147 שנה אחרי לינקולן: גם חיות ישוחררו מעבדות?

ארגון Peta קורא להחיל על לווייתנים המציגים בפארק המים בסן דייגו את התיקון ה-13 לחוקה האמריקאית האוסר על עבדות

התיקון ה-13 לחוקה האמריקאית אוסר מאז 1865 עבדות או העסקה בכפייה. אך כיצד הוא נתפס ומפורש במאה ה-21? האם רק בני אדם יכולים להיות עבדים, או שניתן להחיל את התיקון לחוקה גם על יצורים לא אנושיים? שאלה זו תעלה השבוע לראשונה לדיון בבית משפט פדרלי, ומרכזת עניין רב ביחס לאפשרות שתוליד פסיקה תקדימית.

בתביעה שהוגשה נגד פארק השעשועים "עולם המים", טוען ארגון "אנשים למען יחס מוסרי לבעלי חיים" (Peta), כי החזקתם בשבי של חמישה לווייתני אורקה בבריכות תצוגה בסאן דייגו ובפלורידה, מהווה הפרה של התיקון לחוקה. התביעה כוללת חוות דעת של שלושה מומחים ליונקים ימיים ושני מאמנים של לווייתני אורקה, הידועים גם בשם "לווייתן קטלן". לדבריהם, הפרדת הלווייתנים מקהילותיהם ושעבודם ללא יכולת לעזוב, היא ההגדרה המדויקת של עבדות ולכן יש לשחררם לאלתר.

באופן מפתיע משהו, עיקר הוויכוח אינו מתקיים בין המומחים ופעילי זכויות בעלי החיים לבין פארק המים, אלא בין המומחים לבין עצמם. חלקם רואים בהליך המשפטי צעד ראשון לחקיקה מתקדמת יותר, ואילו אחרים סבורים שמדובר בלא פחות מטעות אסטרטגית.

פיליפה ברייקס, ביולוגית בכירה בחברה לשימור לווייתנים ודולפינים בבריטניה, סבורה כי לכידתו של היונק והחזקתו בבדידות בתנאים הגורמים לו לפגוע בעצמו, היא "פעולה המשתווה לשעבוד". לדבריה, חיי הסבל של האורקה בשבי אינם ידועים לציבור, שנהנה לראות את פעלוליו של הלווייתן הקטלן בגני חיות ובפארקים.

לווייתני אורקה בהופעה בפארק "עולם המים" בסאן דייגו. בעלי מוח מפותח וחשים בסבל
לווייתני אורקה בהופעה בפארק "עולם המים" בסאן דייגו. בעלי מוח מפותח וחשים בסבל. צילום: אי-פי

ואולם, ברייקס סבורה שיש לנצל את העובדה שדולפינים ולווייתני האורקה הם בעלי חיים שמודעים לסבל, כדי לפעול להגדרתם "יצורים בעלי זכויות" ולא "שווים לבני אדם", כפי שנאמר בתביעה. היא חוששת כי דחיית התביעה על בסיס פירוש לקוי של התיקון לחוקה, , תשמש חרב פיפיות.

ברייקס סבורה שאת עיקר המאבק יש לרכז במישור ההסברתי. "זה יותר מאשר תיקים משפטיים, מדובר כאן בשינוי גישתם של אנשים", היא מציינת בראיון לסוכנות הידיעות PA. "הלוואי שאטעה ויפסקו לטובת הלווייתנים, אבל אני מסופקת אם זה יקרה. לדעתי כל העניין הוא שגיאה אסטרטגית".

מחקרים מוכיחים כי הלווייתן הוא יונק בעל מוח מפותח ומורכב במיוחד, שפיתח קהילות נפרדות ברחבי העולם. על בסיס זה טוענים מתנגדיה של ברייקס כי ההשוואה בין בני אדם ללווייתנים בשאלת העבדות הינה מתבקשת. "אנו יודעים שהכנסתם של היונקים הללו לתוך אקווריומים גורמת להם לאבד את השפיות. הם לועסים את מוטות הפלדה, נעים בין דיכאון לתוקפנות ואלימים זה כלפי זה", אומרת ג'ניפר או'קונור מארגון Peta. "עבדות אינה מוגדרת לפי זן כשם שאינה מוגדרת גזע, מגדר או דת".

בתביעה, שספגה ביקורת גם מצד ארגונים אחרים בארה"ב, דורש Peta לשחרר את חמשת לווייתני האורקה לסביבה הולמת יותר, כמו שמורות ימיות, בהן תינתן להם היכולת להתנהג בטבעיות יחד עם בני מינם.

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 אני בעד אמנציפציה לחיות בתנאי שהם אתלטיות (בעקר בכדור סל)  (לת) חובב חתולים
  • 08:56
  • 07.02.12

02 צריך לעצור כל צורה של התאכזרות והתעללות בחסרי ישע כולל בעלי חיים.  (לת) ארבם
  • 09:22
  • 07.02.12

03 מסכימה עם המומחית ברייקס. אני בעד שחרור בעלי חיים מכל צורה של שעבוד והתעללות - החל מבתי מטבחיים, דרך חוות גידול למיניהן לתעשיות נצלניות שונות, וכלה במעבדות ניסויים, וכל מה שביניהם. ובכל זאת, אני לא סבורה שהליך משפטי הנוקט בטענה של עבדות הוא נכון מבחינה אסטרטגית. פיטה עושים עבודה מדהימה, אבל חלק מהמהלכים שלהם לא תמיד מחושבים עד הסוף. בכל מקרה, מקווה שהם יצליחו.  (לת) איריס
  • 10:17
  • 07.02.12

04 מסכימה מסכימה מסכימה! מעיין
  • 14:08
  • 07.02.12

אנחנו גם תחת השם בעלי חיים , רוצים לחיות .
במשך ההסטוריה תמיד נטפלו לחלשים יותר ולשונים מאיתנו למיעוט וכו' .
די , אנחנו ב2012 אין צורך בזה , יש הרבה דברים שאפשר להשתשע איתם מבלי לפגוע בחיים של אחרים .
כמו כן גם אוכל וביגוד !

05 אחרי 3500 שנה, העולם המודרני מגלה עיקרון יהודי עתיק לוקה בראצי
  • 14:51
  • 07.02.12

שאבות אבות אבות אבות אבותינו צייתו לו: צער בעלי חיים.

ע"פ היהדות, אסור להתעלל בבעלי החיים. נקודה.
לא מלחמות פרים. לא קרבות בעלי חיים. ולא מופעי ראווה.
כל אלו אסורים על פי היהדות משום שיש בהם צער בעלי חיים.
ואת זה אבותינו הנחילו לנו בתורה כבר לפני 3500 שנה.
נחמד לגלות שהעולם מגלה את זכויות העבדים ובעלי החיים באיחור אופנתי.

העיקר הזה הוא מצווה מדאורייתא.
והאיסור על צער בעלי חיים אינו נתון לפרשנות.
אמנם הותר לנו לאכול בעלי חיים מסוימים. אבל בטח לא להתעלל בהם בשום צורה שהיא.
וגם זה - רק לאוכל נפש.

מי יודע, אולי עוד 4000 שנה יגיעו גם ללא תרצח או לא תגנוב.

06 אז נשחרר גם את הבקר מהרפתות והתרנגולות מהלולים? אזרח
  • 16:41
  • 07.02.12

הרי כליאתן של התרנגולות בלולים קטנים ומצחינים גורמת להם סבל עצום.
יש לפתח ריקמה שגדלה במעבדה ומספקת בשר ללא עינוי יצורים חיים.
ובנתיים, אין מנוס מלהמשיך בדרך הקיימת.

07 זה דיון מרתק באתיקה: מה מקנה מעמד מוסרי? גידי
  • 16:44
  • 07.02.12

פיטר סינגר כתב על זה לא מעט

08 כנראה שהבעיה הגדולה היא שהאדם לא מודע לעבדות שלו, כי מה זה להיות חייב כל בוקר להגיע לעבוד משעה זו עד שעה זו אם לא עבדות? נכון, בהסכמה, אבל גם עבדי מצרים ידעו רק עבדות ועשו זאת בהסכמה  (לת) עבד ה
  • 04:10
  • 08.02.12

09 100% בעד זיו ברעם
  • 22:24
  • 10.02.12

אבל כל מי שבעד גם שיוותר אל האקווריומים תוכים וצפורי כלוב אחרים ,אוגרים וכו'

פעילות
המלצות
הפופולריות בבעולם
פרסומת