעה מטרים, נבנה בעלות 50,000 שקלים והוצב באתר בשבוע שעבר. "זה טירוף. ארכיאולוגיה היא לא דיסנילנד", אמר ארכיאולוג בכיר שביקש להישאר בעילום שם, "לא לוקחים אתר ארכיאולוגי ועושים ממנו צחוק". פרופ' חיים גולדפוס, ראש המכון לארכיאולוגיה באוניברסיטת בן גוריון, הוסיף כי "ההרודיון מרשים בפני עצמו והמבנה החדש רק יסיח את הדעת מהדבר האמיתי. ראוי להקים ועדת ציבורית שתחליט על מהלך כזה".

פרופ' גדעון פרסטר, שניהל את החפירות בהרודיון לצד נצר, ציין כי שרטוט תוכנית הקבר על סמך הממצאים טרם הסתיימה. מעבר לכך, ארכיאולוגים אחרים הטילו ספק בזיהוי הוודאי של מיקום הקבר ובשרטוט המבנה שהוקם עליו. למרות כל זאת, מבקש מנכ"ל רשות הטבע והגנים, שאול גולדשטיין, לשכנע את הארכיאולוגים כי הקמת המבנה בגודלו המקורי לא תפגע בממצאים הקיימים.

דגם מוקטן של קבר הורדוס, שהוצב בהרודיון בשבוע שעבר
דגם מוקטן של קבר הורדוס, שהוצב בהרודיון בשבוע שעבר. צילום: רשות הטבע והגנים

גולדשטיין, שמונה לאחרונה לתפקידו ברשות הטבע והגנים, החל בקידום הפרויקט עוד כשכיהן כראש מועצת גוש עציון. בשני התפקידים אף שימש יו"ר ועדת ההיגוי של אתר ההרודיון. הוא הצליח להשיג מימון לפרויקט ממשרד התיירות ומתוכנית המורשת הלאומית ודחה על הסף את דברי הביקורת שהשמיעו הארכיאולוגים. "דיסנילנד מושך כל יום 50,000 איש", אמר, "אני מתנגד לעיוות ההיסטוריה, אבל תומך בגישה לפיה ניתן לשחזר את המקום ולהשאיר פתח לדמיון. אני מציע גם למלא במים את הבריכה שמתחת להרודיון, כדי שניתן יהיה להבין את העושר של הורדוס ואת עוצמת התקופה".

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הכתבות והידיעות ישירות אל הפייסבוק שלכם

המלך הורדוס שלט בממלכת יהודה במאה הראשונה לפני הספירה ומת בשנת 4 לפני הספירה. בין היתר מיוחסים לו בנייתו מחדש של בית המקדש השני וכן בניית קיסריה ומצדה. גולדשטיין הוסיף כי ביקר בגן הלאומי שבטה שבאזור ניצנה וקיבל רושם שלילי מההריסות שבאתר הארכיאולוגי. "כשמבקרים שם צריך הרבה דמיון כדי להבין מה אירע במקום", סיפר, "הרי אפשר להראות כיצד נראה מבנה בן שתי קומות בעולם העתיק. כשאתה מראה גל אבנים המבקר לא מבין במה מדובר. קיסריה ובית שאן הם אתרים מושכים כי הם נשתמרו היטב, וכך ניתן להבין את עוצמתם".




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 אם יש להם כסף עודף גיורא
  • 05:39
  • 29.01.12

שיבנו דיור ציבורי לאנשי המאהל בגן סאקר

  •   גיורא, כשיש לך זמן עודף אתה הולך להתנדב בבנייה!? בוב הבנאי
    • 20:59
    • 20.05.12

    - הי גיורא! מה אתה עושה בשבת?
    - אני? כל פעם שיש לי זמן, אני הולך לבנות לאנשי המאהל!
    - מה כל שישי/ שבת?
    - כן, גם האחים שלי ואבא שלי. כי ברור שכל אחד שיש לו כסף עודף וזמן עודף הוא צריך לתת אותו לאחר ולא להשקיע בתיירות, גינון ציבורי, ומפעלי בנייה שמקשטים את הארץ...

02 גולדשטיין מתחיל בפיתוח הזוי בשטחים  (לת) פקח טבע
  • 05:40
  • 29.01.12

03 גולדשטיין בטח ימליץ לשחזר את בית המקדש. מה הקשר שלו לארכיאולוגיה??????  (לת) אמנון
  • 06:16
  • 29.01.12

04 חבל להרוס את ההרודיון  (לת) מוריס
  • 06:43
  • 29.01.12

05 אז למה בדיוק אתה לא פועל לשחזר את שבטה? קוטוזוב
  • 06:59
  • 29.01.12

מניעים אידיאולוגיים.

  •   קוטוזוב - למה אתה לא פועל לשחזר את שבטא? נבטי
    • 21:02
    • 20.05.12

    שבטא לא חשובה והרודיון כן חשוב. אם זה בוער - לך ותפתח את שבטא ואם אתה לא יכול ולא יודע - אז שתוק ותן לאחרים לעבוד איפה שבא להם.

06 המטורללים הללו עוד ירצו לבנות גם את מצדה מחדש . . . אין גבול לטרוף במדינה האהובה שלי ?  (לת) אתר ארכיאולוגי לא משחזרים !
  • 07:18
  • 29.01.12

  •   בגלל אנשים כמוך - הכל חורבות כאן! שום אתר לא מוסדר ולא משוחזר. הורדוס
    • 21:05
    • 20.05.12

    איזה תענוג לטייל במערב אירופה!!! שם כל טירה עוברת שחזור ואף אחד לא מתבכיין שם על השחזורים.

07 רשות הטבע והגנים בידיים רעות - מתנחל שמכניס פוליטיקה לארכיאולוגיה  (לת) פשוט בזיון. מה השכלתו הרלוונטית?
  • 07:42
  • 29.01.12

  •   ומה השכלתך הרלוונטית שאתה מביע דעה נגד השחזור!? ארכאולוג (בלי י')
    • 21:07
    • 20.05.12

    אני מניח שאם הרודיון לא היה בשטחים - אז כולם היו כאן מהללים את המהלך החדשני...

08 חה חה חה, לשמאל אין ממש נימוק נגד המהלך הזה, החשש של השמאל הוא שיבנו דגם מוקטן של המקדש בהר הבית ולכן הוא מנסה להרוג רעיונות טובים כשהם עוד קטנים, כמו בבדיחה המפורסמת על הקומקום והבדואי...  (לת) איציק המרכז izikhe@gmail.com
  • 08:03
  • 29.01.12

09 הוא דווקא צודק לא מתנחלת
  • 08:05
  • 29.01.12

האתר בהרודיון נראה היום כמו שנראה בשנות השמונים, למרות כל הממצאים החדשים מהשנים האחרונות. הדגם החדש מונח במקום מטופש שאינו מועיל למבקרים. יש בארץ אתרים ארכאולוגיים רבים שקשה להבין את הגדולה שלהם בגלל מצבם הנוכחי המוזנח. זו בודאי יוזמה שעדיפה על פני הקמת חנויות ומסעדות בתוך שמורות הטבע.

10 האיכות מצויה בפרטים פילולוג
  • 08:44
  • 29.01.12

4 לפני הספירה!! למען השם, הבורות והשרלטנותץ

11 מדוע לעצור, לאחר שנתנו אישור לפתוח מקדונלדס במצדה?  (לת) הכל כסף
  • 08:53
  • 29.01.12

12 המטורפים מצאו את החבר שלהם  (לת) ישראלי אמיתי
  • 09:25
  • 29.01.12

13 מתנחלים סוגדים לעובדי אלילים - כמה מתאים  (לת) .
  • 09:33
  • 29.01.12

  •   איש שמאל מתנגד לעובדי אלילים!? נו נו נו לא יפה... עבדיחפה
    • 21:15
    • 20.05.12

    אני חשבתי ששמאלני טוב, תמיד יחלץ לטובת איזה מנהג פגאני נתעב בגלל חופש הפולחן וזכויות הזובי.
    או שמאלני, הגדול הגיבור והנורא!! תן לנו להשתחוות בקבר הורדוס!!
    וגם תקפוץ לנו.

14 לתל חורבות שלא באים לבקר אותו אין משמעות אורי
  • 09:36
  • 29.01.12

אחרי תיוג הארכיאולוגיה, יש לעשות את כל המאמצים כדי להביא לשם מבקרים.

אם זה דורש לבנות מחדש את המבנה, למה לא???

למה שלא יהיה שם דיסנילנד???

15 מדאיג ולא מקצועי רונית
  • 10:28
  • 29.01.12

הדגם המגוחך הזה ניתן להסרה בקלות אבל מה יהיה בהמשך? זה זלזול הן באינטליגנציה של המבקרים "לקויי הדימיון וההבנה" והן בקהל המקצועי שדעתו לא נשמעת. יש צורך ביועצים שיבהירו לגולדשטיין מהי אתיקה בשמור, מה נכתב באמנות הבינלאמיות ומה נעשה בעולם בתחום זה.
חבל ונקווה שלא יגע בשבטה.

16 רשות הטבע והגנים והארכיאולוגיה ארכיאולוג בכיר
  • 10:34
  • 29.01.12

רשות הטבע והגנים, המופקדת על הגנים הלאומיים בארץ שכמעט בכולם מוצגים אתרים ארכיאולוגיים וברובם אין כמעט דבר פרט להם, מייצגת כרגיל את החובבנות, חוסר המקצועיות וחוסר ההבנה בערכי התרבות שעליהם היא מופקדת. כך לדוגמה, אתר עבדת שבנגב שאין בו דבר וחצי דבר פרט לארכיאולוגיה, מנוהל על ידי אדם שמימיו לא למד ארכיאולוגיה אפילו ברמת תואר ראשון. אני ממליץ למנכ"ל רשות הטבע והגנים לשוטט בכמה ממדינות העולם הנאור ולראות כיצד מוצגים בהן ערכי מורשת תרבותית לפני שהוא מקים לנו את דיסנילנד במהדורה המקומית. נכון אמנם ששחזור כזה נעשה לפני מאה שנה בקנוסוס שבכרתים, אבל בימינו איש לא היה מקדם פרוייקט כזה שמעוות את הממצא ומטעה את הציבור (כמו שאכן קרה בקנוסוס). מעט מקצועיות, ואולי אף התייעצות עם הרשות המקצועית המופקדת על עתיקות ארצנו, לא היו מזיקים במדינת הכאילו, העלק והחנטריש.

17 צריך בכלל לשמר זכר לרוצח המטורף הזה? הוא חיסל גם את בני משפחתו !!!!  (לת) שלומציון
  • 10:56
  • 29.01.12

18 50,000 ש"ח לדגם מפלסטיק?! אוריאל
  • 11:04
  • 29.01.12

האם זה לכשעצמו אינו מוגזם דיו?

19 ככה זה שישוב בשטחים מנהל עניינים ארבל
  • 11:08
  • 29.01.12

מי ביקש, הסכים למבנה המכוער ? הלא יש מספיק גורמים שיכלו לעצור את הכעור.אבל ככה זה שמערבים פוליטיקה והיסטוריה. רק במקום שבו החוק אינו קיים (שליטה של יהודים תושבי בשטחים) אפשר לדחוף מין כעור כזה.

20 כבר לא יורדים מהפסים - פשוט כבר אין יותר פסים. ימי טרגדיה לאומית.  (לת) בן דוגית
  • 12:51
  • 29.01.12

21 מה זה שייך לרשות הטבע? המקום שייך לפלסטינאים  (לת) הורד הלבן
  • 13:46
  • 29.01.12

  •   אסור לשנות את ההיסטוריה רבי (מ)טורפון
    • 18:30
    • 29.01.12

    צודק,הורדוס היה מלך מוסלמי שבנה בהר הבית את המסגדים

  •   לא נכון גוש עציון צריך להיות שלנו אין שום סיבה שיהיה של הפלשתינים שרון
    • 19:46
    • 29.01.12

    וכמו כן באמת הורדוס היה באמת טיפוס שלילי שעדיף להזכיר כמה שפחות...

22 פרופ' חיים גולדפוס? סטודנט לארכאולוגיה
  • 14:49
  • 29.01.12

א- חיים גולדפוס הוא ד"ר, לא פרופסור
ב- הוא לא "ראש המכון לארכאולוגיה של אוניברסיטת בן גוריון", שכן:
1. אין מכון לארכאולוגיה בבן גוריון, יש מסלול בתוך מחלקה (מעט צנוע יותר...)
2. ד"ר גולדפוס לא עומד בראש המסלול הזה, אם כי עמד בראשו בעבר.
ג- חוץ מהנ"ל, הוא צודק, מנסים לעשות צחוק מהארכאולוגיה.

23 איפה מתחבאים כל הארכיאולוגים הבכירים ופקידי רשות העתיקות ? רבי טרפון
  • 15:29
  • 29.01.12

איך זה ש"הדיון האקדמי" על הורדוס מתנהל ברמה של פקידים וארכיאולוגים אנונימים ?

24 מה זה? אני ביקרתי שם במיוחד לראות שרידי הקבר מומו
  • 16:09
  • 29.01.12

אם זה בכלל מוזולאום אבל היה סגור ולבלתי נגיש. למה לקחת כסף בלי להודיע שהקבר סגור?

25 שני הארכיאולוגים בכתבה הינם שמאלנים למהדרין. יש לזה קשר לדעתם?  (לת) ארכיאולוג שדווקא תומך
  • 17:23
  • 29.01.12

26 עוד מנכ״ל של בעלי ההון שעושה לביתו ולאגו  (לת) אמסלם
  • 20:58
  • 29.01.12

27 איפה אברהם יפה ואיפה שאול גולדשמיט. גולדשטיין.  (לת) הורוביץ
  • 21:21
  • 29.01.12

28 גולדשטיין יעשה רק את מה שהשר יגיד לו. הכל לבעל הון  (לת) מינוי פוליטי
  • 21:31
  • 29.01.12

29 הציונות האשכנזית לקחה את הקושן של העם היהודי אותנטי והקימה ממלכה צלבנית אשכנזית.  (לת) יהודי אותנטי
  • 22:42
  • 29.01.12

30 לשתף הציבור בסיעתה דה שמעיה ולהתחשב  (לת) הטמבלים שכחו
  • 05:34
  • 30.01.12

31 אל תדע לי באתר. הוא שלי. אתה רק השומר.  (לת) אזרח מדינת ישראל
  • 05:36
  • 30.01.12

32 אם אהוד נצר היה ידוע שזה מה שהולכים לעשות הוא לא היה מגלה את הקבר בכלל.  (לת) יוסף
  • 10:05
  • 30.01.12

33 בחילה איזי גור
  • 17:54
  • 31.01.12

מה עוד מסוגל המוח המעוות להעלות על הדעת.
מציע להפוך את הכנסת לרשות ממשלתית. לנוכח הניסיון עם רשעות הטבע והגנים, כמו שאר הרשעויות הממשלתיות, אולי זה מה מה שיביא לה מזור.
בינתיים עלי לגשת לשירותים. שם. בחדרון ההוא מקיאים?. לא?

34 אילו פרופ' אהוד נצר היה עדיין עמנו וודאי שלא היה נותן לקרקס הזה לקרות יעל אולמר
  • 19:13
  • 07.02.12

כבת דודתו אני יודעת באיזו זהירות ובכמה אישושים היה קובע כל ממצא ארכיאולוגי שחשף. מה שנעשה שם הוא ממש פגיעה בזכרו ובממצאיו. המהירות מהשטן. מספיק היה לספר לתיירים איך הקדיש שלושים שנה מחייו עד שגילה את תגלית חייו כדי לעורר כבוד ויראה גם בצפייה בשרידים.

35 תגובה לכתבה מאיר פרידמן
  • 18:05
  • 14.02.13

זה רעיון טוב להקים את מגדל הקבר של הורדוס ,גדול הבנאים בארצנו
ויותר מכך זכרון לאהוד נצר זל יהיה אתר זה על שמו לעולם

פרוייקטים מיוחדים