המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שחזרו סיסמה

שרידי בית כנסת מפואר מתקופת התלמוד התגלו בגליל

בבית הכנסת, שנתגלה בחרבת חוקוק, נמצאה רצפת פסיפס מרשימה ובה תיאור מקראי של עלילות שמשון בספר שופטים

שרידי בית כנסת מפואר מתקופת התלמוד ובו רצפת פסיפס מרשימה, התגלו בחרבת חוקוק שבגליל התחתון. האתר, בו שכן בעבר ישוב יהודי, נמצא מעל חופה הצפון-מערבי של הכנרת, סמוך לקיבוץ חוקוק.

בית הכנסת, שנחשף בחפירות המתנהלות במקום, מתוארך לתקופת התלמוד (המאות ה-6-4 לספירה, התקופות הרומית-המאוחרת והביזנטית). על קיומו של בית כנסת עתיק בחרבת חוקוק ידוע מעדותו של רבי אשתורי הפרחי בספרו "כפתור ופרח" מהמאה ה-14, ומסקרים ארכיאולוגיים שנעשו בעבר בחורבה. בסקרים נתגלו פריטים ארכיטקטוניים מעוטרים, האופייניים לבתי הכנסת המפוארים שנבנו בגליל בתקופת התלמוד. עם זאת, רק במהלך החפירה הנוכחית נחשף חלק ממבנה בית הכנסת, הכולל קיר מפואר בנוי אבני גזית גדולות ורצפת פסיפס.

"גולת הכותרת של התגליות בעונה הנוכחית היא רצפת פסיפס צבעונית באיכות גבוהה מאוד, הסביר ד"ר דוד עמית מרשות העתיקות, השותף בניהול החפירה. "הפסיפס כולל תיאור מקראי של שמשון הגיבור ושני זוגות שועלים שלפיד בוער נקשר בין זנבותיהם, כמתואר בעלילות שמשון בספר שופטים (פרק ט"ו). כמו כן, נחשפה בפסיפס כתובת בעברית, בתוך מדליון המעוטר משני צדדיו במדליונים קטנים ובהם תיאורים מרהיבים ביופיים של ראשי נשים. בכתובת, שחלק ניכר משש שורותיה נמצא פגוע, ניתן לשחזר ברכה לאלה המקדישים את עמלם למצוות ומעשים טובים: "...בכל מצותכן יהא עמלכן...שלום".

;

גם התל של העיר חוקוק, שהיתה עיר כוהנים בנחלת שבט אשר, זוהה על גבעה סמוכה, הנישאת מעל שרידי היישוב חוקוק של ימי המשנה והתלמוד. היישוב הוזכר בתלמוד הירושלמי בזיקה לתנאים ולאמוראים שפעלו בו.

בסוף השבוע האחרון הסתיימה עונת החפירות השנייה שארכה כחודש, בהנהלתה של פרופ' ג'ודי מגנס מאוניברסיטת צפון קרוליינה, ובסיוע ד"ר דוד עמית ושועה קיסילביץ מרשות העתיקות. החפירה נתמכת על ידי מספר אוניברסיטאות בארצות הברית ובקנדה ומשתתפים בה חוקרים וסטודנטים ממוסדות אלה.

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 אתם רומזים בעיתון הארץ שחיו יהודים בפלסתין לפני 1948? חיים
  • 19:18
  • 02.07.12

זה קצת סותר את הטענה שהערבים היו פה לפני כולם והם האדונים היחידים פה.

02 תוך שבוע חרדים מפרקים את פסיפס  (לת) רילקה
  • 19:23
  • 02.07.12

03 מתי יימצא בסיס צה"ל מתקופת התלמוד? חרדי
  • 19:37
  • 02.07.12

כנראה שבעם ישראל תמיד היו בתי כנסת. צבא - לא תמיד

  •   מרגש לראות אותיות בעברית בנות 1700 שנים על רצפת פסיפס בישראל.  (לת) מרגש
    • 23:56
    • 02.07.12

  •   "צבא - לא תמיד"? מישהו ממש שוקד על לימודי תנ"ך... סתם אחד
    • 08:17
    • 03.07.12

    קרא בהזדמנות ספר יהושע. שופטים. תגלה שצבא היה הרבה לפני שהתחילו בתי הכנסת

  •   וכמו שכבר אמר הרמב"ם, בגלל שלא התגונן ישראל על ידי צבא וטקטיקה, חרב בית המקדש וגלה ישראל מארצו.  (לת) אלברט
    • 08:50
    • 03.07.12

04 לא בית כנסת ולא בטיח. זה מסגד פלסטיני עתיק מתקופת הפליסטנוזאיקון, מהתקופה שבה הפלסטינוזאורוסים הילכו על אדמת פלסטין (לפני שהוכחדו כתוצאה מפגיעת יהודוריט קולוניאליסטי אכזר) יאסר עבד ביילין
  • 19:40
  • 02.07.12

לא בית כנסת ולא בטיח. זה מסגד פלסטיני עתיק מתקופת הפליסטנוזאיקון, מהתקופה שבה הפלסטינוזאורוסים הילכו על אדמת פלסטין (לפני שהוכחדו כתוצאה מפגיעת יהודוריט קולוניאליסטי אכזר).

יאסר עבד ביילין,

גדודי חללי נעמי חזן

  •   הפלסטינים הם צאצאיהם של היהודים שלא היגרו מיהודה בתקופה הרומית דוד בן גוריון
    • 00:59
    • 03.07.12

    זוהי עובדה ארכיאולוגית שיש לה אישוש גנטי.

  •   הפסטינים ברובם הם פועלים חורנים מסוריה דורית
    • 04:34
    • 03.07.12

    תקראו את מחקריו של ד"ר אבינרי. מרבית הפלסטינים היום הובאו לארץ ע"י הבריטים בימי המנדט לעבודות שחורות, בעיקר מחורן בסוריה (מכאן המושג "עבודה חורנית", לא מקצועית), אך גם מירדן ומצרים. נכון, בין "הפלסטינים" גם צאצאי ישראל שנאלצו להתאסלם.
    (אפילו הרמב"ם היה אנוס שהוצג כמוסלמי בציבור המצרי. מי שלא הסכים להתאסלם - הוענש קשות). שמות פלסטינים נזכרים בתנ"ך (למשל בני הימן).

  •   מדוייק באופן חלקי - אתה מדבר על מיעוט אשר מרוכז באזור נצרת (ערבים נוצרים שהיו פעם יהודים והתנצרו) וכן על אזור הכפרי של דרום הר חברון. רועי
    • 05:35
    • 03.07.12

    רוב הפלסטינים וערביי ישראל של היום הם צאצאים של מהגרי עבודה שהגיעו לכאן בשלהי התקופה העות'מנית.

  •   דרום הר חברון? משם בדיוק אחיהם (אנחנו) מפנים אותם. איך שהמעגל נסגר בטבעת חנק!  (לת) דרום חברוני
    • 00:24
    • 04.07.12

05 גם מהישוב הנוכחי בארץ ישראל ישארו בקרוב רק פסיפסים וחורבן חורבן חורבן,,,  (לת) עבר מפואר, הווה טמא ואין עתיד
  • 19:42
  • 02.07.12

06 כמה זמן עד שהדוסים יחריבו את הפסיפס? איוב קרא!
  • 19:42
  • 02.07.12

ניחוש: יותר מהר משלקח לטליבאן להחריב את אוצרות הבודהיזם באפגניסטן.

07 תעמולה ציונית זולה  (לת) פלסטיני
  • 19:48
  • 02.07.12

08 שיהיה לחרדים עוד משהו להשמיד  (לת) יותר טוב שישאר קבור
  • 19:53
  • 02.07.12

09 הנה עוד אתר א
  • 19:57
  • 02.07.12

שאנשים לאומנים יוכליו להרוס.....

10 רגע רגע.. אבל שלמה זנד אמר.. דג סקרן
  • 20:14
  • 02.07.12

שאין דבר כזה רצף יהודי - הלא כן? מה קרה לעיתון הארץ שככה בוגד בערכיו?

11 תודה  (לת) רחמים
  • 20:19
  • 02.07.12

12 we were jews ARAVI
  • 20:23
  • 02.07.12

We were believe and following Jewish religion and Christianity when it came. part of the population of the region followed by Christianity and after that Islam religions, Judaism is a religion, not nationality, most Sephardi Jews are of Arab origin

  •   הערבים באו מערב הסעודית חיים
    • 00:46
    • 03.07.12

    וכשיהודים בנו את בית הכנסת המדובר, אבותיך הערבים הקימו אוהל בחצי האי ערב

13 אולי כדאי להוציא תיקון לספרך האחרון לגבי קיום יהודי בארץ ישראל?  (לת) לפרופ זנד
  • 20:29
  • 02.07.12

  •   העובדות מעניינות אותי כקליפת השום. "העם היהודי" הומצא לפני מאה שנים ע"י הציונים. סוף פסוק!  (לת) S.Z
    • 06:41
    • 03.07.12

  •   אני מבקש לקרוא את הספר ולהבין אותו קראתי
    • 10:33
    • 03.07.12

    זנד לא טוען שלא היו יהודים מעולם, אבל הקבוצה של פולנים, תיימנים, מרוקאים ואיטלקים שקוראים לעצמם יהודים הם אולי בעלי זיקה לדתם של אותם יהודים מארץ יהודה, אבל הם עם חדש.
    הספר גם מתעקש שלא הייתה הגליה רומית ליהודי הארץ, ולכן הממצא הארכאולוגי מאמת את טענות הספר, שיהודי יהודה וא"י נותרו בה, אך איבדו את לאומיותם (או לא פיתחו אותה במקביל לעמים באירופה).

14 איזה יופי!  (לת) uri
  • 20:30
  • 02.07.12

15 מדהים איך הישוב בארץ מתחדש מעל היסודות של הישוב העברי הקדום יותר ואפשר גם להמליץ על צוות השיחזור ששיחזר את ריצפת הפסיפס בטבחה הסמוכה ויש סברה שהריצפות נעשו באותן שנים לפי אותה טכניקה של בעלי מלאכה ממצרים  (לת) פלץ שיחזור/שימור
  • 20:31
  • 02.07.12

16 מדהים במיוחד הכתובת בעברית שנמצא ,זה מחזק את הציונות לשמאלן שכמוני  (לת) אבי
  • 20:35
  • 02.07.12

17 כיצד יכוולים הרבנים היום להסביר את תופעת הפסיפסים (הנהדרת הזו) בתקופת התלמוד בשעה שהחרם "לא תעשה לך כל פסל ומסכה" היה בבחינת "ייהרג ובל יעבור".. גם בציפורי נחשפו פסיפסים כאלה בבית הכנסת. הגליל המתייוון כנגד יהודה החרדלית?  (לת) הרב ₪
  • 20:35
  • 02.07.12

  •   לא, בכל תקופה ותקופה יש פירושים שונים לדיבר הספציפי הזה רועי
    • 05:59
    • 03.07.12

    כשעוברים על העם היהודי גלי פונדמנטליזם וקנאות חשוכה, מפרשים את הדיבר לחומרה, כלומר - מנתצים פסלים, מסיכות ולא משתשמשים בהם כלל.
    כשהגלים מתמתנים, מפרשים את הדיבר באופן פתוח יותר - כלומר ציורי ופסלי דמויות אכן נוצרים בארץ בידי יהודים ואולם לא משתחווים או עובדים אותם.
    ובקשר לשאלתך הראשונה: לא תוכל לקבל הסבר מרבנים משום שרובם מהווים חלק ניכר מהצביעות שאופפת את הבעיה הזאת כענן אפל. כיום אנחנו מצויים בתקופה החשוכה והפונדמנטליסטית מכולם: מצד אחד עומדים אנשים במדי שחור לבן שמנתצים ומשחיתים בכוונה פסלים ופסיפסים בעוד שהם עצמם עובדים עבודה זרה כלפי אדמוריהם (כל תפיסת החסידות המעוותת גורסת שיש אנשים מורמים מעם, חצי אלוהיים שאותם יש להעריץ ולעבוד). ועדיין לא דיברנו על כל תעשיית התמונות של הצדיקים

  •   זה הכל עניין של כמה כסף. לכל דבר מחיר. כמו בהוצאת תעודת כשרות.  (לת) אין קשר לדת. האמונה היא בכסף. כסף דוחה תורה.
    • 11:16
    • 03.07.12

18 התנ''ך חי וקיים עם ישראל לנצח נצחים  (לת) מיקי
  • 20:36
  • 02.07.12

19 יפהפה. אבל האם כל ההתיישבות המפוארת הזו בתקופה הביזנטית לא מפריכה את הטענה שהרומים גירשו את היהודים מהארץ?  (לת) מתעניין
  • 20:54
  • 02.07.12

  •   זה דוקה מוכיח שהייתה התיישבות יהודית בארץ לאורך כל שנות הגלות, דבר זה ידוע לכול מי שקצת מכיר את ההיסטוריה היהודית, הרמב"ם כתב בספר המצוות (עשה קנג): "ואני אוסיף לך באור. אילו איפשר דרך משל שבני ארץ ישראל יעדרו מארץ ישראל, חלילה לאל מעשות זאת כי הוא הבטיח שלא ימחה אותות האומה מכל וכל".... הרי הרמב"ם כותב לגבי היעדרות מוחלטת של יהודים מארץ ישראל בזמן מן הזמנים "חלילה לאל לעשות זאת"  (לת) הסבר למתעניין
    • 22:13
    • 02.07.12

  •   לא מפריכה כלל רון
    • 22:15
    • 02.07.12

    הרומאים מכרו רבים מהיהודים לעבדות בחוץ לארץ לאחר המרד הגדול ולאחר מרד בר כוסבה, וגם יצרו לאחר מכן תנאים קשים מאוד לחיי היהודים בארץ ישראל שלא הותירו לחלקים גדולים מהאוכלוסיה היהודית ברירה אלא לגלות מהארץ.
    שרידי היישובים הנמצאים בחפירות אינם אלא שרידים לנוכחותו של מיעוט קטן מהעם היהודי, שרוב רובו היה כבר בגולה באותה תקופה.

  •   נו היו כמה יהודים, מה זה אמור להגיד? אתה מנסה לקשור כל דבר ללאמנות של המאה ה 19  (לת) רוני אנטי לאומנים
    • 23:19
    • 02.07.12

  •   רעידות האדמה של שנת 749 , 1033 , ונוספות יחד עם הטבח שביצעו הצלבנים תרמו גם הם לחורבן  (לת) רן
    • 23:24
    • 02.07.12

20 למה אין לשמשון זקן ופאות? תמה
  • 21:13
  • 02.07.12

בציור מתקופת התלמוד, ציפיתי ששמשון יופיע עם שטריימל וקפוטה ,ולכל הפחות זקן ופאות. איזו אכזבה!

  •   ברור שהשטריימל לא מתקופת התלמוד השטריימל זה המצאה של 200 שנה האחרונות ע''פ החסידות ,לגבי הפאות והזקן אם תתבונן טוב תראה שהם אכן קיימים  (לת) מימיק
    • 22:09
    • 02.07.12

  •   זה פסיפס, ולא ציור. אשה, ולא שמשון. דביל  (לת) המורה ללשון המאוכזבת
    • 22:13
    • 02.07.12

  •   שמשון הרי היה נזיר ובהיותו נזיר הוא לא גילח את שערו מעולם כך שהאיש בתמונה כנראה לא שמשון , כי לשמשון האמיתי היה זקן ופאות ארוכים  (לת) סימון
    • 22:15
    • 02.07.12

  •   שאלות למגיבים תמה
    • 23:45
    • 02.07.12

    ראשית, המורה ללשון, תודה על התואר "דביל". אני מקווה שאת לא מדברת כך בבית-הספר. לעצם העניין, גם פסיפס של אישה בבית כנסת חרדי זה מאכזב, לא?
    למימיק, תודה על השיעור בהיסטוריה. הייתי בטוח שאת השטריימל קיבל משה רבינו יחד עם הלוחות.
    לסימון, זה שלשמשון "האמיתי" היו זקן ופאות אתה יודע מהיכן? כי פגשת אותו?! או אולי כי כתוב? כי הרי אם כתוב, זה בטוח נכון!

  •   הדביל הרוויח את התואר ביושר!  (לת) תמהמהמהמ
    • 11:59
    • 03.07.12

21 חבל החרדים ישחיתו עוד מעט את המקום  (לת) ספי
  • 21:31
  • 02.07.12

22 יכול להיות שזה לא יהודי או חצי יהודי ..ציורי נשים ודיבור בשבחן בבית מדרש תלמודי זה לא מתאים א
  • 21:44
  • 02.07.12

אי אפשר לדעת באמת מה זה ..זה גם יכול להיות בית בושת או חדר הנצחה שלם לגבירה מקומית ולאמא שלה ושמשון הוא בכלל איזה דוד שגידל שועלים, אותן אגדות אגב משתפות גם לתרביות אחרות גם להם היה שמשון ותיבת גילגמש,, אם מישהו מהעתיד יחפור את התקופה שלו יכולים להיות לו מלא הסברים לסופרטנקר,,הוא יחשוב שהיינו אומה של כבאים דגולים.

23 עכשיו יבואו צאצאי הכוזרים לובשי השחור עטורי הזקן,,ובשם אלוהי השקר יהרסו את ההיסטוריה !  (לת) נביר הזעם......
  • 21:50
  • 02.07.12

24 איזה יופי! שאול
  • 22:18
  • 02.07.12

ולימנים שעוד יגיבו כאן "הנה הוכחות שהינו כאן לפני הפלסטינים" אומר: למה אתם חסרי ביטחון עצמי? הוכחות לבית ראשון יש במוזיאון באיסטנבול. מציבת השילוח. אנחנו לא צריכים עוד הוכחות. צריכים רק עוד אתר יפה בשביל לטייל בארץ.

25 זה מזמן הופרך בזמן שישנת, 1  (לת) אני
  • 22:20
  • 02.07.12

26 גילוי יפה יוני
  • 22:39
  • 02.07.12

באמת גילוי יפה, חבל שחרדים יהרסו הכל בפחות משבוע

27 תיאורים של ראשי נשים. טפו!!! חרדי
  • 22:55
  • 02.07.12

זה היה בטח "בית כנסת" רפורמי.

  •   גם המוסלמים ציירו פעם נשים מלאות עם חזה גדול. שאול
    • 23:39
    • 02.07.12

    בירדן יש את קאסר אמרה. בית תפילה עם פרסקו של נשים בגזרה מחמיאה של חזה גדול ויפה. זה מהתקופה המוסלמית הראשונה לפני שחליטו שאסור לצייר אנשים. חבל שאין בארץ מקום כזה. המבנה שרד בירדן כי היה במקום נידח במדינה נידחת שהמוסלמים שהרסו מבנים כאלה - פשוט לא הגיעו אליו.

28 This is Balestinian house  (לת) Abbed El Asswad
  • 23:08
  • 02.07.12

29 במו ידינו, כמו הולילנד - כרישי נדלן עומדים להרוס את עין כרם!!! הצילו את הכפר!!  (לת) מדהים. ובינתיים הורסים כפר עתיק - עין כרם
  • 23:08
  • 02.07.12

30 אני מחכה לספר "איך ומתי הומצא הפסיפס"  (לת) לא ככה?
  • 23:11
  • 02.07.12

  •   איך ומתי הומצא הפסיפס היהודי. שאול
    • 23:41
    • 02.07.12

    ואגב - לא בטוח שהאומנים יהודים. בבית הכנסת בטבריה (שחולל ע"י חרדים!) ברצפת הפסיפס המזלות כתובים בכתב ראי. שתי אפשרויות לגבי יוצר הפסיפס: נוכרי או דיסלקטי.

  •   גדולללללללללללללללללל  (לת) ככה
    • 00:09
    • 03.07.12

31 "לא תעשה לך פסל וכל תמונה" אופניק
  • 23:30
  • 02.07.12

איך "לא תעשה לך פסל וכל תמונה" מתישב עם דיוקנאות אדם בתוך בית כנסת? בטוחים שזה בית כנסת ולא איזה מועדון ביזנטי מפואר למוזמנים בלבד (-:

  •   צא ולמד בעמק
    • 00:42
    • 03.07.12

    בתקופה זו (תקופת התלמוד) א, הגליל היה מאוכלס ביהודים
    דבר הממוטט את הטענה שישבו כאן רק ערבים ולכן קיים רצף היסטורי - אומנם מקוטע,
    ב, היהודים שחיו כאן בתקופה זו ונהלו חיי קהילה בעלת גוון דתי
    (אי אפשר היה אחרת) היו פתוחים מתקדמים וחכמים יותר מחבורות החרדים הקיצוניים הנבערים והפרזיטים החיים עמנו היום, היה להם יחס לתרבות ולאומנות וליופי ויחד עם זה התפללו בבתי כנסת, הכל עניין של פרשנות לא "עבדו" לאלילים פשוט ידעו לזרות את המוץ מן התבן דבר אפשרי גם היום.

  •   ועדיין זו שאלה מעניינת וחשובה. הפסיפסים המוכרים לי מעוטרים כולם ביבול חקלאי או בעלי חיים. גם אני הופתעתי מאוד לראות דמויות על פסיפסים. אם יש בין הקוראים מי שיכול להוסיף על העניין (ולא באופן קנטרני), אשמח  (לת) עוד מישהו
    • 07:03
    • 03.07.12

32 איפה השועלין עם האבוקות? פפה
  • 23:44
  • 02.07.12

למה מראים לנו רק פורטרט של שמשון הדומה לירון ברלד?

33 היכן היפהפיות במוזאיקה? למה להסתיר? האם מי מהן יפה ואקזוטית כמוני?  (לת) אנה
  • 23:46
  • 02.07.12

34 שמירה חמושה על האתר לפני שהחרדים ישמידו אותו אזרח
  • 23:49
  • 02.07.12

מקסימום שבוע עד שכוחות החושך משמידים את המקום

35 תגלית יפה ומרגשת מאוד. נפלא ומרגש לראות שדמויות נשים עיטרו בתי כנסת. אינני יכול להעלות על דעתי תופעה כזאת ביהדות החשוכה והעלובה שיש כיום (אפילו אצל הקונסרבטיבים לא זכורה לי תופעה של שימוש בדמויות נשים לקישוט בית כנסת). מרגש גם לראות שאסתטיקה בכלל היתה חשובה לעברים הקדמונים בניגוד לכיעור שזועק מכל בית כנסת כיום. מי יודע אולי פעם נזכה שגם בישראל תתחדש העבריות הרעננה והבלתי גלותית הזאת. לא כנעניות (ברוח התנועה הכנענית ומנהיגיה רטוש, אמיר וכו') אלא עבריות המחוברת לחזון מונותיאיסטי והומניסטי ששיויון וכבוד אמיתי לאישה הם מעיקריה ושיופי ואסתטיקה חשובים לה.  (לת) איש עברי - שופט בדימוס
  • 23:56
  • 02.07.12

36 שד ההסטוריה הפלשתינית דר בשארה
  • 00:16
  • 03.07.12

זהו מקדש פלסטיני עתיק שהוקדש לנשים שהידיות . מהתקןפה שהפלסטינים היו בעצם היהודים , כבר אז היינו פליטים ולכן מגיעה לנו זכות השיבה

37 העיגול סביב ראשו מזכיר יצירות של קדושים נוצריים, סתם רעיון, אוליי מדובר במקום של הנוצריים הראשונים (שכידוע היו יהודים), לפני שהרומאים הכירו בישו? רן
  • 00:31
  • 03.07.12

ואולי זה שבתמונה זה ישו?
למה לא מראים את הציור עם השועלים והלפידים? אז זו באמת הוכחה שזה שמשון!!!

38 שועלי שמשון ? Dr Gruber
  • 00:33
  • 03.07.12

היו תנים הלכה למעשה . כמו גם השועלים המחבלים בכרמים.

39 מי החליט שהדיוקנאות הן של נשים? סביר יורת שהדיוקנאות הן של גברים.  (לת) דפנה
  • 00:49
  • 03.07.12

40 העם היהודי הוכחד כמעט אתנית בימי בית 2 רק אלה שעזבו עם בית 1 נשארו במקור  (לת) מדובר באחת מהכתות שיווניות ההליניסטיות ששילבו מקדש פגאני עם יהדות שילוב יפה
  • 00:52
  • 03.07.12

41 It is only another narrative, don't get excited. The Arab (so called Palestinian) narrative is that this mosaic was fabricated by Jews from the nearby settlement. So, which narrative will win? The truth doesn't exist anymore. How convenient Ehud
  • 00:58
  • 03.07.12

Narratives, that's all that's left. If you repeat the biggest lie enough times, it becomes truth. Right? I am sure many enlightened self-hating "academics" (as they think of themselves, I don't personally think they deserve the title) are now cringing in discomfort and working on a new self-hating explanation for the inconvenient truth

42 מה שמחה את היהודים מהארץ יותר מכל היו המיסים שלא מוסלמים אולצו לשלם וגרמו להגירת היהודים שעסקו בחקלאות לספרד  (לת) רואה הכל
  • 06:58
  • 03.07.12

43 לדעתי מדובר בדיוקן עתיק של אלעזר שטרום.  (לת) שבואל האפרתי
  • 08:24
  • 03.07.12

44 זה לא "פסיפס באיכות גבוהה מאוד" זה פסיפס באיכות סבירה. איכות גבוהה מאוד אפשר לראות לדוגמא בפסיפס הוילה בציפורי.  (לת) עידן
  • 11:00
  • 03.07.12

45 אנשי רשות העתיקות גנבו לג'ודי מגנס את התגלית. מעשה לא חברי  (לת) סתיו
  • 18:27
  • 03.07.12