ההמבורגר שיציל את העולם

חוקרים בהולנד מגדלים במעבדה המבורגר מתאי גזע של פרות. מטרת הפרויקט - קיצוץ משמעותי בראשי הבקר המגודלים לצרכי מזון וגורמים לפליטה מוגברת של גזי חממה

מתמודד בלתי צפוי על תואר אוכל העתיד אורב בצלחת פרטי במעבדה בהולנד. רצועה צהובה-ורודה, בגודל של פלסטר היא החידוש האחרון בתחום הבשר שגודל במעבדה, ואבן דרך לקראת ההמבורגר הראשון שעשוי כולו מתאי גזע.

ראש המחלקה לפיזיולוגיה באוניברסיטת מסטריכט, דוקטור מארק פוסט, מתכנן לחשוף המבורגר מושלם - שיוצר בעלות של יותר מ-200 אלף לירות שטרלינג - באוקטובר הקרוב.

הוא מקווה שהסטון בלומנטל, השף והבעלים של מסעדת הברווז השמן מבריטניה המעוטרת בשלושה כוכבי מישלן, יבשל את המנה המיוחדת לידוען שייבחר להיות הטועם הראשון.

סמואל ל. ג'קסון ב"ספרות זולה". על פי ההערכות ניתן יהיה להגדיל את מספר ההמבורגרים שמיוצרים מפרה אחת למאה מיליון בממוצע
סמואל ל. ג'קסון ב"ספרות זולה". על פי ההערכות ניתן יהיה להגדיל את מספר ההמבורגרים שמיוצרים מפרה אחת למאה מיליון בממוצע. צילום: טלוויזיה

מטרת הפרויקט, אותו מממן תורם עשיר שמבקש להישאר בעילום שם, היא לקצץ באופן משמעותי את מספר ראשי הבקר שמגודלים לצורכי מזון, וכך להפחית את אחד הגורמים המובילים בפליטת גזי החממה.

"הדרישה לבשר תוכפל ב-40 השנים הבאות, וכבר עכשיו אנחנו משתמשים ב-70 אחוזים מיכולות החקלאות שלנו כדי לגדל בשר באמצעות משק חי", אמר פוסט. "חישוב קל יראה שאנו זקוקים לאלטרנטיבות. אם לא נעשה דבר, בשר יהפוך למזון מותרות ויהיה מאוד מאוד יקר", הזהיר.

בהמות מוסיפות להתחממות הגלובלית כיוון שהן פולטות גז מתאן. מדובר בגז שהשפעתו על אפקט החממה גדולה פי עשרים מדו-תחמוצת הפחמן. פוסט מסביר שההמבורגר יהיה "הוכחה של רעיון", כדי להדגים ש"באמצעות שימוש בשיטות חוץ גופניות ומבחנות, אנחנו יכולים לייצר מתאי גזע מוצר שנראה כמו בשר, מרגיש כמו בשר, ובתקווה גם יהיה בטעם של בשר".

פוסט וששת חברי הצוות שלו גידלו עד עתה רצועות דקות של שרירי פרה באורך שלושה סנטימטרים, ברוחב של סנטימטר וחצי ובעובי של חצי מילימטר. כדי לייצר המבורגר נדרשות 3,000 חתיכות של שריר וכמה מאות חתיכות של רקמה שומנית, שייטחנו יחדיו ויידחסו לצורת קציצה.

כל חתיכת שריר מיוצרת באמצעות הוצאת תאי גזע מרקמת שריר של פרה וגידולם במכלים במעבדה. התאים מגודלים בתרבית ובה סרום שמכיל חומרים מזינים שהתאים זקוקים להם כדי לגדול. רצועות השריר גדלות בין רצועות של סקוץ', ומתכווצות ונמתחות בזמן שהן מתפתחות. כדי לייצר יותר חלבון בתאים ובכך לשפר את המרקם של הרקמה, המדענים נותנים להן שוקים חשמליים.

פוסט אמר שבאופן תיאורטי הוא יכול להגדיל את מספר ההמבורגרים שמיוצרים מפרה בודדת ממאה בממוצע למאה מיליון. "משמעות הדבר היא שנוכל להקטין במיליון את מספר הבהמות בהן אנו משתמשים", אמר החוקר.

אם בשר שגודל במעבדה יחקה באופן מושלם את הבשר שמגדלים החוואים - ופוסט מודה שייתכן שהוא לא יעשה זאת - הבשר עשוי להפוך למוצר יוקרתי כמו מוצרים אורגניים או מוצרים מן החי שגודלו בתנאי חופש. הוא מספר עוד כי בשיחה עמו, העריך יו"ר האגודה ההולנדית לצמחונות כי מחצית מחבריה יתחילו לאכול בשר אם הוא יוכל להבטיח שהדבר יצמצם את הרג בעלי החיים.

כיוון שההמבורגרים מיוצרים מתאי גזע של חיות, החוקרים מעריכים כי יוכלו לייצר מוצרים מחיות אקזוטיות יותר. "נוכל לייצר בשר פנדה, אני בטוח שנוכל", אמר פוסט. הוא מאמין שהגדלת היקף המבצע תהיה עניין פשוט למדי, כיוון שהוא ואנשי צוותו כבר התגברו על רוב המכשולים הטכניים. "אני מעריך שנוכל לראות ייצור המוני בעוד עשר או עשרים שנים", הוא אמר.

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 נראה אתכם מפילים את מגדלי הבקר בארה"ב חיישם
  • 08:03
  • 21.02.12

מחפשים צרות, קיבלתם

02 רעיון יפה, אבל מספר שנים לאחר מכן יגלו שזה מסרטן או גורם לאלצהיימר מוקדם להתעסק עם הטבע
  • 08:13
  • 21.02.12

אבל לפחות יש פחות גזים באטמוספירה

03 כל צמצום של סבל בעלי חיים הוא מבורך בייחוד אם זה מציל את כדור הארץ בנוסף  (לת) באדי
  • 08:44
  • 21.02.12

04 טעות בכתבה מדען
  • 09:01
  • 21.02.12

פוסט אמר שבאופן תיאורטי הוא יכול להגדיל את מספר ההמבורגרים שמיוצרים מפרה בודדת ממאה בממוצע למאה מיליון. "משמעות הדבר היא שנוכל להקטין במיליון את מספר הבהמות בהן אנו משתמשים", אמר החוקר.

פי מליון!!! זאת אומרת שפרה תוכל להאכיל מאה מליון איש ולא מאה איש!!!
סוף עידן החקלאות מפעל אחד יאכיל את מדינת ישראל כולה ואף את אמריקה כולה

05 לא קרוב בכלל איתן
  • 09:02
  • 21.02.12

"...התאים מגודלים בתרבית ובה סרום שמכיל חומרים מזינים שהתאים זקוקים להם כדי לגדול."

ומאיפה מגיע הסרום (serum), שידוע גם בשם "נסיוב הדם"? בד"כ מפיקים אותו מדם של פרות, סוסים, חמורים וכדומה. אמנם ישנם גם תחליפים שלא מן החי, אבל הם יותר יקרים מהסרום וגם ומסבכים את תהליך גידול הרקמה. בקיצור, לא רק שהחוקרים רחוקים בפועל מייצור בשר בלי פרה, בפועל יותר פרות/סוסים הקריבו את עצמם לטובת רצועות הבשר הדקיקות הללו. גם כמות גזי החממה שנפלטו בתהליך הייצור והשינוע של שפע החומרים בהם משתמש החוקר לגידול הרקמות אדיר לאין שיעור מכמות גזי העיכול שפולטת פרה אמיתית במהלך חייה.

06 בשר פנדה שגודל בתנאי מעבדה - זה כשר?  (לת) סתם סקרן
  • 09:20
  • 21.02.12

07 ממממממממ... בשר פנדה  (לת) השמן
  • 09:37
  • 21.02.12

08 "בהמות" אינן גורמות להתעצמות אפקט החממה. זה אך ורק בני אדם, שמגדלים מיליארדי בעלי חיים על מנת שיוכלו לאכול אותם, ובכך מפרים את האיזון הטבעי של העולם, שיודע היטב לווסת אוכלוסיות של בעלי חיים. אני בעד כל מה שיצמצם ובתקווה גם יעלים לגמרי סבל של בעלי חיים. ואין לי שום בעיה אם כך שבשר יהיה יקר מאוד, כך שלא יהיו כמעט אנשים שיוכלו להרשות לעצמם. אבל המחשבה שבני אדם פשוט חייבים לאכול בשר, ושאי אפשר להתקיים בלי זה, ושאי אפשר ליהנות מאוכל בלי זה - זו פשוט טעות גסה ומכוערת שמעוותת את המציאות. תתבגרו, יש כ"כ הרבה דברים שאפשר לאכול, וליהנות מהם, בלי לפגוע בבעלי חיים.  (לת) איריס
  • 09:38
  • 21.02.12

09 פתרון לשואת בעלי החיים ורד
  • 10:06
  • 21.02.12

עד שיצליחו - טבעונות מצילה חיים.

10 האם הבשר יהיה כשר?  (לת) משגיח כשרות
  • 10:27
  • 21.02.12

11 איך ת'רוצה ת'סטייק תאי גזע שהזמנת?  (לת) האזרח קין
  • 10:41
  • 21.02.12

12 Just like in "Oryx and Crake" Omry
  • 10:41
  • 21.02.12

You should read this book by Margaret Atwood

13 ישראל 2012 ניר
  • 11:00
  • 21.02.12

"אם לא נעשה דבר, בשר יהפוך למזון מותרות ויהיה מאוד מאוד יקר". בישראל 2012 העתיד כבר כאן.

14 עוד 10 שנים יגלו שזה מסרטן...  (לת) עידן, שינקיניסטן
  • 11:39
  • 21.02.12

15 יאללה, אם אפשר לאכול חיות אקזוטיות בלי להרוג אותן... אורי
  • 11:48
  • 21.02.12

אני רציני שהייתי מנסה סטייק אדם.

16 בקיצור: בשר=מיותר!  (לת) מיכאל
  • 12:17
  • 21.02.12

17 פרה מייצרת 100 המבורגרים? האיש הקטן
  • 12:57
  • 21.02.12

כל המבורגר 200 גר' - כלומר פרה ששוקלת 1500 נותנת רק 20 ק"ג בשר. ומה עושים עם השאר? יכול להיות שמישהו זרק מספרים בלי קשר לכלום? הייתכן שהכתב לא טרח אפילו לשכתב את מה ששלחו לו בדואל?

18 Pigs are filthy animals. I don't eat filthy animals ג'ולס
  • 13:33
  • 21.02.12

עשה לי חשק לבורגר...

19 זה כשר? י.
  • 13:41
  • 21.02.12

אם לקחו את התאים מפרה חיה זה לא איבר מין החי?
וזה שזה ממשיך לחיות מחוץ לפרה אומר שזה כבר לא ממש פרה. ואז צריך לבדוק בכלל מה זה?
האם זה בשר בהמה? האם הבהמה הזו מפריסה פרסה? נשחטה כדין?

מאוד מסובך העניין הזה....

20 עוד 20 שנה יהיה מאוחר מדי. יוסי א.
  • 14:02
  • 21.02.12

להפסיק עם השטויות ולעבור לצימחונות.

21 התשובה של המאה ה-21 למאלתוס  (לת) בועתי
  • 14:46
  • 21.02.12

22 זהירות - זומבים טלהסי
  • 16:22
  • 21.02.12

אאאאא חבר'ה, הכל טוב ויפה אבל אני מפנה לסרט "זומבילנד", המבורגרים מהונדסים גנטית, אף פעם לא רעיון טוב

23 יותר פשוט, יותר בריא והרבה יותר זול, לא לאכול בעלי חיים. פשוט לזרוק את הגוויות  (לת) מהצלחות שלכם.
  • 17:50
  • 21.02.12

24 האם זה יעמוד במבחן הכשרות אבר מן החי
  • 18:22
  • 21.02.12

מצד אחד, יתכן שהשיטה הזו היא איסור של אכילת אבר מן החי (אכילת חלק מבעל חיים בעודו חי - איסור החל על פי ההלכה גם על גויים שאינם מצווים על שמירת כשרות)
מצד אחר, יתכן שכלל לא מדובר בבשר ואז ניתן יהיה לאכול גם מה שהופק מבעלי חיים לא כשרים

25 שתלזיר anyone?  (לת) סער
  • 18:34
  • 21.02.12

26 תודיעו לי כשיהיה אפשר לאכל המבורגר מבשר אדם Yeah!  (לת) fyc
  • 20:24
  • 21.02.12

27 מתי תלמדו שהאדם לא בנוי לעכל בשר ומוצרי חלב? הבשר הורג את האנושות אט אט!!  (לת) אבי
  • 21:26
  • 21.02.12

28 אנחנו לא זקוקים לבשר, חלב וביצים!!! בכלל!!!! ככה מצילים את העולם! חן
  • 23:20
  • 21.02.12

ננצל פחות שטחים. נגדל מזון לנו ולא לחיות שאח"כ נאכל. נצמצם פליטות גזי חממה, נפחית את הרעב בעולם ונחיה חיים בריאים בהרבה!
וגם, ככה על הדרך, נפסיק להתאכזר מדי יום למיליארדי בע"ח. יש משהו יותר נכון מזה? כמובן שרוב האנשים לא יסכימו איתי כי הם שטופי שקרים ומכורים לסמים הנוראיים האלה.
תמשיכו לחפש תחליפים והינדוסים למשהו שלא צריכים... בורות אנושית בלתי נתפסת...

29 "צלחת פרטי"-או "פטרי" ...?  (לת) חגית ג
  • 01:43
  • 22.02.12

30 אני מאמינה שבעוד כמה עשורי שנים-אכילת בשר אמיתי תיהיה לא חוקית.  (לת) חגית ג
  • 01:45
  • 22.02.12

31 למה יש לי הרגשת dejavu? לא היה כזה מחקר לפני מספר שנים ב-פרת שבאוסטרליה? וכמובן שיהודי מעורב בזה?  (לת) משה
  • 05:24
  • 22.02.12

32 לא יותר פשוט להיות צמחוני וזהו?  (לת) עמירם
  • 07:17
  • 22.02.12

33 האם כדאי להציל את כדור הארץ ??  (לת) שאלת השאלות
  • 15:24
  • 22.02.12

34 גודל?!  (לת) בלשן
  • 23:48
  • 22.02.12

פעילות
המלצות
הפופולריות במדע וסביבה
פרסומת