המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שחזרו סיסמה

נחשף פפירוס שרומז כי ישו היה נשוי

בכתב יד קטן מהמאה ה-4 לספירה נכתב שישו אמר את המילה "אשתי". האם הוא ילבה את הוויכוח על חייו של ישו ועל הדרך שבה צריכים ללכת ממשיכיו?

פיסת פפירוס עתיקה שנחשפה לאחרונה ובה נרמז כי ישו היה נשוי עשויה ללבות את הוויכוח על נישואים בקרב כוהנים נוצרים. היסטוריונית מאוניברסיטת הרווארד, המתמחה בתקופת ראשית הנצרות, הציגה אתמול (שלישי) את הפפירוס, שלדבריה נכתב במאה הרביעית לספירה. בין השורות הכתובות עליו בקופטית, ניתן למצוא משפט שמעולם לא נראה בכתב עד כה: "ישו אמר להם 'אשתי'".

פיסת הפפירוס הדהויה קטנה מכרטיס ביקור. בצדה האחד יש שמונה שורות כתובות בדיו שחורה, שאפשר לקרוא אותן בזכוכית מגדלת. מתחת לשורה שבה נכתב שלישו היתה אשה, הפפירוס מכיל עוד משפט מעורר מחלוקת האומר לכאורה: "היא תוכל להיות תלמידתי".

התגלית פורסמה אתמול בוועידה בינלאומית של מומחים לכתבים קופטיים ברומא על ידי ההיסטוריונית קרן קינג, שפרסמה כמה ספרים על ממצאים של ספרי בשורה חדשים. המקור של פיסת הפפירוס נותר בגדר מסתורין משום שבעליה ביקש לשמור על אלמוניותו. עד לפרסום אתמול, הציגה קינג את פיסת הפפירוס רק לחוג קטן של מומחים לפפירולוגיה ובלשנות קופטית. כל המומחים הגיעו למסקנה שלא סביר שמדובר בזיוף, אולם היא ועמיתיה אמרו כי הם רוצים לשמוע דעה של מומחים נוספים.

פיסת הפפירוס הכתובה בקופטית
פיסת הפפירוס הכתובה בקופטית. צילום: רויטרס

אף על פי ששאלות רבות טרם קיבלו מענה, התגלית עלולה להצית מחדש את הוויכוח אם ישו היה נשוי, אם מרים המגדלית היתה אשתו ואם היתה לו תלמידה. הוויכוחים הללו התעוררו כבר במאות הראשונות של הנצרות אולם הם רלוונטיים גם לימינו, שעה שמתחולל דיון על מקומם של הנשים והגברים הנשואים בכהונות הדתיות.

הוויכוח ער במיוחד בכנסייה הקתולית. למרות הקריאות לשינוי, מתעקש הוותיקן שלא לפתוח את תפקידי הכמורה בפני נשים וגברים נשואים - בגלל הדוגמה האישית שקבע ישו.

ההיסטוריונית קרן קינג עם פיסת הפפירוס
ההיסטוריונית קרן קינג עם פיסת הפפירוס. צילום: רויטרס

קינג מזהירה שאין לראות בתגלית הוכחה שישו, הדמות ההיסטורית, אכן היה נשוי. הטקסט נכתב ככל הנראה כמה מאות שנים לאחר מותו. לדבריה, כל הספרות הנוצרית העתיקה והמהימנה מבחינה היסטורית אינה מזכירה סוגיה זו כלל.

ואף על פי כן, התגלית מרגשת מפני שזהו המסמך העתיק הראשון שמוכר לנו שמתייחס לישו המדבר על אשתו. היא מספקת עוד הוכחה לכך שכבר בתחילת הנצרות ניטש הוויכוח אם ישו היה רווק שמתנזר מיחסי מין או שמא נשוי, ובאיזו דרך על ממשיכיו ללכת.

"פיסת הפפירוס רומזת לכך שבתחילת הנצרות התקיימה מסורת שלפיה ישו היה נשוי. אנחנו יודעים שבמאה השנייה התגלעה מחלוקת בסוגיית נישואיו של ישו, שהיתה כרוכה גם בוויכוח אם הנוצרים צריכים להתחתן ולקיים יחסי מין", אומרת קינג.

לקינג נודע על "האוונגליון של אשתו של ישו", לפי איך שהיא מכנה זאת, כאשר קיבלה ב-2012 דוא"ל מאספן פרטי שביקש ממנה לתרגם את פיסת הפפירוס. קינג, בת ה-58, המתמחה בספרות קופטית, היא האשה הראשונה הנושאת בתואר האקדמי העתיק ביותר במדינה: פרופסור לתיאולוגיה בהוליס קולג' בהרווארד. היא כתבה ספרים על הבשורה על פי יהודה איש קריות, הבשורה על פי מרים המגדלית, על גנוסטיקה ועל הנשים בעת העתיקה.

הבעלים של פיסת הפפירוס, שברשותו אוסף של פפירוסים ביוונית, קופטית וערבית, אינו רוצה שיתגלו שמו, לאומיותו או מקום מגוריו, שכן הוא "אינו רוצה שיציקו לו אנשים המעוניינים לקנות את פיסת הפפירוס".
 

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 אז ל"אלוהים" היה צורך ביחסי אישות עם בת אנוש, ומטורפת (נאמר שהוא גירש ממגדלנה שבעה שדים)?....  (לת) א
  • 06:01
  • 19.09.12

02 במגילות שנתגלו שנאג חמאדי במצרים ב- 1945 יש רמזים עבים נוספים לכך שמרים המגדלית היתה הרבה יותרמאשר תלמידתו מעריצתו של ישוע.  (לת) ציוני
  • 06:03
  • 19.09.12

03 מה מותר ישו ממשה ועד מוחמד אשר היו נשואים  (לת) באבא שאנודה
  • 06:20
  • 19.09.12

04 אני מאמין שהממצאים האלה הם שקר אחד גדול  (לת) נוצרי
  • 06:32
  • 19.09.12

05 ישוע היהודי שחי במאה ה1 לספירה היה יהודי ממזר נקודה ,לא סתם אומרים יממזר ,ממזר הוא אדם פיקח .מרים הבתולה עלק הביאה את ישוע לעולם בזמן שהייתה נשואה ליוסף הנגר מנצרת .בסהך הכל עוד סיפור פשוט של משפחה מתוסבכת לחלוטין .נ.ב אם מרים הייתה בתולה איך לישוע היו אחים לפני הולדת ישוע מבית לחם .  (לת) יהודי אותנטי
  • 06:36
  • 19.09.12

  •   עברי דבר עברית. שמו בעברית הוא ישו ( כיום רק בפי מיסיונרים ואוהדיהם: ישוע)  (לת) שמעון יפה-נוף
    • 11:19
    • 19.09.12

  •   דווקא אומרים שהיהודים האותנטיים היו פעם חכמים גוי אותנטי
    • 18:02
    • 20.09.12

    יתכן שליוסף היתה אשה נוספת, חשבת על זה חכמיקו?

06 אם כבר מתרגמים כתבה קיימת במקום להכין כתבה משלכם, מדוע תרגום חלקי ומקוצר? למה לא לתרגם את הכל? במיוחד חבל שאינכם מזכירים את מעורבותו של פרופ' אריאל ששה-הלוי מהאוניברסיטה העברית שמוזכר בכתבה המקורית  (לת) קורא ביקורתי
  • 06:41
  • 19.09.12

07 לא מתאים לעיתון רציני כ"הארץ" לכנות את ישוע בן יוסף כ"ישו", שהוא שם גנאי.  (לת) יוסי
  • 06:50
  • 19.09.12

  •   לא מתאים לאדם רציני לכנות את ישו (שם ניטראלי) בשם "ישוע" שמקובל כיום רק בין מסיונרים ואוהדיהם ושונאי יהדות. לתוספת ראשי התבות , יש"ו , יש שני הסברים או נוהג כלפי זרים , או תיקוה למחיית שיטתו והדת שנוסדה ממנו.  (לת) ד"ר גדעון ארליך
    • 11:04
    • 19.09.12

  •   אדוני היקר אתה מפגין בורות. השם ישו הוא הגרסה הגלילית של השם ישוע שנהג ביהודה; זאת בגלל שבגליל לא הגו את האות הגרונית עין בסוף המילה  (לת) אלון
    • 12:05
    • 19.09.12

  •   תצביע לי על המקור. אשמח לדעת שאני טועה.  (לת) יוסי
    • 13:10
    • 19.09.12

  •   כי מה לאשכנזים אירופאים קלאסים לישוע השמי מזרחי .  (לת) הכוזרי מהים הכספי
    • 14:54
    • 19.09.12

  •   וואלה לא ידעתי! לך תלמד לפני שאתה מגלם את הבורות עצמה, עלאק גרסה גלילית  (לת) אילן
    • 15:02
    • 19.09.12

  •   מה הקשקוש הזה, "ד"ר ארליך"? השם ישו איננו מוכר במקורותינו כלל , לעומתו השם ישוע מופיע לעתים מזומנות בטקסטים שלאחר החורבן הראשון (בספר עזרא לבד הוא מופיע כ 15 פעמים). אם אכן חי במאה הראשונה יהודי גלילאי שכינס סביבו יהודים והטיף להם, הסיכוי שקראו לו בשם ישו שווה לסיכוי שקראו לו פרדיננד. ולראשי התיבות הניבזיים יש רק משמעות אחת ויחידה: יש"ו = ימח שמו וזיכרו .  (לת) אחד העם
    • 14:52
    • 24.09.12

08 איזה בעסה  (לת) נזירה בת 65
  • 07:05
  • 19.09.12

09 "לישו היה אשה...",מי זה לעזאזאל לישו ?! חיפשתי בויקיפדיה ולא מצאתי שום לישו,ובטח לא אחד שהיה אשה. סמי מפ"ת
  • 07:20
  • 19.09.12

עברית-חיגרי שק.

10 אימו חשבה שהוא אלוהים, שעה שאישתו חשבה שהוא שטן והיתה מוכנה לצלוב אותו כל ערב מחדש  (לת) בריאן כוכב עליון
  • 07:37
  • 19.09.12

11 "אימו חשבה שהוא אלהים, שעה שאשתו אמרה לו שהוא שטן, והיתה מוכנה לצלוב אותו כל ערב מחדש"  (לת) מרכוס פינת מתתיהו
  • 07:39
  • 19.09.12

12 חבל שהם לא החליטו על איסור מוחלט לקיים יחסי מין - היינו נפטרים מהרבה צרות  (לת) רפי
  • 07:57
  • 19.09.12

13 מאמר מלא שינאה - ברגע שמשתמשים בביטוי ישו אז התכלית של הכותב נחשפת באופן מידי אבג
  • 08:04
  • 19.09.12

דרך אגב: רק בכניסייה הקתולית הלטינית הכוהנים לא נושאים, בשאר הכניסיות ואפילו קתוליות מהם (הכנסייה המרונית, היוונית קתולית) הכוהנים כן נושאים

  •   איסור הנישואים בכנסיה הרומית קתולית הוא מהמאה ה 12 לאבג
    • 09:44
    • 19.09.12

    הסיבה לכך שהכנסיות המזרחיות לא מחייבות את כוהני הדת בצליבט היא שגם הכנסיה הרומית קתולית לא חייבה זאת, עד המאה ה 12. עד אז כיהנו גם אפיפיורים נשואים. הכמורה הזעירה הורשתה להנשא גם אחרי הנהגת דרישת ההמנעות מנישואים, אך רק כמרים ללא משפחה משלהם יכלו לטפס במעלות הכמורה, לבישוף ומעלה. הסיבה האמיתית כנראה לאיסור על כמרים להנשא היא שאלת הירושה, לכמרים אין רכוש משלהם והם מתגוררים ומתפרנסים מהקדש הכנסיה. אגב, שאלת הצליבאט היא זו שזרזה את הרפורמה והניעה כמרים קתולים כדוגמת הולדריך צווינגלי בציריך שהחליט לשאת את פילגשו ( לרוב הכמרים היתה סוכנת בית שמילאה גם את צרכיהם האנושיים לחיבה ולהמשכיות). איסור הנישואים בעוכרי הכנסיה היום, כי נוצר מחסור בכמרים במערב וקהילות רבות באירופה מייבאות כמרים ממדינות העולם השלישי, שם עדיין יש גברים המוכנים לוותר על נישואים עבור פרנסה מובטחת ככוהן דת קתולי. בעיירה קטנה בטירול סיפרו לנו שהכומר שלהם שכבר עבר את שנתו השמונים משרת בשלוש קהילות שונות, מחוסר כוח אדם צעיר. אין מצליחים למצוא לו מחליף.

  •   ברגע שמשתמשים בביטוי ישוע אז התכלית של הכותב נחשפת באופן מיידי ח
    • 10:01
    • 19.09.12

    2000 שנים של רדיפות מהכנסיה הכתולית נתנה לנו את הפריבילגיה להתגונן מהשיווק הכתולי. (וגם ב"אנגלית" אומרים חזוס).

  •   שינאה? איפה? דהו
    • 10:12
    • 19.09.12

    בנוגע לשם ישו: החוקר דוד פלוסר מסביר כי צורת השם ישו מקורה ביהושע המקראי, שם שקוצר בסוף ימי בית שני לישוע (וכך הוא מופיע בתרגומי הברית החדשה לעברית). "הצורה 'ישו' היא קיצור נוסף המתועד במקורות יהודיים מוקדמים" (פלוסר, "ישו", הוצאת מאגנס, 2009). אם כן, הטענה כי השימוש בשם ישו נובעת משנאה או בוז לנצרות מקורה בבורות.

  •   המגיב צריך לשמש כאורים ותומים לעיתונאי אלכסנדר
    • 11:43
    • 19.09.12

    ולאבג : אתה צודק צריך לכתוב ישוע , אבל "ישו" השתרש גם ללא כוונה לפגוע .

14 זיוף עתיקות הוא זיוף של היסטוריה. חייבים לחסל הסחר בעתיקות.  (לת) רחל
  • 08:11
  • 19.09.12

15 בוא נתחיל מזה כי הכתבה אין לה קשר לסוגיה של נישואין של כוהנים קתוליים מכיוון שבכנסיות המזרחיות הקתוליות (שגם כן שייכות לכס הקדוש) כוהנים יכולים להתחתן לפני שהם הופכים להיות כוהנים- לכן אין בעיה תיאולוגית, ונכון שיש וויכוח בריא לגבי נישאין של כוהנים קתולים בכנסייה הלטינית. ולדעתי זה הולך להיות מאושר במוקדם או מאוחר. כרגע הסיפור עם הפפירוס שנתגלה בינתיים נראה כי זה חובבני גם התרגום, כי מי שמכיר את העובדות ההיסטוריות ירגיש כייש הרבה ניגודים וסטירות. לכן מציע לכולם לחכות למחקר מקיף ואמין. אני אישית סבור שזה חרטא ברטא  (לת) נוצרי
  • 08:23
  • 19.09.12

  •   אין כנסיה מזרחית קתולית. הכנסיות האורתוקסיות אינן כפופות לאפיפיור לנוצרי
    • 11:49
    • 19.09.12

    בורותך בהלכות הכנסייה מדהימה. חובת הצליבאט בכנסיה הקתולית הונהגה במאה ה 12 ומחייבת רק את הכנסיה הרומית קתולית, לא את הכנסיה היוונית או האורתודקוסית פרבוסלבית , קופטית, חבשית, או כל כנסייה במזרח, שאינן כפופות לאפיפיור בותיקן. ההחלטה לאסור על משמשים בקודש להתחתן נועדה להגן על נכסי הכנסייה מתביעות ירושה. איש לא אסר על כמרים ובישופים להביא צאצאים לא חוקיים לעולם או להחזיק פילגשים.

16 איזה נוצרים מפגרים עבדול אתון
  • 08:39
  • 19.09.12

למה הנוצרים לא מפגינים כמו המוסלמים על שפוגעים בישו? לא רק שלא מציתים או הורסים, אפילו פאטואה לא הוציאו על הכופר הנבזה!

  •   עבדול, אתה לא מדייק. אתה יודע איך הגיבו הנוצרים בימי הביניים על זה שהיהודים קוראים לישוע ישו ויורקים כאשר עוברים מול כנסייה? הם היו הרבה יותר אלימים מהמוסלמים !!!  (לת) יוסי
    • 09:30
    • 19.09.12

  •   אז אני מבין שדווקא היהודים שירקו כאשר עברו ליד בית-תפילה של דת אחרת הם המפגרים...  (לת) אלטר
    • 12:32
    • 19.09.12

17 ישו נולד ומת כיהודי משיח מגדל
  • 08:39
  • 19.09.12

הדת הנוצרית נוצרה רק כמה מאות שנים נאחרי מותו והוא לא ידע מזה בכלל

  •   הפצת ה"נצרות" החלה עם מותו של ישו ע"י תלמידיו ולא מאות שנים אח"כ. לקח זמן עד שזה תפס בעולם הפגאני.  (לת) ענת
    • 09:16
    • 19.09.12

  •   נכון, ולכן הסבירות שאדם יהודי בשנות השלושים שלו, בימי בית שני, לא יהיה נשוי היא נמוכה עד בלתי סבירה  (לת) כליון
    • 10:02
    • 19.09.12

  •   ישו היה איטלקי שהובא ע"י הרומאים זאב רוזנק
    • 11:25
    • 19.09.12

    רק צעיר איטלקי מסוגל להאמין שאימו בתולה , ורק אם איטלקיה מסוגלת להאמין שבנה הוא חצי אלוהים

  •   שמעת על היהודים האסיאנים(קהילת קומראן) שהתנזרו וברחו מהשחיתות שהייתה בהגמוניה של בית המקדש. הם היו רק גברים ואסור שיתחתנוץ אז לפני שתגיב תלמד קצת ולא תבייש את עצמך.  (לת) נוצרי
    • 15:11
    • 19.09.12

18 The Truth History Scholar
  • 08:46
  • 19.09.12

The truth is that Jesus was "Single By Choice", though not by his choice.

19 אם אינני טועה הכמרים באנגליה ובבריטניה בכלל יכולים להיות נשואים או לא, ולמעשה אין זאת משנה מבחינת הכנסיה. כך שזה נראה לי סערה בכוס מים, אם אינני טועה  (לת) יעקב
  • 09:12
  • 19.09.12

20 מהמאה הרביעית לספירה זאת אומרת שהוא חיי 400 שנה ?  (לת) פיפרוס מזוייף
  • 09:26
  • 19.09.12

21 רק אחשה אחת?  (לת) קרוק
  • 09:27
  • 19.09.12

22 אם אלוהים היתה נשואה, למה שהבן שלה לא יהיה?  (לת) גב' אלוהים
  • 09:31
  • 19.09.12

23 בקרוב ימצאו מסמך המגלה שישו היה הומו שעבר שינוי מין. נראה שקיימים הרבה יותר אנשים שנושאים מסוג זה מענינים אותם מאשר אנשים שמתענינים בספרות, אמנות, תרבות או מדע (לא בדיוני).  (לת) שמאלני שפוי
  • 09:33
  • 19.09.12

24 אם אינני טועה הכמרים באנגליה ובבריטניה בכלל יכולים להיות נשואים או לא, ולמעשה אין זאת משנה מבחינת הכנסיה. כך שזה נראה לי סערה בכוס מים, אם אינני טועה  (לת) יעקב
  • 09:37
  • 19.09.12

  •   אתה טועה הנרי השמיני
    • 11:08
    • 19.09.12

    הכנסייה האנגליקנית מתירה כוהני דת נשואים (וכנראה גם מעודדת זאת).
    עדיין קיימת בבריטניה כנסייה קתולית, ובה כמובן שהכמרים אינם נשואים, עכ"פ אינם נשואים כדת.

  •   לידיעתך הכנסיה באנגליה היא פרוטסטנטית-אנגליקנית, ואצלם כמרים אכן יכולים להינשא. הם אינם קתולים משום סוג.  (לת) יוסי
    • 14:40
    • 19.09.12

25 אין שום בעיה בשם 'ישו' סתם אחת
  • 09:41
  • 19.09.12

גם ההיסטוריון מכאל הר-סגור שהקדיש לאיש שתי תוכניות הסביר את הנושא בפירוט, כך קראו לו תלמידיו, ככל הנראה. יש בעיה עם האנשים המכנים אותו יש"ו על דרך קללה.

  •   ברור שישו הוא השם התיקני. אך גם יש"ו לגיטימי . מותר ליהודי להתפלל " ותמלוך אתה ה' לבדך" , וכחלק מזה להתפלל שיימחה פועלו של האיש שהפך לאלוהות נוספת בעיני מאמיניו ולא יישאר לו שם וזכר.  (לת) רומם רועי
    • 11:24
    • 19.09.12

26 ישוע בן נצרת (ישו הנוצרי בכתובים) היה יהודי מדלת העם שהפך למנהיג דתי, דוגמת רבי נחמן מברסלב ועוד מנהיגים חסידיים. כל חסידיו היו יהודים משכבות הנמוכות מבחינה כלכלית, שישוע הביא להם מזור תחת שילטון הרומאים הנוקשה בא"י. עם התפתחותו כמנהיג, היווה ישוע איום על שיכבת היהודים העשירים שהיו מקושרים לרומאים, והם הביאו לחיסולו. שיטת ההוצאה להורג האכזרית של הרומאים היתה ע"י צליבה, והם הפעילו אותה דרך קבע ע"מ להרתיע מתנגדי משטר ולא רק נגד ישוע, שנולד, חי ואף ראה בעצמו מנהיג יהודי אותנטי.  (לת) דניאל מרון
  • 09:46
  • 19.09.12

  •   היסטוריה יבשה כמו שלך תמיד יכולה להרוג כל סיפור טוב. מה עם השילוש הקדוש? פאולוס? השליחים? וכל יתר הסיפורים  (לת) יוני
    • 14:57
    • 19.09.12

27 ביג דיל,אין לגבר הרבה בחיים מלבד לאהוב אשה בזוגיות אריה ב'
  • 10:04
  • 19.09.12

בכל תרבות,כולל תרבויות דחוקות לפינות של יערות-עד, למעט בודדות, גברים מתחתנים עם נשים - זו הוכחה לאוניברסליות של זוגיות גבר ואשה והטרוסקסואליות. שוללי הזוגיות והנישואין בין גברים לנשים מתעלמים מכך,כפי שהם מתעלמים מטעמי נוחות הדיון מכל הוכחה הנוגדת את גישתם לעידוד רווקות והומוסקסואליות,התעלמות שזוכה לתמיכה רחמנית של מי שקוראים לעצמם פעילי זכויות אדם. אז גם ישו היה נשוי. ביג דיל, אין לגבר הרבה לעשות בחיים מלבד לאהוב אשה בזוגיות.

28 עדות מיד שנייה אינה קבילה  (לת) לאו
  • 10:05
  • 19.09.12

29 אולי עכשיו הנוצרים ייצאו לרחובות ישתוללו ויאימוו על העולם ועל קרן החוקרת  (לת) שולה
  • 10:18
  • 19.09.12

30 ממליץ בהחלט לכל שוחרי הסנסציות שכבר מחפשים לעשות מזה צימעס להרגע - ומהר. כל מי שמתמצא מעט בתולדות הכנסייה הקדומה במצרים יודע שמצרים היתה (ועודנה) בעייתית מבחינת האורתודוכסיה הנוצרית שכן פרחו בה הרזיות (מינויות) כבר במאות הראשונות לספירה ובגוף הכתבה הוזכרה אחת החשובות שבהן - הכפירה הגנוסטית. מגמות שונות של מינות המשיכו לבעבע מתחת לפני השטח ולהן שייכים האוונגליונים החיצוניים שבהם עסק מחקרה של פרופ' קינג. מכאן שאין מה להתפלא על הופעת פאפירוס עם תוכן שכזה (בהנחה שהוא אכן אותנטי) שמקורו במצרים. וכפי שכבר צויין - בכל מקרה אין לזה כל רלבנטיות לרווקות הכהונה.  (לת) ערן ארגוב (עוד נוצרי)
  • 10:19
  • 19.09.12

31 הסיפור עם ישו מאד מוזר מר
  • 11:18
  • 19.09.12

הוא בסהכ היה פעיל שנה אחת בשנה זו הוא צבר לו מעריצים , הספיק להתחתן (ואולי גם להתגרש :)), הספיק לעלות לירושלים , לסעוד במקום מכובד למרות שהיה תפרן , נשא דרשות בכל קצווי הארץ וגם הלך ברגל לכל מקום אין מצב שהוא הספיק הכל בשנה. האדם הזה לא היה ולא נברא ורק משל היה מספיק לחפור.

32 ויכוח לא רלוונטי ציפי
  • 11:56
  • 19.09.12

אם ישוע, לפי המקורות הנוצריים, היה נצר לבית דוד, כלומר משבט יהודה, הוויכוח לגבי נישואין של הכמורה בנצרות הוא מיותר. בני שבט יהודה לא שירתו בבית המקדש, רק הכהנים והלוויים.

33 אז צריך להתחיל לקרוא לו "השו" ? מומחה לכתיבת קלפים קופטיים
  • 12:07
  • 19.09.12

היה שובב וממזר....

שובב - כי השתובב עם נשים
ממזר - כי לא ברור מי היה אבא שלו

מה שבטוח - היה בן אנוש, יהודי, ומת כיהודי.

34 חדשות מהדקות האחרונות: שגרירות ארה"ב בותיקאן הותקפה בידי מפגינים זועמים על חילול שמו של ישו. דן לב פועם
  • 14:12
  • 19.09.12

אגב, ראיתם פעם כתבה שבה לא צויין זעמם של המוסלמים.
אז לידיעתכם יש גם מוסלמים לא זועמים בעולם. יש כאלו אפילו חייכניים. כדאי לראיין פעם אחד כזה.

35 יהודים ויהדות Assael
  • 14:54
  • 19.09.12

בתור יהודי לא דתי אבל מאמין, לאחר לימוד היהדות ואז גם הנצרות המסקנה היא שישו נולד מחוץ לנשואים של יוסף ומרים, ממש כך מרים המסכנה נאנסה על ידי חייל רומאי בזמן שהרומאים שלטו בארץ ישראל וישו היה יהודי וממזר בגלל שאביו לא היה יוסף ובזה אין שום ספק, יהודים חשובים נא ללמוד את תלמוד הבבלי שהוא נכתב לפני 2000 שנה ושם יש את סיפור ישו, ישו ממש היה שומר את כל המצוות ואפילו יותר מכל יהודי של היום ואולי ברסלב של אז לא אהבו אותו, אבל מי אמר שישו הביא את הנצרות ממש לא נכון זה פשוט הפריע לרומאים הויכוח בקהילה היהודית בין יהודים ליהודים ואז צלבו את ישו, ישו לא היה אלהים

36 השקר הגדול חיים
  • 23:16
  • 19.09.12

תספרו אחורה 9 חודשים מ 1 בינואר יום הברית של ישו (ימח שמו וזכרו) ותגיעו ל 1 באפריל. זאת הסיבה שמי שידע את השקר הפך בקריצה את 1 באפריל ליום השקר הבינלומי.

37 החרא של כולם מסריח בדיוק אותו דבר - אין אנשים קדושים חד וחלק
  • 00:57
  • 20.09.12

לא ישו/ישוע - יהודי שמאלני חביב מהמאה הראשונה - ע"ע תל-אביבים יפי נפש.
לא אברהם/יצחק/יעקב - כנענים שעסקו בעיקר בהגדלת החמולות שלהם - ע"ע חרדים.
לא מוחמד - צעיר שאפתן שרצה לעשות לעצמו שם בקרב כל שבטי ערב וסחף אחריו הרבה מעריצים - ע"ע סלב.

אף אחד לא קדוש! - בטח לא אני ;-)

38 המשותף לכל הדתות: הם לא נותנים לעובדות לבלבל אותם. אף היסטוריון לא יגרום לשינוי עמדה דתית.  (לת) יגאל
  • 07:48
  • 20.09.12

39 סביר להניח שהבחור מנצרת חותן בגיל צעיר יחסית כמנהג גוברין יהודאין - ועוד לפני שנהיה אלהים.  (לת) בן י"ח לחופה
  • 10:08
  • 21.09.12

40 בשורה 14 בפפירוס כתובה הנבואה. הנשטורם ציגלר - שטוטגרט
  • 21:42
  • 21.09.12

ראיתי את המיקרו פילם ברזולוציה גבוה מאד. חילופי אותיות עקביים שלא באים לידי ביטוי אמ-סלם לאמיתי אליהו לאלי רגשי נחיתות. דיסלקציה. עברינות מולדת ופחד מירח מלא