מינוי דיגיטלי של הארץ - באתר בסמרטפון ובטאבלט - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שכחתי סיסמה

נחיתת החירום של תעשיית המטוסים האמריקאית

אתמול קורקעו כל מטוסי האף-35, והפרויקט השאפתני הולך ומסתבך. במקביל, הקרקוע הנמשך של ה-787, מציב סימני שאלה על עתיד התעשייה

הודעת הפנטגון אתמול (שישי) על קרקועם של כל מטוסי הקרב מדגם אף-35 בשל סדק שנמצא באחד מלהבי המנוע, בישרה על משבר חסר תקדים בתעשיית התעופה האמריקאית: שני הפרויקטים המרכזיים של שתי יצרניות המטוסים הגדולות בעולם, בואינג ולוקהיד-מרטין, מקורקעים עד להודעה חדשה.

האף-35, מטוס הקרב העתידי של הכוחות המזוינים של ארה"ב ושל חילות אוויר נוספים בעולם, כולל ישראל - ומערכת הנשק היקרה והשאפתנית ביותר בהיסטוריה - ובמקביל גם מטוס הנוסעים החדשני ביותר מזה דור, הבואינג 787 "דרימליינר", נקלעו למשבר שעלול לגרום להפסדים כבדים לשני תאגידי הענק ומציב סימן שאלה גדול על מגבלות החדשנות של התעופה במאה ה-21.

האף-35 המכונה "לייטנינג 2", זכה גם לכינוי הלא-רשמי "מטוס הקרב המאויש האחרון". זהו מטוס תקיפה עם יכולות "חמקנות" ממערכות מכ"ם שייבנה בשלוש גרסאות שונות: אחת לחיל האוויר האמריקאי, שיפעל משדות תעופה יבשתיים, שנייה עם יכולות המראה ונחיתה קצרות מנושאות המטוסים של הצי האמריקאי ושלישית המסוגלת להמריא ולנחות אנכית שתפעל מנושאות המטוסים הקטנות של יותר חיל הנחתים (המארינס).

עד כה הפעילו שלוש הזרועות מטוסי קרב שתוכננו מלכתחילה לאחת המשימות, וזהו ניסיון ראשון לפתח ולייצר פלטפורמה אווירית אחת לכל השלוש. בנוסף, דרשו בפנטגון שמטוס התקיפה העתידי ישלב בתוכו מגוון עצום של יכולות מבצעיות הכוללות, בנוסף לחמקנות ממכ"ם, שילוב של מערכות אוויוניקה מתקדמות האמורות לאפשר למטוס לא רק לבצע משימות תקיפה ויירוט, אלא גם לקבל נתונים מודיעיניים ממגוון מקורות ולעבד אותם תוך כדי טיסה. בנוסף, האף-35 אמור להפעיל מערכות לוחמה אלקטרונית, כך שמטוס הקרב יהיה מסוגל לבצע בעצמו את העבודה שעד כה הייתה נחלתם של מטוסי בקרה ולוחמה אלקטרונית ייעודיים.

תצוגת תכלית של אף-35

שילוב קשת המשימות השאפתנית הזאת במטוס אחד שמימדיו מוגבלים מאוד בשל הצורך לשמור על צורה אווירודינמית "חמקנית" גרם לעיכובים משמעותיים בתוכנית הפיתוח ולעלייה אסטרונומית בעלויות. האף-35 מוגבל בין היתר בשל הצורך לשאת פצצות וטילים בתוך תא פנימי ולא בנקודות נשיאה מתחת לגחון ולכנפיים כמו מטוסי קרב הנמצאים בשימוש כיום. המטוס נמצא באיחור של שבע שנים ביעדי הפיתוח והכניסה לשרות.

הערכת העלות של ההצטיידות ב-2,443 מטוסים, המספר שהזרועות האמריקאיות זקוקות לו כדי להחליף שורה של מטוסי קרב מתיישנים, נאמד כעת בכ-400 מיליארד דולר - כ-70% מעל לתקציב המקורי. חישובים שונים של הפנטגון ומשרד החשב של הממשל האמריקאי מראים שבשל העלויות היקרות של אחזקת המטוס לאורך שירותו המתוכנן, תגיע עלות הפרויקט למשלם המיסים האמריקאי לכדי 1.2 טריליון דולר.

ההחלטה על קרקוע כל המטוסים שטסים כרגע, 64 במספר, במסגרת תוכנית הפיתוח ואימון הטייסים הראשונים, היא החלטת הקרקוע הרביעית. פיתוח המטוס, שטס לראשונה כבר לפני שש שנים, מלווה בשורה של תקלות קשות במבנה המטוס, במנועים ובתוכנה של מערכות האוויוניקה. כבר עתה ברור שגם כשהמטוס ייכנס, באיחור, לשירות מבצעי, הוא ייחסר משך שנים חלק מהמערכות האלקטרוניות ומערכות הנשק שלו עד שהליקויים בתוכנה יתוקנו. רק לפני תשעה ימים, אושרו דגמי ה-B של המטוס, הממריאים ונוחתים אנכית, לחזור לניסויים טיסה לאחר שהתבררה תקלה במערכת ההנעה.

התקלה הנוכחית, הסדק באחד מלהבי מנוע הסילון שמשמש את כל הדגמים, מעמידה בספק את אחת ההחלטות המרכזיות שהתקבלו במהלך הפיתוח: לוותר על רכישת מנועים משתי יצרניות גדולות, ובמקום זאת להסתמך רק על חברת פראט אנד וויטני. ההחלטה אולי חסכה מיליארדים, אבל כעת אינה מאפשרת להתקדם בניסויי הטיסה. מטוסים חדשים ממשיכים לרדת מפס הייצור במפעל הענק בפורט וורת' שבטקסס ומוסעים אל עמדות המתנה לזמן בלתי ידוע. העיכוב הנוסף בפרויקט ישפיע גם על חיל האוויר הישראלי שהזמין עשרים מטוסים וזקוק לעוד כדי להחליף את מטוסי האף-16 מהדגמים המוקדמים שיוצאו משרות בקרוב.

בינתיים, במפעל ענק אחר, מצפון לעיר סיאטל, נאלצת חברת בואינג להתחיל לשכור שטחים נוספים סביב לאתר הייצור של מטוס הנוסעים החדש שלה, ה-787, שאף הוא מקורקע עד להודעה חדשה. בואינג אמנם הפסידה ב-2001 ללוקהיד-מרטין במכרז לבניית ה-אף-35, אבל בניגוד ללוקהיד שבעבר בנתה מטוסי נוסעים וכיום מתרכזת בעיקר בתחומים הצבאיים, ממשיכה להוביל את תחום התעופה האזרחית. ה-787 היה אמור להיות הפרויקט שיחזיר לחברה את הבכורה העולמית בתחרות מול חברת איירבוס שבשנים האחרונות עקפה את בואינג בכמות ההזמנות מחברות תעופה ברחבי העולם.

בואינג נשענה בעבר על השליטה שלה בתחום מטוסי הענק כשה-747, הג'מבו, שלט לבדו בפלח השוק של מעל 400 נוסעים. עם כניסתו לשוק של האיירבוס 380 הדו-קומתי, שמאפשר להטיס יותר נוסעים בעלות נמוכה מזו של הג'מבו, נשחק מאוד היתרון של בואינג. ה-787, שמסוגל להטיס עד 290 נוסעים במהירות גבוהה יותר ממתחריו ובצריכת דלק נמוכה ב-20%, היה אמור למשוך את חברות התעופה הסובלות מאוד מהעליות התלולות במחירי הדלק. מבחוץ, ה-787 לא נראה שונה בהרבה ממטוסי נוסעים אחרים, אבל אופן הייצור שונה בצורה מהפכנית. הוא מטוס הנוסעים הראשון שרובו מיוצר מ"חומרים מורכבים" ולא ממתכת, ואשר מערכות הידראוליות רבות הוחלפו במערכות חשמליות. החידושים נועדו ליצור מטוס קל וחסכוני בדלק, אבל הם דרשו מבואינג להסתמך על אלפי ספקי-משנה חדשים, לא כולם בעלי יכולת לעמוד באמות המידה המחמירות ובלוחות הזמנים הלחוצים. בעיות האספקה גרמו לכך שהמטוסים הראשונים לא עמדו ביעד המשקל ושאספקת המטוסים ללקוחה הראשונה, חברת התעופה היפאנית ANA, התעכבה בשלוש שנים.

ולמרות הבעיות, עד לפני חודש, עוד נחשב ה-787 לסיפור הצלחה, בואינג צברה 844 הזמנות, מטוסים חדשים ירדו מפס הייצור ונמסרו ללקוחות. התמונה השתנתה כשהחלה שורה של תקלות, יותר ממה שהיה ניתן לצפות גם ממטוס חדש לגמרי. התקלות היו בעיקר במערכות זרימת הדלק והחשמל, ולמרות שהיצרנית הבטיחה שמדובר ב"מחלות ילדות שגרתיות", שני אירועים, יום אחרי יום, במטוסי 787 יפנים, בהם פרצו שריפות במטוס, גרמו לנטישות חירום והחלטה לקרקע את כל חמישים המטוסים שסופקו עד כה. התקלה ככל הנראה נובעת משימוש בסוללות ליתיום קלות שמסתבר שעלולות להתלקח במהלך השימוש. מהנדסי החברה עמלים למצוא פתרון, ובינתיים המטוסים מקורקעים, נזקים של מאות מיליונים נגרמים לבואינג ולחברות התעופה בעוד הייצור נמשך. בכל שבוע יורד 787 חדש מפס הייצור ובשדה התעופה בסיאטל אוזל מקום החנייה. העיכובים גם עלולים להשפיע על תוכניות ההצטיידות של אל על. עד כה, חברת התעופה הישראלית תכננה לרכוש את ה-787 כדי להחליף את מטוסי ה-747 ו-767 המתיישנים של החברה. במשך יותר מארבע עשורים, אל על רוכשת את כל מטוסיה מבואינג אבל סימן השאלה מעל ה-787 עשוי להביא את החברה להזמנה ראשונה בתולדותיה מאיירבוס.

שני הפרויקטים השאפתניים, האף-35 והבואינג 787 "גדולים מדי להיכשל", אומרים בארה"ב. ימצא להם פתרון כי אין להם תחליף והושקעו בהם כבר מאות מיליארדי דולרים. ועם זאת, גם כשיחזרו לטוס, ספק גדול עם יצרניות מטוסים בעולם ירשו לעצמן להעז בעתיד הקרוב ולקחת הימור כל כך גדול על טכנולוגיה חדשה.

פינוי מטוס 787 ביפן לאחר שפרצה בו שריפה

Article video embed code
עקבו אחר אנשיל פפר בטוויטר



הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 המצ'ואים של חיל אויר: לא מעניין אותנו תקלות ומחיר. אנחנו רוצים את הצעצוע הכי יקר בעולם  (לת) ציניקן
  • 19:08
  • 23.02.13

  •   בכל מקרה מקבלים אותו בחינם מארה"ב וגם מרוויחים
    • 06:56
    • 24.02.13

    ה f35 מגיע לישראל בחינם על חשבון הסיוע האמריקאי ובנוסף האמריקאים התחייבו לרכוש במליארדים מהתעשיה בישראל.

  •   הצעצוע היקר בעולם הוא ה F22. הF35 נחשב עד לא מזמן למטוס חסכוני....  (לת) אילנטש
    • 10:49
    • 24.02.13

02 מה אנכנו משוגעים הרדינשטיין
  • 19:10
  • 23.02.13

ממש משמח קנינו 15 מטוסים כאלה

03 הכותרת מציבה סימן שאלה לגבי שפיותו של אנשיל.  (לת) ד"ר זיגי
  • 19:18
  • 23.02.13

04 ממתי נוטשים מטוסי נוסעים ? ואיך עושים את זה ? יש כסאות מפלט לכל הנוסעים ? זה חידוש  (לת) רן
  • 19:22
  • 23.02.13

05 ובמקביל הכלכלה הגרמנית שבה לצמוח א
  • 19:27
  • 23.02.13

כנראה שההנדסה הגרמנית אכן עדיפה

06 שטויות. אנחמנו בתימן טסנו על עז עם אזניים גדולות לכל מיני משימות אסוף גת בשדות. רק לא בשבת. בסה"דשת  (לת) משה
  • 19:33
  • 23.02.13

07 האימפריה האמריקאית שוקעת  (לת) דודו
  • 19:41
  • 23.02.13

  •   עבדו על כל העולם הרבה מאד שנים עם יחסי ציבור ותעמולה שרק הם יודעים. ואנחנו בלענו את הכל. זה יגמר בטוב?  (לת) סטארבקס
    • 21:22
    • 23.02.13

  •   נהפוך הוא. ייצרן שמקרקע מטוס חרד למוניטין שלו ולחיי אדם. הסיפור הוא אחר עם מיג ואיליושין. ארהב היתה ותשאר הייצרנית הגדולה והאמינה בחילות האויר והתעופה האזרחית של העולם המערבי נקודה  (לת) האימפריה לא שוקעת
    • 14:28
    • 24.02.13

08 למה הם יוצאים משרות ? הם משתחררים על פז"מ ? או אולי הם לא paganini
  • 19:57
  • 23.02.13

רוצים לחתום ?

09 זהו רמז מהשמים!!! הגיע העת לפתוח במומ רציני (מאד ) עם הפתח , תמאס ואל קעידה.כפי הנראה מטוסים אינם עוזרים עוד .ה  (לת) עדד
  • 20:04
  • 23.02.13

10 הכותרת - ספקולציה . הפסקה האחרונה קרובה יותר לאמת . יומרנות בקביעה .
  • 20:36
  • 23.02.13

כמעט וכתבו שמטוס 787 הוא המטוס המאויש האחרון בנוסעים .

11 בואינג הפסידה את ה- F22 ולא את ה- F 35  (לת) ררר
  • 20:41
  • 23.02.13

  •   לא נכון. תשאל את בוב באטקס מבואינג. ניהל את צוות בואינג ונראה כמי שחרב עליו עולמו כשהתבשר על הפסד ללוקהיד מרטין.  (לת) אילנטש
    • 10:51
    • 24.02.13

12 הכתב לא מבין כלום בתעופה.. וקצת צניעות לא תזיק לו!! אנחנו לא מתקרבים לאמריקאים  (לת) מאיר
  • 20:48
  • 23.02.13

13 כל האמור לעיל לגבי ה-F35 מוכר וידוע; רק נערי ח"א הולכים עם הראש בקיר ומתעקשים לרכוש את המטוס צעצוע המיותר הנ"ל.  (לת) טייסים טובים אבל אדיוטים בריבוע
  • 21:22
  • 23.02.13

14 כמה עולה וונטיל של אחד הגלגלים במטוס הזה?  (לת) סקרן
  • 21:26
  • 23.02.13

15 למטוס ה-F35 אין שום בעיות!!! כל הסיפור הזה נועד לתעתע בסינים שפרצו למחשבי חברת לוקהיד, גנבו את תוכניות בנית המטוס ואפילו כבר יצרו העתק משלהם. כעת הסינים יפחדו להטיס אותו.  (לת) נישמע הזוי? אולי...
  • 21:41
  • 23.02.13

16 ישנם יותר ויותר קולות בארה"ב שמעיזים לומר את האמת: למטוס הF35 אין בכלל עליונות אווירית על מטוסי קרב ישנים יותר כמו הF15. כל יתרונו הוא בהיותו חמקמק. אבל היות והרדארים מתפתחים בקצב יותר מהיר מהמטוס (וגם זולים בהרבה), היתרון הזה יתמסמס בעוד 5-10 שנים. אז ניתקע עם מטוסים לא יותר טובים מהF15, אבל יקרים פי כמה. ומל"טים זולים יוכלו להפיל את שניהם בקלות.  (לת) אסף
  • 00:15
  • 24.02.13

17 what a piece of junk LULZ - אפילו החמקן האיראני כבר עדיף  (לת) ComunistaSimpatico
  • 01:00
  • 24.02.13

18 כמה הערות. זו לא מערכת הנשק היקרה בעולם, מטוס ה-B2 יקר בהרבה, גם ה- F/A-22 וזה עוד לפני שדיברנו על אניות קרב, נושאות מטוסים וצוללות בנציג
  • 06:06
  • 24.02.13

לא אתפלא אם אפילו מלאי הטילים ע"ג ספינת אייגיס אחת עולה יותר מהמטוס

לעניין הביקורת על הפיתוח ועל המחיר. קודם כל צריך להתייחס לתקלות וסיבוכים ביחס למורכבות המטוס. זה לא כמו לפני 30 שנה שהמטוסים היו סגסוגות אלומיניום ופלדה. היכולות של מטוס אחד כזה משתוות לטייסת של הדורות הקודמים. מהמורכבות של כל המערכות והיכולות האלה נגזרות באופן טבעי יותר תקלות ודברים בלתי מתוכננים.
גם לא הייתי ממהר להספיד את לוקהיד, אני בטוח שהסנאטורים שלה ידאגו לה היטב.
בסה"כ נראה שמקרקעים בשביל להיות בטוחים שלא יתרסקו מטוסים. זו תהיה פגיעה תדמיתית חמורה בהרבה ויכול להשפיע על הייצוא והרכש הבינ"ל, שנמצא גם כך בסכנה עקב העלויות המאמירות.

לכל ההוזים שלא צריך מטוסים קרב חדשים (בארה"ב ובישראל) נא לעקוב אחרי ההשקעה האדירה בסין בנושא. בגזרתינו השכנות מדרום ובמפרץ מתפעלות ציוד אמריקאי מתקדם מאוד ובהחלט יכולות לנצח אותנו במבחן הכמות לכן חשוב לנצח במבחן האיכות. הנושא של מטוס קרב לא מאוייש עדיין בגדר חלום ורחוק עשורים מביצוע ולכן אין פיתרון אחר אלא לפתח את המטוס החדש למרות הקשיים והאתגרים.

  •   אם מדברים על מחיר למטוס אחד אתה צודק, אבל ההשקעה הכללית בפרויקט כולו היא היקרה בהיסטוריה, כולל צוללות ונושאות מטוסים.  (לת) אסי
    • 17:45
    • 24.02.13

19 תתחילו להיפרד מהעולם כפי שאתם מכירים אותו כי אמריקה? רות, סוף...עצוב  (לת) חיים ח
  • 09:18
  • 24.02.13

20 שטויות לא מבוססות להדיוטות מהנדס מטוסים
  • 10:23
  • 24.02.13

בתור מהנדס בכיר בבואינג סיאטל, ואחד שמכיר את הענינים מעבודה יומיומית, הרדשתי חובה להגיב הפעם. הכתבה מאד שטחית, לא מבוססת על ידיעה מינימלית במה כרוך תכנון, פותוח, ייצור, קוואליפיקציה, והכנסה לשרות של מטוס נוסעים או מטוס קרב. תמיד היו, ויהיו בעיות בזמן ההכנסה לשרות (entry into service), במיוחד שבשני המקרים מדובר על טכנולוגיות הכי מתקדמות בעולם.
Nטוס כמו B-787 מורכב ממילוני פריטים שחייבים לעבוד בהרמוניה, עם המון מערכות שמבטיחות טיסה בטוחה. מטוס כמו B-777 לדוגמא יכול להמשיך בטיחה במשך 5ץ5 שעות(!) אחרי תקלה, או אוסך של תקלות עם הסתברות של 1 למיליון שעות טיסה! הנושא של המצברים של 787 יפתר אניסיי הטיסה שלו יושלמו תוך פחות מחדשיים. וגם הנושא של הF-35 יפתר, כמו הרבה בעיות שאני הייתי מעורב בפתרונם החל מB767 עד עכשיו. רק חכו ותווכחו בעצנכם, למרות האיוולות שהנייר (וכעת גם המקביל האלקטרוני שלו) סובל אותם.

  •   הקשיבו למי שיודע (מעלי) עג
    • 21:09
    • 24.02.13


    אבל בעניין מטוסי הקרב - שאלה טובה אם יש טעם לפתח מאויישים, כאשר ניתן להפעיל מאה לא-מאויישים באותה עלות (ואולי יותר. הכשרת הטייסים שמפעילים מהקרקע קצרה הרבה יותר. גם לא צריך כישורים פיזיים).

    חיל אוויר עם 50,000 מזל"טים ישתק כל חיל אויר עם 5,000 מטוסים מאויישים.

21 פפר,אתה חתיכת קשקשן  (לת) פילפאל אסוואד
  • 11:44
  • 24.02.13

22 אני חושב שזו תעודת כבוד וממש לא שקיעה ההייפך !!!
  • 12:05
  • 24.02.13

אמריקה לא מחפפת !!!
אם זה היה קורה במדינות אחרות היו ממשיכים לייצר במלוא הקצב, F35 אחד או עשרים פחות, בואינג 787 מתרסק אחד או עשרים - למי זה משנה?

דווקא הקרקוע והתגובה המהירה = תעודת כבוד. ובדיוק בגלל זה מדינות ימשיכו להזמין 787 + 35

23 מה עם המטוס האיראני כתחליף? יש לו נתונים לא פחות מרשימים.  (לת) גונדי קורבאסי
  • 12:44
  • 24.02.13

פרוייקטים מיוחדים