כיבוש לא אקולוגי || איך מונע הסכסוך שיתוף פעולה סביבתי בשטחים

מי אשם במצב הסביבתי העגום בשטחים? גם הפלסטינים, שמסרבים לשתף פעולה עם ישראל, אך גם ההתנחלויות - שהוקמו ללא שיקולים סביבתיים

בשנתיים האחרונות המתנחלים מנהלים מסע הסברה, שמטרתו להדגיש את מחויבותם לשמירה על הסביבה. במרכז מסע ההסברה, בהובלת עמותות ומועצות אזוריות הפועלות מעבר לקו הירוק, עומדת הקריאה לנתק את הפוליטיקה מהסביבה. על פי גישת המתנחלים, יש ליצור שיתוף פעולה פלסטיני-ישראלי כדי להתמודד עם בעיות הפוגעות בשני הצדדים.

ארגוני סביבה והפלסטינים אינם מקבלים זאת, כפי שמוכיח כנס שנערך השבוע באריאל ביוזמת העירייה ועמותת "ירוק עכשיו" הפועלת בשטחים. כותרת הכנס היתה "סביבה ללא גבולות", אבל שום נציג פלסטיני לא השתתף בה, וגם נציג הארגון "ידידי כדור הארץ-המזרח התיכון" סירב לבוא. הם סבורים, שהשתתפות משמעותה מתן לגיטמציה להתנחלויות. כן השתתף השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, שהאשים את הפלסטינים שהם מעדיפים לפגוע באזרחיהם הסובלים מזיהום סביבתי ובלבד שלא ייאלצו לפעול במשותף עם ישראל.

מה שאין עליו ויכוח הוא העובדה, שהמצב הסביבתי מעבר לקו הירוק עגום. הדבר משתקף בדו"ח מקיף שהוכן לקראת הכנס וכתבו גורמים ישראליים הפועלים בשטחים. מסקנתו המרכזית היא, שהנזק שגורמת ההתיישבות הישראלית בשטחים (130 התנחלויות, לא כולל מאחזים) לסביבה פחות מהנזק שגורמת לה הרשות הפלסטינית.

שפכים מירושלים ומיישובים פלסטיניים בנחל קדרון
שפכים מירושלים ומיישובים פלסטיניים בנחל קדרון . צילום: אמיל סלמן

מסקנה זו מבוססת בעיקר על בחינת דרך הטיפול בפסולת ובשפכים. בהתנחלויות יש כיום טיפול מוסדר (בדרגות שונות של טיהור) ביותר מ-80% מהשפכים. לעומת זאת, אצל הפלסטינים הרוב המכריע של השפכים אינם עוברים כל טיהור, וממשיכים לזרום בחלקם הגדול לשטח ישראל. על פי מחברי הדו"ח, ניסיונות להקים פרויקטים משותפים לשני הצדדים לצורך טיהור שפכים סוכלו בידי הפלסטינים מסיבות פוליטיות.

אשר לפסולת, בעוד בהתנחלויות מפנים את הפסולת באופן מוסדר לאתרי הטמנה, אצל הפלסטינים פועלים עשרות רבות של אתרי פסולת פיראטיים. בנוסף מתקיים שיתוף פעולה ישראלי-פלסטיני המחריף את הבעיות. הכוונה להברחת פסולת בניין מתחומי ישראל אל מעבר לקו הירוק. כותבי הדו"ח מציינים, כי "הנושא אינו נאכף דיו על ידי המינהל האזרחי והמשרד להגנת הסביבה, קיימת תופעה של שכירת קבלנים פלסטינים על ידי ישראלים לשפיכת פסולת פיראטית בשטח".

האם חוסר רצון פלסטיני לשתף פעולה עם ישראל מסיבות פוליטיות הוא ההסבר היחידי או העיקרי למצב העגום? קריאה מעמיקה בדו"ח מלמדת, שגם מחבריו מבינים שיש גורמים נוספים. אחד מהם, מנהל איגוד ערים יהודה לאיכות סביבה, ד"ר ניצן לוי, מזכיר את ההבדל משמעותי בין היכולת הארגונית והמקצועית של הפלסטינים לפעול לבין זו של ישראל ומציין, שהמשרד להגנת הסביבה לא גיבש אסטרטגיה המביאה בחשבון פער זה. בחלק אחר של הדו"ח מודים מחבריו, שבגלל מגבלות תנועה ונגישות היה קושי להקים תשתיות סביבתיות בצד הפלסטיני.

הדו"ח אינו מציין, שעצם הקמת ההתנחלויות נעשתה מתוך התעלמות משיקולים תכנוניים סביבתיים. ההתנחלויות הוקמו על מנת לתפוס שטח בעבור יהודים. דבר זה נעשה באמצעות הקמת עשרות רבות של נקודות יישוב ומאחזים קטנים, תוך כדי פיזור נרחב ויקר של תשתיות וכבישים. גם כותבי הדו"ח מודים, שבמקרים מסוימים "את המחיר למרוץ לקביעת עובדות על ידי ההתיישבות הישראלית משלם הטבע. בחלק מהבניות וההרחבות שנעשו על ידי ההתיישבות היו חריגות לתחומי שמורות טבע".

התוצאה היא, שבמשך שנים רבות לא היו להתנחלויות פתרונות ראויים לשפכים או פסולת. רק הודות למשאבים הארגוניים והמקצועיים הרבים יותר העומדים לרשות ישראל, חלק מהבעיות נפתרו בשנים האחרונות. דוגמה בולטת לכך היא ההתנחלות עפרה, שהוקמה ואף הורחבה עוד לפני שהיה לה פתרון ראוי לשפכים. היום מנסה המדינה להכשיר מכון טיהור שהוקם בשנים האחרונות בלא היתרים על קרקע פלסטינית פרטית.

למרבה הצער, העתיד הקרוב אינו מבשר טובות לסביבה ביהודה ושומרון. על רקע גידול האוכלוסייה הצפוי בצד הישראלי והפלסטיני כאחד, העומס על משאבי הסביבה יגדל באופן משמעותי. התמשכות הסכסוך אינה מותירה סיכוי רב לשיתוף פעולה. נראה, שפרט לפעולות ספורות של שיתוף פעולה מקומי, כל צד ימשיך בשלו. הישראלים ביכולת משופרת לאסוף פסולת ולטהר שפכים, והפלסטינים ביכולת מוגבלת, הנשענת בעיקר על עומק הכיס של המדינות התורמות, שאולי יצליחו לסייע בהקמת תשתית בסיסית של אתרים לטיפול במפגעים הסביבתיים.

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 כמה תשובות לכמה אי דיוקים עמוס משמירת הטבע
  • 11:39
  • 02.08.12

צפריר, יקירי, אינני נוהג להגיב כך לדברים שנכתבים באינט'. אני מבקש לדייק את דבריך:
א. הסכמי אוסלו ואלו שבאו אח"כ המריצו את הנזק הסביבתי משני הצדדים. הרחבת ההתיישבות הערבית בהרבה יותר גדולה מזו הישראלית.
ב. הסדרת שפכים של ההתיישבות הישראלית נעשתה כתוצאה מזה שאנחנו משלמים והם לא.
ג. לא הזכרת את דו"ח המים הקשה של גוירצמן שמביא עובדות בלבד איך הרש"פ גומרת את מעט המים לאדם וגם לטבע.
ד. המתקן של עופרה היא דוגמא לצביעות והתחסדות והיא זו שפוגעת לנו בסביבה.

בהערכה, עמוס

02 שאלת תם-נניח שלא היו התנחלויות האם הביוב של הפלסטינים לא היה ממשיך וזורם מערבה לתוככי ישראל (מורדות שומרון בנימין ויהודה) באון ובגאון??? די לקשור סיבה למסיבה ומחט ל....  (לת) משה
  • 12:55
  • 02.08.12

03 הסתכלו על הכיבוש - שמאלני מוכר קשקוש אויב של אירוס הגלבוע
  • 08:57
  • 05.08.12

משתמש בצמח ארץ-ישראלי כדי לתת את הארץ ל"פלסטינים"

04 זה לא הכיבוש. מורשת אלי אמסלם שפוטר על ידי ארדן אש  (לת) לסלק את אנשי אמסלם
  • 06:30
  • 06.08.12

05 הרשות אינה מוכנה כלל לקיים דיאלוג בנושא סביבה עופר ענבר- מנהל עמותת ירוק עכשיו
  • 11:13
  • 06.08.12

צפריר ידידי,
אולי באמת הגיע הזמן שנכיר ואכיר לך עובדות שאינך מכיר עדיין.
עמותת ירוק עכשיו פועלת רבת באזור יהודה ושומרון ומנסה בכל דרך לקיים דיאלוג עם הרשות הפלשתינית שלצערי הרב בחרה להתעלם מאין ספור דרישותיי להיפגש.
שוחחתי עם שר המים הפלשתיני ולבקשתו שלחתי לו מכתב ועד היום הוא בחר להתעלם. שוחחתי עם רבנים שיוכלו לעזור לי לקדם דיאלוג, נציגי הרשות במנהל האזרחי, עמותות המזוהות עם הפלשתינים וכלום. שום דבר!!!
מה שכתבת לגבי עפרה לא רק שלא מדיוק אלא רק מגביר את הדעה כי תחום הסביבה חייב לצאת מהמשוואה הפוליטית. מה שאתה עושה כרגע, זה לחזק את העמדה של הרשות שלא לקיים שיחה עם ישראלים בנושא איכות הסביבה.
אגב, למה לא ציינת את תוחלת החיים הירודה של הפלשתינים לעומת תוחלת חיים של היהודים ביו"ש? למה לא ציינת כי ישראל מספקת כמות מים שהיא אמורה לספק רק לאחר הסכם קבע? מדוע לא ציינת על קידוחי מים פיראטים?ומדוע לא ציינת את העובדה שלא רק שהם מקבלים מים, הם לא טורחים לטפל בשפכים? הידעת שזה פוגע במים של כלל תושבי ישראל ולא רק במים של תושי יהודה ושומרון???אשמח להכיר...

  •   שלום עופר! רפי בוסקילה
    • 13:04
    • 06.08.12

    כתבת דברים מעניינים, הנה מס' הערות:
    1. כל פעולה במרחב הציבורי היא פוליטית. כידוע לך כאיש טבע, אילו השומרים על הסביבה נלחמים בעוז נגד בעלי ענין אחרים הרואים (בעיקר) את הרווח לפניהם. אידיאולוגיה כנגד אידיאולוגיה. כך שבקשתך להוציא את הסביבה מהמשוואה הפוליטית היא לא עניינית בעליל.
    2. בהתאם להנ''ל, מה לך כי תלין על הערבים... הרי אם ישבו איתך וידונו בשת''פ, כאילו הודו בלגיטימיות של התיישבותינו. חשוב על הרביזיוניסטים טרם הקמת המדינה - גם אילו היו נמנעים ככל האפשר מכל שיתוף פעולה עם האנגלים או הנאצים (בניגוד לתנועות ציוניות אחרות.)
    3. ישנם פתרונות אחרים לבעיית זיהום הסביבה ביו''ש, אך לא כאן המקום לפרטם.
    כל טוב

06 יש כתבה באתר הזה שלא קשורה לכיבוש. בא כבר להקיא מהמילה הצבועה והפרופגנדה השמאלנית  (לת) מישהו
  • 13:26
  • 07.08.12

פעילות
המלצות
פרסומת
פעילות
המלצות
פרסומת