גם אתם לא הייתם עוזרים למי שנדחף למסילה בניו יורק

האירוע בו צולם אדם נדחף למסילה ונדרס למוות זכה לתגובות קשות. אך מחקרים מראים שככל שמספר הנוכחים גדול - גדלה הסבירות שנעמוד מנגד

בצהרי יום קר של ינואר בשנת 2007, פועל בניין בשם ווסלי אוטרי הפך לגיבור מקומי לאחר שהציל את חייו של אדם שנפל למסילת הרכבת התחתית בניו יורק.

הרכבת בדיוק יצאה מהתחנה, כך שפרט לאוטרי, שתי בנותיו וצעיר שלקה בשבץ, הרציף היה כמעט שומם. מאוחר יותר סיפר לי אוטרי, כי אותו צעיר נפל למפלס המסילה "בתנוחה שהיתה גורמת לקטיעת גפיו". שעה שרכבת מתקרבת שעטה במהירות לעבר התחנה, קפץ אוטרי אינסטינקטיבית אל הפסים, השכיב את גופו של האיש אנכית בין שתי מסילות, ושכב מעליו. חמישה קרונות חלפו מעליהם לפני שנשמעה חריקת הבלמים.

מה שגרם לי לטלפן לאוטרי, היה מותו בשבוע שעבר של תושב קווינס קי סוק האן, שעל פי החשד נדחף אל מסילת הסאבוואי על ידי נעים דיוויס, חסר בית שאיתו התווכח זמן קצר קודם לכן. הפעם, היו המון אנשים על הרציף, ובהם צלם עצמאי שעובד בניו יורק פוסט - אר. עומאר עבאסי - שתיעד את האן שניות ספורות לפני מותו.

בין הדחיפה לפגיעת הרכבת חלפו כ-22 שניות, זמן זהה לזה שעמד לרשות אוטרי שש שנים קודם. ואולם, ביום שלישי האחרון, איש מבין הנוכחים על הרציף לא הואיל לבוא לעזרתו של האן עד שכבר היה מאוחר מדי. (רופא שנכח במקום ניסה להגיש לו עזרה ראשונה, אבל האיש כבר לא היה בחיים). "אנשים פשוט עמדו נדהמים ואחוזי פחד, מבלי להבין לגמרי את המתרחש", סיפר עד ראייה לקהל עיתונאים. "כמה מהם התחילו לרוץ לעבר היציאה, ואחרים סתם נשארו לעמוד שם".

כשאחת התמונות עשתה את דרכה לשער הניו יורק פוסט, מבול התגובות הקשות לא איחר לבוא. "מישהו הרי עומד שם ומצלם", קבל אל רוקר בתוכנית הטלוויזיה של NBC  ,"Today Show" "מדוע אף אחד לא עוזר לבחור הזה?". להגנתו, טען עבאסי כי השתמש במבזק המצלמה (פלאש) כדי להזהיר את נהג הרכבת, אבל גם מיהר להפנות אצבע מאשימה כלפי אחרים: "מדוע מי שהיה מספיק קרוב אליו לא עזר?", תהה והוסיף: "אילו הייתי מגיע אליו בזמן, הייתי עוזר לו לעלות חזרה אל הרציף".

כולנו מקווים שאם ניקלע לסיטואציה דומה לזו שבה מצא עצמו ווסלי אוטרי – או עומאר עבאסי – נאזור עוז ונפעל במקום לפחד, אולם מדעי ההתנהגות מניחים אחרת. המקרה הנודע ביותר בו צופים מהצד כשלו מלסייע, אירע ב-1964, כשקיטי ג'נובזה, צעירה משכונה שקטה בקווינס, נדקרה למוות בברוטליות. חרף זעקותיה ותחינתה החוזרת לעזרה, 38 אנשים ששמעו אותה מבתים סמוכים, לא עשו דבר - אפילו לא הואילו להזעיק את המשטרה.      

שער "ניו יורק פוסט" ובו נראה קי-סוק האן רגע לפני שנפגע מהרכבת
שער "ניו יורק פוסט" ובו נראה קי-סוק האן רגע לפני שנפגע מהרכבת. צילום: ניו יורק פוסט

איי. אם. רוזנטל, עורך עבר נודע של The Times, שכיהן אז כעורך The Metropolitan והיה מי שקיבל את המידע שהוביל לחשיפה של הפרשה - כתב ספר קצר בשם "שלושים ושמונה עדים". בספר, שואל רוזנטל את השאלה שרדפה את ארה"ב לאחר הרצח – "למה?"; למה איש לא עשה דבר?

רוזנטל יכול היה רק לנחש את התשובה, שכן לא היה אז מחקר בתחום המוכר כיום בשם "התנהגות פרו-חברתית". אבל לאחר שהסיפור העיב על אמריקה כולה, שני חוקרים מתחום מדעי החברה, בִּיבּלטאנה, שפעל אז באוניברסיטת קולומביה, וג'ון דארלי, שלימד באותה עת באוניברסיטת ניו-יורק - הובילו סדרת ניסויים שבמרכזם עמד נושא ההתנהגות של עדי ראייה.

המסקנה המחרידה של המחקר הפכה למושג בפסיכולוגיה חברתית - אפקט הצופה מהצד, וקבעה כי ככל שגדל מספר הנוכחים באירוע כלשהו, כך קטן הסיכוי שאחד מהם יבוא לעזרתו של אדם שנקלע למצוקה. הסיבה לתופעה זו קשורה חלקית לנטייה של אנשים להתבלבל מרגע שהם מבחינים כי רבים לידם נותרים אדישים. במצב כזה הצופים כבר לא בטוחים שהם עדים למקרה חירום ושהתערבותם נדרשת. "אי-ידיעה קולקטיבית", מכנה זאת לטאנה. סיבה אחרת טמונה בפיזור האחריות. לדברי לטאנה, היחיד רואה את נטל האחריות כמוּסר ממנו ,כשאנשים רבים נמצאים בסביבתו ואומר לעצמו: "זו לא באמת הבעיה שלי".

פינת זיכרון לקי סוק האן שנדרס למוות בסאבוואי
פינת זיכרון לקי סוק האן שנדרס למוות בסאבוואי. צילום: אי–פי

חזרה לנקודת הפתיחה: אם בוחנים את המקרה מ-2007 מנקודת מבט של מדעי ההתנהגות, אלמנט המפתח הוא שהרציף היה כמעט ריק מאדם. אוטרי פעל בגבורה – ולצורך המעשה אף השאיר את שתי בנותיו ללא השגחה, מפני שלא היה שם אף אחד אחר שיגיש עזרה. ביום שני שעבר, תחנת הסאבוואי ב49th Street- היתה הומה מאדם, כאשר כל אחד ודאי חשב לעצמו שהאחר נמצא קרוב יותר כדי לעזור, שמישהו אחר חזק יותר, שאדם אחר צריך לעשות את המעשה ההרואי. כתוצאה מכך, איש לא פעל.

"אני הייתי נוהג אחרת", אמר ביום שלישי שעבר נוסע שהמתין לסאבוואי בראיון ל-Times. זה מה שכל אחד מאיתנו היה רוצה לחשוב. זו גם הסיבה שבגללה אנחנו תמיד ממהרים לגנות את מי שלא פועל ברגעים כאלה. אבל הבה נאמר את האמת: אנחנו לא באמת יודעים כיצד נגיב, עד שנימצא בשעת מבחן. למרבה הצער, המדע קובע כי ההסתברות שלא ננקוף אצבע גבוהה יותר מזו שנגיב כמו ווסלי אוטרי.   

תרגום: יותם מורציאנו

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 לא מבין על מה ההזדהות בארץ? שי
  • 15:38
  • 10.12.12

הרי שכאן הרכבות נוסעות על חמישה קמ״ש והסיכוי רב יותר שמאות ישרפו בתוכה מאשר שאחד יידחף.

02 בחו״ל אנשים דוחפים אחד את השני, כאן את עצמם...מעניין מה זה אומר..  (לת) שי
  • 15:39
  • 10.12.12

03 האפקט כבר מוזכר בגמרא הצדיק מסדום
  • 16:24
  • 10.12.12

בתלמוד (מסכת בבא בתרא) אומרת הגמרא -
"קידרא דבי שותפי, לא חמימא ולא קרירא".
כלומר, קדרה של שני (או יותר) שותפים, לא תושם על האש ואם היא הושמה היא לא תורד. כי כל אחד סומך על האחר.

04 תלוי את מי מציל מקצוען
  • 16:35
  • 10.12.12

בשביל חבר הכנסת כחלון היתי עושה את ירב המאמצים, במידה והיה השר כץ
( אבי השמים הפתוחים - עלאק) היתי מונע מאחרים לעזור

05 בלי שמות מפוצצים אדם
  • 16:36
  • 10.12.12

בשביל מה כל הפלסף. אנשים הם פחדנים אגואיסטיים וקשקשנים גדולים שמתעסקים בטפל. זאת חברה חסרת ערכים. יש אחוז קטן שהוא באמת טוב. נקודה.

06 תיקון יאיר
  • 17:11
  • 10.12.12

ככל שמספר הנוכחים גבוה יותר והמעשה כרוך בסיכון אישי.

במקרה הנ"ל קיים סיכון ליפול גם כן אל הפסים אבל הוא אינו גבוה לאדם מיומן וחזק. אני רוצה להאמין שהייתי מסייע לו, רק משום שיש לי אישית את היכולת. מגברת ששוקלת 50 קילו או זקן, אנו לא נצפה לעזרה.

מצד שני, כל יום אלפי בני אדם מתים ואין לנו שום עניין בכך ושום נקיפות מצפון למרות ואנו מסוגלים לסייע בהרבה פחות סיכון עצמי. כך העולם הרקוב בנוי.

07 האמת היא שזוהי החלטה ספונטנית שכל אדם חייב תוך שניות לתפוס אותה.זה גם ענין של חינוך.  (לת) אלכסנדר
  • 17:43
  • 10.12.12

08 לדעתי המצב בישראל הפוך, ככל שיש יותר קהל כך האפשרות שאדם יתערב גדולה יותר  (לת) קובי
  • 18:00
  • 10.12.12

09 ההבדל בין המקרים הוא שהיה בסביבה פושע שדחף למוות מגיבה
  • 18:44
  • 10.12.12

וכל הנוכחים בוודאי פחדו ממנו!

10 שטויות ,מחקרים ,פשוט אמריקקים צבועים שלא איכפת להם מהזולת .כך גם בירקון מסקנה פשוטה
  • 18:49
  • 10.12.12

צפונבונים עדינים צינים קרים ועלובים כמו האמריקקים שלא רצו להתלכלך נתנו ליסמין פינגולד כמעט למות ,למזלה היה שם אבי טובין אדם אחר שהרגיש אחרת מכולם והציל אותה.
לא צריך מחקרים להצדיק חוסר מעש. צריך להיות פשוט בנאדם טוב שאכפת לו מהזולת ולא אגואיסט

11 בניו יורק לא עוזרים לשכן צועק, לעובר אורח מותקף. העיקר חייה ותן לחיות (או למות)  (לת) NY מקום מנוכר
  • 18:50
  • 10.12.12

12 אני חולק על המאמר עצמו נצול
  • 19:38
  • 10.12.12

לפני 26 שנה, הייתי בצרפת בעיר סנט אטיין ונפלתי מהרציף למסילה. בני הקטן היה שם וקפץ מיד להציל אותי. הרכבת הייתה בתחילת התחנה ובכל זאת, חמישה איש קפצו אחריו והוציאו אותי ואת הילד!!!
אני לא יודע אם אני הייתי מעז לעשות את זה, אבל עובדה שאנשים סיכנו את עצמם למעני!

13 יש הבדל בסיסי בין הנסיבות של מקרה אוטרי לשני המקרים האחרים אסף
  • 19:46
  • 10.12.12

במקרה של אוטרי אדם לקה בשבץ ונפל. במקרה שאירע בשבוע שעבר אדם נדחף על ידי מישהו אחר. לעוברי-האורח הייתה סיבה לחשוש לחייהם אם ינסו להתערב. זה נכון גם לגבי מקרה הצעירה שנדקרה בקווינס.

14 זה נכון רק לימנים או גם לשמאלנים?  (לת) אמיר
  • 20:36
  • 10.12.12

15 תת רמה קורא לא מרוצה
  • 23:54
  • 10.12.12

אפילו ויקיפידיה לא יכולים לפתוח. המקרא של קיטי ג'נובזה היה בעקר שקרים של המשטרה שלא פעלה באזור כי זה היה אזור של שחורים. זה נכון שהוא נחשב לנקודת אתחלה להרבה ניסוים פסיכולוגים בתחום של הצופה מהצד. אבל בתחום הזה יש גם הרבה טענות נגד וכל מיני הסברים על למה כל הדברים המדוברים לא תמיד עומדים במבחן המציאות..

16 במקום שאין אדם, היה אתה אדם (נכון לאמריקה וישראל כאחד)  (לת) המשורר
  • 03:56
  • 11.12.12

17 בישראל זה לא היה קורה ישראלי גאה
  • 12:08
  • 11.12.12

ואני כבר צופה את התגובות. אבל מי שמכיר את הבדלי התרבות מבין על מה אני מדבר. אולי זה נשמע כמו דיבורים באויר ו״היינו רוצים להאמין שהיינו עוזרים״, אבל בלי הקשקושים, אם הייתי צריך לבחור באיזו מסילות לבחור, הייתי נופל פה בארץ, ולא כי הרכבת תמיד מאחרת, אלא בגלל שאני יודע ששמונה ישראלים היו קופצים ביחד לעזור לי, ושם הייתי מתחנן לעזרה ומקסימום היו מחייכים אליי...

18 בצפון תא לא היו אפילו מצלצלים למשטרה-אני מדבר מניסיון בירושלים כולם היו מצילים
  • 13:55
  • 11.12.12

כירושלמי שחי 5 שנים ברמת אביב (סטודנט) חוויתי מקרה של אלימות ברחוב שכולם ראו ושמעו (כולם עמדו בחלונות). לתדהמתי כשהגיע המשטרה השוטר סיפר לי שהייתי היחיד שהזעיק אותם מתוך 4 ביניינים ענקיים.

19 אני גר במושב וכשהאזעקה מבית שכן מתחילה לצרוח אני לא הולך לראות מה קורה אלא מתקשר למשטרה ומתלונן על מטרד רעש.  (לת) טל
  • 15:57
  • 11.12.12

20 בקייץ שעבר, בדרזדן, גרמניה..... טייל ישראלי
  • 17:16
  • 11.12.12

בקייץ שעבר, בצהרי היום, בעת שחיכיתי בתחנת "רכבת הפרברים" של דרזדן, הבחנתי בקשישה שנפלה בעת שירדה מן הרציף על מנת לחצות את מסילות הברזל שם (הקשישה, איך לאמר, היתה ב"גיל הנכון"... נו, אתם יודעים באיזה עניין). רכבת התקרבה די בזחילה (היתה לדעתי כ-300 מטר), ואני, בלי לחשוב פעמיים, זינקתי מהספסל, ירדתי אל מערכת פסי הרכבת ובתוך מספר שניות סחבתי בכוח את הגברת הזקנה אל מחוץ לתחום פגיעתה הצפוי של הרכבת (הרכבת, אגב, עצרה כ-50 מ' מאתנו). מאות אנשים נכחו שם, ואיש לא ירד לסייע לי להוליך את הזקנה ולהעלותה אל הרציף..... (גם לאחר שהרכבת עצרה וחלפה הסכנה המיידית). מרבית האנשים - כך שמתי לב - כאילו לא ראו ולא הבחינו כלל בזקנה שנפלה..... כשקראתי לחבר של מארחתי, בחור גרמני חסון כבן 35 שיבוא לסייע לי להעלות את הגברת אל הרציף (אני בשנות ה-50 לחיי), עשה הלה עצמו לפתע כמי שלא מבין אנגלית, והמארחת שלי בכלל כעסה עלי שהתערבתי בעניין לא לי.....
נכון שהגרמנים הם מנומסים ותרהותיים ומאופקים, שלא כמונו, הישראלים החוצפנים והברברים..... נכון?

21 כמו שהשמאל האירופאי רוצה להאמין שהוא היה נוהג אחרת מול הפלשתינאים.  (לת) קל לגנות מהרציף. ציף ציף.
  • 21:46
  • 11.12.12

22 אולי הם לא למדו מה המשמעות של המשפט "אל תעמוד על דם רעך "  (לת) .
  • 13:34
  • 12.12.12

פעילות
המלצות
פרסומת