ממצאים חדשים מלמדים על משתאות הפאר בימי המקרא

כלי היין שהתגלה בארמון בתל כברי סייע לחוקרים להסביר כיצד הצליחו השליטים הכנענים לבסס את מעמדם בקרב נתיני ממלכתם ושליטים זרים

במרכז אחד החדרים באגף המערבי של הארמון רחב הממדים ששכן עד לפני כ-3,500 שנה בתל כברי, התגלה לאחרונה שבר של כלי חרס גדול. לכלי היו שתי ידיות והוא היה מחופה צבע לבן ומבריק ועוטר באדום, אבל תכולתו היא שעוררה את סקרנותם של חוקרי האתר. הכלי נשלח לבדיקה במעבדתו של פרופ' אנדרו קו באוניברסיטת ברנדייס בארצות הברית והתברר כי הכיל יין אדום.

לפי ממדיו, מדובר היה בליטרים רבים של יין, אומר אחד החוקרים, הד"ר אסף יסעור-לנדאו מאוניברסיטת חיפה. בעזרתו יכלו בעלי הארמון להשקות קהל גדול במשתאות שערכו.

כלי היין נמצא בחדר מעוצב להפליא באגף המערבי של הארמון. רצפת החדר היתה מעוטרת בדגמי משבצות בצהוב ובלבן, עליהם ציורים של פרחי אירוס וסתווניות. ממצאים אלה, מוסיף יסעור-לנדאו, מחזקים את ההשערה כי מדובר בחדר שיועד לאירועים מיוחדים.

הארמון בתל כברי
הארמון בתל כברי . צילום: אריק קליין ואסף יסעור-לנדאו

הארמון בתל כברי, הממוקם קילומטרים מעטים מדרום לקיבוץ כברי, נבנה לפני כ-3,850 שנה, בתקופת הברונזה התיכונה. המבנה עמד על תלו קרוב ל-300 שנה ובשיא גודלו הסתכם שטחו ב-6,000 מטרים רבועים והתנשא לגובה של שתי קומות לפחות. האתר התגלה ב-1950 ובחפירות שנערכו בו בשנות ה-50 ובשנות ה-60 נחשף הארמון. לפני כשבע שנים חידש הד"ר יסעור-לנדאו את החפירות באתר, בשיתוף עם הפרופ' אריק קליין מאוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון.

שליטי המקום היו כנענים, שפיתחו קשרי מסחר ענפים עם הארצות השכנות והיו בעלי טעם אמנותי ייחודי: הארמון עוטר בציורי קיר וברצפות מצוירות בסגנון שהיה נפוץ באותה תקופה בכרתים המינואית ובאיי הים האגאי. לדברי יסעור-לנדאו, באתרים כנעניים אחרים בארץ אי אפשר למצוא סגנון עיטורים דומה.

כלי היין שנמצא לאחרונה סייע לחוקרים להסביר כיצד הצליחו השליטים הכנענים לבסס את מעמדם בקרב נתיני ממלכתם וגם בעיני שליטים זרים. לדעתם, בארמון נערכו משתאות מפוארים שיועדו לאריסטוקרטיה המקומית, לאורחים זרים וגם לאוכלוסייה המקומית.

החוקרים סבורים כי החדר שבו נמצא כלי היין, ששטחו היה כ-100 מ"ר, אירח את המשתאות של האריסטוקרטיה המקומית. גם בחדרים אחרים נערכו משתאות. בגבול המערבי של הארמון התגלו שני חדרים. באחד מהם, שככל הנראה היה מחסן, נמצאו שלושה קנקנים גדולים. רצפת החדרים כוסתה בטיח לבן מבהיק, וחלקם הפנימי של הקירות צופה בפאנלים גדולים מאבן מסותתת, שעליהם סותתו מגרעות לקביעת נדבך נוסף מלוחות עץ. לדעת החוקרים, העיצוב הנאה של רצפת החדרים וקירותיהם מעיד על מעמד האורחים שהתארחו בהם. ממצאי המחקר הוצגו בכנס משותף של אוניברסיטת חיפה ורשות העתיקות, לזכרם של הד"ר אלישע לינדר ז"ל והפרופ' אבנר רבן ז"ל, שנערך באוניברסיטת חיפה ביום ראשון.

על ייעודם של החדרים מעידות עצמות בעלי החיים שנמצאו בתוך המבנה ובסמוך לפתחו. הד"ר נמרוד מרום, ארכיאוזואולוג (חוקר עצמות בעלי חיים עתיקים) שחקר את שרידי העצמות גילה כי במבנה נאכלו בעיקר כבשים ועזים. בין העצמות שנמצאו בתל היתה אצבע של שור בר, בעל חיים גדול בהרבה מהבקר המבוית, שגם עצמותיו נפוצות באתר. "חיה נדירה זו סיפקה לפחות 250 קילוגרם בשר, כמות שיכולה היתה להספיק לעריכת משתה לכ-500 איש, שכל אחד מהם קיבל נתח מרשים של 500 גרם", אומר הד"ר מרום. "בעיר שמנתה כ-6,000 נפש, בחברה שבה אכילת בשר לא היתה מעשה יומיומי, אלא היתה מוגבלת כמעט אך ורק לאירועים חגיגיים, מותר להניח שמשתה המוני בחצר הארמון חיזק מאוד את כוחו הפוליטי של השליט", מוסיף יסעור-לנדאו.

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 חבורה של שיכורים  (לת) ביבי
  • 06:12
  • 07.12.12

02 יין משמח לב אנוש וההמון סוגד לממון  (לת) פלץ
  • 06:53
  • 07.12.12

03 מרתק! ידעו להרים בנקט ראוי בכנען  (לת) עשתרת
  • 06:57
  • 07.12.12

04 מוזר, כמו תמיד תמה
  • 07:22
  • 07.12.12

אם הכלים ייחודיים למקום אינם אפיניים לכנענים והעצמות הן של צאן ובקר בלבד (הכנענים אכלו חזיר) - ולא מוזכרים ממצאים כנעניים (קרמיקה, פולחן, אדריכלות וכו') - מנין שאלה כנענים?

05 רן שפירא, אני בטוח שאסף יסעור לנדאו לא אמר לך שתקופת הברונזה התיכונה אינה תקופת המקרא ואפילו לא זו שלאחריה, קרי הברונזה המאוחרת. אפשר גם בלי כותרות פופוליסטיות.  (לת) חוקר מקרא
  • 07:28
  • 07.12.12

06 קרדיט לצילום סקיי ויו צילום
  • 07:28
  • 07.12.12

אשמח אם תתנו קרדיט נכון לצילום.
למי שצילם ולא לארכאולוגים.

סקיי ויו צילום

07 מעניין מאוד  (לת) טח
  • 07:45
  • 07.12.12

08 האם יש מצב ששור הבר הנ"ל הוקרב לאל הגשם הכנעני "בעל" ,כדי שיסייע בהורדת גשמים , ולאו דווקא שימש לעריכת כרה המונית ל-500 איש ?! וחוץ מזה,קרוב לוודאי שהמשטרה לא היתה מעניקה אישור לעריכת אירוע עם מספר כזה של מוזמנים...  (לת) סמי מפ"ת
  • 08:02
  • 07.12.12

09 טרום תקופת המקרא שימי
  • 08:12
  • 07.12.12

התקופה המתוארת קודמת למקרא. היא חופפת זמנים שהמקרא לכאורה מספר עליהם. אולם, בתקופה הנדונה לעיל טרם נכתב מה מהמקרא.

10 טרום תקופת המקרא שימי
  • 08:12
  • 07.12.12

התקופה המתוארת קודמת למקרא. היא חופפת זמנים שהמקרא לכאורה מספר עליהם. אולם, בתקופה הנדונה לעיל טרם נכתב מה מהמקרא.

11 מדובר בכלי יין פלסטינים קדומים ששימשו את יאסר ערפאת (אבו עמאר), ח'ליל אל ווזיר (אבו ג'יהאד), צלאח ח'לף (אבו איאד), מחמוד עבאס (אבו מאזן) ופארוק קדומי (אבו לוטף), 8,500 שנה לפני הנכבה, הנכסה, האיכסה, הפיכסה, הנאקלה, הקאחבה, החארטה והבארטה  (לת) נועאמי אבו חסן (אום אלשייטאן), גדודי חללי נעמי חזן, וברובזור שלמה (סולימאן) זנד (אבו חארטי), ג'אמיעת שייח' מוניס
  • 08:29
  • 07.12.12

12 ארמון בשומקום? אלון
  • 09:00
  • 07.12.12

באותה תקופה המבנים היו מרכזם של ישוב עירוני? על איזה עיר כנענית מדובר? מדוע אין שרידים לעיר הזו?
כמו כן, אתם מפנטזים על ארמון ומשתאות של אריסטוקרטיה? אם הייתה אריסטוקרטיה, היו לה מן הסתם מבנים מפוארים נוספים? איפה הם?

13 מה ההתרגשות? יהוידע
  • 09:32
  • 07.12.12

הרי הדברים ידועים מאז ומעולם. מחקרים חדשים מוכיחים גם שכבר אז היו תנועות מחאה לצדק חברתי.

14 טעויות של עיתונאי חובבן אחת מהעם
  • 09:46
  • 07.12.12

1. לשור הבר אין אצבע. יש פרסות
2. לא מדובר בתקופת המקרא אלא בתקופת הברונזה התיכונה
3. ייתכן שמדובר במושבה מינואית בחוף הצפוני של ארץ ישראל ולאו דווקא עיר כנענית
4. ייתכן שהעיר חדלה להתקיים באותו זמן שהמינואים התנדפו. כנראה בגלל רעידת אדמה, התפרצות הר הגעש בטרה והצונאמי שבא בעקבותיו והרס את התרבות בכרתים

15 ועכשיו כתבה שתשווה את את מה שהוגש בארמון לעומת חדר האוכל של קיבוץ כברי  (לת) החברה ברוניה
  • 09:49
  • 07.12.12

16 תאוריות ארכאיות תלושות מהמציאות אני
  • 09:51
  • 07.12.12

אין לי מושג למה שימש היין שנמצא, וגם לחוקרים שמצאו אותו אין מושג.
אבל די ברור לי שהשליט הכנעני, או מאיזה מוצא שהוא לא היה, לא טרח לשאת חן בעיני נתיניו. הוא בודאי לא ניסה לקנות את אמונם. מבחינתו הוא היה שהליט והם הנתינים, וזהו.

17 ארכיאולוגיה פוליטית--משייכים את הכנעבנים לתקופת המקרא............  (לת) מומחה
  • 09:58
  • 07.12.12

18 כותרת משנה מלמדת שכותב מעמר תיפש. שלא יפרשן  (לת) avi
  • 10:00
  • 07.12.12

19 יין דיאט רבשקה
  • 10:17
  • 07.12.12

יש לצנן מעט את ההתלהבות,יין שתו כי לא שתו מים.המים היו עבשים ואלו היין היה שונה מהמוכר לנו,אחוזי אלכוהול נמוכים."משתאות״של אז היו חלק מאורחות החיים,משולים למועדונים של היום,הסלקטור פשוט השגיח במקרה הזה כי יכנסו רק בני אצולה.

20 ארכיאולוגיה לא מדע. בליל תיאוריות וסיפורים  (לת) א
  • 10:29
  • 07.12.12

21 אם תיאוריה כזו היא "מדעית", אפשר לוותר על המחקר בור
  • 11:45
  • 07.12.12

הזוי לחלוטין!

כיצד מסיקים ממציאת כלי יין ועצמות בעלי חיים על דרך המשילות לפני 3500 שנה, על הקשר בין עמים שונים באותם ימים ועל הרגלי האכילה והבילוי. אולי היין היה מיועד לניסוך על מזבחות האלים, והשור שימש לקרבן? אולי בכלל היה אסור לכנענים לשתות יין? אולי מאות עובדי כפייה עמלו בייצור היין, שזכו לשתות ממנו רק האצילים?

22 עבודה יפה מאד אסף  (לת) צבי
  • 12:17
  • 07.12.12

23 מה שבטוח הוא שהיהודים היו חארות ומשמידי עמים+אנסים. יהודיה שונאת יהודים
  • 05:15
  • 08.12.12

לא שאחרים בהכרח היו יותר טובים, אך יהודים התבלטו בגועל נפש שלהם כמעט בכל מקום.

24 ומה הביב מספק לעם ישראל שמבסס את שלטונו? פסטיבלים של מלחמות פחד שנאה וביחד וניצחון על האשכנזים על הערבים או על השמאלנים-הוא מוכר לעם הבכי רע את סם הקורבנות והאין ברירה ואת שקר פרמיטיביות הבריונות שהוא הלא פראיריות הישראלי, שפירושו שתלטנות אונס וביזה, שרק בסופה צריך להתאמץ על הוכחת הצדקנות(בדיוק כמו הקצב הניגזל)---ועם הארסים/חרדים/צרובי סוביטיות/עבד כי ימלוך משואה או סתם אפלייה גזענית בין עדתית קונה בשקיקה  (לת) זה היה היום בבוקר
  • 10:37
  • 08.12.12

25 Banquet at the time of the Bible Byblos
  • 23:27
  • 08.12.12

You should be aware that Avraham Avinu lived approximately 3850 years ago which is covered by 'Mikra"

פעילות
המלצות
הפופולריות במדע וסביבה
פרסומת
פעילות
המלצות
פרסומת