תוואי קו הרכבת לאילת: אושרה החלופה שתגרום נזק רב יותר לטבע

התוכנית תעבור כעת לאישור המועצה הארצית לתכנון ובנייה. משרד הפנים מודה כי היא נבחרה למרות הפגיעה בנוף בשל עלותה הנמוכה

הוועדה לתכנון ובנייה של מחוז דרום אישרה אתמול (שני) את חלופת תוואי הרכבת לאילת, שלדעת הגופים לשמירת הטבע תגרום נזק כבד ביותר לנוף ולמערכת האקולוגית של הנגב באזור שבין דימונה וצפון הערבה. הוועדה דחתה חלופה אחרת שהציעה רשות הטבע והגנים שמטרתה לצמצם משמעותית את הפגיעה בסביבה.

ועדת התכנון נדרשה לבחון כמה חלופות לתוואי באזור הנמצא בין מישור ימין הסמוך לדימונה וצפון הערבה. היא החליטה לבחור בתוואי שהציעה חברת נתיבי ישראל (חברת תשתיות התחבורה הממשלתית), הכולל מעבר רכבת נוסעים בקטע קצר יחסית של מנהרה, ובמקביל אליו תעבור באזור מפעלי הפוספטים של אורון רכבת משא. סמוך לערבה, יתאחדו רכבות המשא והנוסעים למסילות הנמצאות בצמוד. לעומת זאת הציעה רשות הטבע והגנים להעביר את הרכבת בנקודה דרומית יותר, בקטע מנהרה ארוך שבו יוכלו לנוע רכבת נוסעים ורכבת משא.

על פי הודעת משרד הפנים, החלופה של חברת נתיבי ישראל נבחרה "בשל היות התוואי בעל התכנות הנדסית, עלות כספית נמוכה, נוחיות תפעולית של הרכבת המאפשרת נסיעת רכבות רבות לאורך התוואי, מיעוט סיכונים בטיחותיים וצמצום פגיעה בסביבה תוך הפיכת חוויית הנסיעה לחוויה נופית".

החלופה שאושרה. לחצו להגדלה

במשרד הפנים הודו שהחלופה של רשות הטבע והגנים מיטיבה יותר עם הסביבה, אולם הוסיפו כי "לדעת חברי הוועדה יש בחלופה זו חסרונות רבים. חלופה זו גורמת להקטנת יכולת התפעול של הרכבת ב-30% כך שפחות רכבות יוכלו לעבור בתוואי, תהיה תוספת עלות כספית עקב הוספת מנהרה באורך של למעלה מ-13 קילומטרים וייווצרו סיכונים בטיחותיים עקב המנהרות, ובהם בעיות אוורור, פתחי מילוט וסכנת חסימה או תאונה".

יש לציין שלקראת הדיון הכינה רשות הטבע והגנים חוות דעת של מומחה גרמני להנדסת רכבות, פרופ' אלפרד האק. הוא ציין שהצעת הרשות אכן יקרה יותר, אבל הוסיף שיש בה גם יתרונות כלכליים ובראשם היכולת להעביר שתי רכבות באותו נתיב ולחסוך את הפיצול בין רכבת משא ונוסעים הקיים בחלופת חברת נתיבי ישראל. "הממשלה תצטרך לקבל החלטה כיצד לאזן בין העדיפות שיש לתת לשימור הצומח והחי והנוף הייחודי של האזור ובין עלויות ההשקעה", כתב האק בדו"ח שהגיש לרשות הטבע והגנים.

הוועדה לתכנון ובנייה של מחוז דרום אמורה להעביר כעת את המלצותיה על תוואי הרכבת לאילת למועצה הארצית לתכנון ובנייה. לאחר שזו תבחן המלצות אלו, הן יועברו להחלטת הממשלה שהגדירה את פרויקט הרכבת כתוכנית תשתית לאומית.

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 היגיעה הזמן בשעה טובה
  • 05:57
  • 12.02.13

וזה לא פוגע יותר מכביש או מכונית וגם לבני אדם יש זכויות

02 זו אותה ועדה ארורה שנתנה אור ירוק לפרוייקט המלונות הנפשע של קבומת איגרא בעמק ססגון. קבומת פוליטרוקים קטנים שרואים מטר מהאף שלהם ותו לא.  (לת) ומה חשבתם?
  • 06:22
  • 12.02.13

03 לא לדאוג. המועצה הארצית תחליט תמיד את מה שיגרום יותר נזק לסביבה. לפני כחדשים המועצה הזו להרס הסביבה אשרה להרוס את עמק חפר (השטח בין נתניה לחדרה) ולהרעיל את כל התושבים כולל נתניה חדרה וכפר יונה והכל כדי לחסוך קצת כסףלתשובה וללכן החליטה להקים את בתי הזקוק לגז בעמק חפר במקום בים. בדרך שהממשלה והמועצה הזו פועלות בעוד 50 שנה ישראל לא תהיה קימת והיהודים יתחננו בפני הפלשתינים לגור בהרים כי במה שהיום הוא מדינת ישראל אי אפשר יהיה לגור.  (לת) ע.ג.
  • 07:05
  • 12.02.13

04 וכמה ירוק אנחנו ללא רכבת ורק עם תוספת לא פוסקת של משיאות, אוטובוסים, מכוניות ומטוסים? די לפקקים. די לתאונות. די לעיכובי כל פרויקט תשתית בגלל...בגלל.  (לת) פול
  • 07:07
  • 12.02.13

05 לא זכורה לי פעם אחת שהם עודדו פיתוח פגיעה בנוף
  • 07:13
  • 12.02.13

החברה הזו תמיד רק נגד, למעט אולי נסיעתם בגיפים בכל נקודה שלאחרים אסור

06 הרבה חיי אדם יחסכו על ידי הרכבת חיי אדם
  • 07:15
  • 12.02.13

מקווה שכל המתנגדים , לוקחים את זה בחשבון

07 פתאום מתברר שבחירת התוואי הייתה על פי שיקול כלכלי. אדר
  • 07:41
  • 12.02.13

בעשרות תגובות שפורסמו על הידיעה מלפני ימים ספורים "טחנו" לנו שהשיקול הכלכלי אינו השיקול החשוב ולפתע מתגלה שהוא מהווה שיקול מסויים.
אני עדיין סבור שהמסילה לאילת תהייה כשלון כלכלי אדיר והתוספת החברתית תהייה שולית.
מעניין כמה פעמים בשנה המוני תושבי הערבה נוסעים לבאר שבע,, תל אביב או כפר סבא.
בערבה (התיכונה והדרומית) חיים היום כ - 6,500 נפש, לא ברור מה יעשו עוד 200,000 איש שיש המעריכים שיגיעו לשם בעקבות הרכבת.
הקמת המסילה היא טעות כלכלית שנשלם עליה הרבה שנים הרבה מאוד כסף. את אותו כסף צריך ואפשר להשקיע במקומות יותר חיוניים ומניבים פרי.

08 מנהרה של 13 ק"מ ? עלות אדירה בחציבה ותפעול שוטף. בכלל, רכבות הרבה יותר יקרות מאוטובוסים/משאיות, ובארץ קטנה כמו שלנו לא כדאי  (לת) המומחה
  • 08:14
  • 12.02.13

09 אין להם ערך לטבע של ארץ ישראל מאוכזב
  • 09:15
  • 12.02.13

אין להם ערך לטבע של ארץ ישראל,
רק כסף מעניין אותם.
כסף כסף כסף זאת כל המטרה
וזה בא על חשבון הטבע והנוף. כמה נוח.

10 חלום תשתיות מתגשם ס. ריטנהוס
  • 10:28
  • 12.02.13

אני גאה ושמחה על ההחלטה! מדינת ישראל צועדת אל העתיד.

11 חלום תשתיות מתגשם ס. ריטנהוס
  • 10:28
  • 12.02.13

אני גאה ושמחה על ההחלטה! מדינת ישראל צועדת אל העתיד.

12 ממה יתפרנסו כל נהגי המשאיות? איך ישנעו דברים לחצבה או ניצנה? אולי בעצם קו הרכבת לא יפחית משמעותית את הקילומטרז שמשאיות יסעו, וכל הענין הוא פיל לבן מיותר יקר ומזהם? כמו הדוח שפורסם כאן בעתון בשבוע שעבר?  (לת) הלוחש לסוסים
  • 10:37
  • 12.02.13

13 מדינת ישראל קוברת את כספי המיסים שלנו עומר
  • 10:47
  • 12.02.13

אין שום הצדקה כלכלית, וגם לא חברתית, בקו רכבת עד אילת. זה פרויקט שיתנפח כמו אחיו, הרכבת לירושלים, שתקציבה שולש על ידי גרעון ופתיחתה כבר נדחתה בכמעט עשור מהתכנון המקורי. לתת לרכבת ישראל לתכנן כאלו משימות זו טעות נוראית, אבל מה אכפת לביבי? העיקר שהחברים העשירים שלנו, הקבלנים והיבואנים הגדולים, יוכלו להמשיך להביא עובדים וסחורה מסין ולגזור קופון על כולנו. אחר כך מספרים לנו שצריך קיצוץ רוחבי...

14 פרויקט לא כדאי כלכלית  (לת) יואב
  • 12:26
  • 12.02.13

15 להפריח את השממה ...
  • 12:26
  • 12.02.13

רכבות, תשתיות, תעסוקה, פיתוח, ערים....
האם זה לא חזון בן גוריון?
כנראה מה שחשוב ל-"אנשי הטבע" הוא שימור השממה!

  •   הרשות לטבע וגנים והחברה להגנת הטבע ממש לא מתנגדות להקמת הרכבת, ההתנגדות היא לתוואי שתוכנן לרכבת הז אדריכלית
    • 17:26
    • 12.02.13

    כנראה שיש כאן קצת בעיה בהבנת הנקרא, הרשות לטבע וגנים והחברה להגנת הטבע ממש לא מתנגדות להקמת הרכבת, ההתנגדות היא לתוואי שתוכנן לרכבת הזו שעתיד להחריב כאת בעלי החיים ומיני הצמחים המדבריים השחיים במקום הרבה לפני שאנחנו הגענו לפה. הייתי מציעה למען עתיד ילדנו, שנחשוב פעמיים לפני שאנחנו דוחפים את הבולדוזרים..

  •   חזון בן גוריון? לא נמאס לכם? נתן החכם
    • 18:28
    • 12.02.13

    חזון בן גוריון מלפני למעלה מ-60 שנה כלל גם 400 אברכים ש"תורתם אמנותם"...
    בהנחה שבן גוריון היה חכם מאלה שממשיכים להישבע בשמו יש להניח שהוא מתהפך בקברו למשמע השימוש ב"חזונו" הארכאי להצדקת כל דבר נבלה - כלכלי, תרבותי, חברתי, אנטי סביבתי או ביטחוני - שנעשה בישראל בעת הזאת.
    הוא, להבדיל ממטומטמי הדור הזה, ידע לחזור בו מ"חזונו" לנוכח מציאות משתנה - כמו למשל ביחס לשטחים הכבושים, אחרי מלחמת יום כיפור הארורה.

16 אולי סוף סוף שינוי במדיניות ועדות התיכנון להפעלת מחשבה ולא לסחטנות של הירוקים  (לת) MOMO
  • 12:37
  • 12.02.13

17 לבדוק מי שיחד את מי...  (לת) שי
  • 12:44
  • 12.02.13

18 על כל הגופים להם אחריות ציבורית-סביבתית להתעורר  (לת) נגבי
  • 12:52
  • 12.02.13

19 הגדרת חוויה נופית מאוכזב,אך לא מוותר
  • 12:52
  • 12.02.13

"מיעוט סיכונים בטיחותיים וצמצום פגיעה בסביבה תוך הפיכת חוויית הנסיעה לחוויה נופית "- אני בספק גדול אם מי שרשם את זה יודע חוויה נופית מהי. הדבר שאני רואה פה עוד סטטוס בפייסבוק עם תמונה ברכבת "איזה כיף בערבה"... כיליון הערכים.

20 ארקיע ואגד לא "חופרים" בענין ?  (לת) לוודא שהתוואי שיבחר, יחסל העברת אנשים וסחורות בכביש ובאויר.
  • 12:53
  • 12.02.13

21 ארץ אוכלת נופיה ירוקה
  • 13:06
  • 12.02.13

מקבלי ההחלטות כהרגלם לא רואים מילימטר מעבר לקצה אפם, ידועים טוב מכולם ללא התחשבות ביועצים ובוחרים פעם אחר פעם להחריב את נופי הארץ.

22 להזכירכם כביש 6 היה בגדר תוכנית במשך 5 שנים עקב התנגדויות הירוקים. בסופו של דבר נסלל בתוואי המקורי . רונן
  • 13:06
  • 12.02.13

מדינת ישראל מאפשרת לכל אחד להעלות התנגדות לפרוייקטים ברמה הלאומית. אין מקום להתנגדויות אלו. הם לא תורמות דבר לא לטבע ולא לאזרחים.
הם רק מעכבות את הפרוייקטים הללו. אף אחד לא יכול לנבא איזו פגיעה תהיה לטבע. כל מי שטוען שהוא מסוגל לנבא זאת הוא שקרן או יותר גרוע אחד ה"חושב" את עצמו למבין. קו צינור הנפט של קאצ"א הוא דוגמה לכך.

23 קרוב לגבול המזרחי? צרה עתידית מבחינה בטחונית. מטענים וכד׳ לילית
  • 13:07
  • 12.02.13

ואולי כדאי להפריש אחוז מזערי לטובת גשר להולכי רגל מעל מעבר החציה הרצחני ברחוב ז׳בוטינסקי בפתח תקווה?!

24 כל פיתוח תחבורה ובנייה כרוך בפגיעה משמעותית בסביבה, לכן שיקול מרכזי בתכנון הפיתוח צריך להיות הצמצום של פגיעה כזו - וזה צריך להיות כלל בסיסי מובנה לכל בנייה ופיתוח כבישים.  (לת) י.
  • 13:11
  • 12.02.13

25 איזה טבע ואיזה בטיח! בין באר שבע לאילת יש רק מדבר! אבנריוס המהנדס
  • 13:11
  • 12.02.13

ועל פי המפה שצורפה למעלה, בין חצבה לאילת הקו עובר לאורך הערבה, שלאורכה משתרך כבר כביש, אז איך מסילת ברזל יכולה לשנות שם משהו?

יאללה, תתחילו בבניה במקום לקשקש עוד עשר שנים על תוואים חלופיים.
או שהתוואי עובר דרך המדבר או שהוא עובר דרך המדבר כמה קילומטר שמאלה.
אין כאן באמת אלף אפשרויות שונות.
נראה לי שאף אחד מהמעורבים בדיון נסע אי פעם לאורך כביש הערבה.

26 סוף סוף אוהב טבע
  • 13:12
  • 12.02.13

הטבע, והנופים המדהימים שבדרך, שייכים גם לעוד 98% מהאוכלוסייה שאיננו בהגדרת ׳ מטיבי הלכת- אקסטרים׳ תנו לחיות ולהנות גם לרוב השקט מותר להנות מהנופים המרהיבים הנשקפים מן הרכבת כולל אלו שבדרך לאילת

27 שקיפות מידע אדריכלית נוף
  • 13:18
  • 12.02.13

האם הכותב מפרט שהחלופה הירוקה מורידה את יכולת תיפעול הרכבת ב 30% כי מסילה ממונהרת תהיה משותפת לרכבות משא ונוסעים?
האם הכותב מפרט עלות של כ 5 מילארד נוספים לחלופה הירוקה?
יש לראות את מכלול הדברים, כולל הנושא הנופי ולא להוציא דברים מהיקשרם ולהביא לעיתונות ולציבור מידע חלקי
בתכנון התוואי יש כחמישה משרדי אדריכלי נוף שעובדים קשה כדי לייצר חלופות הגיוניות בכל הרבדים- ונושא זה עצום ומורכב, ואין כאן רק שחור ולבן כמו שהירוקים אוהבים לשווק.
החשיבות הסביבתית לייצר אלטרנטיבה לשימוש ברכב פרטי היא קריטית וסביבתית אולי אף יותר מהדאגה לבתי גידול וכו
קיימות משמעותה לראות את המערכת- את המכלול ולא זויות צרה אחת- בית גידול למכרסמים ותו לא.

28 זול יותר להזיז את העיר אילת,ככה קרוב יותר לאופקים או באר שבע.  (לת) מלח בעיניים
  • 13:27
  • 12.02.13

29 צריכים גם קרונות מסיעות מכוניות כמו באירופה - ואז זה מאוד כלכלי.  (לת) תחשבו
  • 14:31
  • 12.02.13

30 למה תמיד בוחרים את החלופה המיזקה? אח"כ מצטערים ואין מה לעשות! כנראה צדק זה שכתב שנתחנן לפלסיטנאים עוד 50 שנה שיתנו לנו לגור על ההרים שלהם כי פה כבר אי-אפשר לנשום!  (לת) נורית
  • 14:48
  • 12.02.13

31 במדינת הפרטאץ לעולם לא יכללו שיקולים ארוכי טווח.  (לת) דן
  • 16:39
  • 12.02.13

32 רכבת לאילת! איזה כיף. תודה רבה.  (לת) אורית
  • 19:00
  • 12.02.13

33 איזה טבע? מדובר באזור מדברי עם הרבה שטח פתוח. מסילה לא תגרום לכזה נזק. הכל מדבר!
  • 19:21
  • 12.02.13

המסילה אולי מיותרת בחשבון עלות/תועלת כלכלית. אבל נזק לטבע? הכל מדבר שם.

אם רוצים לדבר על נזק לטבע - ראוי לדבר על strip mining של פוספטים בנגב.

34 המתנגדים לרכבת הם בדרך כלל המתנגדים להתנחלויות נחלולי
  • 20:07
  • 12.02.13

רק תל-אביב - זה הקו. תושבי תל אביב צריכים רק את תל-אביב. לכן לא צריך כביש לאילת כי התלאביבים צריכים לצאת מדי פעם לטבע, והכביש פוגע בטבע. לא צריך התנחלויות כי הם צריכים שקט ואת המלחמה מהשטחים בין כך לא הם יעשו. בשביל כך יש מתנחלים.

35 הצמדות לרצועת הדרך הקיימת זה פגיעה מינימלית בנוף הלא נגוע אז מה הבעיה של יפי הנפש הירוקים  (לת) פלץ
  • 20:19
  • 12.02.13

36 יש להשקיע את כל המשאבים והמרץ בהתנגדות לתעלת הימים כי, זה באמת בכיה לדורות רבים  (לת) פלץ
  • 20:21
  • 12.02.13

37 לא תוואי הרכבת מזיק לטבע, אלא האדם! יום יבוא וישאר כאן רק הטבע. וכי מי זקוק לאדם?  (לת) קטר קיטור ישן
  • 21:02
  • 12.02.13

38 הרכבת זה כדי להעביר את מחצבי הטבע של ים המלח לסינים- והרווחים למשפחת עופר  (לת) ממש לא בשבילכם
  • 00:43
  • 13.02.13

39 בשורות נפלאות עזרא מועלם
  • 00:59
  • 13.02.13

נקווה שיבוא יום ותקום בישראל תנועה ירוקה רציונאלית שתבין שרכבת זה ירוק ומינהרה לרכבת שעולה חמישה מיליארד שקלים זה פשע. אני בעד, יותר מבעד, להזרים למטרות ירוקות חמישה עשרה וגם עשרים מיליארד שקלים למטרות ירוקות לשיפור איכות הסביבה ושמירה על הטבע. מינהרה לרכבת היא לא מטרה ראויה כשמדובר בכל כך הרבה כסף. פנאטים ירוקים מותירים את ישראל עניה מזוהמת ומפגרת. ירוקים רציונאלים יכולים להיות מנוף אדיר לחיי כולנו כך. הלוואי שיום אחד זה יקרה. ומילה אחרונה לכתב - בוז

40 אמת אמת אמת ! תודו אתם סתם אוהבים להתלונן אמיתי ולא צבוע
  • 02:43
  • 13.02.13

מה נסגר איתכם החיות ימשיכו לחיות גם אם תעבור שם רכבת ! זה קורה באירופה למה שזה לא יקרה גם בארץ ! ? רכבות באירופה עוברות ביערות שלמים ! חוצות לאורך ולרוחב ורק פה זה מפריע לכם ! נו באמת את תהפו עכשיו לילדים טובים יצאתם לשתול עץ בפעם האחרונה בחמש שנים !? תרמתם שקל לקקל ? תרמתם שעות לקהילה למען החיות בנגב ?!?! אז יאללה תפסיקו לזיין בשכל . יושבת לה גברת צפריר רינת וצריכה לכתוב כתבה כדי שלא יסלקו את התחת שלה מעיתון הארץ אז היא מתסיסה את כל העולם על רכבת ישראל ועל הוועדות שאישרו את התוואי ... אז נראה קצת נוף ואחלה חיות בדרך מה קרה !

41 יותר מ60 שנה אחרי שהבריטים עשו את זה כאן... השכלנו להבין שרכבת זה חשוב ....יופי טופי לנו שרוחב של מטר ייהרס במדבר העצוב שיש לנו..ואוי ואבוי, לחמוס המצוי לא יהיה יותר שביל למעורה שלו.. מסכנון.. אבל צריך לזכור שמהלך שכזה יישדרג לנו את המדינה שגם ככה מבחינה תחבורתית היא כמו מדינת עולם שלישי. אני מאוד מעריך את ההחלטה החשובה הזאת!!! ! ערן
  • 03:52
  • 13.02.13

אנחנו אפילו לא מתחילים לחשוב על רכבת תחתית במטרופולין.. כשבכל מדינה נורמלית פועלת כזאת כבר עשרות רבות של שנים

42 הי דרומה הרכבת לאילת, ומספיק עם הניג'עס! סטיוונסון
  • 08:08
  • 13.02.13

חרדונים יש כאן מספיק, וארקיע, אגד ומפעלי תובלה, אחרי ששים ומשהו שנים, צברו שומן די מסיבי. שינוחו קצת.

43 די לזריעת החול של הירוקים בעיניי הציבור !!! רון
  • 10:41
  • 13.02.13

על איזה "פנינת טבע" הירוקים מדברים, להזכיר לכולם - מדובר על איזור הכריה של מפעלי צין ואורון ואזור מטווחים - הטבע ב"פנינת הטבע" הזו הרוס מזמן מגבי שיש שנמצא קילומטרים משם יוצא "מים" צהובים כתוצאה מפעילות המפעלים האלו ואנחנו צריכים לשלם יותר מ-5 מליארד שקל כדי לשמר את האזור (לי יש כמה דברים יותר טובים לעשות לטובת המדינה בסכום הזה...)
די לעיקוב של כל פרוייקט חשוב במדינה ע"י הירוקים ודי לזריקת הכסף של כולנו.

פעילות
המלצות