מינוי דיגיטלי של הארץ - באתר בסמרטפון ובטאבלט - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שכחתי סיסמה

תחריט הדג שמאיים לשנות את ראשית הנצרות

ציור על ארון קבורה שנמצא במערה מתחת לבניין בשכונת ארמון הנציב בי-ם מחזק את הסברה שבמקום נקברו חסידי ישו הראשונים

מתחת לבניין מגורים אחד ברחוב עולי הגרדום שבשכונת ארמון הנציב בירושלים מתרחשת בשנים האחרונות דרמה ארכיאולוגית ואולי גם תיאולוגית. בחפירה ארכיאולוגית חסרת תקדים הוחדרה זרוע רובוטית ארוכה לתוך מערת קבורה מימי בית שני ששוכנת מתחת למבנה. המצלמה שבראש הזרוע הרובוטית תיעדה חריטות על גבי הגלוסקמאות (ארונות קבורה משנית) שנמצאו במערה. הממצאים, לטענת מגליהם, מרעישים בקנה מידה עולמי – ביניהם, כיתובים מסתורים ואפיקורסיים והציור הראשון בעולם של סצנה מהמקרא של יונה הנביא היוצא מבטן הדג. לטענת חוקרי המערה, יש בממצאים הללו לא רק כדי להסעיר את דמיונם של ארכיאולוגים, אלא גם לשנות את כל מה שידענו על הנצרות ועל מייסדה – ישו מנצרת.

מאחורי החפירה יוצאת הדופן עומד שמחה יעקובוביץ’ – עיתונאי שעוסק בארכיאולוגיה באמצעות סרטים תיעודיים אך פופולאריים. יעקובוביץ’ נוהג לטלטל את עולם הארכיאולוגיה הישראלית בכל כמה שנים, לרוב סביב פרשנויות שלו לממצאים מימי בית שני שקשורים לסיפורי הברית החדשה. לפני שנה טען יעקובוביץ’ כי זוג מסמרים שנמצאו במערת קבורה אחרת בירושלים הם מסמרי הצליבה המקוריים של ישו. בסרט קודם הוא טען שישו ובני משפחתו נקברו במערת קבורה בארמון הנציב, לא הרחק מהמערה המככבת בסרט האחרון. את ההוכחה הוא ביסס על ניתוח סטטיסטי שהראה שלא יתכן שבירושלים של המאה הראשונה לספירה הייתה עוד משפחה ששמותיה מתאימות לשמות שנמצאו במערה, מלבד משפחתו של ישו.

תחריט המזכיר את סיפורו של יונה הנביא היוצא מפיו של דג. על פי הנצרות, ישו קם לתחייה כמו יונה
תחריט המזכיר את סיפורו של יונה הנביא היוצא מפיו של דג. על פי הנצרות, ישו קם לתחייה כמו יונה. צילום: Associated Producers Ltd

עשו לנו לייק בפייסבוק וקבלו את מיטב הכתבות ישירות אליכם

עם זאת, עד עתה התבססה עבודתו של יעקובוביץ’ על פרשנויות חדשות לממצאים שנחשפו לאורך השנים על ידי ארכיאולוגים אחרים. בסרט ובספר שיחשפו במסיבת עיתונאים היום בניו-יורק, יש משום חידוש – זו הפעם הראשונה שיעקובוביץ’ ושותפיו ביצעו בעצמם עבודה ארכיאולוגית ומצאו ממצאים. מערת הקבורה אותה חקר יעקובוביץ', בדומה למערה הסמוכה, התגלתה בזמן העבודות על בניית השכונה בתחילת שנות ה- 90. אלא שבעקבות מחאה אלימה של גורמים חרדיים קיצוניים הופסקה חקירת המערה והיא נאטמה ומעליה נבנה השיכון. יעקובוביץ’ חזר אל המערה כדי לבסס את הטיעון שלו לגבי המערה הסמוכה. לטענתו, אם חסידי ישו ובראשם יוסף הרמתי אכן קברו אותו במערה הראשונה, הרי שבמערה השנייה הם שמרו מקום לעצמם.

את החפירה הזו ניהל וצילם יעקובוביץ’ בעבור ערוץ דיסקברי. הצוות שלו כלל את פרופ' ג'יימס טייבור, מומחה לדתות מאוניברסיטת שרלוט שבצפון קרוליינה ואת הארכיאולוג הישראלי, ד"ר רמי ערב, המלמד באוניברסיטת נברסקה. בין הקשיים בדרכם היה מו"מ עם ועד הבית שביקש תשלום תמורת הזכות לקדוח ברצפת הבניין ומאבק כמעט אלים עם אנשי אתרא קדישא, החרדים. בסיכום בין יעקובוביץ’ לבין הרב דוד שמידל, ראש אתרא קדישא, הוחלט שאיש לא יכנס למערה. על כן נבנתה במיוחד במעבדה בקנדה זרוע רובוטית ארוכה שהוכנסה פנימה דרך חור ברצפת הבניין. הנקודה המדויקת בה יש לקדוח את החור אותרה באמצעות רדאר שהובא למקום. רוב הסרט מתרחש במסדרונות הבניין מול מסכי הוידאו מהם נשלטת המצלמה.

הממצאים, כך נראה, היו שווים את המאמץ. הממצא החשוב שהתגלה במערה על ידי הרובוט הוא ציור חרוט על גלוסקמה בו ניתן לזהות ללא מאמץ דג גדול בולע או מקיא דמות אנושית. "ניסינו לראות כל מיני אלמנטים שגרתיים, נפש (עיטור מוכר מגלוסקמאות הנראה כעמוד נ.ח), אולי כד אפילו חרטום של סירה. אבל הדבר היחיד שבאמת אפשר לזהות, אמנם מאוד סכמטי, זה יונה נפלט מפי הדג. אין אלטרנטיבה", אומר ערב. מי ששרטט את הדג לפני 2000 שנה הקפיד שהוא יעמוד בשני תנאי הסף לכשרותו של דג – סנפירים וקשקשים. דמות האיש היא פיגורטיבית מאוד, כפי שילד מצייר אדם – ראש גדול וגוף עשוי קווים. הציור הזה הוא חריג מאוד ולמעשה אחד ויחיד, מתוך מאות גלוסקמאות מעוטרות שנמצאו עד היום בירושלים. מעולם לפני כן לא נמצאה גלוסקמה עם ציור פיגורטיבי, לא כל שכן ציור של סצנה מקראית.

אבל הדג הזה, על פי יעקובוביץ', הוא גם חיזוק נוסף לטענה שבמערה הסמוכה נקבר ישו הנוצרי. סמל הדג בכלל ויונה נביא בפרט הם מהסמלים הראשונים של הנצרות. לראיה מצביע יעקובוביץ’ על הקטקומבות של רומא, שם נמצאים הקברים הנוצרים הקדומים ביותר, מהמאה השנייה לספירה. "יש שם כל מיני סמלים, אבל הסמל שרואים הכי הרבה זה יונה, יש שם 108 ציורים של יונה, הסמל הכי נפוץ אחריו הוא נח בתיבה, אותו יש רק 8 פעמים. ההטבלה של ישו במקום השלישי, עם 6 ציורים בלבד", אומר יעקובוביץ'.

עוצמתו של יונה כסמל נוצרי נובעת מכך שגם הוא כמו ישו מת וקם לתחייה, כפי שישו בעצמו אומר בבשורה על פי מתי בברית החדשה: "ואות לא ינתן-לו בלתי אם-אות יונה הנביא: כי כאשר היה יונה במעי הדג שלשה ימים ושלשה לילות כן יהיה בן-האדם בלב האדמה שלשה ימים ושלשה לילות".

הממצא הדרמטי השני החשוב שמצא יעקובוביץ’ במערה היא כתובת באותיות יווניות שניתן לפרש במספר מובנים, אך כולם רומזים בדרך זו או אחרת על תחיית המתים. הכתובת היא ארבע מילים. לטענת יעקובוביץ' והמומחים שגייס לנושא אופציית הקריאה הסבירה ביותר היא גם המטרידה ביותר כאשר מדובר על קבר יהודי. לטענתם ארבע המילים הן" "אלוהים" ביוונית, שמו המפורש של אלוהים בעברית, "קום" או "קם לתחייה" ביוונית ו"קום" או "קם לתחייה" בעברית. האפשרות שיהודי יחרוט את שם השם המפורש על גלוסקמה היא בלתי סבירה. כך גם חיבור מעין תפילה הוא דבר לא מוכר כלל על גבי ארונות הקבורה. גם זה מוסיף לאפשרות שמי שקבור במערה ברחוב עולי הגרדום, הם אנשים שכבר הוציאו את עצמם מכלל ישראל. "זה מראה לנו שאולי כל הסביבה הזו היא סביבה מאוד לא אורתודוכסית, היא סביבה אחרת. לא המיינסטרים של היהדות", אומר ערב.

העיתונאי שמחה יעקובוביץ', מוביל המחקר
העיתונאי שמחה יעקובוביץ', מוביל המחקר. צילום: מאיה לוין / גיני

בין הממצאים האחרים שמצא הרובוט במערה היתה גלוסקמה מפוארת, אחת אחרת עם סמל של צלב (שאינו מקובל כסמל של הנצרות הקדומה) ועוד גלוסקמה עם השם "מארה", שגם אותו מפרש יעקובוביץ’ כקשור לחסידים הראשונים של ישו ומתקשר למריה מגדלנה. התמונה הכוללת טוען יעקובוביץ’ מחזקת מאוד את הטענה שלו שבמערה הסמוכה נקברו ישו ובני משפחתו. "אם בעוד 2000 שנה יחפרו ארכיאולוגים בליוורפול וימצאו מערת קבורה עם השמות ג'ון, פול ורינגו ובמערה ליד ימצאו פוסטרים של הביטלס וקבר של נשיא מועדון המעריצים של הלהקה. האם אפשר להניח שהמערה הראשונה היא מערת הקבורה של הביטלס?".

ד"ר יובל ברוך, ארכיאולוג מרחב ירושלים ברשות העתיקות, הוא ככל הנראה הארכיאולוג הישראלי היחידי, מלבד ערב, שנחשף לממצאים. בניגוד לארכיאולוגים רבים ברוך אינו שולל באופן גורף את עבודתו של יעקובוביץ'. "יש מקום לביקורת, אבל אני לא פוסל אותו, הוא מאתגר אותנו", אומר ברוך.

בנוגע לממצאים שנמצאו במערה, לא פוסל ברוך את האפשרות שאכן מדובר בממצאים מרעישים. אך לדבריו שיטת העבודה מקשה לתת תשובות מוחלטות, "הוא השתמש ברובוט שצילם בתאורה לא הכי טובה. אם הוא צודק וזה אכן דג אז זה דבר פנטסטי, שימוש פיגורטיבי כזה איננו מוכר לנו. ניתן גם לפרש את העיטור כמעין "נפש" שהוא סמל מוכר על גבי הגלוסקמות, אם כי יש להודות כי העיטור הזה מעוות ביחס למה שאנחנו מכירים", אומר ברוך. "הביקורת העיקרית שלי היא שהעבודה של יעקובוביץ לרוב מנותקת מההקשר ההיסטורי. צריך להבין שגלוסקמה היא דבר מאוד אישי, אין ייצור המוני של גלוסקמאות ובגלל זה אין אחת דומה לשנייה וסוגי עיטורים שונים מתגלים כל הזמן".

ברוך מציע פרשנות שונה במקצת לממצאים משתי המערות, לפי פרשנות זו אין מדובר במערות הקבורה של ישו ומשפחתו אלא יתכן ואלו מערות הקבורה של משפחה מחסידיו הראשונים של ישו. קבוצה יהודית זו מוכרת במחקר בשם "נוצרים יהודים", שחיו בעיקר בירושלים, ובין מאמיניה היו שבחרו לקרא לילדיה על שם ישו ובני משפחתו". גלוסקמות נוספות עם עדות לנוצרים היהודים נמצאו בעבר בכנסיית דומינוס פלוויט שבהר הזיתים".
"הארכיאולוגים צריכים להבין שמה ששמחה עושה זה לקחת את המקצוע האיזוטרי של הארכיאולוגיה ולהפוך אותו לסוג של "אינדיאנה ג'ונס", משהו מאוד מפתה וכך הוא משאיר את מדע הארכיאולוגיה בתודעה הציבורית הרחבה ולא רק במאמרים בכתבי העת המקצועיים. מבחינה הזו אנחנו צריכים להודות לו", מוסיף ברוך, "אם כי כארכיאולוגים מקצועיים יש מקום לבקר את מסקנותיו".




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 שוב הווירדו הזה שהולך יחף ומביא לנו סיפורים מפה ועד כוש?  (לת) גיל
  • 06:02
  • 28.02.12

02 יצרן תעמולה זולה יוסף
  • 06:30
  • 28.02.12

ראיתם את הסרטים שלו? כאלה פרושים מגמתיים ואוסף מובחר של רק-הדוגמאות-שמתאימות-לתזה קשה למצוא מחוץ לתעמולה דתית, והעבודה שלו אכן מכוונת לתעמולה דתית. האם הוא אי-פעם הוכיח את עניין המסמרים, למשל?

03 תמצא לנו משהו מהר שיוכיח כי כאן חיו אבות אבותינו אחרת נצטרך להשען על התנ"ך והרי אנחנו חילונים ואין לנו ממש איך להסביר לכל העולם מה אנחנו בדיוק עושים כאן. הורי באו מליטא, אמרו להם לא לדאוג כי זו ארצם לפי ההיסטוריה, שאלו איזו היסטוריה, ענו התנ"ך, אל תדאגו יהיה בסדר.  (לת) נו כבר
  • 06:31
  • 28.02.12

  •   לידיעתך: התנך שייך רק ליהודים החילונים. החרדים לא מכירים בו. מוזר, אבל זה כך, יש בתנך כל כך הרבה נושאים שנוגדים את דרכם שהם פשוט מתעלמים ממנו. לא לומדים אותו. לא קיים מבחינתם.  (לת) קתו הזקן
    • 13:41
    • 28.02.12

  •   מה לעשות, הבורות כאן חוגגת! החרדים באמת לא מתייחסים לתנ"ך והמתנחלים המשיחיים משתמשים רק בסיפורי האבות מספר בראשית, שזה בחומש - שוב, לא כל התנ"ך.  (לת) לקתו
    • 14:33
    • 28.02.12

  •   תבקר במנהרות הכותל  (לת) חתן התנך
    • 23:09
    • 28.02.12

  •   הנה עוד בור צר אופקים שמפזר סטיגמות על חרדים ומתנחלים משה רבנו
    • 23:34
    • 18.03.12

    חרדים לא מתייחסים לתנ"ך?
    מתנחלים = סיפורי בראשית?
    חילונים=תנ"ך!?
    ואללה...

  •   מאיפה הקרצת את הבורות הזו? ומה עם פרשת השבוע בתנך? קריאת המגילה בפורים? והחשוב מכל - שמחת תורה???  (לת) רחובותית
    • 12:59
    • 26.03.12

  •   היסטורית, התנ"ך ביהדות מאז ומעולם נחשב ספר ברמה גבוהה מדי כדי שכל אחד יבין אותו. בן אדם שלא יודע כלום על היהדות(כמוני ורוב ה"יהודים" היום) יתקשה להבין דברי אלוהים חיים. לכן החרדים מסתמכים בעיקר על רש"י. ההתייחסות לתנ"ך כהיסטוריה מתחילה בסוף המאה ה18 עם צבי גרץ, אין מה לעשות שזה אחד הטקסטים הבודדים שקשרו בין כל האנשים האלה שלא היה להם שום דבר משותף חוץ מדת(בערך).  (לת) יובל
    • 13:58
    • 20.09.12

04 למה תמיד נכנעים לחרדים? נמאס מהאנטי והשנאה שלהם לכל דבר ניר
  • 06:46
  • 28.02.12

לא כל דבר הוא יהודי, לא כל דבר הוא בבעלותם ולא כל דבר שייך להם. למה המדינה מפקירה את משאביה בידי קומץ משתמטים שיודעים רק לעשות מהומות?

05 תגובות של יובל ברוך לא פחות אומללה ארכאולוג
  • 07:19
  • 28.02.12

זה ידוע ששמחה חרטובויץ הוא פסודו-ארכאולוג שמחפש רייטינג, אפילו אתם כתבתם את זה, אך יותר מכל חורה לי תגובתו של יובל ברוך.

כארכאולוג, תפקידינו הוא לשמר ולתעד את הממצאים, אך ברוך, בתגובה שכאילו נלקחה אחרי קבלת בקשיש בדולרי ערוץ דיסקברי, מציב את אינדיאנה ג'ונס כגיבור.

ובכן, הדמות הדמיונית של אינדיאנה ג'ונס עשתה יותר נזק לארכאולוגיה הדמיונית מאשר טוב. הריסת מקדש שלם בשביל למצוא פסלון זהב, לא בחל בלשדוד ממצאים למען אינטרס אישי, ועבודת התיעוד אצלנו לא קיימת כלל.

אם זה הארכאולוג שיובל ברוך רואה כמודל, כאחד שתר אחר רייטינג ולא כמדען שמפרסם בכתבי עת מקצועיים מוערכים, אז אם כל הכבוד, שמר ברוך יפנה את מושבו ברשות העתיקות לטובת אדם הגון וישר.

  •   ועוד לגבי תגובתו של יובל ברוך: גם ארכיאולוג
    • 12:40
    • 28.02.12

    מה שעוד אומלל הוא, שד"ר ברוך מכנה את הדיסציפלינה הארכיאולוגית ככלל "מקצוע איזוטרי". זו טיפשות לתת לגיטמציה לאנשים חסרי הכשרה מקצועית והזויים כמו מר יעקובוביץ', שבדרכם הפופוליסטית והלא-מקצועית, הם הם העשויים להפוך את המקצוע לכזה.
    לגבי אינדיאנה ג'ונס - מודה שמחבב אותו... זה בידור להמונים, שנוצר למטרות בידור, וככזה הוא אחלה! אבל אנשים כמו יעקובוביץ' (וברוך שמקבל את זה), הופכים את כל המקצוע שלנו לבידור להמונים ועושים ממנו בדיחה. וזה ממש ממש לא אחלה!

  •   תסתובב קצת באוניברסיטאות וותבין בעצמך שמדובר במקצוע שולי. אצלנו במכון לארכיאולוגיה רשומים פחות מחמישים סטודנטים לתואר ראשון. ביצור, ההתקפה על ד"ר ברוך יובל איננה במקומה הוא צודק בכול מילה. וטוב אם ימשיכו ליחצ"ן את הארכיאולוגיה בסגנון הוליוודי.  (לת) עובדת בהר הצופים
    • 14:16
    • 28.02.12

  •   תגיב לפרשנות ואל תנצל את הבמה לחיסול חשבונות.  (לת) בת גרעין של יובל ברוך
    • 08:31
    • 29.02.12

06 אני מניח שאת רוב קוראי הארץ כלל לא מעניין איפה נקברו יש"ו בניו ובנותיו וכל בני משפחתו , אבל אצל כאלה שבעיניהם הוא דמות מרכזית ודאי שזה יותר מסתם קוריוז.  (לת) העץ החלול
  • 07:23
  • 28.02.12

  •   למה לא מעניין? ההיסטוריה תיד מרתקת. בהחלט מעניין.  (לת) קוראת הארץ
    • 09:29
    • 29.02.12

  •   למה לא מעניין? זה מעניין כל אדם איטליגנטי . זה ממש מענין  (לת) א
    • 12:55
    • 29.02.12

  •   יש"ו = ימח שמו וזכרו, לזה התכוונת? אבג
    • 21:44
    • 08.03.12

    השנאה הזאת לישוע המשיח כבר הייתה מהמאה הראשונה, למה?
    בכדי להבין תקחו את השנאה שיש לימין נגד השמאלנים תחזרו לאנשי ימין לאומיניסטים פי אלף (קיאפא, בר כוכבא ) ואיש שלום פי אלף (ישוע) ואז תבינו את מקור השנאה. ואת התוצאה אנשי שלום בסופו של דבר נרצחים ע"י אנשי הלאום! (יצחק רבין למשל)
    ולא יעזור המילה יש"ו הופיעה אצל הלאומנים הרבה לפני שהנוצרים הפכו להיות הכי חזקים בעולם

  •   ל"אבג" - די נמאס מהמיסיון שאת המנהל פה בתגובות, עם ניסיונות עלובים להשוות את השמאל ה"נאור" לראשוני הנוצרים ואת הימין לקנאים של בית שני. מעבר לשיטחיות ולמגמתיות של ההבלים שאתה מפיץ, אתה דרשן סוג ז'.  (לת) אלברט
    • 08:38
    • 19.09.12

  •   היו לו בנים ובנות? מאיפה זה לקוח?  (לת) .
    • 08:59
    • 19.09.12

  •   אני לא יודע על איזה מסיון מדובר פה, אך ברור שעיוות שמו של יהודי בן תקופת בית שני (ישוע) ל"יש"ו" הוא המצאה רבנית נוטפת פחד ושנאה ואין לה כל קשר להסטוריה. אפשר לחלוק על הנצרות - שהופיעה רק כמאתיים שנה אחרי מות ישוע - ואפילו לסלוד ממנה. אך האיש נולד, חי ומת כיהודי. אפילו הנוצרים מודים בזאת, אז מה הבעייה? בערות, שנאה וראש קטן.  (לת) תם
    • 09:45
    • 19.09.12

  •   ל"אבג" - על אף שאתה לא אבג המקורי אני מסכים עם רוב מה שאמרת אבג
    • 11:57
    • 19.09.12

    וכן שמאל = אינטלקטואליות והאורות , ימין=גזענות ובורות
    נוצרות = היהדות של הרוח
    יהדות של היום (פרושים) = היהדות של הלאומניות

07 הדג ,דג פלסטיני ,הארון ארון של חברת החשמל הפלסטינית הראשנה !  (לת) לא טוב ? לכו שתו מים מים המלח !
  • 07:26
  • 28.02.12

08 הקטע המצחיק שהכתבה זועקת כותרות מרעישות ורק בסופה אנו נוכחים שההנחה הזו הרפתקנית ולא מדעית נוסח אנדיאנה ג'ונס...  (לת) איציק
  • 07:28
  • 28.02.12

09 צודק ברוך ושמחה מעורר את ארכיאולוגיה ההזיה היהודית/ישראלית ואת התאולוגיה מתרדמת בת אלפי שנים  (לת) פלץ
  • 07:33
  • 28.02.12

10 יעקובוביץ הופך את הארכיאולוגיה למשהו מעניין עמי
  • 07:45
  • 28.02.12

אני אוהב מאד לראות את התוכניות של יעקובוביץ. זה תמיד מעניין ומאתגר
וגורם לארכיאולוגיה להפוך לתחום מושך

11 Holy Cow,בנין מאוכלס בחרדים מעל קבר ישו ומשפחתו-או קבר חסידי ישו,אלו סיטואציות מסובכות שאני ממש אוהב.רק צריכים למצוא שם איזו עצם של מוחמד-והחגיגה תהיה שלמה.  (לת) סמי מפ"ת
  • 07:52
  • 28.02.12

12 שמחה יעקובויץ' אמרקאי
  • 07:57
  • 28.02.12

רמנו עליו הוא קנדי!

13 מעניין. וגם: הדתיים המעצבנים שלא תורמים לכלום גם מפריעים, מעצבן.  (לת) שרון
  • 08:02
  • 28.02.12

14 ישוע מנצרת ומרים המגדלית runcux
  • 08:02
  • 28.02.12

לא ישו ומריה מגדלנה, זה לא הוליווד פה!

15 "ואות לא ינתן-לו בלתי אם-אות יונה הנביא: כי כאשר היה יונה במעי הדג שלשה ימים ושלשה לילות כן יהיה בן-האדם בלב האדמה שלשה ימים ושלשה לילות". יונה
  • 08:17
  • 28.02.12

"ואות לא ינתן-לו בלתי אם-אות יונה הנביא: כי כאשר היה יונה במעי הדג שלשה ימים ושלשה לילות כן יהיה בן-האדם בלב האדמה שלשה ימים ושלשה לילות".

זה האות שינתן למר יעקובוביץ' - מפליא כמה צדק ישוע כשאמר זאת לקהל הספיציפי שנסה להטיל ספק אותו דבר כמו מה שמנסה המפיק ההולוודי יעקובוביץ'. שימשיך בכיף...

16 חברים, אין ברירה צריך להתנצר. עדיף על הפרימיטיבים החרדים.  (לת) הגלשנית
  • 08:19
  • 28.02.12

17 Nonsense. A fish in Greek is Ychtis, which is the acronym for Yesus Christos Thefilio et salvator really
  • 08:25
  • 28.02.12

That is: Jesus Christ, son of God and Savior. That's why the early Christians used to draw a fish schematic, to recognize each other. Nothing to do with Jonah and the whale. The Acronym is documented from the very early parts of Christianity

18 עוד פנטזיה ארכיאולוגית המתכנת
  • 08:26
  • 28.02.12

לא זיוף כמו "יעקב אחי ישו" אבל המצאה על סמך שברי אבנים ודמיון יותר מדי מפותח, כמקובל במקצוע הארכיאולוגיה מאז שלימן. הוא רוצה למצוא שם את ישו וחבריו והוא גם ימצא אותם by hook or by crook. עכשיו שיעקובוביץ מזהה את הממצא הזה עם הנצרות שמידל יגיע לאמוק ועל כך נאמר "סינדרום ירושלים באקספוננט".

  •   שמחה בסה"כ מספר סיפור עלילתי יפה ומעניין חבר טוב של שמחה יעקובוביץ
    • 14:04
    • 28.02.12

    ראיתי במו עיני את הצילומים בהתהוותם בעת החשיפה
    מדובר בגלוסקמאות שלמות ולא בשיברי אבנים
    ההסתברות של מה שכתוב בכתבה היא גבוהה ביותר

19 ד"ר ברוך צודק - אכן מדובר בפנטסיה הוליוודית  (לת) דייג
  • 08:33
  • 28.02.12

  •   רק חבל שד"ר ברוך נותן באותה נשימה לגיטימציה לחיקוי העלוב הזה של הפנטזיה ההוליוודית, ונותן יד לזילות של המקצוע שלו.  (לת) ארכיאולוג
    • 12:45
    • 28.02.12

  •   ד"ר יובל ברוך השמיע ביקורת כנה ונחרצת כנגד פרשנותו של יעקובוביץ. מצד שני הוא צודק ואכן יש לאפשר לז'נרים כאלה להפיח את הרוח במפרשי המקצוע רדום. ועל זה בלבד מגיע לד"ר ברור תודה גדולה.  (לת) עיתונאי ותיק
    • 14:26
    • 28.02.12

20 כרגיל, הדוסים מעקבים את המדע, נמאס!!!  (לת) יונה
  • 08:43
  • 28.02.12

21 מישהו צריך להסביר לכותב שאי אפשר לשנות משהו שכבר קרה גיחי גיכי
  • 08:58
  • 28.02.12

לכל היותר אפשר לשנות את הידע שלנו על מה שקרה. בכל מקרה זה לא משנה כלום, הדתות מקומם במוזיאונים או שמורות טבע.

22 סתם שטויות סטודנט
  • 09:06
  • 28.02.12

אדון יעקובוביץ' מנסה לעשות רעש תקשורתי ולהימשך להתפרנס מהתכניות הפיקטיביות שלו בערוץ הדיסקברי.
למה שלא תצטרף למר גנב עודד גולן ותבנו לנו עוד סיפור איזה נהדר שכזה? הרי בסופו של דבר שניכם רמאים/חולמים באספמיה.

23 חות דעת מומחים בינלאימיים ישעיהו גולדפלד
  • 09:06
  • 28.02.12

חרד"לים וסייעניהם במחלקת העתיקות ובחוגי הארכאולוגיה מונעים מזה שנים חקירה רצינית בענין הממצאים הארכאולוגיים בשכונת ארמון הנציב בירושלים.
כיון שמשיחיים שולטים ברב תחומי החיים בארץ ,יש צורך בבדיקת מומחים מן העולם בנושא זה.

24 מייסד הנצרות? אוריאל
  • 09:11
  • 28.02.12

יושע מנצרת לא ייסד את הנצרות. הנצרות הגיעה הרבה אחרי מותו.

25 מענייןמימו עניין מימו
  • 09:13
  • 28.02.12

לאןעניינכם

26 מעניין וחשוב - אבל למה לכתוב ״ישו״?  (לת) זה הרי כינוי גנאי
  • 09:33
  • 28.02.12

  •   זה לא כינוי גנאי דני
    • 18:32
    • 28.02.12

    השם ישו היה נפוץ למדי בימי בית שני, ויש לא מעט תעודות שבהן מופיע השם הזה (בלי קשר לישו הנוצרי, ועוד הרבה לפניו). ישו הוא פשוט שם חיבה שנוצר ע"י קיצור השם יהושע. סביר להניח שישו הנוצרי אכן נקרא ישו ולא ישוע כי התעתיק היווני בהחלט רומז לכך. לא כל שטות שאיזה מיסיונר כותב צריכה להילקח כתורה מסיני.

27 מעניין מאוד... זה לא, אבל בכל זאת, כל הכבוד לעוסקים במלאכה המציתה את הדמיון  (לת) הונדה
  • 09:41
  • 28.02.12

28 הדג מסריח מהראש ד"ר איפכא
  • 09:49
  • 28.02.12

אמנם התחריט הוא של דג, כפי שניתן להסיק מהסנפירים ובמיוחד מהקשקשים.
נער הייתי גם זקנתי אך מעולם לא ראיתי לוויתן בעל קשקשים.
אין רואים בתמונה כל דמות אנושית. אז זה הזכיר לאחדים את יונה, לי זה מזכיר את הגעפילטע פיש של פסח.
אולי זה בכלל הקבר של עדת בני קרח?

  •   יתכבד נא וישוב לבי מדרשו איפ חמיס טברא
    • 13:30
    • 28.02.12

    לא כתוב בשום מקום שיונה היה בתוך לויתן. זאת אחת הטעויות הנפוצות והמעצבנות. כתוב "דג גדול".
    טעות שניה, אם התכנסנו כבר, היא שאדם וחוה אכלו תפוח, לא כתוב בשום מקום תפוח, כתוב "פרי עץ הדעת".
    ולהשומע ינעם.

  •   אהבתי!  (לת) רונן
    • 09:38
    • 29.02.12

  •   ללוויתן באגדות היהודיות יש קשקשים.  (לת) יוני
    • 20:23
    • 18.09.12

29 יעקובוביץ' ידוע כבדיחה בעולם הארכיאולוגיה נו באמת
  • 09:58
  • 28.02.12

רודף סקופים ומה שמצטלם הכי טוב.. טוב תעשו אם לא תשרתו את המגלומן הזה

30 לא רק שישו היה יהודי כשר, גם אמו הבתולה הייתה יהודיה כשרה. סולו
  • 09:59
  • 28.02.12

אז למה ומדוע הגויים בחרו דווקא ביהודי ובאמו כאלוהים שלהם,
הרי היו להם אז אללים למכביר, הרבה יותר מרשימים.
יופיטר, וונוס, מרס, אתנה, וכו.. וכו..,

ולמה ומדוע מאשימים את היהוד בצליבה,
הרי את הצליבה ביצעו לפני כאלפיים שנה קלגסים איטלקיים מרומא.
שיאשימו את האילטקים במעשה זה.

ובכלל מה הם מתערבים בעניין יהודי פנימי,
הרי ישו נולד יהודי, חי כיהודי, ומת על הצלב כיהודי,
וזה שאנו היהוד מטילים ספק בכשרותו,
הרי זה בגלל שאמו הבתולה הייתה בהריון כשהתחתנה.

  •   צא ולמד פילטוס
    • 21:02
    • 28.02.12

    מאשימים את היהודים בצליבה מפני שהם אלה שיזמו אותה. הצדוקים - כנופיית ההון-שלטון של התקופה ההיא שחיו במנעמים תחת השלטון הרומי - חששו מישו אחרי המהומה שעשה בבית המקדש, והם אלה שלחצו על פונטיוס פילטוס להיפטר ממנו

  •   ממליצה לך על "האמן ומרגריטה" של בולגקוב. אתה תאהב את זה!  (לת) דנה
    • 09:39
    • 29.02.12

  •   ממשיכיו היהודים של ישו הם ששיכנעו גויים להצטרף.. ולא להפך  (לת) ללי
    • 01:03
    • 11.03.12

31 ואות לא ינתן-לו בלתי אם-אות יונה הנביא יונה
  • 10:02
  • 28.02.12

על פי מתי בברית החדשה: "ואות לא ינתן-לו בלתי אם-אות יונה הנביא: כי כאשר היה יונה במעי הדג שלשה ימים ושלשה לילות כן יהיה בן-האדם בלב האדמה שלשה ימים ושלשה לילות".

זה מה שיינתן לך מר יעקובוביץ' וזה מה שאמר ישוע לאלו שנסו לעשות מה שאתה עושה. אז בבקשה ממך תמשיך ואולי תגלה את ההפך ממה שאתה חותר אליו וגם לאחרים שמקשיבים לך. בהצלחה

32 מרתק!  (לת) אלון
  • 10:05
  • 28.02.12

33 משהו מסריח פה... מריה
  • 10:23
  • 28.02.12

נו באמת לא כל דג זה ישו ולא כל ארכיאולוג מגלה את אלוהים.

34 חרדים גרים מעל מערת קבורה תומר
  • 10:44
  • 28.02.12

מוזר ומעניין. לחרדים לא היתה בעיה לבנות בית ולגור מעל מערת קבורה. מזל שלא התכוונו לבנות שם בית-חולים, רחמנא-ליצלן

  •   נו, טוף. ישו הוא משומד ולכן לא נודפת מקברו טומאת המת. לא ידעתם?  (לת) טומאת המת היא סגולה יהודית בלבד
    • 11:38
    • 28.02.12

35 ציורי המערות של הקרו מאניון באלטמירה ובלסקו מלפני רבבות שנים הרבה יותר מיומנים ומתוחכמים המסמר מהצלב?
  • 10:47
  • 28.02.12

מהחריטה העלובה בקבר בן אלפיים בירושלים. לא הצלחתי להבחין בדמות אדם הנפלטת מ"דג", ואתם? ועל כך לבנות תלי תלים של השערות? מעט רצינות, רבותי.

36 "סרטים תיעודיים אך פופולאריים" הנביא
  • 10:48
  • 28.02.12

קרעתם אותי מצחוק - "סרטים תיעודיים אך פופולאריים"
כל הסרטים התיעודיים לא פופולאריים?
חריף ביותר

37 הדג אינו סתם סמל נוצרי אקראי. בשפה היוונית המילה שפירושה "דג" היא "איכתיס" (IXTHYS) - ומילה זו היא ביוונית אקרונים (שם שמורכב מראשי תיבות או "נוטריקון" במסורת היהודית) של המילים "ישוע המשיח בן האלוהים-הגואל:" ( IESOS XRYSTOS THEOU YIOS SOTEIR) ערן ארגוב
  • 10:49
  • 28.02.12

ואת המסקנות שיסיק כל אחד בעצמו.

38 לא ברור. אם ישו נולד יהודי איך הוא הפך לנוצרי? משה
  • 10:52
  • 28.02.12

מה כל הסיפור?
בדיחת יום חול.

  •   ישוע נולד יהודי ונצלב כיהודי baty
    • 12:46
    • 28.02.12

    ישוע נולד בבית לחם למשפחה יהודית, מצאצאי בית דוד. הוא נשפט ע"י הסנהדרין כיהודי והוצא להורג (נצלב - הוצאה להורג של אנשים שאינם אזרחי האימפריה) ע"י הנציב הרומי פונטוס פילטוס כיהודי. הוא אומנם לא היה רב אך קיים מצוות הוא ותלמידיו. היה בקיא בתורה ובילדותו התווכח עם החכמים בבית המקדש. תלמיד'יו (השליחים) הם אלה שהפיצו את האמונה בכך שישוע היה משיח וביטלו את המצוות.

  •   ההיפך, הוא היה תלמיד חכם שהלך ופיתח לו תורה חדשה כי עשו עליו חרם. דוקא הוא מחק את המצוות  (לת) ההבדל הגדול
    • 18:25
    • 28.02.12

  •   היה יהודי מאמין אך לא קיים מצוות. ישו היה רפורמיסט. שנא פולחנים. בכך דמה לנביאים שקבלו על אהבת הפולחנים של הטמבלים כי "מה בצע לי ברוב זבחכם". א
    • 20:57
    • 28.02.12

    עד היום למרבה הצער מעדיפים החרדים לדבוק בפולחנים על חשבון הרוח, בצורה על חשבון המהות. הלוואי והיו מאמצים ולו עשירית מדברי ישו.

  •   ישו היה לאומן יהודי והרומאים בשיתוף קומץ השמאלנים מהאליטה של אז צלבו אותו מריה
    • 01:19
    • 29.02.12

    ישו היה לאומן יהודי והרומאים בשיתוף קומץ השמאלנים מהאליטה של אז צלבו אותו

  •   היום ישו היה נתפס כהיפי פציפיסט או גורו. חבל עליו. אגב, אם לא היה מוצא להורג לא היתה קמה הנצרות...  (לת) דנה
    • 09:43
    • 29.02.12

  •   הפוך, גוטה, הפוך. בשיתוף הימנים השמרנים צלבו אותו. רחל
    • 05:40
    • 19.09.12

    ישו היה הסוציאליסט הראשון.

39 אכן מרעיש ומרתק.  (לת) שגית
  • 10:57
  • 28.02.12

40 שרלטנות לשמה ארכיאולוג
  • 11:00
  • 28.02.12

שמחה יעקובוביץ מכנה את עצמו "הארכיאולוג העירום". ובכן, אולי הוא עירום, אבל ארכיאולוג בוודאי שאיננו. כשסטיבן שפילברג הפיק את סדרת סרטי אינדיאנה ג'ונס, היה מניעו היחיד הבידור. יעקובוביץ (בעזרת הבימאי המגלומן ג'יימס קמרון) עושה את אותם דברים בדיוק אבל מנסה לשכנע אותנו שלעבודתו הדילטנטית יש גם ערך מדעי עצום. באורח פלא, יוצאות תמיד ההודעות על "תגליותיו" בהקשר לשושלת ישו ותלמידיו בסמיכות מדהימה לפסחא או לחג המולד, כדי שיהיה להם כיסוי נרחב בערוצי הטלוויזיה ורייטינג גבוה בקרב הצופים הנוצרים הפונדמנטליסטים בארה"ב. אפשר להגיד הרבה דברים על הרמה המדעית (הבלתי קיימת) של "תגליות" אלה, אבל תקצר היריעה.

  •   באמת עוד חדשיים פסחא ולפני חדשיים היה חג המולד ירושלמי
    • 11:57
    • 28.02.12

    אולי זה דווקא לכבוד פורים?

  •   לו בקרת באירופה היית מגלה שההכנות לפסחא בעיצומן והמדפים במרכולים מלאים בארנבות שוקולד לירושלמי ולאחרים
    • 12:53
    • 28.02.12

    שהן מבשרות החג. עוד מעט יגיעו גם ביצי השוקולד והמרציפן והחגיגה תהיה בעיצומה, בדיוק הזמן המתאים לחשוף את קבר ישו. הדג הוא סמל חשוב בנצרות האוונגליסטית, ישו היה דייג כידוע, והדג שבלע את יונה לא היה לוויתן, לוייתן אינו דג ויש להניח שמחברי ספר הספרים לא הכירו לוייתנים או יונקים ימיים בכלל. הלוייתן המוזכר בתנ"ך הוא מפלצת ים מיתולוגית ומרושעת
    למשל בספר ישעיהו מתואר
    יּוֹם הַהוּא יִפְקֹד ה' בְּחַרְבּוֹ הַקָּשָׁה וְהַגְּדוֹלָה וְהַחֲזָקָה, עַל לִוְיָתָן נָחָשׁ בָּרִחַ, וְעַל לִוְיָתָן נָחָשׁ עֲקַלָּתוֹן; וְהָרַג אֶת-הַתַּנִּין אֲשֶׁר בַּיָּם".

  •   המרכולים מלאים במה שאפשר למכור, וכידוע מקדימים יותר ויותר את החגים, גם היהודיים.  (לת) שמן בגלגלי הקפיטליזם
    • 15:51
    • 28.02.12

  •   יותר טוב מחפירות "ההצלה" של רשות העתיקות מודיעינית
    • 16:01
    • 28.02.12

    שבמקרה חריג נשארה מערת קבורה מתחת לבניין ולא נהרסה. רשות העתיקות בניהול שוקה דורפמן אחראית להרס עצום של עתיקותינו בכל הארץ ובעיקר יהודיות- לא מעניין אף אחד. ואשמח לצרף תמונה

  •   לארכיאולוג עלום השם, דבריך טעונים קנאה ושיטחיות, ראה תגובה 61  (לת) א.ב.מ
    • 18:09
    • 28.02.12

  •   מעולם לא שמעתי את שמחה יעקובוביץ' מגדיר את עצמו כארכיאולוג אביטל
    • 00:46
    • 29.02.12

    להיפך! הוא תמיד מדגיש את היותו רק עיתונאי מאתגר מחשבתית

  •   שכחת את הגעפילטע פיש לראש השנה.  (לת) .
    • 09:06
    • 19.09.12

41 מזל שאתרא קדישא היו שם ציפה גריפה
  • 11:08
  • 28.02.12

מי יודע אילו תובנות והארה היו יכולים לצאת מהמערה? עדיף להישאר בחושך

42 כל ממצא ארכיאולוגי מלהיב אבל... יהודית ויינשטיין
  • 11:10
  • 28.02.12

כל ממצא ארכיאולוגי מלהיב ולכן אני אסירת תודה לשמחה ייקובוביץ על התעוזה והכוח לעמוד מול החרדים ולנסות לגלות את הממצאים הארכיאולוגיים של הקטקטמבות היהודיות/נוצריות בירושלים. ישר כוח לשמחה יקובוביץ.
באשר לפולמוס שמתנהל לצערי ולעניות דעתי יש קצת בלבול בתיארוך ובפרשנויות, ו"עיגול פינות" בכתבה ובכך אני מסכימה עם ד"ר יובל ברוך.
אני מחכה בקוצר רוח להמשך סדרת האריאולוג הערום צריך הכל לקחת בפרופורציות נכונות.
ישר כוח לשמחה יקובוביץ

  •   צודקת, והאומץ של ד"ר יובל ברוך לתמוך בסוגה עיתונאית כזו ראוי להערכה ולצל"ש. הארכיאולוגיה לא שייכת רק לארכיאולוגים. היא של הציבור כולו שמממן אותה.  (לת) ירון
    • 14:10
    • 28.02.12

43 מה זאת אומרת מחאה אלימה של השמידל ? איפה המשטרה? אי אפשר להפקיר את הארכיאולוגיה בידי שמידל. ואם צריך - שישכרו בריונים וירביצו לו חזרה, אז ילמד לקח פעם אחת ולתמיד.  (לת) גדעון מרקוביץ
  • 11:10
  • 28.02.12

44 לא הבנתי את תגובה 1 ??!!  (לת) ישו
  • 11:11
  • 28.02.12

45 הסרטים של שמחה עם תענוג מרתק  (לת) הצופה
  • 11:12
  • 28.02.12

46 לסגור את המערה ולהחזיר את השטח לפלסטינים מיד! לא רוצים ידע רוצים צדק!  (לת) אבי
  • 11:17
  • 28.02.12

47 איזה דג? ..בנ-אדם שוכב על הצד.  (לת) דייג
  • 11:21
  • 28.02.12

48 ממתי אנשים דתיים משנים את דעתם בגלל עובדות? גיל האליל
  • 11:22
  • 28.02.12

גם אם אלוהים ירד לארץ ויאמר אני מרשה לנסוע בשבת, עדיין ילכו לשאול את הרב

49 לא הייתי ממהר לאמץ את התיאוריות של שמחה יעקבוביץ'  (לת) ירושלמי
  • 11:22
  • 28.02.12

50 יעקובוביץ' עוף מוזר בנוף הזה. הפרשנות שלו מעניינת, אבל אין לה משמעות לגבי הנצרות והנוצרים, אלא רק לגבי הארכיאולוגים, כפי שכבר קבע לפני שנים רבות אחד-העם: יש הבדל בין אמת היסטורית לאמת ארכיאולוגית.  (לת) יודע ומבין
  • 11:22
  • 28.02.12

51 השמועה על היות אלוהים ובנו קם לתחייה.ועוד במאה ה21..היא רק חולשת התבונה האנושית !!!  (לת) נביא הזעם..............
  • 11:26
  • 28.02.12

52 איך פועלים בארץ גופים כאתרא קדישה? אין חוק ומשטרה בארץ הזאת?  (לת) עידן
  • 11:28
  • 28.02.12

53 נראה יותר כתפאורה להצגה מי למה ואיך המציאו את הגפילטע  (לת) השתיקה יפה לדגים
  • 11:49
  • 28.02.12

54 לא מעלה ולא מוריד  (לת) א.מ.
  • 12:18
  • 28.02.12

55 מר יעקובוביץ’ הוא אדם אנטי שמי ואנטי נוצרי ארמי נוצרי
  • 12:19
  • 28.02.12

האדון הזה רחוק למדיי מלהיות ארכיאלוג או מנתח היסטורי כי השנאה והגזענות מחשיכה את עיניו ואת דעתו ומרחיקה אותו ממקצועניות ואובייקטיביות.

מר יעקובוביץ’ כל עמלך לשווא הוא כי "שַׁעֲרֵי שְׁאוֹל לֹא יִגְבְּרוּ עָלֶיהָ"

56 אם אמונה דתית היתה תלויה בעובדות היא מזמן היתה עוברת מן העולם  (לת) שי
  • 12:32
  • 28.02.12

57 לישו היה ברית מילה!!!! מיכאל הכהן
  • 12:40
  • 28.02.12

http://hacohen.goop.co.il

58 אוי ווי יהודים כשרים גרים מעל בית קברות של ישו נוצרי הפוייסק
  • 12:50
  • 28.02.12

אני לא מאמין עים זה נכון אז אף אחד לא יתחתן עים הילדים שלהם
שלא לדבר להיתארח או לאכול בבית שלהם גוואלד הצילו

59 משפחת ישו קבורה ברחוב עולי הגרדום. בירושלים יעל אוריין
  • 13:08
  • 28.02.12

אולי כדאי לשנות את שם הרחוב לעולי הצלב.

60 ממש מאיים!!!!!!!  (לת) יונה
  • 14:09
  • 28.02.12

61 גילוי נאות נוסף לכתבה דייר בבניין שמעל מערת הקבורה
  • 14:32
  • 28.02.12

ליוויתי את פעילותו של שמחה יעקובוביץ וציוותו מההתחלה
בבניין גרות משפחות חילוניות ומסורתיות לייט
פראי האדם מאתרא קדישה באו מבחוץ פרי הלשנה של משפחה אחת מופרעת
פרופ' גיימס טייבר, ד"ר רמי ערב וכמובן שמחה יעקובוביץ
הם אנשים לעניין והפכתי חבר שלהם מרצון.
שמחה לא מציג את עצמו כארכיאולוג למורת רוח המקטרגים
לאחר חברות והיכרות טובה של כמה שנים הסיכום שלי
שמדובר באיש אסרטיבי, חביב מאוד ומרתק שעושה טוב שמביא לנו סיפור יפהפה שכזהץ
כמובן שיש כאן תיסכול וקנאה של אנשים מסויימים
אך דעו לכם כי ראיתי את הצילומים בהתהוותם ומדובר ב9 גלוסקמאות שלמות המאויירות בצורות פנטסטיות דוגמת הגלוסקמא המיוחסת לכהן הגדול קייפא ומוצגת במוזיאון ישראל כאן 2 גלוסקמאות מרהיבות ביופין אף יותר מזו של קיפא.
אני מקווה ששמחה יעקובוביץ ימשיך הלאה לרתק אותנו בכל העולם
לא כאישיות דתית ולא כארכיאולוג אלא כיוצר סיפורים בסרטים
א.ב.מ

  •   תודה על התגובה מאירת העיניים. אזוב שבקיר
    • 15:30
    • 28.02.12

    וכל הכבוד שאיפשרתם את החפירה (כמובן תמורת שלמונים נאים :)

  •   מה אכפת למגיב אם קיבלו כסף? האם הוא היה מסכים שבחינם יסתובבו בביתו אנשים זרים עם כלי עבודה רבים  (לת) אורי
    • 13:29
    • 10.03.12

62 צופן דה-שמטע  (לת) קשקש
  • 14:34
  • 28.02.12

63 ההתקפה על ד"ר יובל ברוך מעידה על בורותם של התוקפים. ד"ר ברוך טען כי ניתן לפרש את העיטור כנפש ולאוו דווקא כדג. ומה רע באינדיאנה ג'ונס. הסדרה הזו שרתה את הארכיאולוגיה יותר ממרבית הארכיאולוגים הבינוניים המאיישים את מסדרונות רשות העתיקות ושבדרך כלל מעלים, בקושי רב, חרס בודד בידם.  (לת) נגה
  • 14:40
  • 28.02.12

64 פירכה בתיאוריה ענבר
  • 14:45
  • 28.02.12

בזמן שישו נקבר מעריציו עדיין חשבו עצמם יהודים ולטובים שבהם ועל כן העובדה שנמצאה שם כתובת של השם המפורש מוכיחה בדיוק את ההיפך ממה שביקש יעקובוביץ' להוכיח, דהיינו שמדובר בקבר מאוחר בהרבה לתקופה שאחרי שאול התרסי כנראה.

65 54 סותר את עצמו ואפילו לא מרגיש . שלומיוק
  • 14:45
  • 28.02.12

אמונה זה להאמין במשהו שאין עליו עובדות אלא הכרה שכלית שמתבטאת דרך אמונה בדבר מסוים כמו אני מאמין שאדם זה הוא ישר כי לא ראיתי אותו גונב אבל אין עובדה שהוא ישר אמונה לעולם לא יכולה להיות עובדה . ברגע שיש עובדה זה כבר לא אמונה זה בטוח נו אולי עזרתי לך במשהו או שאולי סיבכתי אותך מה שכן אין לי עובדה שאתה איש שטחי ורדוד . רק מה ? אני מאמין שאתה כזה סתם צוחק יאללה יום טוב

66 News Flash - נצרות זה פאסה. אין לך מידע על ראשוני האתאיסטים?  (לת) קוואבי
  • 15:39
  • 28.02.12

67 החיפושיות אני
  • 15:42
  • 28.02.12

אם חיפושיות אז איפה גי'ורג ?

68 64 ההתכוון ל56 לא ל54  (לת) שלומיוק
  • 16:03
  • 28.02.12

69 הכי קל לבטל ולשלול על הסף. זה לא אומר שצריך לאמץ באופן אוטומטי, אבל ראוי להתמודד גם עם השערות שאינן נוחות.  (לת) סוקראטס
  • 16:15
  • 28.02.12

70 חשבתי שהארץ עיתון שתומך ב-2 מדינות ל-2 עמים ובשלום? רוני
  • 16:26
  • 28.02.12

איך יכול להיות שהעיתון מסלף את ההיסטוריה וטוען שלפני אלפי שנים חיו בירושלים אנשים שאינם ערבים מוסלמים? הייתכן הרי לפי מורנו ורבנו אבו המאזן ירושלים מעולם לא הייתה קדושה לאף דת מלבד הדת המוסלמית

71 השערות אחרות לגמרי מישהו
  • 16:34
  • 28.02.12

התחריט שבתמונה הוא לא של הדג שבלע את יונה אלא של תנין או כריש שטרף את האיש שראשו מחוץ לפה של החיה. התחריט צוייר בכדי לתאר איך האיש הקבור שם מצא את מותו.

השם "מארה" הוא לא שמה של מריה - אלא בא לציין שהאישה שקבורה בגלוסקמא ההיא מתה ממחלה "מארה" ולהזהיר אנשים לא להתקרב לגלוסקמא.

התחריטים ביוונית עם שם האלוהים - סוג של תפילה לאלוהים שיקים את המתים האלו לתחיה באחרית הימים.

מקום קבורתו האמיתי של ישו?
לא יוודע לעולם. למה? כי בתקופת ישו הוצאו להורג על ידי הרומאים בין 5-10 אנשים ביום וגופותיהם בין אם היו חיים או מתים הורדו מהצלבים והושלכו סתם כך למאכל עוף השמיים וחית האדמה במקום שנקרא גיא בן הינום (גיהנום) מחוץ לחומות העיר לכיוון דרום אחרי בריכת הסולטאן. שם רוב הסיכויים שהושלכה גם גופתו של ישו ללא שום קבורה וללא כל טקס יהודי וגלוסקמא.

בלי כל קשר- שמחה יעקובוביץ עושה סרטים מרתקים וכל הכבוד לו על המאמצים

72 לא ברור לי איך גורמים פרטיים ולא לגמרי מקצועיים מקבלים אישורים לביצוע חפירות ארכיאולוגיות בירושלים.  (לת) ר
  • 18:09
  • 28.02.12

  •   וזו השאלה הכי מעניינת בכתבה. כי אם הוא לא איש ה"ממסד" הארכיאולוגי, איפה הממסד פה??  (לת) רונן
    • 09:54
    • 29.02.12

  •   רשיון חפירה ארכיאולוג
    • 14:57
    • 02.03.12

    יעקבוביץ לא יכול לקבל רשיון חפירה כיוון שאינו ארכיאולוג לכן הוא צירף למשלחתו שני ארכיאולוגים שהם בעלי הרשיון בפועל. הבעייה היא שהם משתפים פעולה עם הליצן הזה...

73 אחלה ידיעה, מעוררת מחשבות ומלהיבה. חבל שנמוחי המצח מפחדים להתמודד עם הפרשנות של יעקובוביץ ובוחרים בהשמצות אשיות נגדו ונגד אחרים ששמם צויין בכתבה.  (לת) מסמר הערב
  • 18:24
  • 28.02.12

74 יעקובוביץ ממציא המושג החדש: "ברווז ארכיאולוגי" בני
  • 18:57
  • 28.02.12

למה יש לזה ריח של סקופ-בכל-מחיר ? חוץ מזה שישו נקבר בכל כך הרבה מקומות - כולל בארה"ב ובמקומות רבים באירופה אפשר למצוא חלקים מגופתו הצנומה (לפי הציורים אני יודע), אז עוד כמה קברים שלו שיגלה הליצן הזה לא יזיקו....

75 הסיפור על יונה הנביא במעי הלוויתן, יפה כמטפורה ויצירת מורשת, אבל מעשית לא אפשרי מהבחינה שלוויתנים לא יכולים לבלוע עצם גדול מאשכולית. זו הסיבה מדוע הם ניזונים כמויות גדולות של דגים קטנים, פלנקטון, דיונונים וכדומה.  (לת) דרך אגב....
  • 19:49
  • 28.02.12

76 הדג כסמל דני
  • 20:58
  • 28.02.12

זכור ל י מקריאה בנערותי לפני כ-65 שנים פחות או יותר שאותם ימים רחוקים נהגו הנוצרים -אשר כידוע לכל ראו עצמם יהודים!- להשתמש בציור של דג לשם ציון -אולי בינם לבין עצמם- את היות שיכים לאותה "כת" יהודית שהיתה נרדפת על ידי הזרים (הרומאים?). איני זוכר פרטים נוספים. דני

77 אחלה שם צבי
  • 21:43
  • 28.02.12

מסתבר שצדקה עירית ירושלים לקרוא לרחוב ע"ש עולי הגרדום, שהלא מקובל שגם ישו הלך בדרך זו

  •   בילדותי גרנו ברחוב "עולי הגרדום" ברמת גן, בפינת רחוב "נידוני קהיר" ישו נצלב, לא נתלה
    • 09:14
    • 29.02.12

    למזלם של הורי עדיין לא הבנתי מה פשר המלה גרדום ולא הצגתי שאלות מטרידות. לדעתי יש לפסול שמות כאלה, מה אשמים דיירי הרחוב? המלה גרדום לא מעוררת תאבון ואפשר להנציח את היהודים היקרים שהוצאו להורג פשוט על ידי קריאת רחוב על שמם, לא על שם הגרדום.

  •   חה חה חה... יפה!  (לת) אליס
    • 09:57
    • 29.02.12

  •   בירושלים כבר הבינו זאת והחליפו את "רחוב הגידם" ב"רחוב טרומפלדור" אך כנראה שלארמון הנציב עדיין לא הגיעה התודעה...  (לת) יוסף (אוסיה) ט'
    • 09:40
    • 01.03.12

78 ני בקושי רואה דג ובכלל לא רואה דמות אנושית. למה רק חצי תמונה? תראו את כל הציור!  (לת) חיים
  • 10:21
  • 29.02.12

79 צר לי, אבל אי אפשר "לשנות את ראשית הנצרות" ככתוב בכותרת. ראשית הנצרות כבר התרחשה, די מזמן.  (לת) סנחריב
  • 15:21
  • 29.02.12

  •   צודק מאוד  (לת) סאני
    • 11:31
    • 08.03.12

  •   נצרות קדומה או ישראל חדשה אני
    • 00:08
    • 05.08.12

    נצרות היא מילה מעוותת, היא המצאה תרבות המערב,
    נצרות קדומה= ישראל חדשה
    מצרות קדומה= קהילה נצרתית לפי ישועה נצרתי
    יש אותה עד היום קהילה קטנה מספר אלפים בכול העולם

80 סיפורי בובבה מייסס יוחאי
  • 15:26
  • 29.02.12

אולי מצע קבר, אולי זאת תגלית מעניינת בפני עצמה, אולי יש שם קשר לנצרות, אז מה,! שקודם כל ארכיולוגים מקצועים יבדקו את הממצעים ואחרכך יפרסמו אותם, ולא כסנזציה עיתונאית.

81 בולגקוב משה צלאל
  • 15:35
  • 29.02.12

עדיף לקרוא את התרגום המצוין שנקרא בעברית ״השטן במוסקבה.״

82 קשה לדעת אם יעקוביביץ' מצא ממצא מרעיש שקשור בנצרות. גם במידה וזה נכון ימהר הווטיקאן למלא את החדר הנ"ל בעפר ולמחות כל עקבות. זה גם קרה לארכאולוג אושרי שחפר בבית לחם הגלילית ומצא שרידים של כנסיה ביזנטית מהמאה הראשונה לספירה ובית כנסת מאותה תקופה. בבדיקות שנערכו בבית לחם ביהודה מייד אחרי שהגדה "שוחררה" מצאו ששם בכלל לא היה יישוב בתחילת הספירה. זה חיזק את התזה של אושרי שנראית נכונה. כל רופא יעיד שאישה בחודש התשיעי להריונה לא תהיה מסוגלת לרכב על חמור ולגשר על המרחק נצרת-בית לחם (יהודה) מבלי שתפיל את העובר כבר בקילומטר הראשון. בקיצור-ליעקוקוביץ' צפוי הגורל של אושרי - וחבל.  (לת) יוסלה
  • 18:49
  • 29.02.12

83 איך בראבא אמר לכתבת בהערת שוליים - "אין כד!"  (לת) אביב
  • 00:18
  • 01.03.12

84 להמשיך ולחקור, למרות החרדונים, הותיקן ושודדי העתיקות, חקר ההיסטוריה חשוב לנו כארץ, כעם, כמדינה. אולי תגליות חדשות יפקחו את עינינו לראות כל האמת על הארץ בה התנחלנו...  (לת) daym
  • 06:18
  • 01.03.12

  •   לפי חלק מהתגובות לכתבה נראה שמי שהכי פוחד מהמשך המחקר הם הארכיאולוגים בעצמם. כנראה שאין ברירה וצריך לרענן את המקצוע הרדום.  (לת) סקרן
    • 10:33
    • 03.03.12

  •   הביקורת של הארכיאולוגים מפתיעה ומחייבת מחשבה על מעמד המקצוע בימנו. פעם היו כאן ארכיאולוגים אמיצים....  (לת) ישראלה
    • 20:54
    • 03.03.12

85 הלוואי שימצאו את קיברו של ישו סוף סוף. קוקוס
  • 07:56
  • 01.03.12

אם יש משהו שיכול להרים את התיירות לגבהים עצומים בקנה מידה שלא יאומן למאמינים נוצרים(קתולים.אורתודוקסים ופרוטנסטנטים) שמספרם באוכלוסיית העולם כ-מיליארד מאמינים .רק תגלית שנמצא קיברו של "המשיח" ישו.

86 על מה יצא קיצפם של הרבנים היהודים נגד ישועה(ישו)? שונרא
  • 08:12
  • 01.03.12

בזמן שבית המקדש היה קיים שלטו הכהנים הרבנים ומאכרים על כל הסביבה של בית המקדש והרשו לבעלי באסטות וחלפני כספים (לוקחי ריבית) למכור את מרכולתם בשטח בית המקדש .מכיוון שישו היה יהודי מאמין יצא כעסו על הזילזול במקום הקדוש והוא הפך להם את הבאסטות וניסה לגרש את המחללים של בית המקדש .אותם רבנים והמאכרים כעסו שלוקחים להם את הפרנסה(כמו אז גם היום) והעלילו עליו לרומאים דברי שקר.

87 שפת הסתרים הלחשים והאפלה - מלכודת היא כביכול בנימין
  • 09:01
  • 01.03.12

המביאה נחת בטחון ותעוזה ליוצריה, " ישו " פרושה: " י מח ש מו ו זכרו " על כן נאמר את שמו הנכון " ישוע ", שם פועל למעשיו למען עם ישראל והאנושות כולה.

88 סיכוי טוב שזה זיוף עודד
  • 17:23
  • 01.03.12

כיוון שמדובר בחריטה, יש סיכוי טוב שהממצאים מזויפים (לא בהכרח על ידי יעקובוביץ). יש תעשייה שלמה שמשווקת עדויות ארכאולוגיות לנוצרים, והעובדה שהממצאים כל כך מתאימים למה שכל כך הרבה אנשים מבקשים להאמין בו מעלה סיכוי לחשד.

89 לפי התחריט הזה נראה שהדג מחרבן את יונה ועם מאמץ לא קטן!  (לת) ד'ר שקשוקה
  • 21:16
  • 03.03.12

90 מעניין מאד אורי נוה
  • 23:34
  • 04.03.12

יעקובוביץ יודע לצאת מהריבוע
ולשנות פרדיגמה

91 ל-3 אתה כנראה באמת לא שייך לכאן. תבקר במוזיאון ישראל, אולי תחכים מעט... מלמד
  • 10:36
  • 05.03.12

לפעמים סייג לחכמה שתיקה.

92 יש לי אסמכתא שישו קבור בגליל ולידו ילדיו  (לת) תלמוד הלא מצונזר
  • 21:57
  • 05.03.12

93 בהמשך לתגובתי מעלה, עוד מגמתיות ארכאולוג
  • 14:25
  • 06.03.12

ה"דג" בכלל חרט במערה כאשר חרטומו פונה כלפי מטה.
ילדים יקרים, אנא הטו את הראש ימינה וראו איך בהרף מופיעה לפניכם אמפורה.

לא דג ולא נעליים.

94 זה בכלל הסמל של המדינה הפלסטינית שהיתה קיימת מאז תקופת הדינזאורים וב67 הגיעו הציונים וכבשו את פלסטין.  (לת) גל
  • 23:56
  • 06.03.12

95 באלא דג באלא בטיח.... פלוני
  • 09:11
  • 11.03.12

אני רואה רק דמות אישה ב"שכיבה". צריך רק לסובב את התמונה בתשעים מעלות וכבר נעלם ה"דג" ועימו כל התאוריות ה"מלומדות".
חבל על כל האנרגיה המושקעת בנושא....

96 הכל תלוי בזוית - הטו את הציור 90 מעלות נגד כיוון השעון וקבלו אמפורה אפי
  • 16:02
  • 14.03.12

דג חמוד הופך מיד לאמפורה (סוג של כד, משמש פעמים רבות בקבורה) עם בסיס מעובה, ידיות סל וצוואר מעוטר.
חבל שלא נתנו לנו לראות את העיטור המלא אלא רק את החלק החתוך

  •   את התמונה המלאה קל להעלות בגוגל עם המילים יפעת
    • 10:48
    • 19.09.12

    jonah jerusalem
    וגם אז זה לא נראה כמו דג. הייתי אומרת שזה ציור של אנטנה או חללית. צריך לבדוק את הד.נ.א של מי שקבור שם..

97 נחמד, אך יהודים לא קברו בעיר. אסתר
  • 13:15
  • 01.04.12

עד כמה שאני מבינה ,האזור היה בשטח מגורים.יהודים לא קברו צמוד לישובאלא מחוץ לו. הם היו יהודים.

98 רגע, רגע, השם שחרוט על הגלוסקמה הוא "אללה" ומי שטוען אחרת, מעליב את כל המוסלמים! תזהרו.  (לת) כבשה פועה
  • 20:13
  • 18.09.12

99 במערת קברים ע"י יריחו נתגלה ארון קבורה של גולית. שמחה ילד ע"י הזיופים - יוסף
  • 20:19
  • 18.09.12

והפנטזיות של פרופסורים מן המנין.

100 אין דג בעולם שלועו כה גדול שאדם יכול לעבור בו.  (לת) לא יותר מסיפור פולקלור למאמינים
  • 21:45
  • 18.09.12

101 Jesus CHristos Teos Ychos y Salvator = JCHTYS, or Fish in Greek Why fish = sign for early Christians
  • 07:22
  • 19.09.12

This is why early Christians used to mark a fish sign in the sand to identify each other: it is the acronym of Jesus Christ, son of God and Saviour.

102 Yesu CHristos Teo Ychos Y Salvator = YCHTYS, which is fish in Greek Why fish = sign for early Christians
  • 07:23
  • 19.09.12

meaning: Jesus Christ, son of God and the Saviour

103 שמות כב: ״מכשפה לא תחיו״ האם בורא כל היקום נתן הוראה נהדרת זאת?  (לת) תום לב
  • 09:32
  • 19.09.12

104 לי זה נראה בדיוק כמו ציורי ה"מו" שנתגלו באשור וזכריה סיטשין מוזר...
  • 10:40
  • 19.09.12

קישר אותם ל"כוכב הנפילים", כלומר לחלליות של ממש בצורה של טיל. זה ממש מוזר כיון שהציור הזה לא נראה כקשור לתקופה. אני אגב, לא ראיתי דג או דמות אדם.

105 ילד חרט דג לפני 2000 שנה והיום כולם נסערים מישהי
  • 10:47
  • 19.09.12

נו באמת. אילו מסקנות מרעישות שמבוססות על כלום. מה אנחנו יודעים על אותה תקופה ועל הציורים החרוטים הללו? אולי היה אופנתי אז לצייר דגים בולעים אנשים כמו שהיום אופנתי לצייר פרחים או מה שלא יהיה. מי יודע מה הקשר של זה, אם יש קשר בכלל, לסיפורי התנ"ך. מי יודע אם יש לזה בכלל משמעות דתית. בונים תיאוריות על גבי תיאוריות שמבוססות על ניחושים.

106 מאוד נהנית מהתוכנית של שמחה יעקובוביץ הארכיאולוג העירום א
  • 12:21
  • 19.09.12

מעבר לזה קשה לי להתייחס אליו ברצינות, מצטערת

פרוייקטים מיוחדים