נולד לשלוט || כשהעשירים שולטים התוצאה עלולה להיות הרסנית

בני המעמד הגבוה בבריטניה חיים בעולם סגור, ממנו הם חופשיים להפעיל כוח מבלי להבין את ההשלכות. כך יוצא שמי ששולט בנו לא באמת שייך לכאן

מי שהאל אוהב מת בגיל צעיר: האם האלים מנסים לרמוז לי משהו? כשל זמן-מרחב לא מוסבר הביא לכך שביום ראשון שעבר מלאו לי 50. פניתי לרשויות הממונות, אך ללא הועיל.

אנצל את המעמד כדי לנסות ולתאר את העולם הזר שממנו באתי. כדי להבין את הסיבות והגורמים לדרך שבה אנו נשלטים, כדאי להבין דבר או שניים על אותו מקום זר.

נולדתי למשפחה מהמעגל השלישי של המעמד השליט בבריטניה: כלומר ללא אדמות או הון, אך עם די כסף לשלוח את הילדים לבית ספר פרטי. בית הספר היסודי בו למדתי מגיל 8 היה מקום דתי נוקשה, שמורשת התקופה הוויקטוריאנית עדיין הכתיבה בו את הטון. התלמידים חיו בפנימייה בבית הספר וראו את ההורים אחת לכמה שבועות. סגל ההוראה פנה לתלמידים רק בשמות משפחה והלקה במקל לצורך ענישה על התנהגות בלתי הולמת. המשמעת היתה נוקשה, תמיכה נפשית כמעט ולא היתה קיימת. אבל המקום גם היה מבודד באופן מוזר.

כמה עשורים קודם לכן, תפקידם של בתי ספר כאלה היה ברור: הם שברו את הקשר של הילד למשפחתו ורתמו אותו מחדש לשורות מוסדות הממלכה – גיוס לשירות הקולוניאלי, לממשלה או לכוחות המזוינים - כמנגנון שבאמצעותו המעמד השלט הקרין את כוחו. מדי שנה יצאו משער בית הספר גדודי קמיקזים, בדמות גברים צעירים וחדורי מסירות פנאטית למעמדם ותרבותם.

המלך ג'ופרי ממשחקי הכס. "באים מתרבות אחרת, מעולם אחר, שאינו מודע למעשיו"
המלך ג'ופרי ממשחקי הכס. "באים מתרבות אחרת, מעולם אחר, שאינו מודע למעשיו".

עד שהייתי בן שמונה, גורלם של מוסדות אלה היה קריסה (במקרה של השירות הקולוניאלי), לעבור לידיים אחרות (הממשלה), או לחדול מתפקידם כגורם משפיע בשימור מוקדי השלטון (הכוחות המזוינים). עם הזמן, בתי ספר כאלה המשיכו לשבור קשרים ביעילות, אך לא כוננו זיקות חדשות בהצלחה.

אולם המבנים והתפישות של העולם הישן נשתמרו. כומר בית הספר נהג לפתוח בתפילה "אהללה נא אנשי חסד" (בן סירא, מד). רוב השמות היו של כובשים קולוניאליים או גיבורי מלחמות טריטוריאליות. אחדים, כמו דאגלאס הייג והרברט קיצ'נר נחשבו כבר אז לפושעי מלחמה. מעונות בית הספר נקראו על שמם של אותן דמויות מופת. שיעורי ההיסטוריה חגו סביב נושאים כמו גורדון מחרטום, סטנלי וליבינגסטון והחור השחור מכלכותה. בגיאוגרפיה, רוב שטח הגלובוס עדיין היה צבוע אדום לסימון הקולוניות הבריטיות.

הפנימייה השנייה שלי היתה מקום אדיב וליברלי יותר, אך נותרנו מבודדים משאר החברה כמו הנזירים השתקנים מהמסדר הקרטוזיאני. במגעים הבודדים שלנו עם העולם האמיתי, לא יכולנו להבין בו דבר. לא היה שום קשר בין הניסיון וההשכלה שרכשנו לבין המציאות. התוצאה היתה דיסוננס קוגניטיבי: מצב של מבוכה רבה, שבני אדם יעשו כמעט הכל כדי לברוח ממנו. היו שתי דרכים עיקריות לעשות זאת – הדרך הכואבת היתה לפקפק בכל מה שהחשבנו לאמת. התהליך הזה לקח לי שנים: למעשה, הוא עדיין לא הסתיים. בהתחלה הוא היה עוכר שלווה ופגע בתפישת העצמי שהתגבשה אצלי.

הדרך האחרת, שאימצו הרפובליקאים בתקופת ממשל בוש, היא ליצור מציאות משל עצמך. אם העולם אינו תואם את השקפותיך, או שתעבה את תפיסת עולמך בסלקטיביות והכחשה, או (אם יש לך מספיק כוח) – תכפיף את העולם לאופן בו הוא משתקף בעיניך. חלק ניכר מהמאמץ שמשקיעים עורכים וכותבי טורים שמרנים, וכן פוליטיקאים והיסטוריונים אחדים, מוקדש לתכלית זו.

ב"יסודות השלטון הטוטליטרי ומקורותיו" מסבירה חנה ארנדט כי האצילים בצרפת שלפני המהפכה "לא ראו עצמם כמייצגים של האומה, אלא כמעמד שלטוני נפרד הקרוב יותר לבני האצולה בחברות אחרות, מאשר לבני עמם". בשנה שעברה כתב הרפובליקאי לשעבר מייק לופגרן דברים ברוח דומה על המעמדות השולטים בארצות הברית: "לאליטות העשירות במדינה יש הרבה יותר במשותף עם דומיהם בלונדון, בפאריס ובטוקיו מאשר עם שאר האזרחים האמריקאים... העשירים מנתקים עצמם מחיי החברה ומכל דאגה לטובת המדינה שאינה קשורה לפוטנציאל צבירת ההון הגלום בה. שלטון העשירים שלנו מזכיר את הקולוניאליזם הבריטי בהודו: הוא נוכח במקום ושולט בו, אבל נותר בחזקת נטע זר".

הפרישה מסדר היום הציבורי ומהנורמות של כלל החברה מאפיינת כל אליטה מבוססת. בני המעמד הגבוה בבריטניה, שזכו לחינוך נפרד, גדלים באמונה שיש להצדיק סיפורי מעשיות. הם חיים בעולם סגור, שממנו הם חופשיים להפעיל כוח מבלי להבין או לתת דעתם להשלכות. הניתוק מההוויה החברתית והחיים במדינה לא סותר את הרצון לשלוט בה. לאמיתו של דבר, נדמה ששאיפה זו מלווה בתחושת זכות חזקה.

אז אם תהיתם כיצד קורה שחלוקת המשאבים על ידי הממשלה הנוכחית עוברת בחפץ לב מהעני אל העשיר; איך הספסל הקדמי בבית הנבחרים יכול להתגלגל מצחוק שעה שהוא פוגע במחייתה של האוכלוסייה הענייה במדינה; מדוע כוחות צבא ממשיכים להישלח למלחמות פוסט-קולוניאליסטיות חסרות תכלית - כאן, תמצאו לדעתי תשובה חלקית. רבים מהאנשים שמושלים בנו לא באמת שייכים לכאן. הם באים מתרבות אחרת, מעולם אחר, שאינו מודע למעשיו. בדיוק כפי שהוא אינו יודע דבר על מי שסובל מהם.

תרגום: יותם מורציאנו

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 חזק ביותר עומר
  • 19:51
  • 05.02.13

האמת שברור לי שהפאודליזם מעולם לא נגמר.

02 תיאור מרתק - מתאים גם לארץ ירושלמי
  • 19:57
  • 05.02.13

ואני לא מתכוון רק לעיתון אלא לאליטה הישנה (אשכנזים, שמאלנים) ומוסדות השליטה שלהם: מערכת המשפט, התקשורת והאקדמיה.
רוב השמאלנים אכן רואים עצמם קרובים יותר לאנשים דומים יותר בחו"ל מאשר לשאר חלקי העם.
פשוט במדינות מסויימות האליטה היא ימנית ובאחרות מהשמאל.

03 אוסף שטויות אנכרוניסטי. נכון, ה"מעמד השליט" בא מאיטון... נגיד,סטיב ג'ובס למשל. או יצחק תשובה. פחחחחח. מודרניסט .
  • 20:16
  • 05.02.13

אוסף שטויות אנכרוניסטי. נכון, ה"מעמד השליט" בא מאיטון... נגיד, סטיב ג'ובס למשל. או יצחק תשובה. פחחחחח.

04 כשקראתי " אם יש לך מספיק כוח – תכפיף את העולם לאופן בו הוא משתקף בעיניך. חלק ניכר מהמאמץ שמשקיעים עורכים וכותבי טורים שמרנים, וכן פוליטיקאים והיסטוריונים אחדים, מוקדש לתכלית זו.  (לת) חשבתי על שטרסלר
  • 20:19
  • 05.02.13

05 האסוציאציה הראשונה שצצה במוחי היא מר חולדאי, שמבטל בשיטתיות מקומות חניה בתל אביב ועושק את הנהגים בעירו, בעוד שהוא עצמו נהנה מחניה פרטית בבית ובעבודה- וספק אם ראה בחייו אוטובוס מבפנים. דוגמא אחרת הם חברי הכנסת ונערי האוצר שנהנים מפנסיה תקציבית מובטחת, אבל גוזלים מציבור העובדים את הזכות לפנסיה סבירה ומאלצים את הציבור לממן הרפתקאות של טייקונים גנבים.  (לת) איתי
  • 20:37
  • 05.02.13

  •   שטויות במיץ. היום אין פנסיה תקציבית לאף אחד  (לת) ר
    • 11:38
    • 06.02.13

  •   הטעות הקונספטואלית היא שלך לא מת"א
    • 11:40
    • 06.02.13

    אתה יודע שכדי להחנות את מכונת הכביסה שלך בבית יש להקדיש שטח שעלותו אלפי שקלים למ"ר וכולה נופלת עליך.כדי להחנות את ישבנך על כיסא בבית קפה אתה צריך לשלם בדמות הזמנת *משהו*. מדוע אם כן אתה מצפה שיוקצה לך חלק נכבד מהמהרחב הציבורי בחינם, בכל מקום ובכל זמן, כדי לשים בו את מכוניתך?

    רוצה מכונית? תשלם.

  •   הטעות הקונספטואלית היא דווקא שלך, כשאתה מערבב בין המרחב הפרטי לציבורי. לא מת"א גם כן
    • 15:39
    • 06.02.13

    מהיותו של המרחב ציבורי אינני מצפה שיוקצה לי חלק בו, אלא שהוא ישאר מרחב בלתי-מוקצה שמשמש וישרת את הציבור, פעם אותי ופעם אותך, ולגמרי בחינם, מהיותנו חלק מבעליו של המרחב הציבורי.
    להבדיל, מכונת הכביסה חונה בביתי ה*פרטי* וגם ישבני חונה על כסא בבית קפה *פרטי*. בשני המקרים, הן של הבית והן של בית הקפה, מרחב ציבורי הועבר לידיים פרטיות והציבור בכללותו מקבל שיפוי כספי בדמות מיסים תקופתיים שמשלם בעל הנכס.
    כשקניתי מכונית שילמתי עשרות אלפי שקלים מעבר לערך המכונית כמס. יתרה מכך, בכל פעם שאני מתדלק את מכוניתי יותר מחצי מסכום התדלוק הוא מס שאני משלם על היותי בעל מכונית.
    לשיטתך - אם אינני יכול לצפות שמהמרחב הציבורי יוקצה חלק לטובת חניה, אתה אינך יכול לצפות שיוקצה חלק נכבד עבור פארקים וגנים (רוצה עץ? תשלם.) או כל דבר "ציבורי" אחר.

  •   והרי אני משלם מיסים וארנונה על מנת לקבל את חלקי במרחב הציבור!! ועוד אחד לא מת"א
    • 08:53
    • 12.02.13

    תשלום הארנונה זו המקבילה לתשלום בבית הקפה עבור כיסא, הרי זה בדיוק התשלום על תחזוקת המרחב הציבורי בשבילי.
    לשיטתך - בבית הקפה היתה נדרש לשלם ב"הזמנת משהו" ואז גם תשלום נפרד בעבור הזכות לשתות\לאכול את מה שהזמנת וכבר שילמת עליו.

06 רלוונטי אילנו ולימינו - תודה.  (לת) רלוונטי
  • 20:38
  • 05.02.13

07 מה, זה לא בארץ, חשבתי שחוסר צדק זו המצאה ישראלית, אגב כל זאת בלי כיבוש?! איך זה יכול להיות?  (לת) דן
  • 20:39
  • 05.02.13

08 ירושלמי אתה קשקשן שלא מבין בסוציולוגיה בעמק
  • 20:40
  • 05.02.13

התאור במאמר זה אכן מסביר את תוצאות תהליכי קבלת ההחלטות של אותה שכבה שהיתה לאליטה ונתוקה מן העם, תהליך שאנו חווים בארץ הזו עם התרת רסן מוחלטת של צבירת הון באמצעות שלטון ולפעמים בסיוע עתון
אותה שכבה ממשיכה לצבור רכוש אדיר על חשבון הצבור (האגדה שהם מניעים את גלגלי המשק ומספקים מקומות עבודה נופצה מזמן) המחאה הציבורית היא רק קצהו שלקרחון ההתפכחות מתהליך זה, ביחס לשמאל או ימין ממש אין קשר, הם תומכים בנדיבות גם במפלגות ימין וגם במפלגות שמאל כי הרי הגלגל מסתובב והם מבטיחים בכך את המשך תהליך צבירת ההון.

09 "הם שברו את הקשר של הילד למשפחתו ורתמו אותו מחדש לשורות מוסדותהממלכה – גיוס לשירות הקולוניאלי, לממשלה או לכוחות המזוינים -כמנגנון שבאמצעותו המעמד השלט הקרין את כוחו."  (לת) אצלינו זה נקרא שוויון בנטל
  • 20:44
  • 05.02.13
10 מרקס הגדיר את זה המאבק בין המנוצלים לבין המנצלים .  (לת) יוני
  • 21:41
  • 05.02.13

11 מאמר מקורי ומעניין, אך חוטא בהכללות אור
  • 21:44
  • 05.02.13

האצולה מקשטת את בית הלורדים המעוקר אך אפילו בבריטניה שולטים ילדיהם של חנוונים (מרגרט תאצ'ר), פקחי מס (טוני בלייר) או סוכני בורסה (דיוויד קמרון) כלומר בני המעמד הבינוני והבינוני הנמוך.

12 מצטער אבל המאמר עלוב שחר ש
  • 22:51
  • 05.02.13

כל מי שפוטר דעות שונות ממנו כניסיון פסיכולוגי לא להתמודד עם המציאות מוטב שיזהר. בעיקר הגרדיאן שהקביעות שבה הוא מתאר את באיסלם כדת שלום עולמית שפשוט מוצגת לא נכון על ידי הפרימיטיביים הלבנים העניים

13 חינוך חרדי באנגליה ? זאב
  • 23:42
  • 05.02.13

" לא היה שום קשר בין הניסיון וההשכלה שרכשנו לבין המציאות. התוצאה היתה דיסוננס קוגניטיבי: מצב של מבוכה רבה". ניתן לומר את זה על הישיבה שבה למדתי.

  •   חינוך קיבוצי בישראל? כבשה
    • 07:38
    • 06.02.13

    ניתן לומר זאת גם על הקיבוץ שהיה בתקופתי. כשהגעתי לצבא הייתי בהלם מהמון אנשים זרים ומשונים שמדברים אחרת, מתלבשים אחרת וגם שרים "שתי גדות לירדן". שלא לדבר על ההלם עם המפגש עם הערבים. עד היום רבים מבני הקיבוץ ממשיכים לדבר באותן סיסמאות עבשות שאינן מתאימות לשום דבר חוץ מלעולמם הסגור. כמו בני ישיבה ובני אצולה.

14 אומץ-לב נדיר לכתוב כך, באנגליה.  (לת) מונביוט בעל יושרה אינטלקטואלית נדירה
  • 00:04
  • 06.02.13

15 באנגליה, כתיבה כזו היא פגיעה בקודשי האומה.  (לת) מונביוט אמיץ ובעל יושרה אינטלקטואלית
  • 00:05
  • 06.02.13

16 יכול להיות שזה אנחנו?  (לת) מעורר מחשבות..
  • 00:33
  • 06.02.13

17 די פשטני, אבל הפסקה הראשונה נהדרת - רק בשבילה היה שווה אנגלופילית
  • 00:41
  • 06.02.13

מונביוט נשמע ממקור צרפתי, אכן אצולה.

  •   חמודה שלי, אל תתרשמי ממליצות האנגלים ברונז'ה, חשיבה שלילית
    • 09:50
    • 06.02.13

    זו מחוה ריקה. אדם כמו מונביוט היה בודאי ב"מועדון ויכוחים" בבתי הספר היקרים שהוא מגנה - שם למד לגנות גם אותם, בסגנון קולח ומשכנע... לכן נקיטת עמדה נגד המעמד ממנו בא לא תשכנע שום בן מעמד העובדים בבריטניה שדבריו כנים או שהוא חדל להיות "נוב" -[גביר, פריץ - אם ננקוט לשון מעודנת], בלשונם.

18 נוקב וחשוב  (לת) מיצי
  • 01:22
  • 06.02.13

19 ביבי צריך לקרוא את הכתבה מי צריך לקרוא
  • 04:37
  • 06.02.13

ברור שעברו כואב אבל בדיוק עקב כך הוא הפך לידוע בממשל שלנו כאחיו של.. וניצל את קשריו שנוצרו בעקבות כך עד תום.
בשלטונו שכח את העם סביבו ועל כן אנו משלמים מחירים כלכליים ונפשיים גדולים שכנראה בשנים הקרובות יעמיקו מאוד .

20 זה מתאים ל'גרדייאן' לפרסם מאמר כה אווילי עופר
  • 07:15
  • 06.02.13

ומתאים ל'הארץ' לתרגם אותו.

21 מדהים. המשך לתנועה הולכת וגדלה בעולם הדוגלת בשלום, דו קיום וחשיפה ולחימה בפשעי המעמדות השולטים והממשלות  (לת) רונן
  • 08:17
  • 06.02.13

22 כל סופר חברה שגדולה מקילה או שבט חייבת להיות היררכית, ומתקיימים בה אנומליות רבות שדופקות את רוב הפריטים החיים בה.  (לת) רואה הכל
  • 08:51
  • 06.02.13

23 יותם מורציאנו - תודה על התרגום. תודה על ההיסטוריה. אתה מנסה להשוות מים לשמן.  (לת) יותם המלך ה-1
  • 09:07
  • 06.02.13

24 ואף מילה על משחקי הכס? המלך בצפון
  • 09:26
  • 06.02.13

לא פייר לתקוע לנו את ג'ופרי בפרצוף ואז לשחק אותה כאילו לא עשיתם את זה.. אז מה עם העונה השלישית? כבר יהיה שלום עד שתגיע

25 ניתוח מעניין. יותר מעניין מה יקרה אם יבצע את ניתוח סוציולוגי גם באיסלם הפוליטי. גם שם מדובר בשרידים של אימפריה עם כמיהה לעבר האיפריאליסטי ורצון לכופף את המציאות כדי להתאים לתפישת העולם. מצד שני, אין סכנה שהוא יעשה אתה. האיש רק החליף שטיפת מח אחת באחרת.  (לת) לפטי
  • 09:33
  • 06.02.13

26 אפשר להתעודד - 50 שנה וגם זה נופל כמו האימפריה הבריטית  (לת) עופר
  • 09:54
  • 06.02.13

27 ומה קורה כאשר השולטים הם אלו שטוענים שמייצגים את העם? יוסלה
  • 10:22
  • 06.02.13

המצב הופך להיות גרוע הרבה יותר. זוכרים את ברית המועצות וגרורותיה?

28 למדתי תואר שני במנע"ס עם אנשים מכל העולם, בהתחלה חשבתי שכולם כמוני שיחקו בשכונה, עבדו למחייתם ובאמת מתרגשים מההלוואות שלקחו לממן את התואר, אחרי שנה הבנתי ש...... אסף
  • 10:24
  • 06.02.13

לא משנה מי היו החברים שלי שם: אמריקאי, הודי, מקסיקני, אינדונזי, פרואני או ערבי, הם כולם היו עשירים לא עבדו ברצינות אף פעם, יש להם בארנק עוד כרטיס אשראי של אבא, עבודה מובטחת וקומבינות במדינה שלהם אם רק יחליטו להפסיק לשחק את המשחק העצמאות שלהם.

מכיוון שטיילתי כמה טיולים טובים בחיים שלי, מסתבר שאני מכיר את הארצות שלהם יותר טוב מהם, כי הם אף פעם לא יוצאים מבתי הקייץ/חורף שלהם, ממלונות משעממים באתרי תיירות נדושים וחסרי אופי, פשוט אנשים אומללים שלא מכירים את העולם. כתבה מעולה...

29 אליטות הארץ שתקן
  • 11:05
  • 06.02.13

האם גם האליטה השמאלנית בארץ ששולטת בתקשורת ובאקדמיה מנותקת מהעם? והם מרגישים יותר שייכות למקביליהן באירופה?

30 יש לי בשורה טובה: הולך ליהיות רע ועובדים על זה בכול המרץ. אוף
  • 12:44
  • 06.02.13

המהפכה הצרפתית היתרחשה בגלל הדברים האלה.
תמשיכו להצביע לליכוד ולחברי המרכז שלהם (מי אמר ביתן 28) ונגיע לאן שמגיע לנו.

31 הבריטים הם עם של כ 60 מיליון משרתים ומשרתות. וערכים כאלה מתאימים להם. אנחנו בארץ בדרך.  (לת) ק
  • 12:46
  • 06.02.13

32 ראשית, מבטאים את השם מונביו, לא מונביוט [כנראה שם הוגנוטי]. לטיף עמבר
  • 14:28
  • 06.02.13

כדאי להביט באיש בויכוחולראות כיצד הוא מתמודד עם מדען בריטי שבא מרקע פרולטארי.
היהירות של החלוקה המעמדית הבריטית נשלפת החוצה כאשר מונביו משפיל עד עפר את דיביד בלמי הגוץ, שהאנגלית שבפיו משובשת. את המחאה של מונביו נגד חינוכו צריך למהול בקורטוב של מלח.:
http://www.youtube.com/watch?v=3eOFYAg_DPw

33 #ארץחדשה- רק כך נשבור את השיטה  (לת) #ארץחדשה- רק כך נשבור את השיטה
  • 14:42
  • 06.02.13

34 באותה מידה יכלתי לשים תמונה של סטאלין ולעשות כתבה: מה קורה כשעניים שולטים רן
  • 16:55
  • 09.02.13

אתם תת רמה

35 the u.s. wasthe world superpower becuase it didnt have class system a
  • 15:14
  • 10.02.13

now there is one froming there. and thats why it will fail.

36 יותם מרציאנו שולטטטטטטט  (לת) אני
  • 12:14
  • 12.02.13

37 זה בדיוק מה שקורה בישראל.!!! חיים כהן
  • 19:23
  • 12.02.13

כל הבורגנים בליכוד שולטים בנו ביד קשה ואפילו אכזרית העושר שלהם מעביר אותם על דעתם והם נמצאים כאילו באולימפוס.

פעילות
המלצות