יום השואה הבינ"ל || עיתון יהודי-גרמני חדש: לא רק סיפורים על נאצים

רפאל זליגמן, שנולד בתל אביב ב-1947 והיגר עם הוריו למינכן כשהיה בן 10, משיק את העיתון "קול יהודי מגרמניה". שר החוץ הגרמני כתב בגיליון הראשון

רפאל זליגמן היה בן עשר כשהוריו עזבו את ישראל ועברו לגרמניה. זה היה ב-1957, כששנות הצנע היו בעיצומן. "ירדנו מהארץ מסיבות כלכליות, אבל זו היתה בושה, במיוחד בגלל היעד - גרמניה", הוא אומר היום כשהוא בן 65.

לתל אביבי הצעיר היה המעבר למינכן טראומטי, כהגדרתו. עבור הוריו, היתה זו חזרה למולדת, שאותה עזבו כ-20 שנה לפני כן, רגע לפני שפרצה מלחמת העולם השנייה. אביו היה "ייקה בן ייקה", כדבריו, בן למשפחה שגרה 400 שנים בעיירה קטנה בבוואריה. אמו באה מברלין, שם הוא גר היום עם רעייתו.

בגרמניה השם רפאל זליגמן מוכר מאוד לקוראי העיתונים ולצרכני התקשורת. מאז סוף שנות ה-70 הוא כותב מאמרים, טורים ופרשנויות בעיתונים חשובים ונפוצים, בהם דר שפיגל, בילד, די ולט, פרנפורטר אלגמיינה צייטונג וטגסצייטונג. לצד זאת פרסם שישה רומנים. הראשון, "המכירה הפומבית של רובינשטיין", שמספר על יהודי צעיר בגרמניה של היום, הוכתר כרומן הראשון שנכתב בגרמנית על ידי יהודי אחרי השואה. בתחילת החודש עשה זליגמן צעד נוסף בעולם התקשורת ורשם הישג היסטורי נוסף, כשהחל להוציא לאור עיתון משלו - העיתון היהודי-גרמני הראשון בשפה האנגלית, "קול יהודי מגרמניה". בתקופה שבה עיתונים נסגרים ונאלצים לפטר עובדים ולצמצם עמודים, הקמתו של עיתון חדש אינה דבר של מה בכך. ודאי לא בשעה שבה עיתונים ותיקים משקיעים בהקמת אתרים ואפליקציות לטובת הקוראים בני הדור החדש, שלא מתעניינים יותר בנייר.

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הכתבות והעדכונים ישירות אליכם

שר החוץ הגרמני גידו וסטרוולה (מימין) עם רפאל זלגימן, בתחילת החודש בברלין. העיתון לא מפרסם רק סיפורים על השואה ועל נאצים
שר החוץ הגרמני גידו וסטרוולה (מימין) עם רפאל זלגימן, בתחילת החודש בברלין. העיתון לא מפרסם רק סיפורים על השואה ועל נאצים . צילום: רויטרס

מסיבה זו בין היתר הגיע לטקס ההשקה של העיתון החדש, שהתקיים לפני כשבועיים בברלין, שר החוץ הגרמני גידו וסטרוולה בכבודו ובעצמו. "העיתון ממחיש את הפריחה המחודשת של החיים היהודיים בגרמניה", הוא כותב במאמר אורח בגיליון הראשון של העיתון החדש. "החיים היהודיים הם שוב חלק אינטגרלי מהחברה שלנו. שבעה עשורים אחרי השואה בתי כנסת נבנים ובתי ספר יהודיים נפתחים. הקהילה היהודית אינה רק חלק אינטגרלי מההיסטוריה שלנו, אלא גם - ובעיקר - חלק מעתידנו. אנו זקוקים לאנשים בעלי ידע רב בהיסטוריה היהודית בגרמניה ושיש להם חזון לעתיד, אך אנו זקוקים גם לכלי תקשורת שימחישו ויפיצו את החזון הזה".

הדגש על עתיד היהודים בגרמניה אינו מקרי. אחד היעדים של העיתון החדש, כפי שמציג זליגמן, הוא להביא לעולם את הבשורה על החיים היהודיים העכשוויים בגרמניה - אחרי השואה ומעבר לשואה. "הקול של העיתון החדש מבטא משהו שהוא יותר משואה. היום אנשים רוצים לקרוא על הכל. אם הייתי כותב רק סיפורים על השואה ועל נאצים לא היו לי קוראים", הוא אומר. "הזהות היהודית אכן קשורה מאוד לשואה. אצל הרבה יהודים זה כמעט הכל. אם תשאל היום מה זה יהודי, מיד יגידו לך - 'אבא שלי היה בשואה'. אבל לי זה לא מספיק", אומר זליגמן.

"השואה נהייתה כמו סמים. היא רגש כל כך חזק, שבגינו שולחים גם חיילים לבקר באושוויץ. אבל אנשים מתעניינים גם בשאר ההיסטוריה היהודית, בתרבות ובספרות יהודיות", הוסיף. כמאה אלף חברים פעילים רשומים היום בקהילה היהודית בגרמניה. על מספרם הכולל של היהודים שחיים שם היום יש מחלוקת. לפי הערכתו של זליגמן, אם סופרים גם את הישראלים שגרים בברלין ובערים נוספות בגרמניה ואת היהודים הרוסים והאמריקאים שחיים בגרמניה אבל לא רשומים בקהילה - עולה מספרם הכולל של יהודי גרמניה לכרבע מיליון. חצי ממספרם לפני השואה.

כך או כך, לקהילה היהודית הייקית המקורית, זו שחיתה בגרמניה לפני המלחמה, כבר כמעט אין זכר. 80% מהיהודים שחיים היום בגרמניה באו מרוסיה. בעיקר אחרי נפילת החומה. "היטלר נכשל בהכל, אבל בדבר אחד הוא הצליח: לחסל את היהודת מנהר הריין עד לרוסיה", אומר זליגמן. העיתון החדש יופץ כתלת-ירחון, ארבע פעמים בשנה. המערכת שלו שוכנת בינתיים בביתו של זליגמן בברלין ומונה חמישה אנשים. גם המימון הגיע עד כה מכיסו, אך לדבריו הצליח אפילו להרוויח מעט ממכירת המודעות. העיתון הראשון הודפס ב-30 אלף עותקים והגיע לקהל של 150 אלף קוראים בארה"ב, קנדה, בריטניה, ישראל וגרמניה. את הקהילה היהודית בגרמניה משרתים כבר שני עיתונים - יודישה צייטונג ויודישה אלגמיינה. שניהם בגרמנית. גם עיתונים קטנים יותר, ביידיש וברוסית, היו וישנם, אך העיתון החדש "קול יהודי מגרמניה" הוא היחיד שמכוון גם לקהל יהודי מחוץ לגרמניה.

מאז הושק העיתון, זכה לסיקור נרחב מאוד בתקשורת הגרמנית. כל עיתון ואתר שמכבדים את עצמם כבר הספיקו לכתוב עליו. העיתון הפופולרי ביותר בגרמניה, בילד, אף הכתיר את זליגמן ל"מנצח" במדור שבוחר את המנצח והמפסיד של היום ואיחל לו: "בהצלחה ומזל טוב". רק העיתונים היהודיים נמנעו מלהזכיר אותו. "העיתונות הגרמנית היתה מלאה בזה, אבל העיתונים היהודיים לא חשבו לדווח עלינו. לא נורא. מה שחשוב זה מה שהקהל יחליט, לא מה שהם יכתבו או לא", אומר זליגמן.

שמו של העיתון החדש מופיע בלוגו שלו באנגלית ובעברית. לצדו מופיע דגל גרמניה קטן ומגן דוד. במאמר המערכת משתמש זליגמן בציטוט היסטורי: "יש לי חלום". חלומו, כפי שהוא מתאר בעמוד הראשון של העיתון החדש, הוא "תחייתם של החיים הגרמניים-יהודיים". אלה של "אלברט איינשטיין, תומאס מאן ומקס ליברמן", כדבריו. "החיים היהודיים נהרסו כמעט לגמרי", הוא כותב ומצטט את הרב ליאו בק, שאמר לאחר ששוחרר ממחנה הריכוז כי "ההיסטוריה של יהודי גרמניה נגמרה".

ואולם, לדברי זליגמן, "היום הקהילה היהודית שגדלה בקצב המהיר ביותר בעולם היא בגרמניה. יש לנו אמנים יהודים, כותבים יהודים ואנשי עסקים יהודים. הברלינאים פתחו את לבם לדניאל ברנבוים ולמנהל המוזיאון היהודי, מייקל בלומנטל. הבירה הגרמנית היא יעד מועדף לתיירים ישראלים ויהודים".

העיתון החדש, לדבריו, נועד לשמש גשר. "הוא יקשר בין יהודים לגויים, בין גרמניה לעולם. אנחנו רוצים לבטא את ההיסטוריה הארוכה שהיהודים והגרמנים חולקים זה עם זה. הכוונה של העיתון שלנו היא להגשים את החלום של קרבה חדשה", הוא כותב. מעל למאמר האופטימי הזה מתנוססת תמונה של ילדים יהודים חובשי כיפה בבית ספר יהודי. אלא שכמו לכל סיפור טוב, גם לסיפורה של יהדות גרמניה העכשווית יש צד אחר, פחות אופטימי. לזכותו של העיתון ייאמר שגם הוא קיבל ביטוי בגיליון הראשון. ההיסטוריון הישראלי פרופ' משה צימרמן כותב שם, כי "לא תהיה תחיה של יהודי גרמניה", וכי "ליהודים בגרמניה אין עוד סיכוי להפוך לגורם משמעותי בהתפתחות הדתית או ההיסטורית של היהדות". כמה עמודים אחר כך, אולי בניסיון לשפר את האווירה, מופיעה כתבה על אלפי הישראלים שגודשים את ברלין בשנים האחרונות. בתמונה הנלווית נראים ארבעה צעירים ערומים מכוסים בדגלי ישראל וגרמניה. "לומדים להכיר זה את זה", נכתב מתחתיה.

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 תיקון גם בין הריין לאטלנטי (צרפת הולנד בלגיה) הושמדו יהודים  (לת) המטיף
  • 12:20
  • 27.01.12

02 הקהילות בגרמניה מזדקנות והצעירים עוזבים לאנגליה ישראל ארה״ב השאר עוברים לערים הגדולות גרמני
  • 12:22
  • 27.01.12

כך שעתיד היהדות ממש לא ורוד ואת היהדות המתבוללת לא בטוח שמישהו רוצה

03 אשליה יהודית וינקלר
  • 12:51
  • 27.01.12

אותם 80% מיהודי גרמניה שהיגרו אליה במקום לישראל ברובם הגדול נטולים זיקה ליהדות ולתרבות יהודית. זאת הגירה כלכלית שנתמכה ע"י ממשלות גרמניה למורת רוחה של ישראל. נראה ש-"טיפוח התרבות והחיים היהודיים" כמוטו לעיתון החדש מהווה יותר משאלת לב מאשר שיקוף מציאות של חיי רוב היהודים שם.

04 לא הבנתי איך בדיוק השתרבב תומאס מאן שככל הידוע לי אפילו סבתא יהודיה אחת לא היתה לו אל בין אלברט איינשטיין ומקס ליברמן (אגב: היו אלה בעיקר הנאצים שהתעניינו במוצאם של איינשטיין וליברמן שכן הללו בוודאי שלא היו מעלים על דעתם להתייחס לפיסיקה או לציור כאל מושגים שאליהם ניתן להצמיד את התואר "יהודית" או "יהודי" בהתאמה). לא נותר אלא לקבוע שפרופ' צימרמן צודק בכל במילה שלו. אי אפשר להקים לתחייה את מה שמת - בפרט לא מה שחוסל באופן כל כך שיטתי , דייקני ובקיצור : באופן כל כך גרמני.ולוואי ואתבדה. ערן ארגוב
  • 12:58
  • 27.01.12

לא הבנתי איך בדיוק השתרבב תומאס מאן שככל הידוע לי אפילו סבתא יהודיה אחת לא היתה לו אל בין אלברט איינשטיין ומקס ליברמן (אגב: היו אלה בעיקר הנאצים שהתעניינו במוצאם של איינשטיין וליברמן שכן הללו בוודאי שלא היו מעלים על דעתם להתייחס לפיסיקה או לציור כאל מושגים שאליהם ניתן להצמיד את התואר "יהודית" או "יהודי" בהתאמה). לא נותר אלא לקבוע שפרופ' צימרמן צודק בכל במילה שלו. אי אפשר להקים לתחייה את מה שמת - בפרט לא מה שחוסל באופן כל כך שיטתי , דייקני ובקיצור : באופן כל כך גרמני.ולוואי ואתבדה.

  •   תומס מאן רחל
    • 14:19
    • 27.01.12

    זה נכון שתומס מאן לא היה יהודי, אך זליגמן כנראה התבלבל, כי מאן היה נשוי ליהודיה כשרה. יחד עם זאת, גם האישה קטיה, ובעיקר הבת הבכורה אריקה, התכחשו ביודעין ליהדותן. תומס מאן דחה את עזיבת גרמניה עד למועד מאוחר, כי ההכרה בו כסופר, אפילו מן הנאצים, היתה חשובה לו, עד כדי כך שסרב לכתוב במגזין שבנו קלאוס הוציא לאור בהולנד, שמא יוחרם בגרמניה, כפי שקלאוס הפציפיסט האמיתי, הוחרם. עד שמאן הבין שהפשע הנאצי לא ניתן יותר לעירעור, עבר זמן יקר.

05 למה יהודים נרצחו בשואה??? ציונה
  • 13:09
  • 27.01.12

האם הם נרצחו בגלל יהדותם , וגם אלו שהתבוללו ,הלו כן? , הזהות של העם היהודי היא לא השואה! אולי וזה באמת מה שנעשה בארץ וכרגע לא אכנס לסיבות, מה היה לפני השואה, מה היתה זהות העם היהודי ?! יהודי המזרח כמהו לציון ולא התבוללו , האם עליהם אפשר להגיד שזהות היא זהות השואה?
אני, את יהדותי ינקתי מבית אבי שהיה בית מסורתי, לא דתי פאנטי!
על השואה למדתי בבי"ס, קראתי ספרים, השואה לא עיצבה את יהדותי כלל וכלל לא, אני יהודיה בכל רמ"ח איברי ושס"ה גידי. שבת שלום אח שלי.

  •   שבת שלום אחותי. זכרון השואה לא באה לעצב את יהדותך אלא לסדר את חשבון הבנק שלך ועוד כמה הטבות. פורטונה טודמן אשכנזי
    • 15:16
    • 27.01.12

    מאחר ואת ככל הנראה מזרחית יצאת מקופחת גם מכאן. רק ברשותך תיקון טעות קלה. יהודי המזרח, בניגוד לטענתך, היו בשעתו ארכי-מתבוללים. 60% ניהודי ספרד התבוללו (התאסלמו) מרצון ובששון בתקופת תור הזהב. את העובדה הזו לא מלמדים לא במדרשות לבנות, לא בממלכתיים דתיים, לא בממלכתיים סתמיים וגם לא במלוכניים פרטיים. ה"הנהגה" של העם היהודי מעדיפה לשכוח או להעלים את המגמה העיקרית בתולדות עם ישראל במערב כמו גם במזרח. התבוללות מסיבית (רובה מרצון) שצימצמה את העם היהודי לסך של 12.7 מיליון בישראל ובתפוצות (רבע מתוכם בתהליכי התבוללות נמרצים ממש עכשיו) שעה שיכול היה להיות בן 150 מיליון נפש אם היינו, למשל, גודעים את ידי הרבנים ששרפו לפני 250 שנה את תרגום התנ"ך של משה מנדלסון לגרמנית בחוצות הערים ליסה ופוזן (על איזו "תחייה" מדבר הייקה זליגמן?).

06 היקים - היחוד והשואה. תזכורת היסטורית
  • 13:26
  • 27.01.12

היחוד של יהודי גרמניה התבטא בכך שליהודי מזרח אירופה הם לא היו מספיק יהודים, ולעם הגרמני הם לא היו מספיק גרמנים. הנאצים שנאו אותם בגלל אלה מהם שהתיצבו בחזית הקומוניזם ואחרים שנמנו על מובילי המתירנות הליברלית. מה שמוכיח שבשנות ה-30 יהודי גרמניה לא נרדפו בשל יהדותם. ואכן, אחרי עליית הנאצים לשלטון, לא נקט המשטר שום צעדים נגד יהודים בתור שכאלה. רק נגד הקומוניסטים, שהוצאו אל מחוץ לחוק אחרי שרפת הרייכסטג. רדיפות יהודי גרמניה החלו רק אחרי שהארגונים היהודים בארה"ב הכריזו מלחמת חורמה כלכלית עולמית נגד גרמניה, וגם ארגנו הפגנות המונים נגד גרמניה בערים שונות באמריקה.

07 מה לא הבנת ארגוב? עם קצת רצון טוב אפשר לגייר את תומאס מאן למי שמאמין שזה מסייע ל"תחייתם של החיים הגרמניים-יהודיים". זכי חלטורה
  • 13:45
  • 27.01.12

לא פלא שהעיתונים היהודיים לא מפרגנים לייקה הקטן שמאיים להם על הפרנסה אבל לא רק; הם, שיש ביניהם כמה אחדים שחוו את התקופה שהוא רק שמע עליה, לא מתלהבים מ""תחייתם של החיים הגרמניים-יהודיים" כי ככל הזכור להם, לתחייה ההיא היה סוף רע. אם לשפוט עפ"י הצהרותיו ("העיתון החדש... יקשר בין יהודים לגויים, בין גרמניה לעולם"), או עפ"י כוונתו להראות לגרמנים שגמניה בלי יהדוים זה הפבד שלהם, אני מקווה לטובת שארית הפליטה שם ולטובת היורדים החדשים שהוא ייכשל (אם כל הכבוד שר החוץ מייצג עמדה רשמית של גרמניה ולא מייצג את עמדת הציבור הגרמני).

08 עם שחיי אלפיים שנה בגולה.שם השורשים שלו. שם העתיד שלו ,שם.  (לת) מלח בעיניים
  • 14:31
  • 27.01.12

09 המטריאליזם של מרקס ניצח את האידיאליזם של הגל אלכסנדר
  • 15:29
  • 27.01.12

כיון שהעם הגרמני בניגוד לשכניו הצליח להתאושש מהאסונות והחורבן שהביא על עצמו , בני עמנו היקרים מיהרו וממהרים להנות מפירות עמלו . חבל שלרדת מהארץ זו כבר לא בושה ולהביא לכך שילדיך לא ישרתו בצה"ל זו כבר מטרה בפני עצמה .
לאור התשוקה לחיים טובים מצד רבים מידי מצעירי ישראל הפילושמיות הגרמנית מביאה נזק לישראל בהפחיתה מהנוער שהוא עתידנו כאן

10 הוא תמך ואסף אמצעים עבור המשט לעזה!"לא בוגד בישראל" חס ושלום! תומך!! יש לו סיפורים חדשים.
  • 15:33
  • 27.01.12

http://www.haaretz.com/jewish-world/organizer-of-german-jewish-flotilla-we-aren-t-betraying-israel-1.296724

11 הוא מתומכי המשט לעזה! הצדיק הגדול.  (לת) וואלה יופי..
  • 15:49
  • 27.01.12

12 די!!!!! די עם הלימון הזה שנקרא שואה!!!!!! מספיק סחטתם אותו מכל כוון!!!!!! לכו לישון. נמאס ויצא מכל החורים
  • 16:27
  • 27.01.12

ואתה זליגמן. המתןם בסבלנות. גם תורך יגיע.

13 צימרמן צודק "רקוויאם יהודי" כרך שני לא יוכל להתפרסם בת להורים יקים
  • 17:44
  • 27.01.12

מרכז הכובד של ההשפעה היהודית על התרבות והמדע היגר עם אנשי הרוח והמדענים היהודים לארה"ב. משם יצאו רוב זוכי פרס נובל במדעים, היהודים ובכלל, מאז עליית הנאצים לשלטון, ושם משגשגים חיי התרבות והרוח היהודים, אפילו באידיש. עם כל הכבוד למאמציו הבלתי נלאים של הצבר זליגמן להחזיר עטרה ליושנה בברלין, מי הוא לעומת ברנרד מלמוד, פיליפ רוט, חיים פוטוק, בשביס זינגר, ליספקטור ושורה ארוכה של יוצרים יהודים ביבשת אמריקה. בוודאי שממשלת גרמניה מריעה לכל יהודי שמכריז על נורמליזציה של החיים היהודיים בגרמניה. פרק ב' ל"רקווייאם גרמני" לא יהיה.

14 אני מוכרח להתוודות שהתופעה הזו מחליאה אותי מצד אחד, ומצד שני מעידה יותר מכל על כישלונה של הציונות ליצור כאן מולדת חלופית לפליטים היהודים שאול
  • 19:53
  • 27.01.12

התופעה הזו מחליאה אותי, כי אתה מוכרח להיות חסר כבוד עצמי בצורה קיצונית כדי לבוא ולהתחבר עם מי ששאף להשמיד אותך ואך בנס ניצלת מידיו ולא הודות לגבורתך. אתה מוכרח להיות אפס בשביל זה, כפי שאכן טענו הנאצים. ומצד שני, התופעה הזו מעידה על חוסר היכולת של היהודים ליצור לעצמם מולדת חדשה במקום כל המולדות שהקיאו אותם. גועל נפש, וגם חבל עלינו, עלובים שכמותינו

  •   יפה אמרת "מולדת חלופית". מולדת חלופית היא שניה למולדת. אפרים אבימלך
    • 21:50
    • 27.01.12

    אם היהודים יעקרו מקירבם את כל הגורמים שמכערים אותם ומשניאים עצמם על אומות העולם לא תהיה שום בעיה. בכל ארצות העולם חיים מיעוטים ובדרך כלל הרוב לא מבקש להשמיד אותם. אלא שבמקרה של היהודים (ויצדק הטוען), אם היהודים יעקרו מקירבם את כל הגורמים שמכערים אותם ומשניאים עצמם על אומות העולם - הם כבר לא יהיו יהודים... בעיה.

15 מה הבעיה שלכם? ברלין
  • 11:45
  • 28.01.12

אני גר בברלין למעלה מעשר שנים. ואני מאוד שמח שיש כאן אנשים שדואגים לקדם ולמסד את הקהילה היהודית בגרמניה. תמך במשט או הזכיר את תומה מאן ... מה זאת הקטנוניות הזאת? בארהב יש עיתונים יהודים ישראלים כמו זבל ובאיכות נחותה. עכשיו יש עיתון אם איכויות גבוהות שנעשה על ידי סופר ועיתונאי מכובד.. פשוט צרי עיניים שתקועים בתוך ביצה קטנה.

16 מקווה שרקוויאם 2 לא יכתב על היהדות בין הירדן לים  (לת) הכתובת על הקיר
  • 17:24
  • 28.01.12

17 וצימרמן חי יותר את ספרי ההיסטוריה מאשר את המציאות הדינמית  (לת) הכתובת על הקיר
  • 17:26
  • 28.01.12

18 חלומות בהקיץ יעקב (יליד ברלין)
  • 18:16
  • 29.01.12

הגרמנים שונאים יהודים. הם פשוט טובים בלהסתיר את זה. ברגע שיוכלו, פוליטית וכלכלית, הם יגרשו את כל הזרים מגרמניה. זה קרה פעם אחת ויקרה שוב. ולכל המפלרטטים עם ברלין: עובדים עליכם בעיניים.

פעילות
המלצות
הפופולריות בבעולם
פרסומת