מאות הפגינו בברלין נגד איסור ניתוחי המילה בגרמניה

חברי הקהילה היהודית לבשו חולצות עליהן נכתב "אתה יהודי? כן". הרב של ברלין: "נמשיך כרגיל, גם אם נצטרך ללכת לבית סוהר"

כמה מאות אנשים - יהודים ופרו-יהודים ברובם - התאספו הבוקר בכיכר בֶּבֶּל (בבלפלאץ) בלב ברלין, להפגנה נגד איסור ניתוחי המילה בגרמניה. המיקום בו נערכה ההפגנה לא נבחר במקרה. ב-1933 שרפו שם הנאצים כ-20 אלף ספרים של יוצרים יהודיים. במקום ניצבת אנדרטה מיוחדת, "הספריה הריקה", של האמן הישראלי מיכה אולמן.

עשר ניידות משטרה אבטחו את הבאים. באחת מהם ישב גם השוטר היהודי טוביה שלזינגר, יקיר הקהילה היהודית, שמשרת במשטרת ברלין. שלזינגר, שמתוקף תפקידו לא הורשה לדבר עם התקשורת, הצטלם בשמחה כשהוא חובש כיפה, מחזיק חולצה עליה נכתב: "אתה יהודי? כן", ואף אוחז בבובה עליה נכתב בגרמנית: "תזיזו (את העור), שימו כיפה" - משחק מילים, שמתייחס גם לכיפה שעל הראש, אותה חבשו רבים מהמפגינים, וגם לכיפה של איבר המין, המעידה על ניתוח המילה.

את החולצה הפרובוקטיבית הביאה איתה יהודית קסלר, עורכת בעיתון הקהילה היהודית של ברלין. "ההפגנה היא לא רק נגד איסור הברית", אמרה. חברתה, תמרה גוגנהיים, מורה ליהדות בקהילה היהודית בדיסלדורף, הסבירה: “אנחנו - היהודים - קצת בלחץ. יש הרבה מקומות שכבר לא נעים להיות בהם בגלל האנטישמיות. אנחנו לא מוכנים להיות פושעים רק בגלל שאנחנו עושים ברית מילה", אמרה.

מפגינות בברלין נגד האיסור על ברית מילה, החודש
מפגינות בברלין נגד האיסור על ברית מילה, החודש. צילום: עופר אדרת

מקס דוהלמן, פעיל בקהילה היהודית, עמד לידן ומדד אף הוא חולצה עם הכיתוב: "אתה יהודי? כן". "אנחנו רוצים לומר לכולם: אנחנו כאן. גרמניה צריכה לקבל דתות שונות. גם היהודים, גם הטורקים, ביחד. הפוליטיקאים מנסים לקבוע כללים כדי להסדיר את הברית-מילה, אבל אנחנו כאן בשביל לפנות לציבור". זיגי קניסברג, פעיל אחר בקהילה, הוסיף: "אין יהדות בלי ברית. זה הנדבך הראשון שלנו כיהודים".

הכיתוב על הבובה: "תזיזו את העור, תשימו כיפה"
הכיתוב על הבובה: "תזיזו את העור, תשימו כיפה". צילום: עופר אדרת

בשבועות האחרונים נרשמו שני אירועים אנטישמיים בברלין. בחמור שבהם הותקף רב באלימות, ונזקק לטיפול רפואי. התוקפים, שזוהו על ידו כבעלי חזות ערבית, טרם נעצרו. שבוע לאחר מכן הותקפו גם כמה נערות, תלמידות בית ספר יהודי, במערב העיר. גם במקרה זה דיווחו עדי הראייה כי התוקפים היו ערבים.

השבוע נראה היה שמפלס המתח בקהילה יורד, לאחר שעיר-המדינה החליטה להתיר את המשך ניתוחי המילה בעיר, שהופסקו בעקבות פסיקת בית המשפט בקלן מלפני חודשיים. אלא שברלין התנתה זאת בכך שהניתוח העתיק יבוצע בידי רופאים ויהיה כפוף למגבלות שונות.

בקהילה היהודית מתחו ביקורת חריפה על ההחלטה, ודחו אותה. יצחק אהרנברג, הרב של ברלין שהשתתף בהפגנה, הסביר ל"הארץ": "זו החלטה אומללה. היא אומרת 'כן, אבל...', וה'אבל' הזה בעצם אומר 'לא'. כך שכרגע הם לא מאפשרים למוהלים שלנו לעשות ברית".

השוטר היהודי טוביה שלזינגר והרב של ברלין יצחק אהרנברג
השוטר היהודי טוביה שלזינגר והרב של ברלין יצחק אהרנברג. צילום: עופר אדרת

אז הפסקתם את הבריתות בברלין?

"לא. מחר אני עושה ברית מילה גדולה בבית הכנסת. אנחנו ממשיכים, כרגיל. ואם רוצים שאלך לבית הסוהר, יחד עם האבא, האמא והילד, אנחנו נלך. גם רבי שמעון בן גמליאל, נשיא ישראל לפני 1,600 שנה, עשה לבן שלו - יהודה - ברית מילה, כשהרומאים אסרו על כך. תחת סכנת נפשות של ממש. היהודה הזה הוא יהודה הנשיא, מחבר המשנה".

אז מה יהיה?

"אנחנו נמשיך לעשות בריתות ואני מאמין שממשלת גרמניה, שדאגה להביא לכאן למעלה ממאה אלף יהודים מרוסיה - שם אסרו עליהם לבצע מילה - לא תאסור עלינו כאן להמשיך את החיים היהודיים".

אלנדר שמחה יעקב, קנדי נוצרי שחי בגרמניה, ועובר תהליך גיור לאחר שגילה שסבתו יהודיה
אלנדר שמחה יעקב, קנדי נוצרי שחי בגרמניה, ועובר תהליך גיור לאחר שגילה שסבתו יהודיה. צילום: עופר אדרת

הרב אהרנברג סיפר עוד, כי שר המשפטים של ברלין, תומס היילמאן, צלצל אליו לפני כמה ימים, בעקבות הביקורת שספגה החלטתו לאשר את הניתוחים תחת כללים חדשים. "הוא אמר לי - 'אני לא אנטישמי, אני פרו-יהודי, אני רוצה חיים יהודיים כאן ואני גם בעד המוהלים. אבל הידיים שלי כבולות'". כעת מחכים בקהילה היהודית למוצא פיהם של חברי הבונדסטאג - הפרלמנט הגרמני - שאמור להסדיר את הנושא בחקיקה שתהיה תקפה בכל גרמניה.

גם מוסלמים, חברי הקהילה הטורקית, נכחו בהפגנה. את גרמניה הרשמית ייצג בה וולפגנג תירזה, סגן נשיא הבונדסטאג. והיה גם אפילו מי שהחליט לתקוע בשופר, כיאה לימים שלפני ראש השנה.

הרבה פרצופים צעירים נצפו בקהל המפגינים. אחד הבולטים שבהם היה של דיטר דונייט, נוצרי מקנדה, שנמצא בהליך גיור בימים אלה. הוא נולד קתולי, אך לפני כמה שנים גילה את "הסוד הגדול של סבתא שלי", כדבריו, אשר היתה יהודיה. הוא חובש כיפה, ומחזיק בתיקו סידור וספר תורה. בשנים האחרונות הוא מתגורר בברלין, ברובע וודינג, "בשכנות טובה עם הרבה שכנים מוסלמים וערבים", כדבריו. הוא אף אימץ שם יהודי (אולנדר שמחה יעקב), ומנהל אתר חדשות פרו-ישראלי פופולרי (http://israeliidf.org).

לאחר שעה וחצי ההפגנה התפזרה. את הכיכר שוב מילאו תיירים, רובם אמריקאים, שקיבלו הסבר על האירוע ההיסטורי האפל שבגינו התפרסמה. “תבוא מחר לבית הכנסת, תהיה שמחה גדולה. אתה יכול לכתוב על זה ב'הארץ', רק נקווה שלא יבואו מהטלוויזיה הגרמנית", אומר הרב אהרנברג בחיוך. “אנחנו ממשיכים, כרגיל".

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 ההתבטאות "ניתוח מילה" במקום "מילה" או "ברית מילה" נועדה ליצור אוירה נגד המילה. זאת כאשר במידת הצדקה לא שונה בהרבה אפשר לדבר על "ניתוח הסרת ציפורנים" במקום "גזיזת ציפורנים" .  (לת) ד"ר גדעון ארליך
  • 21:03
  • 09.09.12

02 כמובן . הגרמנים הידועים בהומניות שלהם דואגים לילד היהודי . הרי לא מזמן ( 70 שנה) הם רצחו מליון וחצי ילדים יהודיים.  (לת) חזי
  • 21:15
  • 09.09.12

03 שיעור הנשים היהודיות החולות בסרטן צואר הרחם הוא נמוך הודות לברית המילה של הגברים.  (לת) שי
  • 21:18
  • 09.09.12

04 עלק ברית מילה היא הבסיס שלנו כיהודים... מבינה עניין
  • 22:06
  • 09.09.12

מנהג חשוך הדומה יותר לעבודת אלילים מאשר ליהדות.
אפשר לוותר על ההתעללות הזו ולהישאר יהודים.

05 יהודי גרמניה מוזמנים לעלות לישראל ולא להתבכיין בארץ נכר נאורה..  (לת) ישראלה
  • 22:06
  • 09.09.12

06 ברית מילה בגרמניה יוסי
  • 22:06
  • 09.09.12

זו גרמניה החדשה? אין חדש תחת השמש הים זה אותו ים והגרמנים הם אותם גרמנים, אולי באותה הזדמנות יחוסו על הילדים הנוצרים ויבטלו גם את טקס הטבילה?.....

07 הגרמנים צדקו גם אז וגם היום עומר
  • 22:15
  • 09.09.12

אין צורך בסממנים דתיים בכלל, למה היה צריך אז תרבות יהודית? לא היה אפשר להסתפק בתרבות הכללית? פלא ששנאו אותנו?
גם היום, לא צריכים סממנים דתיים בכלל, כולל המילה האכזרית כלפי חסרי ישע.

08 ברית המילה מנהג ברברי - בטח כשזה נעשה לא מרצון. שלומי בראון
  • 22:38
  • 09.09.12

ושאף אחד לא יתעסק עם הזין שלי.נקודה.

09 שילכו לכלא אם זה עדיף בבחינותם מלעלות ארצה לא מתקרב לגרמניה
  • 22:54
  • 09.09.12

רק העיניין של ברית מילה זה לא הסוף אלא רק התחלה. ויש לגרמנים נסיון רב בטיפול "בבעיות של היהודים".

10 ברברים, שמזדעקים על אנטישמיות בעיר שכל נכבדיה הצטלמו לא מזמן עם כיפה לאות הזדהות עם היהודים.  (לת) גם במילת ילדות תתמכו?
  • 22:55
  • 09.09.12

11 לא יאומן כי יסופר- מפגינים בעד הברית ליאת
  • 23:04
  • 09.09.12

מאות מפגינים, ביניהם גברים, מפגינים בעד מה? המשך הפגיעה באיבר המין הגברי של היהודים ? קשה לאנשים, בעיקר לגברים להודות ולעכל כי פגעו בהם בעת היו תינוקות. הרי גבר לא יודה אפילו בפני עצמו כי תיפקודו המיני נפגע במידה מסויימת וכי פגעו בזכותו לשלמות הגוף. קשה לקבל את זה , אז מדחיקים והופכים להיות בעד התהליך.

12 מה זה ניתוח מילה? אני מכירה את המושג "ברית מילה" לידיעת עופר אדרת הנכבד!  (לת) ניתוח מילה זה לנוצרים באמריקה!
  • 23:12
  • 09.09.12

13 על מה הם מגנים? דניאל
  • 23:26
  • 09.09.12

על מנהג ברברי שעד היום חותך בבשרם של תינוקות חסרי ישע?

14 20 אלף ספרים, בעיקר של לא יהודים קצת דיוק היסטורי
  • 23:28
  • 09.09.12

למשל תומאס מאן.

15 יהודים צבועים! טקס ברית המילה מול הכיכר שבה שרפו ספרים כאילו מדובר בניגוד! אלא ששריפת הספרים וברית המילה יש להם אותו מקור משותף: גזענות והתבדלות. זה מה שרצו הנאצים ובזה עוסקים היהודים אלפיים שנה ומרוב דמיון יצא התנגשות.  (לת) הזקן
  • 23:31
  • 09.09.12

16 HIV מוריה
  • 03:59
  • 10.09.12

למה ההתלהמות בלי לדעת על מה אתם כותבים? המנהג ״הברברי״ הזה, נמצע ע״פ ארגון הבריאות העולמי כמונע ב60% מהמקרים מעבר של נגיף ה HIV בקיום יחסי מין, מנשים נגועות לגברים. לכן המילה הינה פרוצדורה מונעת במקומות אנדמיים (שהאיידס בהם מהווה מגיפה). אז אני שואלת את כל הנאורים, הכיצד מנהג עתיק שכזה כ״כ רלוונטי גם לימינו?

17 מוכנים לשבת בכלא? כמה הירואי מצד הרבנים. כמה פאתטי. דן לב פועם dlpoem@gmail.com
  • 08:03
  • 10.09.12

הם משווים את עצמם למכבים או לתנאים שמסרו נפשם על מצוות המילה.
ההבדל האינסופי בין המקרים הוא בכך שאלו שעשו זאת על אדמתם, לחמו בתרבות זרה, יוונית ואחר כך רומית, שפלשה לארצם ויסתה לכפות עליהם דת נוכרית.
כאן מדובר ביהודים המתעקשים להשאר במדינה זרה (דווקא לא אתייחס לעניין הגרמני), ולהאבק על קיום תרבותם.
לא הבנתם שהתרבות שלכם נראית בעיני יושבי אותה הארץ כמפגרת?שהמנהגים שלכם הם לצנינים בעיניהם?
בסופו של דבר תנצחו והם ישלימו עם קיומכם בחברה שלהם ויאפשרו לכם לקיים את מנהג אבותיכם. אז מה?
הם יחשבו עליכם את מה שאנחנו חושבים על קבוצות פרימיטיבות בחברה, שלעתים אנחנו מעלימים עיין מההתנהלות התרבותית שלהם.
תעזבו את גרמניה, תעזבו את אירופה ותלכו לכל מקום אחר שבו הנושא אינו עומד לדיון כלל. העולם פתוח בפניכם, ואם לא תמצאו בשום מקום מנוח לכף רגלכםתוכלו בכל עת לבוא למדינה היהודית העצמאית, שאבותיכם ואבות אבותיכם יכלו רק לחלום עליה בערגה של "לשנה הבאה בירושלים הבנויה". אין שום טעם לנצח את הגרמנים בעניין הזה.
הם לא מבינים את ההתעקשות שלכם. בסוף אתם תנצחו רק בגלל שיש להם מטען היסטורי כבד על הגב, שאינו מאפשר להם לריב עם יהודים על מנהגיהם.

18 ומה עם האמהות מעדות המזרח בארץ שעושות חורים באוזניים לילדות בגיל 0??? אני רוצה גם חוק נגד זה על הדרך  (לת) עדי
  • 08:22
  • 10.09.12

19 ברית או נתוח זה תמיד מילה צמפאדורה
  • 08:38
  • 10.09.12

אם לא הייתי יהודיה, הייתי מסתכלת על ברית אברהם כברבריות נטו. מה עוד, שעם מבצעים אותו עם מציצת הדם, זה ממש טקס פרימיטיבי. כיהודיה ואם לשלושה בנים, קיבלתי זאת בחוסר ברירה ורק רופאים בצעו אותו. כל מדינה רשאית להנהיג את חוקיה לפי ראות עיניה והבנתה. ליהודים שלא מתאימים להם חוקים הנוגים במדינה מסוימת, יש להם ברירה ופתרון: לבוא לישראל, לשם כך הוקמה המדינה. יש מדינות כמו אריתראה, סודן וכ', שלאזרחיה אין פתרון (בזה אינני טוענת שאנחנו הפתרון שלהם). אני מסכימה מאד עם מי שכתב שהגיע הזמן שהיהודים יפסיקו להתבכיין, יש להם מדינה בה לחיות בגאוה, אולי פחות נוח ופחות בטוח אך גם פחות משפיל. אני לא מזדהה עם בעיות מסוג זה של יהודי חו"ל, אני לא חושבת שבעיות מסוג זה הן ענייננו.

20 עולם הפוך. בישראל מתנערים הכותבים ממנהג המילה. באירופה מגינים עליו אור לגויים
  • 08:48
  • 10.09.12


בעוד ציבור המגיבים בישראל רואה במילה פשע מזעזע נגד תינוקות בני יומם וטוען שיש לאסור אותה בחוק דווקא בעיתוני אירופה מגינים (גויים גמורים מן הסתם) במאמרים מלומדים ומנומקים על זכותם של הורים למול את ילדיהם כמצוות דתם או מסורתם, (למשל היומון היוצא בציריך NZZ וגליון סוף השבוע שלו NZZ AM SONNTAG). במאמר המתפרסם היום טוען הכותב לזכות ההורים להטמיע בילדיהם את ערכיהם המוסריים או הדתיים גם במחיר טראומה שעוצמתה משתווה להזרקת חיסון, כל עוד אין מדובר בנזק עתידי. הרי למשל גם הורים צמחוניים מטביעים חותם בילדיהם כשמונעים מהם צריכת מזון מהחי, ומצביע על ההגזמה בדאגה לשלומו הנפשי של הילד, שמגיעה היום גם להדרכת הורים לקראת התספורת לילדיהם, גם זו טראומה המספקת פרנסה לקואצ'רים ופסיכולוגים. מדוע לא להמשיך ולהשאיר את ההחלטה אם למול את הילד בידיו הוריו?

21 לש״ס ארליך- לגזור ציפורניים זה כואב? ערלה גדלה שוב בתור רופא תתבייש על ההטעייה
  • 09:38
  • 10.09.12

פשוט בושה לשמוע כאלה שטויות מרופא.

22 במקום שבו שורפים ספרים מקצצים פינים  (לת) סבא
  • 09:43
  • 10.09.12

פעילות
המלצות
פרסומת