המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שחזרו סיסמה

בעקבות השיר || גינטר גראס מותקף בגרמניה: "האבטיפוס של האנטישמי המשכיל"

פוליטיקאים, אמצעי התקשורת ויהדות גרמניה תוקפים את השיר בו מזהיר חתן פרס נובל מפני הגרעין הישראלי ומחיקת איראן: "הוא השתגע לגמרי"

השיר האנטי-ישראלי שפרסם הבוקר הסופר הגרמני, זוכה פרס נובל, גינטר גראס מעורר סערה בגרמניה. אתר האינטרנט של המגזין "דר שפיגל" הקדיש לשיר לא פחות מעשר כתבות, בהן מאמרי דעה ופרשנות. "מעולם בהיסטוריה של גרמניה שאחרי המלחמה, לא היה אינטלקטואל מוביל שתקף את ישראל בדרך כה קלישאתית כמו גינטר גראס בשירו החדש ומעורר המחלוקת", נכתב באחת הפרשנויות, תחת הכותרת "מכה-מקדימה לירית".

נשיא המועצה המרכזית של יהודי גרמניה, דיטר גראומן, הגדיר את השיר "קונתרס אגרסיבי של הסתה" ולדבריו, "סופר מוכשר אינו פרשן מוכשר של המזרח התיכון". נגד גינטר גראס התבטאו גם פוליטיקאים מהקואליציה של אנגלה מרקל. "השיר חסר טעם, א-היסטורי ומראה על חוסר הבנה של המצב במזרח התיכון", אמר פיליפ מיספלדר.

גם אתר האינטרנט של העיתון "די וולט" פרסם מאמר דעה נגד גראס בו נכתב בין השאר כי "לגראס תמיד היו בעיות עם יהודים, אבל הוא מעולם לא ביטא אותן באופן כה מפורש כמו בשיר", כתב העיתונאי היהודי הנריק ברודר. "לגראס תמיד היתה נטיה למגלומניה, אבל הפעם הוא השתגע לגמרי... גראס הוא האבטיפוס של האנטישמי המשכיל, שרדוף ברגשות אשמה ובושה ומונע מרצון לשכתב את ההיסטוריה", הוסיף.

גינטר גראס
גינטר גראס. צילום: אי–פי

את התגובה החריפה ביותר לשיר, בו טוען גראס בן ה-85 כי הגרעין הישראלי – ולא האיראני – הוא שמהווה איום על השלום העולמי; קורא לגרמניה להפסיק את אספקת הצוללות לישראל; מטיל ספק בתוכנית הגרעין האיראנית; ומזהיר מ"מחיקת העם האיראני" בידי ישראל, פרסמה שגרירות ישראל בברלין, שהאשימה אותו באנטישמיות, “במיטב המסורת האירופית של עלילות הדם לקראת חג הפסח".

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הכתבות מהעולם ישירות לפייסבוק

השיר, שפורסם תחת השם "מה שחייב להיאמר", פורסם בעיתון החשוב "זידויטשה צייטונג". גראס כותב בו כי לישראל יש "כוח גרעיני שמסכן את השלום העולמי השברירי", אשר נשמר בחשאי ומחוץ לפיקוח בינלאומי. הוא מאשים את גרמניה בכך שהיא מסייעת לישראל בהתחמשותה הגרעינית על ידי אספקת הצוללות, אותן ישראל מחמשת בגרעין, לטענתו. בכך, לדבריו, גרמניה שותפה לפשע.

קראו את השיר המלא בגרמנית

גראס, שנולד ב-1927 בדנציג (היום בפולין), גר היום בעיר ליבק שבגרמניה. את פרסומו העולמי קנה ברומן "תוף הפח" שיצא לאור ב-1959. הספר הזה, כמו רבים מספריו האחרים, תורגם לעברית. ב-1999 זכה בפרס נובל לספרות. לפני שש שנים חשף כי שירת באס-אס במלחמת העולם השנייה. “התביישתי. הייתי נאצי צעיר וטיפש. אחרי המלחמה הבנתי זאת והתביישתי בכך", אמר בשנה שעברה בראיון לתום שגב, אשר פורסם ב"מוסף הארץ".

דברים אחרים שאמר גראס באותו ראיון עוררו אף הם ביקורת נוקבת בגרמניה, בטענה כי גראס מעוות את ההיסטוריה כדי להאדיר את הסבל של גרמניה במלחמת העולם השנייה. “הטירוף והפשע לא התבטאו רק בשואה ולא נעצרו בסוף המלחמה...השואה לא היתה הפשע היחיד. אנחנו נושאים באחריות לפשעי הנאצים, אבל הפשעים הביאו על הגרמנים אסונות כבדים וכך היו לקורבנות", אמר.

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 וואו, מה הוא לקח הגראס הזה? בא לי לעשן אותו  (לת) איציק השמן
  • 21:17
  • 04.04.12

02 יהדות גרמניה = אנשים מטומטמים נדהם
  • 21:22
  • 04.04.12

כמה מפגר אפשר להיות כדי ללכת ולגור בגרמניה אחרי השואה הנוראה???
אלה לא יהודים אלא יהודונים מגעילים

  •   את אותו הדבר ניתן לומר על ארצות רבות ועדיין היהודי נודד יוסוף מהעיריה
    • 01:47
    • 05.04.12

    מי אתה שתקבע לאנשים איכן לגור? דבריך נגועים בגזענות והכללה לשמה. זה שעיתון הארץ בוחר להפיץ את דבריו של האיש הזה, יכול להחשב למעין פרובוקציה אנטי ישראלית ולמען הערבים. אך אתה- מהיא מטרתך?

  •   אנטישמי מתקיף יהודים, ומה אתה עושה? מתקיף אותם גם.  (לת) איזו טיפשות
    • 02:28
    • 05.04.12

03 צריך להודות לגראס על כנותו. לפחות באחרית ימיו הוא יצא מהארון האנטישמי. מלך כלומניק
  • 21:23
  • 04.04.12

תארו לכם שהיה הולך לעולמו תחת מעטה ההסוואה שהקפיד ללבוש - כמו אינספור משכילים באירופה - והיו כאלה שהיו מעריכים אותו כהומניסט.

04 הוא צודק. עוד 20 שנה מי שישלוט כאן זה חרדים-לאומנים. הם אמנם לא אלה שהיו מסוגלים לבנות פצצה, אבל הם בהחלט אלה שעלולים להישתמש בה. עם יד על הלב: אתם לא רואים את המתנחלים מפעילים פצצה אטומית?  (לת) דרור
  • 21:36
  • 04.04.12

  •   אתה האנטישמי היחיד פה  (לת) דודו
    • 23:48
    • 04.04.12

  •   אתה טועה דרור החרדים כבר שולטים היום  (לת) משה א
    • 05:08
    • 05.04.12

  •   לא, אני לא רואה אותם עושים שטויות כה קולוסאליות. דלית
    • 09:24
    • 05.04.12

    יש להם את השטויות שלהם, לא הפעלת פצה אטומית.

  •   בשם אלוהים והדת כבר נעשו מעשים איומים - זאב
    • 12:15
    • 05.04.12

    אז כשמשחקים באש קדושה עלולים להשרף!

  •   נראה לי שקיבלת רעיונות מגראס והיית מגרש אותנו - כך חשבו גם ב-1937 ... זלמן מדכאו
    • 15:14
    • 11.04.12

    נכון שיש לנו אף ארוך וזקן ואנחנו מנהלים את הכלכלה והפוליטיקה העולמית, אבל אנחנו הולכים לאן שהמדינה שולחת אותנו (התנחלויות, יחידות קרביות, מילואים וכו').

    אבל להאשים אותנו בחבלה במדינה? זו או אנטישמיות או מחלת רוח - דרור, כדאי שתלך לייעוץ.

05 תשאלו את בני קצובר אם הוא לא היה משתמש בפצצה אטומית. תאמינו לי-הוא היה משתמש בכף  (לת) רמי
  • 21:37
  • 04.04.12

06 האם גראס אנטישמי? אור לחג
  • 21:38
  • 04.04.12

מהתבטאויותיו עד היום ומקריאה פשוטה, ללא דרש, ביצירה התמוהה, קשה להגיע למסקנה הזו. עיתוי הפרסום, ערב פסח, תקופה המועדת לעלילות דם נגד יהודי אירופה, מעלה חשד שהאיש התחרפן, כן זהו, זו ההגדרה. אין להתרגש מהפואמה נטולת הערך הספרותי אך חייבים להבין שלא כל הגרמנים מוכנים שנלקה אותם עד סוף הדורות באלת המוסר, MORAL KEULE, כפי שהתבטא סופר גרמני אחר, גם הוא אינו צעיר, מרטין ולזר, בפולמוס עם איגנץ בוביס ז"ל, נשיא הקהילה היהודית בגרמניה. נסו לחשוב על כך שתקיפה ישראלית באירן עלולה לסכן גם את שלום אירופה וגראס באמת מייצג את הפחד הזה.

  •   אמת, והתגובה של שגרירות ישראל מתאימה יותר לטוקבק מאשר לגוף רציני ורשמי. תגובה לא נבונה בסיגנון מתלהם.  (לת) מנחם
    • 22:13
    • 04.04.12

  •   אמירתו של ולזר גרועה אף מזו של גראס. למחשיך החג
    • 22:36
    • 04.04.12

    האמת המרה היא שלגרמנים ולאירופה בכלל אין ריגשות אשם על השואה. האשמת ישראל היא ביטוי מובהק של משק רגשי שאינו מסוגל באמת להתמודד עם האשמה. ודבריו של ולזר שאתה מצטט מעידים על כך שהנבל אינו קולט מה הם עוללו לעמנו ולאנושות. המצפון; אמר היטלר; היא המצאה יהודית. כנראה שצדק בכך. למזלנו האינטרס האירופי הוא לחסום את איראן וסכל את השתלטותה על נסיכויות המפרץ.

  •   נסיון, אמיץ, לתרגום עוד משהו
    • 22:42
    • 04.04.12


    מדוע אני שותק, גוזר על עצמי שתיקה כה ארוכה
    על מה שכל כך צפוי, אשר כבר נוסה במשחקי מלחמה
    ואם יתממש נשרוד אולי כהערת שולים?
    זו הזכות הנטענת להנחתת מהלומה ראשונה
    כדי להשמיד את העם האירני,
    שנשיאו הגיבור בהבל פה משעבד ומאלץ להריע לו
    רק מפני שבתחום ריבונותו
    .נבנית לכאורה פצצת אטום
    ומדוע אני נמנע מלציין את שמה של המדינה האחרת
    שבה שנים רבות, אם גם בחשאיות גמורה, מוקמת עוצמה גרעינית ללא פיקוח
    כי היא אינה מתירה בדיקת מתקני הגרעין שלה.
    את ההשתקה הגורפת של עובדות אלה, שגם אני בשתיקתי צייתי לה
    אני רואה היום כשקר שמעיק עלי ונכפה עלי, מחשש פן אענש אם אפר את שתיקתי ואוקע כאנטישמי.
    אבל היום, כאשר מהמדינה שלי,
    שבגלל פשעיה שאין להם דומה בהיסטוריה שוב ושוב נקראת לתת את הדין,
    באופן עסקי לחלוטי אם גם בשפתיים קפוצות כפיצוי על העוול ההיסטורי
    נשלחת צוללת נוספת, כזו שנועדה לשאת ראשי חץ משמידי כל למקום בו משערים שעלולה להמצא פצצת אטום יחידה,
    מתוך חשש ממה שעלול לקרות אני אומר מה שחייב להאמר
    אז מדוע שתקתי עד היום?
    כי האמנתי שעם עבר כשלי, שלא ניתן לנקותו מהכתמים שדבקו בו
    אסור לי לומר על ישראל, שאני קשור אליה ותמיד אהיה,
    דברים שכאלה בקול רם.
    מדוע אני אומר זאת כעת לראשונה משזקנתי ובעטי שרידי הדיו
    כי העוצמה הגרעינית של ישראל מסכנת את שלום העולם, השברירי ממילא.
    כי חייבים לומר עכשיו מה שמחר עלול להתגלות כמאוחר מדי.
    וגם מפני שאנו הגרמנים, שממילא כבר נושאים באשמה כבדה, עלולים להיות מואשמים בסיוע לפשע שניתן לחזותו מראש
    ואת אשמתנו בסיוע לפשע לא ניתן יהיה עוד למחוק.
    ואודה, איני שותק עוד גם מפני שצביעות המערב מגעילה אותי.
    ויש גם לקוות שרבים ישתחררו בעקבותי משתיקתם
    ויכריחו את הגורמת לאסון הצפוי לוותר על אלימות
    ובד בבד ידרשו משתי המדינות, ישראל ואירן, להתיר פיקוח לאומי על מתקני הגרעין שלהן.
    רק כך ניתן יהיה לעזור באמת לישראלים ולפלשתינים ולשאר תושבי האיזור
    הנשלט על ידי טירוף ושנאה הדדית, ובסופו של דבר נעזור בכך לכולנו

  •   תודה על התרגום המעולה! קרכץ
    • 23:53
    • 04.04.12

    כשקוראים את דבריו של גראס התמונה המצטיירת הרבה יותר קודרת ממה שסברנו; אף שאינה מפתיעה. איזה אדם נאלח. איזו בנאליות מעוררת שאט נפש אשר ללא היסוס מאשימה את ישראל בפשע הדומה לזה שחוללו הנאצים ועוזריהם ביהודים.

  •   לעוד משהו - תודה!!  (לת) יניב
    • 23:55
    • 04.04.12

  •   היום יש גם יהודים אנטישמים הם ניקראים שמאלנים והם יושבים באקדמיה ובתקשורת.  (לת) או כמו שמכנים אותם סמולנים .
    • 00:05
    • 05.04.12

  •   אכן, האיש פשוט התחרפן לחלוטין.  (לת) דני
    • 00:13
    • 05.04.12

  •   ירדתם כולכם מהפסים. איפה יש כאן אנטישמיות??? ירושלמי
    • 01:07
    • 05.04.12

    א. הביקורת מופנית כלפי ישראל, לא כלפי היהודים או היהדות. ישראל היא מדינה, ישות פוליטית, ומותר ואף חייבים לבקר אותה על מעשיה כמדינה, ככל מדינה.
    ב. למה יש לישראל נשק גרעיני? אה, זה רק להרתעה, לא לדאוג. אז הנה, זה מרתיע. יש אנשים שנרתעים מישראל, ובצדק. ישראל מחזיקה בנשק הרסני מאין כמותו, נשק שיכול למחוק מיליוני אנשים ברגע, ומסתבר שיש אנשים שמפחדים מישראל ורואים בה סכנה. יש קשר הדוק בין הדברים.
    ג. אי-אפשר לאחוז במקל בשני קצותיו. אי אפשר גם להיות חזקים וגם לצפות לחמלה. צריך לבחור. לישראל יש חוסר רגישות מוחלט לזולת ורגישות יתר קיצונית לעצמה.

  •   תודה רבה. עזרת לנו לראות שזאת בעצם סערה בכוס תה. מה הוא כבר אומר שם אפשר לחשוב  (לת) אאאאול
    • 01:13
    • 05.04.12

  •   זה מה שיבינו בישראל אחרי שנתעורר משטיפת המוח הפשיסטית של הממשלה הנוכחית והקואליציה הזו עדי
    • 03:07
    • 05.04.12

    לגרמנים לקח עשר שנים אחרי מלחמת העולם להבין שאותם גנרלים וקצינים גרמנים שניסו להפיל את היטלר שנה לפני סוף המלחמה היו בסך הכל "שמאלנים" "עוכרי גרמניה" שרצו את טובת גרמניה. לקח עשר שנים עד שהעם הגרמני שטוף המוח הנאצי הבין את גודל האסון שנפל בין היתר על גרמניה מהמשטר הנאצי, ועשר שנים עד שהתחילו לכבד את המשפחות של אותם קצינים שרצו להתנקש בהיטלר. כדאי לכלם ללמוד על "מבצע וילקרי" שנכשל אבל מלמד משהו שכדאי לישראל ללמוד ממנו ולהפיק את הלקח : "בסמאלנים" "עוכרי ישראל" רוצים את טובת ישראל ודואגים לה, הם פשוט לא שטופי מוח של הקואליציה הנוכחית בישראל

  •   איבדנו מזמן את הזכות להלקות את הגרמנים ב"אלת המוסר" בגלל פשעינו נגד ניצולי השואה והפלסטינים  (לת) יוסי
    • 03:09
    • 05.04.12

  •   תודה למתרגם. זה לא שיר אנטישמי.  (לת) תודה רבה
    • 03:48
    • 05.04.12

  •   נכון - הוכח מדעית ששהמצפון זה המצאה יהודית יחד עם הצדקנות ומונופול על הסבל ולטבל עם קורטוב של תחושת רדיפה אינהרנטית ונשק גרעיני בהישג יד - אלוהים ישמור  (לת) סלימאן
    • 05:31
    • 05.04.12

  •   תודה על התרגום - ואכן צדקתי - אם "ישראל" נגד, אז כנראה שהוא צודק  (לת) אבי
    • 07:13
    • 05.04.12

  •   צ"ל 'להתיר פיקוח בינלאומי' בשורה הרביעית מהסוף  (לת) תיקון קטן
    • 10:09
    • 05.04.12

  •   אכן, טענת האנטישמיות אינה במקומה (אפילו אם הייתה נכונה) גיל ג
    • 10:57
    • 05.04.12

    מבלי להפחית מהזוועתיות של תגובת גראס, עדיף להתייחס אליה כהתחרפנות ולא לחפש את האנטישמיות בכל מקום.

    בפרט: תגובת שגרירות ישראל בברלין היא זולה, מתלהמת ועלובה. מה הם מלינים על אירופה כולה ?
    הרי הגרמנים מכרו לנו את הצוללת.

  •   התגובה של שגרירות ישראל פרימיטיבית ישראלי בברלין
    • 12:05
    • 05.04.12

    לא עניינית, צעקנית ולא קשורה לנושא.
    במקום לענות לעניין, הם שוב משחקים את "היהודי המסכן"

07 נו, ועוד כמה שנים ישראל תתקוף כל מדינה באזור שתפתח נשק גרעיני? וכמה זמן זה עוד יצליח לה? ומה יקרה עוד 30 שנה? גינטאר גראס לא מאד טועה. דוד
  • 21:42
  • 04.04.12

ישראל פתחה באסטרטגיה של "מדינה יחידה במזרח התיכון עם נשק גרעיני". זה לא יגמר טוב.

08 קראתי את השיר כולו ופשוט לא מבין מה הצעקה? באחת הפסקאות הוא כותב: " אני קשור לישראל ורוצה להשאר קשור " ובשתי הפסקאות האחרונות הוא פשוט ממליץ שלסוכנות הגרעין הבינלאומית תהיה גישה לשני המתקנים (האיראני והישראלי) ופה באה הפיסקה האחרונה : רק כך יוכלו האנשים משני צידי המתרס לעזור גם לנו לשפר את החיים באזור כפוי השיגעון הזה.  (לת) יוסלה
  • 21:46
  • 04.04.12

09 אך, מה שהזיקנה עושה לאנשים חוני הממנגל
  • 21:49
  • 04.04.12

גם מיקיס תאודורקיס בשנותיו המאוחרות יצא לא פעם נגד ישראל למרות שבצעירותו התייחס אלינו באופן אוהד יותר. נראה שבזיקנתם, אנשי רוח נוטים לחשוף יותר את פרצופם ודעותיהם האמיתיות, דעות שבצעירותם, מסיבות שונות נטו להצניע.

10 שטויות - לא כל מי שלא מסכים עם ישראל הוא אנטישמי. דודלי
  • 21:50
  • 04.04.12

המיידיות בתגובות מסוג זה ממעיטה בערכו של המושג ולא מוסיפה כבוד לישראל ולסנגוריה. אפשר באותה מידה לומר "שמענו, תודה, לא מסכימים". גם אני חושב שישראל לא צריכה להתמיד במירוץ החימוש ושתקיפה באירן היא שטות. אז מה אני אנטישמי? לכל היותר אני "שמאלני יפה נפש" או שמא "סמולני הזוי פוסט ציוני, אוכל טרפה ולוגם אספרסו"....

  •   שטויות - לשיטתך כל מה שאנטישמי אמיתי צריך לעשות בנוסף לשינאת יהודים זה גם לתקוף את ישראל, ואז מיד ייצא זכאי מאשמת אנטישמיות, כי הרי "לא כל מי שבלה-בלה-בלה". המיידיות היא שלך, וגם לא מעט טיפשות.  (לת) אחד העמך
    • 23:00
    • 04.04.12

  •   אני מסכימה איתך לגמרי.  (לת) איריס
    • 23:20
    • 04.04.12

  •   אתה טועה שמעון
    • 23:30
    • 04.04.12

    נכון, אפשר לא להסכים עם ישראל בלי להיות אנטישמי.

    אבל להגיד שישראל היא הסכנה הגדולה ביותר לשלום
    העולמי? בחייך...

  •   לא, אתה פשוט קלישאה שמאלנית. בלי או עם אספרסו.  (לת) סוסו
    • 23:36
    • 04.04.12

  •   אם כך גם השמאלים הם אנטישמים .  (לת) מימי
    • 00:07
    • 05.04.12

  •   קראת את הטקסט? ד
    • 00:41
    • 05.04.12

    איפה כתוב "הסכנה הגדולה ביותר"? זו בדיוק הבעיה בתעמולה הישראלית: אבודים בתרגום. וכן, ישראל היא בהחלט סכנה, כמו כל מדינה שמחזיקה נשק גרעיני, עם שלטון לא יציב, מטענים רגשיים ופארנויה מושרשת.

  •   שמעון, אנחנו מאיימים על כל אירופה בטילי יריחו 3 גרעיניים!  (לת) יוסי
    • 03:11
    • 05.04.12

  •   נוא נסכם את כל התוארים שלך שכתבת במילה אחת, ונאמר בפשטות שאתה אידיוט!  (לת) לא שם על שמאלנים
    • 05:09
    • 05.04.12

  •   כמה נכון - אבל בכל זאת אנחנו לא בענין של השמדת העם האיראני  (לת) זאב
    • 12:08
    • 05.04.12

11 כ"שישראל זועמת" ניתן לדעת בבירור שהוא צודק. ישראלי
  • 21:55
  • 04.04.12

כי כל מה שישראל הוא ההפך ממני, אני לא אלים, אני לא פושע, אני לא גוזל, אני לא חומד, אני לא מושחת, אני לא ביטחוניסט, אני לא גזען, ואני לא מפלה, ואני לא מרמה, ואני לא משקר,
בקיצור - אני לא ישראל !

  •   ובניגוד לגראס מעולם לא הייתי נאצית שחר
    • 22:11
    • 04.04.12

    ובניגוד לגראס המשפחה שלו לא רצחה את משפחתי די להערצה כלפי הגרמנים ולרדיפה של הישראלים

  •   אני איתך מגיב מספר 6  (לת) ישראלי לשעבר
    • 22:33
    • 04.04.12

  •   וגם לא חכם  (לת) יודע קרוא
    • 22:36
    • 04.04.12

  •   זה משמאחד אותך עם גראס - שניכם מצאתם נוסחאות אוניברסליות  (לת) לב הכלב
    • 22:47
    • 04.04.12

  •   אתה גם לא חכם אמיץ וציוני  (לת) פלסטיני
    • 23:10
    • 04.04.12

  •   בהחלט לא חכם. רדוד , טיפשי ומשעמם. לך תחפש מי ש.  (לת) יוסי
    • 23:43
    • 04.04.12

  •   בלי ציניות , אני לא רוצח בניגוד למר גרס ששירת ב- אס אס  (לת) א ב
    • 00:12
    • 05.04.12

  •   כשאתה כותב "אני לא ישראל" ניתן לדעת בבירור שאתה שמאל עני ישר אל
    • 05:44
    • 05.04.12

    כי כל מה שאתה הוא ההפך ממני, אני לא אלים, אני לא פושע, אני לא גוזל, אני לא חומד, אני לא מושחת, אני לא ביטחוניסט, אני לא גזען, ואני לא מפלה, אני לא מרמה, ואני לא משקר,
    אני לא מתקרנף, אני לא צבוע, אני לא אכול רגשות אשמה, ואני לא מתחנף לאירופה שרצחה את משפחתי, אני לא מוציא את עצמי מהכלל, אני לא משקר את עצמי, ואני לא חי בסתירות, אני לא קאפו
    בקיצור- אני לא אתה !

12 מקוה שלא תצנזרו - גראס צודק לחלוטין!  (לת) א
  • 21:59
  • 04.04.12

13 באמת שלא ברור על מה כל המהומה. האיש חיווה את דעתו שרבים, כולל בישראל, שותפים לה,  (לת) היסטריה מלובה היטב
  • 22:11
  • 04.04.12

14 גינטר גראס צודק אלי אמינוב
  • 22:19
  • 04.04.12

הגרעין הישראלי שכאן צריך לציין שמותר להזכירו רק כציטוט מעתונים זרים, מהווה סכנה אזורית וסכנה פנים ישראלית בהפיכו רוח שגעון גדלות בלב מנהיגיה. ביקורת על ישראל ומדיניותה אינה קשורה לאנטישמיות . מי שקושר זאת אלה הציונים המנסים להשתמש ביהודי העולם כחומת מגן מוסרית להצדקת מדיניות הטיהור האתני והאפרטהייד כלפי ילידי הארץ הזו. זה שגראס התגייס לפני כ70 שנה לארגון צבאי גרמני ומאז המלחמ הנוראה ההיא הפך למשהו אחר באופן עקבי אינו הופך את ביקורתו ללא נכונה. לשם גילוי נאות ברצוני להתוודות שלפני קרוב ל60 שנה התנדבתי כאן לצנחנים, ממש לאותה יחידה שבצעה את פשעי קיביה ואחרים, אך במשך 50 שנה אחרונות אני נאבק במיונות הגזעניץ. זה לא דומה?

  •   מה שמעניין זה שאנשים כמוך חסרי כל ידע קונקרטי טוענים שיש לישראל פצצות גרעין YZ
    • 16:47
    • 13.04.12

    הלא אין לך מושג ירוק מה באמת יש לישראל ומה אין, איךאתה מציג את עצמך כ-"יודע".
    בזכות "הציונים" אתה חי. אני מסופק אם ללא הציונים היתה יכול לכתוב היום.
    על איזה "טיהור אתני" אתה מדבר? תן דוגמה. קשקשן !!!
    משטר אפרטאייד היה בד. אפריקה. שם לא היה לשחורים זכות לבחור ולהיבחר, לא יכלו לסוע באותה תחבורה ציבורית עם הלבנים, ללמוד באותם בתי ספר או לגור באותן שכונות. זה המצב גם בארץ? קשקשן !!! ושם לא היה טרור נגד הלבנים ושחורים לא התפוצצו באוטובסים, בבתי קפה ומסעדות ובמועדוני נוער.
    אותו "ארגון צבאי גרמני" שאתה מזכיר תפקידו היה להשמיד את העם היהודי בעיקר.
    לא, שרות בצנחנים לא דומה לשרות בצבא הנאצי. הצנחנים מגינים על יהודים נגד טרוריסטים כמו החיזבאללה והחמאס. נגד כאלו שניסו להשמיד אותנו ב-48',, 67', 73'. כשהבינו שזה לא יקרה, חלקם עשו שלום איתנו וחלקם עדיין מקווים כי באחד הימים יצליחו במזימתם.
    אני לא יודע מה עבר עליך מאז השתחררת מהצנחנים, אבל נירא כי היתה לך פגיע מוחית קשה ביותר. פגיעה מוחית שהפכה אותך מלוחם (כנראה) למבולבל וקשקשן !!!!!!!!!

15 אם נשמיד את העם האירני בנשק גרעיני, מאיפה ניקח דם למצות?  (לת) מילא עלילת דם, אבל איפה העיקביות?
  • 22:21
  • 04.04.12

16 שמתם לב איך תומכי איראן בתגובות משתוללים בשמחה לנוכח השיר האנטישמי? יש דבר עלוב יותר מיהודי ששונא יהודים? פתאטי יותר? ילד כאפות יותר? אין. מודרניסט
  • 22:25
  • 04.04.12

שמתם לב איך תומכי איראן בתגובות משתוללים בשמחה לנוכח השיר האנטישמי? יש דבר עלוב יותר מיהודי ששונא יהודים? פתאטי יותר? ילד כאפות יותר? אין.

17 אינני מתרשמת כלל מדעותיו השגויות של הסופר הקשיש בעל העבר הנאצי - אותו הסתיר ברוב פחדנותו האופורטוניסטית עד לשנים האחרונות ! לדעתי מדובר באדם חסר יושרה בסיסית !  (לת) שימרית שומרון
  • 22:26
  • 04.04.12

18 אחרית הימים הגיעה. פתאום כל המגיבים גרסי
  • 22:27
  • 04.04.12

5 הראשונים שראיתי לפני שכתבתי לא רואים מה הבעיה עם השיר. חלקם מסכימים עמו וגם מי שלא לא רואה שום דבר קיצוני שמזמין תגובות כל כך קיצוניות.

19 מה פה לא מובן? כל ביקורת על מדיניות ישראל לא יכולה להיות אלא אנטישמית.  (לת) אנטי
  • 22:29
  • 04.04.12

  •   לא כל ביקורת היא אנטישמית. כל ביקורת חסרת יסוד היא אנטישמית !!! YZ
    • 17:06
    • 13.04.12

    ביקורת על מעשים, על מדיניות, על הצהרת כוונות של הממשלה הישראלית, אינה אנטישמיות והיא לגיטימית, גם אם היא לא נוחה לצד זה או אחר.
    הyחת אשמות ללא יסוד על ישראל היא אנטישמיות במסווה של ביקורתיות.
    מתי ישראל אמרה שהיא מתכוונת להשמיד את העם האיראני?
    מתי ישראל אמרה שהיא מתכוונת להתקיף את איראן בפצצות אטום?
    מתי ישראל אמרה שיש לה בכלל פצצות אטום?
    הינו במצב קשה מאוד ב-73'. האם איימנו להישתמש באטום?

    כל מה שישראל אומרת זה למנוע מאיראן להגיע לפצצות אטום וגם זה רק לאחר שאיראן איימה "למחק את הישות הציונית". איום זה נשמע מפי מנהיגיה פעמים רבות.

    להאשים את ישראל במה שגונטר גראס האשים, זו אנטישמיות טהורה !!!

20 גראס טועה לחלוטין ! אישיותו היא של נוכל אופורטוניסט חסר כל יושרה אמיתית ! עברו הנאצי והסתרתו עד לאחרונה מהווים הוכחה לטיעוני.  (לת) סתווית קופרמן
  • 22:34
  • 04.04.12

21 אני מסכים 100% עם גראס יהודי גרמני
  • 22:37
  • 04.04.12

ולא - הוא לא אנטישמי, הוא רק נביע דעתו, בעולם החופשי זה מותר !!!

וחוצ מזה הוא צודק: ישראל היא מדינה שמבוססת על גזענות, שנאת כל מה שהוא לא יהודי..זאת מדינה לא נורמלית, והשינוי בוא יבוא !! יבוא היום שמדינה גזענית זו תהפוך למדינת כל אזרחיה, למדינה יציבה ששואפת לשלום ולא לבצע וחמדת מה ששיך לאחרים

  •   על 'יהודי' כמוך אמר הסופר היהודי-גרמני קורט טוכולסקי שלגרמנים יש את היהודים שהם ראויים להם  (לת) ועכשיו יש לנו גם GRASS-JUDEN
    • 01:09
    • 05.04.12

22 כרגיל כשמגיבים בהיסטריה על דברים צדי
  • 22:38
  • 04.04.12

של מישהו אז יש אמת בדבריו. אין ולא היתה הצדקה לישראל להחזיק נשק גרעיני. זה אף פעם לא הרתיע אף אחד מלתקוף את ישראל. המנטרה ׳נשק יום הדין׳ היא חלולה. מלחמת יום כיפור היתה דיי קרובה ליום הדין. ותקיפה על ישראל בנשק גרעיני תביא את יום הדין מיד ללא קשר לאטום שלנו. הסיבה העיקרית שאיראן בדרך ליצור נשק גרעיני היא להשוות את מאזן הכוחות.

23 מה קורה איתכם אנשים?! עוזי
  • 22:39
  • 04.04.12

מה קרה ליכולת של אנשים פה להתבונן על המציאות? איך אפשר להשוות בין גרעין ישראלי לגרעין אירני? מתי ישראל איימה למחוק מדינה אחרת מעל המפה? ממתי בישראל יש שלטון קנאי דתי?
הגרעין הישראלי הוא זכות מוסרית של עם שעמדו עליו לכלותו רק לפני כמה עשרות שנים.
התגובות פה בעד גראס גורמות לי לתהות עד כמה כותביהם נמצאים בקו השפיות המנטלית.

24 נחמד שמגיב אחד מזדהה עם איש האס אס הותיק ושולח מטר של תגובות דן
  • 22:42
  • 04.04.12

זה לא אסון להיות לא אינטליגנטי אך גם אין במה להתגאות.

25 נראה איזה פרצוף הוא יעשה ביום שיבוא מישהו, ישראלי
  • 22:44
  • 04.04.12

רוסי, פרסי או אחר, ויכריז השכם והערב שארצו תמחוק את כל גרמניה מהמפה.

26 נאצי זקן וטיפש ישות נצחית
  • 22:47
  • 04.04.12

הי,
אין דבר כזה סתם לשרת באס אס זאת היתה מכונה משומנת שהטביעה את חותמת הקיין שלה במיטב הנוער הגרמני של הדיקטטורה ההיטלראית!
כניראה ששכול שהמתופף הקטן הזה הולך וניהיה יותר סנילי יוצאת המיפלאת מגרונו ללא כול עקבה...

27 גראס הוא נבל חוצפן גס רוח ןשקרן חסר יושרה. חייו והיותו נאצי(לשעבר ) בארון במשך כ - 60 שנה מוכיחים זאת ! אבקש לא לצנזר את תגובתי הנכונה והלגיטימית !  (לת) מאיה קשת
  • 22:49
  • 04.04.12

28 עוד דוגמה לשיגעונו של השמאל האירופי ולברית הטמאה שלו עם פסיכופתים אסלאמיים, וכמובן אנשי השמאל שלנו ימצאו לכך הסבר "הגיוני".  (לת) ראליסט
  • 22:49
  • 04.04.12

29 צריך להפסיק לקנות ולהחרים את הספרים של השוטה הנאצי הזקן הזה ולזרוק אותם לפח הזבל  (לת) הכל - מ'תוף הפח' ועד ל'קילוף הבצל'
  • 22:51
  • 04.04.12

30 Gunter Grass Ilan Israeli
  • 22:51
  • 04.04.12

The Jews in America opposed discriminating the African Americans and they cannot support creating an apartheid State for the Palestinians who lived in Eretz Yisrael for generations.Grass expressed his painful and shameful act in supporting the actions by the Israelis .How could all the world be wrong and we the Israeli are always right

  •   It's not an issue of "right or wrong" YZ
    • 17:20
    • 13.04.12

    The whole word was "right" when Gunter Grass and the whole Nazi army tried to eliminate the Jewish People.
    The Israeli Arabs are part of the Israeli people (although not part of the Jewish people) and some of them are members of the Israeli Parliament (Knesset).
    If you refer to Judea & Samaria, the Israeli low is not the rule over there. Their status should be determined during peace talks.

31 טעות מוזרה של כתב שכבר אמור לדעת יותר טוב. תזכורת היסטורית
  • 22:56
  • 04.04.12

גראס לא שרת באס.אס אלא בוואפן-אס.אס, שהיו חיילים לכל דבר ולחמו בעיקר בחזית הרוסית. לטקס זכרון מיוחד ליד ביטבורג גרמניה, בבית קברות שבו נטמנו גם חלליהם, הגיעו בזמנו הקנצלר קוהל ונשיא ארה"ב רונלד ריגן.

32 על מה הצעקה? דוד אלון
  • 23:05
  • 04.04.12

בלי קשר לאירן, האם כולנו מבינים ובטוחים שהכפתור האדום בידיים בטוחות? האם ביבי, שיד ימינו מעלה את מחיר הדלק - ויד שמאלו טוענת שהמחיר גבוה (..) - הוא האיש המתאים? ומי שיחליף אותו, מה יהיו "הוראות ההפעלה" אשר יופקדו בידו? ומי כתב אותם? ומתי?

33 סופר גדול, וחזיר נאצי גדול שמעון
  • 23:28
  • 04.04.12

אין מה לעשות: כל גרמני שחי בתקופה ההיא הוא מקרה אבוד. לחכות
שימותו ולקוות שהדורות הבאים ירפאו מהמחלה הזו.

  •   "כל גרמני שחי בתקופה ההיא הוא מקרה אבוד" Yossi
    • 00:53
    • 05.04.12

    "כל גרמני"?!
    האם Erich Maria Remarque למשל היה "מקרה אבוד"?
    שפוט אנשים על מעשיהם, לא מוצאם. גינטר גראס היה יכול לברוח מגרמניה בבלגן של התמוטטות הרייך השלישי או להצטרף לס.ס. גראס עשה בחירה פחדנית וטמאה. הוא מגן על בחירתו בכשרון רב ובמוסר לקוי.

  •   אתה צודק שמעון
    • 21:04
    • 05.04.12

    עוד דוגמא -- ווילי בראנדט. אבל הם כל כך, כל כך מעטים...

34 הבורות והצדקנות הישראלית במיטבה גור מינצר
  • 23:31
  • 04.04.12

לא יכולתי לקרוא את הישר, משום שעפ"י נוסחאות הבורות הישראלית אפשר להעביר ביקורת על שיר בלי להעביר את תוכנו.
נגיעה בקודש הקודשים היהודי ואחיזתם ברגשי האשמה הגרמניים.
כן, גינטר גראס צודק: התחליף להתקפות ולסנקציות הוא פירוז הדדי.

  •   "להעביר ביקורת על שיר בלי להעביר את תוכנו" Yossi
    • 01:12
    • 05.04.12

    היה לינק בכתבה, חפש "קראו את השיר המלא בגרמנית" , ולמד להשתמש בGoogle translate. אחרי כל איומי אירן בהרס ישראל כל מה שגראס רואה זה "להרוס את העם האיראני", דבר שישראל מעולם לא אימה.

  •   ומי יאכוף את הפירוז הנ"ל? הקהילה הבינלאומית שאכפה את אמנות דני, תל אביב
    • 05:12
    • 05.04.12

    הגרעין עד עכשיו על איראן?

35 .JEWS FCE IT....GENETICS AND BLOOD DON'T CHANGE,JUST SOME KEEP IT QUIET  (לת) nili
  • 23:36
  • 04.04.12

36 מנאצי צעיר וטיפש,הפך גינטר גראס לנאצי זקן ומנוול.  (לת) דרור הנאור מרמת גן
  • 23:39
  • 04.04.12

  •   למה להפציר לפיקוח בינלאומי על ארסנל גרעיני זה נאצי? קראת את השיר? תחשוב שוב.  (לת) משה
    • 00:39
    • 05.04.12

  •   אני חולק על זכותך להיקרא "דרור הנאור" ח.נ. ביאליסטוק
    • 03:00
    • 05.04.12

    ראשית, די ברור שאתה רחוק מלהיות נאור. חשוך וגזעני, כן. נאור, לא.
    שנית, "דרור" הוא חופש, בעוד שאתה עבד לפרנויה שלך.

37 גינטר גראס צודק!  (לת) יוסי
  • 00:00
  • 05.04.12

38 לא נעים להגיד אבל הסתכלתם במראה לאחרונה ???!?!? גמל לא רואה ת'דבשת של עצמו.
  • 00:03
  • 05.04.12

השמאל הרדיקלי הוא לא אנטישמי ??? האנשים האלה לא אינטלקטואלים ??
אחרי הכל הם נימצאים באקדמיה ובתקשורת .
כיום יש אבטיפוס יהודי אנטישמי ואנטי ישראלי יש כאלה שמכנים אותו פוסט ציוני אם תרצו פרו פלסטיני ע"ע הקרן החדשה ושות' ...

39 מעניין מה יש להר גראס במקטרת.... שרוליק
  • 00:12
  • 05.04.12

אם היה נותן קצת לאביו הרוחני ב-1939 אולי היו נחסכים 6 מליון קורבנות ?

40 דיווח מאד לא מדויק על הרוח שהדברים התקבלו בגרמניה אדי
  • 00:12
  • 05.04.12

יש לא מעט שמסכימים - ונראה לי שגם הרוב.
לצטט תגובה של מועצת היהודים זה לא חוכמה, ולא נותן שום אינפורמציה.
מה הם כבר יגידו?
מהארץ אפשר לצפות לדיווח פחות קרתני ויותר ענייני.

41 מישהו בכלל קרא את השיר או שהתגובה היא אוטומטית אלי
  • 00:18
  • 05.04.12

מישהו יכול לצטט ??

42 תודה על התרגום אילן
  • 00:22
  • 05.04.12

זה לא נשמע לי אנטישמי. רק מנותק מהמציאות ונאיבי

43 90% מהטוקבקים בכתבות שפיגל השונות הם בעד גראס ובעד השיר היינריך
  • 00:25
  • 05.04.12

לפי הכתבה אפשר להבין ש-90% מגרמניה נגד מה שהוא אמר.
קצת יותר מאמץ בבקשה.

44 nazi schwein שמוליק
  • 00:26
  • 05.04.12

למה הוא לא כתב שיר כשאחמדינג'ד הכחיש את השואה למה הוא לא פצה פה כשאיראן הכריזה שישראל תמחק מהמפה? בטח שהוא ועוד הרבה יודופובים שכמותו היו מתים לראות את ישראל ללא גרעין כדי שהחלום הרטוב להשמיד את ישראל ללא עונש יוכל להתגשם

45 זקן סנילי  (לת) גרטרוד מאייר
  • 00:41
  • 05.04.12

46 זקן סנילי  (לת) גרטרוד מאייר
  • 00:44
  • 05.04.12

47 אני לא בוטח ב-100 אחוז בממשלת ישראל, אבל גראס הוא אנטישמי, אין ספק. כיצד הגרעין של ישראל מסכן את העולם יותר מפקיסטן, הודו, צפון קוריאה, גרמניה צרפת וארה"ב אינני מבין. רק שונא ישראל יבין. זאביק
  • 01:04
  • 05.04.12

ישראל היא אכן מדינה שמבצעת מעשים שלא ייעשו. ההשתוללות של הימין ראויה לכל גנאי. מצד שני, מכאן ועד להופכנו למקור הרע בעולם... זה כבר עבודה בשביל נאצי ישן וטוב.
חבל רק שהכינוי "אנטישמי" וזכר השואה הפכו לזולים כל כך. חבל שאיפא"ק וביבי ודומיהם רמסו את ערכו של אות הקין הזה. עכשיו, כשאדם כזה, ערמומי ומתוחכם, יקירם של מיליוני אנשי תרבות (לא בציניות) מראה את צבעו האמיתי - עכשיו קשה יותר להתמודד עמו.
זאב, זאב.

48 תודה למתרגם האמיץ והמוכשר, שהגיב ל5.  (לת) .
  • 01:55
  • 05.04.12

49 גראס עושה עצמו או שהוא באמת אידיוט? אביתר
  • 02:32
  • 05.04.12

מה שגראס לא מבין הוא שלמקום ממנו הוא בא יש בכל זאת חלק ביצירת המציאות של המדינה היהודית במזרח התיכון, בדיוק בגלל זה יש לו, גם אם באופן עקיף, קשר "מיוחד" לסוגיה (ועל אחת כמה במקרה הפרטי שלו)
להתייחס לישראל כמדינה מופרעת שמסכנת את השלום העולמי זה הליכה קצת רחוקה מדי נראה לי, למרות הכל

50 הי, ב ו ר י ם ! גינטר גראס הוא לא נאצי והוא לא שונא ישראל! הוא פשוט שמאלני. לא נוח לכם? לא נורא...  (לת) הלאה ההתלהמות!
  • 02:52
  • 05.04.12

51 גם אם קשה לקבל את אמירותיו נעמה
  • 02:56
  • 05.04.12

צריך לראות את ההבדל בין יהודים ישראלים שמשכתבים את ההיסטוריה של ישראל והפכו לפשיסטים . הוא כרגרמני הבין איזה אסון הנאציזם הביא גם על גרמניה, מה שישראלים רבים אינם מבינים עדין שהפשיזם הישראלי מביא אסון על מדינת ישראל

  •   מתי פתחת ספר היסטוריה על ישראל, שלא נדבר על התנ"ך???? YZ
    • 17:32
    • 13.04.12

    אם תנסי לפתח ספרי היסטוריה על ישראל (לא כאלו ששכתבו הפלסטינאים), תמצאי שם על מלכות יהודה וישראל, על מלחמות המכבים ברומאים, על שריפת בית המקדש ועל גלות בבל.
    אולי גם יתברר לך שמאז ועד 15 במאי 1948 לא היה בשטח ארץ ישראל כל מדינה אחרת.
    היה שלטון רומי, ואותמני ומנדט בריטי אבל מדינה לא היתה.

52 23 גור פינצ׳ר Mark
  • 03:04
  • 05.04.12

גראס כבר לא יקרא לך יהודון, אז תרשה לי לעשות את זה. יא יהודון גלותי שכמותך...

53 אפילו אנשים דתיים לא מאמינים באלוהים כמו שעם ישראל מאמין בפצצת האטום איתי
  • 03:22
  • 05.04.12

הגרעין הישראלי לעולם יהיה טאבו שלאף אחד אסור לפקפק בו. אם אתה לא יהודי שמעז לפקפק בלגיטימיות של מדיניות הגרעין של ישראל מייד תואשם באנטישמיות. ואם אתה יהודי שעושה את אותו הדבר מייד תואשם בשמאלניות ובשנאה עצמית.

54 מה הקשר בין גרעון ישראל ואנטישמיות הסטריה בכוס צויקה
  • 03:33
  • 05.04.12

אז זהו שאין קשר. ותרגום השיר מראה זאת.

55 עוד ״תרומה״ קטנה לנאציזם לפני שהוא מתפגר  (לת) סלחני
  • 03:49
  • 05.04.12

56 Myself as an Israeli fullu support Grass poem  (לת) Yud
  • 03:54
  • 05.04.12

57 פעם באס אס. תמיד באס אס. זו בדיוק צורת החשיבה שבה הנאצים חנכו את הילדים בגרמניה. עם כל הדיבורים שלו על זה הוא גדל.  (לת) רואה הכל
  • 04:46
  • 05.04.12

58 איך אפאחד לא רואה את ההפוך על הפוך שי
  • 05:00
  • 05.04.12

פשוט ישראל רוצה לפרסם עד כמה לא כדאי להתעסק איתה אז הם והגרמנים שלחו את ההמן הזה לפרסם מאמר .

59 אפשר - לפני שמחווים דעה על השיר - לתרגם אותו עבור הקוראים או שמא זה עלול להכתים את התום האינטלקטואלי של חלק מהבהמות הצדקניות שמגיבות כאן  (לת) סלימאן
  • 05:38
  • 05.04.12

60 Grass- Du bist einfach Nazi-Schwein und TOTAL IDIOT  (לת) Isaak
  • 06:57
  • 05.04.12

61 האיש צודק לחלוטין. התגובה של "ישראל" היא כמו של ילדים בני חמש. אלו הרמה של האנשים שיכולים להשמיד את חצי כדור הארץ  (לת) וכדאי שכולם ידעו את זה.
  • 07:18
  • 05.04.12

62 חבל שזיקנתו מביישת את בחרותו!  (לת) פניני
  • 08:27
  • 05.04.12

63 הוא לא אנטישמי במובן הנאצי שמאל ימין שמאל
  • 09:13
  • 05.04.12

אלא אנטישמי במובן של שמאל אירופי. קרה להם אסון- לא ישראל ברברית, אלא יקיריהם הערבים. מה עושים? נזכרים בגרעין הישראלי כדי לעשות דמוניזציה חדשה לטובת יקיריהם החדשים- האיראנים. משהו דפוק בממלכת השמאל האנטישמי באירופה.

64 נאצי בדימוס עם מקטרת. מי שבוחר לגור בשכונה שלו נתעב לא פחות ממנו. יהודים - צאו מגרמניה, לעזאזל!  (לת) אינפיניטי
  • 09:18
  • 05.04.12

65 מסיים את המעגל שמאלנית של ממש.
  • 09:23
  • 05.04.12

מי שהתחיל בתור נאצי, הגדיר את עצמו בתור טיפש, מסיים עתה בתור אנטישמי. זקנתו מבישת את בגרותו, לא את נעוריו.

66 מי שתמך במנהיג אחד שהצהיר על כוונתו להשמיד יהודים- בשם אדולף היטלר, מתגייס כיום לנהל תעמולה למען מנהיג אחר שמצהיר אותו הדבר- אחמדאינגד. גראס הוא אנטישמי מהזן הנחות ביותר בכך שהוא מסווה את דעותיו במסכת של פסאודו הומניזם צדקני וצבוע.  (לת) איתי
  • 09:32
  • 05.04.12

67 שתקנו יותר מידי זמן יוליה
  • 11:54
  • 05.04.12

לפנינו , לאט לאט מיתרקמת קואליציה חום, אדום וירוק אם מחנה משותף אחד.
טיב שהיום יש לנו הרתעה נגד האידיולוגיה החדשה

68 גם לנו יש אנטישמים יניב
  • 12:49
  • 05.04.12

התסתכלו לדוג' בתגובות 3 ו-4 ותראו דוגמא לאנטישמים מבית. אם מעשן הגראס הזה היה קורא להשמדת חרדים. נראה לי שהם היו מקשיבים...
ואת התגובה אני כותב עם מי שמאוד לא מחבב את אורח החיים החרדי
אך גם לא רדוף שנאה

69 למה לגרמני אסור להיות אנטישמי בעוד ליהודי השמאל הרדיקלי מותר? הרי לו לא הייתה בחירה-הוא גדל בתוך זה  (לת) הם בוחרים בזה כל רגע מחדש
  • 16:24
  • 05.04.12

70 סופרים רבותי הם הרבה פחות משכילים ואינטיליגנטים ממה שהציבור חושב קוראת
  • 09:30
  • 06.04.12

מידע אישי וקרוב .בניגוד להמלצת חז"ל סייג לחכמה שתיקה הם מברברים עצמם לדעת וחבל שהציבור מתייחס לדבריהם באופן שונה מאשר למסגרים,נהגי מוניות ועוד.

71 כנראה כשנכנס העשן לריאות - יוצא הסוד כמו אצל השתיינים  (לת) מיכל מירושלים
  • 11:55
  • 06.04.12

72 במקום לבכות...שמשרד החוץ ימנה סוף סוף דוברים תרבותיים די
  • 17:37
  • 11.04.12

אשר יתחילו בעבודתם ללא קשר לממשלות מתחלפות שיהיו בלתי תלויים ויתחילו לגייס יהודים בכל ארצות העולם כדוברים שיסתובבו ללא חשש באקדמיות ובכל המקומות בהם צריך כדי להתחיל ולהחזיר לישראל את הקול הנכון והשפוי

73 קרא את השיר המלא בעברית דג טבעון
  • 20:02
  • 13.04.12

מה שצריך להאמר- גינטר גראס
תרגום מאנגלית – ישראלי שמסתירים ממנו

למה שתקתי עד עכשיו?
כי נזכרתי מהיכן באתי
עם כתם כזה שלא ניתן להסיר
כלומר, לא יכולתי לצפות מישראל, ארץ
שלה אני קשור כעת, ולתמיד,
לקבל את הצהרת האמת הגלויה
למה רק עכשיו, זקן
ובדיו המעט שנותר, אני אומר:
הכח האטומי של ישראל מסכן
שלום עולמי שביר ממילא?
כי מה שצריך להאמר
יכול מחר לאחר את המועד
וכי מוגבלים כגרמנים-
אנחנו עלולים לספק תחמושת לפשע
שאפשר לחזות, כך שהעלמת העין שלנו
לא תימחק בעזרת שום
תירוץ רגיל.
זה בטוח: שברתי את השתיקה
כי נמאסה עלי צביעות המערב
ואני מקווה שרבים יוכלו להשתחרר
מהשתיקה שלהם, ידרשו
שהאחראים לסכנה הגלויה שמולנו
יוותרו על השימוש בכח
יוכלו לדרוש שהממשלות של
איראן וישראל יאפשרו לגוף בין לאומי
בדיקה גלויה וחפשית של
הכח והפועל הגרעיני של שתיהן