המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שחזרו סיסמה

פרופיל הרוצח || מתבודד, מתוח ליד אנשים ותלמיד מצטיין

בני כיתתו של אדם לנזה שיצא למסע ההרג בקונטיקט מתארים נער חיוור וצנום, ללא פרופיל בפייסבוק. בספר המחזור נכתב עליו: "נרתע מלהצטלם"

לשיעורי הספרות של כיתת המצטיינים נהג אדם לנזה להגיע כשבידו תיק מסמכים שחור. הוא נהג לשבת ליד הדלת, סמוך ליציאה. כשהמורה פנה אליו ענה תשובות אינטליגנטיות, אבל המתח ניכר בקולו. הוא ירק את המשפטים במאמץ, כאילו הדיבור בפני הכיתה היה כרוך בכאב.

לנזה נהג להסתובב בשטח בית הספר בזרועות שמוטות. בני כיתתו מתארים נער חיוור וצנום, לבוש בחולצות מכופתרות בעלות שרוולים קצרים וכיס קדמי מלא בעטים. הם לא זוכרים הרבה יותר מזה. נדמה שעשה ככל יכולתו כדי לא למשוך תשומת לב. זאת עד ליום שישי, שבו פתח במסע הרג, מהקטלניים שבוצעו אי פעם בבתי ספר בארה"ב. הוא הרג 20 ילדים ושישה מבוגרים בבית הספר היסודי, את אמו שעבדה במוסד ולבסוף התאבד.

לנזה כמעט שלא הטביע חותם על סביבתו. לא היה לו דף בפייסבוק ופניו לא הופיעו בספר המחזור של השכבה שלו בתיכון, שסיימה ללמוד בשנת 2010. רק ריבוע ריק קיים בספר, ותחתיו המלים: "נרתע מלהצטלם".

אדם לנזה. מתוך רשת אי-בי-סי
אדם לנזה. מתוך רשת אי-בי-סי.

כמה מבני השכבה אמרו שלדעתם לא סיים את הלימודים. אחרים נזכרו שהיה מתוח מאוד במצבים חברתיים. כמה מהם ציינו שנאמר להם כי סבל מתסמונת אספרגר, סוג של אוטיזם שהלוקים בו מתפקדים ברמה גבוהה יחסית. "לא הציקו לו", אמר מאט באייר, בן כיתה לשעבר, "למיטב ידיעתי, פשוט עזבו אותו לנפשו". באייר, שישב לידו בשיעורי מתמטיקה, נזכר שלנזה בקושי הוציא מילה מפיו כל השנה, אך קיבל ציונים גבוהים.

תקופת ההתבגרות של לנזה היתה סוערת. בשנת 2006 עזב אחיו הבכור את הבית, ולנזה נשאר עם הוריו, שנישואיהם התמוטטו. כעבור שנתיים התגרשו ההורים. האב עבר לעיר אחרת והתחתן. לנזה נשאר עם אמו בבית שבו גדל, בית מידות וסביבו גן ובריכת שחייה. ידידיו של לנזה זוכרים את האם, מורה בבית הספר היסודי המקומי, כדמות מגוננת ומעורבת מאוד בחיי בניה.

ביום שישי הודיעו כלי התקשורת כי ריאן לנזה, אחיו של אדם, אחראי לטבח. זאת משום שעל גופתו של אדם נמצאו מסמכים מזהים של אחיו. ברט וילשי, שכן של ריאן בהובוקן שבניו ג'רזי, מסר כי קיבל ממנו מסר בשעה אחת ורבע באותו יום. "הוא אמר שהוא חושב שאמא שלו מתה, והוסיף: זה היה אח שלי".
 

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 נתניהו פרץ לתודעה הצבורית ב-1994 כבעקבות נסיון של מחבלים בירושלים לירות על תושבים במרכז העיר תבע לחלק נשק לאזרחים. מי שהחרתה אחריו היתה לימור לבנת  (לת) המורשת הרפובליקנית האלימה
  • 18:57
  • 15.12.12

  •   החברים הערבים שלכם רוצחים יהודים חופשי, ונתניהו הוא האלים? אתם חולי נפש.  (לת) לך תתאשפז, פסיכי!
    • 21:39
    • 15.12.12

  •   ביבי מייבא לארץ את כל מה שרע בארה"ב. את מה שטוב שם הוא מאיר לאמריקאים....  (לת) ביבי: נמאסת!!!!!!!!!!!
    • 22:18
    • 15.12.12

  •   חשוב לציין - נתניהו טוב ליהודים . יהודים חרדים ומתנחלים . כל השאר מבחינתו הם אבק אדם , קליפת שום , או בעברית ברורה - בוחרים נאמנים .  (לת) ביבי גלילי
    • 10:14
    • 16.12.12

  •   ומה הפרופיל של אוסלוראיד מצוי , מאלה שגרמו ביודעין לרתח מאות ילדים יהודים ואלפי מבוגרים  (לת) חושב וכותב
    • 10:29
    • 19.12.12

02 להרוג ככה ילדים. אפילו חמאס לא עשה דבר כזה  (לת) ענת
  • 18:58
  • 15.12.12

  •   כל מה שאנושי לא מפתיע אותי. מלח בעיניים
    • 20:56
    • 15.12.12

    בעולם הגלובלי יש פוליטיקאים שהם רוצחים ממש ומקומם בבתי כלא.הרצח הזה של הילדים האלה קורה במקומות אחרים בעולם ,ולא מקבל כזה גיבוי באמצעי התקשורת .עד לרצח הבא.
    לילה טוב.

  •   לענת הנכבדה אש"ף וחמאס (שניהם ארגונים לחיסול ישראל) עשו דברים כאלה , וכך עשו ערבים מאז ומעולם. ראי הטבח שערכו הערבים בילדי כפר חבד. גם בטבח בחברון הם שחטו ילדים יהודים כך עשו ערבים ( חובבי אש"ף ) לילדי משפחת פוגל ביצהר , ועוד ועוד . ד"ר נאוה-ברוכה עמל
    • 10:27
    • 19.12.12

    ויקיפדיה: (כפר חב"ד) ...
    פיגוע הרצח בבית-הספר למלאכהבשנת תשט"ז (1956) התרחש פיגוע טרור רצחני בבית הספר למלאכה ביישוב, שבו למדו תלמידים מכל רחבי הארץ, מקצתם עולים חדשים. חוליית מחבלי הפדאיון‎ חדרה למקום, בשעה שהילדים עמדו בתפילת ערבית. הם פרצו לבית הכנסת, וירו ללא הבחנה בילדים‏[5]‏[6].

    מהירי נרצחו חמישה ילדים ומדריך ונפצעו עשרות. הפיגוע זעזע את המדינה. תצלומי סידורי תפילה מוכתמים בדם הופצו ברחבי העולם וגרמו זעזוע כלל עולמי על שם הנרצחים הוקמה בבית הספר מגמה לדפוס ושמה 'יד החמישה'‏[7].

03 יש סימנים מקדים ושלא יגידו לא ידענו וגם עכשיו מסתובבים בכל מקום בני אדם שצריכים עזרה ולא יודעים לבקש אותה ולבסוף הם יוצאים מדעתם סתם כך כי אין להם ברירה אחרת  (לת) פלץ
  • 18:59
  • 15.12.12

04 גם לי אין פרופיל בפייסבוק מישהו
  • 20:41
  • 15.12.12

ממתי זה סממן בעייתי?

05 אשמת אימה שאזיקה נשק בית אשמת מוסדות הבריאות הנפש שלו טיפלו בו במחלתו הנפשית  (לת) אפי שינה .20:55/.15/12/12
  • 20:58
  • 15.12.12

06 המין האנושי הולך מקיצוניות אחת לשניה : עכשיו יתחיל ציד מכשפות של כל מי שלא פתח חשבון במזבלה של צוקרברג וסתם לא מדבר הרבה  (לת) ComunistaSimpatico
  • 21:02
  • 15.12.12

07 לו היה גם לאחרים נשק היו מנטרלים את הבחור מוקדם יותר  (לת) מבט אחר
  • 21:51
  • 15.12.12

  •   אז מה אתה מציע? לחלק נשק לתיכוניסטים?  (לת) מבט אחר על מבט אחר
    • 22:35
    • 15.12.12

  •   ואם לא היה לו נשק, אז לא היה צריך נשק כדי לנטרל את הנשק  (לת) ואם הנשק שלהם ינוטרל ע"י נשק שלו שינוטרל ע"י נשק שלהם שינוטרל
    • 22:49
    • 15.12.12

  •   נכון! ממחר כל זאטוט מגיל שש גיל
    • 14:56
    • 16.12.12

    קורס הכנה בגן חובה
    מגיל 6 - חובה להסתובב עם כדור בקנה

  •   מספר 7.אני שם את הראש שלי על כך שאתה מישתייך לימין שהלוגי..  (לת) שהלוגיקה שלו יוצאת מהתחת
    • 22:35
    • 16.12.12

  •   אל "שהלוגיקה" המגיב ל 7. דברי 7 לוגיים לחלוטין! אם מישהו היה יורה ברוצח בשלב מוקדם , הרוצח היה מפסיק לרצוח ורבים היו ממשיכים לחיות ! ניכר שאתה חושש ממצב שבו יהודים מותקפים יירו ברוצחים ויפסיקו את פעילותם.  (לת) העץ הבודד
    • 10:35
    • 19.12.12

  •   אפשר שיהיה נשק אבל ללמד אחריות מהי על כלי נשק מסוכן  (לת) אחת העם
    • 15:41
    • 19.12.12

08 הרוצח מקונטיקט היה נער אוטיסט (אספרגרי) שנפל קורבן להזנחה רגשית מצד החברה שסבבה אותו - מרבית הנערים האוטיסטים סובלים מהצקות מצד בני כיתותיהם, מיחס קר ומזלזל מצד מוריהם, מחוסר הבנה מצד הוריהם, ומהתעלמות מצד הציבור הרחב. לכן, אחדים מהנערים האוטיסטים נקלעים לדרגות ייאוש כה עמוקות, עד שהם מאבדים את עשתונותיהם ומבצעים שטויות נוראיות. הרוצח מקונטיקט עושה רושם של דוגמא קלאסית למיקרה כזה - נער אוטיסט שאף אחד מהסובבים אותו בבית הספר לא טרח להתייחס אליו. צרפו לזה את גירושי הוריו, ותקבלו מתכון לאסון. אם החברה לא תתעשת ותתחיל להתייחס לאוטיסטים בכבוד וברגישות המגיעים להם, אז בוודאי יהיו עוד מעשי רצח כאלה בעתיד. חן
  • 21:58
  • 15.12.12

הרוצח מקונטיקט היה נער אוטיסט (אספרגרי) שנפל קורבן להזנחה רגשית מצד החברה שסבבה אותו -
מרבית הנערים האוטיסטים סובלים מהצקות מצד בני כיתותיהם, מיחס קר ומזלזל מצד מוריהם, מחוסר הבנה מצד הוריהם, ומהתעלמות מצד הציבור הרחב. לכן, אחדים מהנערים האוטיסטים נקלעים לדרגות ייאוש כה עמוקות, עד שהם מאבדים את עשתונותיהם ומבצעים שטויות נוראיות.
הרוצח מקונטיקט עושה רושם של דוגמא קלאסית למיקרה כזה -
נער אוטיסט שאף אחד מהסובבים אותו בבית הספר לא טרח להתייחס אליו. צרפו לזה את גירושי הוריו, ותקבלו מתכון לאסון.
אם החברה לא תתעשת ותתחיל להתייחס לאוטיסטים בכבוד וברגישות המגיעים להם, אז בוודאי יהיו עוד מעשי רצח כאלה בעתיד.

  •   גם אליי אף אחד לא התייחס בילדות ובבי"ס nam
    • 05:56
    • 16.12.12

    ואף סבלתי מהתנכלויות קשות

    מעולם לא עלה בדעתי לפגוע במישהו (מה הקשר בכלל?)


    בטח שלא לרצוח ילדים קטנים !!! שזה הדבר הכי מחריד שבן אנוש יכול לעשות בעולם הזה.

    זה נכון שלא נותנים מענה מספיק לבעיות נפשיות וחברתיות שונות
    ושהחברה האמריקאית לוקה בניכור קשה ואלו בעיות רציניות שאולי אפשר לשפר בחינוך מעורב יותר ,בהפנייה נרחבת לייעוץ של תלמידים,

    אבל לא הכל אשמת החברה, (אולי כן קיימת אשמה במובן רחב יותר-חברה שמאפשרת חלוקת נשק ומעריצה אלימות) יש אנשים שמשום מה רוצים ומסוגלים למעשים באמת איומים.

  •   יש לתת יחס מכבד ואוהד לאוטיסטים- אבל יש גם להדגיש אמא לאוטיסט
    • 06:11
    • 16.12.12

    אוטיסטים לא יקומו ויתחילו לרצוח, שפי שנכתב. די לסטיגמות. גם ככה קשה לנו ולילדים הטהורים שלנו. כמעט כל הרוצחים אינם אוטיסטים.

  •   הנה, כבר ביצעת דיאגנוזה פסיכיאטרית של הרוצח, כבר קבעת שהיה נתון להצקה והתנשאות של חבריו ללימודים (מה שכלל לא נאמר ע"י אף אחד מלבדך) וגם את יחסיו עם הוריו ניתחת, והכל לבד. גם מסקנות על רצחנותם הפוטנציאלית של האספרגרים יש לך מהמוכן. מי גאון של אמא?  (לת) רילד
    • 07:30
    • 16.12.12

  •   ועדיין, ללא אימוני הנשק של אימו וכלי הנשק הזמינים בבית - זה לא היה קורה. תמר
    • 11:24
    • 16.12.12

    כדי לבצע רצח צריך לא רק מניע אלא גם אמצעי

  •   אוי נו מכיר את כל אלו שמשחקים אותה צדיקים אבל ברגע שמישהו שובר להם ציפורן בטעות הם צועקים במקרים מסוימים החברה יכולה להיות גורם מתווך
    • 15:02
    • 16.12.12

    כל מי שיגרמו לו סבל והשפלה אמתית , לא איזו סתם העלבה והצקה חד פעמית מצד ילד אחד, אלא מכיתה או קבוצה שלמה כאשר אין לו שום תמיכה חברתית או הורית אני רוצה לראות "שיעבור עם זה לסדר היום כאילו כלום לא קרה" או שיסבול בשקט ויסלח,
    קרוב לוודאי וטבעי מאד שילד זה ירצה לנקום בדרך כלשהיא (לא בדרך קיצונית כמו אלימות פיזית קשה)כמו השפלה וחרם של הגורם הפוגע בין ישירות או בין בעקיפין (שילדים אחרים יפגעו בגורם המתעלל)
    ייתכן אולי ובעתיד יסלח לו אבל באותו הרגע של הסבל אין סיכוי !
    זה צביעות והתחסדות לכתוב דברים כמו :
    "אף סבלתי מהתנכלויות קשות
    מעולם לא עלה בדעתי לפגוע במישהו (מה הקשר בכלל?) " [ מאחורי המקלדת הכי קל לשרבט כל מיני סיפורי קדושים מעונים שמשחקים אותה "מבינים את /סולחים לצד הפוגע (כאשר אין שום סיבה) "]
    , כאשר אנשים שעוקפים אותם בתור כבר מתחילים לצעוק על מי שעוקף אותם(לא צריך לצעוק אפשרי לבקש), אז אתם מצפים מילד או ילדה שקבוצה שלמה שמתעללת בו/ה מילולית או פיזית לא ירצה לפגוע במי שפגע בו לפחות באותה המידה!. זה רק מדגיש כי לא באמת נפגעתם או לא באמת פגעו בכם (וזה לא משנה אם נפצעתם פיזית באופן חד פעמי כי זה לא נחשב, אלא התדירות והעוצמה של ההצקות, כאשר אין לכם שום תמיכה מסוג כלשהוא מחוץ לשעות הלימודים).
    אמנם האידאל הוא להיות מהנעלבים ולא מהעולבים אבל בעולם מטריאליסטי כמו היום מי שלא יגיב לא ישרוד(אפשרי להגיב בצורה מכובדת, אבל לא לשתוק ובטח לא לתת את הלחי השנייה). זה רק מעצים את רמות הניצול של אנשים וותרנים וסלחניים וגורם לדורסנות.(לסלחנות ולוותרנות יש גבול והיא בהתאם לנסיבות הראויות).

    אין שום סיבה בעולם שילד שלא פגע באיש יסבול מהתעללות כמו אונס קבוצתי ואל תספרו לי סיפורים של ילדים מסכנים שהתייחסות ההורים שלהם גרמו להם לאנוס אותו. אני בטוח שהוא ירצה למצות איתם את הדין ולא יוותר כי הוא "מרחם עליהם".
    אל תנסו להשלות אנשים טובים שבסך הכל רוצים לחיות בעולם הזה בשלווה בלי שאף אחד יפגע בהם ולתת להם את ההרגשה כי טוב מאד שאנשים דורכים עליהם !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    חשוב לציין, כי איני מצדד במעשה המתועב שהרוצח הזה ביצע אך הוא יכול היה להימנע אם החברה שסבבה אותו הייתה יותר מבינה ומשתפת.

    בתקווה שהחברה בעולם כולו תהיה שפויה בריאה וטובה יותר
    יום טוב 

  •   מרבית האוטיסטים האספרגריים הם רחוקים מאוד מלהיות רוצחים פוטנציאליים. הרי מרביתם מהווים קורבנות להתנהגות גועלית מצד החברה הסובבת אותם, ומגיבים על כך בשתיקה אצילית. (והחברה שמסביבם עוד מעיזה לטעון שהאוטיסטים הם אלה שהבנתם הרגשית לקוייה ...). עם זאת, כנראה שבמקרים נדירים ישנם אוטיסטים שאינם מסוגלים להמשיך להבליג, ומגיבים באופנים לא-ענייניים ולא-פרופורציונליים, העלולים להוביל לתוצאות טראגיות. חן
    • 20:16
    • 16.12.12

    מרבית האוטיסטים האספרגריים הם רחוקים מאוד מלהיות רוצחים פוטנציאליים. הרי מרביתם מהווים קורבנות להתנהגות גועלית מצד החברה הסובבת אותם, ומגיבים על כך בשתיקה אצילית. (והחברה שמסביבם עוד מעיזה לטעון שהאוטיסטים הם אלה שהבנתם הרגשית לקוייה ...). עם זאת, כנראה שבמקרים נדירים ישנם אוטיסטים שאינם מסוגלים להמשיך להבליג, ומגיבים באופנים לא-ענייניים ולא-פרופורציונליים, העלולים להוביל לתוצאות טראגיות.

  •   עם כל הכבוד, אין לך מושג מה עברתי בחיים nam
    • 20:50
    • 16.12.12

    וזה ממש לא לעניין לקבוע בטוקבק שזו היתה העלבה ותו לא ,

    אין לך שום מושג.

    זה ששנאה ונקמה לא מובילות לשום דבר טוב בעולם הזה זו האמונה שלי, ככה זה.

    ולא טענתי שאחרי התעללויות עוברים לסדר היום,לוקח שנים להתגבר אם בכלל.

    אבל ממש לא כל מי שעובר את זה שואף לפגוע באחרים

09 הכול נובע מהקפיטליזם החייתי, הרפובליקני שאמריקה אימצה. במסגרתו כל אדם הוא שוטר של עצמו כי שירותים ציבוריים זה חטא  (לת) שלא נגיע לשם
  • 22:22
  • 15.12.12

10 "לא השאיר חותם על סביבתו, לא היה לו עמוד פייסבוק"????  (לת) גם לאלברט איינשטיין וגו'רג' וושינגטון לא היה עמוד פייסבוק
  • 23:15
  • 15.12.12

11 טוקבקים לידיעות כאלו מבטאים לרוב התמודדות עם חרדה: מתן הסברים כדי להשיב שליטה. טענות שזה מאפיין תרבותי ועל כן לא יקרה אצלנו. עצות כיצד היה ניתן למנוע את המקרה, כדי לחזק את האמונה שנצליח להימנע מגורל דומה.  (לת) יוסי
  • 06:57
  • 16.12.12

12 סיבה ותוצאה. הגיון פשוט ערן
  • 19:38
  • 16.12.12

זה קשור לחשיבה מדעית. סיבה ותוצאה.
אם דוחפים אבן והיא זזה אז כנראה הדחיפה שקדמה לתזוזת האבן היא שגרמה לתזוזתה
אם כל הרוצחים הסדרתיים בבתי הספר בארה"ב נטלו לפני כן סמים פסיכיאטרים (הגורמים להתנהגות פסיכוטית בעצמם) הרי שזה מה שהוביל אותם לרצוח

13 חברה שלא יודעת להכיל את המוזר והחריג שלא תתפלא לקבל...הלם טול
  • 21:32
  • 16.12.12

הנער הרוצח ביקש במעשהו תשומת לב מן החברה שדחתה אותו שוב ושוב,אני לא לא מצדיק את המעשה הנורא,אך צריך ללמוד מן המעשה הנורא שישנם אנשים דחויים מן החברה מכל מני סיבות וצריך לדעת לתת להם את תשומת הלב ולא למחוק אותם לגמרי כאילו הם לא קיימים,גם הם רוצים להיות חלק מהחברה ולא מנודים ממנה.

14 זה לא פרופיל משה, נהריה
  • 23:18
  • 16.12.12

כמה משפטים שמספרים עליו זה עדיין לא תחקיר.

15 הממ...אין לי פייסבוק, אני די מתבודד, הציונים שלי בלימודים היו די גבוהים סכנה ברורה ומיידית ?
  • 04:08
  • 17.12.12

זה מסביר למה אהבתי לרסס נמלים בקיי-300

16 ככה זה. jxuh
  • 20:21
  • 17.12.12

העולם שלנו מיתדרדר יותר ויותר.
בעוד שהרוב יושבים בשקט.
כל אחד בעולמנו יכול ליהיות רוצח ומספר האפשרויות רק גדל,ועדיין לא עושים כלום.

17 נשמע שהבחור היה די מסכן יניב
  • 15:53
  • 21.12.12

אבל אי אפשר , למרבה הצער, לאתר את כל המסכנים והמסוכנים.