מינוי דיגיטלי של הארץ - באתר בסמרטפון ובטאבלט - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שכחתי סיסמה

עורכי המחקר שקבעו כי ישראל מובילה בתפיסת קרקעות יבחנו שוב את ממצאיהם

המחקר קבע כי ישראל נמצאת במקום ה-6 בעולם ברכישת קרקעות במדינות עניות, אך התברר שפרטי עסקה משמעותית הושמטו ממאגר עליו התבססו

עורכי מחקר שבדקו את ההיקף של תופעת תפיסת קרקעות במדינות עניות על ידי מדינות עשירות, יבדקו מחדש את מסקנתם שישראל היא אחת המדינות המובילות בתחום; זאת לאחר שהתברר שהערכתם לא התבססה על נתונים מדויקים.

לפני כעשרה ימים פרסם כתב העת של האקדמיה האמריקאית למדעים מאמר על תופעת תפיסת הקרקעות (Land Grabbing). את המאמר כתבו חוקרים מהמכון הפוליטכני במילאנו ואוניברסיטת וירג'יניה בארצות הברית. במאמר ניסו החוקרים להציג לראשונה הערכה עולמית מקיפה של תופעת תפישת קרקעות במדינות עניות, באמצעות חכירה או רכישה בידי אנשים פרטיים או ממשלתיים ממדינות זרות. המחקר עשה חישוב גם של כמויות המים המנוצלות ביחד עם הקרקעות.

על פי המחקר, ישראל נמנית עם שש המדינות המובילות בתפיסת קרקע ומים, ובכך הפך אותה בלשון החוקרים למדינה הלוקחת חלק בפעילות בעלת מאפיינים קולוניאליסטים. מקור המידע העיקרי שעליו הסתמכו החוקרים הוא מאגר מידע המפרט עסקאות מקרקעין ונקרא Land Matrix. תפיסת קרקע נחשבת במקרים רבים לתופעה שעלולה לפגוע ביכולת של האוכלוסייה המקומית לספק מזון לעצמה. יש מקומות שבהם אזורים בעלי חשיבות אקולוגית נעלמים לטובת גידולים חקלאיים המשרתים תאגידים בינלאומיים.

שדה תה באוגנדה
שדה תה באוגנדה. צילום: אי–פי

בסיס המידע שעליו הסתמכו החוקרים ציין עסקת מקרקעין גדולה שנערכה כביכול על ידי אישים מישראל ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו. ההיקף הגדול של העסקה הכניס את ישראל לצמרת רשימת המדינות המעורבות באמצעות הממשלה או אנשי עסקים פרטיים בתפיסת קרקעות. מדובר בשטח שנועד לגידול הצמח ג'טרופה לצורך ייצור דלק ביולוגי.
אולם לאחר פרסום המחקר התברר בבדיקה חוזרת שהעסקה המיוחסת לאישים מישראל

לא נכללת יותר במאגר המידע Land Matrix. אחת החוקרות שהובילו את המחקר, הד"ר קריסטינה רולי מאיטליה, קיבלה פנייה מאזרח ישראלי בעניין ולאחר בדיקה חוזרת במאגר המידע הודתה שאכן פרטי העסקה הושמטו. לדבריה, היא ועמיתיה בדקו בשתי הזדמנויות את בסיס המידע והעסקה המיוחסת לישראל צוינה בו, אולם, כאמור, באחרונה היא הוסרה ממאגר המידע. לכן, הצוות יקיים בדיקה חוזרת ובפרסום המדעי הבא העוסק בתופעה הם ישנו בהתאם את הערכתם לגבי המיקום של ישראל ברשימת המדינות העוסקות בתפיסת קרקע.




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 תפיסת קרקעות או קניית קרקעות? לא הבנתי  (לת) אמיר
  • 22:46
  • 04.02.13

  •   מה ההבדל מבחינת האוכלוסיה המקומית? יובל
    • 17:49
    • 05.02.13

    בסופו של דבר מישהו עם הרבה יותר כח ממך (כי יש לו כסף) משיג משהו שאתה לעולם לא תשיג, ובגלל שאין לך סיכוי להשיג, גם תוכל פחות להרים את עצמך מהמקום שבו אתה נמצא.

    כשתרים קול זעקה, יאמרו לך שזו כלכלה חופשית וכל אחד עם כישורים ומוסר עבודה גבוה יכול להגיע לאן שרק יחפוץ.

  •   קרקעות אפריקה או אסיה שמעון הורוביץ
    • 19:38
    • 25.10.13

    חסר מזון בעולם ולכן יש חברות שהלכות לאפריקה או אסיה ושוכרות קרקע על מנת לגדל שם ולמכור וזה העסק שלהם ומצד שני זה מוסיף מזון. או מה שמגדלים אולי קנה סוכר ועושים ממנו דלק שנקרע אתנול.... שמעון

02 פעם שלישית הארץ יקנה לי גלידה. צפריר ממזר כתבה שלו משבוע שעבר שבא הועלו טענות דומות. מי שיקרא את הכותרת ואת רוב הכתבה יהיה בטוח שישראל הפכה בין רדע לקולוניאליסטית הכדולה בעולם - או נכון יותר שישית בעולם. רק איפה שהוא באחת הפסקאות מצויין שלמעשה אישים ישראלי- - אזרחים ישראלים - מעורבים בקניית הקרקעות. וגם זה לא בטאוח. אך גם צפריר וגם הכותרת הזועקת חמס לא מתיחסים לעובדה זו. העיקר שישראל מועשמת בגזילת קרקעות. כנראה שקרקעות יהודה ושומרון לא מספיקות . האם צפריר והארץ יתנצלו? נאדא. העיקר להכפיש ולכבס מילים. רק קוראים חדי עין יבינו שמאחורי טענות הסרק ה"ל אין ולא כלום. ואגב, רוב הסיכויים שהאדמות בקניה וגם בקולומביה (שצויינה בכתבה הראשונה) בכלל הוחכרו למטרות גידות ביומסה ליצור דלק ביולוגי. טפו עליכם מסרסי האמת.  (לת) אבו-4
  • 23:10
  • 04.02.13

03 הפתעה,הפתעה. גם במדינות המערב יש שונאי ישראל המעלילים עלילות שקר, לא רק ב"הארץ",בצלם,אחמדינג'אד, החמאס, ודומיהם.  (לת) הפסיכיאטר המחוזי
  • 23:21
  • 04.02.13

04 האם הישראלי שטרח לעדכן הוא כתב בעיתון ומה האינטרס שלו?  (לת) שאלה קטנה
  • 00:04
  • 05.02.13

05 עוד סיבה למה היהודים צריכים ארץ משלהם. תומר מרמת גן
  • 00:06
  • 05.02.13

על אף ששיעור היהודים באנושות מצטמצם, עם ישראל צריך לשמור על ארץ אבותיו ואף לרכוש מחדש חלקים נוספים ממנה שאינם שייכים למדינת ישראל.
רק כך היהודים לא יהיו תלויים בתוצרת חקלאית של ארץ זרה. יש לשכנע את הגויים החיים בארץ ישראל למכור את נחלותיהם ולעזוב.
מנחל מצרים ועד הפרת. זוהי ארץ ישראל.

06 לא יכול להיות, בדיוק בנתון של ישראל הם טעו  (לת) מישהו
  • 00:07
  • 05.02.13

07 יחי המוסד!  (לת) בתחבולות ותחמונים
  • 00:09
  • 05.02.13

08 חובה לזכור שבניגוד למדינות האחרות ישראל מנצלת 100 אחוזים + ממשאבי הקרקע והמים שלה P
  • 00:15
  • 05.02.13

ראו טוקבק + לינק בכתבה הקודמת [לא אני כתבתי]

09 לא הבנתי, איך פעילות מקרקעין פ ר ט י ת קשורה לקואולוניזציה?  (לת) P
  • 00:17
  • 05.02.13

10 היואיל הכתב מה בדיוק "בעל מאפיינים קולוניאליסטיים" בהקמת מפעל חקלאי בידי ישראלים - מפעל שתוצרתו, למותר לציין, לא מיוצאת לישראל? האם פעילות אינטל וגוגל בארץ, למשל, היא "קולוניאליסטית"? ובמילים אחרות: מה יש לכם, קומוניסטים משוגעים? מודרניסט .
  • 01:14
  • 05.02.13

היואיל הכתב מה בדיוק "בעל מאפיינים קולוניאליסטיים" בהקמת מפעל חקלאי בידי ישראלים - מפעל שתוצרתו, למותר לציין, לא מיוצאת לישראל? האם פעילות אינטל וגוגל בארץ, למשל, היא "קולוניאליסטית"? ובמילים אחרות: מה יש לכם, קומוניסטים משוגעים?

11 אין להם ארץ אחרת.  (לת) עאלק
  • 01:35
  • 05.02.13

12 Only communist can call creatong jobs and wealth a land grub Hoover
  • 02:49
  • 05.02.13

The same type that create nothing, do nothing and pretend they know everything, are against development of poor countries and creating wealth for the people. Probably are afraid the prices of their Latte will go up

13 הארץ, אתם עיתון לא רע Alex Toronto
  • 05:08
  • 05.02.13

אבל 90% ממה שאתם כותבים הוא כ"כ שמאלני. כנ"ל הכותבים, למעט ימני החצר ישראל הראל.
ואני שמאלני בעצמי, אבל באמת...
חוץ מזה הייתם פעם ברמה גבוהה. ברמה בינלאומית כמו der spiegel . נגד כל הצהב הייתם. עכשיו אתם טובים כי העיתונים המתחרים בארץ הם עוד יותר גרועים.
אני מתייחס למהדורת האינטרנט- לא מכיר את הדפוס.
אסור להתלונן כי אני לא משלם כסף לקרוא את העיתון, אבל אני מוכן לשלם על המהדורה האינטרנטית אם היא תהיה ברמה של פעם, אם יהיה לכם מבט בינלאומי ולא רק איך המתנחלים דופקים את הערבים בעזרת המדינה, או איזו דוגמנית ישבה באיזו מסעדה.
כי אתם לא עיתון זעיר-בורגני.
ואם אתם תמותו, לפחות נזכור את הארץ של פעם. גם למות צריך לדעת.

14 האם פרסמתם תיקון גם באנגלית? אלי
  • 05:59
  • 05.02.13

כי המאמר בהארץ באנגלית, כמו מאמרים רבים שם היה ממש אנטי ישראלי

15 חקלאות היא קולוניאליזם. אזרחים הם מדינות. כלכלה היא מלחמה.  (לת) הידד ל newspeakה פסאודו-ליברלי
  • 06:27
  • 05.02.13

16 כולנו גרים איפה שפעם גרו ערבים יונתן
  • 08:37
  • 05.02.13

בלי קשר לשיאי גינס למיניהם

17 אתם נחמדים אתם. הארץ שינה את כותרת המאמר רק אחרי שהעביר אותו לארכיון. כך משנים את ההיסטוריה. אבל אנחנו לא נשכח ואולי פעם נסלח.  (לת) אבו-4
  • 12:03
  • 05.02.13

18 קולונויאליזם אר
  • 17:42
  • 06.02.13

האם קניית קרקע או יבול היא קולוניאליזם? האם קניית כח אדם היא קולוניאליזם? ואם הם היינו הך, אזי כשסוני קונה אולפנים בארה"ב זה קולוניאליזם. וכשטויוטה מקימה מפעל בארה"ב זה קולוניאליזם. האם גם על זה מישהו עשה מחקר? ומה בדבר התועלת שרכישת זכויות קרקע או יבולים מביאה למדינה בה הם נרכשו? מה החלופה שם?

פרוייקטים מיוחדים