טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בשם האמנות: הושחת ציור מפורסם של מארק רותקו

אלמוני שרבט על הציור התלוי במוזיאון טייט הלונדוני סיסמה המזוהה עם תנועה אמנותית הדוגלת בכך שניתן להעביר מסר באמצעות עבודות של אחרים

תגובות

ציור קיר של הצייר האמריקאי המפורסם מארק רותקו, התלוי במוזיאון טייט הלונדוני לאמנות מודרנית וששוויו מיליוני ליש"ט, הושחת לעיני צופים שלשום.

המשטרה פתחה בחקירת הפגיעה בעבודתו של האמן אחרי שאחד המבקרים במוזיאון דיווח שראה גבר משרבט כמה מילים בדיו שחורה בפינת הציור Black on Maroon ("שחור על חום ערמוני") מ‑1958, ולאחר מכן יוצא במהירות מהאולם. עד ראייה אחר סיפר כי האיש שפגע בתמונה ישב לידה במשך כמה דקות בטרם ביצע את המעשה.

"שמענו קול חריקה של עט, אך עד שהסתובבנו, הוא כבר סיים לכתוב", אמר האיש, שבא עם חברתו מבריסטול לביקור של סוף שבוע בלונדון. "הדיו נזלה אחר כך על הציור. ברגע שהבנו מה קורה, הלכנו לחפש אחד מהעובדים. הם היו מזועזעים כשבאו וראו מה הוא עשה". מהמוזיאון נמסר כי "סמוך לשעה 15:25 נכנס המשחית לחדר שבו מוצגים כמה מעבודותיו של רותקו והשחית את אחד מציורי ה-'סיגראם' שלו באמצעות הוספת קצת צבע שחור לציור בעזרת מברשת". הגלריה נסגרה לזמן קצר אחרי התקרית.

רותקו, יליד רוסיה, היגר לארה"ב בהיותו בן 10, ונודע כאחד האמנים האמריקאים המפורסמים ביותר בתקופה שלאחר מלחמת העולם השנייה. מאז נמכרות עבודותיו במחירי עתק. כך לדוגמה, נמכר בחודש מאי האחרון הציור "כתום, אדום, צהוב" במכירה פומבית בניו יורק במחיר שיא של 86.9 מיליון דולר - המחיר­ הגבוה ביותר שהושג ליצירה של אמן מודרני במכירה פומבית.

ציורי הקיר "סיגראם" צוירו על ידי רותקו ב‑1958 בעבור מסעדת "ארבע העונות" במנהטן, אך לא הותקנו בה בסופו של דבר. רותקו עצמו העניק אחדים מציורים אלה לטייט זמן קצר לפני מותו ב‑1970 והשנה נפתח במוזיאון חדר חדש עם ציוריו כחלק משינויים בתצוגות הקבועות שלו.

זמן קצר אחרי שנודע על ההשחתה, הועלה לרשת החברתית טוויטר צילום בו נראה השרבוט, בו בולטת המילה "ולדימיר". עוד נכתבו על הציור המילים: "חתיכה מ‑Yellowism פוטנציאלי". יצוין כי בהתאם למנשר שהופיע באינטרנט ב-2010, Yellowism הוא שמה של תנועה או תופעה אמנותית שבראשה עומדים ולדימיר אומאנץ ומרצ'ין לודיגה. השניים הציגו לפני כמה חודשים בלונדון תערוכה ששמה "איש אינו חי לנצח". " Yellowism אינה אמנות בשום צורה. זו תופעה השואבת השראה מאמנות ויזואלית", נכתב בפתח המנשר.

print-image-1.1838203-1

יממה לאחר ההשחתה התקשר עיתונאי של סוכנות הידיעות רויטרס לטלפון סלולרי שהקישורית שלו הופיעה באתר תנועת Yellowism. העיתונאי שוחח עם גבר שהזדהה בשם ולדימיר אומאנץ והודה שהוא זה שהשחית את התמונה. האיש ציין בדבריו כי מרסל דושאן, האמן הצרפתי הסוריאליסטי שיצירתו "המזרקה" מ‑1917 זעזעה את הממסד האמנותי, "היה ודאי שמח אילו ראה את מה שעשה".

"אני יודע שהמשטרה תבוא בשלב מסוים לעצור אותי", אמר אומאנץ, שדיבר במבטא מזרח אירופי כבד. "מה שעשיתי היה הצהרה אמנותית, אך זה גם מאפשר לדבר על גלריות ואמנות. אני לא רוצה שיחשבו אותי לוונדל או למישהו שרוצה להשמיד משהו, בעיקר ציור יקר כל כך. השאיפה שלי היא לשנות את התפיסה של דברים, של צופים. הכל נובע מרעיון".

"אני מאמין כי הדבר היצירתי ביותר שנותר לעשות באמנות מודרנית הוא לנטוש אותה, ומרסל דושאן ניסה לעשות כך. אני לא אומר שאני מרסל דושאן חדש. אני עושה את הדברים שלי. אני בהחלט חושב שדושאן היה מאושר מאוד אילו ראה מה שעשיתי. האמנות מאפשרת לנו לקחת עבודה של מישהו ולהעביר באמצעותה מסר חדש"

על אף שמקרי השחתה של יצירות אומנות הם נדירים, יצירתו של רותקו איננה היחידה שסבלה מנחת זרועו של הציבור. מוקדם יותר השנה ניסתה אשה שתויה מדנבר לשפשף את אחוריה על ציור של קליפורד סטיל, וב-1991 איטליקה בת 47 תקפה בפטיש את פסל "דוד" של מיכאלנג'לו בפירנצה. אולם היצירה שהותקפה יותר מכולן היא המונה ליזה של ליאונרדו דה-וינצ'י, שבמהלך השנים ספגה חומצה, ספריי בצבע אדום ואפילו כוס תה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות