המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שחזרו סיסמה

האח של פלוטו || הצצה ראשונה לכוכב הלכת הננסי מאקה-מאקה

החוקרים נעזרו בשבעה טלסקופים שונים כדי למדוד את גודלו של המסתורי מבין כוכבי הלכת הננסיים במערכת השמש, ולגלות שאין בו אטמוספרה

האח של פלוטו נחשף לראשונה: קבוצת אסטרונומים נעזרה בשבעה טלסקופים שונים כדי לבחון את מאקה-מאקה, אחד מחמשת העצמים במערכת השמש שנושאים בתואר החדש יחסית "כוכב לכת ננסי", וגילתה שאין בו אטמוספרה.

שנים רבות התנהל מאבק מר בקהילת האסטרונומים סביב סוגיית מעמדו של כוכב הלכת פלוטו, וב-2006 קבע האיגוד האסטרונומי הבינלאומי כי הוא שייך לקטגוריה של "כוכב לכת ננסי". בקטגוריה זו כלולים ארבעה גרמי שמים נוספים: קרס, האומיה, אריס ומאקה-מאקה.
כוכב לכת "קלאסי" הוא גורם שמימי הנמצא במסלול סביב השמש, שמסתו מספיקה כדי שכוח הכבידה שלו יוכל ליצור ממנו תבנית עגולה כמעט ובמסלולו סביב השמש אין גופים זרים. פלוטו נפסל מפני שמסלולו המוארך חופף לזה של כוכב הלכת נפטון.

דימוי של כוכב הלכת הננסי מאקה-מאקה
דימוי של כוכב הלכת הננסי מאקה-מאקה. צילום: אי–פי

בחקר כוכבי הלכת הננסיים גילו האסטרונומים כי אריס גדול מפלוטו וכי האומיה ופלוטו עטופים בשכבת קרח. לעומת זאת, המידע על מאקה-מאקה היה מועט ביותר. עתה הצליח צוות חוקרים בינלאומי בראשותו של חוסה לואיס אורטיס מהמכון האנדלוסי לאסטרופיזיקה בספרד לבחון לעומק את מאקה-מאקה.

באפריל 2011 חלף מאקה-מאקה בין כדור הארץ לבין כוכב מרוחק, ואסטרונומים השתמשו בשבעה טלסקופים שונים המוצבים בברזיל ובצ'ילה כדי לראות כיצד השתנה אורו של הכוכב. הם מדדו את גודלו, הצליחו לבדוק את צפיפותו וגילו שאין בו אטמוספרה. המידע על הכוכב התפרסם השבוע בכתב העת נייצ'ר.

האסטרופיזיקאים צפו בכוכב הלכת הננסי כשחסם במשך 60 שניות בלבד אור של כוכב מרוחק ששמו Nomad 1181-0235723 והצליחו לקבל הערכה מדויקת יותר של גודלו של הכוכב. הם גילו שמאקה-מאקה אינו עגול לגמרי, קוטרו נע בין 1,430 ל-1,500 קילומטרים וצפיפותו היא 1.7 גרם לסמ"ק. "כשמאקה-מאקה חלף על פני הכוכב וחסם אותו, הכוכב נעלם והופיע מחדש בפתאומיות ולא התעמעם וחזר לזהור בהדרגה", אמר אורטיס. לדבריו, "המשמעות היא שלכוכב הלכת הננסי אין אטמוספרה משמעותית והגילויים החדשים רק מוכיחים כמה מעט אנחנו יודעים על הגופים המסתוריים האלה".

הוספת תגובה