פברואר 2013: אל-קאעדה על סף התפרקות

מאז שיא המאבק ב-2005 נמצא הארגון בדעיכה. התשתיות מינימליות, הדרג הבכיר חוסל כמעט כולו, ולמרות האביב הערבי הפופולריות של בן לאדן בשפל

בחודש שעבר התקדם העולם צעד נוסף לכיוון הכניעה לסכנה קיומית. שוב. ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, אמר אחרי השתלטות האיסלאמיסטים על מתקן הגז באלג'יריה כי "אנחנו עומדים בפני סכנת טרור קיומית מצד קיצונים, המצויים במקומות שונים בעולם ורוצים להסב את הנזק הגדול ביותר לדרך החיים ולאינטרסים שלנו". מאחר שקמרון לא הרבה בפרטים, לא ברור אם התייחס לאל-קאעדה, הארגון שהוקם על ידי אוסמה בן לאדן, לארגונים דמויי אל-קאעדה שפועלים בסהרה, "צאצאים" של אל-קאעדה ברחבי העולם או אולי לאידאולוגיה של אל-קאעדה. ואולם, הכוונה הכללית של דבריו היתה ברורה: אם חשבתם שסכנת אל-קאעדה נעלמה, טעיתם. היא קיימת ותמשיך להתקיים עשרות שנים ולסכן את יסודות החברה שלנו.

דיבורים מתלהמים כאלה היו מוכרים בעבר. שמענו את רובם מיד אחרי הפיגועים של 11 בספטמבר 2001 ובחודשים שלפני הפלישה לעיראק ב-2003. אך ככל שחלף הזמן, הדיבורים על סכנה ממשמשת ובאה מצד האיסלאם הקיצוני נעשו נדירים יותר ויותר. הציבור למד, כמובן, להתנהג בחשדנות כלפי הצהרות שמבקשות לעורר פחדים, אך נשמעות לעתים משוללות היגיון ובסיס. כולנו למדנו די והותר על הקיצוניות האיסלאמית העכשווית וביכולתנו לקרוא תיגר על טענות טיפשיות. המנהיגים יודעים כי כל הגזמה, ובעיקר באשר לאופיה "הכלל-עולמי" של סכנה ששירותי הביטחון מתארים יותר ויותר כמקומית, פשוט משחקת לידי האויב. לכן, דברי קמרון מהחודש שעבר לא היו צפויים. כמו הדיבורים המתלהמים של אל-קאעדה, שנאמרו בעקבות השינויים שחולל האביב הערבי, הם נשמעו מיושנים ובמקרה הגרוע יותר, הוכיחו בורות מרצון ונוסטלגיה לזמנים פשוטים יותר שבהם יכלו מנהיגים להבטיח "נחישות של ברזל" נגד סכנה כלשהי, בלי לעורר ספקנות נרחבת.

עם זאת, דברי קמרון עוררו דיון חדש על שתי שאלות ישנות מאוד, ששתיהן עדיין חשובות ודחופות: מה הוא אל-קאעדה? והאם הוא יותר או פחות מסוכן מאשר בעבר? התשובה על השאלה הראשונה היא, לשם שינוי, פשוטה יחסית. הקיצוניות האיסלאמית קיימת זמן רב מלפני הקמת הארגון ב-1988. מאז ימי הנביא מוחמד היו בעולם המוסלמי גלים של התחזקות הדת. הם התעוררו לעתים קרובות כתגובה לאתגרים חיצוניים - פוליטיים, חברתיים, תרבותיים וצבאיים. תגובות קיצוניות עורר גם הקולוניאליזם האירופי של המאה ה-19 מאפגניסטאן ועד אלג'יריה, ממרוקו ועד מלזיה ומעבר להן. קץ הקולוניאליזם לא הקטין את דחיפות האתגר הזה או את השחיתות, האכזריות וחוסר היעילות של משטרים מקומיים רבים. בסוף שנות ה-80 ובתחילת שנות ה-90 של המאה הקודמת הופיעו בעולם המוסלמי עשרות תנועות קיצוניות ואלימות, שהיו בחלקן תוצר של התעניינות חדשה ומסיבית באיסלאמיות, ונלחמו בממשלות המקומיות בשם הדת.

פעיל ג'יהאד עולמי באימון ברצועת עזה ב-2008. הקשר בין ההנהגה המרכזית לתאים ברחבי העולם - רופף ביותר
פעיל ג'יהאד עולמי באימון ברצועת עזה ב-2008. הקשר בין ההנהגה המרכזית לתאים ברחבי העולם - רופף ביותר. צילום: רויטרס

אל-קאעדה הוקם בפקיסטאן לקראת סוף המלחמה שהתחוללה באפגניסטאן נגד הסובייטים, כדי לתאם את מאמציהן של התנועות האלה. הארגון האמין כי פגיעה באויב גלובלי מקובל - ארה"ב - תביא בטווח הקצר להשמדת המשטרים הכופרים והצבועים ברחבי העולם המוסלמי, ועם הזמן, ליצירת שלטון דתי אוטופי.

בכל הקשור לשאלה השניה, נקודת השיא במאבק שמנהל אל-קאעדה הושגה ב-2004 או 2005, ולאחר מכן החל גל הקיצוניות לסגת. מאז, ספג הארגון מכה אחרי מכה. בן לאדן לא היה היחיד שנהרג או הוצא מכלל פעולה, כי אם גם כמעט כל הדרג הבכיר והבינוני של הארגון. איימן א-זוואהירי, המנהיג הנוכחי של הגרעין הקשה בארגון הוא אולי מנהל מסור ומנוסה, אך חסרה לו הכריזמה של בן לאדן. לסייף אל-עדל, המנהיג הוותיק היחיד שנותר בחיים, אין את שעור הקומה הנחוץ וחוץ מזה הוא עצור באיראן. מפקדים בכירים כמו הלובי המוכשר עטיה עבד אל-רחמאן, ששמו מוכר רק למומחים, נעלמו. בכירים בשירותי הביטחון הבריטיים אומרים כי "אל קאעדה מרכז" הפך לגוף חלול, בעיקר בשל הסיכולים הממוקדים השנויים במחלוקת שביצעה ארה"ב באמצעות מל"טים בשנים האחרונות. גם תשתית הארגון היא כיום מינימלית, בהשוואה לעשרות המחנות הגדולים שפעלו באפגניסטאן ערב פיגועי 11 בספטמבר. כבר ב-2008 נאלצו מדריכים באותם בסיסים לומר לטירונים שבאו מאירופה כי המתקנים שלהם אינם דומים לאלה שראו בסרטי הגיוס.

שום דבר לא השתפר מאז. מספר המתנדבים קטן מתמיד. חברים צעירים מתקדמים בסולם ההיררכי, אך הקידום הזה מתבצע מתוך ברירת מחדל ולא בגלל כישורים. אל-קאעדה ניזוק באותה מידה מהעובדה שנדחה בשתי המדינות - פקיסטאן ואפגניסטאן - בזו אחר זו. כמעט כל ניסיון שלו לזכות בתמיכה עממית אמיתית נכשל. כך בעיראק, בסעודיה ובכל מקום אחר. מסקרים עולה כי התמיכה בבן לאדן הגיעה לשיא באמצע העשור שעבר ולאחר מכן צנחה. מהתכתובות של בן לאדן שנמצאו באחוזתו באבוטובאד עולה שהוא אפילו הוא התחיל לחשוב על הקמתו מחדש של הארגון.

שני הפיגועים הגדולים ביותר של השנים האחרונות - הפיגוע במתחם הגז באלג'יריה והפיגוע במומבאי- בוצעו על ידי ארגונים שהקשר שלהם להנהגה הבכירה של אל-קאעדה היה רופף ביותר או לגמרי לא קיים. עובדה זו מוכיחה כי שארית אל-קאעדה היא כיום, במקרה הטוב, רק שחקן אחד מני רבים. התוצאה היא שהכוח הצנטריפטלי (השואף אל המרכז) שהיה פעם באל-קאעדה אינו קיים יותר, וחזרנו למצב שהיה קיים בימים טרום הקמת הארגון, מצב שבו ארגונים מקומיים רבים פועלים בזירות מקומיות והתיאום המרכזי ביניהם זניח. לכל אלה יש להוסיף את השלכות האביב הערבי בסאהל, בסוריה ומקומות אחרים, אך אף על פי כן, השימוש האוטומטי בשם אל-קאעדה, שנעשה לעתים כה קרובות בעבר, אינו מבטא את הקיצוניות האיסלאמית הנוכחית ואת אופיה הכאוטי והמפוצל. זה משהו ששירותי הביטחון של קמרון ודאי אמרו לו.

כמובן שהסכנה עדיין קיימת, אך סביר להניח שלא יהיו יותר פיגועים גדולים שמתקרבים ל'סכנה קיומית". כדי לבצע פיגוע כזה יהיה צורך במעורבות של מטוס נוסעים אחד לפחות ובעיר אירופית או אמריקאית חשובה אחת לפחות. אם המודיעין הבריטי לא גילה אפילו סכנה אחת למשחקים האולימפיים בלונדון, על אף שהיה לו צוות שהקדיש חודשים לבדיקה ולבדיקה מחודשת של כל רמז ורמז, ואם עמיתיהם האמריקאים אמרו בביטחון שלא היתה סכנה מיידית במסע הבחירות לנשיאות, אפשר להניח בשקט שכרגע, אין הרבה סיכויים להפצצת לונדון או ניו יורק.

יתרה מכך, רק בשש השנים הראשונות של העשור הקודם התקרבה האלימות לאינטרסים של המערב - בתחילה באינדונזיה, במרוקו, בסעודיה ובטורקיה ולאחר מכן במדריד ובלונדון. אך מאז, השתנתה הדינמיקה והיא חושפת את חולשת ההנהגה הבכירה של אל-קאעדה. אין דינה של התקפה על בית זיקוק בדרום אלג'יריה כדינה של התקפה על הפנטגון. הסיבה לכך היא, בחלקה, שיפור אדיר באמצעי הביטחון, ושירותי מודיעין מיומנים שמשתפים פעולה ביעילות רבה יותר. ניסיונות שנעשו מפעם לפעם להפיל מטוסים סוכלו, לפעמים ברגע האחרון, ומאות "עושי צרות פוטנציאליים" נתפסו זמן רב לפני שהתחילו לחשוב על ביצוע פיגועים.

אז האם הקיצוניות האיסלאמית תעבור מהעולם? כמובן שלא. תופעה בעלת שורשים ישנים ומורכבים כאלה תתפתח ולא תיעלם. החשש המרכזי כיום הוא מדור חדש של קיצונים ותיקים, שחוזרים משדות הקרב בסאהל כדי לחולל הרס בארה"ב או יותר נכון, באירופה. האם יקום אל-קאעדה נוסף שיהיה מסוכן יותר מקודמו? אין לדעת. מטרת הטרור היא ליצור פחד ולהטיל אימה. מהעובדה שאנחנו מפחדים פחות מאשר בשנים 2005-2004 עולה שיש שתי אפשרויות: האחת היא שכולנו טועים, בורים או אין לנו מידע נכון ועלינו לחשוש הרבה יותר ממה שאנחנו חוששים כעת, והשנייה היא שהאינסטינקטים שלנו נכונים והאחראים לאלימות רחוקים מלהוות סכנה קיומית.

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 סיבה ותוצאה בין השורות
  • 09:32
  • 06.02.13

הכתבה מבקרת את רטוריקת "ההפחדה" שנשמעת במערב, ורומזת שאין סכנה גדולה מדי באיסלם הקיצוני. העובדות: בעבר הלא רחוק אירגונים קצוניים הוציאו לפועל פיגועים רצחניים בקנה מידה עצום. בזכות המלחמה העקשת בטרור בשנים האחרונות הקף הפגועים "המוצלחים" פחת במידה דרמטית, דוקא בגלל שלא שהתעלמו מהם או הניחו שהם כבר לא כלכך מסוכנים.

ולפיסקה הטיפשית ביותר וחסרת כל ביסוס בכתבה:

"כמובן שהסכנה עדיין קיימת, אך סביר להניח שלא יהיו יותר פיגועים גדולים שמתקרבים ל'סכנה קיומית". כדי לבצע פיגוע כזה יהיה צורך במעורבות של מטוס נוסעים אחד לפחות ובעיר אירופית או אמריקאית חשובה אחת לפחות. אם המודיעין הבריטי לא גילה אפילו סכנה אחת למשחקים האולימפיים בלונדון, על אף שהיה לו צוות שהקדיש חודשים לבדיקה ולבדיקה מחודשת של כל רמז ורמז, ואם עמיתיהם האמריקאים אמרו בביטחון שלא היתה סכנה מיידית במסע הבחירות לנשיאות, אפשר להניח בשקט שכרגע, אין הרבה סיכויים להפצצת לונדון או ניו יורק."

אה, על בסיס האבחנות האלו (לא יצא לפועל פיגוע גדול בזמן האחרון, הבריטים לא גילו התקפות פוטנציאליות בלונדון, והאמריקאים כנ"ל בבחירות) אפשר "להניח בשקט" שאין סיכוי שפיגוע גדול יקרה בקרוב? לוגיקה במיטבה!

02 ישמע אולי הזוי ארז זכרוני
  • 11:21
  • 06.02.13

אבל מזה שנים, לי לפחות נראה שהם שינו פשוט את הטקטיקה.
היטב אני יודע מה אומרים על קונספירציות, והמאמינים בהם -
אבל הגל הכה מתואם של החלפת סידרת משטרים חילוניים באזור,
הקרוי - האביב הערבי - אינו נראה לי מקרי. גם לא הפעילות במאלי ובסוריה.
בעוד הכל, רואים באל קעידא את אותו ארגון, המפוצץ מטוסים בגורדי שחקים -
אני רואה ביורשיו, וממשיכי דרכו, רשת מאורגנת היטב עם הצלחה מדהימה,
שהעולם לא מצליח להבחין בקיומו ובמעשיו = הצלחה כפולה ומכופלת!

03 אני לא יודע אם קמרון צודק או לא, אבל קריאה מוקפדת בכתבה מעלה שאין שום תמיכה עובדתית לטענה שהכותב מעלה.  (לת) אחד
  • 11:37
  • 06.02.13

04 ימציאו בוגימן חדש  (לת) וואצ'ר
  • 11:44
  • 06.02.13

05 דיאגנוזה: אפשר לדכא טרור. פרוגגנוזה: אסור לעצום עיניים לרגע, לתמיד. רצפט: לשמור על שרירים תמיד. פטנט: לקרוא הארץ ולהטיל ספק מתמיד בכתוב.  (לת) מתבונן
  • 11:47
  • 06.02.13

06 5 נרצחים ישראליים ועוד מקומי אחד בבולגריה הם סימן מובהק ל"דעיכה", או לחילופין ל"שלום" מסוג חדש. הבה רק נבהיר שיש ניסיון אירופאי נואש להימנע מלהכיר באלקעידה כארגון טרור כדי להתחמק מהמשמעויות הנגזרות של מהלך כזה. ועכשיו אתם מוזמנים לקרוא את המאמר שנית ולתהות, מי הכי מרוויח מהרדמת דעת הקהל במערב.  (לת) אינפיניטי
  • 12:15
  • 06.02.13

07 וזה ובא לומר לנו להניח את נשקנו?שהרי ידוע שכאשר הערבים יניחו הנשק לא יהיו מלחמות, קורא בין השורות את האג׳נדה
  • 12:20
  • 06.02.13

וכאשר ישראל תניח הנשק לא תהיה ישראל

08 מאמר שטחי המציג לוגיקה מופרכת וקבעון מנטאלי  (לת) איפה השכל?
  • 12:29
  • 06.02.13

09 אל-קעידה לא נעלם ולא נחלש. הוא עסוק במלחמה בסוריה. ירון
  • 12:43
  • 06.02.13

לכן הוא נמצא כרגע מתחת לראדר של המערב.
ברגע שאסד נופל, הטרור יחזור בשיא עוצמתו.

10 שפ יגלה כמה דברים חדשים  (לת) שילך לבקר בסיני
  • 12:49
  • 06.02.13

11 לא קונה את הכותרת הזאת .
  • 12:50
  • 06.02.13

אל קעידה שהיה ארגון טרור שולי בחסות הטאליבאן שבאפגניסטאן
כבר שולט היום באלג'יר, לוב, מצרים ובקרוב סוריה. כשירדן היא הבאה בתור.
הם כבר לא ארגון טרור - הם שולטים במדינות.

12 כוח טרנציפוגלי מומחה
  • 13:02
  • 06.02.13

הכוח הטרנציפוגלי שואף כלפי חוץ ולא כלפי פנים!

13 אל קעידה לא נעלם, הוא התמסד הפוך גוטה הפוך
  • 13:27
  • 06.02.13

אם לפני עשור האיסלאם הקיצוני היה רק רשת של אירגוני טרור , היום הוא התמסד למדינות. הסתכל סביב על ה"אביב הערבי", לבנון כבר ממזמן מדינת אירגון טרור, סוריה בדרך לשם, ירדן עוד מעט ומצרים כבר מונהגת על ידי גיהאדיסט בתחפושת (וזה בלי שהזכרנו את לוב תוניסיה ואיראן).

אז אירגון טרור שיש לו מדינה לא צריך להתנהל כמו אירגון טרור. הוא אולי יתנהג יפה אבל לאט לאט ישתלט על המדינה, ימגר את החילונים והזרים ויצור מדינת הלכה. בהצלחה לנו עם כל הבלגן מסביב.

14 דברים מתלהמים...... שלדון
  • 13:38
  • 06.02.13

רק חמור גרם מהגרדיאן יכול לכתוב שדברי ראש הממשלה הבריטי בהקשר הזה הם דברים מתלהמים..

15 המגיבים בשם ביבי מודאגים שמא ארסנל ההפחדות שלו יקטן  (לת) דני
  • 13:57
  • 06.02.13

16 ונניח שאל קעאדה המקורי על סף התפרקות. מה זה עוזר או משנה אם תחתיו קמו ארגוני בת מסוכנים בכל פינה בעולם?! האם יהיה אכפת לקרבנות העתידיים מי הארגון הרשמי שרצח אותם?  (לת) רוצה להבין
  • 14:57
  • 06.02.13

17 מבלי לקרוא את הכתבה אני יכול להגיד שרק נחישות נחישות ונחישות יכולה להביא לחיסול ארגוני טרור טל וולף
  • 14:58
  • 06.02.13

ראו ערך חיזבאללה וחמאס. ארה"ב יצאה למלחמת חורמה באל קיידעה ב 2001.ארגון הרבה יותר מסועף וממודר מחיזבאללה וחמאס, והצליחה במשימתה תוך כ 12 שנים. אנחנו מתמודדים עם חמאס כבר 23 שנים ועם חיזבאללה כשלושים שנה ושני הארגונים רק הולכים ומתחזקים, וזאת אף שמיקומם המדוייק ברור, נמצאים במרחק יריקה מגבולותינו ומבסיסי צבאנו. ניתן להביס ארגוני טרור בנחישות ובעוצמה רבה ובעקביות במשימה. וזאת חסר לנו. וחבל.

  •   דולרים איש
    • 09:14
    • 07.02.13

    חסרים לנו גם כמה טריליונים, מכיוון שלאחר אסון התאומים ארה"ב שדרגה את הלוחמה שלה בטרור בצורה משמעותית ביותר. חיסול בן לאדן מהווה הישג אחד מני רבים.

18 גרדיאן הוא עיתון מרקסיסטי-טרוצקיסטי. הכתבה השקרית והסהרורית הזו היא ידיעה מושתלת של סוכני אל קעידא שמקודמת ע"י המשת"פים שלהם במערב. מה זה בדיוק אומר על עיתון הארץ שבחר לתרגם ולפרסם אותה?  (לת) גילוי נאות
  • 16:33
  • 06.02.13

19 http://en.wikipedia.org/wiki/The_Guardian lior
  • 17:00
  • 06.02.13

since 1821

20 האידאולוגיה של האחים המוסלמים אינה שונה כהוא זה מזו של אל קאעדה. ומי נשיא מצרים? יופי, מטומטמים. ידעתם שהגארדיאן מעסיק רק מפגרים קליניים? באמת! מודרניסט
  • 23:33
  • 06.02.13

האידאולוגיה של האחים המוסלמים אינה שונה כהוא זה מזו של אל קאעדה. ומי נשיא מצרים? יופי, מטומטמים. ידעתם שהגארדיאן מעסיק רק מפגרים קליניים? באמת!

21 דיייייייייי לשטויות.אל קעידה זה CIA ו MI6 הקימוהו בשם מוג'הדין להילחם בבריה"מ אלימלך זורקין
  • 00:41
  • 07.02.13

אפילו סיביאס עשו על זה כתבה.הכל כדי לקדם את עסקי האנשים השולטים בעולם,תבררו מי אלה כי נשבר לי להגיד הכל.
רק לפני שבועיים נשפט אמריקאי-CIA על חלקו בפיגוע בבומביי.
שום ערבי במערה לא יכול להפליץ בלי שלווין יריח מה הוא אכל לארוחת בוקר,אז לקיים ארגון טרור?!? אל=קאידה=המאגר.זה מאגר שמות שהוכן ןממנו נבחרו המוג'הדינים.
אוסמה זה טים אוסמן,חפשו תמונות שלו עם ברז'ינסקי.
חפשו ווידאו שהיטלרי מודה שהם יצרו אותם ותפסיקו לזבל במוח.
רק אל תדברו על בקול רם,כמו רובין קוק שר החוץ הבריטי,כי פשוט הוא מת שבוע אחרי זה.

22 בדיקת מציאות : בין לאדן מת. מאז 2003. אל קעידה זה הכל מופעל וממומן ע"י סי אי אי. ממש כמו החמאס. בנג'י ניתאי ושימעון פרס הסוכנים הזרים יכולים לאשר זאת - או יכולים אפילו לתבוע דיבה אם זה לא כך. אין שום סיבה להאמין לאף אחד מהקרטל הדפוק הזה.  (לת) מצטער על הבוטות.
  • 08:06
  • 07.02.13

23 ומי סיפר את זה? אובאמה, כשם שסיפר שמפגינים רצחו את השגריר בלוב ישראלי
  • 09:45
  • 08.02.13

חלומות הזויים של כתבי השמאל השקרני שמנסים להחביא את האמת מהציבור

24 מלחמת העולמות רודף הצדק
  • 15:03
  • 09.02.13

הגארדיין הוא דוגמה מובהקת לבריטניה המנוונת,זו שהייתה פעם שליטת העולם ומלכת הימים,והיום שוקעת במהירות לתהום הנשייה של ההיסטוריה.כמובן שבבריטניה אסור לדבר על זה בקול רם,בגלל השקר של ה"פוליטי קוקרט"-אבל בריטניה הופכת במהירות מדהימה למדינה איסלאמית,כמו מדינות רבות במערב אירופה,ובמיוחד בסקנדינויה.
תוך עשר עד עשרים שנה כל המדינות ישנו לחלוטין את אופיין הנוצרי-מערבי,והאיסלאם הקיצוני ישלוט בהם.
הם כמובן ימשיכו לעצום או לגלגל עיניים בצדקנות,אבל כבר היום יש עשרות שכונות בערי אירופה המערבית שכוחות הביטחון והמימשל לא מעיזים להגיע לשם.
נכון שבזמן האחרון הם מתחילים להתעורר ,ונוצרת תנועה נגדית,שכמובן הצדקנים הידועים יגנו אותה,ומתחילים להתנגד להתפשטות האיסלאם הקיצוני.
במבט מפוכח-אולי רק סין הקומוניסטית-תוכל לבלום את האיסלאם התוקפני.

25 שום דעיכה. אל קעידה שרפו את המועדון של בי"תר ירושלים  (לת) אנטון
  • 15:36
  • 10.02.13

26 אל קעאדה התפרק בעיקר כי מרכז הכובד עבר לאיסלאם המתון כדוגמת האחים המוסלמים שבמספר4מקרים כלה לשלטון, זה בהחלט שינוי מבורך  (לת) רואה הכל
  • 03:17
  • 12.02.13

פעילות
המלצות