נחיתת החירום של תעשיית המטוסים האמריקאית

אתמול קורקעו כל מטוסי האף-35, והפרויקט השאפתני הולך ומסתבך. במקביל, הקרקוע הנמשך של ה-787, מציב סימני שאלה על עתיד התעשייה

הודעת הפנטגון אתמול (שישי) על קרקועם של כל מטוסי הקרב מדגם אף-35 בשל סדק שנמצא באחד מלהבי המנוע, בישרה על משבר חסר תקדים בתעשיית התעופה האמריקאית: שני הפרויקטים המרכזיים של שתי יצרניות המטוסים הגדולות בעולם, בואינג ולוקהיד-מרטין, מקורקעים עד להודעה חדשה.

האף-35, מטוס הקרב העתידי של הכוחות המזוינים של ארה"ב ושל חילות אוויר נוספים בעולם, כולל ישראל - ומערכת הנשק היקרה והשאפתנית ביותר בהיסטוריה - ובמקביל גם מטוס הנוסעים החדשני ביותר מזה דור, הבואינג 787 "דרימליינר", נקלעו למשבר שעלול לגרום להפסדים כבדים לשני תאגידי הענק ומציב סימן שאלה גדול על מגבלות החדשנות של התעופה במאה ה-21.

האף-35 המכונה "לייטנינג 2", זכה גם לכינוי הלא-רשמי "מטוס הקרב המאויש האחרון". זהו מטוס תקיפה עם יכולות "חמקנות" ממערכות מכ"ם שייבנה בשלוש גרסאות שונות: אחת לחיל האוויר האמריקאי, שיפעל משדות תעופה יבשתיים, שנייה עם יכולות המראה ונחיתה קצרות מנושאות המטוסים של הצי האמריקאי ושלישית המסוגלת להמריא ולנחות אנכית שתפעל מנושאות המטוסים הקטנות של יותר חיל הנחתים (המארינס).

עד כה הפעילו שלוש הזרועות מטוסי קרב שתוכננו מלכתחילה לאחת המשימות, וזהו ניסיון ראשון לפתח ולייצר פלטפורמה אווירית אחת לכל השלוש. בנוסף, דרשו בפנטגון שמטוס התקיפה העתידי ישלב בתוכו מגוון עצום של יכולות מבצעיות הכוללות, בנוסף לחמקנות ממכ"ם, שילוב של מערכות אוויוניקה מתקדמות האמורות לאפשר למטוס לא רק לבצע משימות תקיפה ויירוט, אלא גם לקבל נתונים מודיעיניים ממגוון מקורות ולעבד אותם תוך כדי טיסה. בנוסף, האף-35 אמור להפעיל מערכות לוחמה אלקטרונית, כך שמטוס הקרב יהיה מסוגל לבצע בעצמו את העבודה שעד כה הייתה נחלתם של מטוסי בקרה ולוחמה אלקטרונית ייעודיים.

תצוגת תכלית של אף-35

שילוב קשת המשימות השאפתנית הזאת במטוס אחד שמימדיו מוגבלים מאוד בשל הצורך לשמור על צורה אווירודינמית "חמקנית" גרם לעיכובים משמעותיים בתוכנית הפיתוח ולעלייה אסטרונומית בעלויות. האף-35 מוגבל בין היתר בשל הצורך לשאת פצצות וטילים בתוך תא פנימי ולא בנקודות נשיאה מתחת לגחון ולכנפיים כמו מטוסי קרב הנמצאים בשימוש כיום. המטוס נמצא באיחור של שבע שנים ביעדי הפיתוח והכניסה לשרות.

הערכת העלות של ההצטיידות ב-2,443 מטוסים, המספר שהזרועות האמריקאיות זקוקות לו כדי להחליף שורה של מטוסי קרב מתיישנים, נאמד כעת בכ-400 מיליארד דולר - כ-70% מעל לתקציב המקורי. חישובים שונים של הפנטגון ומשרד החשב של הממשל האמריקאי מראים שבשל העלויות היקרות של אחזקת המטוס לאורך שירותו המתוכנן, תגיע עלות הפרויקט למשלם המיסים האמריקאי לכדי 1.2 טריליון דולר.

ההחלטה על קרקוע כל המטוסים שטסים כרגע, 64 במספר, במסגרת תוכנית הפיתוח ואימון הטייסים הראשונים, היא החלטת הקרקוע הרביעית. פיתוח המטוס, שטס לראשונה כבר לפני שש שנים, מלווה בשורה של תקלות קשות במבנה המטוס, במנועים ובתוכנה של מערכות האוויוניקה. כבר עתה ברור שגם כשהמטוס ייכנס, באיחור, לשירות מבצעי, הוא ייחסר משך שנים חלק מהמערכות האלקטרוניות ומערכות הנשק שלו עד שהליקויים בתוכנה יתוקנו. רק לפני תשעה ימים, אושרו דגמי ה-B של המטוס, הממריאים ונוחתים אנכית, לחזור לניסויים טיסה לאחר שהתבררה תקלה במערכת ההנעה.

התקלה הנוכחית, הסדק באחד מלהבי מנוע הסילון שמשמש את כל הדגמים, מעמידה בספק את אחת ההחלטות המרכזיות שהתקבלו במהלך הפיתוח: לוותר על רכישת מנועים משתי יצרניות גדולות, ובמקום זאת להסתמך רק על חברת פראט אנד וויטני. ההחלטה אולי חסכה מיליארדים, אבל כעת אינה מאפשרת להתקדם בניסויי הטיסה. מטוסים חדשים ממשיכים לרדת מפס הייצור במפעל הענק בפורט וורת' שבטקסס ומוסעים אל עמדות המתנה לזמן בלתי ידוע. העיכוב הנוסף בפרויקט ישפיע גם על חיל האוויר הישראלי שהזמין עשרים מטוסים וזקוק לעוד כדי להחליף את מטוסי האף-16 מהדגמים המוקדמים שיוצאו משרות בקרוב.

בינתיים, במפעל ענק אחר, מצפון לעיר סיאטל, נאלצת חברת בואינג להתחיל לשכור שטחים נוספים סביב לאתר הייצור של מטוס הנוסעים החדש שלה, ה-787, שאף הוא מקורקע עד להודעה חדשה. בואינג אמנם הפסידה ב-2001 ללוקהיד-מרטין במכרז לבניית ה-אף-35, אבל בניגוד ללוקהיד שבעבר בנתה מטוסי נוסעים וכיום מתרכזת בעיקר בתחומים הצבאיים, ממשיכה להוביל את תחום התעופה האזרחית. ה-787 היה אמור להיות הפרויקט שיחזיר לחברה את הבכורה העולמית בתחרות מול חברת איירבוס שבשנים האחרונות עקפה את בואינג בכמות ההזמנות מחברות תעופה ברחבי העולם.

בואינג נשענה בעבר על השליטה שלה בתחום מטוסי הענק כשה-747, הג'מבו, שלט לבדו בפלח השוק של מעל 400 נוסעים. עם כניסתו לשוק של האיירבוס 380 הדו-קומתי, שמאפשר להטיס יותר נוסעים בעלות נמוכה מזו של הג'מבו, נשחק מאוד היתרון של בואינג. ה-787, שמסוגל להטיס עד 290 נוסעים במהירות גבוהה יותר ממתחריו ובצריכת דלק נמוכה ב-20%, היה אמור למשוך את חברות התעופה הסובלות מאוד מהעליות התלולות במחירי הדלק. מבחוץ, ה-787 לא נראה שונה בהרבה ממטוסי נוסעים אחרים, אבל אופן הייצור שונה בצורה מהפכנית. הוא מטוס הנוסעים הראשון שרובו מיוצר מ"חומרים מורכבים" ולא ממתכת, ואשר מערכות הידראוליות רבות הוחלפו במערכות חשמליות. החידושים נועדו ליצור מטוס קל וחסכוני בדלק, אבל הם דרשו מבואינג להסתמך על אלפי ספקי-משנה חדשים, לא כולם בעלי יכולת לעמוד באמות המידה המחמירות ובלוחות הזמנים הלחוצים. בעיות האספקה גרמו לכך שהמטוסים הראשונים לא עמדו ביעד המשקל ושאספקת המטוסים ללקוחה הראשונה, חברת התעופה היפאנית ANA, התעכבה בשלוש שנים.

ולמרות הבעיות, עד לפני חודש, עוד נחשב ה-787 לסיפור הצלחה, בואינג צברה 844 הזמנות, מטוסים חדשים ירדו מפס הייצור ונמסרו ללקוחות. התמונה השתנתה כשהחלה שורה של תקלות, יותר ממה שהיה ניתן לצפות גם ממטוס חדש לגמרי. התקלות היו בעיקר במערכות זרימת הדלק והחשמל, ולמרות שהיצרנית הבטיחה שמדובר ב"מחלות ילדות שגרתיות", שני אירועים, יום אחרי יום, במטוסי 787 יפנים, בהם פרצו שריפות במטוס, גרמו לנטישות חירום והחלטה לקרקע את כל חמישים המטוסים שסופקו עד כה. התקלה ככל הנראה נובעת משימוש בסוללות ליתיום קלות שמסתבר שעלולות להתלקח במהלך השימוש. מהנדסי החברה עמלים למצוא פתרון, ובינתיים המטוסים מקורקעים, נזקים של מאות מיליונים נגרמים לבואינג ולחברות התעופה בעוד הייצור נמשך. בכל שבוע יורד 787 חדש מפס הייצור ובשדה התעופה בסיאטל אוזל מקום החנייה. העיכובים גם עלולים להשפיע על תוכניות ההצטיידות של אל על. עד כה, חברת התעופה הישראלית תכננה לרכוש את ה-787 כדי להחליף את מטוסי ה-747 ו-767 המתיישנים של החברה. במשך יותר מארבע עשורים, אל על רוכשת את כל מטוסיה מבואינג אבל סימן השאלה מעל ה-787 עשוי להביא את החברה להזמנה ראשונה בתולדותיה מאיירבוס.

שני הפרויקטים השאפתניים, האף-35 והבואינג 787 "גדולים מדי להיכשל", אומרים בארה"ב. ימצא להם פתרון כי אין להם תחליף והושקעו בהם כבר מאות מיליארדי דולרים. ועם זאת, גם כשיחזרו לטוס, ספק גדול עם יצרניות מטוסים בעולם ירשו לעצמן להעז בעתיד הקרוב ולקחת הימור כל כך גדול על טכנולוגיה חדשה.

פינוי מטוס 787 ביפן לאחר שפרצה בו שריפה

עקבו אחר אנשיל פפר בטוויטר
הירשמו עכשיו כדי לקבל עדכון יומי מאתר הארץ
נא להזין כתובת מייל חוקית
ברצוני לקבל ניוזלטרים, מידע שיווקי והטבות


תגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות