נחשף פפירוס שרומז כי ישו היה נשוי

בכתב יד קטן מהמאה ה-4 לספירה נכתב שישו אמר את המילה "אשתי". האם הוא ילבה את הוויכוח על חייו של ישו ועל הדרך שבה צריכים ללכת ממשיכיו?

פיסת פפירוס עתיקה שנחשפה לאחרונה ובה נרמז כי ישו היה נשוי עשויה ללבות את הוויכוח על נישואים בקרב כוהנים נוצרים. היסטוריונית מאוניברסיטת הרווארד, המתמחה בתקופת ראשית הנצרות, הציגה אתמול (שלישי) את הפפירוס, שלדבריה נכתב במאה הרביעית לספירה. בין השורות הכתובות עליו בקופטית, ניתן למצוא משפט שמעולם לא נראה בכתב עד כה: "ישו אמר להם 'אשתי'".

פיסת הפפירוס הדהויה קטנה מכרטיס ביקור. בצדה האחד יש שמונה שורות כתובות בדיו שחורה, שאפשר לקרוא אותן בזכוכית מגדלת. מתחת לשורה שבה נכתב שלישו היתה אשה, הפפירוס מכיל עוד משפט מעורר מחלוקת האומר לכאורה: "היא תוכל להיות תלמידתי".

התגלית פורסמה אתמול בוועידה בינלאומית של מומחים לכתבים קופטיים ברומא על ידי ההיסטוריונית קרן קינג, שפרסמה כמה ספרים על ממצאים של ספרי בשורה חדשים. המקור של פיסת הפפירוס נותר בגדר מסתורין משום שבעליה ביקש לשמור על אלמוניותו. עד לפרסום אתמול, הציגה קינג את פיסת הפפירוס רק לחוג קטן של מומחים לפפירולוגיה ובלשנות קופטית. כל המומחים הגיעו למסקנה שלא סביר שמדובר בזיוף, אולם היא ועמיתיה אמרו כי הם רוצים לשמוע דעה של מומחים נוספים.

פיסת הפפירוס הכתובה בקופטיתרויטרס

אף על פי ששאלות רבות טרם קיבלו מענה, התגלית עלולה להצית מחדש את הוויכוח אם ישו היה נשוי, אם מרים המגדלית היתה אשתו ואם היתה לו תלמידה. הוויכוחים הללו התעוררו כבר במאות הראשונות של הנצרות אולם הם רלוונטיים גם לימינו, שעה שמתחולל דיון על מקומם של הנשים והגברים הנשואים בכהונות הדתיות.

הוויכוח ער במיוחד בכנסייה הקתולית. למרות הקריאות לשינוי, מתעקש הוותיקן שלא לפתוח את תפקידי הכמורה בפני נשים וגברים נשואים - בגלל הדוגמה האישית שקבע ישו.

ההיסטוריונית קרן קינג עם פיסת הפפירוסרויטרס

קינג מזהירה שאין לראות בתגלית הוכחה שישו, הדמות ההיסטורית, אכן היה נשוי. הטקסט נכתב ככל הנראה כמה מאות שנים לאחר מותו. לדבריה, כל הספרות הנוצרית העתיקה והמהימנה מבחינה היסטורית אינה מזכירה סוגיה זו כלל.

ואף על פי כן, התגלית מרגשת מפני שזהו המסמך העתיק הראשון שמוכר לנו שמתייחס לישו המדבר על אשתו. היא מספקת עוד הוכחה לכך שכבר בתחילת הנצרות ניטש הוויכוח אם ישו היה רווק שמתנזר מיחסי מין או שמא נשוי, ובאיזו דרך על ממשיכיו ללכת.

"פיסת הפפירוס רומזת לכך שבתחילת הנצרות התקיימה מסורת שלפיה ישו היה נשוי. אנחנו יודעים שבמאה השנייה התגלעה מחלוקת בסוגיית נישואיו של ישו, שהיתה כרוכה גם בוויכוח אם הנוצרים צריכים להתחתן ולקיים יחסי מין", אומרת קינג.

לקינג נודע על "האוונגליון של אשתו של ישו", לפי איך שהיא מכנה זאת, כאשר קיבלה ב-2012 דוא"ל מאספן פרטי שביקש ממנה לתרגם את פיסת הפפירוס. קינג, בת ה-58, המתמחה בספרות קופטית, היא האשה הראשונה הנושאת בתואר האקדמי העתיק ביותר במדינה: פרופסור לתיאולוגיה בהוליס קולג' בהרווארד. היא כתבה ספרים על הבשורה על פי יהודה איש קריות, הבשורה על פי מרים המגדלית, על גנוסטיקה ועל הנשים בעת העתיקה.

הבעלים של פיסת הפפירוס, שברשותו אוסף של פפירוסים ביוונית, קופטית וערבית, אינו רוצה שיתגלו שמו, לאומיותו או מקום מגוריו, שכן הוא "אינו רוצה שיציקו לו אנשים המעוניינים לקנות את פיסת הפפירוס".
 



תגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
  1. 5