ישראלים פיתחו שיטה פורצת דרך לסריקת מוח

קבוצה של חוקרים ממכון ויצמן מצאה דרך לסרוק את המוח ברזולוציה טובה מזו של הסורקים הקיימים וללא חשיפה לקרינה: "כל מי שעוסק בתחום נפל מהכסא"

קבוצה של חוקרים ישראלים פיתחה שיטה חדשה לסריקת המוח המאפשרת סריקת תפקודי מוח ברזולוציה גבוהה, ללא חשיפה לקרינה. השיטה, שפותחה במכון ויצמן ברחובות, נוסתה בהצלחה בעכברים ובחולדות וממצאי המחקר פורסמו בסוף השבוע האחרון בכתב העת Nature - Scientific Reports .

סריקה של פעילות מוחית מבוצעת לרוב באמצעות מכשירי תהודה מגנטית תפקודית (fMRI). השיטה החדשה, ששמה TOVI) Transcranial optical vascular imaging), היא שילוב בין שתי טכנולוגיות: האחת - מיקרוסקופ פלורסנטי שיודע לצלם ניגודיות כלי הדם במוח לאחר שהוזרק לבעל החיים חומר פלורסנטי, והשנייה - קרן לייזר שמאפשרת תמונה רציפה של פעילות כלי הדם במוח.

"בשילוב הכלים אנחנו מקבלים תמונה מבעד לגולגולת עד לרמת הקפילרה - כלי הדם הזעירים ביותר, וברזולוציה טובה יותר ממכשירי סריקה קיימים. התמונה שמתקבלת יוצאת דופן. אין מי שמתעסק בתחום הזה שלא נופל מהכסא לאחר שראה את התוצרים", אמר הפסיכיאטר ד"ר דוד ישראלי, מנהל מחלקה פסיכיאטרית במרכז לבריאות הנפש בירושלים של משרד הבריאות, שעוסק בחקר דימות מוח וחתום על המאמר יחד עם פרופ' אלון הרמלין, ד"ר ויאצ'סלב קלצ'נקו וד"ר יורי קוזניצוב מהפקולטה לביולוגיה במכון ויצמן.

לאחר הזרקת החומר דוגמת המצלמה אחת לפרק זמן (במקרה הזה 50 מילי-שניות) את פעילות כלי הדם במוח ומייצרת למעשה סרטון בזמן אמת. מעבר ליתרונות כמו רזולוציה והפחתת שימוש בקרינה, מציינים החוקרים גם את פשטות השימוש של השיטה, בעיקר כאשר מדובר ביישומים קליניים.

"למעשה כל אחת מהטכנולוגיות הללו היו קיימות בנפרד, אבל השילוב ביניהן כבר מעניק מימד חדש לסריקת המוח. המיקרוסקופ הפלורוסנטי קיים כיום והוא נותן תמונה של מילוי כלי דם במוח באמצעות תגובה לחומר פלורסנטי שמוזרק למטופל. הסריקה באמצעות לייזר עובדת על עיקרון של החזר האור בהתאם לרמות השונות של הצפיפות והתנועה בכלי הדם", מסביר פרופ' הרמלין ממכון ויצמן. "היכולת לשלב את שניהם מאפשרת לראות את המפגע או לקבל תמונת מצב על תהליך השיקום של מטופל אחרי אירוע מוח כמו שבץ למשל, באמצעים יחסית פשוטים וזולים. היא ככל הנראה לא תהווה תחליף מלא למכשיר ה-fMRI , אבל היא תאפשר לרופא המטפל לצפות במחשב האישי שלו במצב המטופל כמעט בזמן אמת, בהפרש של שניות בודדות מההתרחשות במוח".

עם זאת, הפיתוח עדיין לא מושלם ונדרשת עוד עבודה בפיתוחו. כדי שהטכנולוגיה תספק תמונה טובה של המוח נדרשים החוקרים בשלב זה עדיין לקלף את שכבת העור של העכברים כדי להגיע לגולגולת עצמה. בעיית העובי שדרכו נדרשת המצלמה לחדור היא האתגר הבא של החוקרים ולטענתם, הם בדרך לפתרון. "אנחנו מנסים לפתח את המערכת כך שניתן יהיה לצפות בפעילות המוח של העכברים ללא צורך לקלף את עורם. ברגע שמגבלת העובי תיפתר נוכל לדבר על יישום השיטה גם על בני אדם, שעצם הגולגולת שלהם עבה מזה של עכברים. על זה אנחנו עובדים כרגע", אמר ישראלי. לדבריו, השיטה עצמה מיושמת כבר במחקר בבעלי חיים בחיפוש אחר תרופות וניטור של גרייה מוחית.

1. 4
    לא לפרסם ב מגזין THE LANCETֱ
    1. לנצט עיתון חשוב ומוסרי.
  2. 3
    בקיצור - זו שיטה לסרוק מוח של עכברים מקורקפים . זה שווה מאמר ב"הארץ"?!
  3. 2
    איזה יופי! ואנחנו מצפים משונאי ישראל להחרים, ולהמשיך להיחשף לקרינה.
  4. 1