המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
בחר סיסמה
הקלד סיסמה מחדש
אזור מגורים
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שחזרו סיסמה

סרט המציג עינויי עצירים שהובילו לחיסול בן לאדן מסעיר את ארה"ב

השאלה אם שיטת עינוי קיצונית שמוצגת בסרט היא שהובילה למידע שסייע ללכידתו, מפלגות את המבקרים ומחדשות את הדיון ביעילות העינויים

עוד בטרם יציאתו הרשמית למסכים, הפך "Zero Dark Thirty", סרט אמריקאי חדש על המרדף אחרי אוסמה בן-לאדן, למבחן לאומי בסוגיית העינויים המפלגת. בסרט נראות שיטות עינוי קיצוניות שנוקט הסי-איי-אי בחקירות אסירי אל-קאעדה הרחק מעיני הציבור, ובהן גם "ווטרבורדינג", שיטת עינויים שנויה במחלוקת המדמה הטבעה.

אבל הסוגיה המרכזית שמפלגת את המבקרים, העיתונאים ופעילים זכויות אדם שהספיקו לצפות בסרט מורכבת יותר: הטענה שעינויים הגורמים כאב ופחד לעצורים, המומחשים במפורט ב-45 הדקות הראשונות של הסרט, הם שהובילו לקצה חוט במרדף אחר בן-לאדן וסייעו לארה"ב ללכוד אותו.

טענה זו מקוממת את מבקריו של ממשל הנשיא לשעבר ג'ורג' בוש, שהחליט ב-2002 להשתמש בשיטות עינוי שארה"ב גינתה במשך עשרות שנים. יו"ר ועדת המודיעין של הסנאט, הסנאטורית הדמוקרטית דיאן פיינסטין, אומרת כי דו"ח חדש של הוועדה על חקירות הסי-איי-אי קובע שהיחס הברוטלי לעצירים דווקא "לא היה מרכיב מכריע" באיתור אוסמה בן-לאדן. אולם הדו"ח, המכיל לדברי רפובליקאים "טעויות והשמטות", נשאר לפי שעה חסוי, ופרסום חלקי שלו לא ייעשה לפני האביב הבא. לכן ייתכן כי יציאתו של הסרט למסכים בניו יורק ביום רביעי הבא וברחבי ארה"ב ב-11 בינואר תעצב את דעת הקהל בסוגיה עוד לפני שייחשפו העובדות והנתונים.

עינוי ההטבעה האחרון הידוע של הסי-איי-אי התרחש לפני כמעט עשור, אולם הוויכוח על עינויים נותר פתוח ורגיש, בין אם הוא עומד במרכז דו"ח של הסנאט או נידון בסרט הוליוודי שובר קופות. העיתונאי והתסריטאי מארק בול, שכתב את התסריט שביימה קתרין ביגלו, אמר בראיון ביום רביעי כי על אף שהסרט אינו תיעודי, הוא מבוסס על תחקיר נרחב. "הסרט מבקש לשקף ויכוח מורכב ביותר על עינויים שחלקם עדיין נמשכים", אמר בול והוסיף כי כוונת היוצרים היתה להראות שיחס ברוטלי יכול לייצר מידע אמיתי וכוזב גם יחד.

ג'מיל ג'אפר, מהאיגוד האמריקאי לחירויות אזרחיות, אמר כי הוא מוטרד שהסרט מתחיל בתמונות של עינויים ומסתיים בחיסולו של בן-לאדן, ועלול על כן "ליצור רושם של סיבה ותוצאה".

בעיה מרכזית בהערכת מידת הנאמנות לעובדות של "Zero Dark Thirty" היא שחלק גדול מהן נסתר עדיין מעיני הציבור. אף שנשיא ארה"ב, ברק אובמה, גינה בעבר את שיטות העינויים המוצגות, הופעתו היחידה בסרט היא בסרטון טלוויזיה שבו הוא מכריז ש"אמריקה לא מענה". מעולם לא נפתחה בארה"ב חקירה ציבורית רשמית באשר לשיטות העינויים השונות, יעילותן, הבסיס החוקי שלהן וההיקף שבו משתמשים בהן.
במרכזה של סצנת החקירה הממושכת עומד טרוריסט המכונה עומאר, שעובר הטבעות, נכבל לתקרה בשלשלאות, מנוע מלישון ונדחס לתוך קופסה קטנה. אבל את המידע החשוב הוא מגלה דווקא סביב אכילה נינוחה של מנת חומוס.

הסרט מתבסס גם על שנים ארוכות של איסוף מודיעין עיקש שאין לו כל קשר לעינויים. בסרט, כמו בחיים, פריצת הדרך המשמעותית באה כאשר הסי-איי-אי לומד את זהות בלדרו האישי של בן-לאדן באמצעות שירותי ביון זרים. איימי זגארט, מומחית למודיעין מאוניברסיטת סטנפורד, אומרת כי הצגת שיטות עינויים בסדרות טלוויזיה כגון "24", שלא מתיימרות לשקף אירועים אמיתיים, שכנעה אמריקאים רבים שחקירות אכזריות הן הכרחיות ויעילות. לדבריה, ככל שאנשים צופים ביותר תוכניות ריגול, גוברת התלהבותם מעינויים. "טלוויזיה יכולה לשנות עמדות גם בנושאים כאלה", היא אומרת בדאגה.




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 לכל העולם מותר רק בישראל הכל אסור  (לת) אביה
  • 22:45
  • 13.12.12

02 מחבלים תופסים בלי בג"ץ ובלי בצלם !  (לת) אריק
  • 22:48
  • 13.12.12

03 הצורך לשקר לעצמך ע.ב.
  • 23:38
  • 13.12.12

למה בן אדם לא יכול להגיד ביושר, "עינויים מאפשרים לתפוס טרוריסטים לפני ואחרי מעשה, ואני מתנגד להם בכל זאת"? למה מי שמתנגד מוסרית, מוכרח אוטומטית להעמיד פנים שכל ארגוני הביון מענים חשודים רק בגלל שהם סדיסטים?

  •   איך אפשר להתנגד מוסרית לעינוי טרוריסטים? הרי המוסר העליון הוא לגרום להם סבל נורא.  (לת) אלכס מהכרמל
    • 01:45
    • 14.12.12

04 במקרים של המחבלים של "אל- קעידה" האמבטיה נועדה להטבעה ולא לטבילה עם שמפניה ובחורה יפה!  (לת) Eddie Shor
  • 23:43
  • 13.12.12

  •   אחי השמפניה מגיעה אחרי התענוג עם 72 בתולות  (לת) אל
    • 02:21
    • 14.12.12

  •   תפסיק לטמון את הראש בחול. תחקור את ארועי ה-11.9 ותגיע לאמת הנוראית. ארה"ב ביצעה את הפשעים הנוראיים האלה כדי להצדיק פלישה למזרח התיכון  (לת) לאדי שור
    • 11:34
    • 14.12.12

  •   ללדי שור: אם תוציא את האצבע מאיפה שדחפת אותו, איציק
    • 09:09
    • 15.12.12

    אולי יחזור לך הדם למוח ואולי, רק אולי, אם היה שם בכלל קודם, תשחרר את השכל משבי ארוך ועינוי מתמשך...

    כמובן, לא לשכוח לשטוף את הידיים במים וסבון....

  •   הטובים לטייס והרעים לעינויים  (לת) ריאלי
    • 11:39
    • 15.12.12

05 כל הכבוד ליוצרי הסרט. עינויים הם נשק לגיטימי נגד חיות אדם. מי שפועל נגד עינויים, גם אם מדובר ב "אידיוט שימושי", הוא תומך טרור ויש להתייחס אליו ככאל הגרוע שבבוגדים.  (לת) זה או אנחנו או הם
  • 00:41
  • 14.12.12

  •   אבל אתה הוא החיה.  (לת) ק.א.
    • 11:11
    • 14.12.12

  •   קראת בכלל את הכתבה? עד הסוף? המידע הרלוונטי לא הגיע מעינויים. אפילו האיש אשר אותו עינו - חשף מידע דווקא לא ברגע של עינוי. אזוב שבקיר
    • 11:51
    • 15.12.12

    היום אתה מענה מחבל על אמת - מחר תענה מישהו תמים. אולי אפילו יענו אותך. עדיין מקובל עליך?

  •   לאזוב האידיוט שבקיר (ואתה באמת אידיוט עפ"י מספר תגובות): כלומר, לשיטתך ושיטת דומיך, כל אינפורמציה תגיע בכזה כיף, או באקראי, או ב"משיח לפי תומו" וכאלה כזה כאילו...... אחלה-בחלה יופי חי.............
    • 17:48
    • 15.12.12

    נראה לך מה שכתבת, שהיום ככה ומחר ככה וככה....? מה הקשר? אתה גם נהיית לנו פסיכולוג? .. .
    אז אני אספר לך, כמי שיודע קצת (אגב, יש כמה ספרים מעניינים הקשורים לנושא). יש אנשים (נראה לי מסוגך) שישפכו כל מה שהם יודעים כולל על המורה מכתה א', עוד לפני שידגדגו להם באצבע. יש אנשים שיגיעו לסוף ולא יוציאו הגה. החוכמה היא לזהות ולאבחן מול מי אתה נמצא - ולפעול בהתאם. אגב, עינויים עובדים גם על כאלה שהם, לכאורה, חסינים מפניהם.......

06 עלינו להתיחס לאויב לפי אותו המוסר בו האויב מתיחס אלינו.  (לת) המוסר אומר...
  • 04:26
  • 14.12.12

07 עלינו להתיחס לאויב לפי אותו המוסר בו האויב מתיחס אלינו.  (לת) המוסר אומר...
  • 04:27
  • 14.12.12

08 ישראל היא יחידה בעולם שעינויים נאסרו בה בצו בימ"ש העליון, ולא רק באמנות בינ"ל שפחות מחייבות. O
  • 04:27
  • 14.12.12

וזה קרה ב1999.
שמעתם על זה, חברי הוועד הציבורי למניעת עינויים?
- מקור:'כתב הגנה' לדרשוביץ.

  •   והאיסור הזה הוא כמובן אסון שהחנטה המשפטנית בסמולנית ממיטה על כולנו  (לת) עינויים זה כלי לגיטימי למלחמה בטרור
    • 03:23
    • 15.12.12

  •   אבל יש גם נוהל "פצצה מתקתקת".מי שהוביל את ההתנגדות לכל לחץ פיזי היה השופט היה השופט השרלטן אהרון ברק אבי "הכל שפיט"הזכור לרע.  (לת) נפיח
    • 08:30
    • 15.12.12

09 עינויים ירושלמי
  • 06:15
  • 14.12.12

הקם לההרגך השכם להרגו. לא צריך להיות מאמין על מנת לקיים את אחד מפסוקי היסוד שנכתבו לפני אלפי שנים. אדם הבוחר לפגוע באחר ולא חשובה הסיבה אחת דינו מוות.

  •   יופי של סתירה פניצי... "אדם הבוחר לפגוע באחר ולא חשובה הסיבה אחת דינו מוות" - גם כשהסיבה היא הצלת אחרים?  (לת) אזוב שבקיר
    • 11:54
    • 15.12.12

10 לאמץ את השיטות בארץ - יציל חיי רבים  (לת) שפוי
  • 06:19
  • 14.12.12

11 סלאם עליכום, אהלן וסהלן! אולי את יודע איפה המערה של בן-לאדן? לא מכיר בן לאדן..... מילא. ננסה פעם אחר  (לת) אם יש שוקו? בטח, בטח. יש גם קפו'צינו ואפילו נס...... שנכין ונגיש לך?
  • 08:14
  • 14.12.12

12 הדילמה.. ייאי
  • 08:18
  • 14.12.12

בעיני, עינוי מחבלים כדי להגיע למידע שיציל קורבנות,הוא אמצעי לגיטימי ואף נחוץ,הדילמה והחשש הוא שמא יעונה האדם הלא נכון,האדם החף.לכן,העינוי הוא הכרח שיש לנקוט בו לאחר שיש אינדיקטורים שהמעונה הוא אכן מחבל/סייען/ וכיו"ב.

  •   אנשים שהשתתפו בעינויים, מה-CIA וגופים אחרים טוענים כבר שנים אלישבע
    • 22:03
    • 14.12.12

    שעינויים לא הביאו לשום תוצאות.

  •   "אלישבע מה נחמודת"... תפסיקי עם השטויות. את יכולה לשאול את השבויים שלנו בסוריה או מצריים.....  (לת) תשאלי אותם מה הם אומרים
    • 17:53
    • 15.12.12

13 הכל נוסה, שמא הומצא, בישראל כבר. אני מניח ש
  • 11:13
  • 14.12.12

המוח היהודי.

14 מס' 6 ו-7 מתאר את הבעייה בדיוק אבשלום
  • 18:22
  • 14.12.12

לענות מחבל זה לאמץ את המוסר של המחבל. אם אנחנו מתייחסים לאוייב כמו שהוא מתייחס אלינו אז מי שמכתיב לנו את ההתנהגות זה האוייב.
כל מי שתומך בעינויים מכריז כי אל-קעידה וחמא"ס ניצחו, לפחות במקרה שלו (או שלה) כי הם כבשו לו/לה את המעוז הכי חשוב במלחמה הזאת - את המצפון.

15 מעניין לדעת מה עמדת "הציבור בישראל" בנושא אמיר, ת"א
  • 01:13
  • 15.12.12

במסגרת ההתדרדרות המוסרית האופיינית אצלנו, עם הגזענות, הפאשיזם, שנאת הזרים, הכוחנות, האלימות ושאר תרבות הזבל הישראלית, מעניין באיזו התלהבות יקבלו יהודינו המצוינים את הרעיון של עינויים של כל הטרוריסטים, כלומר כל הערבים, כלומר כל הסמולנים, כלומר כל המתנגדים לעינוי של כל השאר.
אשריך ישראל.

  •   אמירי, אוויל משריש קטן. אותך הייתי מעלה על המוקד כמו אצל טורקוומדו.... ולא, לא שאתה כל כך חשוב. אתה סתם אדם מיותר בעולם. איזו פתיחה. כולם (חוץ ממך ומעיגולדיך) גזענים ופשיסטים והשד יודע מה עוד ..... "הציבור בישראל" (המרכאות שלך) הוא נבון, ולא חי ברקיע השביעי של ענני החשיש כמוך
    • 17:31
    • 15.12.12

    ואם קשה לך לקלוט, אז אני אבהיר: אותך הייתי מעלה על המוקד בשל טימטום. את אחותך הייתי מציל אפילו במחיר חיי שלי. קאפיש?
    אף טרוריסט, אוויל קטן שכמוך, לא יספר לאמירי שהוא הולך לפוצץ את הבר או המסעדה שבה אמירי נוהג לשבת, רק בגלל שהוא נחמד ואמירי ביקש........... .

16 זו לא הפעם שהארץ נותן למאמרים כותרות מטעות שנועדו למשוך תשומת לב. הסרט לא "מציג" עינויים שהובילו ללכידת בן לאדן, הוא לא סרט דוקומנטרי, והאם היו או לא עינויים זה עדיין לא ברור. אפשר לכתוב שהסרט "טוען" שהיו.  (לת) ר
  • 07:47
  • 15.12.12

17 השקר הגדול ביתר הוא האזהרה שלפני גביית העדות"אתה מוסר לי גירסתך מרצון טוב וחופשי ואתה יודע שזה עלול להפליל אותך ועלולים להשתמש בה נגדך" שקר זועק כי נפיח
  • 08:20
  • 15.12.12

אין אדם שם עצמו רשע נאמר במקורות.אף לא אחד מודה מרצון טוב וחופשי.חוץ מאלה שמתייצבים בתחנת משטרה מניחים אקדח על הדלפק ואומרים"רצחתי את אשתי".כל זמן החברה ומוסדותיה התיחסו לענין כקלילות וכל מס שפתיים עבר הכל חלק-הבעייה התחילה כאשר חוגים מסוימים ובעיקר המשפטיים החלו להאמין לשקרים של עצמם.אף אחד לא יכניס עצמו "מרצון טוב וחופשי"ליומיים מאסר שלא לדבר על שנים

18 ג'מיל ג'אפר, מהאיגוד האמריקאי לחירויות אזרחיות  (לת) ללא מילים
  • 08:59
  • 15.12.12

19 איכשהו כולם לוקחים כמובן מאליו ואפילו לא שואלים את עצמם: אפילו אם אנחנו מקבלים את זה שיש נסיבות שמצדיקות עינויים (למשל להציל הרבה חיים), האם לתפוס את בן לאדן (עשר שנים לאחר מעשה) זה באמת עד כדי כך חשוב?  (לת) תוהה
  • 16:49
  • 16.12.12