רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בכפייה או מבחירה, תושבי טיבט ממציאים עצמם מחדש

טיבטים רבים רואים בכאב את שפתם נעלמת ומתקשים להתפרנס מרעיית בקר כבעבר. אך לא כולם: ישנם המוכנים לנטוש את המנזרים, לאמץ אופנות עירוניות ולהתרחק מהמסורות העתיקות

תגובות
תיירת סינית בלבוש טיבטי מסורתי מחוץ למקדש ג'והקנג, החודש
JOHANNES EISELE/אי־אף־פי

קשישה ששערה האפור קלוע בצמות ארוכות יושבת בחזית ביתה, בקצה הדרומי של ימת צ'ינגהאי ברמה הטיבטית. היא לבושה סינר צמר טיבטי מסורתי ואורגת. היא אחת ממאות אלפי נוודים טיבטים שהשלטון אילץ אותם לעקור לכפרים שנבנו לא מזמן. הקשישה גרה במקום עם משפחתה המורחבת ושתי עזים, ואחת לכמה חודשים מבקר בכפר אחד מבניה, נזיר עטוי גלימה אדומה המתגורר במנזר נידח, בניתוק מוחלט מהעולם. על דונלד טראמפ לא שמע מעולם. נכדה, צעיר בן 23 בתסרוקת מוקפדת ומעיל רוח בצבע טורקיז, לומד מכונאות אופנועים בעיר הסמוכה. הם חיים במציאות מבלבלת של שינויים חברתיים, שחלקם מתקבלים בברכה — וחלקם בקושי.

סינים וזרים כאחד רואים בטיבט חבל ארץ מרתק. בעיניהם, מרחביה העצומים הם מקום מפלט רומנטי שכולו רוחניות ושלווה. הבודהיזם הטיבטי מושך סינים רבים ואפילו, כך אומרת השמועה, את פנג ליואן, אשתו של נשיא סין שי ג'ינפינג. אך טיבטים רבים רואים את הדברים באופן שונה לגמרי. עולמם רוסק על ידי הקמפיין של סין נגד הבדלנות ותומכיו של הדלאי לאמה, מנהיגם הרוחני שברח להודו בשנת 1959 בעקבות התקוממות עממית. הטרנספורמציה הכלכלית של סין והמודרניות של עריה מפתות למדי, אך נותרות מחוץ להישג יד באופן מתסכל.

דיכויה הפוליטי של טיבט הוא סיפור ידוע. הדלאי לאמה מאשים את ממשלת סין ב"רצח עם תרבותי" (Cultural Genocide), פחד המהדהד בדבריו של מדריך טיולים בצ'ינגהאי, אחד מחמשת המחוזות שבהם פזורה רוב האוכלוסייה הטיבטית בסין, המונה שישה מיליוני בני אדם (הנותרים הם גאנסו, סצ'ואן, יונאן והמחוז האוטונומי הטיבטי). "אנחנו יודעים מה קרה ליהודים", הוא אומר ומוסיף: "אנחנו נאבקים על קיומנו". אך רבים אינם מודעים לייאושם של צעירים טיבטים רבים, המרגישים מודרים מתנופת השגשוג בסין. הם קורבנות של דעות קדומות ותנאי השטח של מולדתם הנידחת, ושל מלחמתה של המפלגה הקומוניסטית בבדלנות. רבים מהם אינם יכולים להגר לערי החוף כדי למצוא עבודה במפעלים, ובתי חרושת מעטים בלבד נבנים באזור מגוריהם. אפילו דוברי מנדרינית שוטפת מתקשים למצוא עבודה מחוץ למחוז מגוריהם.

עם זאת, תושבי טיבט אינם מנותקים לחלוטין מהתרבות המתפתחת במהירות באזורים אחרים של סין, שבהם יותר מ–90% מהאוכלוסייה הם בני הקבוצה האתנית האן. מאיונג גאסונג צ'יודינג, בן 26, מועסק בבית מלון בעיירה יושו בדרום צ'ינגהאי, מאזין למוזיקת פופ מנדרינית, טיבטית ומערבית בעת ובעונה אחת. הוא יודע לדקלם סיסמאות רשמיות של השלטון אבל מסוגל לומר בעל פה רק תפילות טיבטיות קצרות. חלומו הגדול, הוא אומר, הוא לנסוע לאיים המלדיביים כדי לראות את הים שם. חלק מהנשים הטיבטיות בצ'ינגהאי החלו משתמשות בתכשירים להלבנת עור, בעקבות אופנה שהתפשטה בקרב בנות האן, ואילו נער מתבגר גולש בסקטים נגד כיוון השעון סביב למבנה בודהיסטי מקודש ומתעלם בתוך כך מאיסור תרבותי. נוודים צעירים מעוררים את מורת רוחם של הוריהם בבחירת אוהלי קנווס קלילים שיוצרו במפעלים מרוחקים, ונטישת האוהלים העשויים שיער יאק, המיוצרים באזור.

השקעה מאסיבית בתשתיות הביאה לכך שבני האן רבים מהגרים לאזור, מגמה המאיצה את השינוי. אף שהטיבטים הם עדיין 90% מאוכלוסיית הקבע של המחוז האוטונומי הטיבטי, שיעור בני ההאן בבירת טיבט, להסה, מגיע כיום ל–22% לעומת 17% בשנת 2000. טיבטים רבים אינם רואים את התופעה בעין יפה. ועם זאת, הסיכוי שטיבטים יתחתנו עם בני האן גדול לאין ערוך מהסיכוי שיינשאו לבני קבוצות אתניות אחרות בסין. בכ–10% ממשקי הבית בטיבט ניתן למצוא בן משפחה שאינו טיבטי, כך עולה ממפקד אוכלוסין שנעשה בשנת 2010. נתון זה בולט לעומת 1% ממשקי הבית בקרב האויגורים, מיעוט אתני נוסף שרבים ממנו, בדומה לטיבטים, מתנגדים לבני ההאן השולטים במוסדות השלטון.

עולים לרגל בלהסה, בירת טיבט, בשבוע שעבר
JOHANNES EISELE/אי־אף־פי

מאפייני יסוד של התרבות הטיבטית מצויים במצב של השתנות מתמדת. המנזרים, שמילאו בעבר תפקיד מרכזי בחברה הטיבטית, מאבדים את ההשפעה המועטה שנותרה להם תחת השלטון הסיני. חלקם נסגרו בשנים האחרונות ואחרים צוו לצמצם את מספר הנזירים והנזירות החיים בהם (שכן אלה נוטים להוביל יוזמות בדלניות). בחודש יולי האחרון נהרסו מבנים בעיירה לרונג גאר, הנחשבת מרכז ללימוד בודהיזם טיבטי בסצ'ואן. אלפי נזירים ונזירים גורשו מהמקום, ומאז התאבדו שלוש נזירות, כך דווח. מאז שנת 2011 הציתו עצמם 140 טיבטים במחאה על השלטון הסיני, רבים כתגובה לדיכוי במנזרים שבהם התגוררו.

השינויים החברתיים מאיימים גם על החיים במנזרים. בעבר נהגו הורים לשלוח את בנם השני למנזר, שכן המנזרים נחשבים מוסדות השכלה טובים. אך בימינו זוכים כל הילדים לתשע שנות לימוד חינם. "הצעירים חושבים שיש דברים טובים יותר לעשות", אומר נזיר במנזר רונגוו בעיר טונגרן שבצ'ינגהאי. את ימיו הוא מבלה ב"תפילה, הוראה וניקיון". מצטרפים חדשים למנזרים מגיעים לרוב ממשפחות כפריות דלות השכלה.

מנדרינית אינה פתרון

לשפה הטיבטית נשקפת סכנה בעיקר במחוז האוטונומי הטיבטי, שם מתנהלים אפילו גני הילדים במנדרינית. גם הדור שמסיים בימים אלה את חוק לימודיו באוניברסיטאות במחוז בקושי דובר טיבטית, בשל מעצריהם של מורים שהמשיכו ללמד בשפה המקומית. באפריל אשתקד נידון הזמר גונפו טנזין לשלוש שנות מעצר וחצי בשל אלבום שהקליט, שבו הוא מעודד טיבטים לשמר את שפתם ותרבותם.

באזורים מחוץ למחוז האוטונומי הטיבטי מפגינים השלטונות סובלנות רבה יותר לשפה. מאז תחילת שנות ה–2000 עלה בצ'ינגהאי מספר בתי הספר התיכוניים המלמדים בשפה הטיבטית, כך על פי מחקר שערך אדריאן זנז מבית הספר האירופי לתרבות ולתיאולוגיה בעיירה קורנטל בדרום גרמניה. מספר המקצועות שבהם ניתן ללמוד לתואר בטיבטית גדל אף הוא. בצ'ינגהאי, בניגוד לבמקומות אחרים, יכולים אקדמאים שלמדו בעיקר בטיבטית לקבל מקומות עבודה טובים. בשליש מהמשרות הממשלתיות שהוצעו לציבור בצ'ינגהאי, בשנים 2011 עד 2015, היתה השפה הטיבטית תנאי קבלה. אף על פי כן, הורים וצעירים רבים בוחרים בלימודים בשפה המנדרינית, במחשבה שהדבר ישפר את סיכוייהם למצוא עבודה.

עבודה, גם לדוברי מנדרינית, אינה תמיד קלה למציאה, למרות הסיוע הנרחב שהעניקה הממשלה כדי לעודד את הצמיחה באזור. הסובסידיות הממשלתיות במחוז האוטונומי הגיעו ל–111% מהתוצר המקומי הגולמי בשנת 2014, כך לדברי אנדרו פישר מאוניברסיטת ארסמוס ברוטרדם. בצ'ינגהאי ובמחוז האוטונומי הטיבטי פועלים 11 נמלי תעופה, ועד לשנת 2020 צפויים להיפתח באזור שלושה נוספים. בשנת 2014 הושלמה בנייתו של קו רכבות בן 250 קילומטר מלהסה (שאוכלוסייתה מונה 560 אלף בני אדם) לעיר שיגאטסה (שאוכלוסייתה 120 אלף). עלות הקמת הקו הגיעה ל–13.3 מיליארד יואן (1.99 מיליארדי דולרים), ובימים אלה נבנית מסילה נוספת מסצ'ואן ללהסה בעלות 105 מיליארד יואן (15.74 מיליארד דולר).

שיפור התשתיות הוביל לשגשוג התיירות — בשנים 2007 עד 2015 עלה היקף תיירות הפנים במחוז האוטונומי פי חמישה — אבל רוב ההכנסות זורמות לכיסיהם של סוכני נסיעות מחוץ למחוז. התיירים שוהים בבתי מלון המנוהלים על ידי בני האן, וסועדים במסעדות שאינן טיבטיות (בחודש מארס נפתח בלהסה סניף ראשון של רשת קנטקי פרייד צ'יקן). כעסם של הטיבטים, החשים שהם מודרים מענפי התיירות והבנייה, עורר בשנת 2008 מחאה ומהומות שהתפשטו גם אל מחוץ ללהסה. מקורות נוספים לרווחים כספיים – תחנות כוח הידרואלקטיות, כריית מחצבים וענף העץ — מצויים בידי חברות ממשלתיות המעסיקות מספר קטן יחסית של טיבטים. משמעות השם הסיני לטיבט – שיזאנג – הוא "בית אוצרות במערב", אך חלקם של תושבי טיבט באוצרות אלו קטן מאוד. חלק מהנוודים שיושבו בכפרים מועסקים כעת בענף הבנייה, אבל רבים מהם מתקשים להתפרנס מרעיית יאקים ובהמות אחרות, כבעבר. 

הדלאי לאמה בשטרסבורג, צרפת, בשבוע שעבר
VINCENT KESSLER/רויטרס

ברוב חלקי סין מתרוקנים הכפרים במהירות, יושביהם נוהרים לעבוד בערים. שיעור המגזר החקלאי בסין צנח מ–65% ל–48% בין השנים 2000 ל–2010, אך ברמה הטיבטית הצטמצמה החקלאות רק במקצת, מ–87% ל–83%. לטיבטים קשה להגר למקומות שיש בהם יותר הזדמנויות תעסוקה, שכן המשטרה ומעסיקים מתייחסים אליהם כאל גורמים בעייתיים. מצב זה מקבל ביטוי בנתונים שמציגה מא רונק מאוניברסיטת פקינג, ולפיהם בשנת 2010 רק כ–1% מתושבי טיבט התיישבו מחוץ לרמה הטיבטית. כמו כן, הטיבטים מנועים מלהשתקע בחו"ל — בשנת 2012 נאלצו תושבי המחוז האוטונומי למסור את דרכוניהם לרשויות (שחששו כי טיבטים היוצאים לחו"ל יצטרפו לדלאי לאמה). בצ'ינגהאי עברו נציגי המדינה מבית לבית והחרימו את הדרכונים.

סיכוייהם של אקדמאים להשתלב בשוק העבודה טובים יותר מאלו של חקלאים. מספר מקומות העבודה בחברות פרטיות בטיבט אמנם קטן, אבל הממשלה הגדילה את מצבת עובדי המדינה באזור באופן משמעותי מאז 2011. כעת, כמעט כל הטיבטים המשכילים עובדים בשירות המדינה. מקומות העבודה הממשלתיים נחשבים טובים במיוחד שכן המשכורות המוצעות בהם עולות בהתמדה, וטיבטים מעטים בלבד רואים בעבודות אלה בגידה בתרבות הטיבטית. עם זאת, יש חשש שהממשלה בבייג'ין לא תוכל להמשיך לספק מקומות עבודה לאקדמאים, במיוחד אם תחול האטה בכלכלת סין, שתשפיע גם על הרמה הטיבטית.

הטיבטים נאלצים להתמודד עם בעיות וקשיים האופייניים לחברות מסורתיות העוברות תהליכי מודרניזציה, ובנוסף לכך הם נאלצים להתמודד עם דיכוי. קשייהם צפויים להתגבר כשימות הדלאי לאמה, שגילו 81. הממשלה המרכזית תתערב בבחירת יורשו וללא ספק תרדוף טיבטים שיביעו מחאה פומבית. בשיחות פרטיות מודים בכירים בשלטון הסיני כי הם ממתינים כעת בסבלנות, שכן הם צופים שה"בעיה הטיבטית" תיפתר ביתר קלות עם מותו של הדלאי לאמה. אך אותם בכירים משלים עצמם, שכן הם מתעלמים מהשפעתו כגורם ממתן: הדלאי לאמה אינו דורש עצמאות מוחלטת והוא מגנה אלימות. לתרבות הטיבטית אולי נשקפת סכנה, אבל ההערצה שהטיבטים רוחשים לדלאי לאמה לא פחתה. בזמנים אלו של שינוי בסין בכלל ובטיבט בפרט, העוני, הניכור ואובדן המנהיג האהוב עלולים להוביל להתלקחות מסוכנת.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות