זיהום האוויר בת"א במגמת ירידה, אך עדיין מסוכן

בעיריית תל אביב מתגאים בשיפור באיכות האוויר, אך המשרד להגנת הסביבה מתכונן להכריז על העיר כאזור מוכה זיהום

בעוד המשרד להגנת הסביבה מתכנן להכריז על תל אביב כעל אזור מוכה זיהום אוויר, פרסמה אתמול עיריית תל אביב נתוני איכות אוויר המעידים דווקא על מגמה של שיפור משמעותי. בעירייה תוקפים את המהלך שמקדם המשרד, שנועד לחייב את העירייה לבצע פעולות לצמצום הזיהום, אך הנתונים שמציג המשרד להגנת הסביבה מראים שעדיין יש בעיר חריגה מיעדי הזיהום.

על פי נתוני איכות אוויר שפרסמה העירייה, ב-2011 חלה ירידה חדה בריכוז מזהמי אוויר, ובהם תחמוצות חנקן וחלקיקים זעירים - חלקיקי זיהום מסוגים שונים שעלולים לחדור למערכת הנשימה בשל קוטרם הזעיר. מדובר בסוגי המזהמים העיקריים העלולים לגרום לבעיות בריאותיות כמו פגיעה במערכת הנשימה ומחלות לב.

מגמת השיפור שהציגה העירייה באה לידי ביטוי גם במספר הימים שבהם נרשם זיהום חריג המתאפיין בחריגה של חצי שעה מהזיהום המותר באחת מתחנות המדידה. מספר הימים הללו ירד מ-90 ימים לפני כעשור, ל-26 ימים בגוש דן ב-2011, ובת"א עצמה ל-19 ימים.

בעירייה מייחסים את השיפור ליישום תוכנית אסטרטגית ארוכת טווח למניעת זיהום. בתוכנית חויבו כל תחנות הדלק בעיר למכור דלק עם ריכוז נמוך יותר של גופרית. כמו כן, עברה תחנת הכוח רידינג לשימוש בגז טבעי שהוא פחות מזהם (צעד שנעשה ללא קשר לתוכנית העירייה). צעד משמעותי נוסף היה הוצאת השוק הסיטונאי מתחומי העיר. אל שוק זה היו מגיעות מדי בוקר משאיות רבות מונעות בדיזל והן פלטו מידה רבה של זיהום. בעירייה מזכירים גם צעדים כמו הרחבת מערך שבילי האופניים, וכן הגדלת השטחים הירוקים בעיר בשיעור של קרוב ל-50% בתוך עשור.

למרות זאת, במשרד להגנת הסביבה יש כוונה להכריז במסגרת חוק אוויר נקי על תל אביב ועל כמה ערים הסמוכות לה אזור מוכה זיהום - מה שיאפשר למשרד לאכוף על הרשויות צעדים שונים לטיפול בזיהום. בשבוע שעבר ספגה העירייה ביקורת גם מצד האופוזיציה העירונית בעקבות תוכנית שהציגה לשינוי הסדרי החניה בעיר, שעלולה לגרום לעידוד נסיעה במכוניות.

לחצו להגדלה
לחצו להגדלהמוטי מילרוד

על פי נתונים שיש בידי המשרד, בשנת 2010 היו בתל אביב ריכוזים גבוהים של זיהום מסוג חנקן דו חמצני, אחד המזהמים שחשיפה אליהם היא בעייתית במיוחד מבחינה בריאותית. מדובר בחריגות בתחנות המדידה התחבורתיות, תחנות המודדות באופן ישיר זיהום מכלי רכב, מיעד רמת הזיהום שנקבע בחוק אוויר נקי. במשרד אומרים כי השיפורים שכן נרשמו נגרמו מפעולות ברמה הלאומית, ובהן עידוד גריטת כלי רכב ישנים.

"הנתונים והעובדות שבידינו מצביעים בבירור על מגמת שיפור משמעותית", אמר בתגובה ראש הרשות העירונית לאיכות הסביבה בתל אביב, משה בלסנהיים, "אנחנו לא מבינים למה צריך להכריז על תל אביב כעל אזור מוכה זיהום בזמן שיש שיפור ויש תוכנית שאותה אנחנו מיישמים. לדעתנו זה יהיה צעד לא ראוי ולא מקצועי".

בלסנהיים הוסיף שת"א תוכל להשיג הפחתה של עד 15% בשיעור הזיהום אם תקבל אישור לממש תוכנית להגביל כניסת כלי רכב מזהמים למרכז העיר, תוכנית שכבר אושרה עקרונית בממשלה. לדבריו, משרד התחבורה מוסיף להתנגד לתוכנית בשל החשש שחברות האוטובוסים לא יוכלו להעמיד לטובתה די אוטובוסים שאינם מוגדרים מזהמים.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי "אינו מתנגד לכל פעילות שנועדה להיטיב עם האוכלוסיה ובכלל זה צמצום זיהום האוויר מכלי רכב, כל עוד אין פעילות זו פוגעת בנוסעי התחבורה הציבורית".

תגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
  1. 17
    מדוע לא קונים אוטובוסים המונעים בגז או בחשמל?

    קיימים בעולם אוטובוסים שמונעים בגז במקום בסולר.
    זיהום האויר שלהם נמוך יותר.
    ישנם גם אוטובוסים המונעים בחשמל וגם אוטובוסים היברידיים
    שיש להם גם מנוע המונע בדלק וגם מנוע חשמלי.
    מדוע לא קונים אוטובוסים כאלה בישראל?
    זה יכול להפחית את זיהום האויר בתוך הערים.

  2. 16
    הפתרון האחד והיחיד, אשר אין בלתו, הינו: איסור מוחלט, על כניסת כלי-רכב פרטיים לעיר

    במקביל, כמובן, לשיפור דראסטי, באיכות התחבורה הציבורית.

  3. 15
    אולי מישהו בהארץ ייצא מהמשרד ויבדק מה קורה בפלורנטין?

    שכונת מגורים יושבת על קרקע מזוהמת, רוויה בפסולת רעילה של מפעלי מתכת קלה שעבדו ללא פיקוח שנים. ועדיין בתי מלאכה רבים מפנים פסולת רעילה באופ שמזהם את הסביבה. סביר יותר להניח שהעתונות תתייחס לזה רק אחרי פרסום דוח רשמי כלשהו. חכו גם לדוח רשמי על צינורות האסבסט בצנרת המים העירונית. הרי לעולם לא תפעלו מיוזמתכם

  4. 14
    מענין, ומה עם רמת חובב-1330 חומרים באויר-מבינים,העיקר שאן ריח!!!

    ביום עיום ביום א במסגרת מטרופולין ב"ש הציג ד"ר אלי שטרן נתון מדהים וטען שכל העבודה שלא מיועדת במקרה "תקלה" והשאלה מה עם השוטף ומה עם בריאות התושבים ובעתיד החילים נאמר ע"י אנני עוסק בנדון-מענין!!!

  5. 13
    ארדן אתה המלך שלי
  6. 12
    בלב העיר בין רחוב המסגר לרחוב בגין יש מובלעת מיני מפעלים ובתי מלאכה

    שפולטים עשן וטינופות שאפילו החולדות מתות מזה. פקחי הזיהום מטעם הערייה שהגיעו למקום העלימו עין וממשכים לשתוק. גם ליד בית ספר מנשר יש מפעל שפולט רעלים וגזים- אפילו ארובה אין להם, זה מבנה רעוע שלא היה מבייש את לונדון במאה ה-18 וגם עליו התלוננו, אך עינהם העצומות של הפקחים לא חשבו שיש בעיה. קשרים מפוקפקים ועולם תחתון מונע מהערייה להתערב. עד שלא יסלקו מפגע תברואתי זה, שלא יעזו לומר שעשו משהו למען הפחתת זיהום האוויר בעיר!

    1. כסף תמיד

      סוגר-עיני-פקידים...

  7. 11
    יש שיפור כל הכבוד עכשיו לשפר עוד!
  8. 10
    ואיך עוד העיריה מזיקה?

    ידוע לכל בר דעת שצמחיה-בעיקר עצים תורמים מאוד לנקיון האוויר.
    מה עושה העיריה?גוזמת את העצים בצורה ברוטאלית ואחר כך מתרצת את זה בכל מיני תרוצים הזויים_כפי הנראה פשוט יש חברות קבלניות לגיזום שמקורבות למקורבים לצלחת בעיריה כי איך אפשר אחרת להסביר את הגיזום המשחית הזה?שכל כך הרבה תושבים וגם חברי מועצה זועקים נגדו?
    ותופעה חדשה קמה לעיריה -היא מפיצה לכל עבר קנסות לכל בעלי גדרות חייות שאיזה עלה שלהם חורג לתוך שטח המדרכה,אז מה עושים התושבים?פשוט בלית ברירה חותכים וגוזמים עצים ועוקרים גדרות חיות ובמקומם לפעמים שמים גדרות מקש.
    והעיריה מאשרת כמעט לכל בעל חצר לעקור צמחיה ולסלול מגרש חניה קטן מתחת לבית.
    הגיע הזמן שהעיריה תפסיק להרוס עצים,תפסיק להתעלל בתושבים ולהביאם לכדי עקירת גדרות חיות ואולי תחייב שבכל בניין יישתל בחזיתו לפחות עץ אחד ושכל קניון פרטי יקצה שלושים סנטימטר רוחב לשתילת גדר חיה.
    כל כך מעט מאמץוהתמורה יכולה להיות כל כך רבה-עיר ירוקה עם אוויר יותר נקי.

    1. מסכים לחלוטין!!! וזאת מכה לא רק בתל-אביב - אלא בכל הארץ כולה.

      ברחובות, למשל, המצב מחריד: עוד מעט, לא ישארו לנו עצים בכלל - ואין פוצה פה ומצפצף.

  9. 9
    עליה בזיהום? כי הממשלה דאגה לאי-הגעת גז מתמר. נראה מה קורה אם וכאשר מפעילים רדינג במזוט וסולר.
  10. 8
    הוכחה נוספת לכך שהפעילות של המשרד לאיכות הסביבה מנותקת מהמציאות
  11. 7
    כשגרתי בת"א לא שמתי לב לריח

    אולם לאחר כמה שנים טובות בצפון הארץ באתי לאיזו הרצאה לפני שנה ופשוט נחנקתי מהסירחון. תושבי ת"א לא שמים לב כי הם רגילים.

  12. 6
    האופוזיציה בעת"א פועלת נגד התושבים - שימו לב למכבסת המילים

    "בשבוע שעבר ספגה העירייה ביקורת גם מצד האופוזיציה העירונית בעקבות תוכנית שהציגה לשינוי הסדרי החניה בעיר, שעלולה לגרום לעידוד נסיעה במכוניות."

    לידיעה, ה"תכנית" האמורה אליה מתנגדת האופוזיציה היא ביטול הצורך לתושבי תל-אביב לשלם עבור חניה בכחול לבן.
    העיריה הגיעה למסקנה המתבקשת - שמדיניות "אכיפת הסדרי החניה" שלה ממררת לתושבים את החיים, מקשה מאוד על תושב לבצע סיבוב פשוט של סידורים בעיר, מטעה נהגים רבים, ויוצרת אווירה של ציד ורדיפה מצד העיריה.
    לקח הרבה זמן, הרבה תלונות ועגמת נפש, אבל בסוף זה הגיע לתודעת בעלי התפקידים הרלוונטיים בעיריה.

    והנה באה האופוזיציה הבולשביסטית,ומצאה לה מטרה: למנוע את ביטול דמי החניה.
    למי שהצליח לשכוח את האג'נדה הקומוניסטית של חנין ושות', הנה תזכורת למה שיקרה אם אלה יגיעו לראשות העיריה: מסים, והרבה, והתערבות של האדמיניסטרציה בחיים של התושב כדי למרר לו אותם בשם כל מיני אידאולוגיות מופרכות ומגושמות.

    תודה על התזכורת.

    1. לא עושים "סיבוב פשוט של סידורים" במכונית פרטית

      ככה לא מתנהלת עיר טובה.

    2. לא רק מכבסת מילים, ראו איך העירייה עזרה למשרד התחבורה להרוס א רשת האוטובוסים הטובה שהביאה אותנו למחוז חפצנו. מאז הרפורמה שהיא רגרסיה, האיזור שלנו מנותק כמעט לגמרי מכל קווי האוטובוסים הנוחים שהיו כאן פעם. לכל אוטובוס נאלצים ללכת מרחק של כשתי תחנות, אחכ להחליף עוד אוטובוס אחרי המתנה של 15-20 דקות, ולהיסחב עם רגליים כושלות ועייפות מזקנה ומחלות מפרקים. כמה טוב וכמה נעים. משרד התחבורה חוסך על גבינו--ביטלו יותר מ-20 קווים ושינו מסלולם של הנותרים. רשעות בהתגלמותה.
    3. יניב - אתה מקשקש. בשביל "סיבוב פשוט של סידורים בעיר", אין שום צורך במכונית!! יש לך רגליים, לא??

      ומלבד זאת, אם אתה חולה, או סתם מתעצל, או שבמרחקים ארוכים במיוחד (יפו - אונית"א, רמת-החייל - פלורנטין וכיו"ב) עסקינן - הרי יש אוטובוס!! סע בו!!

      אין שום הצדקה עלי-אדמות, לנסיעה במכונית פרטית בתוך תל-אביב.

      שום הצדקה שהיא. נהפוך-הוא: בפירוש הגיעה השעה, להוציא, באופן סופי ומוחלט, את *כל* כלי-הרכב הפרטיים, החוצה מתל-אביב.

    4. למסעודה - טוב, ברור שהרפורמה האידיוטית

      היתה כמה וכמה צעדים, בכיוון ה*לא*-נכון.

  13. 5
    זיהום אוויר והבריאות שלנו

    כדאי לקרוא כדי להבין
    http://www.ehf.org.il/material/%D7%97%D7%9C%D7%A7%D7%99%D7%A7%D7%99%D7%9D-%D7%A2%D7%93%D7%99%D7%A0%D7%99%D7%9D

  14. 4
    רוצחי המונים.
  15. 3
    חברות האוטובוסים המזהמים הם המאפיה השולטת במשרד התחבורה

    שלא ימכרו לכם לוקשים חברות האוטובוסים פועלים בכוחניות ושולטים במשרד התחבורה וזאת למרות שרוב האוטובוסים בתל אביב אינם עומדים בתקן בריאות הציבור האוטובוסים בתל אביב כל כך מיושנים מזהמים ומרעישים שאפילו במדינות כמו הודו היו מורידים אותם מהכביש, אל תתנו לאוטובוסים לפגוע בבריאות הציבור האחרים הם משרד התחבורה.

    1. שלא ימכרו לך לוקשים

      האוטובוסים בת"א עומדים בתקנים המחמירים ביותר: מיעוט בתקן יורו 2 (בודדים ביורו 0 ו-1 ורק בשעות שיא בוקר) והרוב בתקני יורו 3, 4, 5 ו-EEV (תקן וולונטרי מחמיר יותר מיורו 5).
      בהודו היו מתים לאוטובוסים של מ.א.ן, מרצדס, וולבו, וסקניה. כל מי שעיניו בראשו ומבין קצת באוטובוסים יודע שהאוטובוסים העירוניים בישראל הם מהטובים ביותר בעולם.

    2. אם כך, קשה להאמין כמה "הטובים בעולם" הם גרועים. כשאוטובוס של 'דן' עובר ברחוב האוזניים מצלצלות. שום משאית הובלות לא מרעישה כל כך.
    3. "הטובים בעולם"?

      "הטובים בעולם"??? עיקר הרעש הקיים ברחובות תל אביב הוא מהאוטובוסים המיושנים הנוסעים ברחובות העיר

    4. לאן הגענו שאנחנו משווים את עצמנו להודו??

      חברות האוטובוסים העשירות שמרוויחיות גם מהנסיעות וגם מפרסומות ענק יכולות להשקיע קצת בבריאות של כולנו!

    5. מסכים איתך, ש * ח ו ב ה * לשדרג, במיידי, את ציי-האוטובוסים השונים - אבל, עדיין

      מוטב אוטובוס מזהם אחד, על-פני חמישים(!!) מכוניות פרטיות מזהמות.

      הכל יחסי.

  16. 2
    סלסול לשוני

    בין זיהום אויר חריף מאוד (המשרד להגנת הסביבה) לבין זיהום אויר חריף( עיריית ת"א) לתושבי העיר עדיין נותר באויר העיר זיהום חריג.

  17. 1
    מסוף אוטובוסים של דן כרמלית סמוך לשוק הכרמל

    לא קרה פעם שחלפתי רגלית סמוך למסוף כרמלית ולא היו אוטובוסים רבים בחניה עם מנוע פועל. בחלקם ישב הנהג ובחלקם ללא נהג.
    פניות לדן, למשטרה ולמשרד לאיכות הסביבה לא פתרו בעיה שכל כך קל לפתור.