טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

משרד החקלאות הקפיא הטסת עגלים לשחיטה בישראל בעקבות תמותה חריגה בטיסה

100 עגלים מתו בטיסה מהונגריה בשבוע שעבר. השר אריאל הבטיח כי בשנה הבאה יצומצם מספר המשלוחים החיים, לאחר ב-2016 הוכפל מספר בעלי החיים אשר הובלו לישראל לשחיטה

תגובות
שלט מחאה נגד משלוחי בקר חי לישראל, תל אביב השנה
איתי אקנין

משרד החקלאות הורה היום (ראשון) להקפיא באופן מיידי הטסות של בקר חי לישראל לצורך שחיטה, בעקבות תמותה חריגה של עגלים בטיסה מהונגריה. יותר מ-100 עגלים מתו במשלוח אווירי שיצא מהונגריה ביום רביעי ועליו כ-1,200 עגלים. המשרד החליט לעצור את המשלוחים האוויריים עד להשלמת חקירת המקרה על ידי השירותים הווטרינריים ויחידת הפיצו"ח (הפיקוח על החי והצומח) במשרד החקלאות. חלק קטן מאוד מהמשלוחים החיים מגיעים לישראל בטיסות, ואילו רוב בעלי החיים מובלים לארץ דרך הים.

ביולי השנה הגישה חברת הכנסת תמר זנדברג (מרצ) הצעת חוק לאסור על משלוחים חיים לישראל. היא משכה את הצעת החוק בעקבות התחייבותו של שר החקלאות אורי אריאל (הבית היהודי) להגביל את מספר המשלוחים החיים החל מ-2017. "אכן הנושא של הובלת בעלי חיים לארץ מאוסטרליה לשחיטה הוא נושא כאוב מאוד, ואנחנו פועלים במגוון דברים כדי לצמצם אותו למינימום האפשרי", אמר אז אריאל בכנסת. הוא ציין כי נבחנת אפשרות להתקין תקנות "כדי לשנות את מצב הובלת בעלי החיים לארץ". בעקבות המקרה בטיסה מהונגריה, החליטה חברת הכנסת זנדברג להעלות שוב את הצעת החוק שלה לאסור משלוחים חיים לישראל.

חרף הדברים האלה, ב-2016 הוכפל מספר בעלי החיים שהובלו ישראל לצורך שחיטה. לפי נתוני משרד החקלאות, מתחילת השנה ועד סוף נובמבר הגיעו לישראל במשלוחים חיים כ-523 אלף טלאים ועגלים, לעומת כ-261 אלף בתקופה המקבילה בשנה שעברה (כ-289 אלף בכל 2015). המשלוחים ב-11 החודשים הראשונים של השנה כללו כ-305 אלף טלאים ועוד כ-218 אלף עגלים. רוב בעלי החיים הגיעו במשלוחים מרומניה, אוסטרליה, פורטוגל והונגריה. ב-2014 החליטה הממשלה לפטור את ייבוא העגלים החיים ממכס. בנוגע לטלאים - ישנה מכסה פטורה ממכס, ומעבר לה ישנו תשלום.

בהודעת משרד החקלאות היום נאמר כי "לאור החשיבות הרבה שהמשרד מייחס לצמצום הפגיעה ברווחתם של בעלי חיים, פועל המשרד להגדלת היקפי הייבוא של הבשר השחוט לישראל, מה שבהכרח יוביל לצמצום המשלוחים של עגלים חיים". המשרד ציין כי בשנה האחרונה הגדיל את מכסות הייבוא לבשר בקר שחוט הפטורות ממכס ובכוונתו להגדיל אותן עוד בשנים הקרובות. כמו כן, אישר המשרד 20 מפעלים נוספים באירופה המורשים לייצא לישראל בשר מסוג זה.

"נושא צער בעלי חיים בנפשנו", אמר היום אריאל. "נהלי משרד החקלאות הם מחמירים ואנשי המקצוע במשרד פועלים כל הזמן בכדי לשמור על רווחת בעלי החיים. במקביל, אני פועל להארכת חיי המדף של בשר מצונן המיובא מחו"ל, כך שנצמצם את הסבל המיותר של בעלי חיים ונדאג לצרכנים בכך שנביא יותר בשר איכותי לארץ, ובמחירים זולים יותר". ד"ר שלמה גראזי, הווטרינר הראשי במשרד החקלאות, הוסיף כי המשרד יחקור כל מקרה של גרימת סבל מיותר לבעלי חיים ויטפל באחראים בחומרה.

חברת הכנסת זנדברג מסרה כי "האסון במשלוח האווירי מהונגריה הוא הוכחה נוספת לכך שהמשלוחים החיים כולם - באוויר, בים וביבשה - הם אכזריים ומיותרים. ההחלטה להפסיק את המשלוחים האוויריים היא חשובה וצריך לעגן אותה בחקיקה. לכן החלטתי להחזיר כבר בשבוע הבא את הצעת החוק שלי להפסקה מוחלטת של המשלוחים החיים לישראל".

בעמותות אנונימוס ותנו לחיות לחיות, המובילות מאבק נגד המשלוחים החיים, בירכו על הקפאת המשלוחים האוויריים, אך אמרו כי אין בכך די. "התמותה הקשה במשלוח האווירי מהונגריה היתה צפויה", מסרו העמותות. "סבל קשה ומוות הוא חלק בלתי נפרד מהמשלוחים החיים של עגלים וטלאים הנשלחים לישראל בים ובאוויר. את המשלוח הזה לא היה צריך לאשר מלכתחילה, כמו גם את המשלוחים הימיים שממשיכים להתבצע גם לאחר החלטתו האחרונה של משרד החקלאות. אנו קוראים להפסקה מיידית של כלל המשלוחים החיים".

מפורום יבואני המקנה נמסר כי "האירוע שהתרחש במהלך ההובלה האווירית של עגלים לישראל הוא תוצאה מצערת מאוד של תקלה טכנית במטוס, וליבואן לא היתה כמובן כל שליטה על כך. גם בטיסות נוסעים רגילות מתרחשות לעתים תאונות ותקלות, ובכל זאת אף אחד לא חושב ברצינות לבטל את טיסות הנוסעים. לצערנו גורמים פופוליסטיים מנסים לנצל אירועים חריגים ותקלות נדירות וחריגות לקידום אג'נדה שמבקשת למעשה להביא להפסקת צריכת הבשר".

מלשכת שר החקלאות נמסר בתגובה כי "כידוע הכלכלה הישראלית פתוחה והמסחר מאוזן בין ההיצע לביקוש. כתוצאה מהגידול בצריכת הבשר על ידי האזרח הישראלי ישנו גידול במשלוחי בעלי החיים. ההתחייבות שלנו היתה לפעול להגברת הפיקוח ולצמצום המשלוחים ואת זה אנחנו בהחלט עושים, הן על ידי ביקורות פתע באוניות ובנמלים, הן על ידי הרחבת מספר המדינות שמביאות ארצה בשר שחוט והן על ידי הארכת חיי המדף של הבשר המצונן".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות