המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שחזרו סיסמה

השיטה שעשויה לספק הצצה ליקום הצעיר ביותר

אסטרונומים מאמינים שבאמצעות טלסקופים חדשים ניתן יהיה לצפות בגלקסיות המוקדמות, בתקופה בה נוצרו הכוכבים הראשונים

אסטרונומים ישראלים ואמריקאים פיתחו שיטה שעשויה לאפשר מבט חסר תקדים אל היקום הצעיר - רק 180 מיליון שנה אחרי המפץ הגדול - שלב מוקדם מאוד בהתפתחות היקום. כיום מאפשרים הטלסקופים הקיימים לצפות בגלקסיות בתקופה מאוחרת יותר - מאות מיליוני שנים אחרי היווצרות היקום.

להערכת קוסמולוגים, גיל היקום הוא 13.7 מיליארד שנה. ככל שטלסקופים מצליחים לזהות קרינה מעצמים מרוחקים יותר, כך מתקבל מבט אל היקום המוקדם יותר, שכן האור שנפלט מהם נדרש לחצות מרחק גדול יותר בחלל בדרכו לכדור הארץ. למשל, גלקסיה במרחק 7 מיליארד שנות אור מאיתנו תופיע כפי שהיא נראתה לפני 7 מיליארד שנים, כיוון שזה פרק הזמן שלקח לאור להגיע מהגלקסיה אל כדור הארץ. כך ניתן ללמוד על אופן התפתחות היקום ועל מבנהו הקדום.

אמש (רביעי) התפרסם בכתב העת Nature מאמר המציג שיטה אפשרית לזיהוי מבנה התפרסות הגלקסיות ביקום לפני כ-13.5 מיליארד שנה, רק 180 מיליון שנה אחרי המפץ הגדול. החוקרים מבקשים לבחון מודל שלפיו בתקופה מסוימת ביקום המוקדם, הפרשים בין מהירות תנועת עננים של גזי מימן לבין מהירות התנועה של החומר האפל יצרו ריכוזים גדולים של כוכבים ולצדם אזורים חסרי כוכבים. הכוכבים חיממו את הגז סביבם, כך שבאותה תקופה נוצרו בחלל ריכוזים של גז חם ולצדם אזורים עם גז קר ונטול כוכבים. "גז חם פולט קרינת רדיו חזקה, ובאזורים שבהם הגז עדיין קר כי אין הרבה כוכבים לחמם אותו, יש פחות גלי רדיו", מסביר מוביל המחקר, פרופ' רנן ברקנא מאוניברסיטת תל אביב.

גלקסיות שהתקיימו 480 מיליון שנה לאחר המפץ הגדול, כפי שתיעד הטלסקוב האבל
גלקסיות שהתקיימו 480 מיליון שנה לאחר המפץ הגדול, כפי שתיעד הטלסקוב האבל. צילום: נאס"א

אם יזוהו התנודות האלה בטמפרטורות באמצעות טלסקופי רדיו, יהיה בכך אישוש למודל של החוקרים ותצפית ראשונה אל שלב מוקדם כל כך בהתפתחות היקום. ברקנא מסביר כי ניתן יהיה להשתמש במערך של טלסקופי רדיו שנמצא כעת בבנייה על מנת לאשש את המודל שלו. "האות שאנחנו מנבאים חזק מספיק כך שלא צריך לחכות הרבה שנים", הוא אומר. לדבריו, עצם אישוש המודל ההתפתחותי שהוא מציע ישפוך אור על התקופה הקדומה. בין היתר, הוא אומר, נלמד שבאותה תקופה מסתן של גלקסיות היתה מיליונית המסה של גלקסיות כיום.

לצד פרופ' ברקנא השתתפו במחקר אלי ויזבל מאוניברסיטת הרווארד, אנסטסיה פיאלקוב מאוניברסיטת תל אביב ופרופ' קריס היראטה ודמיטרי טסליאקוביץ' מהמכון הטכנולוגי של קליפורניה.

האסטרופיזיקאי פרופ' אבישי דקל מהאוניברסיטה העברית אומר כי "כיום אין כלי תצפית שמסוגלים לבדוק את הניבויים בתחום שבו עוסק המחקר, אבל בעתיד יהיו. זה תחום רחב, חשוב ומעניין". לדבריו, תחום המחקר עוסק בחשיפת השלבים הראשונים בתקופת מעבר מ"ימי ביניים קוסמולוגיים לרנסנס קוסמולוגי".

"זאת החשיבות של הסיפור הזה", מסביר דקל. "בתקופה שאנו קוראים לה ימי הביניים הקוסמולוגיים, היקום היה אטום לקרינה באור הנראה. בתקופה שהחוקרים מדברים עליה, 180-200 מיליון שנה אחרי המפץ הגדול ועד לתקופה של 300-500 מיליון שנה אחרי המפץ הגדול, נוצרו הכוכבים הראשונים. בעצם תהליך ההיווצרות שלהם, ניתן היה לראות את הכוכבים, כלומר היקום נהיה שקוף. זה קרה כיוון שהכוכבים פולטים קרינה, בעיקר אולטרה-סגולה, והקרינה הזאת מייננת את המימן, כלומר היא גורמת לאלקטרון של המימן להיפרד מהפרוטון שלו. על ידי היינון הזה נוצרת בועה של גז מימן מיונן ושקוף. ככל שנוצרים עוד כוכבים והבועות גדלות, הן חופפות אחת לשנייה וכל היקום נהיה שקוף לקרינה. כך שתהליך היווצרות הכוכבים בתקופה הזאת הוא גם התהליך המאפשר לראות אותם".

הוספת תגובה

יש בורא לעולם.

03 תיקון טעות וזה בדוק
  • 19:06
  • 21.06.12

גיל היקום הוא 5700 שנה והוא נוצר ע"י קוסם בלתי נראה באותו שבוע שבו נוצר האדם הראשון מחופן אדמה והאישה הראשונה מצלע

04 תעתועי אל-הים-----אין גיל ליקום!!!!! מיכאל הכהן
  • 19:09

05 מתי היקום הפך לשקוף חיים שמואלי
  • 22:37
  • 21.06.12

ההסבר בכתבה לכך שהיקום הפך מאטום לשקוף שגוי לחלוטין: הוא הפך להיות שקוף כאשר המימן הפסיק להיות מיונן, האלקטרונים "נתפשו" על ידי הגרעינים וכך הקרינה יכלה לנוע בחופשיות יחסית ולעבור דרך החומר.

•   ד"ר לפיסיקה קוונטית 0 חיים שמואלי צודק שי
    • 00:17

התגובה נכונה.

•   הטענה במאמר נכונה אך לא מוסברת טוב. מימן ניטרלי בולע קרינה בקווי לימן ב- UV ואלו מוסחים לאדום ביקום מתפשט ויוצרים בכך "יער" שבולע את כל הספקטרום. בשלב בו אירעה הרה-יוניזציה של המימן (כנראה ע"י קווזארים), היקום כבר לא היה צפוף מספיק על מנת שהקרינה תבלע ע"י הפלסמה (שנוצרה ברה-יוניזציה). כך נעלמו קווי הלימן והיקום נעשה שקוף  (לת) כבשה פועה
    • 07:59

06 למיכאל הכהן טלי
  • 22:49

תשמע,
נכנסתי לאתר שלך ואני מוכרחה לציין שהתפעמתי מההיגיון הבריא שבדברייך. תמיד הייתה לי האינטואיציה שהדברים מתנהלים באופן הזה, אבל בין אינטואיציה להוכחה מוצקה כברת דרך ארוכה מאוד. מדוע אתה סבור שזו האמת לאמיתה?

07 אל מקום שבו .. רואים רחוק רואים שקוף  (לת) לפרוש כנפיים ולעוף