ישראל נותרה אי של יציבות בסביבה של עוינות והקצנה דתית

נדמה שהפסימיות של נתניהו היתה מדויקת מהאופטימיות של עמיתיו במערב; החדשות הטובות: כמעט נעלם האיום במלחמה מצד צבא סוריה או מצרים. שנתיים לאביב הערבי: כתבה שנייה בסדרה

במבט מישראל, שנתיים אחרי פרוץ הטלטלה בעולם הערבי, נדמה שקריאת התמונה הראשונית של בנימין נתניהו היתה קרובה יותר למציאות מזו של ברק אובמה ומנהיגים מערבים אחרים. ההתנערות של העמים הערבים, בניסיון להפיל את המשטרים הדיקטטוריים שרדו בהם במשך עשרות שנים, התקבלה תחילה בהתלהבות מוצדקת במערב. אך כעבור שנתיים בולט הפער בין התקוות למציאות: ארבעה מהדיקטטורים (בתוניסיה, במצרים, בלוב ובתימן) הודחו, אחד (בסוריה) עדיין מנסה לשרוד במלחמת אזרחים רצחנית. משטרים אחרים (בחריין, ירדן) בלמו לפי שעה את המגמה.

בחירות חופשיות אכן התקיימו לראשונה במצרים ובתוניסיה, אך ספק רב אם יתקיימו בנסיבות דומות בפעם הבאה. וזה עוד בלי לדבר על חוסר היציבות, המשבר הכלכלי וההתחזקות המטרידה של תנועות איסלאמיות. לא פלא שהכל מציבים סימן שאלה גדול על התקווה שהשתקפה בשם המקורי שניתן לטלטלה – האביב הערבי. מהזווית הישראלית, גם יהיה קשה יותר לקדם הסכמי שלום עם משטרים איסלאמיים, הנשענים על דעת קהל מקומית, שלרוב עוינת מאוד את ישראל.

הנה מה שאמר נתניהו ב-31 בינואר 2011, חודש וחצי לאחר פרוץ המהומות בתוניסיה, בעוד נשיא מצרים חוסני מובארק מחשב את קצו לאחור. במסיבת עיתונאים משותפת עם קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, אמר נתניהו ש"ישראל היא אי של יציבות באזור". ראש הממשלה גם הביע חשש מעליית משטר איסלאמי קיצוני במצרים. "מה שיכול להתפתח במצב של תהפוכות מהירות, בלי שכל המבנים הדמוקרטיים יהיו במקום, הוא משטר דיכוי של האיסלאם הקיצוני, שרומס זכויות אדם, לא מאפשר דמוקרטיה ומהווה סכנה לשלום", הזהיר נתניהו.

לא רק רבע מהקולות שהוענקו למפלגות הסלפיות בבחירות ביוני השנה, גם מעשיו האחרונים של הנשיא מוחמד מורסי – בעיקר ניסיונו ליטול לעצמו סמכויות מרחיקות לכת – אינם רחוקים מהתחזית של נתניהו. כעשרה ימים אחרי הצהרת נתניהו התפטר מובארק מתפקידו בלחץ ההמון. האמריקאים והאירופאים בירכו והודיעו שזה "צעד גדול לדמוקרטיה".

בתגובה השמרנית הפסימית שלו קלע נתניהו גם לדעת הבוחרים הישראלים. בחירות לכנסת מוכרעות כאן לרוב לפי תחושת הביטחון האישי של הבוחר, יותר מכל שיקול אחר. נתניהו גילה זהירות יחסית באשר ליוזמות צבאיות. הוא חרג ממנה רק פעם אחת, בחודש שעבר, כשהורה, לאחר היסוסים וכיוון שנקלע למצוקה פוליטית קשה, על מבצע "עמוד ענן" בעזה. זהירותו, כמו החשדנות הבסיסית שלו בכוונות הצד הערבי, מדברות אל לב הבוחרים.

חיילים מתפללים בגבול הרצועה
חיילים מתפללים בגבול הרצועה. צילום: רויטרס

סקרי דעת הקהל מצביעים על תמיכה יציבה בליכוד ובעמדותיו. זו לא רק הדמוגרפיה הנוטה לטובת המחנה הימני-חרדי, אלא גם התפישה המתחזקת בציבור שאין סיבה לקחת סיכונים כשהכל גועש מסביב. הטיעון שנשמע לעתים קרובות: מזל שנכשל המאמץ הממושך להשגת הסכם שלום עם סוריה – מה היינו עושים כעת, עם שכנה רצחנית כסוריה השולטת גם ברמת הגולן?

למרות גישתו הבסיסית, נראה שמוטב היה לנתניהו לחרוג ממנה בסעיף אחד ולעשות מחוות לרשות הפלסטינית כדי לחדש את המשא ומתן עמה. גם משיקולים של דימוי בינלאומי, יחס מפויס לרשות בגדה היה מנצל את הרוח הגבית היחסית שקיבלה ישראל בצאתה ל"עמוד ענן" נגד חמאס בעזה (שם נזהר נתניהו, שלא כקודמו אולמרט, מגרימת אבידות אזרחיות רבות). אבל ראש הממשלה עשה ההפך והגיב בצעדי ענישה בוטים על פניית הרשות לאו"ם. בכך קנה לו כנראה עוד תמיכה בקרב בוחרי הימין, אך הסתכן בקרע נוסף עם המערב.

שחקנים חדשים

באשר למלחמת האזרחים בסוריה, המדיניות הישראלית נותרה בעינה: מינימום התערבות, מתוך הבנה שהושטת יד למורדים יכולה לגרום רק נזק: היא תזהה אותם כסוכנים ישראלים ותסייע למשטר לשרוד. 

נשיא סוריה בשאר אסד
נשיא סוריה בשאר אסד. צילום: אי–פי

הגבול הסורי, כמו הגבול המצרי בסיני, משקף את השינוי המתחולל במצבה האסטרטגי של ישראל באזור. במקום מאזן הרתעה יציב למדי כלפי הצבאות במדינות השכנות, הנשען על יתרונו של צה"ל באוויר, בטכנולוגיה ובמודיעין, צצו שחקנים חדשים – ארגונים שאינם מדינות. הארגונים הללו – המתחברים לעתים לכדי רשתות טרור רופפות שחלקן שואבות מהאידיאולוגיה של אוסאמה בן-לאדן – מנצלים את אזורי "המדינה הכושלת" שהם פועלים בתוכם (סיני, דרום סוריה) כדי לבסס את אחיזתם ובהדרגה גם לפנות נגד ישראל. אף שיכולתם מוגבלת, פגיעתם רעה ובעיקר קשה לבסס נגדם הרתעה יציבה.

במצב החדש טמונים גם יתרונות לישראל, אף שקברניטיה ממעטים לדבר עליהם בקול רם. האיום הקונבנציונלי של צבא סוריה והפוטנציאל לאיום כזה מצד צבא מצרים, אם תחול הסלמה קשה ביחסים עמה, כמעט ונעלמו מהזירה. במשך 35 שנה, זו היתה הטראומה המעצבת של תפישת הביטחון הישראלית: חיילים סורים על הגדרות, כמו בחרמון ובגולן בהפתעת מלחמת יום הכיפורים, ודיביזיות מצריות חוצות את התעלה לתוך סיני. זה כבר לא יקרה, לפחות לא בשנים הקרובות.

צבאו של אסד, שבמשך שנתיים טובח באזרחיו, סובל מארגון עלוב, מורל ירוד ועריקות מתרבות. זה לא צבא שניתן להפנותו בבת אחת להסתערות בגולן. מעניין גם מה שקרה במצרים: חמאס הסלים במתכוון את המתיחות עם ישראל ערב "עמוד ענן", בהנחה שיקבל תמיכה מממשלת האחים המוסלמים בקהיר. התמיכה לא ניתנה ומנהיג האחים, חיירת א-שאטר, הבהיר כי ארצו לא תיגרר אחרי חמאס למלחמה בישראל. למצרים אין היום אינטרס להילחם בישראל; ההנהגה המצרית בטוחה שמחיר מהלך כזה יהיה הפסקת הסיוע הכלכלי והביטחוני האמריקאי, שקהיר תלויה בו לחלוטין. 

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 וואו, הארץ מדבר בשיבחו של נתניהו, חזון אחרית הימים  (לת) אמת ויציב
  • 20:28
  • 20.12.12

02 נתניהו צדק בכמעט כול התחזיות,אבל מכונת התעמולה התקשורתית הצליחה לשטוף את המוח לחלק לא מבוטל מהציבור... דקל
  • 20:33
  • 20.12.12

והוכחה לזה שגם התגובה הזו לא תפורסם..

03 גם ישראל עוברת הקצנה ותורמת לאי יציבות איזורית  (לת) נ.
  • 20:33
  • 20.12.12

04 נתניהו צדק? אלדד
  • 20:35
  • 20.12.12

אני נדהם לטובה מהכנות שבכתבתך, קרדיט לנתניהו בטורך ובעיתונך זהו מחזה נדיר. אם כבר ניתחת את המצב עם שכנינו מדרום ומצפון בהגיון, מדוע עצרת בשובך לאיוולת הנהוגה בשמאל שיש עם מי לעשות שלום בנוגע לרשות הפלסטינית. הסכם אוסלו היה אבן יסוד באשלייה שהשמאל לא נותנים לה לגווע, אך היא מתה מיתת חמור. צריך להאזין להנייה ומשעל ולהנהוני ההסכמה של עבאס.

05 השאלה שעדין נשאלת היא: דן
  • 20:42
  • 20.12.12

איזה גורם הביא לאביב הערבי לפרוץ? זה נכון שפייסבוק היה כלי חשוב בהפיכות, אבל לחשוב שככה סתם פתאום ובצורה כה מהירה הודחו מספר רודנים בעולם הערבי - זו נאיביות. מאחורי האביב הערבי היתה יד מכוונת, והשאלה שלי היא - מי עמד (ועדין עומד) מאחורי ההפיכות בתוניסיה, לוב, מצרים, תימן וסוריה. האזרחים גרמו לזה? אני בספק. נאט"ו? מאד אפשרי. אל קעידה? בצורה זו או אחרת. אשמח לקבל דעות מגיבים, כי הדיסאינפורמציה כבר מתחילה לעלות לי על העצבים :-)

06 בישראל זה הפוך, ההקצנה הדתית מגיעה מלמעלה  (לת) דת=זבל
  • 20:43
  • 20.12.12

07 אתה יודע ,הזמן יחסי...וגם בעזה ולבנון אין צבא!!  (לת) נביא הזעם....
  • 20:43
  • 20.12.12

08 אין ספק שהיה צריך להיות גאון יוצא דופן כדי לחזות שעליית משטרים דתיים איסלמיים תיצור דיכוי ורמיסת זכויות אדם. אשרינו שיש לנו ר"מ כל כך חכם היידה ביבי!
  • 20:43
  • 20.12.12

חבל רק שאינו מרחיב וקובע גם שעליית משטר דתי יהודי לשלטון בישראל, דבר שהוא מעודד מאז ומעולם כי אלה בני בריתו הטבעיים, עלולה לגרום לאותה תוצאה בישראל.

09 אף אחד לא שם לב להקצנה דתית בישראל עידו
  • 20:45
  • 20.12.12

איזה מדינה סוגרת את עצמה עם חומה ובונה בשם מקומות קדושים?

10 בואו נזכור ! מי שיחרר את אבי החמאס ,ושלח אותו לעזה ? ביבי ! ואת התוצאה כווולם יודעים !  (לת) נביא הזעם....
  • 20:46
  • 20.12.12

11 נתניהו צדק בטווח של שנתיים, אובמה והמערב צדקו בטווח של 10 שנים.  (לת) סער
  • 20:48
  • 20.12.12

12 אי של יציבות בסביבה של עוינות והקצנה דתית  (לת) נחנקתי מצחוק,ועכשיו אני בוכה.
  • 20:49
  • 20.12.12

13 זו הסיבה שאני קורא את הארץ,עיתון שברובו הוא הגון  (לת) ימני
  • 20:52
  • 20.12.12

14 מעניין עופר
  • 20:56
  • 20.12.12

עמוס נדיר לקרוא מאמר מחמיא לנתניהו בהארץ לא יהיה מרחיק לכת לומר כי בעוד מספר חודשים תכתוב מאמר כמה צדק ראש ממשלתנו בראייתו ותגובתו כלפי הרשות הפלשתינית העניין הוא מאוד פשוט ברור לגמרי לכל מבין כי אין ברצונם של הפלשתינים בשלום אמת הם מעדיפים סכסוך רב שנים על פני שלום משום שלדעתם הם ירוויחו יותר אני בדרך! זו הם רואים את קוצר הרוח ואת העייפות של חלק מהעם ומכוונים לשם מהבחינה הזו נתניהו הוא סלע איתן שמבין את כוונותיהם האמיתיות ופועל מייד להכין תרופה למכה שתגיע ויפה שעה אחת קודם מותר להגיד בפה מלא שראש הממשלה הוא אדם עם חזון אבל חזון ראלי ולא תלוש כמו בעלי החזון האחרים והמבין יבין

15 נתניהו שמוליק
  • 20:57
  • 20.12.12

נתניהו הוא חסיד השב ואל תעשה.. גם עם הגדר ממצרים, זו נבנתה אחרי שנים של חוסר מעש.. נתניהו פועל בעיקר כשנוצר צורך.. לא מכיר הרבה יוזמות שבאו מצידו למעט העליהום המוצדק על איראן..גם הבנייה בשטחים נעשית מתוך לחץ של הימין..

16 יציבות (וחוסר היציבות) שמתוחזקת ע''י האימפריה. ''יציבות'' כמו במחנה צבאי אמריקאי בעירק...ומחוץ לגדרות הכל בוער. זוהי השחיתות הצבאית הפושעת. ובבית? השחיתות המאפיונרית-כלכלית חוגגת. ככה מתנהלת האליטה הכלכלית-צבאית בעולם כשדומינציה באופן ישיר אינה מקובלת עוד - משיגים אותה בתחבולות ובתעמולה (הסברה).  (לת) דומינציה מלאה בכל מחיר
  • 20:58
  • 20.12.12

17 אני שואל האם אני אמור עכשיו לפחד צבי
  • 21:01
  • 20.12.12

מעניין למה המחמאות לנתניהו האם הם יודעים משהו שאני עדיין לא יודע ןילכן מחמיאים לו או שבעל כרחו יענה אמן

18 ועשיין ישראל זאת מדינה שהכי טוב לחיות בא  (לת) אהוד המכבי
  • 21:01
  • 20.12.12

19 להעמיד דברים על דיוקם. סתם אחד
  • 21:02
  • 20.12.12

סקירה הוגנת כדרכו של עמוס הראל על פי רב.

20 בעיות המנהיגות של ישראל הן כדלקמן: נתניהו הוא כמו שעון מקולקל. לא זז מהמשבצת שלו, אם כי יש לשעון מקולקל גם רגעים שהוא הדבר הכי מדוייק בעיר. שאר הפוליטיקאים הם כמו שעון עובד. עובד ועובד, אבל או שהוא מקדים את זמנו או שהוא מאחר אותו. בקיצור, אין לנו מנהיג אמין, מעודכן ומדוייק שנוכל לסמוך עליו בעיניים עצומות.  (לת) דן לב פועם
  • 21:05
  • 20.12.12

21 אני לא מבין על איזו אי של יציבות מדובר,על זה של גל לאומני דתי קצוני ששוטף חאג יחיא
  • 21:09
  • 20.12.12

את החברה הישראלית או על הצעדים החד-צדדיים שמבצעת הממשלה בשטחים הכבושים צעדים שמהווים מכשול לשלום.

22 מה קרה שמשבחים את נתניהו פחד האבטלה של התקשורת???  (לת) לעגני
  • 21:13
  • 20.12.12

23 ביבי צודק גם בענין אירן וכולם יראו בשנה הבאה אין האירנים מאיימים ביתר שאת לקראת הרכבת הפצצות האטום !!  (לת) מכונת התעמולה של השמאל דומה לתעמולת הנאצית
  • 21:20
  • 20.12.12

24 ביבי = שימשן דאר גיבר גיל
  • 21:21
  • 20.12.12

היציבות הזו מתוחזקת במיליונים של דולרים מהדוד בארני מאמריקה. היה עדיף שהחוצפן הזה היה נזכר בזאת לפעמים.

25 עמדת נתניהו מייאשת שמואל
  • 21:23
  • 20.12.12

אי יכולת להתקדם להסכם עם הפלסטיניים יפגע בישראל

26 עיתון הארץ? עמי
  • 21:26
  • 20.12.12

אני קורא את הכתבה ומסתכל כל הזמן למעלה לראות אם לא טעיתי בשם האתר.
זו פע ם ראשונה למיטב זכרוני שעיתון הארץ יוצא במאמר מוסבר היטב ואובייקטיבי לחלוטין.
בסוף אני עוד אהיה מנוי עליו?.. ( חייב לציין שאני לא כזה בגלל הפוסט ציוניות שבמאמריו)

27 כל הכבוד להארץ על היושרה!!!!  (לת) קוקו
  • 21:28
  • 20.12.12

28 לא מספיק לקרוא את המצב,צריך גם לשנותו משה
  • 21:33
  • 20.12.12


נתניהו מיטיב לקרוא את מפת הנחשלות העולמית בגלל שהוא עצמו בנוי בדיוק מאותם חומרים,החוכמה זה לקדם מדיניות שתרחיק אותנו ותנטרל אותנו מהסכנות האלה ובתחומים האלה לא רק שנתניהו לא עושה כלום אלא שהוא אף תורם כל הזמן להקצנה ולנכשלות בניגוד מוחלט לרצונו ואופיו של החלק היותר יצרני,יצירתי ומוסרי של העם הזה

29 ניתוח משלה:בבסיסו עימותים קונבנציונליים עם מדינות שכנות ולא עם אירן הרשקוביץ'
  • 21:39
  • 20.12.12

אירן הופיעה בצפון כתומכת החיזבאלה בנשק והדרכה ומשמרות המהפכה שלה פיקחו גם על חלקים מהלחימה.סוריה של אסאד האב נעלמה וזו של הבן שימשה גשר.את הדברים אפשר היה להבין מאופי הלחימה והטקטיקה שלא איפיינה את הסורים לא בטקטיקה ולא בצורת המעורבות בפוליטיקה של לבנון
אשר הפכה לאידיאולוגית.תנועות כמו אל עמל והדרוזים של ג'ונבלוט הובלעו ברקע של עבר מלחמות לבנון.בדרום הופיעה אירן כספקית הנשק העיקרית של החמאס וסביר שגם בהדרכה.מי מבין המדינות שצוינו תהפוכנה לחלק מהציר האירני זהו עינין לבאות.האירנים גם מחכים ונוהגים ברציונליות.באמתחתם רזרבות של נפט של כ-90 ביליוני חביות.בניגוד לאשר נהוג לחשוב כאן הכלכלה של העולם בציבילזציה זו המונעת הנפט צריכה את אירן ולא ההיפך.אירן יכולה להתקיים במשק אוטרקי כביכול עם כל מני הגבלות וסנקציות,אבל צריכים את הנפט שלה כמו את זו של ונצואלה.כל המעונין בנפט שלהם לאחר אמדינאג'ד מסיים את כהוות הנשיאות שלו יראה בחתמי החדש מן צ'אבז של המזרח.המנהיגות המדינית -ביטחונית החיה בעבר וימיה כלים מזיקנה מרוב טוב ונחת במדינתנו תמשיך לנהוג באותו עיוורון גם הלאה,וכי מה זה שייך להם?! הם חיו וימותו בנחת כיבודים בעולם שחלף ויורישו לנכדים את כל הבעיות,כולל המורשת שלהם.מזמן אילו יהיו בעולם האמת ולא יזכרו כאבות המיסדים של מדינת היהודים.הם לא ניחונו ביכולת הראיה,רק נהנו מפירותיה.

30 ובכל זאת להלחם לשלום דוד חיים משה
  • 21:44
  • 20.12.12

הטרגדיה של ישראל היא, שכל עוד ימשך הסכסוך ישראלי ערבי , היא תהווה גורם מערער לסדר וולשלום באזור אך מצד שני פתרון הסיכסוך לא יתרום רבות לסדר ולנורמליזציה באזור.

31 ב י ב י - נ ב ח ר - כ ד י - ל מ נ ו ע - ש ל ו ם ! כל היתר פלאברות  (לת) ואנחנו הקורבנות
  • 21:45
  • 20.12.12

32 אכן, אי של יציבות עוכר ישראל
  • 21:45
  • 20.12.12

ברחבי המזרח התיכון מופלים דיקטאטורים רצחניים, רובם שליטי-בובה בתמיכת ארה"ב, ורק הדיקטאטורה הציונית נותרה כאי של יציבות, פינה מושלגת בלב האביב הערבי. אשרינו, מה טוב חלקנו.

33 בסוריה אין מלחמת אזרחים אילן
  • 21:51
  • 20.12.12

המודל הסורי כמו העירקי היה תואם למודל של סטלין. לאף אחד אין ביצים לחסל אותו וחבל.

34 אי של יציבות כל השטחים הכבושים או בלעדיהם? תוהה
  • 21:56
  • 20.12.12

למה שהיהודים יתקוממו נגד המשטר שלהם?
למה הכוונה ביציבות?
מה שקורה במדינות ערב הוא התחלתו של תהליך ארוך וקשה.

35 "אי של יציבות"? הרי כל האנרגיות המטורפות הלה יתאגדו ויופנו נגד ישראל ב"מסע צלב" איסלמיסטי נגד מדינת ישראל  (לת) רואה שחורות
  • 22:01
  • 20.12.12

36 הציבור כשחקן חדש כרמית
  • 22:02
  • 20.12.12

כתבה טובה. מזהה יפה את הקשב החדש שנוצר כלפי הציבורים, אולם עוינותם את ישראל היא צד אחד של המטבע, הציבור מלא ציפיות כלפי חובת המשטר לספק לו חיים שיוויונים והגונים יוצר. מירב הקשב מוסת פנימה ולא כלפי ישראל. הציבור מפוכח יותר וספק אם יקנה את הניסיון של המשטרים להפנות את התסכול והזעם לגורם חיצוני, שנוא ככל שיהיה, לפחות עד שמרבית ממצוקותיו ירפאו.

37 זה לא עניין של פסימיות או אופטימיות. זה עניין של תבונה ותו לא. מלך כלומניק
  • 22:04
  • 20.12.12

אפשר לסמפט את נתניהו או לא. אין אף מדינאי הקרוב אליו בתבונתו.
וכבר אמרו בפשטות חז"ל: "איזהו החכם הרואה את הנולד"

38 הארץ ראה מה ביבי עושה לערוץ 10, אז הם מתחילים ללקק לו מראש - רק ליתר בטחון  (לת) לקלק
  • 22:05
  • 20.12.12

39 מה שנכון נכון! האיור בכניסה לכתבה מגניבה!!  (לת) קובי
  • 22:07
  • 20.12.12

40 לולא עשינו שלום עם מצרים כשיכולנו, לא היינו מסוגלים לעשות זאת עם המשטר הנוכחי - שמכבד את ההסכמים ודבק בהם. ואם לא נעשה שלום עם הפלשתינאים עכשיו, לא נוכל לעשות אותו בעתיד עם המשטר שיחליף את הנוכחי. כך גם עם סוריה - לא ניצלנו שעת כושר במשך שנים רבות, ואולי פספסנו את ההזדמנות. שלום
  • 22:12
  • 20.12.12

נתניהו צודק בתחזיותיו משום שהוא מייצר את המציאות שאותה חזה. אם ייצר מציאות של שלום אולי יטעה בדיעבד, טעות מבורכת שייזכר בשלה כמנהיג של אמת ולא כמי שמוכשר בעיקר בתפיסת כיסא ראש הממשלה לכמה שיותר זמן, ולא משנה המחיר.

41 אכן, קשה למגיבי הארץ לעכל כותרת שמעיזה להציג את ישראל באור חיובי יחסית לאזור. לכל מי שטוען שישראל מקצינה כשכנותיה, אפשר רק לאחל לגור מספר חודשים - אצל כל שכנה שיבחר.  (לת) ניר
  • 22:12
  • 20.12.12

42 16 יפה. אבל מה זה האי שלנו. שנעבור  (לת) לאוגנדה??? חחח
  • 23:07
  • 20.12.12

43 נתניהו חכם במילים, וטיפש במעשים (מלבד בתקופת בחירות)  (לת) יון
  • 23:07
  • 20.12.12

44 אובמה לא הצטיין בהבנת המזרח התיכון מהיום הראשון כדרלעומר
  • 23:13
  • 20.12.12

לא צריך להתרגש מחכמתו של נתניהו. כל פרשן מקומי אמר את מה שקורה. מנהיגי העולם החופשי הם לא חכמים גדולים, לצערנו, כך גם לא מנהיגי שכנינו, הקרובים יותר והרחוקים יותר. עושים הרבה רוח ומזיקים לעמיהם. הבעיה שלנו היא בכל זאת המנהיג שלנו, שהוא גורם לנזקים מתמשכים בגלל חוסר יכולת הנהגה הן כלפי חוץ ובודאי כלפי פנים. עם שליש מילדי ישראל עניים,אז תסלחו לי.

45 זאת כתבת תעמולת בחירות של ביבי או מה????? א
  • 23:20
  • 20.12.12

תתביישו לכם.

46 חבל על הזמן יתרו
  • 23:20
  • 20.12.12

כול אדם רואה ומבין מה האיש הזה עשה במשך ה4 שנים . לא צריך להיות חכם גדול ולהבין איך הוא מנבט את המדינה . פשוט חבל לאבד את הכול שלך למיפלגה שלא עשתה שום דבר בזמן הזה רק להפריע בניהול המדינה .שישבו בצאד ושלא יפריעו .

47 לכן הפעם כולנו נצביע לנתניהו, בגלל הבטחון ,הכלכלה , שבכל העולם בלגן רק כאן יש יציבות  (לת) אבי מהמרכז
  • 23:20
  • 20.12.12

48 הראל, יש לך דיל עם פינקלשטיין? כל כך הרבה CRAP מה עובר עליך??  (לת) נתניהו: כתבו עליו בהארץ. והוא עוד יאמין שהוא כזה
  • 23:22
  • 20.12.12

49 בלי מהפכות ועניינים, ישראל הופכת לקיצונית יותר ודמוקרטית פחות. שם אי ושום יציבות.  (לת) פנינה
  • 23:24
  • 20.12.12

50 ללא מילים משהו
  • 23:53
  • 20.12.12

גם אתה עמוס? מה קורה לכם? ...

51 קשה לכם אב
  • 00:31
  • 21.12.12

חברים קשה לכם עם זה שאחד מכם אומר משהו שלא נמצא במסגרת האמירה השיבטית. איפה ערכי הדמוקרטיה. חופש הביטוי ועוד ערכים אותם ניכסתם לשבט

52 קצת מביך, אבל הראל לא מודע לכך שפוליטיקאים לא "מפרשים" מציאות. הם מגיבים לה מתוך ראיה טקטית שתואמת את האינטרסים שלהם. נתניהו יודע שהשתלחות בערבים, או שידור חשדנות עויינת כלפיהם יביא לו קולות בבחירות? זה מה שהוא יעשה. אובמה יודע שדינו של מובארק ליפול, ואם ארה"ב רוצה לשמור על מעמדה ההגמוני בעולם היא צריכה לפעול יחד עם המשטר החדש? אז הוא מתקרב אליו. כל אחד מהם קיבל מה שהוא רצה. ושניהם כנראה הרבה יותר פקחים מהפרשן.  (לת) דמוקרט .
  • 01:15
  • 21.12.12

53 אולי יסביר עמוס הראל מדוע ישראל צריכה לעשות "מחווה". מה קיבלנו עד עתה בתמורה? אלי
  • 04:13
  • 21.12.12

אני סבור שהיום רוב הפלסטינים תומכים בחמאס שקורא בגלוי מעל כל במה לחיסול מדינת ישראל "מהירדן עד הים".
ההסתה נגד ישראל בחמאס היא גרועה מזו של הנאצים, וגם אבו מאזן "המתון" מסית בלי הרף מעל כל במה אפשרית לחיסול המדינה דרך "זכות השיבה".
בתנאים אלה אולי ראוי היה שעמוס הראל יכתוב שאבו מאזן יעשה איו מחווה לישראל, למשל הפסקת ההסתה הפרועה והכמעט נאצית שהוא מנהל נגד ישראל. אנו עשינו מספיק "מחוות" שלא רק שלא עזרו לנו, אלא הזיקו ממשית לביטחון.

54 עוינות והקצנה? אבל הבטחתם אביב ערבי.....  (לת) ירחמיאל
  • 06:02
  • 21.12.12

55 עלית החמאס, טילים מעזה, האביב הערבי וגם המשבר הכלכלי העולמי ועוד - נתניהו צדק והעריך נכון לפני כולם הוא מגעיל- אבל צודק !
  • 07:38
  • 21.12.12

לעזאזל במי לבחור? - היחידי שקורא נכון את המפה (ביבי) הוא היחידי שלא אוכל להצביע למענו מסיבות של קשיי עיכול ..

56 אם זה הכותב שאמר איציק
  • 08:23
  • 21.12.12

בתכנית של לונדון קיר שבאום שסוריה לא תחולק לקנטונים לעולם ובאופן שיטתי תוקף את נתניהו ללא קשר למציאות והיום מכה על חטא כנראה שהמשיח בדרך

57 ומה עם ציטטות מה אמרו ב'הארץ' על ה'אביב הערבי'?  (לת) AA
  • 09:12
  • 21.12.12

58 זו רק ההתחלה אברהם מורן
  • 09:51
  • 21.12.12

הרשות הפלסטינית הינה גוף מושחת ולא מבוסס על הסכמה מצד רב התושבים.אם יהיו בחירות חופשיות בראמללה או בירדן או בכל מדינה ערבית יגברו התנועות האיסלמיות בהליכה...יש נטיה ברחוב הערבי גם בארץ לאיסלם דתי מאד.תלכו ברחובות ותראו כיצד מתלבשות נשים ערביות היום לעומת מה שהיה לפני 5 שנים.גם בפריז במרסיי בלונדון וניו יורק.לא צריך להיות גאון להבין מה קורה.לפתוח את העיניים זה רק מה שצריך.מתן לרשות הפלסטינית הינו חסר טעם שהרי ענין כזה ראינו בעבר בויטנאם ובכל מקום שבו שלטו מנהיגים מושחתים מטעם.

59 היכולת האנליטית המדהימה של נתניהו נו באמת
  • 12:19
  • 21.12.12

היכולת האנליטית המדהימה של נתניהו מתחרה בשעון עומד - שגם הוא מראה שעה נכונה פעמיים ביום. אמנם נתניהו ניתח לא רע את קריסת שלטון מובארכ (כמו הרבה אחרים) אבל מאידך הוא עושה כל מאמץ לגרום להרעת יחסי ישראל עם ידידיה בעולם ובראשם ארצות הברית. חוסר המעש המדיני. חוסר הטיפול בטרור היהודי (עם שמות מכובסים כמו ״תג מחיר״). הבניה בE1. כולם מעידים על חוסר יכולת הנהגה. אולי עדיף שהראל ונתניהו יחליפו ביניהם את התפקידים...

60 טמבל, נתניהו היה אומר אותו דבר בכל מקרה - מתי תתפוס  (לת) ציון
  • 13:13
  • 21.12.12

61 בשנות 198.. אמר שהסכנה זה: "הקצנה איסלמי" , הוא היה איש מודעין גדול!! השכנה של הרצוג"
  • 13:16
  • 21.12.12

שמעתי טוב מאוד !! כי היה לי כבוד לאיש !!

62 אי של יצבות בדחה לאחר הבחירות הגזרות של הליכוד הרחובות יסערו יותר ממצרים
  • 13:50
  • 21.12.12

לאחר הבחירות הליכוד יגרום להרס המדינה בכל התחומים

63 איך יכול להיות שנותרנו "אי של יציבות ושפיות" - אם ביבי הוא המנהיג החולה הארור והמסוכן ?  (לת) המתלהם מהשמאל
  • 14:20
  • 21.12.12

64 האביב הערבי רחל קונופינסקי
  • 14:35
  • 21.12.12

כתבה מענינת ערוכה ומעוצבת היטב.

65 למי ששכח, "האביב הערבי" היה כאן הרבה לפני שהגיע לארצות ערב ג'קי
  • 21:11
  • 21.12.12

ההשתוללות של תנועות האחים היהודים (מה ההבדל?) בחוצות הערים, גרמה לפחד ברחובות. בסוף זה היגיע לרצח ראש הממשלה, פחד משתק של מפלגות השמאל, ובובה (ביבי) חילונית שמייצגת אותם, ומתפקדת בתפקיד ראש הממשלה. כל יום חוק חדש שמצמצם את חירויות הפרט, ומגביל את חופש הדיעה. אחרי הבחירות הבאות יותר מחצי חברי הכנסת יהיו דתיים - ממפלגות האחים היהודים. הפרדה בין גברים ונשים באוטובוסים כבר יש. משמרות צניעות כבר יש בכמה וכמה ערים. החקיקה האנטי דמוקרטית תתגבר, מורסי יכול ללמוד. בקרוב גם ראש הממשלה יהיה מהם. כבר יש להם מועמד.

66 למס'55 מנהיג זו לא תכנית ריאליטי!!לכן רק נתניהו!!!(גם אני לא "מחבבבת"אותו)  (לת) איילת
  • 23:28
  • 21.12.12

67 דברים שיודעים במודיעין, נמסרים לראש הממשלה, שר הבטחון, וקומץ שומרי סוד. כך שכל ההתפעלות מניבוי התוצאות הזמניות, אינה במקומה. ראש הממשלה ושר הבטחון מסתירים מאתנו מידע, שהיה יכול לעשות סדר בכאוס. אבל מי שרוצה להאמין לעכו"ם, שיאמין. זה כמו להתפעל מן האינסטלטור שהתקין לך בלי ידיעתך חלקים פגומים בצנרת, ומנבא לך שתוך חודשים לא רבים, תהיה לך הצפה בבית. .  (לת) לת
  • 08:19
  • 22.12.12

68 מאמר הזויי ומנותק מהמציאות האזורית. הם בדרך להגשמה ואיחוד ואנחנו מתפוררים  (לת) ציון
  • 08:30
  • 22.12.12

69 זה הזמן להיות חלק מהאיזור עמיחי
  • 09:37
  • 22.12.12

אסור לקחת את ההנחה שכל הערבים אוטומטית נגדנו כמובנת מעליה.
עלינו ליצור בריתות עם הצדדים המתגבשים, ולעודד באופן פעיל אינטרסים ישראליים.
מדיניות האי התערבות היא שגויה.
אם נוכל לקבל הבטחה לשלום עם הגולן עם מנהיג מורדים בולט, הוא יוכל לסיים את הלחימה רק ע"י מידע מודיעיני שנספק לו. ואנחנו צריכים לעשות את זה. כך גם משקל אל קעידה יקטן.

ההסתה נגד ישראל במשטרים מסביב הגיע מצורך פוליטי שלא קיים במשטרים כעת, בגלל חולשתם.
בזמן חולשתם זה הזמן ליצור בריתות (מבלי לוותר על שטחים כמובן), כך שגם אם הברית תופר, הנזק יהיה משני.

הנחת העבודה של "נחכה מי האויב הבא שיעלה לשלטון" צריכה להיות הנחת עבודה של הצבא ולא של מדיניות החוץ.

דבר נוסף הוא החיזבאללה שנמצא כעת בנקודת חולשה אמיתית, עם נסיגה בתמיכה מלבנון ובלחימה אקטיבית בסוריה.
זה הזמן להכות בו בצורה משמעותית, אם מדינית ואם צבאית.

70 עמוד ענן זכרון ארוך-זכרון קצר
  • 07:45
  • 23.12.12

סוף סוף הבנו את הסיבה למבצע עמוד ענן! לטילים על ת״א, שדרות ועוטף עזה אין שום קשר לעניין! לפי ״הארץ״ הם אפילו לא קיימים... סוג חדש של הכחשת ההיסטוריה? הפעם הקרובה?

71 שימו לב למיעוט התגובות על כתבה כל כך חשובה.שטופי מוח קוראי הארץ.  (לת) ליהי
  • 10:07
  • 23.12.12

72 נעלם האיום מצד צבא מצרים? ארז עוז
  • 16:31
  • 24.12.12

ה"כותרת" לא מגובה בשום דבר בכתבה.
מדובר בצבא החזק במזה"ת עם יותר F-16 מלישראל ולפי פרסומים זרים גם חימוש מתקדם יותר.
אחרי נצחון האחים המוסלמים בבחירות ובמשאל העם על החוקה, סר צבא זה למרות ארגון אסלמי קיצוני.
טוען הראל כי "למצרים אין אינטרס" (כמו שהיה, נגיד, ב- 67'?)
וכשיהיה, מר הראל? כמו לפהנות את זעם ההמונים הרעבים והמדוכאים ע"י האיסלאם נגד ישראל?

אני ממליץ לך לבחון מידי פעם את מה שאתה כותב.

73 Mr. 1
  • 21:55
  • 25.12.12

1



פעילות
המלצות