שרידי בית כנסת מפואר מתקופת התלמוד התגלו בגליל

בבית הכנסת, שנתגלה בחרבת חוקוק, נמצאה רצפת פסיפס מרשימה ובה תיאור מקראי של עלילות שמשון בספר שופטים

שרידי בית כנסת מפואר מתקופת התלמוד ובו רצפת פסיפס מרשימה, התגלו בחרבת חוקוק שבגליל התחתון. האתר, בו שכן בעבר ישוב יהודי, נמצא מעל חופה הצפון-מערבי של הכנרת, סמוך לקיבוץ חוקוק.

בית הכנסת, שנחשף בחפירות המתנהלות במקום, מתוארך לתקופת התלמוד (המאות ה-6-4 לספירה, התקופות הרומית-המאוחרת והביזנטית). על קיומו של בית כנסת עתיק בחרבת חוקוק ידוע מעדותו של רבי אשתורי הפרחי בספרו "כפתור ופרח" מהמאה ה-14, ומסקרים ארכיאולוגיים שנעשו בעבר בחורבה. בסקרים נתגלו פריטים ארכיטקטוניים מעוטרים, האופייניים לבתי הכנסת המפוארים שנבנו בגליל בתקופת התלמוד. עם זאת, רק במהלך החפירה הנוכחית נחשף חלק ממבנה בית הכנסת, הכולל קיר מפואר בנוי אבני גזית גדולות ורצפת פסיפס.

"גולת הכותרת של התגליות בעונה הנוכחית היא רצפת פסיפס צבעונית באיכות גבוהה מאוד, הסביר ד"ר דוד עמית מרשות העתיקות, השותף בניהול החפירה. "הפסיפס כולל תיאור מקראי של שמשון הגיבור ושני זוגות שועלים שלפיד בוער נקשר בין זנבותיהם, כמתואר בעלילות שמשון בספר שופטים (פרק ט"ו). כמו כן, נחשפה בפסיפס כתובת בעברית, בתוך מדליון המעוטר משני צדדיו במדליונים קטנים ובהם תיאורים מרהיבים ביופיים של ראשי נשים. בכתובת, שחלק ניכר משש שורותיה נמצא פגוע, ניתן לשחזר ברכה לאלה המקדישים את עמלם למצוות ומעשים טובים: "...בכל מצותכן יהא עמלכן...שלום".

גם התל של העיר חוקוק, שהיתה עיר כוהנים בנחלת שבט אשר, זוהה על גבעה סמוכה, הנישאת מעל שרידי היישוב חוקוק של ימי המשנה והתלמוד. היישוב הוזכר בתלמוד הירושלמי בזיקה לתנאים ולאמוראים שפעלו בו.

בסוף השבוע האחרון הסתיימה עונת החפירות השנייה שארכה כחודש, בהנהלתה של פרופ' ג'ודי מגנס מאוניברסיטת צפון קרוליינה, ובסיוע ד"ר דוד עמית ושועה קיסילביץ מרשות העתיקות. החפירה נתמכת על ידי מספר אוניברסיטאות בארצות הברית ובקנדה ומשתתפים בה חוקרים וסטודנטים ממוסדות אלה.

תגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
  1. 45
    אנשי רשות העתיקות גנבו לג'ודי מגנס את התגלית. מעשה לא חברי
    1. גם אני שמעתי כך, שמדובר במחקר פרופ' מגנס שרשות העתיקות "גנבה אותה ממנה"
    2. מגנס חופרת באתר כבר שלוש עונות. מהיכן צצה חבורת רשות העתיקות. התנהגות דוחה!
  2. 44
    זה לא "פסיפס באיכות גבוהה מאוד" זה פסיפס באיכות סבירה. איכות גבוהה מאוד אפשר לראות לדוגמא בפסיפס הוילה בציפורי.
    1. מה יש לך? רק חשפו חלק ממנו. לך תדע מה עוד יגלו
  3. 43
    לדעתי מדובר בדיוקן עתיק של אלעזר שטרום.
  4. 42
    מה שמחה את היהודים מהארץ יותר מכל היו המיסים שלא מוסלמים אולצו לשלם וגרמו להגירת היהודים שעסקו בחקלאות לספרד
  5. 41
    It is only another narrative, don't get excited. The Arab (so called Palestinian) narrative is that this mosaic was fabricated by Jews from the nearby settlement. So, which narrative will win? The truth doesn't exist anymore. How convenient

    Narratives, that's all that's left. If you repeat the biggest lie enough times, it becomes truth. Right? I am sure many enlightened self-hating "academics" (as they think of themselves, I don't personally think they deserve the title) are now cringing in discomfort and working on a new self-hating explanation for the inconvenient truth

  6. 40
    העם היהודי הוכחד כמעט אתנית בימי בית 2 רק אלה שעזבו עם בית 1 נשארו במקור
  7. 39
    מי החליט שהדיוקנאות הן של נשים? סביר יורת שהדיוקנאות הן של גברים.
    1. הכיתוב הוא בלשון נקבה
  8. 38
    שועלי שמשון ?

    היו תנים הלכה למעשה . כמו גם השועלים המחבלים בכרמים.

    1. זה שהכוונה בשם 'שועל' לבעל-חיים אחר לא נותן אישור להתעללות בהם.
  9. 37
    העיגול סביב ראשו מזכיר יצירות של קדושים נוצריים, סתם רעיון, אוליי מדובר במקום של הנוצריים הראשונים (שכידוע היו יהודים), לפני שהרומאים הכירו בישו?

    ואולי זה שבתמונה זה ישו?
    למה לא מראים את הציור עם השועלים והלפידים? אז זו באמת הוכחה שזה שמשון!!!

  10. 36
    שד ההסטוריה הפלשתינית

    זהו מקדש פלסטיני עתיק שהוקדש לנשים שהידיות . מהתקןפה שהפלסטינים היו בעצם היהודים , כבר אז היינו פליטים ולכן מגיעה לנו זכות השיבה

  11. 35
    תגלית יפה ומרגשת מאוד. נפלא ומרגש לראות שדמויות נשים עיטרו בתי כנסת. אינני יכול להעלות על דעתי תופעה כזאת ביהדות החשוכה והעלובה שיש כיום (אפילו אצל הקונסרבטיבים לא זכורה לי תופעה של שימוש בדמויות נשים לקישוט בית כנסת). מרגש גם לראות שאסתטיקה בכלל היתה חשובה לעברים הקדמונים בניגוד לכיעור שזועק מכל בית כנסת כיום. מי יודע אולי פעם נזכה שגם בישראל תתחדש העבריות הרעננה והבלתי גלותית הזאת. לא כנעניות (ברוח התנועה הכנענית ומנהיגיה רטוש, אמיר וכו') אלא עבריות המחוברת לחזון מונותיאיסטי והומניסטי ששיויון וכבוד אמיתי לאישה הם מעיקריה ושיופי ואסתטיקה חשובים לה.
  12. 34
    שמירה חמושה על האתר לפני שהחרדים ישמידו אותו

    מקסימום שבוע עד שכוחות החושך משמידים את המקום

  13. 33
    היכן היפהפיות במוזאיקה? למה להסתיר? האם מי מהן יפה ואקזוטית כמוני?
  14. 32
    איפה השועלין עם האבוקות?

    למה מראים לנו רק פורטרט של שמשון הדומה לירון ברלד?

  15. 31
    "לא תעשה לך פסל וכל תמונה"

    איך "לא תעשה לך פסל וכל תמונה" מתישב עם דיוקנאות אדם בתוך בית כנסת? בטוחים שזה בית כנסת ולא איזה מועדון ביזנטי מפואר למוזמנים בלבד (-:

    1. צא ולמד

      בתקופה זו (תקופת התלמוד) א, הגליל היה מאוכלס ביהודים
      דבר הממוטט את הטענה שישבו כאן רק ערבים ולכן קיים רצף היסטורי - אומנם מקוטע,
      ב, היהודים שחיו כאן בתקופה זו ונהלו חיי קהילה בעלת גוון דתי
      (אי אפשר היה אחרת) היו פתוחים מתקדמים וחכמים יותר מחבורות החרדים הקיצוניים הנבערים והפרזיטים החיים עמנו היום, היה להם יחס לתרבות ולאומנות וליופי ויחד עם זה התפללו בבתי כנסת, הכל עניין של פרשנות לא "עבדו" לאלילים פשוט ידעו לזרות את המוץ מן התבן דבר אפשרי גם היום.

    2. ועדיין זו שאלה מעניינת וחשובה. הפסיפסים המוכרים לי מעוטרים כולם ביבול חקלאי או בעלי חיים. גם אני הופתעתי מאוד לראות דמויות על פסיפסים. אם יש בין הקוראים מי שיכול להוסיף על העניין (ולא באופן קנטרני), אשמח
  16. 30
    אני מחכה לספר "איך ומתי הומצא הפסיפס"
    1. איך ומתי הומצא הפסיפס היהודי.

      ואגב - לא בטוח שהאומנים יהודים. בבית הכנסת בטבריה (שחולל ע"י חרדים!) ברצפת הפסיפס המזלות כתובים בכתב ראי. שתי אפשרויות לגבי יוצר הפסיפס: נוכרי או דיסלקטי.

    2. גדולללללללללללללללללל
  17. 29
    במו ידינו, כמו הולילנד - כרישי נדלן עומדים להרוס את עין כרם!!! הצילו את הכפר!!
  18. 28
    This is Balestinian house
  19. 27
    תיאורים של ראשי נשים. טפו!!!

    זה היה בטח "בית כנסת" רפורמי.

    1. גם המוסלמים ציירו פעם נשים מלאות עם חזה גדול.

      בירדן יש את קאסר אמרה. בית תפילה עם פרסקו של נשים בגזרה מחמיאה של חזה גדול ויפה. זה מהתקופה המוסלמית הראשונה לפני שחליטו שאסור לצייר אנשים. חבל שאין בארץ מקום כזה. המבנה שרד בירדן כי היה במקום נידח במדינה נידחת שהמוסלמים שהרסו מבנים כאלה - פשוט לא הגיעו אליו.

  20. 26
    גילוי יפה

    באמת גילוי יפה, חבל שחרדים יהרסו הכל בפחות משבוע

  21. 25
    זה מזמן הופרך בזמן שישנת, 1
  22. 24
    איזה יופי!

    ולימנים שעוד יגיבו כאן "הנה הוכחות שהינו כאן לפני הפלסטינים" אומר: למה אתם חסרי ביטחון עצמי? הוכחות לבית ראשון יש במוזיאון באיסטנבול. מציבת השילוח. אנחנו לא צריכים עוד הוכחות. צריכים רק עוד אתר יפה בשביל לטייל בארץ.

  23. 23
    עכשיו יבואו צאצאי הכוזרים לובשי השחור עטורי הזקן,,ובשם אלוהי השקר יהרסו את ההיסטוריה !
  24. 22
    יכול להיות שזה לא יהודי או חצי יהודי ..ציורי נשים ודיבור בשבחן בבית מדרש תלמודי זה לא מתאים

    אי אפשר לדעת באמת מה זה ..זה גם יכול להיות בית בושת או חדר הנצחה שלם לגבירה מקומית ולאמא שלה ושמשון הוא בכלל איזה דוד שגידל שועלים, אותן אגדות אגב משתפות גם לתרביות אחרות גם להם היה שמשון ותיבת גילגמש,, אם מישהו מהעתיד יחפור את התקופה שלו יכולים להיות לו מלא הסברים לסופרטנקר,,הוא יחשוב שהיינו אומה של כבאים דגולים.

  25. 21
    חבל החרדים ישחיתו עוד מעט את המקום
    1. כל בעל ממון יעשה בהן כרצונו!! הצילו את עין כרם!! קפה הלל כבר הרס!!
    2. התכוונת כנראה למוסלמים-כמו באפגניסטן או טימבוקטו
    3. או הבדואים
  26. 20
    למה אין לשמשון זקן ופאות?

    בציור מתקופת התלמוד, ציפיתי ששמשון יופיע עם שטריימל וקפוטה ,ולכל הפחות זקן ופאות. איזו אכזבה!

    1. ברור שהשטריימל לא מתקופת התלמוד השטריימל זה המצאה של 200 שנה האחרונות ע''פ החסידות ,לגבי הפאות והזקן אם תתבונן טוב תראה שהם אכן קיימים
    2. זה פסיפס, ולא ציור. אשה, ולא שמשון. דביל
    3. שמשון הרי היה נזיר ובהיותו נזיר הוא לא גילח את שערו מעולם כך שהאיש בתמונה כנראה לא שמשון , כי לשמשון האמיתי היה זקן ופאות ארוכים
    4. שאלות למגיבים

      ראשית, המורה ללשון, תודה על התואר "דביל". אני מקווה שאת לא מדברת כך בבית-הספר. לעצם העניין, גם פסיפס של אישה בבית כנסת חרדי זה מאכזב, לא?
      למימיק, תודה על השיעור בהיסטוריה. הייתי בטוח שאת השטריימל קיבל משה רבינו יחד עם הלוחות.
      לסימון, זה שלשמשון "האמיתי" היו זקן ופאות אתה יודע מהיכן? כי פגשת אותו?! או אולי כי כתוב? כי הרי אם כתוב, זה בטוח נכון!

    5. הדביל הרוויח את התואר ביושר!
  27. 19
    יפהפה. אבל האם כל ההתיישבות המפוארת הזו בתקופה הביזנטית לא מפריכה את הטענה שהרומים גירשו את היהודים מהארץ?
    1. זה דוקה מוכיח שהייתה התיישבות יהודית בארץ לאורך כל שנות הגלות, דבר זה ידוע לכול מי שקצת מכיר את ההיסטוריה היהודית, הרמב"ם כתב בספר המצוות (עשה קנג): "ואני אוסיף לך באור. אילו איפשר דרך משל שבני ארץ ישראל יעדרו מארץ ישראל, חלילה לאל מעשות זאת כי הוא הבטיח שלא ימחה אותות האומה מכל וכל".... הרי הרמב"ם כותב לגבי היעדרות מוחלטת של יהודים מארץ ישראל בזמן מן הזמנים "חלילה לאל לעשות זאת"
    2. לא מפריכה כלל

      הרומאים מכרו רבים מהיהודים לעבדות בחוץ לארץ לאחר המרד הגדול ולאחר מרד בר כוסבה, וגם יצרו לאחר מכן תנאים קשים מאוד לחיי היהודים בארץ ישראל שלא הותירו לחלקים גדולים מהאוכלוסיה היהודית ברירה אלא לגלות מהארץ.
      שרידי היישובים הנמצאים בחפירות אינם אלא שרידים לנוכחותו של מיעוט קטן מהעם היהודי, שרוב רובו היה כבר בגולה באותה תקופה.

    3. נו היו כמה יהודים, מה זה אמור להגיד? אתה מנסה לקשור כל דבר ללאמנות של המאה ה 19
    4. רעידות האדמה של שנת 749 , 1033 , ונוספות יחד עם הטבח שביצעו הצלבנים תרמו גם הם לחורבן
  28. 18
    התנ''ך חי וקיים עם ישראל לנצח נצחים
  29. 17
    כיצד יכוולים הרבנים היום להסביר את תופעת הפסיפסים (הנהדרת הזו) בתקופת התלמוד בשעה שהחרם "לא תעשה לך כל פסל ומסכה" היה בבחינת "ייהרג ובל יעבור".. גם בציפורי נחשפו פסיפסים כאלה בבית הכנסת. הגליל המתייוון כנגד יהודה החרדלית?
    1. לא, בכל תקופה ותקופה יש פירושים שונים לדיבר הספציפי הזה

      כשעוברים על העם היהודי גלי פונדמנטליזם וקנאות חשוכה, מפרשים את הדיבר לחומרה, כלומר - מנתצים פסלים, מסיכות ולא משתשמשים בהם כלל.
      כשהגלים מתמתנים, מפרשים את הדיבר באופן פתוח יותר - כלומר ציורי ופסלי דמויות אכן נוצרים בארץ בידי יהודים ואולם לא משתחווים או עובדים אותם.
      ובקשר לשאלתך הראשונה: לא תוכל לקבל הסבר מרבנים משום שרובם מהווים חלק ניכר מהצביעות שאופפת את הבעיה הזאת כענן אפל. כיום אנחנו מצויים בתקופה החשוכה והפונדמנטליסטית מכולם: מצד אחד עומדים אנשים במדי שחור לבן שמנתצים ומשחיתים בכוונה פסלים ופסיפסים בעוד שהם עצמם עובדים עבודה זרה כלפי אדמוריהם (כל תפיסת החסידות המעוותת גורסת שיש אנשים מורמים מעם, חצי אלוהיים שאותם יש להעריץ ולעבוד). ועדיין לא דיברנו על כל תעשיית התמונות של הצדיקים

    2. זה הכל עניין של כמה כסף. לכל דבר מחיר. כמו בהוצאת תעודת כשרות.
  30. 16
    מדהים במיוחד הכתובת בעברית שנמצא ,זה מחזק את הציונות לשמאלן שכמוני
  31. 15
    מדהים איך הישוב בארץ מתחדש מעל היסודות של הישוב העברי הקדום יותר ואפשר גם להמליץ על צוות השיחזור ששיחזר את ריצפת הפסיפס בטבחה הסמוכה ויש סברה שהריצפות נעשו באותן שנים לפי אותה טכניקה של בעלי מלאכה ממצרים
  32. 14
    איזה יופי!
  33. 13
    אולי כדאי להוציא תיקון לספרך האחרון לגבי קיום יהודי בארץ ישראל?
    1. העובדות מעניינות אותי כקליפת השום. "העם היהודי" הומצא לפני מאה שנים ע"י הציונים. סוף פסוק!
    2. אני מבקש לקרוא את הספר ולהבין אותו

      זנד לא טוען שלא היו יהודים מעולם, אבל הקבוצה של פולנים, תיימנים, מרוקאים ואיטלקים שקוראים לעצמם יהודים הם אולי בעלי זיקה לדתם של אותם יהודים מארץ יהודה, אבל הם עם חדש.
      הספר גם מתעקש שלא הייתה הגליה רומית ליהודי הארץ, ולכן הממצא הארכאולוגי מאמת את טענות הספר, שיהודי יהודה וא"י נותרו בה, אך איבדו את לאומיותם (או לא פיתחו אותה במקביל לעמים באירופה).

  34. 12
    we were jews

    We were believe and following Jewish religion and Christianity when it came. part of the population of the region followed by Christianity and after that Islam religions, Judaism is a religion, not nationality, most Sephardi Jews are of Arab origin

    1. הערבים באו מערב הסעודית

      וכשיהודים בנו את בית הכנסת המדובר, אבותיך הערבים הקימו אוהל בחצי האי ערב

  35. 11
    תודה
  36. 10
    רגע רגע.. אבל שלמה זנד אמר..

    שאין דבר כזה רצף יהודי - הלא כן? מה קרה לעיתון הארץ שככה בוגד בערכיו?

    1. כדג אתה מאוד אינטיליגנט. לא ברמה אנושית - אבל עדיין....
  37. 9
    הנה עוד אתר

    שאנשים לאומנים יוכליו להרוס.....

  38. 8
    שיהיה לחרדים עוד משהו להשמיד
  39. 7
    תעמולה ציונית זולה
    1. ממתי עובדות חיות מהשטח זה ולא ספקולציות תעמולה??
  40. 6
    כמה זמן עד שהדוסים יחריבו את הפסיפס?

    ניחוש: יותר מהר משלקח לטליבאן להחריב את אוצרות הבודהיזם באפגניסטן.

  41. 5
    גם מהישוב הנוכחי בארץ ישראל ישארו בקרוב רק פסיפסים וחורבן חורבן חורבן,,,
  42. 4
    לא בית כנסת ולא בטיח. זה מסגד פלסטיני עתיק מתקופת הפליסטנוזאיקון, מהתקופה שבה הפלסטינוזאורוסים הילכו על אדמת פלסטין (לפני שהוכחדו כתוצאה מפגיעת יהודוריט קולוניאליסטי אכזר)

    לא בית כנסת ולא בטיח. זה מסגד פלסטיני עתיק מתקופת הפליסטנוזאיקון, מהתקופה שבה הפלסטינוזאורוסים הילכו על אדמת פלסטין (לפני שהוכחדו כתוצאה מפגיעת יהודוריט קולוניאליסטי אכזר).

    יאסר עבד ביילין,

    גדודי חללי נעמי חזן

    1. הפלסטינים הם צאצאיהם של היהודים שלא היגרו מיהודה בתקופה הרומית

      זוהי עובדה ארכיאולוגית שיש לה אישוש גנטי.

    2. הפסטינים ברובם הם פועלים חורנים מסוריה

      תקראו את מחקריו של ד"ר אבינרי. מרבית הפלסטינים היום הובאו לארץ ע"י הבריטים בימי המנדט לעבודות שחורות, בעיקר מחורן בסוריה (מכאן המושג "עבודה חורנית", לא מקצועית), אך גם מירדן ומצרים. נכון, בין "הפלסטינים" גם צאצאי ישראל שנאלצו להתאסלם.
      (אפילו הרמב"ם היה אנוס שהוצג כמוסלמי בציבור המצרי. מי שלא הסכים להתאסלם - הוענש קשות). שמות פלסטינים נזכרים בתנ"ך (למשל בני הימן).

    3. מדוייק באופן חלקי - אתה מדבר על מיעוט אשר מרוכז באזור נצרת (ערבים נוצרים שהיו פעם יהודים והתנצרו) וכן על אזור הכפרי של דרום הר חברון.

      רוב הפלסטינים וערביי ישראל של היום הם צאצאים של מהגרי עבודה שהגיעו לכאן בשלהי התקופה העות'מנית.

    4. דרום הר חברון? משם בדיוק אחיהם (אנחנו) מפנים אותם. איך שהמעגל נסגר בטבעת חנק!
  43. 3
    מתי יימצא בסיס צה"ל מתקופת התלמוד?

    כנראה שבעם ישראל תמיד היו בתי כנסת. צבא - לא תמיד

    1. מרגש לראות אותיות בעברית בנות 1700 שנים על רצפת פסיפס בישראל.
    2. "צבא - לא תמיד"? מישהו ממש שוקד על לימודי תנ"ך...

      קרא בהזדמנות ספר יהושע. שופטים. תגלה שצבא היה הרבה לפני שהתחילו בתי הכנסת

    3. וכמו שכבר אמר הרמב"ם, בגלל שלא התגונן ישראל על ידי צבא וטקטיקה, חרב בית המקדש וגלה ישראל מארצו.
  44. 2
    תוך שבוע חרדים מפרקים את פסיפס
  45. 1
    אתם רומזים בעיתון הארץ שחיו יהודים בפלסתין לפני 1948?

    זה קצת סותר את הטענה שהערבים היו פה לפני כולם והם האדונים היחידים פה.

    1. גיחי גיחי