זיהום האוויר בת"א במגמת ירידה, אך עדיין מסוכן

בעיריית תל אביב מתגאים בשיפור באיכות האוויר, אך המשרד להגנת הסביבה מתכונן להכריז על העיר כאזור מוכה זיהום

בעוד המשרד להגנת הסביבה מתכנן להכריז על תל אביב כעל אזור מוכה זיהום אוויר, פרסמה אתמול עיריית תל אביב נתוני איכות אוויר המעידים דווקא על מגמה של שיפור משמעותי. בעירייה תוקפים את המהלך שמקדם המשרד, שנועד לחייב את העירייה לבצע פעולות לצמצום הזיהום, אך הנתונים שמציג המשרד להגנת הסביבה מראים שעדיין יש בעיר חריגה מיעדי הזיהום.

על פי נתוני איכות אוויר שפרסמה העירייה, ב-2011 חלה ירידה חדה בריכוז מזהמי אוויר, ובהם תחמוצות חנקן וחלקיקים זעירים - חלקיקי זיהום מסוגים שונים שעלולים לחדור למערכת הנשימה בשל קוטרם הזעיר. מדובר בסוגי המזהמים העיקריים העלולים לגרום לבעיות בריאותיות כמו פגיעה במערכת הנשימה ומחלות לב.

מגמת השיפור שהציגה העירייה באה לידי ביטוי גם במספר הימים שבהם נרשם זיהום חריג המתאפיין בחריגה של חצי שעה מהזיהום המותר באחת מתחנות המדידה. מספר הימים הללו ירד מ-90 ימים לפני כעשור, ל-26 ימים בגוש דן ב-2011, ובת"א עצמה ל-19 ימים.

בעירייה מייחסים את השיפור ליישום תוכנית אסטרטגית ארוכת טווח למניעת זיהום. בתוכנית חויבו כל תחנות הדלק בעיר למכור דלק עם ריכוז נמוך יותר של גופרית. כמו כן, עברה תחנת הכוח רידינג לשימוש בגז טבעי שהוא פחות מזהם (צעד שנעשה ללא קשר לתוכנית העירייה). צעד משמעותי נוסף היה הוצאת השוק הסיטונאי מתחומי העיר. אל שוק זה היו מגיעות מדי בוקר משאיות רבות מונעות בדיזל והן פלטו מידה רבה של זיהום. בעירייה מזכירים גם צעדים כמו הרחבת מערך שבילי האופניים, וכן הגדלת השטחים הירוקים בעיר בשיעור של קרוב ל-50% בתוך עשור.

למרות זאת, במשרד להגנת הסביבה יש כוונה להכריז במסגרת חוק אוויר נקי על תל אביב ועל כמה ערים הסמוכות לה אזור מוכה זיהום - מה שיאפשר למשרד לאכוף על הרשויות צעדים שונים לטיפול בזיהום. בשבוע שעבר ספגה העירייה ביקורת גם מצד האופוזיציה העירונית בעקבות תוכנית שהציגה לשינוי הסדרי החניה בעיר, שעלולה לגרום לעידוד נסיעה במכוניות.

לחצו להגדלה
לחצו להגדלהמוטי מילרוד

על פי נתונים שיש בידי המשרד, בשנת 2010 היו בתל אביב ריכוזים גבוהים של זיהום מסוג חנקן דו חמצני, אחד המזהמים שחשיפה אליהם היא בעייתית במיוחד מבחינה בריאותית. מדובר בחריגות בתחנות המדידה התחבורתיות, תחנות המודדות באופן ישיר זיהום מכלי רכב, מיעד רמת הזיהום שנקבע בחוק אוויר נקי. במשרד אומרים כי השיפורים שכן נרשמו נגרמו מפעולות ברמה הלאומית, ובהן עידוד גריטת כלי רכב ישנים.

"הנתונים והעובדות שבידינו מצביעים בבירור על מגמת שיפור משמעותית", אמר בתגובה ראש הרשות העירונית לאיכות הסביבה בתל אביב, משה בלסנהיים, "אנחנו לא מבינים למה צריך להכריז על תל אביב כעל אזור מוכה זיהום בזמן שיש שיפור ויש תוכנית שאותה אנחנו מיישמים. לדעתנו זה יהיה צעד לא ראוי ולא מקצועי".

בלסנהיים הוסיף שת"א תוכל להשיג הפחתה של עד 15% בשיעור הזיהום אם תקבל אישור לממש תוכנית להגביל כניסת כלי רכב מזהמים למרכז העיר, תוכנית שכבר אושרה עקרונית בממשלה. לדבריו, משרד התחבורה מוסיף להתנגד לתוכנית בשל החשש שחברות האוטובוסים לא יוכלו להעמיד לטובתה די אוטובוסים שאינם מוגדרים מזהמים.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי "אינו מתנגד לכל פעילות שנועדה להיטיב עם האוכלוסיה ובכלל זה צמצום זיהום האוויר מכלי רכב, כל עוד אין פעילות זו פוגעת בנוסעי התחבורה הציבורית".



תגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
  1. 5