המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
בחר סיסמה
הקלד סיסמה מחדש
אזור מגורים
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שחזרו סיסמה

שר החוץ הטורקי: תקיפה באיראן תהיה אסון

לדברי אהמט דבוטלו, המבקר בוושינגטון, הווטו האמריקאי בנושא ההתנחלויות הוא טעות: "זכותם של הפלסטינים להתנגד לכיבוש"

"תקיפה צבאית נגד איראן לא צריכה להיות אופציה, זה לא הגיוני ולא יישים, פעולה כזו תהיה אסון", כך אמר היום (שישי) שר החוץ הטורקי אהמט דבוטולו, השוהה בוושינגטון בביקור רשמי. הוא הדגיש אמנם שטורקיה לא רוצה לראות נשק גרעיני לא במזרח התיכון ולא בעולם בכלל, אך "בנקודת מפנה זו באזור, אנחנו לא רוצים שוב עליית מתח. לעולם לא נתמוך במבצע צבאי".

דבוטולו, שהתארח במכון ללימודים אסטרטגיים ובינלאומיים, אמר גם שהשינויים שחלים במזרח התיכון "מספקים תקווה חדשה" לתהליך השלום הישראלי-פלסטיני. "חייבת להיות יוזמה חדשה. חייבת להיות אחדות פלסטינית. אנו עובדים מאוד קשה עם מצרים כדי שתהיה סמכות אחת בגדה המערבית ובעזה. בלי סמכות אחת, גם אם צד אחד יגיע להסכם, יהיה קשה ליישם אותו".

לדברי השר הטורקי, בפגישותיו עם ראש הלשכה המדינית של החמאס, חאלד משעל, הוא התרשם ש"הארגון אימץ התנגדות בדרכי שלום. אבל זו זכותם להתנגד, להגן על עצמם - אך בדרכי שלום, עד שהשלום יהיה בר השגה. כעת אנו מצפים לחדשות טובות מהצד הישראלי, אך לצערי עד כה ישראל לא שיגרה מסרים חיוביים לא לאזור, ולא לממשל האמריקאי. בניית ההתנחלויות ממשיכה, ועמה התבטאויות פרובוקטיביות".

אהמט דבוטולו במכון ללימודים אסרטגיים, היום
אהמט דבוטולו במכון ללימודים אסרטגיים, היום. צילום: נטשה מוזגוביה

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הכתבות אל הפייסבוק שלכם

דבוטולו אמר שזו היתה טעות מצד רוסיה להטיל וטו על החלטת מועצת הביטחון של האו"ם לגבי סוריה - אך זו גם היתה טעות מצד ארה"ב להטיל וטו על החלטת מועצת הביטחון לגבי ההתנחלויות. "הפוליטיקה הזאת לא תחזיק מעמד", הוא אמר. "שתי המדינות זה קונצנזוס בעולם כולו, עם בירה פלסטינית במזרח ירושלים".

השר דיבר ארוכות על מדיניות החוץ החדשה של טורקיה, שתומכת בשאיפות העמים במדינות ערב התובעים את זכויותיהם - וחותרת לשלום עם כל השכנים. "חייבים למצוא את האיזון בין הדמוקרטיה לבין הביטחון", הוא אמר. "במשך שנים, במדינות ערב טיפחו פחדים, שיבואו קומוניסטים, האסלאם הקיצוני. אנחנו רוצים ביטחון מרבי עם דמוקרטיה מרבית. הוכחנו בתשע השנים האחרונות שניתן לשפר את יחסי החוץ של טורקיה. פתחנו 30 שגרירויות חדשות, 22 מהן באפריקה. התפישה שלנו השתנתה. יש לנו בעיות אולי עם הממשלה הסורית, אך אין לנו בעיה עם העם הסורי, ואני בטוח שיהיו לנו יחסים נהדרים עם ממשלה שתיבחר על-ידי העם הסורי. אנחנו רוצים להיות מרכז היציבות באזור, שגם מספק חזון".

דבוטולו אמר שטורקיה החליטה לתמוך במחאות במדינות ערב ו"לקחה סיכון כשהיו מדינות ערב שתמכו בנשיא סאלח ובמובארק. היום, יש באזור שני כוחות: אלה שמנסים לשמור על מבנים מימי המלחמה הקרה, ואלה שמנסים להבין מה אומר העם ולפעול בהתאם". במקרה של סוריה, ברמת העיקרון, אמר דבוטולו, טורקיה מתנגדת להתערבות זרה, אך "גם אי אפשר לצפות מאתנו לשבת בשקט כשרודן מדכא את בני עמו"."ציפינו שאסאד יהיה גורבצ'וב, אך הוא העדיף להיות מילושביץ'".

עוד אמר דבוטולו שלמרות החששות בוושינגטון שההרכב החדש של הפרלמנט במצרים יפגע בביטחון ישראל, יש לעמוד לצדו, ו"החשש היחיד שצריך להנחות אותנו הוא - האם הוא באמת מבטא את רצון העם המצרי", אמר.

Read this article in english: Turkey FM: Israeli military strike on Iran would be a disaster




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 עוד מפגר שלא מבין כלום, הדוטלללללללווו הזה....  (לת) יוסיאוללוווו
  • 19:03
  • 10.02.12

02 מה אם זכות ההתנגדות של הכורדים?  (לת) אבו בטיח
  • 19:30
  • 10.02.12

03 גם לכורדים זכות להיתנגד בדרכי שלום לטורקים.שנית על הטורקים לדעת..... דורון לאופר,כרמיאל
  • 19:41
  • 10.02.12

קצת היסטוריה לא תזיק לטורקים :
את הגדה "כבשנו "מהירדנים ורק איתם נערוך משא ומתן.
לו הירדנים לא היו יוצאים לקרב נגדנו ב-67 ,הרי עד עתה הפלשתינים היו תחת שילטון ירדני כלומר פרימיטיווים ללא השכלה וללא בית חולים אחד.
את כל הבלגן במזרח התיכון ובבלקן עשו טורקיה העותומנית שרדו באזור 400 שנה.
שאלו את האנגלים ששלטו כאן על הסכם שירדן תחשב למדינה ובראשה יעמוד "מלך" מיובא מערב הסעודית ונתיניו יהיו ערבים שהגיעו לישראל ממדינות ערב .לצערי הממשלה כאן בישראל יוצאת רק להגנה , עם טיפת שכל בקודקוד הם היו יוצאים למתקפת הסברה איתנה ולא מגמגמת על מהות ישראל והעם היהודי שאחד הוא.

04 אז הטורקים לא יתקפו באיראן, אז מה?  (לת) מוסה אבו מרזוק
  • 19:50
  • 10.02.12

05 מסתבר שלקבל את תפקיד שר החוץ בטורקיה יכול לקבל אימבציל רונן
  • 20:27
  • 10.02.12

שר החוץ הטורקי נותן לגיטימציה לפעילות הכורדים. הוא נותן לגיטימציה לפעילות של כל ארגון טרור הפועל בעולם.
רק היותו אימבציל יכולה להסביר זאת.

06 הכורדים אזרח המדינה
  • 20:49
  • 10.02.12

גם לכורדים זכות נגד כיבוש