המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שכחתי סיסמה

היסטוריון פולני מאשים את יהודי אירופה בהשמדתם

פרופ' קשישטוף יאשייביץ' טוען ש"על השואה עבדו דורות של יהודים". ברומא הטיחה מורה ביהודייה כי לו הייתה באושוויץ הייתה מרוכזת יותר

הפרופסור הפולני קשישטוף יאשייביץ' קבע השבוע בראיון כי "ממדי הפשע הגרמני היו אפשריים רק הודות להשתתפותם הפעילה של היהודים בתהליך השמדת העם שלהם". הקהילה היהודית בוורשה אמנם הביעה את זעמה, אולם הממסד הפולני לא ממהר לגנות את הדברים. באיטליה, מורה בבית ספר אמרה בשבוע שעבר לתלמידה יהודייה כי "לו הייתה באושוויץ הייתה שמה לב יותר לשיעור". חבריה לכיתה דווקא התגייסו להגנתה וסרבו להמשיך בשיעור.

פרופ' יאשייביץ' התראיין לגיליון אפריל של הירחון "פוֹקוּס-היסטוריה", המוקדש כולו לאירועים הקשורים ל-70 שנה למרד גטו ורשה. הדבר לא הפריע לפרופסור המלומד לקבוע ש"על תוצאות השואה עבדו דורות שלמים של העם היהודי" ומציין כי אין בכוונתו להתווכח בנושא הזה כיוון ש"חבל על הזמן שנקדיש לדו-שיח עם היהודים שתחושת העליונות שלהם והביטחון שהם העם הנבחר מובילים אותם לאבדון". את עמיתיו ההיסטוריונים שאינם מזדהים עם טיעוניו הוא מכנה "נכים אינטלקטואלים". הוא גם קובע שבמדע חייבים להתנתק מתחושות אהדה ולהתרכז בעובדות ובזכות לפרש אותם.

יאשייביץ' מציג בראיון פרשנות חדשה לפוגרום בעיירה יֶדוובּנֶה, בה נעלו הפולנים מאות משכניהם היהודים באסם והעלו את המבנה באש. ההיסטוריון המלומד קובע כי "התושבים לא עשו זאת על רקע של שנאה גזעית, כי אם מתוך פחד אמיתי, אנושי מאוד ומוצדק מפני כוחה של האוכלוסייה היהודית". מן הראוי להזכיר כי הדבר קרה בתקופת הכיבוש הנאצי.

יאשייביץ' הוא פרופ' להיסטוריה וחבר באקדמיה הפולנית למדעים - המוסד היוקרתי ביותר בתחומו. דבריו עוררו סערה וזכו לתגובות נזעמות ברוב אמצעי התקשורת. העורך הראשי של "פוקוס", מיכאל וויצ'יק, ביקש סליחה מהקוראים וטען כי כוונת הפרסום הייתה "להסב את תשומת לב הקהילה המדעית לאנטישמיות של אחד החברים החשובים באקדמיה למדעים". האקדמיה לא פרסמה עדיין תגובה. יושב הראש שלה הסתפק באמירה לפיה "ייתכן שמזג האוויר החורפי השפיע לרעה על חברנו המלומד". לעומת זאת, התאחדות העיתונאים דורשת להגיש נגד מחבר המאמר כתב אישום על פי סעיפי חוק האוסרים הסתה לשנאה על רקע לאום, דת וגזע – אך גם התביעה הכללית מילאה בינתיים פיה מים.

ורשה לאחר דיכוי המרד בגטו, 1944
ורשה לאחר דיכוי המרד בגטו, 1944. צילום: רויטרס

גם בכנסייה הקתולית לא הגיבו לדברים. פרופ' יאשייביץ' האשים בדבריו את הכנסייה משום שלדבריו, במקרים רבים הגישה עזרה ליהודים הנרדפים ואפשרה להם להתנצר וציידה אותם במסמכים מתאימים בלי לבדוק את כנותם של מבקשי הטבילה. באותה הזדמנות ובנשימה אחת הזכיר לקוראיו כי "הישראלים רוצחים את שכניהם במזרח התיכון ואיש אינו פוצה פיו".

גם באיטליה התפתחה השבוע שערוריה סביב תקרית אנטישמית. באוקטובר האחרון הטיחה מורה בבית ספר תיכון ברומא בתלמידה יהודייה: "לו היית באושוויץ, היית שמה יותר לב לשיעור". הדברים קוממו את תלמידי הכיתה, שהתייצבו מיד לימין הצעירה הנדהמת שפרצה בבכי. התלמידים האשימו את המורה בגזענות ושלושה מהם סירבו להמשיך ללמוד בכיתתה.

בעקבות האירוע התלוננה אמה של התלמידה, יעל שמה, לפני מנהלת בית הספר, אנה מריה טרפאני, שפתחה בברור פנימי של האירוע; המורה לא הכחישה שאמרה את הדברים, אך טענה להגנתה שהיא לא אנטישמית ושרק ביקשה להביא דוגמה למקום שבו שררה משמעת.  בסיום הברור הסתפקה המנהלת בנזיפה רפה. "המורה לא התכוונה לומר את מה שיצא מפיה ולא רצתה להעליב אף אחד", אמרה המנהלת, שצוטטה בתקשורת האיטלקית. מאז קבלת הנזיפה בינואר, יצאה המורה לחופשת מחלה.

"קרובי משפחה של בעלי ושל אמי נספו במחנות ריכוז", אמרה אתמול אמה של יעל לעיתון לה רפובליקה, "איך ייתכן שבשנת 2013 מורים אומרים דברים כאלה בבתי ספר".

שלשום דווח על התקרית בראשונה באתר יהודי רומא. עד משפחת התלמידה העדיפה שלא לפרם את הסיפור כי לא לעורר גלים. ואולם, בעקבות חשיפת הפרשה הורה שר החינוך, פרנצ'סקו פרופומו, לבית הספר להגיש לו דו"ח מפורט של האירועים. בהודעה משותפת שפרסם עם ראש הקהילות היהודיות של איטליה, רנצו גאטניה, נאמר שהמקרה מלמד שוב ש"באנטשימיות ובהכחשת השואה צריך להיאבק לא רק ב-27 בינואר (יום הזיכרון הבינלאומי לשואה ס"מ), אלא בכל ימות בשנה".

תלמידי כיתתה של יעל ביקרו בשבוע שעבר במוזיאון היהודי של רומא. ראש הקהילה היהודית של העיר, ריקרדו פצ'יפיצ'י, קיבל את פניהם וחלק להם שבחים. "נחישותם להביס את האדישות ראויה לפרס מהנשיא". לפני כשבועיים, בראיון ל"הארץ", הזהיר פצ'יפיצ'י מעליית הגזענות באיטליה וקרא ליהודי המדינה "להתחיל אט אט להתארגן לעלייה לישראל”.




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 בפולנית אין מילה "יהודי" אלא "יהודון"
  • 15:26
  • 07.04.13

וזה באמת נכון. אם יהודי גר שם (כמו בגרמניה וכו") הוא יהודון.

02 דרכון פולני piper
  • 15:29
  • 07.04.13

אנשים דור שלישי ורביעי נוהרים בהמוניהם להוציא דרכונים פולניים. לא מבין את הרפיסות הזאת.

  •   הם לא מתכוונים להגר לפולין, אלא להקל על עצמם ביציאה לחופשה בחו"ל  (לת) חיים
    • 16:54
    • 07.04.13

  •   זה לשעת הצורך כנראה, לימי מלחמה חלילה וכו'  (לת) א.
    • 07:16
    • 08.04.13

  •   פולין חברה באיחוד האירופי לא משנה
    • 13:42
    • 09.04.13

    דרכון פולני מעניק זכות מגורים, עבודה ולימודים ברחבי האיחוד האירופי. פרט לכך שאנטישמים קיימים בכל מקום כולל בארצנו הקטנה. על סמך תקרית אחת פה או שם לא קובעים אם להוציא דרכון

  •   איך יהודי רוצה לקבל דרכון פולני? שיעבור לגור שם עם הפולנים  (לת) אני
    • 15:01
    • 09.04.13

03 "לו הייתה באושוויץ הייתה מרוכזת יותר" !! אני נקרע פה מצחוק מזה!!!!!! אורלינג
  • 15:45
  • 07.04.13

זה אולי אמיתי וחמור אבל כשמבודדים את זה כמשפט שנאמר ע"י מורה לתלמידה זה כמו סאטירה.....
"ילדך סובל מחוסר-ריכוז? שלח אותו עוד היום למחנה הריכוז הנחמד ביער! רכבות יוצאות בכל בוקר בשמונה":... :)

04 אני מזועזעת מדי ואין לי אפילו מילים כדי להגיב ריטה
  • 15:53
  • 07.04.13

אני מזועזעת מדי ואין לי אפילו מילים כדי להגיב

05 מה יש לנו להלין על אחרים כאשר יישנם אנשים כעמירה הס וגדעון לוי?!  (לת) משה
  • 15:56
  • 07.04.13

  •   אם הטיפשות הייתה מחלה כואבת...  (לת) דורי
    • 16:45
    • 07.04.13

  •   לא, הם הטובים! האם אתה היית מסתכן ונאבק על זכויות אדם בסביב כה עויינת כמותם? אתה היא הדומה לפולני.  (לת) רונית
    • 17:04
    • 07.04.13

  •   טיפשות חבר של עמירה וגדעון
    • 17:39
    • 07.04.13

    על זה נאמר - לו הטיפשות הייתה מכאוב היה צועק כל הרחוב
    וגם - טול קורה וגו '
    ומדוע מדגישים תמיד את הגזענות של אחרים , במיוחד ערב יום השואה???

  •   דורי, לבטח בסעיף "אינטליגנציה" רשום אצלך במ"פ (בלי ממצאים פתולוגיים), לאמור, לו אינטליגנציה הייתה מחלה, אתה היית נחשב בריא לגמרי.  (לת) ירון
    • 18:12
    • 07.04.13

  •   עמירה הס וגדעון לוי מביאים כבוד לישראל ! דן
    • 18:13
    • 07.04.13

    משה, עמירה הס וגדעון לוי הינם אנשים בעלי ערכים גבוהים באמת, של הומאניות ונאורות. מבחינתי הם מייצגים את הערכים שהם המורשת האמיתית והמהותית ביותר של הסטורית היהודים.

  •   אם הטיפשות הייתה מחלה, לא היו יוצאים הס ולוי ממיטותיהם  (לת) קסנדרה
    • 18:27
    • 07.04.13

  •   מה בין שמיטה למיטה, טמבל? או, סליחה, אתה וודאי לא מבין את הפתגם.  (לת) עמקר
    • 19:39
    • 07.04.13

  •   עמקר! אני לא מבין?! משה.
    • 20:35
    • 07.04.13

    עיוות ההיסטורי ושקרים הוא נר לרגלם של עמירה הס וגידעון לוי.

    עמקר! חדל אישים ברירת מחדל. אם אתה מכיר את הפתגם הזה זה אולי רק בגלל ששמעת אותו קצת יותר מדי.

  •   גבלס היה גאה בך קסנדרה אריאל
    • 21:03
    • 07.04.13

    משפטים בסגנון זה שלך הושמעו בשנות ה30' כלפי המעטים שסינגרו על היהודים. דוקא ביום השואה, קצת חשבון נפש אישי לא יזיק לך ולעם כולו.

  •   עכשיו רק צריך להשוות בין צה"ל וורמאכט ולהזכיר שהמתנחלים הם בכלל אס.אס....  (לת) ..ובא לציון גועל נפש
    • 21:44
    • 07.04.13

  •   לא קשה לעשות זאת  (לת) ש
    • 23:45
    • 07.04.13

  •   צמד דו פרצופיים שלא נותנים לעובדות לבלבל אותם  (לת) אחד
    • 11:11
    • 08.04.13

06 למה לבוא בטענות? פרופסור שפוי
  • 15:59
  • 07.04.13

השמאל הישראלי הקיצוני אותו דבר.

07 רגע רגע....לא הסברתם לנו שבפולין יש אווירה חדשה, עולם חדש, ובכלל כולם שם לומדים אידיש ואוכלים גפילטע פיש ואפילו הקימו עוד פאקקטע מוזיאון לתפארת העם היהודי? לא אמרתם שהאינטלקטואלים והממשלה ממש מבקשים שהיהודים יחזרו? מה קרה פתאום? השד יצא מהבקבוק?  (לת) כסיף
  • 16:05
  • 07.04.13

  •   השד מעולם לא היה בתוך הבקבוק.  (לת) לא חשוב
    • 17:21
    • 07.04.13

  •   עיתון הארץ שכנע אותם שלישראל ולעם היהודי אין זכות קיום דר יוסףמנחם
    • 21:20
    • 07.04.13

    ואם מישהו השמיד או מתכוון להשמיד אותנו האשמה היא של המתנחלים!!!! וצריל לסיע להם להפית דמוניזציה של ישראל והיהודים!!!

  •   אכן פולין מדינה אוהדת ישראל דרור
    • 22:47
    • 07.04.13

    כן הסברנו. אבל הקל ביותר זה להתנפל על פולין בגלל איזה פרופסור אדיוט באוניברסיטה. אפשר לחשוב שבישראל אין אדיוטים וכולם באמת גאונים נאורים ואוהבי הזולת. אפשר לחשוב שאנחנו בארץ הקודש נזהרים מלייצר הכללות מטופשות כמו "פולנים מטומטמים". ואפשר לחשוב שההתייחסות שלנו לניצולי שואה ולזקנים בכלל היא מופת ואור לעולם. להבדיל, אני חיי בוארשה והנסיון האישי שלי חורג מסיסמאות פופוליסטיות. פולין של היום הינה הידידה הגדולה שלנו באירופה עם הרבה אנשים שאוהבים את ישראל. וכמו כל מדינה אחרת באירופה ולא רק, גם כאן מסתובב לו שד גזעני שלעיתים מזכיר את השד הגזעני שמסתובב בישראל

  •   מצדיקי שואה יש בישראל .ראה את מוני יקים וחסידיו הרבים יאצק
    • 18:32
    • 12.04.13

    ואנטישמים יש בכל העולם

  •   עוד ישראלי שחי במזרח אירופה שמעון
    • 21:22
    • 13.04.13

    ולא רק אלא בכל העולם העברים (שקוראים להם בטעות יהודים) מסרבים לראות את "הכתובת שעל הקיר" אירופה אכולת שנאה לעברים באשר הם עברים ואין לזה כל קשר למדיניות ישראל כלפי אלו שמכנים עצמם פלישתים.להזכירכם שהעברים לדעתם רצחו את ישוע העברים שולטים בכלכלה ובגלל פרץ המשבר האחרון ...העובדות פשוט לא נותנות להם להפריע .העברי ממשך להיות בעינינם השעיר לעזאזל .ודאי שאין מה להשוות בין הגזענות האירו-אטלנטית לבין מה שמכנה הכותב השד הגזעני ש"מסתובב בישראל" להזכירו שהעברים הפולין לא תוקפים בנשק ילדים ונשים בשל היותם של אלו פולנים או צרפתים וכו....תתערו אחי העברים אתם חיים בללה לנד מסוכן

08 מי אמר למה אמר איך אמר די חרבשם לנו את הראש פרנקו
  • 16:06
  • 07.04.13

די כבר לדוש בנושא,מי אמר מה אמר מה מענין אותי מה הוא אומר אמר.יותר חשוב כעת שהילדים יתנו יותר צומת לב להם,יבואו לבקר לא פעם בחודשים עם פנים קרות מה זה תלמדו כצת מהמיזרחים תשתנו לכם.הם זקוקים לזה כלכלית הם מסודרים היטב ,הם בעשיריון העליון של הקשישים אז די .

09 יעל רותי
  • 16:06
  • 07.04.13

אולי כדאי שיעל ומשפחתה יחזרו ארצה. כאן לפחות האנטישמיות היא מתוצרת עצמית.....

10 אנטישמיות בפולין? באיטליה? שומו שמים! שיינדל
  • 16:18
  • 07.04.13

אנטישמיות מבעבעת בכל אירופה ברמות כאלה או אחרות. יש לה ביטוי בוטה, פומבי וחריף רק כאשר מישהו או מישהי יורדים מעט מהפסים בגלל גיל או בעיות נפשיות. אבל היא נפוצה בכל ארצות המערב, שלא לדבר על מזרח אירופה ומקומות נידחים.
ערב יום השואה קשה שלא להיזכר בדברים שאמר לי אחד מחכמי פרינסטון: "לא כולם אנטישמים. ישנם בפירוש אנשים החפים מכל שמץ של אנטישמיות. אולם מספרם הוא כה זעום שראוי לנהוג כאילו אינם קיימים.

11 מניעיו של הפרופסור הפולני אולי אנטישמים אבל קביעתו נכונה עובדתית: אכן יהודים רבים סייעו לגרמנים, ממניעים שונים, בהשמדת אחיהם. זה נושא שמושתק בישראל אבל קיים עליו מחקר אקדמי רציני בעולם. הראשונה שהתבטאה בעניין הייתה חנה ארנדט בספרה אייכמן בירושלים.  (לת) סוציולוג
  • 16:22
  • 07.04.13

  •   קשקשן רציני - לא יודע מאיזה סוציו אתה מגיע אבל לכל "מחקר" שיצא לגבי השמדת יהודי פולין יש גם מניעים שונים  (לת) סוציו
    • 17:12
    • 07.04.13

  •   כנראה בעיות בהבנת הנקרא.הפרם' החבד דיבר על שהשמדת כמות כזאת של נרצחים לא יכולה להתבצע בלי שיתוף פעולה של הנרצחים כקולקטיב.ולא מדבר על יחידים ששתפו פעולה בהשמדה.עובדתית היו כאלה ונקראו "קפו" אך מניעה שלהם היה לשרוד ולא מתוך אמונה שזה מה שצריך לעשות,לרצוח יהודים.  (לת) אחד העם
    • 17:38
    • 07.04.13

  •   אתה אולי סוציולוג אבל הבנת הנקרא שלך לקויה כי הוא לא מדבר על יהודים שסייעו בתקופת השואה לגרמנים לבצע את ההשמדה (יודנרטים,קפואים,סייענים שונים) אלא מדבר על דורות (!!!) של יהודים שהגדישו את הסאה ביהירותם והביאו על עצמם את ההשמדה.הוא אוויל ואתה לא משהו.  (לת) סתמאחד
    • 18:19
    • 07.04.13

  •   כדוגמת בלוך  (לת) אנגלהארד
    • 19:15
    • 07.04.13

  •   סוציולוג, או סוציופאת?  (לת) משולם
    • 21:26
    • 07.04.13

  •   כאילו יוסי
    • 23:28
    • 12.04.13

    קביעתו וקביעתך מנוסחת בשפה כאילו מדעית, אבל גם אתה כאילו סוציולוג וגם הוא כאילו פרופסור.

12 יש גם פרופסורים שהם חולירות, אלא מה  (לת) אא
  • 16:22
  • 07.04.13

13 אז השמועות על טפשותם ואנטישמיותם של הפולנים בכלל לא נכונות?  (לת) אכלולי
  • 16:28
  • 07.04.13

14 "הישראלים רוצחים את שכניהם במזרח התיכון ואיש אינו פוצה פיו". קומפורטי
  • 16:30
  • 07.04.13

אבל 20% מתושבי ישראל הם ערבים. אני מוחה כנגד הטלת דופי ללא שום בסיס כלפי מגזר שלם באוכלוסיה הישראלית. הרי הפרופסור אינו אנטישמי, הוא רק יוצא חוצץ כנגד מדיניות מדינת ישראל.

15 כתבות נוספות: "זוג בריטי הורשע בהריגת ששת ילדיהם בשריפה" אלי
  • 16:42
  • 07.04.13

אני מניח שאין מה להאשים את ההורים שמין הסתם היה להם פחד אנושי ומוצדק..
ובכלל, זו אשמת הילדים שלא התנגדו מספיק

16 "אם היהדות הבינלאומית תגרור את העולם שוב למלחמה... כי אז תהיה התוצאה השמדת הגזע היהודי באירופה"  (לת) אדולף היטלר [מיין קמפף, כמדומני]
  • 16:43
  • 07.04.13

17 באותה הזדמנות ובנשימה אחת הזכיר לקוראיו כי "הישראלים רוצחים את שכניהם במזרח התיכון ואיש אינו פוצה פיו".  (לת) הנה ההוכחה האולטימטיבית שמי שלא קורא את גדעון לוי ועמירה הס מדבר שטויות...
  • 16:52
  • 07.04.13

18 האידיוט לא מודע להיסטוריה של פולין.... זמירה הכט
  • 16:52
  • 07.04.13

מדינתו של הפרופסור האנטישמי המטופש הזה, נאנסה ונרצחה לאורך דורות רבים על ידי הגרמנים והרוסים. מה שמפריע לו אלה דוקא היהודים!

19 טעות בכיתוב. זה לא אחרי דיכוי המרד בגטו (1943) אלא אחרי דיכוי המרד של הפולנים ב-1944  (לת) אלכס
  • 16:54
  • 07.04.13

20 תעשיית התרופות הגרמנית התפתחה בזכות ניסויים בבני אדם , לא רק יהודים !! לא לקנות תוצרת גרמניה !! תמיד לבחור ולהעדיף מוצרים שלא יוצרו בגרמניה !!  (לת) אבי צנעני
  • 16:56
  • 07.04.13

21 סין עולה אמריקה חזקה ורק אירופה הולכת ושוקעת, מזדקנת מתנוונת, מדכאת ומדוכאת, מלאה מוסלמים ומהגרים מאפריקה והודו, אבטלה ואפס צמיחה עד לסוף המר - עוד מלחמה אירופאית אכזרית. כך ייעשה למי שרוצח יהודים !!  (לת) אבי צנעני
  • 17:06
  • 07.04.13

22 לגבי עניין היודנרט הוא צודק: בלי החלאות הללו,היו נחסכים מיליונים.  (לת) אלי בובליל ר"ג
  • 17:13
  • 07.04.13

  •   בובליל חכם בלילה. למזלך ולמזלנו לא היינו שם. חומוס מהמכולת לא היה פוטר את הבעיה  (לת) אובלדי ברלדה
    • 09:41
    • 08.04.13

23 auschwitz gonjtonic
  • 17:34
  • 07.04.13

what was was. Important is what will be and the Polish government should be notified that in future if they will try something like that again we will destroy them TOTALLY. as far as the teacher of Rome, nothing good can be expected from the Italians. They are antisemitic from birth. They suck it up with their mother's milk

24 אי אפשר להתעלם מהאמת של אף אחד, גם לא מזו של הנאצי.  (לת) רואה הכל
  • 17:38
  • 07.04.13

25 כמה דומה לעמדה הישראלית כלפי הפלסטינים: "הם לא החמיצו אף הזדמנות להחמיץ את השלום"  (לת) צבי
  • 17:46
  • 07.04.13

26 אקדמיה פולנית זה פרדוקס, אחד העמים המטומטמים באלף שנה האחרונות  (לת) ג'ו
  • 18:21
  • 07.04.13

  •   כן, כי קופרניקוס היה בכלל חכם יווני קדום (תשאל את יאיר לפיד) עוכר ישראל
    • 22:15
    • 07.04.13

    ומאיזה מוצא כבודו, אם אפשר?

    (ניסיון שני)

  •   קופרניקוס, מישקביץ, מנדלברוט, בנך, טרסקי. של כובע, ג'ו.  (לת) סתם פולני
    • 22:44
    • 07.04.13

  •   על יאן לוקשביץ שמעת? ודורות של לוגיקנים מבריקים? ומה עם קניוק שלנו שהוא בכלל ממוצא פולני? ומה עם הבדיחות הפולניות שכולנו גדלנו עליהן? בלי הפולנים אין לנו קיום כלל.  (לת) אליה
    • 01:22
    • 08.04.13

  •   וכמובן, גם "סתם פולני" וגם אני שכחנו את מאריה סאלומיאה סקוודובסקה (Maria Salomea Skłodowska) עוכר ישראל
    • 03:32
    • 08.04.13

    הלא היא מארי קירי, האישה הראשונה שזכתה בפרס נובל, האישה היחידה שזכתה בפרס בשני תחומים והאדם היחיד שזכה בו בשני מדעים שונים (פיסיקה ב-1903 וכימיה ב-1911). היא הנציחה את מולדתה בשמו של היסוד שגילתה - פולוניום, החומר שבאמצעותו הורעל (?) יאסר ערפאת.

    ואם כבר מתימטיקאים כמאנדלברוט, באנאך וטארסקי, אל נשכח את קאזימייז' קוראטובסקי (Kazimierz Kuratowski), שגילה קריטריון פשוט ויעיל להיותו של גרף מישורי.

  •   מה שבטוח - טוקבקיסטים ישראליים (עם שמות לועזיים) הם מופת של חכמה.  (לת) סלופי
    • 04:03
    • 08.04.13

  •   לא לשכוח את נתן אלתרמן יליד ורשה  (לת) אנני הול
    • 07:35
    • 08.04.13

  •   הבהרות- קופרניקוס למד באיטליה, מרי קירי בצרפת, ואני חצי פולני (החצי הפחות טוב) ג'ו
    • 11:58
    • 08.04.13

    אם מישהו היה קורא ולומד קצת, הפולנים הם אחד העמים היותר בורים בארופה, יחסית לשאר המדינות תרומתם למדע ולתרבות אפסית.

  •   ג'ו, במקרה שלך זה נכון, לגבי כל הפולנים הייתי נזהר מהכללות  (לת) ברק יוזלביץ
    • 18:39
    • 12.04.13

27 התמונה "ורשה לאחר דיכוי המרד בגטו" נראית כמו סוריה איתי
  • 18:23
  • 07.04.13

מתרחשת שואה אצל השכנים שלנו,
ואנחנו לא עושים כלום.

העולם, גם ב-2013, אדיש לחלוטין.

  •   איתי, אם לא שמת לב לפרט "קטנצ'יק" המבדיל בין אי-תגובתנו לעומת העבר elis
    • 19:03
    • 07.04.13

    היא העובדה שה"שכן" שלך בסוריה (ולא משנה אם הוא עם אסאד, או המורדים) ישסף את גרוננו בהזדמנות הראשונה...אז את(ה) רוצה שנהיה "נוצרים טובים" וניתן את הלחי השניה? תעשה זאת אתה, לא אני.

  •   זה בוא תהיה חסיד אומות עולם ותצטרף לקרב. לא זכור לי שהעם הסורי ביקש עזרה מישראל  (לת) מה נעשה?
    • 21:45
    • 07.04.13

28 אם כל הצער שבדבר .יהורי מזרח אירופה לא רצו להעלות לארץ ! קוקוריקו
  • 18:55
  • 07.04.13

המנהיגות היהודית נואשה אז מנסיונותיה להעלות את יהודי אירופה לארץ ישראל.היהודים קיבלו אז אפשרות לעזוב ולהעלות אך .הם דבקו באותם מקומות אף על פי שהייתה אנטישמיות עצומה.

  •   כלומר, העונש על אי העליה - ההשמדה - הגיע להם! הם אשמים!!!!  (לת) קווה-קווה-קווה-קווה (גע-גע-גע)
    • 20:53
    • 07.04.13

  •   קוקוריקו לך לקרקר בחצר. אולי תפתח ספר ותקרא. בלי הציונות של יאצק
    • 18:45
    • 12.04.13

    יהודי מזרח אירופה לא היתה תנועה ציונית ולא הייתה קמה המדינה. תלמד מי חלק סרטיפיקטים ולמי
    תגלה מי שהציל את הישוב בארץ זאת היתה הארמיה השמינית בפיקודו של הגוי מונטגומרי.

29 דבר אחד נכון עמית
  • 19:06
  • 07.04.13

העם היהודי במשך 2000 שנות גולה שקע לעבודת אלילים בדמות התלמוד.
בספר דברים פרק ד' ובמקומות רבים נוספים הזהיר אלוהים מפני עבודת אלילים והעונש הצפוי עקב כך....
דברים ד' פס' 27-28: "והפיץ ה' אתכם בעמים ונשארתם מתי מספר בגויים אשר ינהג ה' אתכם שמה, ועבדתם שם אלוהים מעשה ידי אדם עץ ואבן .....

30 מסתבר שפעם נוספת תואר אקדמי לא מראה על הבנת המציאות רונן
  • 19:09
  • 07.04.13

הסיבה העקרית לכך שהשמדה הייתה כה יעילה היא לא היהודים אלה הפולנים.
הפולנים דאגו לכך שליהודים לא תהיה כל אלטרנטיבה למחנות השמד.
הפולנים היו הרוצחים האמיתיים ,לא הגרמנים.
שאדם בעל תואר אקדמי ייצא בהכרזה שכזו, זה ממש לא מפתיע.

  •   לשואה אחראים הגרמנים בלבד - היתר היו סייענים ישראלי ויהודי בגרמניה
    • 15:48
    • 10.04.13


    מפקדי המחנות היו גרמנים המתכננים והמבצעים ברוב הרבדים האדמיניסטרטיווים והלוגיסטים של הרצח והביזה של יהדות אירופה - היו גרמנים ללא יוצא מן הכלל. חטיבות המוות ("איינזאצגרופן") היו מורכבות מגרמנים, גם אם פה ושם סייעו להם ברצח מקומיים.

    זה נכון שסייעו להם בני עמים שונים: מרוצחים ליטאיים/אוקראינים שהשתתפו בפועל ברצח (ולא פעם עלו בסאדיזם שלהם על הבוסים הגרמנים שלהם) - ועד אנשי משטרה הולנדים, צרפתיים, יוונים או נורבגים, הונגרים שאספו עבור הגרמנים את היהודים מהבתים - וכלה במשתפי פעולה תמורת בצע ממון שלקחו את רכושם של היהודים המגורשים או הנרצחים (אלו היו מבני כל עמי אירופה).

    וכמובן, מלשינים בשירות הגרמנים. כאלו היו גם בין היהודים. מי מייאוש ותקוות שווא להציל את עצמו, מי משיקולים של חיסולי חשבונות פרטיים. לא כל היהודים הם מלאכים.

    כל אלו היו המסייעים- ולא האחראיים

    יש ויכוח על מניעי המסייעים: דבר אחד ברור - ואת זה אומר דווקא ישראלי שמתגורר בגרמניה וחי בשלום עם זה - את השואה ביצעו הגרמנים והם אשמים בה הם ולא שום עם אחר.

  •   למה אתה שם?  (לת) למה אתה שם?
    • 00:09
    • 11.04.13

  •   אסור לשכוח את העבר- אבל זה לא הוגן להחיל אותו על גרמניה ועל גרמנים של היום. ישראלי ויהודי בגרמניה
    • 12:11
    • 11.04.13

    למה אני שם? לא מסיבות אידאולגיות. נסיבות החיים הביאו אותי כמו מיליוני זרים אחרים (ורבבות ישראלים) לחיות ולעבוד במינכן.

    גרמניה של היום היא מדינה בה כבר נולד הדור הרביעי או החמישי של אחרי המלחמה. אי אפשר להמשיך את המלחמה לנצח. גרמניה של היום היא ידידה של ישראל, ונעשו ועדיין נעשים בה מאמצים רבים להתנער מהעבר הנורא, לפצות את אלו שנפגעו, לחנך את הדור הצעיר כאן על פשעי העבר, ולהלחם בתופעות של גזענות ושנאת האחר. לדעתי זו המדינה האירופאית היחידה בה נעשה מאמץ כנה ואמיתי להתמודד עם העבר.

    יש היום קרוב לרבע מיליון יהודים בגרמניה, וחיים יהודיים וקהילות תוססות. מעולם לא נתקלתי פה בעויינות כלפי כיהודי או כזר.

    אסור לשכוח את העבר- אבל זה לא הוגן להחיל אותו על גרמניה ועל גרמנים של היום.

31 ואלו הדברים שאמר נשיא פולין אלכסנדר קוואשנייבסקי בים השנה ה-60 לטבח ביהודי ידוובנה אז פרופסור משוגע אחד אמר
  • 19:19
  • 07.04.13

"אני מתנצל כאן כיום, כאזרח וכנשיא של הרפובליקה הפולנית. אני מתנצל בשמי ובשם כל הפולנים שמצפונם נחרד בשל הפשע, המאמינים כי לא ניתן להיות גאה בגדולת ההיסטוריה הפולנית, מבלי להרגיש, בה בעת, בכאב ובבושה על מעשי הרשע אותם ביצעו פולנים כנגד אחרים".

32 וכך אמר נשיא פולין אלכסנדר קוואשנייבסקי ביום השנה ה-60 לטבח יהודי יאדוובנה אז פרופסור להיסטוריה שהתחרפן אמר
  • 19:21
  • 07.04.13

"אני מתנצל כאן כיום, כאזרח וכנשיא של הרפובליקה הפולנית. אני מתנצל בשמי ובשם כל הפולנים שמצפונם נחרד בשל הפשע, המאמינים כי לא ניתן להיות גאה בגדולת ההיסטוריה הפולנית, מבלי להרגיש, בה בעת, בכאב ובבושה על מעשי הרשע אותם ביצעו פולנים כנגד אחרים".

33 Gli italiani non sono antisemiti  (לת) Sophia Loren
  • 19:39
  • 07.04.13

34 Polacks Guy
  • 19:51
  • 07.04.13

Fucking polacks

35 זה פשוט קינתו של קין. ברוך שלא עשני פולאק
  • 20:47
  • 07.04.13

אלוהים עשה את הבל גאון אינטליגנטי שזוכה כל פרסי הנובל, ועשה את קין פולאק מטומטם. התגובה של קין היא זעם: הוא כועס על שנוצר אידיוט, ואז הוא שונא את הגאונים, ועוזר להרוג אותם. אבל כמובן, הוא עדיין יישאר מטומטם, כמו שפרופ' זה מוכיח.

36 גם אצלינו בת"א יושב הסטוריון ממוצא אירופאי החושבכך יתר על כן שאנו כלל לא עם אלא זיוף  (לת) הסטוריון או' ת"א
  • 20:54
  • 07.04.13

37 גם אני מפחד מיהודים דתיים ויודע על בשרי שדתם מתירה להם לקחת את כל אשר לי ואת חיי  (לת) כווי דתיים
  • 21:00
  • 07.04.13

38 תראו את השמאל בארץ מוכן לתת לאויבים את מדינתנו  (לת) הכל יכול להיות
  • 21:11
  • 07.04.13

39 זה פרופסור? אצל מי הוא למד, אצל ד"ר שקשוקה? עם דעות כאלו הוא עוד יקבל טור קבוע בעיתון הארץ, בין עמירה הס לגדעון לוי. איתי
  • 21:18
  • 07.04.13

אני כבר מחכה לקרוא מחר את הטור השמאלני שייטען שהשואה היא תגובה לכיבוש והיא ביקורת לגיטימית על מדיניות ישראל...

40 יאישייביץ כקתולי הדוק משוכנע שהיהודים עם קשה עורף אשמים כי סרבו להתנצר, כך גם המוסלמים ראובן גרפיט
  • 21:29
  • 07.04.13

טוענים שאילו היינו מתאסלמים הבעיה היהודית לא היתה קיימת.
מענין שגם יהודים מכובדים , חלק ניכר מהם ממוצא גרמני כמו פ' בובר למשל ואחד כזה פעיל באוניברסיטת ת"א , משוכנעים שלנו היהודים אסור להתקיים כעם לבטח לא בארץ ישראל. אך יהודונים כאלה המתבישים במוצאם ,פזורים בכל ארצות העולם וחלקם פעילים באינטנסיביות בתמיכה ב"עם" הפלסטיני שלדעתם המלומדת הינו עם יותר אוטנטי מהעם היהודי!!!.
הם לבטח יסכימו לדעתו המלומדת של פר' פולני אנטישמי.

41 למה. מזיג
  • 21:33
  • 07.04.13

למה ישראלים רבים כולל המנהיגים,מתעקשים לזרוע שנאה,פחד ואימה בקרב העם היהודי.למה לחזור שוב ושוב על השקר שכל העולם שונא אותנו.זה אינו נכון היום ולא היה נכון גם בתקופה הנוראית ההיא.מה התועלת שתצמח ליהודים מדיבורים כאלה?

42 והנה מה שאמר נשיא פולין אלכסנדר קוואשנייבסקי ביום השנה ה-60 לטבח ביאדבנה נסיון שני
  • 21:49
  • 07.04.13

"אני מתנצל כאן כיום, כאזרח וכנשיא של הרפובליקה הפולנית. אני מתנצל בשמי ובשם כל הפולנים שמצפונם נחרד בשל הפשע, המאמינים כי לא ניתן להיות גאה בגדולת ההיסטוריה הפולנית, מבלי להרגיש, בה בעת, בכאב ובבושה על מעשי הרשע אותם ביצעו פולנים כנגד אחרים".

43 תעלו לארץ ותנו לאירופאים המפגרים לריב עם המוסלמים .  (לת) כפר גלובלי עלק
  • 22:08
  • 07.04.13

44 איך עושים מיזה כזה סיפור על זה שלמורה יצאה איזו פליטת פה כשפה מתחת לאף שלנו יש אפליה וגזענות שלא היו מביישים אף גרמני או איטלקי ש
  • 23:36
  • 07.04.13

וכמובן שאינני מצדיק שום התנהגות כזאת לא משנה היכן וכלפי מי, אבל בכול זאת, כול הקוראים מזועזעים מהמורה האיטלקי. לפני חודשיים ירקו והרביצו לשני ילדים ערבים באוטובוס למה????? כי הם ערבים...... ואני בטוח שבחודשיים האילו התרחשו עוד הרבה זוועות שאינני מודע להם. ושוב אינני מצדיק חס וחלילה את הפליטה של המורה.

45 איזה כיף יום השואה - שוב נטבול במסכנות סבינו ונגיש חשבון לשלם לנו - ברגשות מיכה
  • 03:03
  • 08.04.13

אך הזהרו , משימוש יתר הכלי ישחק וימאס על כולם.
לא השואה אלה ניכוסה והשימוש הנעשה בה
וכדי שירגעו המגיבים סבי וסבתי נספו במחנות

46 ואם ברצוננו להרכין ראש לזכר הקורבנות רותי
  • 05:31
  • 08.04.13

מין הראוי שנמצא את המאיד אותנו ונפסיק לקטרג אנשים כשמאל או ימין אשכנזי או ספרדי ולהבין שכולנו אחד ולקדש את המאחד אותנו ולכבד את האחר לפעמים אני המומה איך דברים יוצאים מהקשרם בגין קורנטציה פוליטית אולי פעם יהיה פה קונצניוס לגבי זכותנו להתקיים ואג מין הסתם גם יכבדו אותנו

47 המזרחיים סובלים , בגלל הבריונות האשכנזית ... השואה לצערי הגיעה לתחומי ישראל...וזה מתחיל בגולה בייתר שאת .  (לת) ניר
  • 06:59
  • 08.04.13

48 אני מסכים איתו במאה אחוז. גם היום היהודים המכונים "שמאלנים", עמלים במרץ על המשך השמדת העם היהודי. כמו היום כך היה אז.  (לת) י
  • 08:08
  • 08.04.13

49 למי מותר לעוות את ההיסטוריה, להוציא דברים מהקשרם שוואו מהכדורסל
  • 08:09
  • 08.04.13

רק פולני יכול להבין פולני. וכי מה זה בכלל פולני? איכר מגליציה? אינטלקטואל מוורשה? פרה מקרקוב? ומה לי, חצי פולני, צבר דור שני ויורד (נפולת נמושות) עם המורשת הפולנית? אז ראשית, אין כזה דבר, עם פולני, או עם סורי. להבדיל מגרמנים, מצרים, רוסים ושוודים, שהם עמים פחות או יותר הומוגנים, שוויץ, פולניה, סוריה ועיראק הם קיבוץ גלויות. איך מלכדים קיבוץ גלויות? מוצאים אויב משותף. את זה יאמר לכם כל פאשיסט מתחיל.
ומכאן לכמה עובדות. כשעבדכם הנאמן למד בבית הספר, מה שהמורות לימדו זה שבהיררכיה הנאצית היו גם יודנראט וקאפו, שאלו יהודים שקיבלו תפקיד ומילאו אותו. חלקם בהצלחה יתרה ובדבקות המשימה שלא נפלו מאילו של שולחיהם. לנו כיום אין ספק שזה כתם שלא יורד בכביסה, אבל מן הראוי שנדון אותם במידת הרחמים. לך תדע מה היית אתה עושה אילו נקלעת למצבם. מה לא עושים בשביל לשרוד. ולך תסביר מה זה שרידה למי שאינו פולני.
ומכאן לנושא אחר : כמה יהודים גרמנים נלחמו למען גרמניה במלחמת העולם הראשונה? וכמה השתמטו? ומה חושב גרמני שחזר מהחזית על השכן שלו היהודי שהשתמט ואמר לו שיתפלל בשבילו? ועכשיו יוצא עם מי שהיתה הנערה שלו? של החבר שלו שנהרג? ועובד במשרה שלו? כמה חרדוסים משתמטים צריך בשביל להרוס כל מה שהאחרים בנו בדמם? היתה ברית אחים לנשק בין יהודים גרמנים וגרמנים שאינם יהודים. אחוז היהודים המשרתים בצבא היה גבוה יותר מחלקם הכללי באוכלוסיה. ובכל זאת הגרמנים האשימו אותנו בהשתמטות. נכון, לא בצדק, אבל תסמכו על החרדוסים שמשתמטים אצלנו, שהם לא המציאו את ההשתמטות. ואותם זוכרים. וכשעושים הכללות, זה פוגע בנו. אבל גם אנחנו עושים הכללות, לא? אז גם הגרמנים עשו הכללות. אז היתה או לא היתה תרומה לאנטגוניזם ולשנאה? זו האמת הרדיקלית שאתם לא אוהבים לשמוע. אבל המחלוקת היא חלק מהיהדות. הספקנות ובחינת הדברים לעמקם, הבדלנות, והאמונה שאפשר וצריך לשנות, הם מה שמבדיל בין הדת היהודית ושאר הדתות. מי שקורא לסתום פיות לכל מי שדעתו שונה, הוא הוא אולי יהדותי, אבל לא יהודי. כי היהודי מצווה בבדיקה עצמית, גם אם זו כרוכה בכאב. בכאב לב גדול אני קובע כי ההיסטוריה שלימדו אותנו בבית

50 מי שמסוגל לחזור ולגור בפולין שהיא בית הקברות היהודי הגדול בעולם... HMJE
  • 08:28
  • 08.04.13

רומן פריסטר, כקורא ותיק של הארץ אני זוכר אותך שהיית גר בארץ והיית כתב פעיל בעיתון. מי שמסוגל לחזור ולגור בפולין שהיא בית הקברות היהודי הגדול בעולם אל יתפלא אם ימצא שם אנטישמים.

אני צבר בן להורים שעלו ארצה לפני השואה וכל שאר המשפחה הושמדה ע"י הנאצים בסיוע פעיל של הפולנים. ביקרתי בפולין הארורה הזאת, במסע שורשים, והגעתי לבית אימי (זה רכוש ששייך לנו) והדיירים סירבו לאפשר לי להכנס ולראות. הלכתי לראות בית נוסף שגם הוא היה של סבתא שלי שנרצחה בשואה והפולנים המקומיים שם אמרו לי "שלום ולא להתראות"... כך כצבר נתקלתי באנטישמים וחוויתי על בשרי מה זאת אנטישמיות.

עם כל הויכוחים הפוליטיים בינינו מקומם של היהודים בישראל, זו תעודת הביטוח של העם שלנו.

  •   אבל לנפוש בברלין ההיפסטרית או בוינה הקלאסית - זה הגיוני, הא? נעל בית
    • 01:33
    • 11.04.13

    בין הפולנים היו אנטישמים רבים, אבל גם הרבה חסידי אומות העולם.
    בני האומה הפולנית יזמו פוגרומים קטנים, אבל ואבל גדול - לא הם שיזמו את מנגנון השמדת העם היהודי.

  •   ההולנדים הבלונדינים היו נהדרים הצרפתים מושלמים שלא לומר על הגרמנים והאוסטרים יאצק
    • 18:55
    • 12.04.13

    אבל הפולנים רק הם אשמים בשואה.

51 שהמדינה היתה צעירה התביישנו בהתנהגות שלנו בשואה כי הלכנו כצאן לטבח יהודה
  • 08:38
  • 08.04.13

יש משהו בדבריו של הפולני, למרות הגישה שלו שרואה ביהודים משהו זר ומאוס, שהייתי ילד בארץ בשנות החמישים אף אחד כמעט לא דיבר על השואה, כי כולם התביישו שהיהודים באירופה הלכו "כצאן לטבח" רק בגטו וורשה היתה התנגדות וגם היא היתה רפה מאוד. בכל אירופה יהודים הלכו בצורה מסודרת, בשקט למוות ללא כל נסיון לקחת את עצמם לידים ולהקשות על הנאצים לבצע את זממם. זו היתה ונשארה חידה גדולה ואינה מוסיפה כבוד לעם שלנו.
היום אנחנו מכפרים על הפאסיביות של אז באגרסיביות מוגזמת כנגד השכנים שלנו שגם היא אינה מוסיפה לנו כבוד.

  •   יהודה חביבי, במקום לדאוג ל"כבוד" שלנו תחכים קצת, קרא ולמד ואולי תבין למה היהודים הלכו "כצאן לטבח" והאם הייתה להם ברירה? והאם הנאצים לא עשו הכל כדי להסוות את כוונותיהם וכמה הם "עמלו" קשה כדי להסתיר הכל מפני היהודים ומפני כל העולם!  (לת) אחד שלא מחשיב "כבוד" אלא את החיים!
    • 10:45
    • 08.04.13

52 אנטישמי מנוון. אבי ישי
  • 09:31
  • 08.04.13

אין ערך לדברי הבלע של האנטישמי המנוון הזה.לא מובן מדוע שלטונות פולין מאפשרים למנוול הזה,להשמיע את הדברים המשוקצים האלה.

53 לקחי השואה פשוטים עד כדי בנאליות: על היהודים להגר לישראל ולקבוע את גורלם כאן  (לת) פוסט ציוני
  • 10:34
  • 08.04.13

54 אין מקום להכניס לסל אחד את הפרופסור הפולני האנטישמי והלא מי יודע כמה חכם, יחד עם מורה איטלקיה שהתפלק לה ביטוי מטומטם, כנראה בהיסח הדעת. אין סיבה להחמיר עם המורה. אין סיבה להקל עם הפרופסור.  (לת) דן לב פועם dlpoem@gmail.com
  • 11:35
  • 08.04.13

55 יש אנשים שצריך לצוד אותם - לא לראיין אותם אדם
  • 11:47
  • 08.04.13

את מי מעניין מה אמר הערפד הפולני, "הסטוריון" עאלק.

56 גם אצלנו יש ישראלים המצדיקים את בוחרי ונבחרי הימין בהעמקת הכיבוש- שהם עושים זאת מפחדנות. בדיוק כמו הסבריו של הפר' הפולני לבני עמו שטבחו ביהודים. אבל למה שמשקיעי לפיד הנאורים יתנערו ממי שחבר למתנחבלים?  (לת) גם בישראל ביברמן בנט ולפיד פחדנים
  • 13:43
  • 08.04.13

57 על מה המהומה? יש צדק בדבריו. אני הייתי מנסח אולי את הדברים אחרת אבל בגדול הוא צודק. לא שמעתי, במה שצוטט כאן, שהוא הצדיק רצח יהודים אלאמר שליהודים א רק אחריות על מה שהתרחש. אינני מוצא בזה אנטישמיות. וכי אין בעיות בתחושת הנבחרות שמפותחת בחינוך היהודי (ולא רק)?  (לת) ק.א.
  • 13:04
  • 11.04.13

  •   התעקשנו לשמור על זהותנו למרות רדיפות ההשפלות ומעשיהטבח יאצק
    • 18:59
    • 12.04.13

    וכאשר כל זה לא הצליח בא הפתרון הסופי.
    תתפלא לשמוע אבל גם לעמים אחרים יש תחושה לא מבוטלת של נבחרות וזה כולל גם את הפולנים עצמם

58 כשמנכ ל רשת כמעט חינם אמר היו צריכים לחסל אותנו כשהיינו עדיין קטנים כמו הערבים ..העניין לא עורר סערה אצל אף אחד נצרתי
  • 08:51
  • 12.04.13

מוזר לא . מגנה גם כן דיברי המורה האיטלקית שכנראה באה מרקע ניונאצי ועם מינטאליות ותרבות של פאשיזים .

59 אני חושב שמותר וקורא לרצוח אנשים כאלה כמו פרופסור קשישטוף יאשייביץ והמורה הזו  (לת) קובי
  • 12:50
  • 13.04.13

60 יש דברים בגו , תראו את שמאל שלנו תומך ברוצחים ערבים  (לת) *** מומחי לשמאל ***
  • 15:56
  • 13.04.13

61 חבל שהוא שכח ל האשים את היהודים ברצח ישו פרופ עם אי קיו של מטאטא
  • 12:29
  • 15.04.13

ושתית דם של ילדים נוצרים.הוא גם מפגין ידע בכל מה שקורה במזהת-אנטישמיות במלוא זוהרה.
הוא צריך להיות מפוטר ובלי עבודה-אז תהיה לו סיבה טובה לשנוא יהודים.זבל.

פרוייקטים מיוחדים