עדות נדירה חשפה מסגד עתיק שנהרס ב-67'

תצלום אוויר שצילם צפלין גרמני בשנות ה-30 חשף מסגד שנבנה לפני 800 שנה בירושלים, ונהרס לאחר כיבוש העיר העתיקה כדי לפנות מקום לרחבת הכותל

ב-1931 ריחפה ספינת צפלין גרמנית ענקית מעל העיר העתיקה בירושלים. תמונה שצולמה מסיפון הצפלין סייעה באחרונה בפתרון תעלומה היסטורית ארוכת שנים, הנוגעת למקום הימצאה של אחת המדרסות (בתי המדרש) האיסלאמיות הקדומות בירושלים, ששכנה באזור רחבת הכותל של היום מאז המאה ה-12. פתרון התעלומה איפשר לזהות, בין היתר, שלד שנמצא בין אבני הבניין העתיק, אך הסב גם מפח נפש לחוקרים, משום שחודשים ספורים לפני שהתגלה מיקום הבניין פורקו השרידים האחרונים שלו על ידי אנשי רשות העתיקות, שלא הבינו את חשיבותו.

המדרסה אל-אפדליה נקראת על שמו של אל-מלכ אל-אפדל, בנו של כובש ירושלים, צאלח א-דין. לפי חיבור מהמאה ה-15, אל-אפדל עצמו בנה את המדרסה לפני יותר מ-800 שנים בלב שכונת המוגרבים של ירושלים העתיקה. המדרסה היתה המרכז הרוחני של השכונה הקטנה, שאוכלסה במוסלמים מצפון אפריקה. עם השנים היא הפכה למקום שנודע כמסגד שייח' עיד. עיד היה אחד ממנהיגי העדה המוגרבית במאה ה-17 ונקבר בתוך המסגד. המסגד הפך למוקד חשוב לעולי רגל מוסלמים, בעיקר סופיים, ולמיסטיקנים מימי הביניים ואילך.

השכונה ובה המסגד שרדו עד 1967, אך ימים ספורים לאחר כיבוש העיר העתיקה ישראל הרסה אותם כדי לפנות מקום לרחבת הכותל של ימינו. הבולדוזרים לא פסחו על המדרסה הקטנה, אחת משלוש או ארבע שנותרו שלמות מתקופת צאלח א-דין. "זה היה פשע ארכיאולוגי", אמר ההיסטוריון וסגן נשיאת האקדמיה הלאומית למדעים ב"ז קדר, שפתר את התעלומה.

המסגד העתיק (מוקף בעיגול) בתצלום האוויר הגרמני משנת 1931
המסגד העתיק (מוקף בעיגול) בתצלום האוויר הגרמני משנת 1931. צילום: מוזיאון הצפלין בגרמניה

קדר החל להתעניין בגורלה של המדרסה ההרוסה בעקבות שיתוף פעולה אקדמי בין ישראלים לפלסטינים, במסגרת פרויקט משותף לאוניברסיטה העברית, אוניברסיטת אל-קודס, בית הספר למקרא של המנזר הבנדיקטי הצרפתי ויד יצחק בן צבי. בעקבות הפרויקט יצא ב-2009 לאור הספר Where Heaven and Earth Meet"", שעסק בתולדות הר הבית במרוצת הדורות. "היה לנו ברור שכדי לאתר את מקום המבנה אנחנו חייבים תצלום אוויר טוב", הסביר קדר, שב-2009 נסע למוזיאון הצפלין שבדרום גרמניה, ביקש לקבל מידע על הטיסות מעל ירושלים וקיבל 30 תצלומים, שבאחד מהם זיהה את מבנה המסגד.

השוואה בין הצילום לבין התיאורים ההיסטוריים, מפה מהמאה ה-19 וצילומים נוספים איפשרו לו לראשונה להצביע במדויק על מקום הימצאו של המסגד. אולם זמן קצר לפני שקדר השיג את הצילום ואיתר את מקום הימצאה של המדרסה, פירקו אנשי רשות העתיקות את שרידי המבנה כדי להגיע לשכבות הקדומות יותר, בעיקר זו הרומית.

החפירה ברחבת הכותל נועדה לאפשר את הקמת בית הליבה - מבנה משרדים ושירותים פרי חזונו של רב הכותל שמואל רבינוביץ, שנועד לשרת את באי הכותל. כמה מטרים מתחת לשרידי המדרסה חשפו שלומית וקסלר-בדולח ואלכסנדר און, שניהלו את החפירה מטעם רשות העתיקות, את שרידיו המרשימים של רחוב מהתקופה הרומית. החפירה, שנחשבת לאחת החשובות בירושלים בשנים האחרונות, תרמה רבות לידע על ירושלים הרומית. עם זאת, את המחיר שילמו השרידים מהתקופה המוסלמית, במקרה הזה שרידי המדרסה.

דו"ח החפירה אימת את השערתו של קדר. הוא העלה כי בשכבת התקופה המוסלמית נמצאו אבנים שעיטרו את שער הכניסה למדרסה. האבנים תואמות במדויק צילום של שער הכניסה מ-1943. בחפירות התגלה גם שלד אדם שנקבר לפי כללי הקבורה המוסלמים. כיום יכולים החוקרים לקבוע בוודאות שזהו השלד של שייח' עיד, שעל שמו נקרא המסגד. "זה היה צירוף נסיבות משונה", סיפר קדר, "מצאתי את מיקום המסגד בספטמבר 2009, בעוד ששלומית וקסלר-בדולח סיימה את החפירות כמה חודשים קודם לכן. כשמצאתי את קצה החוט שאיפשר לזהות את המקום, הוא היה כבר הרוס. אם הייתי יודע על כך בזמן, הייתי עוצר את זה בגופי".

רחבת הכותל. החפירה בסמוך לרחבה נועדה לאפשר בניית מבנה משרדים ושירותים לבאי הכותל
רחבת הכותל. החפירה בסמוך לרחבה נועדה לאפשר בניית מבנה משרדים ושירותים לבאי הכותל. צילום: אמיל סלמן

קדר אכן היה יכול לעצור את החפירה, שכן באותה התקופה הוא שימש יו"ר מועצת רשות העתיקות. בעקבות המקרה החל קדר להוביל ברשות העתיקות יוזמה להגברת המודעות של הארכיאולוגים לתקופות המוסלמיות, שפעמים רבות שרידיהן נפגעים כתוצאה מהניסיונות להגיע לשכבות קדומות יותר. "זה נעשה בתום לב", אמר קדר, "אבל מישהו היה צריך להבין שאם יש קבר בלב העיר, כנראה שיש לזה משמעות".

קדר, וקסלר-בדולח ותאופיק דעאדלה מהאוניברסיטה העברית חיברו באחרונה מאמר על סיפורה של המדרסה, שהתפרסם בכתב העת הצרפתי היוקרתי Revue Biblique. טיוטת המאמר הונחה לפני מספר שבועות גם על שולחנה של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, כחלק מההתנגדות שהגישו עשרות ארכיאולוגים והיסטוריונים להקמתו של בית הליבה.

המתנגדים להקמת המקום מצביעים על החפירה הארכיאולוגית, ובעיקר על הממצאים הרומיים החשובים שייעלמו מתחת לבניין. עתה הם מצרפים גם את סיפורה של המדרסה, בתקווה שהוא יסייע להטות את הכף נגד הבניין החדש. "אפשר לומר שהריסת שכונת המוגרבים ב-1967 היתה הכרח בל יגונה", אומר מוביל ההתנגדות לבניין, הארכיאולוג הפרופ' יורם צפריר, "הרסו אותה אז כדי לאפשר להמונים לבוא לכותל, לא כדי לבנות במקומה בניין חדש". באזור הכותל עדיין טמונים שרידים ממבנה המדרסה, והחוקרים מעריכים שמדובר בכשליש מהמבנה שטרם נחשף. הקמת בית הליבה, טוענים המתנגדים, תגרום כמעט בוודאות לכך שלא ניתן יהיה עוד לחשוף את אותם שרידים.

מהקרן למורשת הכותל המערבי נמסר בתגובה כי "החשיפות באזור הכותל המערבי נועדו להגיע לתקופה הקדומה ביותר שניתן. ברור שלא ניתן להגיע אליהן בלי להרוס תקופות מאוחרות, יהיו אשר יהיו. באחריות רשות העתיקות להחליט איזה מהן מתעדים ומסירים ואיזה מהן משמרים. בחשיפות הללו התגלו ממצאים מתקופת בית שני ולראשונה מתקופת בית ראשון. החשיפות הושלמו במלואן, וכדי שיתאפשר לכל אדם לבקר במקום בצורה ראויה, מבלי לפגוע ברחבת הכותל המערבי, ותוך יכולת הגנה עליהם ועל המבקרים, הרי שהמבנה הוא צורך ברור".

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 עדות עוד יותר נדירה חשפה שהמוסלמים הקימו מסגד 'דווקא' על המקום הקדוש ביותר ליהודים שרגא גא גא
  • 05:49
  • 15.06.12

מכל ההרים והגבעות במזרח התיכון , לא נמצאה חלקת אדמה אחרת מלבד הר הבית כדי לבנות עליה מסגד....
האם אין זו הפרובוקציה האולטימטיבית??!

02 סקופ סוד כמוס
  • 05:50
  • 15.06.12

מחר ודאי תהיה כתבה כי נמצאו עקבותיו של הסוס של מוחמד, סמוך ממש לאבן השתיה עליה הניח עקביו בטרם עלה השמיימה. עקבות אלו נמחקו ברגל גסה של יהודים שטופי מוח, שניסו להוכיח דבר אחר. לא זו בלבד, אלא גם נשללה זכותם של המוסלמים לציין מיקום זה להיות קבר הסוס האלמוני, סוס א-פוליטי, שרק ביקש לפוש קמעא במקרה, ממש במקרה, ולדרוך בעדינות, בלא שום כוונת זדון על קודשי היהדות. צפלין? צ׳פלין! 

03 עדות: ערבים הורגים ערבים בסוריה  (לת) משה
  • 05:56
  • 15.06.12

04 עוד הוכחה לכך שהכיבוש הוא דורסני. זה נגד כל דת ומוסר להרוס מבנים קדושים לאנשים אחרים כדי להקים בית מקדש . פשוט זוועה!!  (לת) רוני
  • 05:58
  • 15.06.12

05 2 מסגדים שנבנו על חורבות בית המקדש אינו פשע. מאות אלפי מסגדים שנבנו / גנבו כנסיות כמו אגיה סופיה, מקדשים בודהיסטים, בתי כנסת, הם מופת לנאורות וסובלנות מוסלמית  (לת) חיים מירושלים
  • 05:59
  • 15.06.12

06 כמי שנכנס לעיר העתיקה ביוני 67 ראוי היה לכתב הנכבד לצלם את כל בתי הכנסת של הרובע היהודי ואת מצבם ביום 6 יוני 67. כסיף
  • 06:00
  • 15.06.12

כן. חפשו מתחת האדמה סיבות לסכסוכים.
שאלוהים ישלם לכם כגמולכם.

07 אוי אוי אוי ממש בעסה. מצטערים  (לת) היינו שם קודם.
  • 06:01
  • 15.06.12

08 שיורידו כבר את גשר העץ המכוער.  (לת) כסיף
  • 06:01
  • 15.06.12

09 יופי הארץ ! בוא ונצית את חבית אבק השרפה שנקראת ירושלים ! עופר
  • 06:03
  • 15.06.12

מזמן לא הייתה פה מלחמה נחמדה שצריך לחפור עד 67 כדי להבעיר את האש.

10 כמו אגיה סופיה, מקדשים בודהיסטים, בתי כנסת, הם מופת לנאורות וסובלנות מוסלמית  (לת) חיים ירושלים
  • 06:10
  • 15.06.12

11 מה החידוש? עמוס הבולס
  • 06:10
  • 15.06.12

כבר לפני שנים, טען חוקר בשם קליין, שהיה במקום מדרסה [ושה לא מסגד, הבורות שלכם מדהימה] מהמדרסה עצמה לא נשאר כמעט כלום ולכן החליטו להמשיך לחשוף, זה דבר שמאוד מקובל במקומות האלו בירושלים. למעש לא היה מה לגלות שם לא בגלל שלא הבינו מה החשיבות אלא בגלל שלא היה מה להשאיר מלבד כמה אבנים שלא מגלות דבר ולא אומרות דבר.

12 איפה בדיוק העיגול בתמונה? פיקטיבי כמו כל הרעיון של השטות הזו?  (לת) אבי
  • 06:26
  • 15.06.12

13 אז רגע, עיצור הכל, זה לא רק שלנו?!  (לת) אמיר
  • 06:36
  • 15.06.12

14 ההריסה של שכונת המוגרבים היתה פשע. לכל היותר היה מקום לרכוש או להפקיע חלק מהשכונה לטובת רחבת התפילה. אנו ממשיכים לחטוא לערביי פלסטין באלף דרכים יום יום  (לת) יורם
  • 06:39
  • 15.06.12

15 יש מקום אחד שאינני פוקד בעיר העתיקה: רחבת הכותל. זהותי היהודית אינה מעוגנת שם והמחשבה על מה שרוחש מתחת ועל הבוטות הבלתי מדעית שבה חופרים באזור הביאה אותי להדיר רגליי גם ממה שעל הקרקע  (לת) דני, ירושלים
  • 06:45
  • 15.06.12

16 דמעות בעיתון הארץ-נהרסה מדרסה  (לת) רונן הגדול
  • 06:55
  • 15.06.12

17 יופי...  (לת) באמת כבר שתי דקות שאין מהומה במזה"ת
  • 06:57
  • 15.06.12

18 למה לא עושים כתבה "בעבר נבנה מסגד על שרידי המקדש היהודי שנבנה לפני יותר מ-3,000 שנה"????  (לת) צחי
  • 07:02
  • 15.06.12

19 אני לא רואה שום עיגול!  (לת) אריאל
  • 07:06
  • 15.06.12

20 מעניין - כשהערבים משחיתים את קבר יוסף זו מלחמה בכיבוש..  (לת) איתמר
  • 07:15
  • 15.06.12

21 מדוע גורל שרידי מסגד או מדרסה שנבנו ע"י הכובש המוסלמי והפולשים המוסלמים מצפון אפריקה איכלסו אותו, יותר חשוב מרחבת הכותל ושאר המבנים השייכים לו? הרי המוסלמים הצטיינו בהרס מבני תרבות שהם כבשו והקימו במקומם מסגדים. כך גם היה בהר הבית. מה הצביעות השמאלנית המפגרת הזאת פתאום?  (לת) אורן
  • 07:18
  • 15.06.12

22 ונהרס לאחר כיבוש העיר העתיקה כדי.... ברוך
  • 07:25
  • 15.06.12

OMG
כמה עוד אפשר להדרדר, ואנחנו מלינים על החרדים!!!!

23 1 מתמצת בתגובתו את כל הנושא  (לת) אחד שמבין
  • 07:28
  • 15.06.12

24 חבל שהגרמנים לא היו כאן קודם יוהאן ווופגאנג רבינוביץ
  • 07:31
  • 15.06.12

אם היה הצפלין טס באותו איזור 2000 שנה קודם לכן, אולי היה ניתן היום להקיף בעיגול מבנה מרשים, גדל מידות, על ראש ההר, שהיה גם הוא מרכז למיסטיקה ולעולי רגל לבני אותה תקופה
השאלה היא אם מר קדר היה עוצר בגופו גם את הרס המבנה ההוא...

25 כמה בתי כנסת נהרסו במדינות אירופה ובמדינות ערב מאז 1948 ? דור
  • 07:32
  • 15.06.12

כמה מסגדים נבנו מאז בירושלים ובכלל בארץ ישראל ?
כמה בתי כנסת נבנו במדינות ערב מאז 1948 ?

26 לא צריך שום צפלין לגלות שכל הקיבוצים יושבים על שרידי מסגדים רונן
  • 07:41
  • 15.06.12

ב"ז קדר היקר,למה לך לעבוד קשה ולחפש בצפלינים וכו' כל הקיבוצים יפי הנפש והשמאלנים,יושבים על כפרים ערבים,"שננטשו"במלחמה,תתחיל איתם אז נראה כמה שמאלנים הם יהיו.

27 כמה? sagsag
  • 07:47
  • 15.06.12

כמה כפרים נהרסו על מנת להקים קיבוצים סטייל בית ניר וגלאון?

28 מרשים -אבל....בתצלום משנות ה30 לא רואים גם את בתי הכנסת:תפארת ישראל,החורבה???ועוד כמה עשרות שהירדנים הרסו בין 48 ל67? אני
  • 07:51
  • 15.06.12

למה להיות קטנוניים-דין מסגד אינו דומה לבתי כנסת...וזה מבלי להזכיר את החורבן שהירדנים זרעו בבית הקברות היהודי העתיק בעולם-כן המצבות שימשו למדרכות..אבל שוב-האמת מצויה רק בצד אחד-בצד השמאל של המפה...העובדו כנראה נמצאות בצד השני.

29 ללא הריסת המסגד איך תוכיח למוסלמים שהענין שגילו בירושלים לא היה מקורי במיוחד? קין
  • 07:51
  • 15.06.12

בנו מסגד? בטוח על חורבות בית כנסת או כנסיה. כהרגלם.

30 כתבה בחזקת שמן למדורה  (לת) יונתן
  • 07:52
  • 15.06.12

31 אין שום עיגול בתמונה שפרסמתם.  (לת) אפי
  • 07:55
  • 15.06.12

32 מסתבר שגם הערבים הם כובשים, אחרי כל טענות הילדיות, חוצמזה, אם כבר "פשע ארכיאולוגי" הייתם עושים כתבה על השחטת כל השרידים מבית שני ואולי אף ראשון מאורוות שלמה שנעשתה על ידי הואקף ובהעלמת עין בוטה של התקשורת המגויסת בהארץ  (לת) אלברט
  • 07:56
  • 15.06.12

33 חבל שלא הסירו עוד שיקוצים שפוגעים בקו האופק שיוצרים רוע ומפריעים את מנוחת השכנים  (לת) טלי
  • 07:56
  • 15.06.12

34 מיקום המדרסה בשכונת המוגרבים אריאל הדרי
  • 07:58
  • 15.06.12

בצילום לא מופיע העיגול המסמן את המיקום.

35 נו טוב, מסגד ברחבת הכותל...??? רק לפני 800 שנה ?
  • 08:00
  • 15.06.12

הכותל ובית המקדש הרי בני יותר מ 2000 שנה
הם היו ממש פולשים...

36 לא עיגול ולא בטיח משה קורח
  • 08:01
  • 15.06.12

הכתב כותב שאוכלס על ידי מוסלמים מצפון אפריקה.
ועל מה הם בנו? על אדמה בתולה.

ירושלים בירת ישראל. נקודה.
תפסיקו עם זיוני השכל ולתת לעוכרי ישראל סיבות להתנגח

37 "מדרסה היתה המרכז הרוחני של השכונה הקטנה, שאוכלסה במוסלמים מצפון אפריקה"-אז הפלסטינים לא פה מימי אברהם אבינו...  (לת) הארץ, מה קרה לכם? התחלתם לחזק את הימין?
  • 08:01
  • 15.06.12

38 חיפשו, חיפשו ולא מצאו רשיון בניה בעיריה  (לת) לא חוקי, ולכן הרסו
  • 08:01
  • 15.06.12

39 בארץ ישראל כל רצון לבנות הוא פשע ארכאולוגי ציבלה מעומר
  • 08:02
  • 15.06.12

שלש מאות מטר מה"מדרסה" שנחרבה, הרס החליף עבד אל מלך את שרידי מקדש הורדוס שהיו מתחת למקדש יופיטר ההרוס.
אין ספק שיש לעכב בנייה ברחבת הכותל- אבל רק לאחר פינוי המבנה שהוקם על המקדש.
הדדיות היא הבסיס ליחסי שכנות טובה

40 מדובר לא רק בפשע ארכיאולוגי אלא גם, ובעיקר, בפשע מלחמה. בלילה שבין 10 ו-11 ביוני 1967 הרסו הכובשים הישראלים את 130 בתי הרובע המרוקאי (מוגרבי) שבהם התגוררו 650 בני אדם, רובם עניים מרודים. הם הצטוו לעזוב בתוך שעתיים. אשה מבוגרת אחת נהרגה תחת הריסות ביתה. יוזמי ההרס (שכאמור מהווה פשע מלחמה לפי הדין הבינלאומי) היו שלמה (צ'יץ') להט, המושל הצבאי של ירושלים; מפקדו עוזי נרקיס, אלוף פיקוד מרכז; חיים הרצוג, המושל הצבאי של הגדה (שהודח כעבור שבוע); וראש העיריה טדי קולק. אלון לקח
  • 08:06
  • 15.06.12

מדובר לא רק בפשע ארכיאולוגי אלא גם, ובעיקר, בפשע מלחמה. בלילה שבין 10 ו-11 ביוני 1967 הרסו הכובשים הישראלים את 130 בתי הרובע המרוקאי (מוגרבי) שבהם התגוררו 650 בני אדם, רובם עניים מרודים. הם הצטוו לעזוב בתוך שעתיים. אשה מבוגרת אחת נהרגה תחת הריסות ביתה. יוזמי ההרס (שכאמור מהווה פשע מלחמה לפי הדין הבינלאומי) היו שלמה (צ'יץ') להט, המושל הצבאי של ירושלים; מפקדו עוזי נרקיס, אלוף פיקוד מרכז; חיים הרצוג, המושל הצבאי של הגדה (שהודח כעבור שבוע); וראש העיריה טדי קולק.

41 מדובר לא רק בפשע ארכיאולוגי אלא גם, ובעיקר, בפשע מלחמה. בלילה שבין 10 ו-11 ביוני 1967 הרסו הכובשים הישראלים את 130 בתי הרובע המרוקאי (מוגרבי) שבהם התגוררו 650 בני אדם, רובם עניים מרודים. הם הצטוו לעזוב בתוך שעתיים. אשה מבוגרת אחת נהרגה תחת הריסות ביתה. יוזמי ההרס (שכאמור מהווה פשע מלחמה לפי הדין הבינלאומי) היו שלמה (צ'יץ') להט, המושל הצבאי של ירושלים; מפקדו עוזי נרקיס, אלוף פיקוד מרכז; חיים הרצוג, המושל הצבאי של הגדה (שהודח כעבור שבוע); וראש העיריה טדי קולק. אלון לקח
  • 08:06
  • 15.06.12

מדובר לא רק בפשע ארכיאולוגי אלא גם, ובעיקר, בפשע מלחמה. בלילה שבין 10 ו-11 ביוני 1967 הרסו הכובשים הישראלים את 130 בתי הרובע המרוקאי (מוגרבי) שבהם התגוררו 650 בני אדם, רובם עניים מרודים. הם הצטוו לעזוב בתוך שעתיים. אשה מבוגרת אחת נהרגה תחת הריסות ביתה. יוזמי ההרס (שכאמור מהווה פשע מלחמה לפי הדין הבינלאומי) היו שלמה (צ'יץ') להט, המושל הצבאי של ירושלים; מפקדו עוזי נרקיס, אלוף פיקוד מרכז; חיים הרצוג, המושל הצבאי של הגדה (שהודח כעבור שבוע); וראש העיריה טדי קולק.

42 ברצוני להודות לכם יהודים שאתם דואגים כך כך לכותל שלי. כאדומי חשבתי במה אני יכול לקנות אתכם ומצאתי שאתם אוהבים לסגוד לכתלים ולקברים. ואמנם זה מה שנתתי לכם ועד עכשיו אני מתגלגל מצחוק כשאני מביט מן השמיים על ההמונים שסוגדים לצעצוע שלי וחושבים שהוא קדוש. כשאתם משתחווים לכותל ומתפללים אליו אתם משתחווים לי ומתפללים לחוכמתי וערמומיותי. תודה אידיוטים, המון תודה!  (לת) הורדוס
  • 08:08
  • 15.06.12

43 ההתרגשות של "הארץ" מדבקת עבד על קאדר אל חוסייני
  • 08:08
  • 15.06.12

מתי נראה כותרת בסגנון כזה שנמצא בית כנסת שנהרס ברובע המוסלמי או בחברון בתצלום עתיק ויש מאות כאלו....

44 העדות איננה נדירה כלל וכלל ומי שמכיר את צילומי הגרמנים היסודיים שלא פספסו מילימטר גם ממלחמת העולם הראשונה מבין שהאגדה הפלסטינית איננה אלא הבל ורעות רוח. ערימות החושות העלובות הקרויות "פלסטין" צצו רק על גבי ישובים עבריים ונכסו לעצמם את שמותיהם הקדומים. הצילומים הללו גם מבטלים מניה וביה את טענות הבדווים על הקרקעות "שלהם" כביכול בנגב.  (לת) אינפיניטי
  • 08:08
  • 15.06.12

45 לא רואים עיגול ולא רואים מסגד!  (לת) העיקר לסכסך? אה!
  • 08:08
  • 15.06.12

46 למשת"פים של "בילאדי" - היכן הכתבות על בתי כנסת שנהרסו ע"י החברים שלכם הפלסטינים? והריסת יסודות בית המקדש בחפירות שהם ביצעו לפני מספר שנים?  (לת) ישראלי
  • 08:12
  • 15.06.12

47 איזו התרגשות! כל כך נורא, איך העזנו להרוס את המסגד העתיק...  (לת) דד
  • 08:13
  • 15.06.12

48 הרס אתרים גיל כהנא
  • 08:15
  • 15.06.12

אני חושב שהעיתון יכול להרשות לעצמו אצילות מסויימת בהראותו גם הרס של ישובים היהודיים, לדוגמא במלחמת השחרור, כמו גם את כל ישראל הנושמה מאז 1917, והכל בעזרת תצלומי אוויר. באם תתקשו נא לפנות אלי.

49 מהצפלין אפשר היה לראות ביתר בקלות את בית הכנסת "החורבה".  (לת) אליפסה
  • 08:17
  • 15.06.12

50 אם המסגד מוקף בעיגול אז מצבנו נפלא דוד
  • 08:18
  • 15.06.12

כתבה שלישית בחשיבותה באתר ??? נו באמת ...

51 חבל שלא פינו גם את כל שאר המסגדים מהר הבית! שששש
  • 08:20
  • 15.06.12

"המדרסה היתה המרכז הרוחני של השכונה הקטנה, שאוכלסה במוסלמים מצפון אפריקה"... מה? חשבתי שה"פלסטינים" הם פטרייה מקומית..

ובוקר טוב לצנזור הראשי של הארץ

  •   לא יעזור לך אביזו
    • 08:45
    • 15.06.12

    95% מהפלסטינים חיים כאן מאות שנים רק מיעוטם הזניח מהגרים שהגיעו לאחר תחילת הציונות.

    הארץ היתה כפרית - 90% היו פלאחים מקומיים - או כאלה שחיו פה מאות שנים.

    בקרב האוכלוסיה העירונית היו כמה קהילות קטנות של זרים מוסלמים ונוצרים (הודים, אפגנים, מהמגרב, ארמנים, תורכים ויוונים...) וגם הן היו ותיקות בנות מאות שנים.

    גם הקהילה היהודית בירושלים נוסדה אחרי שהצלבנים גורשו ע"י יהודים מהמגרב ומספרד המוסלמית ביהכ"נ רמב"ן (שהיה מגירונה) וביהכ"נ הספרדים.) ולא ע"י יהודים מקומיים.

  •   גם אברם בא לפלסטין מעירק - כן זה מהתנך  (לת) לוג
    • 08:57
    • 15.06.12

  •   לך לא יעזור שום דבר! תמיד היו כאן יהודים טמבל! ויקטור חסון
    • 10:00
    • 15.06.12

    כשהמוסלמים כבשו את הארץ, הם נעזרו ביהודים שחיו כאן בגלל הרצון להיפטר משלטון הביזנטים! כך ניסו לעשות עם הפרסים שאיכזבו ונוצחו על ידי הרקליוס שכבש בחזרה את ירושלים. אבל היהודים, בגלל התעמרות הביזנטים, שיתפו פעולה עם הכיבוש הערבי במאה ה-7 לספירה. היום אתם הערבים המוסלמים מנסים לשכתב את ההיסטוריה ולמחוק כל אמת שהיא שונה מהנרטיב שלאורו אתם מחנכים ומתחנכים. אבל מה שאתם לומדים ומלמדים ז ה ש ק ר !!! השורשים של הציונות נמצאים באדמה של ארץ ישראל במשך אלפי שנים ולאורך כל אלפי השנים הללו לא היתה נקודת זמן אחת שבה לא היתה נוכחות של יהודים בארץ ישראל. רק הביזנטיון אסר על יהודים לגור בירושלים. היהודים שבו לירושלים להר ציון עם הגעת המוסלמים ב- 640 לספירה ומאז יש יהודים בירושלים.

  •   אביזו, אתה מטעה, שלא לומר משקר, בכוונת מכוון. יש סקרי אוכלוסין מהמאה ה 19 שמראים שהיחס שאתה מתאר הוא בדיוק הפוך - רוב הערבים באו לכאן אחרי תחילת ההתיישבות היהודית.  (לת) וארזה
    • 11:38
    • 15.06.12

  •   בא מתורכיה שם
    • 08:32
    • 16.06.12

    מאור כשדים

  •   לא נכון - אביזו
    • 20:33
    • 17.06.12

    לאחרונה היסטוריונים בשם עצמם מעלים טענה שהערבים הגיעו לארץ כדי לעבוד במושבות הציוניות.
    וזה שקר בוטה קל להפרכה - כשבדרך כלל אנחנו רגילים לשקרים מהסוג הזה מהצד השני כמו השקר על מוצא היהודים מהכוזרים.

    נכון שהיו בארץ רק 350,000 ערבים במחצית המאה ה19.
    אבל הם הכפילו עצמם תוך 70 שנה וכשהבריטים כבשו את הארץ כבר היו 700,000 וכשהבריטים עזבו אחרי 30 שנה כבר היו 1400,000.
    לא מדובר בקצב גידול יוצא דופן לעת ההיא (מספיק שמביאים 4 ילדים למשפחה והאוכלוסיה מכפילה עצמה תוך דור) ואין חולק שהערבים באותה תקופה הביאו הרבה ילדים.

    אכן 350,000 ערבים זה מעט והארץ נדמתה ריקה ביחס להיום
    אבל הפלסטינים של ימינו הם צאצאי אותם ערבים שחיו בארץ לפני בוא העליה הראשונה

  •   אם הם פה 200 שנה אז למה יש להם שמות כמו מסרי, מוגרבי, כורדי, הינדי, חורני, צ'רקסי, חלבי, שאמי,קוריישי, חיג'אזי, נפדי שמרמזים על המקומות מהם הגיעו אסף
    • 10:17
    • 18.06.12

    ולמה הם תמיד טוענים לקשרי משפחה ושבט בסוריה עיראק ירדן ומצריים.

    הארץ הרי ננטשה ונכבשה פעמים רבות מאז הגיעו המוסלמים, וכל כובש הביא איתו קצת עבדים, קצת שכירים, והשאיר פה כמה ילדים שלא לדבר על איסלומם בכוח של נוצרים ויהודים שחיו פה. כך שאחוז גבוהה הגיע לכאןלפני הטורקים כמו הדרוזים (1100) עם הטורקים (צ'רקסים וארמנים) במאות ה17-19, באותו זמן שהגיעו לפה הציונים הראשונים ואחוז גבוהה הגיע לפה עם פיתוחה של הארץ ע"י הבריטים או כפליטים עם כיבושה של סוריה, ירדן וסכסוכים בסעודיה שרק קמה.

    הרי לא יתכן לומר שהמוסלמים תמיד היו פה, כפי שהם מנסים לטעון שגם האדם הראשון היה מוסלמי כמו נוח ואברהם. הם הרי פולשים מחצי האי ערב, ששינו את השפה, הדת הבניה, הגידולים השיטה המשפטית.... אז איך אפשר לומר שהם לא כובשים.

52 אפשר אולי כתבה על בתי כנסת או מבנים בבעלות יהודים שנהרסו?  (לת) מוטי
  • 08:21
  • 15.06.12

53 יש לי ממש דמעות בעיניים.... כל כך מתרגשת  (לת) ק
  • 08:23
  • 15.06.12

54 עדות נדירה- 2 מסגדים נבנו על שטח מקדש יהודי עתיק  (לת) יהודי
  • 08:23
  • 15.06.12

55 שומו שמיים ספקן
  • 08:25
  • 15.06.12

איזון הורמונלי בעיתון הארץ? סלאח א דין -כובש? מוסלמים שהגיעו לירושלים מצפון אפריקה? מה יאמר זנד על המהגרים האלה?

56 חפירת עתיקות מיכאל ק
  • 08:34
  • 15.06.12

מעולם לא ראיתי כתבה בעיתון הארץ על הרס העתיקות בהר הבית בו הרסו המוסלמים כל שניתן כדי לא להשאיר זכר להיסטוריה היהודית בת אלפי שנים. לעומת זאת אתם מתיחסים למבנה קטנטן בן כ 800 שנה כאילו חשיבותו אדירה.

57 עיר דוד והכותל נוסדו לפני 2000 שנה מיכל
  • 08:38
  • 15.06.12

כל הערבים שהגיעו לעיר במהלך השנים הם ברברים שבאו מירדן וסעודיה
והתישבו שם
דרך אגב אן שום עיגול בתמונה
אם אתם מזהים מסגד זה פרי דימיונם של יהודונים אופססיבים למוסלמים

58 יש גם צילומי אויר בגרמניה שמראים כנסיות שנהרסו במלחמה בה פתחו הנאצים. מי שמנסה לחסל עם אחר ומפסיד במלחמה, בדרך כלל גם מאבד כמה מבנים, כולל דתיים. אבל רק בישראל יש עתון לאנשים חושבים שלעולם לא יכתוב מאמר על כך שהמסגדים הוקמו על המקום הקדוש ביותר ליהודים, אבל יכתוב כתבה מרכזית על כך שמסגד שהוקם כדי לחסום את הכותל המערבי, נהרס. אוי-אוי-אוי.  (לת) אין חד"ש תחת השמש
  • 08:41
  • 15.06.12

59 מה צפלין גרמני עושה מעל טריטוריה בריטית ב 1931 ?  (לת) לא הבנתי
  • 08:43
  • 15.06.12

60 איפה ומתי בחוק יש תקן לרב הכותל??? ירושלמי
  • 08:45
  • 15.06.12

תראו מהי חוצפה: בתקן יש רב למקומות הקדושים, שתפקידו הוא אחזקת המקומות הקדושים ובכללם הכותל. הבחור הנוכחי, רבינוביץ שמו, דאג להצטלם עם כל סלבריטי שבא לכותל, עד שהפך בתודעה להיות רב הכותל. הייתי שם לאחרונה... הם בנו גדר גבוהה שהנשים לא יראו את הגברים מלמעלה. יש שם מעין מעבר לגברים בלבד ועוד חולירע. הכותל הוא אתר לאומי ואינו בית כנסת! בית הליבה זה עוד קיבוע שלו כבית כנסת וחובה על האדם החילוני להתנגד!

61 למה לקחת את זה לצד הלאומי דתי- זה נזק ארכיאולוגי לוג
  • 08:46
  • 15.06.12

היה אתר שהוא מדרסה שהתקיים 800 שנה - יכלו לבנות את רחבת הכותל - וזה שלא רואים את העיגול (גם אני ) אומר שהוא קטן - ויכלו לדלג עליו ולא להרסו. פשוט חבל - ארכיאולוגיה אינה מקום להרס - זה חלק מהתרבות האנושית.

62 בתחיית המתים שהתרחשה בירושלים לפני 800 שנה גילה הצפלין הגרמני גם את הסוסה כשמוחמד רכוב עליה בדרכו למכה פעם שנייה. מיכל מירושלים
  • 08:51
  • 15.06.12

אנו תושבי ירושלים זוכרים את "הרחבה" שהיתה נקניק צר ביותר ועד לגבול הכותל המערבי היתה מאוכלסת בחירבות מוגרביות-מוסלמיות. זכורות לנו כל ההגבלות של העותמאנים ולאחריהם הבריטים. לכן, מי שהרס את המסגד אם היה כזה - נהרס ע"י בוני החירבות הללו. לעומת זאת הרחבה כיום של הכותל היתה פינוי של החירבות ולא נגעו באף המסגד. היה ראוי להדגיש זאת כיוון שמהדברים כפי שהם מתפרסמים נראה כאילו גם הרחבת הכותל כיום היא ע"ח הריסת מסגד.
יהודים היזהרו בדבריכם שמא תצא מזה שריפה!!!!!!!!

63 לא רק העיגול חסר-חסרה גם תמונה של "פלשתיני" זקן מנופף במפתח גדול וחלוד (היכן משיגים אחד כזה ?) בו יוכל לפתוח (שוב ?) את דלת המסגד שאביו נטש לפני 800 שנה. GIVE ME A BREAK  (לת) סמי מפ"ת
  • 08:54
  • 15.06.12

64 לכל מקום שהאיסלאם הגיע הוא הרס ובנה על חורבות התרבות אותה כבש ובזז, אבל לעיתון הארץ יש אג'נדה אחרת והדרך לאג'נדה זו היא קדושה גם אם היא מסיתה לשינאה דתית ולשפיכות דמים  (לת) עמית
  • 08:55
  • 15.06.12

65 כבוד לעבר המשותף ראובני
  • 08:56
  • 15.06.12

אם היתה מדרסה או מסגד באיזור הכותל, כדאי לתעד אותה, וגם את מה שהיה לפניה וכך גם המוסלמים יוכלו לבקר באתר וגם יהודים ובכלל חובבי עתיקות.
למה תמיד זה או זה או זה, או אנחנו או הם?

66 מה שנעשה הוא פשע ארכיאולוגי. אם הבולדוזרים היו ממתינים אפשר היה לחשוף גם פרטים חשובים על המסגד וגם פרטים חשובים על בית הכנסת שעל גביו נבנה המסגד, שאומנם נהרס לצורך המסגד אך סביר שריצפתו (פסיפס) נשארה.  (לת) ד"ר עמל פינס
  • 09:03
  • 15.06.12

67 האקדמיה למדעים -שלוחה של שלום עכשיו דני
  • 09:08
  • 15.06.12

אם תבדקו תראו שהאקדמיה למדעים נהפכה לשלוחה של שלום עכשיו, תראו איך הם מתנהלים ונוקטים עמדות פוליטיות המטות את תוצאות המחקר של חלק גדול מראשי החטיבות שם, קדר, פרידמן, צפריר והעומדת בראש, רות ארנון, מישהו צריך לעשות שם סדר ומהר, לתשומת לב שר החינוך וראש הממשלה, לפני שיורידו שם את דגל ישראל מהבניין

68 גם מסגד אל אקצה יושב על הר הבית משכנו של בית המקדש  (לת) דני
  • 09:11
  • 15.06.12

69 מה עיתון הארץ מוצא עניין במסגדים ששם מטיפים רעל הרסני ? טוני
  • 09:11
  • 15.06.12

פחות מסגדים זה יותר טוב לכולם.

70 מגלים טפח, מכסים טפחיים spy vs. spy
  • 09:12
  • 15.06.12

אבל האמת נשארת

71 עשיתם לי את היום !!! חבל שלא המשיכו בתנופת עשייה ולא ביצעו גרוש מלא.  (לת) י.א
  • 09:22
  • 15.06.12

72 פרופסור הזוי ועוכר ישראל  (לת) טור
  • 09:25
  • 15.06.12

73 כעת הוסיפו את העיגול-וזה נראה לי כבית כנסת.  (לת) סמי מפ"ת
  • 09:33
  • 15.06.12

74 לא צריך להרחיק לגרמניה. יש עד ראיה אמריקאי שראה כיצד בתי הפלסטינים הצמודים לכותל, שוטחו עד עפר על ידי בולדוזרים, שעות לאחר שחרור העיר העתיקה. מדוע? תסכולים אישיים על כשלונו במבצע קודם
  • 09:33
  • 15.06.12

עד אז, רחבת הכותל לא הייתה קיימת וניתן היה להגיע לכותל דרך סמטה צרה. הפקודה נתנה על ידי האלוף עוזי נרקיס, והאמריקאי האמור לעיל, חי אז בדירה המשקיפה על הכותל.

שלא תבינו לא נכון: הערבים לא הססו לרגע לבנות על הריסות בית המקדש. יש כיעור רב במלחמות ובדת.

75 At least we're talking about Maghreb heritage, not Palestinian Mughrabi
  • 09:40
  • 15.06.12

Perhaps the Mughrabim were more spiritual. If the Palestinians would only adopt some of the principles of Sufism they would go with the flow.

Otherwise they act like they live on an island.

76 מה בדיוק האינטרס לפרסם דבר כזה ? צדק? מוסר? עמית
  • 09:42
  • 15.06.12

השם "פלשתינה" הוא קיצור של השם "סוריה-פלשתינה" שניתן במקור לפרובינקיה יודיאה על ידי האימפריה הרומית, לאחר דיכוי מרד בר-כוכבא במטרה לנתק את הקשר בין היהודים לארצם
אז קודם כל שיחזורו למשפחתי את מה שגזלו אחר כך נראה

77 ישנה עדות מצולמת של הריסת בתי הכנסת ביישובי רצועת עזה { והריסת קברים בהר הזיתים*  (לת) יואב
  • 09:46
  • 15.06.12

78 אם אתם מחפשים הרס עתיקות: בהר הבית, היכן שיושבים אהוביכם המוסלמים, הורסים עתיקות ממקום שהיה נקרא בית המקדש, לפני 3,000 שנה והוכיח בדיוק מי בעל הבית האמיתי. יש להם סיבה טובה לעשות זאת, כי הם חוששים. אבל מה הסיבה שאתם שותקים?  (לת) פייסל חוסייני
  • 09:48
  • 15.06.12

79 הכותרת הייתה צריכה להיות: "גורמי שמאל מנסים להקשות על פיתוח יהודי במזרח ירושלים..."  (לת) נו שוין
  • 09:53
  • 15.06.12

80 חבל שאין תמונה מתקופת בית שני להראות מה הרסו לנו  (לת) מאיר
  • 10:06
  • 15.06.12

81 tell me how to think.. refael
  • 10:09
  • 15.06.12

wow wow. now i know how to think on jerusalem

82 תמונה אחרת יעקב
  • 10:11
  • 15.06.12

ברשותי צילום אויר שנעשה על ידי חיל האויר שלנו לפני מלחמת ששת הימים מזוית דומה לזו שפורסמה כעת ובצילום זה אין מסגד ואין זכר למסגד מלבד "סלאמס". אני מזמין כל היסטוריון לבוא ולבחון את התצלום שלי .

83 באמת? דן
  • 10:12
  • 15.06.12

עיתון הארץ את כוכבים !!!! הסיפור ידוע ומוכר ממשלת ישראל מעולם לא התחישה להזכיר למר חסון את הלחץ הבינלאומי שהופעל על ישראל אשר ביצע את ״ניקוי״ מתחם הכותל בעקבות הנחיית שר הבטחון דיין. הנקודה היחידה שצריך לשאול למה עיתון רציני שכזה מנסה להדליק אש בירושלים? יכול להיות שגם לעיתון הארץ חסר אקשין?

84 ניתוח מעמיק של צילום ישן? רועי
  • 10:18
  • 15.06.12

על התמונה מופיע 42' מן הסתם משנת 1942 ולא 1931...

85 מסגד בלי מינארט? הצחקתם!!! מרק
  • 10:20
  • 15.06.12

אין מינארט וגם מיקום - כמעט יושב על רחוב קרדו, רחוק מרהבה. המממ.
נראה כבית הכנסת שפוצצ על ידי ירדנים ושוחזר לאחרונה.

86 צילומים נדירים חושפים גם כן: מאות מסגדים נבנים עכשיו במדינת ישראל, כהתרסה נגד היהודים  (לת) בובי
  • 10:28
  • 15.06.12

87 רק זה נהרס? בלי מלחמה,נטו שנאה תראה (ותכתוב) מה החרדים הורסים(!!!) הטרוף (הטרור) שלהם לא ברור. הם הורסים בית-כנסת (מוזאיקה) עתיק בחמת טבריה וזה אתר אחד מרבים. אין שבוע שלא נהרס אתר בן מאות בשנים והם לא נ-ע-נ-ש-י-ם !!!  (לת) חסון-רעיון לכתבות.
  • 10:32
  • 15.06.12

88 לידיעת הכלל: רשות העתיקות בהנגת זה המוזכר הינה גוף שמאל קיצוני ביותר. מסוכן  (לת) רשות העתיקות
  • 10:32
  • 15.06.12

89 הספקתי להיות,לראות ולחוות את הסימטא שהיתה למרגלות הכותל ואת הרובע המוגרבי מיד אחרי שנכנסנו לירושלים. נחרדתי כשראיתי, כעבור ימים, את הדחפורים הורסים את הפנינה הארכיטקטונית וההיסטורית לטובת השממה. הייתי קרובה מאד לעצור בגופי את הואנדליזם הצבאי שלא כיבד והעריך את מה שהיה קיים במקום,(כולל סימטת הכותל), ו"תיכנן" וביצע את רחבת הכותל. בדיעבד, רחבת הכותל קיימת והפכה להיות מה שהיא,על כל המשמעויות, המלחמות, והרבדים של קיומינו. צודק יונתן בתגובתו שהכתבה הינה בחזקת שמן למדורה. מוטב לנו, לכולנו, שנחדל מכך.  (לת) נאוה
  • 10:33
  • 15.06.12

90 אבל את חורבן שני בתי הכנסת החשובים ביותר לעם היהודי לא צילמתם? הצ'פלין התקלקל? ד"ר אבני
  • 10:34
  • 15.06.12

ב- 1948 פוצצו הירדנים את שני בתי הכנסת החשובים ביותר לעם היהודי, יחד עם החרבת כל הרובע היהודי.

91 איפה מוליעה המילה הארץ לראשונה - צלמו ותתעדו  (לת) הארץ
  • 10:35
  • 15.06.12

92 ניר חסון,יכול להיות שלא לזה התכונת? הכעסת אותנו!  (לת) מה אתה אומר?
  • 10:36
  • 15.06.12

93 צילומים שצילמתי ליד הכותל המערבי כשבוע לאחר "ששת הימים" הוכיח שהרס שכונת המוגרבים נעשה בעזרת CATERPILLARS די-4 מתנת הסיוע האמריקאי. גדעון גיתאי
  • 10:39
  • 15.06.12

בשבוע שמוטה גור והרב גורן נגעו בכותל והרב הצבאי ציפצף בשופרו. אז, כשחללינו וחלליהם טרם הרקיבו בקבריהם, הגיעו כמה בולדוזרים CATERPILLAR צהובים לקיר הדמעות. הקטרפילרים היו מתנת ממשלת ארה"ב , וסמל הביוע האמריקאי Point Four -- "יד לוחצת יד" התנוסס עליהם...ה- D4 שעוד לא היו ממוגנים, נשלחו להאדיר את 'רחבת הכותל'. טרם הספיק הציבור לראות איך התנשא הכותל מעל שכונת המוגרבים, וכבר נמחקה השכונה. הכותל התגמד ונכנע למבצע הרס הסביבה. ובתי השכונה שנקטלה בידי מי ש"באו ארצה לבנות" ולהרוס בה, נעלמו כאילו לא היו מעולם. רק אבני הבתים עוד משמשים לריצוף מיגרש הכדורגל הדתי - זהו הכותל הכבוש. יהודים שהתלוננו כי מצבות מהר-הזיתים שימשו את הצבא הירדני, ממחזרים... בתים של ערבים, של תושבים פלסטינים ששמרו על המקום הקדוש לנו, הופצו כמוץ לכל עבר. עבר שבוע, וכמו במבצע צבאי, תחת כידוני כיבוש טרי, השתלטה הרברבנות הראשית על הכותל והפרידה, לראשונה מזה אלפיים שנה, בין גברים לנשים, ובנתה מחיצה שחצצה ביניהם. ומאז הכותל לא כותל, היהודים לא יהודים. והדת לא דת. הרבנים רברבנים, והכיבוש כיבוש-יהודי לראשונה מזה אלפיים שנה.

94 לאחר מלחמת העצמאות הירדנים הרסו את כל בתי הכנסת בעיר העתיקה, במצבות של בתי הקברות היהודים ריצפו את השבילים במחנות הצבא הירדני. שרפו את ספרי הקודש, רק עכשיו שוקם בית הכנסת " החורבה" מהיפים בעולם,. מצאת מסגד.!?  (לת) אין גבול להסתה???
  • 10:39
  • 15.06.12

95 מקומות קדושים שי
  • 10:48
  • 15.06.12

ומה על בתי הכנסת מגוש קטיף ? ומה על ההטרדות היומיומיות של תושבי השכונה והוואקף לתפילות היהודים בכותל המערבי בשלהי שנות העשרים

96 הרסו מסגד נו אז מה ? לירון
  • 11:01
  • 15.06.12

אנחנו במדינת היהודים

97 הריסת מסגד מוסלמי
  • 11:06
  • 15.06.12

מה הפלא?הרי מסגדים היו ויהיו בירושלים לעד והמקום קדוש לאיסלאם כמו לכל הדתות.נכון שיש נסיונות לשטשט תרבות האיסלאם בירושלים אבל כל עוד מסגד אלאקצא בנקודה הכי קרובה לשמיים האיסלאם ימשיך להיות חזק

98 אי אפשר לרמות את כולם כל הזמן ובכדי להפריח את השממה הרי היו צריכים קודם להשמים את המקום ובשפה תקנית לשטח את השטח - זו ציונות חמדנית שקדמה לציונות המשיחית  (לת) פלץ. בנאי ומתכנן
  • 11:06
  • 15.06.12

99 מתי הארץ יפרסם עדויות לא כל כך נדירות(האנשים עוד חיים ומוכנים להעיד בפני ממשלת ישראל או כל גוף בינלאומי ראוי) על הריסת עשרות בתי כנסת , בחלקם עתיקים מאד, כגון בית הכנסת זרדל באלכסנדריה, שבחלקם נהרסו וגרוע מכך בחלקם נהפכו למסגד כגון בית הכנסת ענזרות-שרביט גם כן באלכסנדריה שבילדותי נהגתי להתפלל בו ? האם רק לערביי ארץ ישראל הזכות הבלעדית לנאראטיב הנקבה?  (לת) ZOSTERצעד אחד קדימה
  • 11:12
  • 15.06.12

100 תגובה לעמית אסלאם
  • 11:15
  • 15.06.12

רק בור וחסר השכלה יסודיים יאמין לגרסתך.

101 בסוף עוד יסתבר שהצילום מפוברק ממש כמו ה״גוויות״ שקמו לתחייה בהפצצת צה״ל בדאחייה.  (לת) דין דין
  • 11:16
  • 15.06.12

102 תמשיכו לקלף את הפצעים עד שבסוף המוגלה תתפוצץ לכם בפנים , חסר סיפורים על היישוב היוהדי בחברון קי/דון
  • 11:21
  • 15.06.12

ועוד המון ישובים של יהודים שנמחקו כולל מבנים היסטוריים , וזה שהם בונים על מבנים ארכאולוגיים בהר הבית מפחדים להתעסק שמא ייגרמו לבעיות עם השלום עם ירדן ומצרים.

103 להרוס מערכת הארץ הבנויה על קבר שיח׳  (לת) צדק כמו צדק
  • 11:40
  • 15.06.12

104 מעניין מתי הארץ יביא עדויות על הרס מקומות קדושים לנצרות וליהדות בידי האיסלם.  (לת) ציוני
  • 11:40
  • 15.06.12

105 צילומים שצילמתי ליד הכותל המערבי כשבוע לאחר "ששת הימים" מוכיחים שהרס שכונת המוגרבים נעשה בעזרת CATERPILLARS די-4 מתנת הסיוע האמריקאי. גדעון גיתאי
  • 11:43
  • 15.06.12

בשבוע שמוטה גור והרב גורן נגעו בכותל והרב הצבאי גם ציפצף בשופרו. אז, כשחללינו וחלליהם טרם הרקיבו בקבריהם, הגיעו כמה בולדוזרים CATERPILLAR צהובים לקיר הדמעות. הקטרפילרים היו מתנת ממשלת ארה"ב , וסמל הביוע האמריקאי Point Four -- "יד לוחצת יד" התנוסס עליהם...ה- D4 שעוד לא היו ממוגנים, נשלחו להאדיר את 'רחבת הכותל'. טרם הספיק הציבור לראות איך התנשא הכותל מעל שכונת המוגרבים, וכבר נמחקה השכונה. הכותל התגמד ונכנע למבצע הרס הסביבה. ובתי השכונה שנקטלה בידי מי ש"באו ארצה לבנות" ולהרוס בה, נעלמו כאילו לא היו מעולם. רק אבני הבתים עוד משמשים לריצוף מיגרש הכדורגל הדתי - זהו הכותל הכבוש. יהודים שהתלוננו כי מצבות מהר-הזיתים שימשו את הצבא הירדני, ממחזרים... בתים של ערבים, של תושבים פלסטינים ששמרו על המקום הקדוש לנו, הופצו כמוץ לכל עבר. עבר שבוע, וכמו במבצע צבאי, תחת כידוני כיבוש טרי, השתלטה הרברבנות הראשית על הכותל והפרידה, לראשונה מזה אלפיים שנה, בין גברים לנשים, ובנתה מחיצה שחצצה ביניהם. ומאז הכותל לא כותל, היהודים לא יהודים. והדת לא דת. הרבנים רברבנים, והכיבוש כיבוש-יהודי לראשונה מזה אלפיים שנה.

106 דווקא זה ממש דומה לבית כנסת החורבה  (לת) זיו
  • 11:45
  • 15.06.12

107 עדות: האיסלם הפולש והכובש גורש ב1967  (לת) נח
  • 11:47
  • 15.06.12

108 יש לעיתון "הארץ" תצלומי אויר של בתי כנסת שהועלו באש באירופה ??? ע. מיכאלי
  • 11:51
  • 15.06.12

אין גבול לחפירות שלכם על מה שעוללנו לאהוביכם הערבים ,עכשיו מסגדים !!

109 מדבר שקר תרחק רחובות
  • 11:51
  • 15.06.12

עוד זיוף מבית מדרשם של אנטי ציוניים.

אין לכם אולי צילום מצפלין מתקופת שלמה המלך ובית המקדש?

110 כרגיל, ב"ארץ" מפרסמים רק רון
  • 12:05
  • 15.06.12

כל מה שמריח אנטי ישראלי.צחנת התשקורת הישראלית.

111 הם הבינו את חשיבותו ולכן פרקו אותו. מה להם ולעתיקות של מוסלמים  (לת) גיורא
  • 12:07
  • 15.06.12

112 ובעתון "הארץ" שמחה כפולה, גם מקללים את נתניהו וגם יש הזדמנות "למכור" את העם היושב בציון.  (לת) יוסי
  • 12:12
  • 15.06.12

113 באופן שיטתי המוסלמים הקימו מסגדים על חורבות בית המקדש איל
  • 12:18
  • 15.06.12

הם ידעו שזהו המקום הקדוש ההיסטורי ביותר ליהודים...מה שעיתון הארץ והציבור השמאלני לא מבין...כאילו שהמסגדים האלה צמחו באופן טבעי...!

114 עיתון "הארץ" - נודה באם תוכלו לציין בפרוטרוט היכן מאוחסנות פצצות הגרעין הישראליות  (לת) הנייה מעזה
  • 12:23
  • 15.06.12

115 אונסים מענים ורוצחים ילדים בסוריה,והרוצה לשקר ירחיק עדותו  (לת) מר ירון
  • 12:24
  • 15.06.12

116 הפשיסטים חובשי הכיפה והדוסים למיניהם הורסים אותנו בחלקים  (לת) סיבר סיבר, בית בית, דר דר, זינגה זינגה
  • 12:36
  • 15.06.12

117 הכי גרוע כאן זו העובדה שארכיאולוגים ברשות העתיקות לא זיהו את המבנה כמדרסה. הדבר מעיד על חוסר מקצועיות ובורות  (לת) מאיר
  • 12:45
  • 15.06.12

118 עדות לבתי כנסת שהושחתו ונהרסו - בשיטתיות.  (לת) יוסי
  • 12:46
  • 15.06.12

119 "פשע ארכיאולוגי" טיפל'ה יותר חמור, וגם פשע מוסרי ונגד האנושות רון
  • 12:46
  • 15.06.12

הוא בניית מסגד על בית המקדש וכמובן הריסה שיטתית של השארים הארכיאולוגים שם.

120 הפשע האמיתי הוא הטיהור שהמוסלמים עושים בתוך הר הבית ישראל
  • 12:53
  • 15.06.12

הפשע האמיתי הוא הטיהור שהמוסלמים עושים בתוך הר הבית, שם הם משמידים כל ראיה היסטורית לשייכות המקום ליהודים.
וזה הרס, גם מבחינת זיוף הבעלים האמיתיים של המקום, וגם מבחינה ארכיאולוגית.

121 מידע מרתק נוסף מיכאל
  • 12:57
  • 15.06.12

בבדיקה במקורות עתיקים נתברר שעל הר הבית היו שני מקדשים של יהודים . אחד נחרב בתקופת האימפריה הבבלית ומשנהו ע"י הרומאים.
יש לציין שזהו מידע מסווג ביותר ועשוי לפגוע ברגשות מאמינים מסויימים.

122 50 בתי כנסת פוצצו הירדנים בירושליים עם כניעת הרובע..... יהודי מהרובע היהודי
  • 13:19
  • 15.06.12

עיתון הארץ בשם איזה אינטרס אתם מעצימים את אויבינו?

123 ומה לגבי שני בתי הכנסת הגדולים שנהרסו בהתקפות על הרובע היהודי במלחמת השיחרור , חבל שעיתון ישראלי משרת את האויב...  (לת) אבי
  • 13:19
  • 15.06.12

124 ארכיאולוגים אבי
  • 13:26
  • 15.06.12

היכן היו הארכיאולוגים המכובדים כאשר הערבים הרסו שרידים לבית המקדש היהודי בהר הבית בעת שחפרו להגדלת מסגד אלאקצה? מדוע לא שכבו בגופם כדי לעצור את ההריסה הברברית שעשו המוסלמים? מהשוואה בין שני הצילומים שבכתבה, ברור שהמבנה המדובר נמצא תחת רחבת הכותל ולא בשטח שעכשיו חופרים בו. באשר לשלד שנמצא, כדאי להזכיר את הסיפור העממי הערבי בדבר שיח אבו עלי, שקברו נמצא במקומות רבים במדינה כיון שהקרקע סרבה לקבל את גופתו!,

125 נולדתי בעירק ומשפחתי ברחה בפחד יחזקאל
  • 13:29
  • 15.06.12

רכושבפחד רכוש יהודי רב ננטש למה שלא יעשו מאזן מדויק הקיבוצים ואחרים שיושבים על אדמה פלסטינית יפצו את הפליטים ואילי מדינות ערב יפצו את אלו שהשאירו רכוש רב למה משפחתי גרה באוהל במעברה מי יפצה אותנו השבט הלבן כמובן מתנגד

126 אתם חיים בו יותר מ 60 שנה לא מצאתם רמי
  • 13:39
  • 15.06.12

דבר או אפילו חצי דבר שקושר אותכם לארץ הזו.אתם מזיפים היסטוריה מעלמים עובדות אבל לשווא לעולם אתם לא תוכלו למחוק את זכות הערבים בארץ הזו לעולם לעולם

  •   רשימה חלקית ביותר מהזיכרון אביזו
    • 20:58
    • 17.06.12

    :רשימה חלקית מהזיכרון בלבד של אתרים בארץ בהם נמצאו כתובות בעברית ו/או בתי כנסת הקדומים לתקופה המוסלמית:
    בגמלא, בקצרין ביהודיה בגשור בחספין בנוב בברעם בחמת טבריה בבית אלפא בבית שערים בציפורי במצדה בבית שאן בשפרעם בכנא במעון בסוסיא בסמוע ביאטא בהרודיון בסבסטיה בנערן ביריחו בשילה בסבסטיה ניקבת השילוח הרובע ההרודיאני הבית השרוף ביפו העתיקה בעיר דוד תל גזר בתל מראשה במערות בית גוברין בתל לכיש במערות חזן בתל ערד בתל דן במגידו בעוספיה בארבל ביודפת ביבנה מערת המכפלה הכותל המערבי בקירות מסגדי הר הבית בקיסריה בעזה בקומראן...

    עדויות נוספות:
    התנ"ך, הברית החדשה, ספרי יוספוס פלביוס, מצבת מישע, שער טיטוס, כתבי פילון האלסנדרוני, ציורי קיר אשורים ובבלים.

127 המוסלמים הרסו בית כנסת - מהומת שמים, מדינת ישראל הגישה תלונה לאו"ם, צה"ל הועמד בכוננות ומאות עצרות תפילות וקריעת בגדים בכל פזורות ישראל. ציניקן
  • 13:45
  • 15.06.12

ישראל הרסה ממסגד ? אין דבר כזה. לא היה דבר כזה. זו מזימה שפלמ של האנטישמים הנוראיים להשחיר את שמה של מדינת ישראל הדמוקרטיה הנאורה היחידה במזרת התיכון השומרת באדיקות רבה על חופש פולחן הדת של כל הדתות במיוחד ובעיקר של היהודים

128 חוכמת הבדיעבד-גם עיתון הארץ יושב על בית קברות ערבי אז....... בית לאומי
  • 14:45
  • 15.06.12

עוד מימים ימימה

129 כתבה מרתקת, אבל קשה להתייחס לטרולים הפשיסטים בטוקבקים.  (לת) טוב שלילדים יש דרכון זר
  • 15:37
  • 15.06.12

130 בעירק הרסו הסונים את המסגד העתיק והקדוש ביותר של השיעים בעיר "כרבלה" שם גם נרצחו 250 מתפללים. עשרות מסגדים נהרסו בעירק במהלך המלחמה עם אירן. עכשיו הם הורסים מסגדים בסוריה, בלוב, באלג'יר בעזה הם הורסים את הכנסיות, בקיצור לעולם לא נצליח להתחרות בהרס מקומות הקדושים שהמוסלמים הורסים האחד לשני. שכחתי, את אפגניסטן, תימן, הפיגוע במכה.... המסגד שהיהודים הרסו באמת?
  • 15:54
  • 15.06.12

הרשימה של הרס מסגדים ע"י מוסלמים, יותר ארוכה מהקוראן. ההסתה של עיתון הארץ עוברת כל גבול.

131 מה כל כך מיוחד בכך שהרסו מבנה אחד לצורך פעולה אחרת רונן
  • 17:05
  • 15.06.12

המוסלמים השתלטו על הר הבית הם מחקו כל זכר לבית המקדש .
הם לא מאפשרים מחקר אקדמי של העתיקות על הר הבית.
כך שהמחיר של הרס מסגד לצורך הרחבת רחבת הכותל הוא מחיר נמוך מאוד ביחס למחיר אותו משלמים היהודים.

132 אתם עדיין נגד חפירות בסילוואן? אוו בהר הבית? זהו? 800 שנה והארץ מתחיל להתפתל?  (לת) איזה קטע
  • 17:22
  • 15.06.12

133 יספור כמה מסגדים הורסים המוסלמים האחד לשני במלחמות בניהם. כמה מסגדים הרסו בעירק במלחמה עם אירן, וכמה מסגדים הרסו הסונים לשיעים במלחמות המפרץ. כמה מסגדים הורסים עד היום בתימן, אפגניסטן פקיסטן, בסוריה,ובלוב. רשימה חלקית מאד ראוי שניר חסון יספר לנו מי באמת הורס מסגדים?
  • 17:40
  • 15.06.12

חלק גדול מהמסגדים המוסלמים מפוצצים בעת התפילות ורוצחים את המתפללים, כך קרה ב"כרבלה" עירק מסגד שיעי קדוש פוצץ נרצחו 250 איש. לפני כחודשיים פוצץ הטליבן מסגד בפקיסטן בעת תפילה, ולמעלה ממאה איש נרצחו.

134 "כדי שיתאפשר לכל אדם לבקר במקום בצורה ראויה". שקרן ורמאי. פלסטינים מהגדה, מעזה ומהפזורה לא יכולים לבקר.  (לת) אבל הם הרי לא בני-אדם....
  • 17:40
  • 15.06.12

135 "פשע ארכיאולוגי"? ואיך כינה הארכיאולוג את אשר ביצעו ומבצעים הערבים בהר הבית ולא רק? אה, שם שמענו שקט רועם...  (לת) איציק המרכז izikhe@gmail.com
  • 17:59
  • 15.06.12

136 אז מה אתם רוצים לאמר לקורא? הרי לא חידשתם לנו כלום, כל ירושלים בנויה שכבות על שכבות של כובשים והכבשים  (לת) דן
  • 18:36
  • 15.06.12

137 איני רואה בצילום מוקפים בעיגול את 50 בתי הכנסת אשר הירדנים הרסו ב 48  (לת) גודמן
  • 20:56
  • 15.06.12

138 מה עדות נדירה בזה?  (לת) ס
  • 21:04
  • 15.06.12

139 סיקריקים, הרפו מפרופ' קדר שפוי
  • 23:45
  • 15.06.12

פרופ' ב"ז קדר, מגדולי ההיסטוריונים בישראל ובעולם כיום, איש משכמו ומעלה, ציוני טוב שכתב ספר על קורות הגדוד בשורותיו לחם במלחמת יום הכיפורים, הופך כאן מטרה לרפש מצדם של סיקריקים פוסט ציונים ששכחו, כנראה, מה זה להיות יהודים - רק מפני שמתח ביקורת על הריסת שרידי מדרסה מוסלמית (לא "מסגד") בת 800 שנה כדי להגיע לרחוב רומאי שהיה מתחתיה. אצל הסיקריקים האלה שחור הוא לבן ורע הוא טוב, הם שכחו גם שצלאח אל-דין, שבנו הקים את המדרסה, הוא שגאל את עיר הקודש משלטון הצלבנים שטבחו ביהודים וגירשו אותם מירושלים, והוא שהתיר ליהודים לחזור ולהתיישב בעיר.

140 מדובר לא רק בפשע ארכיאולוגי אלא גם, ובעיקר, בפשע מלחמה. בלילה שבין 10 ו-11 ביוני 1967 הרסו הכובשים הישראלים את 130 בתי הרובע המרוקאי (מוגרבי) שבהם התגוררו 650 בני אדם, רובם עניים מרודים. הם הצטוו לעזוב בתוך שעתיים. אשה מבוגרת אחת נהרגה תחת הריסות ביתה. יוזמי ההרס (שכאמור מהווה פשע מלחמה לפי הדין הבינלאומי) היו שלמה (צ'יץ') להט, המושל הצבאי של ירושלים; מפקדו עוזי נרקיס, אלוף פיקוד מרכז; חיים הרצוג, המושל הצבאי של הגדה (שהודח כעבור שבוע); וראש העיריה טדי קולק. אלון לקח
  • 15:25
  • 16.06.12

מדובר לא רק בפשע ארכיאולוגי אלא גם, ובעיקר, בפשע מלחמה. בלילה שבין 10 ו-11 ביוני 1967 הרסו הכובשים הישראלים את 130 בתי הרובע המרוקאי (מוגרבי) שבהם התגוררו 650 בני אדם, רובם עניים מרודים. הם הצטוו לעזוב בתוך שעתיים. אשה מבוגרת אחת נהרגה תחת הריסות ביתה. יוזמי ההרס (שכאמור מהווה פשע מלחמה לפי הדין הבינלאומי) היו שלמה (צ'יץ') להט, המושל הצבאי של ירושלים; מפקדו עוזי נרקיס, אלוף פיקוד מרכז; חיים הרצוג, המושל הצבאי של הגדה (שהודח כעבור שבוע); וראש העיריה טדי קולק.

141 עדות נדירה: מעולם לא היתה מדינה פלסטינית שנכבשה ומעולם לא היה עם פלסטיני. ההמצאה של העם הפלסטיני נולדה בסוף שנות השישים ע"י הליגה הערבית כדי להתנגח בישראל. מאז מחזיקה הליגה הערבית בכ2 מליוןם ערבים בתנאי מחיה גרועים והליגה הערבית אינה עושה כלום כדי לשפר את חיי הערבים ביהודה ושמרון ועזה זאת בגלל שהם משמשים בשר תותחים במלחמות נגד ישראל.  (לת) גל
  • 18:04
  • 16.06.12

142 Maybe it was destroyed in Yasir
  • 18:55
  • 16.06.12

1943,1942,1941,1940,1939,1938,1937,1936,1935,1934,1933,1932,1955,1954,1953,1952,1951,1950,1949,1948,1947,1946,1945,1944,19651933,1933,1933,,1964,1963,1962,1961,1960,1959,1958,1957,19671965,,

143 LA LA
  • 20:27
  • 16.06.12

כל כלב משתין על השתן של הכלב שהיה במקום לפניו

144 בנו של כובש ירושלים Ben Bagatz
  • 20:59
  • 16.06.12

They build a settlement on occupied land, therefore we had to destroy it

145 אז מה???  (לת) חיים
  • 23:54
  • 16.06.12

146 מעניין אם הארכיאולוג הנכבד היה "עוצר בגופו" פנוי קברי יהודים(כמו החרדים למשל)  (לת) אלי
  • 01:09
  • 17.06.12

147 תודה שנזכרתם להוסיף את העיגול  (לת) חיישם
  • 06:23
  • 17.06.12

148 סיפור מצוץ מהאצבע, ואם קרה אז טוב שקרה, הערבים הורסים כל שריד מבית המקדש  (לת) אזרח
  • 09:30
  • 17.06.12

149 The Mosque was destroyed by British -replace by a whore-house in 1939 Ztadok
  • 10:08
  • 17.06.12

The Mosque was destroyed by British -replace by a whore-house in 1939.

It was not destroyed by Israel at all. Israel destroyed an abandoned whorehouse, that was used to smoke hashish.

150 מעשה נבלה אתם עושים: מהכותרת משתמע שישראל החריבה את האתר אחרי השחרור ב-67 - ולא כך הדבר.... לא קורא טוקבקים
  • 10:09
  • 17.06.12

המוסלמים - הם הרי שנהגו לבנות מסגדיהם דווקא על אתרים מקודשים לאחרים, כמו עשרות מסגדים בירושלים (כולל, כמובן, אל-אקצה), בתורכיה, בצפון אפריקה ובאירופה.
מעניין איך מקום שהיה בשליטה מוסלמית מאות שנים "נעלם" לפתע, והטמבל שטוףהמוח מאשים, כרגיל, את היאהוד....

151 סלח א דין הכורדי פלש, הרס ובנה על האדמה היהודית  (לת) טוב שניקו את הזוהמה
  • 10:19
  • 17.06.12

152 הלנו אתה או לצרינו.. GREEN
  • 10:48
  • 17.06.12

מענין שמר חסון לא חיפש בתמונה את מיקומו של ביה"כ "החורבה " או "תפארת ישראל" שכידוע הוחרבו ע"י הערבים (יחד עם יתר בתי הכנסת) לאחר כיבוש הרובע היהודי ע"י הערבים ב-1948 .
להזכירך מר חסון שגורלם של בתי הכנסת של גוש קטיף לא היה שונה..

153 חבל רון
  • 11:08
  • 17.06.12

חבל שלא החרבנו את מסגד הר הבית ועוד מסגדים רבים ואחרים עם שחרור ירושליים (כן שיחרור ולא כיבוש)
זה היה מונע כמה וכמה שקרים שהפלסטינים מנסים להפוך ל"אמת היסטורית"

154 פיתרון לסמאל -עדיף שתתאסלמו כי אתם כבר שם,נאורים  (לת) עופר
  • 13:48
  • 17.06.12

155 עדות נהדרת על שהמוסלמים הרסו כל מה שהיה יהודי. אז התלונה צריכה להיות יהודית אברמי
  • 16:50
  • 17.06.12

בידוע שהמוסלמים הרסו כל מה שהיה שייך ליהודים מתקופות קודמות. גם מסגד אל אקצה נבנה בכוונה תחילה על מקום בית המקדש היהודי כדי להסוות כל מקור יהודי. באו ארכיאולוגים ומגלים את העבר . עכשיו בא אבו אל קאדר ומלין על הריסת איזה בית ערבי שנבנה על הריסות בית שני. היכן המוסר, הצדק, ההיגיון,היכן היושר האקדמי או האינטלקטואלי?
ויותר. הארכיאולוג מסיר את המסכה "הפלסטינית". הערבים בישראל מקורם
מאפריקה, מהחורן מסוריה וממצרים. נכון- אין כזה מושג "פלסטינאי " או פלסטינה פרט לרישום הבריטי.

156 אז לא הבנתי, הר הבית זה בירושלים? או באל קוץ?  (לת) משה
  • 07:45
  • 18.06.12

157 תיקון : ירושליים לא נכבשה בידי סלאח אלדין . הוא היגן עליה מצלבנים . עוד חשוב שהאסלאם לא נבנה על שרידי דתות אחרות , בזמן שישראל נבנתה , ועדיין , על חייהם של אחרים  (לת) תקראו קצת
  • 08:43
  • 18.06.12

158 אנשי רשות העתיקות הבינו טוב מאוד את משמעות השרידים ובדיוק בגלל זה הם פירקו אותן  (לת) מ
  • 14:07
  • 18.06.12

159 אנשי רשות העתיקות הבינו טוב מאוד את משמעות השרידים ובדיוק בגלל זה הם פירקו אותם  (לת) מ
  • 14:08
  • 18.06.12

160 לא טרגדיה גדולה דסי
  • 16:41
  • 18.06.12

יש עוד המון מסגדים !!11

161 עדות ! סקופ !! ניתן לראות 2 בתים משמאל למסגד הרפאים את הסניף הראשון של ארומה. המעשיות של הבאבא של הבאבא שלי אמיתיות !1 משה
  • 16:56
  • 18.06.12

סיפור שרץ אצלנו 20 דורות מספר על אבי משפחתי שפתח את הסניף הראשון של קפה ארומבבה (זה השם המקורי) ב 20 זלוטי שקיבל מסולימאן המפואר. הירדנים פוצצו אותו עם נסיגתם ב 67 וכעת יש לי הוכחות לבעלות על השטח. ישבו שם בין היתר סורמאללו, אבא של חוסיין ואל חוסייני עם חוסני וחסן.

162 מעניין מה חושב ב"ז קדר על מה שקורה היום על הר הבית צ'רנוחה
  • 16:58
  • 19.06.12

אם מסגד לא מאוד חשוב מטריף כל כך את הפרופסור המכובד, מדוע הוא אינו עוצר בגופו הצנום את עבודות ההרס השיטתיות המתבצעות על הר הבית זה שנים?

163 תוכיח שהרסנו me
  • 23:19
  • 19.06.12

ולא נחרב עלאק חוקר

פעילות
המלצות
הפופולריות במדע וסביבה
פרסומת
פעילות
המלצות
פרסומת