חוקרים גילו את האב הקדמון של משפחת היונקים

היצור בגודל עכברוש, שחי לפני 66 מיליון שנה, ניזון מחרקים. הוא קדם לכל היונקים בעלי השליות שמהם התפתחו כ-5,400 סוגים החיים היום

האב הקדמון המשותף לאדם וליונקים רבים היה כנראה יצור בגודל עכברוש שהחל להתפתח לפני כ-66 מיליון שנה, שקל כ-200 גרם, ניזון מחרקים והיה בעל זנב שעיר וארוך. כך עולה ממחקר אמריקאי מקיף שארך שש שנים ובחן את אילן היוחסין של היונקים.

החוקרים דיווחו ביום חמישי האחרון בכתב העת Science כי היצור שהתגלה, Protungulatum donnae שמו, קדם לכל היונקים בעלי השליות שמהם התפתחו כ-5,400 סוגי יונקים החיים כיום – מיונקים אוכלי חרקים ועד פילים, לווייתנים, חתולים, כלבים וכן בני אדם.

הד"ר מורין א' אולירי מאוניברסיטת סטוני ברוק שבלונג איילנד, שעמדה בראש צוות המחקר, הסבירה כי שילוב נתונים גנטיים ואנטומיים הוביל למסקנה שהאב הקדמון הופיע בין 200 אלף ל-400 אלף שנים לאחר ההכחדה הגדולה של הדינוזאורים בסוף תקופת הקרטיקון. בעת הזו החלו היונקים החלשים יותר לתפוס את מקומם של טורפי הענק, כמו הטירנוזאורוס רקס. כך המחקר מחזק את הסברה לפיה לפני כ-66 מיליון שנים נכחדו כל הדינוזאורים שוכני הקרקע, ורק אז יכלו היונקים להתפתח ולשגשג.

החוקרים תולים את הגילוי החדש ביכולתה של מערכת משוכללת, שהצליחה לסרוק כמות אדירה של מאובנים ולעבד נתונים גנטיים המוצפנים בדנ"א. כך הם הסיקו כי האב הקדמון נולד בתום הריון מלא והיה יונק בעל שליה, שבה דם האם נמצא במגע קרוב עם הממברנה המכסה את העובר, כמו אצל בני האדם. המדענים הסבירו כי גילו הצעיר יחסית של האב הקדמון מוביל לשלילת ההשערה הרווחת עד כה, ולפיה התפרקות יבשת העל גונדוואנה לפני כ-120 מיליון שנה היתה הגורם העיקרי להתפתחות מגוון היונקים.

הדמיה של האב הקדמון שהתגלה במחקר
הדמיה של האב הקדמון שהתגלה במחקר. צילום: אי–פי

ראיות לקיום האב הקדמון התגלו בצפון אמריקה, אולם סביר להניח שהוא חי גם ביבשות אחרות. על אף שכמה יונקים פרימיטיביים קטנים הצליחו לחיות בצלם של ענקי תקופת הקרטיקון, המדענים לא מצאו ביסוס להשערה שלפיה שרדו מאותה תקופה רק כ-39 שושלות יונקים שהצליחו להתאקלם בעולם אחרי ההכחדה הגדולה. לדעתם, רק שורש השושלת של בעלי השליה החזיק מעמד בתקופת האסון שנגרם, כפי שסוברים כיום, בשל שינויי אקלים שהתחוללו בעקבות התנגשות אסטרואיד בכדור הארץ. נראה כי היצור שהתגלה לא היה אביהם הקדמון של כלל היונקים, משום שלא התפתחו ממנו חיות כיס כמו קנגורו ואופוסום, או יונקים מטילי ביצים דוגמת הברווזן שטוח הרגל.

בצוות המחקר צופים שהטכנולוגיה המשלבת בחינת מאובנים ועיבוד נתונים גנטיים תשמש בשנים הבאות במחקרים דומים על צמחים, חרקים, דגים ועופות. מדענים שלא נטלו חלק במחקר העריכו כי הוא עשוי לעצב מחדש את חקר היונקים. עם זאת, לדבריהם, סביר להניח שלא יישב את המחלוקת הקיימת זה שנים בין המצדדים במאובנים והמצדדים בגנטיקה ביחס לתקופה שבה הופיעו יונקים בעלי שליה. פליאונטולוגים הדוגלים בביסוס הממצאים על בחינת שלדים ומאובנים מצדדים בעמדה לפיה היונקים הופיעו תקופה קצרה לפני הכחדת הטורפים מהקרטיקון או מיד אחריה. בניגוד להם, מדענים שמעדיפים לבחון נתונים גנטיים מעריכים כי יצורים אלה הופיעו זמן רב לפני כן.
 

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 קוף זה לא מספיק גרוע?  (לת) עודד
  • 09:04
  • 10.02.13

02 ואני חשבתי "שהאדם נוצר מצלם האלוהים".אין לי בעייה עם התאוריה הזאת רק שהיא מבוססת על אמונה בלבד לא שום הוכחה או יכולת של הוכחה.כמו שנאמר :"האדם ייצר את אלוהים,לא אלוהים את האדם".ושאלת השאלות,מה גורם לאדם נורמטיבי לחשוב שמה שהוא מאמין זאת האמת היחידה ???  (לת) אחד העם
  • 09:15
  • 10.02.13

03 לא יכול להיות! איזה שטויות! כתוב במפורש שאלוהים ברא את האדם! עתניאל
  • 09:28
  • 10.02.13

הארץ שוב מפיץ שקרים ושנאת חינם. אנטישמיים!

  •   ציניות לא עוברת טוב בטוקבקים...  (לת) כולנו "שמאלנים בוגדים" וגאים בכך
    • 10:20
    • 10.02.13

  •   Poe  (לת) Poe
    • 10:41
    • 10.02.13

  •   אגב, הנה עוד משהו שכתוב בספר בראשית: בארשבעי
    • 10:58
    • 10.02.13

    בראשית פרק ד':
    "ט וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-קַיִן, אֵי הֶבֶל אָחִיךָ; וַיֹּאמֶר לֹא יָדַעְתִּי, הֲשֹׁמֵר אָחִי אָנֹכִי. י וַיֹּאמֶר, מֶה עָשִׂיתָ; קוֹל דְּמֵי אָחִיךָ, צֹעֲקִים אֵלַי מִן-הָאֲדָמָה. יא וְעַתָּה, אָרוּר אָתָּה, מִן-הָאֲדָמָה אֲשֶׁר פָּצְתָה אֶת-פִּיהָ, לָקַחַת אֶת-דְּמֵי אָחִיךָ מִיָּדֶךָ. יב כִּי תַעֲבֹד אֶת-הָאֲדָמָה, לֹא-תֹסֵף תֵּת-כֹּחָהּ לָךְ; נָע וָנָד, תִּהְיֶה בָאָרֶץ."

    וכמה פסוקים למטה, באותו הפרק:

    "וַיֵּצֵא קַיִן, מִלִּפְנֵי יְהוָה; וַיֵּשֶׁב בְּאֶרֶץ-נוֹד, קִדְמַת-עֵדֶן. יז וַיֵּדַע קַיִן אֶת-אִשְׁתּוֹ, וַתַּהַר וַתֵּלֶד אֶת-חֲנוֹךְ; וַיְהִי, בֹּנֶה עִיר, וַיִּקְרָא שֵׁם הָעִיר, כְּשֵׁם בְּנוֹ חֲנוֹךְ."

    כלומר לפי התנ"ך, אלוהים אמר שקין יהיה נע ונד בארץ, וקין צפצף עליו, התיישב באזור מסוים ואפילו הקים עיר.

04 יה כופר בן כופר עכשיו עכבר הבאת לנו מר"ן האדמור הרף אופדיה יוזף
  • 09:31
  • 10.02.13

אלה החילונים כל יום משנים דעתם ההפכפכה עליהם. פעם אמרו לנו קופים אבותינו עכשיו אומרים לנו מן אל עכבר באנו. עכבר הוליד אותנו. וואללה לא הספיק לכם כל הכופרים בהתחלה אמרתם לנו קוף עכשיו אתם אומרים לנו עכברוש כזה מגעיל. לכו תלמדו מהתורה מאיפה באנו. למה להמציא כל יום חיה אחרת. כתוב: "יברא אלוהים את האדם בצלמו בצלם אלוהים ברא אותו, זכר ונקבה ברא אותם" ישמור השם יתקדש מכל הכופרים. כולו מן אללה ואין אל מלבד אללה

05 וואו, אלוהים יותר יפה ממה שחשבתי  (לת) רועי
  • 09:40
  • 10.02.13

06 הרב יוסף?  (לת) עכברוש
  • 09:50
  • 10.02.13

07 משרד החינוך: הס מלהזכיר. האדם נברא לפני 5000 שנה פחות 3 ימים!!!!!!!!!  (לת) מורים, שימו לב לחוזר מנכל
  • 09:59
  • 10.02.13

08 רק הקב״ה עודד
  • 10:38
  • 10.02.13

סתם, לא באמת :)

09 זה נכון עודד מהנלי
  • 10:40
  • 10.02.13

יש לי חבר שנראה בדיוק כמו עכברוש שעיר עם זנב

10 יופי, אנחנו עכברים מפותחים, יש!!!  (לת) עכבר 1.90
  • 10:45
  • 10.02.13

11 מקור! מה כבר ביקשנו?! ביבליוגרפיה!  (לת) רם
  • 10:46
  • 10.02.13

12 מה זה בדיוק "ברווזן שטוח רגל"? אולי הגיע הזמן לשים סוף להשתוללות של האקדמיה העברית ללשון ולאמר בראש מורם: עד כאן! חיה שנולדה באוסטרליה, חיה באוסטרליה וכנראה שגם תכחד באוסטרליה לא צריכה שם עברי!  (לת) פרי הפלטיפוס
  • 10:49
  • 10.02.13

13 איזה בליל שטויות לא מוכח ולא מוסבר, BJ PEN
  • 10:51
  • 10.02.13

קראתי את המאמר והוא כולו בגדר השארות,מי שרוצה להאמין שהוא התחיל את מחזור חייו כעכברוש שיבושם לו אבל איך אומרים: בולשיט!

14 עוד אבינו חי  (לת) ע מ
  • 11:27
  • 10.02.13

15 הוא דומה בדיוק לבוס שלי שגם לו יש קריירה מטאורית  (לת) נעמה
  • 11:28
  • 10.02.13

16 אז מה, זה אבא טוב העכבר הזה... עדיף על אלוהים!  (לת) שקד
  • 11:37
  • 10.02.13

17 רוב הסיכויים שאבי היונקים נוצר הרבה לפני 66 מיליון שנה ואכן היה זעיר כעכברוש, מה היה לדינוזאורים להתעסק עם טרף בגודל עכברוש כשזמינים לו דינוזאורים ענקים צמחוניים. אבל הכחדת הדינוזאורים שבהחלט יכלה להעשות על ידי יונקים זעירים וזריזים תאבי ביצים איפשרה ליונקים לגדול ולהתפתח במשך 66 מיליון שנה אחרונות למה שהיה ונכחד לא כל כך מזמן ולמה שנשאר עד עכשיו.  (לת) לאו
  • 11:45
  • 10.02.13

18 וכן הוא אכל חלבון מין החי...  (לת) מקומם אתכם? תתמודדו
  • 11:47
  • 10.02.13

19 ואני חשבתי שהאב הקדמון היה פרס!  (לת) האלכימאי
  • 11:53
  • 10.02.13

20 " אני מזועזע ! "  (לת) יגיד כבוד הרב המר"ן הגאון
  • 12:01
  • 10.02.13

21 תקפותה של עובדה מדעית תשע שנים. כך שהוא יהיה האב הקדמון בתשע שנים הבאות אברהם קדמן
  • 12:03
  • 10.02.13

ואחר כך ימצאו עכברוש אחר

22 יש עוד אנשים פתטיים שמאמינם בזה ???? חי
  • 12:17
  • 10.02.13

מה לא יכול להיות שפלאפון נוצר ממקרר שהתקלקל!!!!!

23 אוי, אבא !!! סוף סוף !!!  (לת) קוקיקו
  • 12:21
  • 10.02.13

24 ביבי היה הראשון לזהות את..  (לת) dan
  • 12:22
  • 10.02.13

25 אני תוהה מה יותר מצחיק.המסקנות של המקר או הרצינות של עיתון הארץ...עיתון לחושבים  (לת) קובי
  • 12:56
  • 10.02.13

26 זה יתווסף ללימודי ליבה בישיבות?  (לת) טלי
  • 13:00
  • 10.02.13

27 בעיות (בתרגום?) רן
  • 14:00
  • 10.02.13

כמה דברים:
1. הכותרת כמובן מטעה. ברור שאין מדובר באב הקדמון של משפחת היונקים, אלא (מקסימום) באב הקדמון של בעלי השליה. האם מדובר בתרגום קלוקל או במאמר מקורי חפיפי?
2. הסיכוי שדווקא Protungulatom הוא זה שהיה האב הקדמון קלוש. כפי הנראה היו הרבה אלפים של מינים אחרים שלא השתמר מהם דבר וחצי דבר ואחד מהם היה אכן האב הקדמון. סביר להניח שהם היו דומים באמת לProtu/ הנ"ל. אבל לאו דווקא ממש הוא. (אם כי, לצרכים פופולאריים, גם אני הייתי כנראה נוקט בכותרת כזו).
3. המשפט 'נראה שהיצור שהתגלה לא היה אביהם הקדמון של כלל היונקים'
הוא UNDER STATEMENT. צריך לכתוב במפורש "הוא לא היה".

28 תנו כבוד ומספיק עם ההערות הציניות - כך נראה האב הקדמון שלנו וזהו!!  (לת) יוקל
  • 14:02
  • 10.02.13

29 ובכלל, חרקים זה לא כשר.  (לת) קתרין
  • 14:09
  • 10.02.13

30 אבי לוזון-הפרקטיקה של התיאוריה  (לת) ד״ר דוליטל
  • 14:28
  • 10.02.13

31 באמת שיש דימיון לחמותי - יחי המדע  (לת) עכשיו שאני חושב על זה
  • 14:30
  • 10.02.13

32 נ"נ - אני אוהב אותך!!!  (לת) עוף מוזר
  • 14:31
  • 10.02.13

33 אללה הוא אכבר! שולה
  • 14:33
  • 10.02.13

צדקו המוסלמים (עכבר) וצדקו היהודים (בצלם אלוהים) ובא לציון הגואל.

34 אף פעם אין אב קדמון אחד, ואין חוליה אחת. הכתבה לוקה בהבנת התהליך האבולוציוני גרי
  • 14:38
  • 10.02.13

זה כאילו שתצלמו אדם מהרגע שנולד עד זקנתו, כל יום צילום, ותבקשו שנצביע על התמונה שבה הוא הופך מתינוק לילד, או על התמונה בה הוא הופך מילד לנער, או מנער לבחור, מבחור לגבר וכן הלאה. התהליך האבולוציוני הוא איטי ומדוד, רב שלבי, ואף חוליה אינה יכולה לעמוד בפני עצמה. ואידך זיל גמור, חברים.

35 חשבתי שזה רון מיברג...  (לת) רון הקדמון
  • 14:47
  • 10.02.13

36 איזה מאמי! בעלה של רוחל'ה
  • 15:03
  • 10.02.13

ספק אם מהמתוק הזה יצאו מנוולים כמו בני האדם.

37 עכשיו אני מבין למה אני צריך ללמוד ליב"ה בבית ספר  (לת) חרדי
  • 15:20
  • 10.02.13

38 אצלי הזנב התקצר קצת, עכשיו הוא בין הרגליים! השפם נשאר אותו הדבר! איך אצלכם? מעניין!  (לת) זרי
  • 15:41
  • 10.02.13

39 בחייאת תמציאו משהו יותר נורמאלי. מילא שיצאנו מהחיות אבל עכברוש??? תמצאו פתרון יותר טוב  (לת) שמוליק
  • 16:10
  • 10.02.13

40 נו, מה דעתכם? הפוך על הפוך
  • 16:16
  • 10.02.13

פעם אמרו " ההר הוליד עכבר". במהדורה המודרנית אומרים " העכבר הוליד יקום".

41 איזו רדידות, זה אפילו לא מדע בגרוש. בושה לעיתון הארץ שאמור להיות רציונלי ולא צהובון.  (לת) דר ט.
  • 18:19
  • 10.02.13

42 לחשוב שהאדם נוצר מהטבע זו טפשות כפי שהטבע לא מסוגל ליצר מחשב או שעון גיא
  • 18:33
  • 10.02.13

אני חילוני תרגעו ...

43 ידוע גם שהעכבר שהוא האב הקדמון של כותב המאמר היה שמאלני.  (לת) ד"ר שטינקפליישפיקן
  • 18:43
  • 10.02.13

44 עדיין לא היה העוף עם הנ"נ שלו?  (לת) אתמהה
  • 19:12
  • 10.02.13

45 נ"נ - אני אוהב אותך!!!  (לת) עוף מוזר
  • 19:16
  • 10.02.13

46 ודעת לנבון נקל איפ חמיס טברא
  • 19:40
  • 10.02.13

לכל שני אורגניזמים בעולם יש אב קדמון משותף.
כל אורגניזם דמה מאוד להוריו ולצאצאיו.
מכיוון ש"הטבע לא קופץ" אביו של אותו יונק ראשון גם ינק, רק קצת פחות.
כלומר, האב הקדמון של משפחת היונקים חמקמק בדיוק כמו האב הקדמון של כל הגדרה טקסונומית.

47 קצת סדר בבלגן חוקר אבולוציה
  • 20:01
  • 10.02.13

יושבת קבוצה בינלאומית של חוקרים ומשקיעה שש שנים במחקר מעמיק ופורץ דרך. המאמר מתקבל לפרסום באחד מעיתוני המדע המובילים בעולם. העיתון המדעי מוציא הודעה לעיתונות הכוללת ראשי פרקים מתוצאות המחקר עטופים בעטיפה פופולרית. כתב לענייני מדע בעיתון אמריקני לוקח את ההודעה לעיתונות, מעוות ומשבש אותה ומפרסם בעיתונו. מתרגם בעיתון "הארץ" העובד בלחץ זמן ובשכר מינימלי משבש את הכתבה עוד יותר. בסוף בא עורך מהדורת האינטרנט ומדביק לסלט כותרת שאין כל קשר בינה לבין המחקר המקורי.
אז מה בכל זאת היה כאן?
המחקר הוא, כאמור, שיתוף פעולה של מספר גדול של חוקרים והתבצע על פני יותר משש שנים. החוקרים אספו וריכזו את כל המידע הידוע אודות האנטומיה של יונקים בעלי שליה (אותם יונקים בהם העובר מתפתח בתוך הרחם מחובר לאימו), והשתמשו במידע הזה כדי לשחזר בצורה פרטנית ומדוקדקת את מבנה הגוף הסביר של האב הקדום המשותף של כל יונקי השליה. זוהי עבודה שחייבה תיאום יוצא דופן, פיתוח צורת רישום אחידה בין כל החוקרים, ובעיקר כוח חישוב ותוכנות מחשב יעודיות שנכתבו על ידי שותפים למחקר. בסך הכל, דוגמא נפלאה של שיתוף פעולה מדעי במיטבו.
מה הם גילו?
זה שהאב הקדום של כל היונקים היה יונק קטן דמוי עכברוש (בעצם, דמוי חדף) היה ידוע. גם היה ברור שהוא שעיר והיה לו זנב. כאן אין הפתעות. החוקרים לא גילו אף יצור חדש ולא סיפקו מידע חדש אודות הכחדת הדינוזאורים. החידוש הוא בשחזור הפרטים הקטנים, עד רמת העצם הבודדת, ארגון הגוף ואברי החוש. מעולם לא נעשתה עבודה כה פרטנית על אף קבוצה של בעלי חיים.
אז איפה הויכוח?
אחת הטענות השנויות במחלוקת שהחוקרים מעלים, היא שאותו אב קדום חי אחרי הכחדת הדינוזאורים. בשנים האחרונות מקובלת הסברה, המבוססת על שעונים מולקלורים (הערכת קצב השינויים במולקולות דנ"א), שהקבוצות השונות של יונקי השליה הופיעו כמה עשרות מיליוני שנים לפני הכחדת הדינוזאורים, אבל הפכו להיות נפוצות רק אחרי שהדינוזאורים נעלמו. מכיון שמחברי המחקר הנוכחי משתמשים בשיטה חדשה של תיארוך, שלא נבדקה מעולם, התוצאה הספציפית הזו עדיין מוטלת בספק.

48 האב הקדמון של היונקים היתה דווארית ומינקת .  (לת) שרוליק
  • 23:43
  • 10.02.13

49 למה להסתבך? - חומר למחשבה. שיודע לשאול
  • 07:23
  • 11.02.13

הרעיון האבולוציוני מצביע על כיוניות.
- מהפשוט אל המורכב.
- מהיצרי אל התבוני.
שתי עובדות מעט בעיתיות אם נשלול כוח מכוון.
נתחיל בראשונה - לטבע נטיה טבעית להתפרק למרכיבים ראשוניים פשוטים. ומן ההיבט "ההישרדותי" אין גם כל "סיבה" למרכיב פשוט ובסיסי להפוך לרב מערכתי ובכך לרדת בסולם השרידות.
העובדה השניה מוזרה אף יותר - החברה המפותחת ביותר (היא החברה האנושית) מפנה גב לתפיסה הניטשאנית, ומטווה קו ברור להתפתחות בעתיד.
המגמה: נטישת "החיתיות והיצר" ובניית חברה תבונית מוסרית.
מאבקי ההשרדות, השליטה, הכוחניות והמלחמה, נטפסים כלא לגיטימיים יותר.
פתרונות של שלום, חברה צודקת, זכויות אדם ומוסר אנושי - הם היעד.
מוזר במקצת במונחים אבולוציונים השרדותיים, שכן "מותר האדם" הלא היא ההבחנה בין טוב ורע שמבדילה בין החלק הנשגב הטהור באדם לחייתי - הוא רעיון דתי אלהי ביסודו. רעיון שיש מאחוריו יד מכוונת.
בדומה למעבר בין הפשוט והפרימיטבי, למורכב תבוני שגם פה מחוייב "כוח מכוון".

50 How true, he reminds me of my grandfather !  (לת) Kirtchuk
  • 14:01
  • 12.02.13

פעילות
המלצות