המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
בחר סיסמה
הקלד סיסמה מחדש
אזור מגורים
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שחזרו סיסמה

5 ק"מ בלבד מהר הבית || מבנה פולחן נדיר התגלה מחוץ לירושלים

בחפירות ליד מוצא במסגרת שדרוג כביש 1, התגלה מבנה גדול המזוהה כמקדש. הממצא מעלה תהייה על מעמדו של המקדש בהר הבית

חוקרים סבורים שגילו מבנה פולחן עתיק בתל מוצא, שפעל לצד מקדש שלמה בירושלים. בחפירות הצלה של רשות העתיקות באזור, לרגל שדרוג כביש ירושלים-תל אביב, נחפרו באחרונה ממצאים שעשויים לשנות את הידוע על ימי המלוכה הישראלית והפולחן במקדש שעל הר הבית.

המקרא מדגיש את הבלעדיות של המקדש בירושלים בכל הנוגע לפולחן היהודי בארץ בתקופת המלוכה. ואכן, ארכיאולוגים התקשו מאוד למצוא מבנים או חפצים הקשורים בפולחן מהתקופה באתרים המזוהים כאתרים ישראליים.

תל מוצא בכניסה לירושלים נחפר בשנות ה-90 ובתחילת שנות ה-2000. כיום ברור שבמקום היה יישוב חשוב מתקופת הברזל. החופרים מציעים לזהות אותו עם היישוב "מצה" המוזכר בספר יהושע. בין היתר נמצאו באתר בניין ציבורי, מבנה מחסנים וממגורות. לדברי החוקרים, ייתכן שמוצא שימש מעין מחסן תבואה לירושלים שניהלה פקידות שנשלחה מהבירה. בשנה האחרונה נעשות באזור חפירות לרגל ההכנות לשינוי תוואי כביש מספר 1 והקמת גשר ומנהרה שיקצרו את הדרך לירושלים.

בחפירה איתרו החופרים, אנה אייריך, ד"ר חמודי חליאלה ושועה קיסלילביץ, מבנה גדול בעל אלמנטים מובהקים של פולחן ומתוארך למאה ה-9 לפני הספירה. במבנה שבנוי באופן מסיבי יש פתח רחב הפונה למזרח. לדברי אייריך הדבר מתאים למסורת בניית המקדשים במזרח הקדום: "כך קרני השמש המפציעות במזרח מאירות ראשית את החפץ המונח בתוך המקדש פנימה, המסמל את הנוכחות האלוהית בו".

בקרבת המבנה התגלה גם מצבור של כלי פולחן עשויים חרס. בין היתר נמצאו צלמיות זעירות בדמות אדם וצלמיות בעלי חיים, בעיקר של בהמות רתומות. החוקרים מעריכים כי פולחן הצלמיות במקום הושפע מתרבות חוף הים בארץ ישראל באותה התקופה - התרבות הפלישתית. ניתוח של עצמות בעלי החיים שנמצאו באתר העלו שמדובר רק בבעלי חיים כשרים - פרה, עז, כבש וצבי - רובם צעירים ובעלי סימני חיתוך, מה שמחזק את הסברה שהועלו לקורבן.

כלי פולחן וצלמיות הם ממצאים נדירים במחקר הארכיאולוגי של התקופה.לפני מוצא, נמצאו כאלו רק בחרבת קייפא שבחבל לכיש. להערכת החוקרים, החפצים האלו שימשו לפולחן ביתי, אך מציאת במה או מבנה מקדש ציבורי היא נדירה מאוד. המקדש היחיד שזוהה בוודאות כמקדש מחוץ לירושלים נחפר על ידי יוחנן אהרוני בערד בשנות ה-50.

עתה מצביעים אנשי רשות העתיקות על מקדש נוסף, שהימצאותו דווקא במוצא הסמוכה לירושלים מגבירה את התהיות לגבי מעמדו של המקדש המרכזי. "אנחנו מדברים על יישוב בלב לבה של ממלכת יהודה במרחק הליכה מבית המקדש ומוצאים פה שרידים של מקדש ומזבח וכלי פולחן. זה דבר מאוד מפתיע ואין לנו למה להשוות את זה".




מבחינת הכרונולוגיה המקראית, המבנה פעל ככל הנראה לאחר תקופתם של דוד ושלמה ובימי ממלכת יהודה וייתכן שיצא מכלל שימוש עם הרפורמה הפולחנית שמיוחסת למלכים חזקיהו ויאשיהו במאה ה-8 וה-7 לפני הספירה. ברפורמה חוסלה עבודת האל מחוץ לירושלים.

"לא היה דבר כזה בארכיאולוגיה הישראלית של ארץ ישראל עד היום", אומר פרופ' יוסי גרפינקל מהחוג לארכיאולוגיה באוניברסיטה העברית, שגם ביקר בחפירה. "זה לא חדר אחד, זה מתחם גדול עם הרבה עצמות בעלי חיים מסביב. צריך לזכור שערד זה מרחק של שני ימי הליכה מירושלים. אני מניח שהאוכלוסייה בנגב היתה צריכה מקום פולחן, אבל מוצא זה חמישה ק"מ מירושלים. למה הם צריכים מקדש נוסף?".

פרופ' ישראל פינקלשטיין מאוניברסיטת תל אביב מייחס לממצאים פחות חשיבות. "יש לנו עדויות נוספות לקיומם של מקומות פולחן ביהודה עד לסוף המאה ה-8 לפני הספירה; בערד, בבאר שבע ובלכיש. אבל אפשר גם ללמוד את זה מהטקסט התנ"כי שכל הזמן מטיף לריכוז הפולחן. זו העדות הטובה ביותר לכך שהיו מקומות פולחן אחרים".

תגלית היסטורית? הגיבו כאן באמצעות הפייסבוק



הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 הבעל והעשתורת  (לת) נזכרתי בסיפור מצחיק
  • 14:02
  • 26.12.12

  •   סליחה, אבל לפני שבוע פרסתם כתבה שאין עם יהודי או שמוצאו מכזריה? עשכיו יש מחשבות שניות? אז יש עם יהודי? והוא קשור בארץ ישראל? יפה, חשבתי שזה מתייחס רק לפלסטינים.  (לת) מי המציא את העם הפלסטיני? מי המציא את פלסטין?
    • 21:58
    • 26.12.12

02 מזיל ריר,מתיישב לו שלמה זנד בהתרגשות אל מול המחשב.הנה ספר חדש מסתמן באופק האירועים הצר והעויין שלו.הנה נמצאה "הוכחה" למקדש חליפי ליהודים השנואים והפיקטיביים. הארכיאולוגיה לא נפרדה מעולם מהצד הפוליטי (והדתי).והיא משרתת כל מיני אג'נדות.גם את זו של זנד.  (לת) סמי מפ"ת
  • 14:06
  • 26.12.12

03 הארץ בשירות התעמולה הפלסטינית מוטי
  • 14:06
  • 26.12.12

מעניין אם בכלי הפולחן שנמצאו היו שאריות מה" מרק הגנטי" של הכוזרים הזכור לטוב מהכתבה המלומדת הקודמת.

04 ייחוד הפולחן בממלכת יהודה אנוש
  • 14:07
  • 26.12.12

ספר מלכים רווי בהתבטאויות על כך שהעם ממשיכים לקטר ולזבח בבמות, משך כל תקופת פעילותו של בית המקדש. דומה שהטענה לייחוד הפולחן בבית המקדש בלבד היא יותר שאיפה מאשר עובדה. כל הדתות המונותאיסטיות נחנות בביזור של הפולחן. וגם כיום, למרות כל בתי הכנסת והכותל, עדין יהודים רבים נזקקים לפולחן דתי בכל מיני קברות.

05 "אז יבנה שלמה במה לכמוש שקץ מואב בהר אשר על פני ירושלים ולמלך שקץ עמנים" nhavu
  • 14:08
  • 26.12.12

זה רק פסוק אחד מספר מלכים, המתאר את זקנתו של שלמה המלך. על מרבית מלכי יהודה שקמו אחריו נאמר שהקטירו בבמות (שזה קרבנות לאלהי ישראל שלא במקדש) וחלקם הקים מזבחות לבעל, לאשרה ולכל אל שהסתובב באזור.
אז הממצא הזה מאד מעניין, אבל הוא לא סותר את הכתוב במקרא אלא דווקא מחזק אותו

06 לכל יהודי טוב יש את המקדש שלו ועוד אחד שכף רגלו לא תדרוך בו לעולם.זאת הוכחה חד משמעית ליהדותה של ארץ ישראל.  (לת) אינפיניטי
  • 14:09
  • 26.12.12

07 תיכף נהיה עדים לשחרור כלבי השיסוי מהזן פקינז טוקבקאי של לשכת רה"מ ולשכת שר החינוך (המטה הארצי של "אם תרצו") במערכת העיתון של עוכרי ישראל שפרסמה גילוי של ממצא שעלול להעמיד את התיאוקרטים היודופשיסטים וספקיה החילונים של המורשת הדורשת במבוכה. זכי חלטורה
  • 14:13
  • 26.12.12

תיכף נהיה עדים לשחרור כלבי השיסוי מהזן פקינז טוקבקאי של לשכת רה"מ ולשכת שר החינוך (המטה הארצי של "אם תרצו") במערכת העיתון של עוכרי ישראל שפרסמה גילוי של ממצא שעלול להעמיד את התיאוקרטים היודופשיסטים וספקיה החילונים של המורשת הדורשת במבוכה.

  •   אצלנו לא אומרין "פקינז", שנשמע גס ללא ניקוד. אומרין: "צ'יינה-לון" בהיגוי פקיסטני שמשמעו "אריה סיני".  (לת) לייקאת רחמאן, פונג'ב
    • 15:22
    • 26.12.12

  •   חלטורה לגמרי. זכי, תמצא לעצמך חיים... החיים הורטואלים שלך הופכים אותך גס רוח ורדוף שדים  (לת) אלברט
    • 15:30
    • 26.12.12

  •   "רַק הַבָּמוֹת לֹא סָרוּ עוֹד הָעָם מְזַבְּחִים וּמְקַטְּרִים בַּבָּמוֹת." מלכים ב' ט"ו ל"ה...דווקא מסתדר יופי עם הכתוב התנ"ך...  (לת) מאקי פוליטורה
    • 15:33
    • 26.12.12

  •   אנשים נבובים כמותך מוציאים את הכיף מלקרוא תגובות. להקיא ממך.  (לת) dd
    • 15:38
    • 26.12.12

  •   אבו זאכי, , כיצד הזהיר הנס ציונה, בקשיש חובב דורון: השיבה לארץ הקודש תגרור רגרסיה לפולחנות קדומים ודקדנטיות חרופה שתשלול מהעם היהודי את הקידמה והחירות האינטלקטואלית שהציבה אותו בפסגת העולם המערבי  (לת) עבודה ערבית
    • 16:32
    • 26.12.12

  •   זה היה בסיס ההדרכה של הכוהנים, שהתאמנו שם לקראת הדבר האמיתי המקדש בירושלים...  (לת) לא הבנת כלום
    • 00:36
    • 27.12.12

  •   מניין לך לדעת שזה היה בסיס הדרכה של הכוהנים? ואם יאמרו לך שזה היה מקדש של של מינים שפרשו מהמיינסטרים ומרדו ברבנות הראשית, מה תגיד?
    • 12:45
    • 28.12.12

    למה להקים בסיס הדרכה לכוהנים במוצא ולא בירושלים בסמוך לדבר האמיתי? למי היה כסף לממן את זה? מי שילם הוצאות אש"ל ונסיעות של הכוהנים המדריכים?

    שאלת עצמך מה הביא את יאשיהו לרכז את מקום הפולחן?

    הרבה יותר סביר להניח שהרחק מהעין הירושלמית המפקחת, פרח פלורליזם פולחני ("העם מזבחים ומקטרים בבמות"), פלורליזם ש"הרבנות הראשית" החליטה לשים לו קץ.

    הרי ירושולים הם אותם הרי ירושולים והרבניזם הוא אותו הרבניזם.

    בכלל, תולדות העם היהודי הם הרבה יותר פשוטים להבנה ממה שחושבים משום שהקנאות היהודית שימרה את עמישראל ככה שההיסטוריה שלו והאקטואליה שלו הם היינו הך אם אתה מבין על מה מדברים איתך בכאן ויותר מזה;

    ההיסטוריה של עמישראל היא גם ההוה שלו וגם העתיד שלו.

    אתה הבנת את הטרגדיה היוונית הזו?

08 "הממצא מעלה תהייה על החשיבות של הפולחן בהר הבית" יונתן ספרן
  • 14:16
  • 26.12.12

חשיפת המקדש אמנם חשובה, אך אינני מבין את ה"תהיות:" ס' מלכים וספרי נביאים אחרונים מעידים על כך שהיו קיימים בתי מקדש ומקומות פולחנים אחרים (במות) לצד בית המקדש בירושלים לאורך רוב תקופת בית ראשון. רק לקראת סוף ימי הבית הראשון ריכז יאשיהו מלך יהודה את הפולחן בירושלים.
האם כוונת המאמר היא לומרשגם בימי יאשיהו וגם לאחריו תיפקד המקדש הזה?

  •   הציטוט הוא לערער על החשיבות של ירושלים ובית המקדש לצרכים פוליטיים מיאלי הריאלי
    • 16:28
    • 26.12.12

    למה אחרת זה יופיע בהארץ? תמיד נחמד לראות את הספינים של השמאל הרדיקלי, כמו מראה לימין הרדיקלי

09 הפרימיטיבים המציאו אל ופולחן אין אלוהים
  • 14:20
  • 26.12.12

שמשפיעים על חיינו עד היום

10 מספיק לקרוא בתנ"ך כדי לדעת את זה... עם ישראל קיבל תורה, בדרך כלל הוא מצליח להפר אותה טוב מאוד. עם קשה עורף. לא מרובכם ולא מטובכם  (לת) אלברט
  • 14:22
  • 26.12.12

11 הארץ מעוות כהרגלו את משמעות המימצא כדי שיתאים להשקפותיו... רחובותית
  • 14:23
  • 26.12.12

ציטוט מדיווח בעיתון אחר:
לדברי מנהלי החפירה, "הממצא שנחשף כעת בתל מוצא מהווה עדות ארכיאולוגית נדירה לקיומם של מקדשים ומתחמי פולחן בממלכת יהודה בכלל ובסביבתה של ירושלים בפרט, טרם כינונן של הרפורמות הפולחניות ברחבי הממלכה בשלהי תקופת המלוכה (בימיהם של חזקיהו ויאשיהו), אשר ביטלו את כל מקומות הפולחן וריכזו אותו במקדש בירושלים בלבד".

12 כידוע,כל מה שמופיע כאיסור בתנ״ך מבהיר את היותו נוכח במציאות חייהם של הסופרים והמשוררים שכתבו את התנ״ך.מכאן ברור שדרישה לעבודת האל רק במקדש בירושלים מבטאת את העובדה שהיו מקומות פולחן אחרים ברחבי ארץ יהודה.מי שזוכר את תיאור ימיו האחרונים של שלמה מוקף בעבודת אלילים יודע לבטח שהסופר שכתב את הפרקים הללו חי במציאות של מקדש שסביבו ובקרבתו התנהלה לה עבודת אלילים דומה ושאלוהים לא היה האל היחיד שתושבי יהודה עבדו באותם ימים.למעשה היהדות מעולם לא היתה מונותאיסטית ותמיד,כולל כמובן בימינו,היהודים תמיד חיפשו להאחז גם בישויות מטאפיזיות אחרות שאינן אלוהים.  (לת) הדס
  • 14:23
  • 26.12.12

13 כול הכפוד לאל יהוד  (לת) מוחמד
  • 14:25
  • 26.12.12

14 פינקלשטיין הזה חתיכת טיפוס מפרגן  (לת) משועשע
  • 14:25
  • 26.12.12

15 על מה רגשה (מערכת) "הארץ"? והלוא המקור הדויטרונומיסטי קורא השכם והערב לרכז את הפולחן - עדות לכך שלא היה מרוכז במקום אחד!  (לת) רויטל גולדפיש
  • 14:25
  • 26.12.12

16 פינקלשטיין לא מהסס לבטל כל עדות שלא מסתדרת עם תפיסת עולמו חוקר
  • 14:26
  • 26.12.12

הוא קודם מסמן את המטרה ואח"כ יורה את החיצים.
כך עשה גם בגילויים בעמק האלה אותם ביטל, חס וחלילה שהמציאות תבלבל אותנו.

קצת ישרות אינטלקטואלית לא תזיק

17 שאלת תם: האם יש ראיות הארכיאולוגיות לכך שבית המקדש שכן במקום הקרוי "הר הבית", ומהן?  (לת) ירושלמי
  • 14:27
  • 26.12.12

  •   שמעת על, הא, נו, איך קוראים לזה,ת הכותל המערבי? ועל החפירות מתחתיו?!  (לת) המום
    • 15:30
    • 26.12.12

  •   פחחחחחחח..................................  (לת) תשלאביבי
    • 15:33
    • 26.12.12

  •   Qotel tunels for example? You are a shame for Jerusalem  (לת) Jerusalem born
    • 16:23
    • 26.12.12

  •   האם יש ראיות ארכיאולוגיות שהדבר הקרוי "כותל מערבי" קשור איכשהו לבית המקדש"?  (לת) ירושלמי2
    • 16:32
    • 26.12.12

  •   להמום -- כן, חכם גדול, ואני חוזר על השאלה -- האם יש ראיות ארכיאולוגיות ששם היה באמת בית המקדש? ירושלמי
    • 17:36
    • 26.12.12

    זה שיש שם קיר גדול שמהווה את דופן "הר הבית" כל אחד יכול לראות. אבל מניין שזה היה מקום בית המקדש (מקדש שלמה ו/או מקדש עולי בבל/הורדוס)?

  •   לירושלמי2: יש: אותו סוג של ראיות שמעידות שמערת הבשורה היא היא ביתה של מריה, ושהסלע באלאקצא הוא הוא הסלע ממנו עלה מוחמד על הסוס לשמיים. שלא לדבר על המקום בו פגשו תלמידי ישו את ישו 3 ימים אחרי שקם לתחיה.  (לת) פעם שניה אנד קאונטינג
    • 22:52
    • 26.12.12

  •   לירושלמי - יש הוכחה לכך שאתה אנושי? אולי איזה וירוס מחשב כתב את זה...  (לת) שאלת תם-בל
    • 15:13
    • 27.12.12

18 האם חזקיהו הוא הבונה האמיתי של המקדש? דיוגנס
  • 14:36
  • 26.12.12

ואז כמאה שנה מאוחר יותר, בימי יאשיהו, מחסלים סופית את שאר המקדשים וכדי להעצים את ההילה סביב המקדש בירושלים מייחסים אותו למלך הקדמון שלמה, ממנו עושים במקום ראש שבט אימפרטור אגדי ואידיאלי עם אלף נשים המדבר בשפת החיות.

19 כלממצא הופך ישר אצל התקשורת לרעיון הזוי לשלילת היהדות  (לת) התקשורת צאצאי עובדי אלילים
  • 14:37
  • 26.12.12

20 מאמר הזוי חדש מטיל שוב ספק בכושר השיפוט של הארץ. מילא שונאים יהדות, אבל חלאס עם הטמטום הזה.  (לת) כותרת מרעישה!
  • 14:40
  • 26.12.12

21 "רק הבמות לא סרו" לומברזו
  • 14:48
  • 26.12.12

לא ברור מה החידוש הגדול. לכל אורכו ורוחבו של ספר מלכים מצויין הכשלון שבהפיכת המקדש בירושלים למקום הפולחן הבלעדי.

22 ודאי מבנה של כת המאיה שעלתה אז לי"ם  (לת) אחד ממדינת הבננות
  • 14:52
  • 26.12.12

23 יהדות דליה
  • 14:59
  • 26.12.12

כאז כך עתה היהדות טומנת בחובה עבודת אלילים.אז צלמים ופסילים,היום נישוק ידי רבנים ותליית תמונותיהם,נישוק מזוזות והצטיידות בקמעות. לא היינו ולא נהייה אור לגויים.

24 פאדיחה. שנים שמנו פתקים בכותל הלא נכון (וגם בקלפיות). מעכשיו רק מוצא.  (לת) האיש שבקיר
  • 15:11
  • 26.12.12

25 מה זה משנה?ישראל מדינה יהודית עם רוב מוצק לנצח נצחים ולפי ד זרים אנו מעצמה אדירה.שנה טובה לעם ישראל ולאוהביו  (לת) נחמן פרקש
  • 15:15
  • 26.12.12

26 זה בית כנסת של עדות המזרח שעשו בו מנגל!  (לת) פרידמן
  • 15:20
  • 26.12.12

27 מהמעט שזכור לי משיעורי התנ"ך, נביאי ישראל התלוננו תמידית על כך שהמקדש בירושלים לא היה בלעדי והוכיחו את ישראל על כך. מלבד שנמצא מקום פולחן לא קטן מחוץ להר הבית (וכאמור, היו הרבה כאלה) מה כאן החידוש?  (לת) דני, ת"א
  • 15:26
  • 26.12.12

28 7 ק"מ (בקו אוויר )  (לת) יתר דיוק
  • 15:30
  • 26.12.12

  •   לפי חלק מהמקורות היה מותר לאכול בשר רק בבית המקדש והוא שימש כבית מטבחיים ענק. אם המבנה במוצא היה במרחק 5 מיל אולי הוא היה "בית מטבחיים 5"?  (לת) רונן
    • 21:44
    • 26.12.12

29 ולא תעשו לכם גילולים עגולשון
  • 15:36
  • 26.12.12


חמסה חמסה, עמישראל תמיד החזיק עוד משו נגד עין הרע. שיהיה!

אם ירושלים של זהב היא בסקית והתקווה מסמטנה אז אולי טוב שקצת התערינו פעם בעמי הארץ, שלא יגידו שהבאנו רק מארצות רחוקות

30 בא לכם להשתחרר מההיפנוזה..?  (לת) יהוה
  • 15:41
  • 26.12.12

31 הכותב כנראה לא קרא את התנ"ך כי אחרת היה יודע שהיו במות ומקומות פולחן על כל גבעה ותחת כל עץ- ועל כך דיברו כל נביאי ישראל.  (לת) רעמסס
  • 15:43
  • 26.12.12

32 מוצא לא תוחזר היא שלנו לנצח נצחים  (לת) מירי רגב
  • 15:47
  • 26.12.12

33 פינקלשטיין וגרפינקל רחוקים מאוד זה מזה בדעותיהם על ראשית ממלכת יהודה. אבל אין לכך דבר עם הגילוי הנוכחי, שהוא מאוחר יותר. על כל פנים, התגובות של שניהם מעט תמוהות. ארכיאולוג פנסיונר
  • 15:48
  • 26.12.12

פינקלשטיין צודק בכך שהגילוי אינו עומד בסתירה למקרא, שם נזכר קיומם של מקומות פולחן נוספים מחוץ לירושלים עד לשלבים מאוחרים בימי ממלכת יהודה. אבל הוא טועה בכך שהוא ממעיט מערכה של התגלית - הרי מטרתה של הארכיאולוגיה אינה רק להוכיח/להפריך את הטקסט המקראי! עד היום לא נחשפו ביהודה שרידים של מקדשים מתקופת הברזל, ולכן יש לגילוי הזה חשיבות מדעית רבה.
ואילו גרפינקל טועה במקום שבו פינקלשטיין צודק, ולהפך. הוא רואה ניגוד בין הממצא הארכיאולוגי למקרא, למרות שדווקא במקרה הזה ישנה התאמה יפה, כפי שטען פינקלשטיין. מצד שני, גרפינקל צודק בכך שזה גילוי ארכיאולוגי ללא תקדים.

  •   דווקא שיכנעת בעד פינקלשטיין. ולא טעית. התגלית היא אכן תגלית וגם פינקלשטיין לא יחלוק על זה , אל על הפרשנות. וברו שפינקלשטיין צודק יותר, כמו הרבה מגיבים כאן. דווקא מדהים איך גרפינקל יוצא נעבעך.  (לת) הפתרון אינו מדיני ושלום לא עושים עם אויבים
    • 18:08
    • 26.12.12

  •   פינקלשטיין לא ממעיט בהכרח מחשיבות הממצא הארכיאולוגי - זוהי פרשנותו של הכותב אור
    • 20:25
    • 26.12.12

    ייתכן שהכותב רואה את חשיבות הממצאים בכך שהם "סותרים" את התפיסה השולטת (לדעתו) בנוגע לבלעדיות של בית המקדש כמקום פולחן בתקופה הנידונה (ובכך, אולי גם מערערים על מרכזיותה או חשיבותה של ירושליים לעם היהודי - אמירה בעלת השלכות פוליטיות). בכך שפינקלשטיין טוען שהממצא לא עומד בסתירה למתואר במקרא, הוא שולל את התזה הזו ועל כן ממעיט בחשיבות הממצא כ"משנה סדרי עולם". אין זה אומר שהוא ממעיט בחשיבותו של הממצא לחקר הארכיאולוגי של א"י - זוהי כבר פרשנות מרחיקת לכת של דבריו.

34 לא כדאי לצאת מטומטם  (לת) לירושלמי
  • 15:52
  • 26.12.12

35 לפי חלק מהמקורות היה מותר לאכול בשר רק בבית המקדש והוא שימש כבית מטבחיים גדול. אולי המקדש במוצא היה "בית מטבחיים 5" בגלל המרחק מירושלים?  (לת) בנימה קלה
  • 15:53
  • 26.12.12

36 פתרתי את התעלומה! בהר הבית זה בית המקדש האשכנזי, ושם זה הספרדי!  (לת) שם הצביעו ש"ס ובירושלים אגודה
  • 15:54
  • 26.12.12

37 עד כדי כך הארץ מתלהב מכותרת שמערערת את אחיזת היהודים בהר הבית שהוא ממקם בכותרת ראשית ידיעה לא ממש מרכזית בתחום הארכיאולוגיה?  (לת) היסטוריון חובב
  • 15:55
  • 26.12.12

38 בשביל זה משלמים לכם, כדי לחפור לנו?! אם בהפסקות הקפה בין חפירה לחפירה הייתם מעיינים בספרי הנביאים והכתובים, ורואים שריכוז הפולחן היה תוכנית פוליטית-דתית שלא צלחה במיוחד. בכלל, בני ישראל ידועים בהיותם קשי עורף, וכמאמר הכתוב "לא מרובכם ולא מטובכם"  (לת) אלברט
  • 15:55
  • 26.12.12

39 יופי. עכשיו ביבי יחלק את ירושלים.  (לת) ארתור
  • 16:08
  • 26.12.12

40 "מוצא זה חמישה ק"מ מירושלים. למה הם צריכים מקדש נוסף?" שואל גרפינקל ואני שואל, בית הדין הרבני ובית המשפט המחוזי נמצאים שניהם בתוך ירושלים. למה הם צריכים בית משפט נוסף? נו למה? מומחה ליהודים
  • 16:10
  • 26.12.12

"מוצא זה חמישה ק"מ מירושלים. למה הם צריכים מקדש נוסף?" שואל גרפינקל ואני שואל, בית הדין הרבני ובית המשפט המחוזי נמצאים שניהם בתוך ירושלים. למה הם צריכים בית משפט נוסף? נו למה?

41 על פי השמאל, אין עם יהודי (ועכשיו גם לא היה בית מקדש). אז נגד מי הייתה השואה?  (לת) אני רק שאלה
  • 16:14
  • 26.12.12

  •   מנין המצאת את השטות הזאת שעל פי השמאל אין עם יהודי? השמאל חפץ חיים והימין תאב מלחמות נצח  (לת) אני רק תשובה
    • 16:39
    • 26.12.12

  •   נגד השפיות והמוסר האנושי. והקרבנות היו בני אדם, בלי קשר לויכוח מאיזה עם הם.  (לת) א
    • 16:57
    • 26.12.12

  •   השמאל הציוני מעולם לא טען שאין עם יהודי. תפסיק לשלול כל מי שלא מסכים איתך נורית
    • 17:32
    • 26.12.12

    אופנה של דה לגיטמציה לכל מי שלא מסכים עם דעות האומר.

42 בעוד 2000 שנה שארכיאולוגים יחפרו ויגלו את שרידי בניין הכנסת מעניין מה הם יחשבו? פולחניהו
  • 16:33
  • 26.12.12

מצאנו שרידים של מקום פולחן מיוחד מאד. 120 מוקיונים היו מתכנסים שם לעשות צלילים של דמוקרטיה כאשר בפועל מסביב היתה אנרכיה גמורה. תמוה מאד ולא ברור.

43 אז ירושלים היא בכלל לא ירושלים? אפילו הורדוס טעה, האהבל האדומי.  (לת) תפוחי
  • 16:34
  • 26.12.12

44 לבית מקדש יש צורה של מנדאלה עגולה? הארי קרישנה, מיאמי
  • 16:36
  • 26.12.12

הכהן הגדול שמו היה היה מנדלה בישראל.

45 בגיא הינום גם במאה 7 הקריבו ילדים. מזה גיהינום. לפחות עד תקופה חשמונאית היה פולחן זר בעיר.  (לת) אבי
  • 16:42
  • 26.12.12

46 מקדש דילן
  • 16:58
  • 26.12.12

על המקדש החדש במוצא עטים כמוצאי שלל רב. בואו נחכה עד מוצאי שבת וכבר יימצא מוצא על ידי מוצא ישר.

47 אז מותר לחפור בירושלים או לא?  (לת) ערן
  • 16:59
  • 26.12.12

48 מה? האם בכלל פתחתם את התנ"ך? הרי מדובר בלי הפסקה על במות ומקומות פולחן נוספים. מה זה קשור למקדש?? דן
  • 17:01
  • 26.12.12

זה כותרת ראשית בהארץ? השתגעתם?

49 ההסבר פשוט - אלו הכוזרים שמהם יצאו האשכנזים לפני שהיגרו לקווקז פרופסור שומכלום
  • 17:05
  • 26.12.12

סוף סוף יש עיתון רציני כמו הארץ ששוחט את כל הפרות האדומות הקדושות (שמעולם לא היו קיימות) ומגלה לנו עוד ועוד על ההיסטוריה המפוארת של עם שמעולם לא היה קיים ואם היה קיים אז הוא היה בכלל עם אחר, שאי אפשר לדעת מאיפה הגיע ובטח לאן הולך (לא לכיוון הנכון זה בטוח). מה שבטוח שהוא לא עם, לא שייך לכאן וצריך ללכת לכל הרוחות והשדים.

  •   ובשביל להוכיח שמכלום באנו הם צריכים להקים עיתון? אולי כן מסתבר שזו משימה קשה
    • 07:40
    • 27.12.12

    אולם עם הרבה דבקות במטרה, הארץ הצליח לשתול במוחם של ריסיסי אחוזים מהאוכלוסיה תובנות פילוסופיות שנסמכות על רסיסי הוכחות.
    הנייר שסובל הכל, לקח על עצמו משימה: להוכיח שעם ישראל בכלל לא קיים, להוכיח שעם פלסטיני הוא עם עתיק. להוכיח שבית אל, חברון, ירושלים, קריית ארבע וכו׳ שייכים לעם הפלסטיני העתיק.
    בדרך כלל בני אדם מזהים אבסורד, אבל אבסורד זוחל הוא משימה קשה ביותר.
    הארץ שיצא בתעמולה נגד ישראל היום, כי הוא שייך לליכוד, לא חושש בכלל להתהדר בכך שהוא עיתון של מרץ.
    איך אומרים בתוכנית ״מצב האומה״? שיהיה לכולנו בהצלחה

50 לכן בזמנו נאמר "הצבי ישראל על "ב-מ-ו-ת-י-ך" חלל." במות רבות....  (לת) זה דווקא מתאים לתקופה
  • 17:07
  • 26.12.12

51 לאחר שנתנו לפלשתינאים של ימינו להעלים כל שריד יהודי בהר הבית אזי באמת כמאמר הכתוב לעיל "ואכן, ארכיאולוגים התקשו מאוד למצוא מבנים או חפצים הקשורים בפולחן מהתקופה באתרים המזוהים כאתרים ישראליים".  (לת) קורא 1
  • 17:23
  • 26.12.12

52 they were kazerians(kuzarim)  (לת) abbass
  • 17:57
  • 26.12.12

53 בממלכת יהודה שכנו בתקופת בית ראשון גם עמים נכריים.  (לת) פוחלץ
  • 17:58
  • 26.12.12

54 בית מקדש 2.0 (גרסת בטא)  (לת) גולש מורעל
  • 19:52
  • 26.12.12

55 במהלך כל ההיסטוריה של ישראל-כנען -פלסטינה חיו במקביל עממים בעלי דת שונה!  (לת) ראובן גרפיט
  • 21:12
  • 26.12.12

56 לא הבנתי, סנסציה (גרפינקל) או תגלית שגרתית (פינקלשטיין). בכל אופן הצלמיות נהדרות  (לת) ברי
  • 21:17
  • 26.12.12

57 חבל שהממצא לא ב- e1.זה היה מוכיח לכל המלעיזים ש -e1 הוא שלנו !!!!!!!  (לת) עדד
  • 21:40
  • 26.12.12

58 מה התהייה ? עוזי
  • 22:08
  • 26.12.12

אפילו ממצא ארכאולוגי אתם מצליחים להוציא מהקשרו ....

59 עובדות הן לא דבר שלאומנים מוכנים לחיות איתו, ובטח לא לשמוע עליו. הפתטי הוא האובססיה והחשיבות של אבנים ישנות ואנשים מתים מתקופת הברזל., התלות המוחלטת של הזהות האישית באבנים האלה. מאוס ורקוב. אנשים חלולים שחיים בפניקה מהריקנות של עצמם אם אי פעם יערערו להם את הסיפור שהם מספרים לעצמם. שום עמוד שדרה מוסרי, שום יכולת חשיבה עצמאית. רק תלות ותלות ופחד.  (לת) כמ
  • 01:21
  • 27.12.12

  •   "מאוס ורקוב. אנשים חלולים שחיים בפניקה מהריקנות של עצמם. שום עמוד שדרה מוסרי". זו הסיבה שרציתי להשמיד את כ-ו-ו-ו-ו-ל-ם!  (לת) ADOLF
    • 12:19
    • 27.12.12

60 כתוב בתנ"ך אורי ביתן
  • 15:01
  • 27.12.12

התנ"ך כל הזמן מאשים את רוב מלכי יהודה בפולחן במקומות אחרים, ולא מעט מלכים, דווקא במאה השביעית, בעבודת אלילים. מזבח נמצא בתל שבע, מקדש בתל ערד, וירושלים הקדומה מלאה צלמיות אישה. תגלית ענקית - אבל שום חידוש.

61 מצאו שם חרס עם כתובת "שלוימל'ה זנד, קיש מיר אין תוחס"  (לת) את הסקופ האמיתי לא פרסמו
  • 01:33
  • 28.12.12

62 הומלס חסר דיור
  • 22:25
  • 29.12.12

האם אפשר להפוך את האתר לשיכון ולגור -בי בי

63 זה לא מקדש, זה בית כנסת.  (לת) יהודי
  • 00:35
  • 31.12.12