המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
בחר סיסמה
הקלד סיסמה מחדש
אזור מגורים
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שחזרו סיסמה

נשיא גרמניה הטרי בישראל: "איראן מאיימת גם עלינו"

יואכים גאוק פותח בישראל ביקור רשמי ראשון. בראיון ל"הארץ" הוא מסתייג מדבריו של גינתר גראס, אך אומר: "יש מקום לביקורת גלויה בין חברים"

הוא נשיא מאוד "לא נורמלי" במדינה שהוא מתעקש לכנות נורמלית. הוא מוטרד מההקצנה באירופה, אבל משוכנע שגרמניה היא היום מדינה שאפשר לבטוח בה; גינתר גראס מרגיז אותו, אבל עמדות הסופר אינן משקפות, בעיניו, את עמדת רוב בני ארצו; הוא לא קונה את המשחקים של איראן עם הקהילה הבינלאומית, אבל גם לא את האופן שבו מתנהל לעומתה בנימין נתניהו.

יואכים גאוק - נשיאה ה-11 של גרמניה - פותח היום את ביקורו הרשמי הראשון בישראל ובשטחים, ביקור שמעורר סקרנות עצומה, ולא בכדי: לכומר הפרוטסטנטי הילה של סופרסטאר לאומי. הוא מזרח-גרמני במוצאו אך כבר מוכר כ"נשיא הלבבות"; לוחם זכויות כריזמטי, שזכה לכינוי "נלסון מנדלה של גרמניה", אישיות לא-מפלגתית אך פטריוט גאה, שמגדיר את עצמו "שמרן-ליברלי, עם נטייה לשמאל". יותר מכל אלה, גאוק - שהיה ממובילי תנועת המחאה השקטה שהביאה להפלת חומת ברלין - הוא בעיני בני ארצו סמל. סמל של שחרור, סמל של אחדות, סמל של תקווה.

והנה דווקא בכל הנוגע ליחסי גרמניה וישראל, לא תקווה היא ששורה כיום, אלא היפוכה המוחלט. לקראת ביקור גאוק, פרסם המגזין "שטרן" סקר דעת קהל, ולפיו כשני שלישים מהגרמנים סבורים שישראל היא "מדינה תוקפנית", "מדינה שמקדמת את האינטרסים שלה תוך התעלמות מעמים אחרים", וחמור מכל: "מדינה שאין לגרמניה מחויבות מיוחדת כלפיה". בראיון מקיף ל"הארץ", ערב ביקורו, מתייחס גאוק להלך הרוחות בארצו, ומספק תשובה מורכבת. "אינני מייחס לסקרים משקל רב מדי, ועם זאת, כידיד ישראל, תוצאותיהם בהחלט מדליקות אצלי נורה אדומה. למרות שביקורת כלפי ישראל אינה תופעה ייחודית לגרמניה, אנו הגרמנים, צריכים לשאול את עצמנו ממה היא נובעת. עלינו לעשות זאת ביושר וברוח ידידותית. יש כמובן לאפשר השמעת ביקורת, אך ללא דעות קדומות".

גאוק, אתמול בנתב"ג. זוכה לאהדה עצומה עוד בטרם השלים 100 ימים לכהונתו
גאוק, אתמול בנתב"ג. זוכה לאהדה עצומה עוד בטרם השלים 100 ימים לכהונתו.

את תוצאות הסקרים הוא מייחס לבורות מצד אחד, שבה הוא מתכוון להיאבק, ול"גל כללי של שנאת זרים, ששב ועולה במקומות שונים, בזמנים שונים". לטענת גאוק, הלאומנים הקיצונים עושים שימוש בסטריאוטיפים אנטישמיים, אבל אלה "אינם מכוונים לישראלים או לעם הישראלי", אלא נועדו להעברת מסר פוליטי פנימי. הוא מבקש להזכיר שבכל פעם שימנים-קיצונים יוצאים להפגין ברחובות גרמניה, הם נאלצים להתמודד עם הפגנות-נגד גדולות פי עשרה. והוא גם נשבע בשם "האחריות הייחודית של גרמניה לישראל", אחריות שמקורה ב"פרק הקודר ביותר בהיסטוריה שלנו", אחריות שלדבריו, "לעולם לא תיפסק" ושעל פיה "גרמניה מחויבת באופן מלא להבטיח את ביטחונה וזכות קיומה של ישראל".

כשהוא נשאל על השערורייה שעורר לפני כחודשיים חתן פרס נובל לספרות, גינתר גראס, שטען כי ישראל, ולא איראן, היא הסכנה האמיתית לשלום העולם, גאוק נשמע תקיף: "גראס הביע את עמדתו האישית. הוא רשאי לעשות כן. בשום אופן איני מקבל את דבריו ואני מבקש להצהיר בנחרצות שעמדתו אינה תואמת את עמדת גרמניה ביחס לישראל".

גראס עצמו ניסה מאוחר יותר להסביר כי דבריו נועדו לגנות את מדיניותה הכוללת של ממשלת ישראל - ובכך, ניסה כנראה לשלב את ביקורתו בזו הלגיטימית של אנגלה מרקל. "הקנצלרית רותחת על נתניהו ואינה מאמינה לאף מילה שלו", דיווח ברק רביד ב"הארץ" באוקטובר האחרון, דיווח שהצטרף לרבים אחרים בשנה החולפת שתיארו את יחסי ישראל ו"ידידתה הקרובה ביותר באירופה", כ"משבריים". זאת, על רקע מדיניות הבנייה בהתנחלויות והתנהלותה של ממשלת נתניהו עם הפלסטינים.

עובדות על גאוק. לחצו להגדלה

כשגאוק נשאל על כך, הוא מספק שוב תשובה מורכבת. אין לו שום כוונה להסתייג מעמדת הקנצלרית ומעמדת חברות האיחוד האירופי, ש"אינן מהססות להביע בבהירות את התנגדותן להתנחלויות", כדבריו. "יש הרי תמיד מקום להבעת ביקורת גלויה וכנה בין חברים", הוא אומר, ועם זאת מבהיר כי ביקורו "נועד להביע את הידידות שהוא רוחש לעם בישראל". כאן כבר אפשר לשלוף את הנוסחה המוכרת של המו"מ הישיר, שנועד להביא לפתרון קבע של שתי מדינות; הנוסחה שמבקשת לקחת בחשבון את זכויותיהם הלגיטימיות של הפלסטינים, ושמטרתה היא "לאפשר לישראל לחיות בשלום בגבולות בטוחים".

הסרה מוחלטת של האיום הגרעיני האיראני עומדת בראש מעייניו של נשיא גרמניה. הדיווחים האחרונים על סבב השיחות בבגדאד וההצהרות האחרונות שנשמעות בטהראן - רק מגבירים את חוסר האמון שהוא רוחש למשטר האיאתולות. "אני מוטרד מאוד מתוכניתה הגרעינית של איראן", הוא אומר, "בהצהרות שהשמיעו מנהיגיה יש משום איום ממשי על ישראל, אבל גם איום פוטנציאלי על האזור כולו וגם עלינו באירופה". הוא סבור שהסנקציות החריפות של אירופה הן שהובילו את איראן לדרך המו"מ ומקווה שניתן יהיה להגיע לפתרון דיפלומטי שיגובה בסנקציות. ועם זאת, הוא אינו משלה את עצמו: "בכל מקרה נדון את איראן על פי פעילותה ולא על פי מילותיה".

מיד לאחר נפילת חומת ברלין, הודבק לגאוק הכינוי "צייד השטאזי" בזכות פועלו לחשיפת מאות-אלפי המסמכים החסויים של המשטרה החשאית המזרח-גרמנית. עד אז, הוא חווה על בשרו את מוראות המדינה שהיתה העוינת ביותר את ישראל בגוש הסובייטי. הוא גאה במאמצים שעשו בני ארצו להשגת חירותם, וגאה בכך שגם הם יכולים היום "לעמוד לצד ישראל ולהכיר באחריותה של גרמניה לעם היהודי". כמי שיש לו חלק מרכזי בהשגת אותה חירות נשגבת, הוא מתפעם מ"המסר הנפלא של 'האביב הערבי' שמעניק אומץ לכוחות החירות ברחבי העולם". ועם זאת, הוא גם מבין את החששות בישראל מאיסלאמיזציה אזורית - שהרי "ההיסטוריה לעולם אינה אחידה או רציפה, ואיש אינו יודע מה כיוון השינויים".

ראש המודיעין הגרמני, היינץ פרום, התריע לאחרונה מפני רדיקליזציה איסלאמית בגרמניה עצמה, ומהאפשרות שגרמניה תחווה פיגוע דומה לזה שאירע במארס, בטולוז שבצרפת. גאוק מבטיח "לא לגלות סובלנות כלפי חוסר הסובלנות", אבל גם מבהיר כי "רובם הגדול של המוסלמים המתגוררים בגרמניה (כ-4 מיליון) מתנער מהפונדמנטליזם ומתנגד לו באופן פעיל".

המשבר הכלכלי העולמי מוביל לרדיקליזציה מסוג אחר, וזו מטרידה את גאוק לא פחות: מדיניות ההבראה שמבקשת ברלין לאכוף בכל אירופה גוררת גל של גרמנופוביה קיצונית. וזה גם הרקע לעלייתן של מפלגות ימין-קיצוני, ואפילו ניאו-נאציות, לצד מפלגות שמאל-קיצוני. גאוק, שמגדיר את גרמניה "מדינה נורמלית למדי, ואפילו מאוד נורמלית", מבקש להרגיע את המתלהמים.

"לנוכח ההיסטוריה, מיקומה הגיאוגרפי וחשיבותה כאחת הכלכלות המובילות בעולם, על גרמניה מוטלת האחריות לשחק תפקיד באירופה. לפני עשור היא עוד היתה 'האיש החולה של אירופה' אך הפכה לשחקן שהוא העוגן של היציבות הכלכלית ביבשת. לכן, היא אינה צריכה להיות מקור לדאגה. להפך. אנו שמחים להשתמש בפוטנציאל שלנו כדי להתגבר על המשבר. אנו עושים זאת מתוך שכנוע עמוק ברעיון האירופי". במקביל, לועג גאוק ל"פופוליסטים למיניהם, משמאל ומימין, שמפזרים הבטחות קלות כביכול כדי לצאת מהמשבר". "הם אינם מסייעים לאיש", הוא אומר, "הדרך להבראה תהיה ארוכה וקשה. כנות ואמינות חיוניות כאן כדי להתמודד עם המצב". בטרם השלים 100 ימים לכהונתו, זוכה גאוק לאהדה עצומה. הוא נכנס לתפקידו לאחר ששני קודמיו פרשו לפני תום כהונתם בעקבות מעורבות בשערוריות. הציפיות ממנו מרקיעות שחקים. ה"זידדויטשה צייטונג" כתב עליו כי "הוא מעולם לא נכנע למבקריו". הוא אומר את אשר על לבו וצפוי להיות נשיא נטול עכבות, נשיא "לא נוח", "בלתי נשלט" אפילו.

כשהוא נשאל על כך, הוא אומר כי שאיפתו המרכזית היא ליצור חברה אזרחית פעילה שבה אנשים יאמינו בכוחם ויכולותיהם. הוא מברך על כך שהדור הצעיר בגרמניה חונך לחוש בושה וצער על ההיסטוריה, שקודמיו אחראים לה. אבל הוא גם אומר: "גרמניה איננה רק 'מדינת האשמה' ו'מדינת העם האשם', אלא גם מדינה שהפיקה את לקחי ההיסטוריה, מדינה בעלת נשמה חדשה, שעברה טרנספורמציה מוצלחת, ושאחראית להישגים כבירים".

"היום ממרום גילי, 72, אני גאה לגלות גרמניה שונה לחלוטין מזו שהכרתי בצעירותי, ולכן המסר שלי לדור הצעיר הוא לא רק לזכור את מעשי סביהם, אלא גם להפנים את שעשו הוריהם כדי ליצור מציאות חדשה. זו הרוח שעמה אבוא לישראל - רוח של ביטחון עצמי - שנובעת מאמונתי הכנה בכך, שגרמניה יכולה לעורר היום אמון רב יותר בקרב העמים. זו הגרמניה שאני מבקש להציג היום לעם בישראל".




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 סליחה, אך איזו מחויבות צריכה להיות לגרמניה כלפינו? אכלו לי שתו לי
  • 04:59
  • 29.05.12

די עם הסחטנות, זאת בדיוק תביא עוד גזענות.. קורא לשחרר ממחויבות ואחריות את הדור השני והשלישי של ילדי הנאצים, די עם תרבות השנור ..

02 בכתבה לא נאמר שרוב הגרמנים אמרו גם ישראל הינה "זרה" להם, דבר שאין לו דבר עם הקונפליקט במזה"ת א
  • 05:12
  • 29.05.12

או עם ההתנחלויות. זו אותה אנטישמיות שאינה היסטורית, אלא עדיין מאוד עכשווית!

03 אולי הגיע הזמן להפסיק לסחוט כספים וצוללות מגרמניה?  (לת) יוסי
  • 08:08
  • 29.05.12

04 גרמניה אינה מדינה שהיוונים יכולים לבטוח בה - גם הם 'שוכנעו' לקנות צוללות... וכלכלתם צללה משה מזרחי: הקפיטל הגרמני רוצה לשלוט באירופה
  • 08:34
  • 29.05.12

התימרון של גאוק לא משכנע. 70% מהגרמנים החליטו שהוא טועה. או ש"גרמניה מחויבת באופן מלא להבטיח את ביטחונה של ישראל" -- וזה כולל אספקת צוללות "דולפין" נושאות טילים בחצי חינם, וזה "לעולם לא תיפסק"... או שגרמניה תודיע לישראל שעד הנסיגה מהשטחים הכבושים, אין לה לצפות לעזרה. אין מצב של "חצי תה, חצי קפה". לא בעניין היורו ויוון ולא בעניין השלום כאן.

05 אדם אחראי רק למעשיו הוא. אף גרמני שנולד אחרי מלחמת העולם שניה לא צריך להרגיש אשם בהיסטוריה של מדינתו. אבל מצד שני נוצרים אינם צריכים להאשים יהודים היום, במה שקרה או לא קרה בין ישו לממסד הדתי שלנו לפני אלפיים שנה.  (לת) ישראלי
  • 10:07
  • 29.05.12

  •   לא מדובר פה באחריות אישית אלא בזיכרון קולקטיבי ובהכרה שהתרבות והאופי הגרמני עלולים גם לגרום לטרגדיות מהסוג הזה. דור ההורים אותו מזכיר גאוק התעמת עם הדור שלפניו ועם המשטר והפקידות שנותרו ברובם נאציים שנים ארוכות אחרי המשטרה.  (לת) כישראלי שחי בגרמניה קרוב לשנתיים אני נדהם עדיין מהמנטליות של האנשים כאן. נוח להם מדי לשמש "בורג קטן" במכונה ולהתעלם מהשלכות מעשיהם... הגרמנים אחוזי אימה שלא להתפס בקלקלתם וכפועל יוצא מזה רבים מהם ייטו לשקר כאסטרטגיה... חוסר האמפטיה שלהם לאנשים מסויימים במצבים מסויימים. מצד שני גם ההפך המוחלט נכון באותה המידה, הנפש הגרמנית דואלית ונוטה לקיצוניות.
    • 10:36
    • 29.05.12

  •   אחרי שנתיים בגרמניה Koeln
    • 15:31
    • 29.05.12

    עדיין לא הבנת מספיק כדי להבין שאתה יודע ומבין מעט מאוד, וזאת לאור הדברים שכתבת, שאף נראים כלקוחים ממקום אחר. ה"דואליות הגרמנית" ? "יעדיפו לשקר"? . אחרי שנים רבות בגרמניה, לא הייתי כותב שטויות פופוליסטיות ושטחיות כאלה

  •   שנים רבות בגרמניה  (לת) לא הספיקו לנער ממך את התוקפנות הישראלית כנראה
    • 22:08
    • 29.05.12

  •   4 שנים אני בברלין ולכן אנסה לתקן את המילה ´´שקרנים´´ Kreuzberger
    • 00:07
    • 31.05.12

    4 שנים אני בברלין ולכן אנסה לתקן את המילה ´´שקרנים´´ ואשתמש בביטוי עם צבוע. עם רדוד וחסר ידע היסטורי ואינטלקטואלי בסיסי, ניזונים בעיקר מחדשות המוקרנות באו-בן אשר בעיקרן הן רכילות מטופשת, אך מרשים לעצמם לבקר את כולם ובכלל עיקר עיקרם ועולמם סובב סביב שתיית בירה. גזענות חוגגת בכל מקום ואת הפעם הבאה שאסון ייקרה הם התחילו להכין כאשר הביאו דור שלם של פועלים שחורים מטורקיה, בכדי שבמשבר הבא יהיה לממשלה את מי להאשים. אם ביקרת במקרה בקרנבל דה-קולטור המפורסם בששי האחרון בברלין, למעשה השתתפת במפגן שקרא בגלוי למדינת פלסטין על כל שטחה של ישראל כולל ת´´א וחיפה, הנפת מאות דגלים ושימוש במילה ´´שואה´´ בערבית כתאור שנת 1948 וכל זה במימון עיריית ברלין ובהשתתפות שבע-מאות-אלף משתתפים (בבחירות האחרונות בישראל טרחתי לקנות כרטיס ולבוא להצביע למרצ, כך שמובן כי אני מאמין בעם הפלסטיני ואף רואה בהתנחלויות כהאסון האמיתי שלנו).
    יאללה יש לי עוד שנתיים.. והביתה!! כן ישראל משוגעת! אבל בטח יותר נורמלי מכאן!

06 כל הכסף בעולם לא יתקן את מה שהם עשו ליהודים  (לת) גיא
  • 10:12
  • 29.05.12

07 מותר להעריץ את גרמניה ערן
  • 10:15
  • 29.05.12

מדובר במדינה שלמדה מעברה ושיננה אותו ונהייתה למדינה הליברלית ביותר בעולם, היא ויפן. אמנם עדיין מייצרים שם נשק אבל מדינה שמוכנה להודות לשלם ולקחת אחריות על מעשיה היא מדינה שראויה להערצה. אנחנו עוד לא שם ולכן בעידן הגלובליזציה יותר ויותר צעירים מעדיפים לעבור דווקא לשם, לשים את העבר מאחור ולהגר למדינה שמתייחסת הכי בשיוויון לשונה ולאחר.

08 או קי, גרמניה, כמו תמיד משחקת משחק כפול. רועי
  • 13:02
  • 29.05.12

נוח להם מאוד לבוא ליד ושם ולרחוץ בנקיון כפיהם, מצד שני בעולם הערבי הם נהנים מקרדיט רב על הצלחתם בהשמדת יהודים, לא מפליא אותי שאותה תעשיה גרמנית של הרייך השלישי מכרה את הצנטרפוגות לאיראנים, מה הם חשבו שהם ישתמשו בהן להכנת אורז? אגב השגרירות באיראן עדיין פתוחה, בכירים איראנים שמכחישים את השואה מבקרים בגרמניה ועושים עסקים. הכל רק ארוז יפה. אבל אל דאגה, יומה של גרמניה עוד יגיע, הם כבר קיבלו את כל הטורקים המוסלמים, שרק הופכים יותר מוסלמים מבטורקיה. זה יתפוצץ להם בפנים ואנו נחייך.

09 מעניין מה הוא אומר במדינות ערביות  (לת) אלי
  • 13:48
  • 29.05.12

10 האיש נשמע ישר,להבדיל משקרניהו וליברמן. כולם בימין חושבים שהוא צריך לשבת על כסא נמוך ולשחד את ישראל על השואה, בלי להבין שאנחנו עושים לפלסטינים ולפליטי אפריקה שואה מסוג אחר. הפכנו לאומה סחטנית של מקופחים מקפחים בראשות הימין  (לת) שומר חוק
  • 18:15
  • 29.05.12

11 לא בוושינגטון, לאחר הבחירות הקרובות שם, ייפול דבר אלא בברלין יינסו לעשות משהו לקרוב הלבבות. לא חוסיין אובמה יבחוש אלא אנגלה גאוק תבחוש בקדרה. התבשיל אגב - חלבי כשר.  (לת) פרץ סמולנסקין
  • 13:03
  • 03.06.12

12 Joachim Gauck is a hypocrite Davidoff
  • 18:15
  • 15.08.12

Suddenly Iran is threatening Europe too? Until a few months ago they did a booming business with Teheran and suddenlyy are being threatened? On the subject of Germany's obligation to the Jewish people and Israel. I happen to be on vacation in the Czech Republic. Do you know how many Jewish businesses were confiscated by the Germans in Czechoslovakia that would be worth billions today? Those were lost forever. Germany will have to pay for lost Jewish property for another 100 years
Lastly, on resurgent Antisemitism. Besides guilt Grmany did a lousy job educationg its young generations about the Jewish people and Israel. So other then guilt that a few still have, the majority dislike Jews like they did 70 years ago..