מוזיאון ישראל יציג מגילת אבן נדירה מהמאה ה-1 לספירה

הכתובת שעל האבן כתובה בעברית ומאז גילויה ניטש ויכוח בין החוקרים לגבי הפענוח שלה. תיעוד מימי הכאוס הפוליטי ששרר ביהודה לאחר מותו של הורדוס

לראשונה יוכל הציבור הרחב לראות מגילת אבן נדירה מתקופת המגילות הגנוזות. המגילה, הידועה בשם אני גבריאל התגלתה כנראה בשנת 2000 על ידי בדואים בצדו המזרחי של ים המלח, ותוצג כעת במוזיאון ישראל. 

היא התגלגלה לסוחרי עתיקות ונמצאת כיום בבעלותו של אספן העתיקות השווייצרי, דוד יסלזון. היא מתוארכת למאה הראשונה לספירה, בדומה למגילות הגנוזות, אלא שבניגוד למגילות הגנוזות היא מצוירת על אבן ולא על קלף.

הכתובת שעל האבן כתובה בעברית והיא נקראת כמלותיו של המלאך גבריאל לעם ישראל. ההקשר ההיסטורי של הכתובת הוא כנראה הכאוס הפוליטי ששרר ביהודה לאחר מותו של הורדוס. מיכל דייגי-מנלדס, אוצרת התערוכה (יחד עם אדולפו רויטמן), מסבירה שדמויות המלאכים צצות תמיד בעת משבר, “כאשר יש צורך לתווך בין העם הסובל לבין האל”.

המגילה. מתוארכת לתקופת המגילות הגנוזותאוליבייה פיטוסי

מאז גילויה של הכתובת ניטש ויכוח בין החוקרים לגבי הפענוח שלה. הפרופ’ ישראל קנוהל, מהחוג למקרא באוניברסיטה העברית, הציע פרשנות מהפכנית לכתובת לפיה בשורה האחרונה בטקסט נכתב המשפט: “שלושת ימין חאיה, אני גבריאל”, כלומר שהמלאך גבריאל מצווה על מנהיג משיחי בשם שר השרים לקום לתחייה לאחר שלושה ימים. אם הפרשנות הזו נכונה הרי שהכתובת הנדירה מצביעה על כך שמקור המסורת במשיח שקם לאחר שלושה ימים הוא יהודי ולא נוצרי.

אוצרי התערוכה בחרו להסתמך על תעתיק אחר של אלכס יודיצקי ואלישע קימרון, שלא מאפשר את הפרשנות של קנוהל. על פי תעתיק הזה השורה התחתונה היא: “לשלושת ימין האות, אני גבריאל”. התערוכה תוצג עד לחודש פברואר.

תגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
  1. 10
    זיוף מקצועי. מישהו עשה קופה על חשבון האספן, המוזיאון ועדר התמימים שחושבים שאם זה מוצג במוזיאון "זה חייב להיות אמיתי".

    ככה זה כשסדר היום של המוזיאונים מוכתב על ידי שיקולי רייטינג, ואפיגרפים מוותרים על ספקנותם המדעית ומתמסרים לתיאבון הבלתי נדלה שלהם ל"ממצאים חדשים".
    אבל אולי בעצם עדיף כך. שהמוזיאונים והאספנים יבזבזו את כספם על זיופים מתוחכמים, במקום לעודד שוד של אתרי עתיקות תוך גרימת נזק בלתי הפיך.

  2. 9
    ישוע וכל תלמידיו היו יהודים, המילה נוצרים הומצאה ע"י רבניסטים בכדי לבודד את המשיחיים (יהודים שהאמינו בישוע) משאר היהודים שהם בעצם פרושים ולא יהודים

    כל הזמן מטמטמים את הראש היהודי מה פירוש הדבר:
    "מצביעה על כך שמקור המסורת במשיח שקם לאחר שלושה ימים הוא יהודי ולא נוצרי"
    הרי זאת היא התכלית של האמונה בישוע, שהמשיח לפי האמונה היהודית והתורה יבוא, ימות ויקום לתחיה לפני שיעברו שלושה ימים... באמונה הנוצרית )המשיחית) מאמינים שישוע הוא המשיח...
    דרך אגב: היהדות של היום הינה המשך של היהדות של הפרושים - הם היו היפוקרטים, קיצוניים ולאומניים, הם אלו ששפטו את ישוע למוות

  3. 8
    מגילת-אבן זה כמעט תרתי דסתרי. איך גללו את האבן? למה קוראים לזה מגילת אבן?
  4. 7
    איך מגילה יכולה להיות מאבן???

    מהתאור והצלומים זהו לוח אבן לא מגילה

    1. פריטים מאבן קל יותר לזייף ולמכור למוזיאונים או לאספנים

      מצד שני, אולי עדיף כך. שהמוזיאונים והאספנים ימשיכו יבזבזו את כספם על זיופים עתירי דמיון, ולא על ממצאים אמיתיים שנשדדים מאתרי עתיקות תוך גרימת נזק בלתי הפיך.

    2. באמצעות הרחבת משמעות סמנטית כמובן
  5. 6
    עם ישראל עם גזעני, חסר ביקורת עצמית, כלוא בתוך חלומות יהדות שלא היו מעולם. ירושלים נמצאת בתימן! הוכח ע"י ארכיאולוגים יהודים. נא לפרסם
    1. ומכה נמצאת בכלל בקוריאה הצפונית. יאללה תתחיל לארוז.

      שקרן

    2. יש הוכחות לכך שבית המקדש עומד מתחת לקופת חולים זמנהוף בתל אביב
    3. תודה, סבא, עכשיו הכל ברור!

      ע. הלל המנוח כתב שיר על קרוקודיל מתייסר במכאוביו, העולה בבכי במדרגות של קופת חולים זמנהוף. ע. הלל הסביר שמצוקתו של הקרוקודיל נבעה מכאב שיניים, אבל עכשיו אני מבין שהיה לה מניע מיסטי עמוק.

  6. 5
    בדיוק כמו שהמשיח שקם לתחייה אחר שלושה ימים נולד כיהודי הרי שכל מסורת שקשורה בו היא ממילא - כך או כך - מסורת יהודת...
  7. 4
    כיון שבהתאם ל..............................

    תיאוריה של פרופ' מלומד משייח' מוניס העם העברי-יהודי הומצא במאות ה8-10 לספירה (המקובלת), יש להניח:
    א) המגילה הנ"ל זויפה ע"י ארכיאולוג חובב.
    ב)המלומדים שמתאריכים את זמן כתיבת המגילה הנ"ל טועים

    1. ד"ר זנד לא טען שלא היה עם יהודי אלא שיהודי א"י רובם הושמדו

      ד"ר זנד לא טען שלא היה עם יהודי אלא שיהודי ארף ישראל רובם הושמדו בזמן מרד בר כוכבא (נכון לגבי יהודה) והיהודים היום רובם צאצאי יהודי התפוצות

  8. 3
    בוודאי שהיום השלישי הוא מסורת יהודית! פסוק מפורש מהושע ו' ב': "יחיינו מיומיים, ביום השלישי יקימנו ונחיה לפניו."
  9. 2
    אחרי 3 ימים

    אפשר לבדוק פרשנות נוספת שאינה מנכסת את התחייה למסורת יהודית אלא לנוהלי התקדשות עתיקים שרווחו בעולם העתיק במקדשים. החניך היה עובר תהליך קרוב למיתה שנמשך 3 ימים, כשהוא בהשגחה של כהני המקדש, ואז היו מקימים אותו לתחייה.

  10. 1
    מושג המלה

    חוקרי מדיה מפורסמים (כמו ניל פוסטמן) שהאלילו אמצעים טכנולוגיים שונים, טענו שמכונת הדפוס יצרה את מושג המלה. אם נקבל את טענתם נצטרף לסבור שגם מגילה זו (כמו המגילות הגנוזות) היא זיוף אחד גדול. שהרי לא יכלו לכתוב אותן בצורה כפי שכתבו מבחי לתפוס שהם כותבים מילים (ראו את הרווחים הברורים שבין המילים).

    1. תסתכל טוב: אין שם שום רווחים. יש שם אותיות דהויות או חסרות, אבל אין רווחים בין מילים (קל יותר לראות את זה בשורות התחתונות).
    2. תמהני, כהדיוט גמור בתחום, המושג "משפט" מתבקש ללא קשר אם הוא כתוב או נאמר. אם כך, ההיגיון (שלי) אומר, זה יהיה הדין גם למושג "מלה".

      נכון שנהגו לכתוב ללא רווחים בין המילים (חסכון במקום?) ולשם כך הנהיגו אותיות סופיות.
      או שמא אתה מתכוון בסך הכל לכך שבאותה תקופה נהגו לכתוב בלי רווחים בין המילים והזייפנים לא היו מספיק חכמים לדעת פרט זה. לא הייתי מסיק מכך שזה זיוף!

    3. כל מה שאתה צריך לעשות זה להקשיב פעם לאיך שאנשים באמת מדברים, ביומיום. מה שאתה מכנה "משפט" מסודר, עם נושא נשוא ומושא, הוא הרבה פחות נפוץ ממה שאתה חושב. למעשה, היום די ברור ש"משפט" הוא מושג מלאכותי מאוד, והוא בהחלט לא יחידה טבעית של דיבור. לגבי המילה, זה קצת יותר מסובך.