המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שכחתי סיסמה

טייסת רפאים

השימוש הגובר של צה"ל וצבאות אחרים בכלי טיס לא מאוישים משנה את זירת הלחימה המודרנית ומעורר שאלות מוסריות על ניהול קרבות מאחורי מסך מחשב. הצצה אל מלחמה המתנהלת בשלט רחוק, במלאת 40 שנים להקמת הטייסת הלא-מאוישת הראשונה בצה"ל

סגן אלוף עידו לא מחכה לשאלה הבלתי נמנעת. הוא מתאר את המציאות המוסרית כבר בתחילת הראיון: "זה לא דבר פשוט בכלל, כשאדם יושב בקרון ממוזג ומואר, אוכל יוגורט, ובסיוע שלו אדם אחר, שנמצא במרחק עשרות קילומטרים, לא יהיה בחיים בעוד פחות מ-30 שניות". זו, לדעתו, תמצית הדילמה של מפעיל כלי טיס בלתי מאויש (כטב"מ) בצה"ל, ואחת הסוגיות המרכזיות שהוא עוסק בהן כמפקד בית הספר למפעילי כטב"מים בבסיס חיל האוויר בפלמחים.

"המקצוע של מפעיל כטב"מ הביא דברים חדשים להוויה הצבאית", הוא מסביר. "אלה לוחמים שמשתתפים בצורה מאוד אינטנסיבית בשדה הקרב, קובעים גורלות בשניות ולא מסתכנים בכלל. לכאורה, זה קל יותר לאמא היהודייה, אבל הקונפליקטים של הלוחם הרבה יותר גדולים. חייל בשדה הקרב צריך קודם כל לשרוד. הוא לא צריך לחשוב יותר מדי כשהוא יורה ומסתער. למפעיל הכטב"מ הוציאו את ההישרדות מהמשוואה והוא נותר עם שיקולים מבצעיים ומוסריים בלבד".

מלחמות בשלט רחוק: פרויקט מיוחד

שלוש שנים ממלא סא"ל עידו את התפקיד, ובזמן הזה הרחיב מאוד את העיסוק בבעיות מוסריות בקורס "מפעילי הפנים" - הקצינים שמפעילים את הכטב"מים בעודם באוויר ומפקדים על משימות בלתי-מאוישות. ("מפעילי חוץ" מעלים את הכטב"מ לאוויר ומנחיתים אותו. ברגע שהוא נכנס לנתיב טיסה, הוא עובר ל"מפעיל פנים").

בסיס הכטב"מים. מלווים כל משימה צבאית
בסיס הכטב"מים. מלווים כל משימה צבאית. צילום: כפרי ניר

בשל הרגישות, עידו מוביל בעצמו את סדנת ה"מוסר ולחימה" בקורס ולא משאיר אותה למדריכים. והוא מתחיל את הסדנה בפעולת קיביה ב-1953, שבה הרגו חיילי צה"ל 60 מתושבי הכפר בפעולת תגמול על פיגוע ביהוד. חניכי הקורס קוראים את החיבור של פרופ' ישעיהו ליבוביץ, "לאחר קיביה", שנכתב בו: "המבחן הממשי של המוסריות אינו אלא בהכרעתו של מי שסיפק בידו לעשות והאחריות לעשייה או לאי-עשייה עליו. הניסיון המוסרי שלנו הגיע כשנעשינו אנו - נושאי המוסר המתעב שפיכת דם נקי - בעלי-יכולת ואחראים לענייני הגנה וביטחון, עניינים שבעיותיהם נראות לפעמים כניתנות לפתרון על ידי שפיכת דם נקי".

"כשנהרגים אנשים בטעות אנחנו מתייסרים, וטוב שכך", אומר עידו. "נתקלתי באנשים שהיה להם מאוד קשה. יש כאלה שהתמודדו והיו כאלה שרצו לעזוב את התפקיד. אמרתי להם, ‘זאת עבודה מלוכלכת, מי אתה רוצה שיעשה את זה? כולנו היינו רוצים להיות פרופסורים'".

טעות, טעינו

השימוש בכלי טיס בלתי מאוישים יוצר דילמות מוסריות גם בצבא ארצות הברית, במיוחד בשנתיים האחרונות, עם החלטתו של הנשיא ברק אובמה להרחיב מאוד את השימוש באמצעים אלה בלחימה באל-קאעדה בכמה מדינות - אפגניסטאן, עיראק, פקיסטאן, תימן, סומליה וסודאן.

מל"טים בחיל האוויר: לחצו לצפייה

הכטב"מים האמריקאיים מרחפים שעות מעל מדינות עוינות. מפעיליהם יושבים במרחק אלפי קילומטרים, בבסיס חיל אוויר קריץ' בנוואדה, ובלחיצת כפתור משגרים טילים למטרה. בתקשורת ובאקדמיה האמריקאית ניטשים ויכוחים עזים - האם התקיפות האלה לגיטימיות? האם אינן מהוות בעצם הוצאות להורג ללא משפט? והאם מתקיים ב"מלחמת הרובוטים" פיקוח ראוי, כדי שלא ייהרגו חפים מפשע לצד פעילי אל-קאעדה?

ויכוח זה התעורר ביתר שאת בחודש שעבר אחרי ההתנקשות בחיי מטיף אל-קאעדה, האמריקאי אנואר אל-אוולאקי, בתקיפת כטב"מ בתימן. לממשל אובמה אין ספקות: תקיפות באמצעות כטב"מ חמוש עדיפות בהרבה על משלוח כוחות קרקעיים לאזורי העימות. הן זולות בהרבה, לא נהרגים בהן חיילים אמריקאים והן גוררות פחות עימותים דיפלומטיים.

בעוד שבמערב נמשך הוויכוח הציבורי על "מלחמות הרובוטים", בישראל כמעט אין דיון פומבי בנושא. יש כמה סיבות לכך: הדיון על סיכולים ממוקדים כבר נוהל בשנות האינתיפאדה השנייה, ואף הגיע לבג"ץ. בעוד הכטב"מים האמריקאיים מאפשרים למפעיליהם לפעול ולתקוף בזירות הנמצאות לעתים בצדו השני של העולם, שם לא היו תוקפים בכלים מאוישים, השתתפות הכטב"מים בלחימה של צה"ל נעשית בחלקה הגדול מעבר לגבול, ברצועת עזה ובלבנון - מקומות שבהם כוחות קרקעיים של צה"ל פעלו באחרונה ויפעלו כנראה גם בעתיד.

מצב זה השתנה במקצת בתחילת החודש שעבר, כשאתר ויקיליקס פירסם שני מסמכים של משרד החוץ האמריקאי, שתיעדו שיחות של אלופי צה"ל עם דיפלומטים אמריקאים. לפי המסמכים, הפרקליט הצבאי הראשי הקודם, האלוף אביחי מנדלבליט, פירט לפני האמריקאים תוצאות תחקיר שעשה צה"ל לתקיפה שלו, שנהרגו בה 16 פלסטינים במסגד בעזה.

"מנדלבליט אמר שהעובדות ידועות", כתב הדיפלומט האמריקאי. "מטוס ללא טייס ירה על שני לוחמי החמאס שעמדו לפני המסגד והתוצאה היתה 16 נפגעים בתוך המסגד - בגלל דלת פתוחה שדרכה חדרו רסיסים במהלך התפילה". מנדלבליט הוסיף כי "זה היה מסגד חדש, שלא נראה כמסגד ולא היה על כל המפות, ורק אדם אחד נראה נכנס אליו במהלך 40 הדקות שלפני התקיפה. מפעיל הכטב"מ לא ידע שבמקום התנהלה תפילה".

ארגון זכויות האדם Human Rights Watch פירסם ביוני 2009 דו"ח, המבוסס על עדויות פלסטינים ברצועת עזה, ולפיו כטב"מים ישראלים פגעו והרגו לפחות 29 אזרחים פלסטינים במבצע "עופרת יצוקה". הדו"ח טען שמדובר בהפרה של דיני המלחמה, כי המפעיל יכול היה לראות שאלה אזרחים ולהסיט את הטיל כדי שלא ייפגעו.

עם פרסום הדו"ח סירב דובר צה"ל להגיב. קצין בכיר במערך הכטב"מ, שקרא אותו, אומר: "זה כאב לי, כי אני יודע כמה אנחנו עובדים למנוע מקרים כאלה. לפעמים יש כטב"מ בשמים, שכל תפקידו לחפש ולבדוק שאין בלתי-מעורבים בשטח התקיפה".

"העימות הא-סימטרי עם ארגוני טרור, שפועלים במרחבים אורבניים, בשטחים ובעזה, לוקח אותנו לקצוות", אומר סא"ל עידו. לדבריו, "המפתח הוא קודם כל מקצוענות. בדרך כלל, מקצוען גם לא עושה שגיאות מוסריות ומשיג מטרה במינימום נזק סביבתי. כשהמחבלים שולחים ילדים לאסוף חצובה של טיל אחרי ירי, זאת מקצוענות לראות שזה ילד ולא מבוגר, ולהכיר בזה שנייה לפני שמישהו מתקיף".

יום הולדת

בחודש שעבר ציינה הטייסת הבלתי-מאוישת הראשונה בחיל האוויר 40 שנה להקמתה, באירוע שהשתתפו בו מפקד החיל, אלוף עידו נחושתן, ובכירי התעשייה האווירית המייצרת את "שובל", שמשמש את הטייסת והוא כלי העבודה העיקרי במשימות מודיעין של מערך הכטב"מ.

"זה מפתיע הרבה אנשים שאנחנו פועלים כבר 40 שנה", אומר מפקד הטייסת, סא"ל צביקי. "מערך הכטב"מ נתפש כמשהו חדש ועושים בו שימוש נרחב מאז תחילת האינתיפאדה השנייה, ומכאן זה פרץ לתודעה. הכטב"מ בכלל נועד בהתחלה למלחמה בעצימות גבוהה ופחות לביטחון שוטף. היום יש כטב"מ שמלווה כל משימה צבאית".

בטייסת יש מעט מאוד גיחות לאימונים בלבד. "שובל" נוחת בדרך כלל יומיים אחרי שהמריא. בזמן הזה הוא מבצע משימות רבות מעל זירות שונות. פקודות המבצע זורמות ללא הפסק, ממגוון "לקוחות" בתוך צה"ל ובקהילת המודיעין. בגיחה אחת עשוי "שובל" להישלח לעוד ארבע-חמש משימות שלא תוכננו לפני ההמראה. מדי ארבע שעות מתחלפים המפעילים בקרון השליטה.

מגוון המשימות של הטייסת, ושתי הטייסות הנוספות הצעירות יותר שמפעילות כטב"מים, משקף את השינוי באיומים שצה"ל מתמודד אתם. המל"טים (מטוסים ללא טייס) הראשונים מתוצרת ארה"ב, שנכנסו לשירות ב-1971, היו מגושמים למדי, וצילמו רק תמונות סטילס.

אחרי מלחמת יום כיפור הוחלט להרחיב את השימוש בכטב"מים. המטרה העיקרית היתה לסייע למטוסי הקרב המאוישים להתמודד עם איום טילי הקרקע-אוויר של צבאות ערב, שהפילו עשרות מטוסים במלחמה. השימוש הנרחב הראשון בכטב"מ נעשה במלחמת לבנון הראשונה, והכלי ששימש אז היה המזל"ט (מטוס זעיר ללא טייס).

לדברי אלוף משנה אלי אנקורי, ראש מחלקת כטב"מ, חלל ומודיעין בחיל האוויר, "יש היום הבנה רחבה, שצריך להפעיל את הכלי הלא-מאויש בכל מקום שנדע להפעיל אותו. יש יתרון עצום בהפעלת כטב"מ, וגם עלות ההפעלה קטנה במידה משמעותית". באנגלית, מסכם אנקורי, "אנחנו קוראים לזה Triple D - dirty, dull, dangerous. ובעברית - מלוכלך, משעמם, מסוכן". *




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 זה טוב שיש זמן לשיקולים מוסריים מומו
  • 03:43
  • 04.11.11

התפישה המצואיסטית שלפיה ההרג על ידי מי שמסתכן בעצמו הוא יותר מוסרי מהווה בעצמה סוג של תועבה מוסרית ממדרגה ראשונה,
הרחקת המבצעים משיקולים הישרדותיים מיידים לשיקולים ארוכי טווח שלכן גם הערים יותר להקשרים תביא בסופו של דבר לסיום המלחמות בכלל.
שבלווא הכי מעולם לא היו יותר מילדים מטופשים ,מחוסרי אחריות,מוסר ושיקול דעת,שמשחקים בצעצועים גדולים

02 התיפייפות פילוסופית מיותרת ומזיקה !! ד"ר נסים סמואלוב
  • 05:56
  • 04.11.11

-- נשיא ארה"ב אישר חיסול מיליונים ע"י שתי פצצות גרעין..... לאחר שנאמר לו שכנראה יהרגו כשישים אלף אמריקאים במהלך הפלישה לאיי יפן !!!!
-- חובה לחסל את מסיר החצובה,,,בכדי שלא ישלח להסיר עוד הרבה חצובות !!

  •   Japan casualties Moshe
    • 15:12
    • 04.11.11

    You got your numbers wrong. The toll of death in Hiroshima and Nagasaki was around 200,000, while the US Army estimated a million casualties in an invasion of the Home Islands. Massive attacks on cities had been made, by then, for two years, in Germany and Japan, by conventional bombing that sometimes killed more people in a single night than the two Atom bombs.

  •   תגובה חלקית ומטעה הרשלה
    • 23:53
    • 04.11.11

    לא הייתה מתקפה/הפגזה/הפצצה שגרמה ליותר הרוגים ונזק רב יותר ביום יחיד במהלך המלחמה כולה.

    כדאי להיזכר במה מדובר, לדוגמא כאן http://blogs.denverpost.com/captured/2010/08/07/on-war-the-dropping-of-the-atomic-bomb-65-years-later/2380/

    ברור שהצבא האמריקאי רצה להטיל את הפצצה, ואם אפשר שתיים, ואם אפשר עוד... מה שלא ברור הוא שהצבא האמריקאי הוא הסמכות לקבוע שבהטלת הפצצות על אוכלוסיה אזרחית הם הצילו חיים...

  •   נתחיל באמנת ג'נבה ה-4, סעיף 28: נוכחות אזרחים בשטח קרבות אינו יכול למנוע פעולת מלחמה הצופה המצונזר (פעם 4) The Observer
    • 07:33
    • 05.11.11

    כל מי שנוגע במשגר רקטות מסכן את חייו
    http://www.icrc.org/ihl.nsf/WebART/380-600033
    "The presence of a protected person may not be used to render
    certain points or areas immune from military operations."
    המשמעות: מותר להפגיז/להפציץ ריכוז מחבלים גם אם יש אזרחים בסביבתם (האחריות היא על השולט בשטח - סע' 29)
    מצד שני: כל חייל הפועל בכוונה בניגוד לחוק צריך להיות מועמד לדין (ושם תבדקנה הנסיבות)

  •   קבל תיקון למספרים שזרקת לאוויר המתקן בע"מ
    • 11:57
    • 05.11.11

    לא "חיסול מיליונים" - כ-200,000

    לא "יהרגו 60,000" - כ-מיליון

  •   שתי הפצצות האטומיות הרגו כ-250,000 יפנים, לא מיליונים  (לת) הגזמת
    • 01:53
    • 29.08.12

  •   חוצפה שעוד לא הייתה כמותה !!!
    • 12:17
    • 30.01.13

    200 אלף או מליונים מזה משנה בכלל ... כאילו שאתם מדברים על אפרוחים ... יענו אפשר להגיד שמי שהטיל את הפצצה אמר אם המספר לא יעלה על מליון הרוגים זה סביר ומותר !!! ...

03 כל המוסר הזה עוד יקבור אותנו. אסור לרחם על אכזרים. הדרך היחידה למגר טרור היא באמצעות אלימות קיצונית ומרתיעה, בדיוק כמו שעושים האמריקאים, הבריטים והרוסים פ. ניטשה
  • 06:46
  • 04.11.11

מוסר = לשמור על חיים של חיילים ואזרחים ישראלים. לא של האויב המרצח.

04 THE WARLUS AND THE CARPENTER לואיס קרול
  • 07:05
  • 04.11.11

I like the Walrus best," said Alice, because you see he was a little sorry for the poor oysters. "He ate more than the Carpenter, though," said Tweedledee. "You see he held his handkerchief in front, so that the Carpenter couldn't count how many he took

05 שאלה לעידו סמי
  • 07:33
  • 04.11.11

אם אתה מחליט לא לבצע על מחבל בגלל שהוא "כנראה "בכניסה למסגד
ואחר כך המחבל הזה יורה קטיושה שרוצחת זקנה יהודיה במסדרון בית החולים באשקלון אז מי לא מוסרי כאן?
סליחה הקטיושה פוגעת בגן ילדים בעוטף עזה והגננת והסייעת וההורים נפגעים חרדה והילדים מבסוטים מהבלגן
אז זה בסדר.......
עידו בשביל שקטיושה לא תיפול בשטח פתוח בתחומי מדינת ישראל שווה לעשות הרבה!
וזה לא קשור לקיביה בכלל
אף אחד לא מצפה שתכוון מראש לגן ילדים של האויב
אבל אם המחבל מסתתר בגן הפלסטיני ולך יש שאלה מוסרית
זה אומר שאתה מוכן להקריב את הילדה שלך-נשמע נורא נכון?-
בגלל מוסר מעוות .


06 כל הכבוד לחיל האויר שעומד לרשותו נשק משוכלל כזה שמופעל מרחוק שוקי מרלה
  • 08:07
  • 04.11.11

ישראל היתה בין הראשונות בעולם בהפעלת מזלטי"ם ואפילו ארה"ב רכשה מאיתנו כלי טיס בלתי מאוישים. היום אנחנו מייצרים את כלי הטיס הללו בעצמנו וזה מאד חשוב.

07 מלאכי המוות מספרים שקרים לנקות את המצפון  (לת) זה ירדוף אותכם בלילות עד המוות
  • 08:32
  • 04.11.11

08 ליבוביץ היה גאון בתחום הפילוסופיה והמוסר אבל אין לזה שום קשר למציאות הנוראית אאא
  • 08:33
  • 04.11.11

שבה אנו חיים ונאבקים.מי ששוחט במודע תינוקות נשים וילדים מפקיע עצמו ממשפחת העמים ומבני אנוש ודינו אחד.

  •   להציג את ליבוביץ כאילו היה רק פרופסור מתיפייף זה לא להכיר את הביוגרפיה של האיש גיגס
    • 15:48
    • 04.11.11

    הוא היה ציוני פעיל, לוחם בהגנה, מ"מ וצלף. בגרמניה הוא היה נושא דברים בזכות הפעולה הציונית והשלטונות חיפשו אותו בשל כך. הוא היה ציוני הרבה יותר מרוב הטוקביסטים העלובים שיש כאן.

  •   בבגרותו דברי חכמה בזקנתו דברי הבלים  (לת) יהושפט
    • 12:01
    • 09.11.11

09 יופי של כתבה. חשוב שרק בעלי מוסר מפותח ישמשו בתפקיד. אמא ל...
  • 08:45
  • 04.11.11

אני מקווה שתצליחו להעביר את המסר הזה לכל מפעילי הכתב"מ, בניגוד לקורס טייס. שם נותנים לבן של טובח ערבים לפקד בקורס. בושה של ממש!

10 כשם שמסגד שמשגרים ממנו רקטות אינו בגדר מסגד כך ילד שעוזר למשגרי הרקטות אינו בגדר ילד  (לת) יותר עפיף מהצדיקיור
  • 08:53
  • 04.11.11

11 העיקר שמתייסרים: על פי "אנשים רגילים" של כריסטופר בראונינג היו גם באיזנצגרופן כאלו שחשו בחילה לנוכח המטלות ולבסוף שוחררו מהיחידה בבושת פנים! האחרים היו מושקים בשנאפס לפני היציאה למשימה, על מנת להקטין את ההתנגדות הפנימית אם זו תתעורר משום מה. לייבוביץ לא הזהיר ב 67?
  • 09:07
  • 04.11.11

מי שמשווה את הכיבוש ומה שעושים בעזה לגנוסייד טועה ומטעה. גנוסייד היה בארמנים ע"י העותומנים, בקונגו ע"י הבלגים ובנמיביה ע"י הגרמנים, ברואנדה ע"י ההוטו, בקמבודיה ע"י ה"חמר-רוז', בברה"מ ע"י סטאלין וכמובן אצל הנאצים ע"י היטלר. אצלנו זה אינו גנוסייד, מכסימום אולי 10-20 % גנוסייד (בד"כ לא ישיר אלא כתוצאה מהקטנת תוחלת החיים ע"י כפיית תנאי מחייה ירודים ולחץ נפשי חזק והרג פה ושם).

12 הכל טוב ויפה, אבל נראה ששכחנו כולנו שהערובה הטובה ביותר לביטחון היא פשוט - שלום!!!  (לת) עם הארץ
  • 09:25
  • 04.11.11

13 החשיפה הזאת גם קשורה לתקיפה אפשרית באיראן?  (לת) רקאני
  • 11:56
  • 04.11.11

14 we are the robots judonazis
  • 18:48
  • 04.11.11

stones against robots

15 יורים ובוכים עולה דרגה! איתן לרנר
  • 19:48
  • 04.11.11

אז עכשיו אנחנו יודעים שלעידו ולכל האחרים שרוצחים מרחוק יש בעיות מוסריות. הם פוגעים בחפים מפשע כל הזמן ומטבע עבודתם לא ניתן אחרת. עצם ההפצצות של אנשים והוצאתם להורג לא משפט (ואל תספרו לי על המרצחים מהצד השני שעושים אותו דבר, זה לא מנקה אותנו או מכשיר את הפשע מהצד שלנו) הם פשע .אם יש לכם נקיפות מצפון זה טוב . אתם תריכים פשוט להפסיק להרוג!

  •   זו אינה בעיה בין יחידים אלא בין עמים אסף אביזוהר
    • 08:09
    • 07.11.11

    וחבל, איתן לרנר, שאינך מבין זאת. עידו וכל האחרים הם פועלים באופן המוסרי ביותר. הם מגינים על עם ישראל מפני הטרוריסטים, אשר כל מטרתם היא להרוג יהודי באשר הוא יהודי. חיסול ממוקד מעצם הגדרתו מנסה למקד את הפגיעה במטרה ככל האפשר.
    מה החלופה? -לפגוע בעם השני ללא הבחנה. גם זה מותר במלחמה מול עם שמכריז מלחמה על העם שלך.
    בזכות הטכנולוגיה הגבוהה ישראל יכולה להעלות את רף המוסריות.

16 ספיישל - מלחמות המלטים דוד שרף
  • 19:53
  • 04.11.11

יופי של ספיישל. מעניין מאד.

17 מי זה הסגן אלוף העלוב הזה - עידו? עופר שפירא
  • 08:17
  • 05.11.11

מוסרי בעינייו לשלוח חיילים עם מכונות ייריה וללא שום הגנה? מוסרי בעיניו לשגר טילים ארוכי טוח מבלי לדעת איפה הם ייפגעו?
אני ממש לא מצליח להבין איך בן אדם כזה מפקד על יחידה כל כך חשובה, שתיפקודה הטוב יכול להציל אלפי משפחות מן השכול.
איפה הרמטכ"ל לגלגל את האידיוט הזה מכל המדרגות?

18 זה שטויות: כמו לדון בכשירות סכין לשחיטת חזיר. צבא כובש של מדינה המסרבת לחק הבינלאומי ומסרבת להפסיק את הכיבוש, כולו לא כשר.  (לת) אף אחד מההוצאות להורג בעיראק, אפגניסטן, פקיסטן, סומליה לא חוקית ולא מוסרית
  • 16:23
  • 05.11.11

19 להשתמש בליבוביץ כדי להצדיק את פשעי ישראל זה כמו להשתמש בירמיהו כדי להצדיק את ההתנחלויות.  (לת) ענתות שדה תיחרש
  • 16:25
  • 05.11.11

20 מה ההבדל בין כטב"מ לתותח? בשני המקרים היורה אינו רואה את הנפגע, ולא קרוב אליו. תוהה
  • 08:50
  • 06.11.11

כשנכנס הנשק החם ליפן, הסמוראים התנגדו לו כי אין כבוד בהריגה מרחוק.

21 גם ירי מרובה הוא רצח מרחוק. הכי מוסרי הוא לנעוץ כלי חד בצואר מישל דה ביל
  • 10:43
  • 07.11.11

וזה גם נותן יותר הזדמנות לאויב להרוג אותך. זה מוסרי מאד בפרט אם יש לך אשה וילדים.

22 הזכירו לנו תג מחיר [פעולת תגמול] בקיביה ב-1953 60 תושבי הכפר על רצח ביהוד ,,אחי המתנחלים תלמדו מהעבר מאז לא היה חבלה ביהוד!!!  (לת) תג מחיר גדול
  • 18:56
  • 07.11.11

23 בתכל'ס, כמה נושאי חצובות מתים עם חצובות מרוסקות אביעד
  • 18:27
  • 11.11.11

היו מקשים הרבה יותר המשך ירי הרקטות.

עדיין לא קולטים מול מה אנחנו מתמודדים, הילד שנושא חצובה היום, עוד שנתיים הוא ישלח ילד אחר לאסוף את החצובה שהוא ירה בעזרתה לפני מספר דקות.

24 הערה (קטנונית?) אנונימי
  • 01:02
  • 18.11.11

זה 3D ולא טריפל D... טריפל D נשמע כמו משהו שבלאט צועק למכבי בפסק זמן...

25 PNjNhesJkwNAIxUys hvOTdbAU
  • 13:48
  • 17.06.14

buy ritalin buy ritalin manila - buy ritalin toronto

26 BcJFg ZPCfcq
  • 15:38
  • 05.07.14

visit website buy tramadol cod overnight delivery - tramadol hcl restless leg syndrome

פרוייקטים מיוחדים