אז איפה זה בכלל E1?

מהו בדיוק השטח בין ירושלים למעלה אדומים שמרתיח את העולם? מדור חדש עושה סדר בנושאים המרכזיים שבראש החדשות

מה זה E1?
E1 הוא שטח בן 12 קמ"ר (לשם השוואה: שטחה של רמת גן הוא כ-13 קמ"ר ושל לוד כ-12 קמ"ר), המשתרע מצפון וממערב לעיר מעלה אדומים. מוניציפאלית, השטח שייך לעיריית מעלה אדומים.

למי שייכות האדמות בשטח?
רוב האדמות ב-E1 הוכרזו אדמות מדינה. חלק נוסף של השטח הופקע עבור מעלה אדומים בשנות השבעים. במתחם יש גם מובלעות של קרקעות פלסטיניות, אך התוכנית לא נוגעת להן.

מה פירוש השם E1?
בעבר התייחסה המדינה לשטח ממזרח לירושלים כאזור E, כדי לציין מזרח (East). כך למשל, בהחלטת הממשלה על הקמת ההתנחלות במצפה יריחו, נכתב שהגרעין יעלה לקרקע באזור "E מעלה אדומים". הספרה 1 נוספה כדי לציין את האזור המסוים הזה. בעיריית מעלה אדומים מכנים את האתר "מבשרת אדומים".

 

מהן תוכניות המדינה בשטח?
לשטח יש תוכנית מתאר כוללת, וממנה נגזרות עוד חמש תוכניות מתאר: שתיים למגורים, לתעשייה, למלונאות, ולמאגר מים המכונה "כתף צופים". לפי תוכניות המתאר למגורים, מתוכננות 1,250 יחידות דיור בדרום השטח, ו-2,400 בחלקו המזרחי. אזור התעסוקה מיועד לקום בשטח בן 1,340 דונם. תוכנית המלונאות כוללת הקמת עשרה בתי מלון, בהם 2,152 חדרים ועוד 260 יחידות דיור.

היכן עומדות התוכניות?
לכל תוכנית יש סטאטוס אחר, אך כולן תקועות בשלבי תכנון שונים משנת 2005.

מה קרה בשנת 2005?
הפלסטינים התלוננו על קידום תוכניות הבנייה בשנת 2004, לאחר שמשרד השיכון החל בעבודות עפר נרחבות באזור. קונדוליזה רייס, אז היועצת לביטחון לאומי ואשת הקשר ללשכת ראש הממשלה, ביקשה הבהרות מישראל. דב וייסגלס, ראש לשכתו ושליחו של ראש הממשלה אריאל שרון, התחייב שישראל לא תבנה ב-E-1. ואכן, משנת 2005 התוכניות הוקפאו.

כיצד ייתכן שהתחילו לבנות בשטח ללא אישורי בנייה?
במהלך 2005-2003, משרד השיכון בהנהגתו של השר אפי איתם קידם בנייה בלתי חוקית נרחבת בגדה המערבית, בין היתר באזור E1, במגרון ובגבעת האולפנה.

מה בנו שם?
בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים, משרד השיכון הכין את התשתיות להקמת הבתים בשכונה הדרומית. העבודה כללה הקמת מחלף מעל כביש מספר 1, סלילת כביש בן שלושה מסלולים לכל כיוון, חציבה בסלע כדי ליישר את ההר, הכנת תשתיות הביוב וכיוצא בזה.

את מי משמשות התשתיות הללו?
בראש ההר עומדת תחנת משטרת מחוז ש"י, ששוטריה נוהגים בכביש. שאר האזור עומד שומם.

האם נכונה טענת הימין שיצחק רבין הוא שדחף לבנייה בשטח?
אכן. ב-1994, בימיו של יצחק רבין, החלה הממשלה בתכנון הראשוני של האזור.

ומה לגבי הטענה שהדבר חיוני ליצירת רצף בין ירושלים למעלה אדומים?
טענה זו אינה נכונה. אין אפשרות ליצור רצף בין ירושלים למעלה אדומים, מכיוון שישנה "חגורה" של כפרים פלסטיניים, בהם ענתא, א-זעיים ועזרייה, שיפרידו בין הערים, גם אם E1 ייבנה.

האם נכונה הטענה שבניית האזור תנתק את שני חלקי הגדה?
כן ולא. מכיוון שלפלסטינים אסור להיכנס לירושלים, התנועה מצפון הגדה ולדרומה נעשית דרך עזריה, ואדי נאר ואבו דיס. זהו כביש גרוע ופקוק תמידית, שעובר בתוך אזורים מיושבים ויש בו הבדלי גובה משמעותיים. בתכנון תחבורתי הגיוני, יש להקים כביש חדש שחלקו יעבור באזור E1. לישראל הייתה בעבר תוכנית חלופית: סלילת כביש 80 שיקיף את מעלה אדומים ממזרח בטבעת ענק, ויחבר בין הצפון לדרום הגדה.

אבודים בשיחות סלון? לא בטוחים לגבי מונחים ופרשות מרכזיות בחדשות? שלחו לנו שאלות למדור "מורה נבוכים" more@haaretz.co.il

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 E1 זאת אדמת מדבר צלולה ובתולית שנתנה את יופיה מיליוני שנים וכעת בגלל ריבוי אוכלוסין וגחמות פוליטיקאים מזדמנים היא תיבנה ותתכער בבתים, גבישים, חומרי ניקוי ושאר תוצרי פסולת..  (לת) איציק
  • 13:26
  • 04.12.12

02 אני אענה לך--זה בשטח ארץ ישראל השלימה! כל כך פשוט  (לת) עמוס-ימני פאשיסט
  • 13:30
  • 04.12.12

03 המפה מטעה - הפלסטינים נוסעים חופשי בכביש חיזמה-מישור אדומים ומשם ליריחו או לבית לחם דרך עזריה  (לת) משה
  • 13:32
  • 04.12.12

04 עובדות! עובדות! איזה יופי. הלואי והיה יותר מהדבר הזה בכתיבה העיתונאית. יבורכו ידי הכותב!  (לת) ערן
  • 13:33
  • 04.12.12

05 לפחות מחירי הדיור בירושלים יירדו..  (לת) צחי
  • 13:36
  • 04.12.12

06 כמה כסף תעלה לנו, משלמי המיסים, הבנייה המסיבית בשטחים? פלברה
  • 13:40
  • 04.12.12

עזבו את ההשלכות המדיניות הקשות ואת ליבוי האנטישמיות והרגשות האנטי ישראליים בעולם, אבל למה יותר ממחצית המדינה צריכה לממן דירות למתנחלים ולימניים מעבר לקו הירוק והיא לא שותפה, ואף מתנגדת לצעדים הלא חכמים, היהירים והנמהרים האלה.

07 תודה על ההסבר - מדור חשוב ועוזר  (לת) איל
  • 13:41
  • 04.12.12

08 צריך להעמיד את אפי איתם לדין  (לת) ראובן
  • 13:53
  • 04.12.12

09 אין שום סיבה לא לבנות שם ושמעלה הדומים לא תתחבר עם הגבעה הצרפתית מרב
  • 13:57
  • 04.12.12

ופסגת זאב

10 זה לא השטח! ההתנחנלות היא פשע נגד החוק הבינלאומי. זה מרציח את העולם. הימין המתנחל הפך את המדינה לפושעת בשירות המתנחלים. פושעי ההתנחלות לדין!!!  (לת) צביצ
  • 13:59
  • 04.12.12

11 תודה על המאמר. אגב "השר אפי איתם קידם בנייה בלתי חוקית", סליחה על התמימות, אבל האם שר המבצע ביודעין תכנית לא חוקית לא אמור לעוף מהממשלה?  (לת) רית
  • 14:21
  • 04.12.12

12 לבנות 40,000 דירות בירושלים-מעלה אדומים  (לת) לא לשמוע לאנטישמים אירופאים חצופים!
  • 14:23
  • 04.12.12

13 תודה לחיים לוינסון! המידע הזה חשוב מאוד.  (לת) המשך כך!
  • 14:27
  • 04.12.12

14 תשובה - השטח המדובר הוא בארץ ישראל, מולדתו של עם ישראל!!!  (לת) פרופסור לגיאורגיה
  • 14:36
  • 04.12.12

15 מורשת רבין ? וואלה. אז למה השמאל מתלהם ? כי זה כיף להתלהם.  (לת) בבון יפה נפש
  • 14:42
  • 04.12.12

16 תודה על ההסבר המפורט - והמפות להמחשה. עכשיו העניין הרבה יותר מובן לי.  (לת) ישראל
  • 14:43
  • 04.12.12

17 פעם ראשונה שמר לוינסון כותב עובדות ואמת ולא דעות ואי אמיתות. ארכיון
  • 14:43
  • 04.12.12

הכלארכיון כל פוליטיקה, השטח מעולם לא היה שייך לערבים אלא אדמות מדינה שמסופחות למעלה אדומים ואין סיבה שלא להמשיך בבניה. (רבין- אמרנו?)

18 כמה יעלה בית צמוד קרקע בE1?  (לת) אהוד המכבי
  • 14:44
  • 04.12.12

19 לדרומיים שביתם לא מוגן, לחולים שתרופתם לא בסל, לניצולי שואה שידם אינה משגת, לנוער בסיכון שצריך עזרה... ולזוג הצעיר שחולם על דירה... שואלים איפה הכסף?! להלן דוגמא: אורי כדורי
  • 14:50
  • 04.12.12

"בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים, משרד השיכון הכין את התשתיות להקמת הבתים בשכונה הדרומית. העבודה כללה הקמת מחלף מעל כביש מספר 1, סלילת כביש בן שלושה מסלולים לכל כיוון, חציבה בסלע כדי ליישר את ההר, הכנת תשתיות הביוב וכיוצא בזה....את מי משמשות התשתיות הללו?
בראש ההר עומדת תחנת משטרת מחוז ש"י, ששוטריה נוהגים בכביש. שאר האזור עומד שומם."

"שלושה נתיבים לכל כיוון" אתם הבנתם את זה?

20 אין קץ לטפשות.  (לת) ניר
  • 14:54
  • 04.12.12

21 שאלה מנגד: כיצד ניתן להשאיר בעתיד את מעלה אדומים, כפר אדומים ואזור התעשיה בשטח ישראל ללא ריבונות ב-E1? ישראלי מציאותי
  • 15:29
  • 04.12.12

התשובה: אי-אפשר
לכן, היה צריך כבר לבנות שם בעבר וטוב לבנות שם עכשיו.
לגבי התזמון, היו לביבי 4 שנים לעשות זאת וקצת מפתיע שבחר דווקא בתאריך צמוד כלכך לבחירות...

22 בראש ובראשונה E1 ינתק את האפשרות של הפלסטינים להתחבר לעיר העתיקה וכמובן הר הבית מכיוון מזרח. האזור לא מנתק את הגדה לשניים כי יש חלופות אבל ברגע שתהיה בנייה שם העיר העתיקה הר הזיתים ומזרח ירושלים בכללותה תוקף בישובים יהודים וחסל על האפשרות של הפלסטינים גישה עצמאית להר הבית והעיר העתיקה  (לת) דוד
  • 15:35
  • 04.12.12

23 תודה - מועיל מאד  (לת) א
  • 16:19
  • 04.12.12

24 ליבנות ליבנות ליבנות  (לת) עמי
  • 16:36
  • 04.12.12

25 תודה רבה על ההסבר  (לת) למדתי
  • 16:42
  • 04.12.12

26 אז אם מורשת רבין באמצע הזיות אוסלו שלו הייתה לבנות את E1 איך השמאל מעז לחלוק על תבונתו העילאית שלא לדבר על המורשת? אה, מתגנב החשש ללב שהשמאל לא ממש מעריך את רבין, רק משתמש בו לצורכי תעמולה והסתה... נו טוף, זו כבר "מורשת" אחרת לגמרי, מוכרת עד לזרא... נשלח בשנית איציק המרכז izikhe@gmail.com
  • 16:46
  • 04.12.12

אז אם מורשת רבין באמצע הזיות אוסלו שלו הייתה לבנות את E1 איך השמאל מעז לחלוק על תבונתו העילאית שלא לדבר על המורשת?

אה, מתגנב החשש ללב שהשמאל לא ממש מעריך את רבין, רק משתמש בו לצורכי תעמולה והסתה...

נו טוף, זו כבר "מורשת" אחרת לגמרי, מוכרת עד לזרא...

נשלח בשנית

27 ליבנוות ליבנוט,רוב העם לא יודע איפה המקום הזה,ולא מודע לזה "שדואגים"לו , פטתי
  • 16:56
  • 04.12.12

שיחזירו את הגבעות האלה ,יש את מערב העיר למגורים,

28 " השקעות של עשרות מיליוני שקלים" - כן אבל הרי ידוע שבענף הבניה השקעות מחזירות את ערכן ברווח גדול. באזרו המרכז משקיעים מיליארדים בבניה, והעסק רווחי, כי יש קונים לכל דירה. וכך גם באזור מעלה אדומים. אז די לדמגוגיה.  (לת) ירון
  • 17:12
  • 04.12.12

  •   ה זה משנה מה באמת נכון? השכל הישר
    • 15:06
    • 12.12.12

    העיקר שיש להם """טיעון""" לומר לא כן? אמרת די לדמגוגיה? אוי אל תקח מהם עוד טיעון. הם קוראים ""דמגוגיה"" לכל טיעון מוצדק לכל אמירה אמיתית המתארת את המציאות ""דמגוגיה"" כי מה שהם עושים זו בכלל איננה דמגוגיה. אז באמת, לא יפה!

29 אחלה! אפשר רק להוסיף מפה?  (לת) עידוג
  • 17:15
  • 04.12.12

30 העיקר שיבנו שם עיר שלימה. זה ארץ שלנו או לא? מה אכפת לי איך קוראים לזה?
  • 17:41
  • 04.12.12

איך אמר רמון ההוא, לא התפללנו 2000 שנה לרמאללה, אז זהו שכן. בהחלט התפללנו 2000 שנה להרים שסביב ירושלים. רק שאז ידענו בביטחון מה שלנו. היום אנחנו מגמגמים ורק הso called פלסטינים אומרים "זה שלנו" וישראלים חסרי שורשים אומרים "אה, בה, אה, או, אה, זה שלכם. נכון". אז תעוף מפה! אתה גזלן לדבריך! אז ההוא עונה "לא, מי שישלם את מחיר גזילתי הוא המתנחלים!". אין לזה כל היגיון. רק פחד מהצל של עצמנו (כי אנחנו הרי מתחילים מלתבוע את ארצנו ונגמור במחנות ריכוז, לא לייבוביץ'?) האבסורד הפך לסרגל ההתקדמות של המדינה.

31 אז אם כך מדובר במורשת רבין ואחרי שנרצח צריך לקיים אותה, אם זה היה החזון שלו צריך לכבד אותו  (לת) שיעור מורשת
  • 18:29
  • 04.12.12

32 צריך לסגור את הרשות ,ושהפלסטינים יתבקשו אזרחות ישראלית אללא
  • 18:52
  • 04.12.12

כי אין שום סיבה להגביל את עצמנו בעצמנו

33 בורות או הטעיה? מחבר את מעלה אדומים לירושלים דרך פסגת זאב ללא שום ישוב ערבי בדרך. ירושלמי
  • 19:29
  • 04.12.12

לפחות פרסמתם נכון שמדובר בשקר שמונע את החיבור בין רמאללה לבית לחם.

34 בורות או הטעיה? מחבר את מעלה אדומים לירושלים דרך פסגת זאב ללא שום ישוב ערבי בדרך. ירושלמי
  • 19:29
  • 04.12.12

לפחות פרסמתם נכון שמדובר בשקר שמונע את החיבור בין רמאללה לבית לחם.

35 הבניה תספק תעסוקה לעשרות אלפי ערבים.  (לת) ירושלמי
  • 19:35
  • 04.12.12

36 הבניה תספק תעסוקה לעשרות אלפי ערבים.  (לת) ירושלמי
  • 19:35
  • 04.12.12

37 ואתם יודעים מה מצחיק ? האדמה נגנבה והיא בחינם אבל דירת 4 חדרים תעלה לא פחות ממליון ש'  (לת) התנחלות לוקסוס
  • 20:27
  • 04.12.12

38 אילו הערבים היו בונים שם והם לא בנו יליד הארץ
  • 22:18
  • 04.12.12

כי לא היו צריכים את השטח-לא היית מתבטא כך

39 זה פשע כיבוש נדוש לבתר את הארץ ולמנוע רצף פלסטיני או להשאיר צווארי בקבוק הקלים ל...ביתור בדיוק לשם כך הוקמה אריאל ובדיוק גם גילה מבתרת את בית לחם מירושלים---די לצביעות, ישראל מבצעת טיהור אתני כדי לבעול את כל הגדה ובטח שכדי למנוע הקמת פלסטין ברת קימא  (לת) זה יגמר בבכי
  • 23:47
  • 04.12.12

40 מריבה לנצח איש זקן וחכם
  • 05:28
  • 05.12.12

גם אחרי פצצה אטומית על תל אביב לא נוותר על קדושת ירושלים, אין טעם להפסיק בניה בכל השטחים. לעולם לא נפתור את בעית הסכסוך. לעולם הדת תשלוט בכל היריבים. עוד בתים , עוד מלחמות, עוד קורבנות של מלחמות דת. הכל דיבורי סרק. תעשו או לא תעשו- שלום לא יהיה לכם אחרי מותי.

41 אם E-1 ייבנה הדבר חיוני ליצירת רצף בין ירושלים למעלה אדומים. יש אפשרות ליצור רצף בין ירושלים למעלה אדומים  (לת) ישי
  • 07:54
  • 05.12.12

42 מדינת כל אזרחיה! בשני צידי הגדר הפרדה, ככל הנראה זהו הפתרון היחידי שיעבוד פה... הרצל
  • 23:51
  • 05.12.12

אם ביבי ושאר המתנחלים רוצים להישאר שם, הערבים הישראלים ממשיכים לראות עצמם כישראלים, מספיק עם מדינת היהודים, מדינת כלל אזרחיה- הפתרון היחידי

אבודים בשיחות סלון? לא בטוחים לגבי מונחים ופרשות מרכזיות בחדשות? שלחו לנו שאלות למדור "מורה נבוכים" more@haaretz.co.il

פעילות
המלצות