האם ההלכה היהודית תומכת בתקיפת איראן? - המזרח התיכון - הארץ
המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שחזרו סיסמה

האם ההלכה היהודית תומכת בתקיפת איראן?

עד כה לא נשמעה עמדה רבנית ברורה על פעולת מנע נגד מתקני הגרעין. בחינת הציווי "הקם להורגך, השכם להורגו" מראה שההלכה מתנגדת לפעולה זו כעת

בכירים ישראלים הסלימו באחרונה את השיח הקורא לתקיפת מתקני הגרעין האיראני. אולם עד כה שררה שתיקה בקרב הרבנים וחכמי הדת באשר לשאלה אם תקיפת איראן עולה בקנה אחד עם ערכי היהדות.

אז מה היא עמדת היהדות על פעולה צבאית בסגנון זה? האם אלוהים היה רוצה שנתקוף באיראן?

בהלכה היהודית אין תמימות דעים לגבי כללי המוסר במלחמה. לכן הניסיון לזקק נושא כה מורכב לכדי תשובה אחידה, נועד מראש להיות פשטני מדי. עם זאת, לדעתי ניתן לזהות בהלכה עמדה ברורה בנושא, מהטעמים הבאים:

בימינו, המלחמה היחידה המותרת בהלכה היהודית היא מלחמת מגן. אמת, בתיאוריה יש בהלכה היתר ליהודים לצאת ל"מלחמת רשות" למטרות כיבוש שטח או הפגנת עוצמה צבאית לשם הרתעה. אולם מכיוון שאין כבר לרשותנו סנהדרין כסמכות הלכתית עליונה, או את האורים והתומים של הכהן הגדול, שמאפשרים קבלת מסרים ישירות מאלוהים, מלחמות מעין אלה אסורות בימינו. גם אם בסופו של דבר הן תחסוכנה פגיעה בחיי יהודים.

קלפי בבית כנסת בטהראן
קלפי בבית כנסת בטהראן. צילום: אי-אף-פי

עשו לנו לייק וקבלו את הפרשנויות המעניינות ביותר, ישירות לפייסבוק

למלחמת מגן, לפי הרמב"ם, מותר לצאת "לעזרת ישראל מיד צר שבא עליהם" (הלכות מלכים, פרק ה, פסוק א). כפשוטו, משמעות ציווי זה היא שהיציאה הלגיטימית היחידה למלחמה (אותה מכנה הרמב"ם "מלחמת מצוה") היא כדי להדוף התקפה ולהציל חיים בסכנה. יתירה מזאת, מלחמה מוגדרת כמלחמת מגן רק אם האויב תוקף ראשון.

אמות מידה אלה תאמו את העולם בעת העתיקה ובימי הביניים. אז ניתן היה לצפות בצבאות פולשים ממרחק רב, והיה זמן להתכונן להדיפת המתקפה והגנה על האוכלוסייה. אולם בהקשר העכשווי, כשדי בלחיצת כפתור אחת וטיל אחד כדי להרוג אלפי בני אדם, ברי סמכא רבים בהלכה הרחיבו ההגדרה של מלחמת מגן, שתכלול גם פעולות מנע.

לפי הגדרה גמישה יותר זו, אין עוד הכרח הלכתי להמתין לפלישה צבאית או פתיחה באש מצד היריב, כדי שהוא יוגדר כתוקפן. כוונה ברורה לתקוף מספקת לעם היהודי את הזכות והחובה הדתית למנוע מהאויב לעשות זאת. אותם רבי סמכא מבססים גישה זו בדרך כלל על הציווי התלמודי "הבא להורגך השכם להורגו" (מסכת סנהדרין עב).

לעומת זאת, אין הסכמה גורפת בין הפוסקים על כך שהציווי, שהתייחס במקור לזכותו של היחיד להגנה עצמית, תקף באותה מידה בהקשר הלאומי. לדוגמה, הרב אריה כהן, מרצה לתלמוד באוניברסיטה היהודית אמריקאית בלוס אנג'לס, טוען במאמר דעה שפורסם ב-2008, כי על-פי התלמוד האיסור על מלחמה אינו חל על הגנה ברמה הלאומית. לדברי הרב כהן, ישנם תרחישים אפשריים שונים ורבים מדי. בעוד שאדם יכול לאמוד בדיוק יחסי את מידת האלימות הנדרשת לצורך הגנה עצמית, עוצמת האלימות שמפעילה אומה לעולם תחרוג משליטה. גם פעולת התקיפה ה"כירורגית" ביותר כוללת תמיד "נזק היקפי".

מכאן מסיק הרב כהן כי כל מלחמה, באשר היא, אסורה, גם מלחמת מגן. כהן נותר אומנם בדעת מיעוט, אך גם ללא הסכמה בנושא, נראה כי כוונת התלמוד היא שמותר לפגוע בפעולות מנע אך ורק בתוקפן עצמו.

בנוסף, התלמוד קובע כי על אדם להיות משוכנע מעל לכל ספק כי אויבו אכן מתכוון להרוג ושהאקט הרצחני ממשמש ובא. התלמוד לא מצווה "אם אתה חושב שמישהו בא להורגך" ולא "אם מישהו מתכנן להורגך בסופו של דבר". כוונת ההרג מנוסחת בהווה. האויב מתקרב אליך ברגע זה ממש, סכין בידו. אתה יודע שהוא בא לעברך. אתה יודע שהוא מתכנן להרוג. רק במידה וכל התנאים הללו מתקיימים, מותר לקיים את הציווי "השכם להורגו".

דקויות אלה מציבות אתגרים הלכתיים בפני הקוראים לתקיפה באיראן. ראשית, נשאלת השאלה האם האלימות תישאר תחת שליטה? האם ייתכן שהיא תוביל להרג חפים מפשע? בהינתן המורכבויות האסטרטגיות הרבות שמציבה תקיפה באיראן, כמו למשל הסיכוי שהטלת פצצות במשקל טון תפגע כירורגית במתקני הגרעין מבלי להרוג חפים מפשע, או תצית קונפליקט רחב יותר באזור, צריכה השאלה הראשונה לפחות להדליק נורה אדומה. אל לתרופה להיות גרועה יותר מהמחלה.

שנית, ואולי חשוב עוד יותר, היא הסוגיה האם איראן עומדת בתנאי התלמודי המתיר הרג מונע? ברור כי איראן מפתחת טכנולוגיה גרעינית, אבל האם אנו יודעים שאיראן מתכננת לבנות נשק גרעיני? איננו יודעים. ואפילו אם ידענו שהיא מתכננת לבנות פצצה, האם אנו יודעים שהיא מתכננת להשתמש בה? לא. וגם אם ידענו כי איראן מתכננת מתקפה גרעינית, האם אנו יודעים שכוונותיה היא להרוג יהודים ולהשמיד את ישראל? לא. ואפילו אם ידענו שאיראן מתכננת לתקוף את ישראל, האם אנו יודעים שהמתקפה ממשמשת ובאה? לא; מרבית המומחים סבורים כי איראן עדיין רחוקה שנים מייצור נשק גרעיני. לפיכך התקיפה אינה עולה בקנה אחד עם הציווי התלמודי של השכם להורגו.

כשזיכרון הטרי ממלחמת עיראק צרוב עדיין היטב בתודעה הקולקטיבית, אמות המוסר של היהדות לגבי "מלחמות צודקות" צריכות להיות גבוהות יותר. לפני עשור, בכירי ממשל בוש דחפו לפעולה צבאית נגד סדאם חוסיין. הם טענו כי לסדאם יש מאגרי נשק סודיים, שהוא מייצר נשק להשמדה המונית ושהוא מספק נשק לטרוריסטים. הגישה התוקפנית של שליט עיראק למול המערב, יחד עם קריאות התגר החוזרות שהציב בפני הקהילה הבינלאומית, והמוניטין האכזרי שלו, נדמו אז כראייה חותכת לאיום ממשי על ארה"ב.

ארה"ב פלשה לעיראק ושקעה במלחמה שנמשכה על-פני עשר שנים וגבתה את חייהם של 150 אלף בני-אדם. רובם הגדול של הטיעונים בזכות המלחמה, התבררו בהמשך כלא נכונים, אלא שגופות המתים כבר נערמו בין ההריסות. האמריקאים הניחו אז לפחדים, ולא לעובדות, לשלוט בהחלטותיהם. המטרה המקורית שלשמה יצאה ארצות הברית למלחמה היתה להציל את חייהם של חפים מפשע, אך במקום זאת גבתה את חייהם של קורבנות רבים אחרים.

התלמוד מספר כי בשנת 586 לפנה"ס, חרבה ממלכת יהודה לא מפני שביצוריה היו חלשים, כי אם בשל אדישותם של היהודים נוכח שפיכות דמים. הבה נקווה שההיסטוריה לא תחזור על עצמה שנית.

הרב קנוף הוא רב בבית הכנסת הר ציון בפן ואלי, פנסילווניה
 

Read this article in English: Would God want Israel to attack Iran?
 

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 סליחה, אבל בכנות, דעת ההלכה בנושאים מדיניים מעניינת את התחת  (לת) המצליף
  • 15:52
  • 07.03.12

02 היום תענית אסתר, סגולה מהרבנית הקבליסטית יפה כהן. כנסו! רויטל
  • 15:59
  • 07.03.12

מכיון שכתבה זו עוסקת בדעה של רבנית.
ומכיון שהיום תענית אסתר, אולי מי שמעניין אותה, כדאי לדעת, מה ששמעתי מהרבנית הקבליסטית יפה כהן, מבני ברק,
שאמרה לי שיש סגולה מומלצת להיום לקרוא פרק כב. בתהילים.
כי פרק זה יש בו רמז לאסתר המלכה.
ואחרי אמירת פרק התהילים הזה.
כל אחת יכולה לבקש מהבורא, בתפילה, כל מה שהיא רוצה.

  •   כן, ואז באה הנסיכה ונישקה את הצפרדע שהפך לנסיך וחי עם 7 גמדים פלא שישראל במיץ של הזבל אם כאלו מטומטמים?
    • 17:12
    • 07.03.12

    בכמה שטויות אפשר להאמין? תפסיקי לתת לנוכלים לשטות בך

  •   הרבנית עבדה עלייך. אני לא מחלק טובות בחינם לא בפורים ולא בפסח. מי שרוצה ממני משהו, שימות על קידוש שמי.  (לת) השם (יהוה)
    • 17:24
    • 07.03.12

  •   בדוק! זו עובדה! שכל מה שהרבנית יפה כהן אומרת בסוף מתקיים. נלה
    • 22:03
    • 07.03.12

    בדוק! זו עובדה! אצלינו כמה חברות שהיינו אצלה
    שכל מה שהרבנית יפה כהן אומרת בסוף מתקיים.
    לחלק מאיתנו התגשמה הברכה מיד, ולחלק בשלבים.
    אבל בתכל'ס כמעט הכל התקיים.

03 עוד אחד שיושב בחו"ל ומטיף לנו  (לת) סתם אחד
  • 15:59
  • 07.03.12

04 בא אלינו הרב קנוף יוסי וילנר
  • 16:04
  • 07.03.12

בא אלינו הרב מיכאל קנוף מפאן ואלי שבפנסילבניה ותגור איתנו.
יתכן שדעתך תשתנה ?!
מה יקרה כשאיראן תאים על מרכז אמריקה מה תפסוק כדעת תורה לאובמה ?
סתם לידיעתך פצצה של טונה חנ"מ תפגע רק במי שעובד בכור והוא לא חף מפשע.

05 מה יהיה עם עיתון "הארץ" ?!?!? כשיש להם דעה אתם בוכים ומתלוננים ועכשיו גם כשאין להם דעה אתם מתלוננים ?!?!?!? מה יהיה אתכם ????  (לת) גיא
  • 16:14
  • 07.03.12

06 הנחות שגויות מובילות למסקנות שגויות הפטריוט
  • 16:14
  • 07.03.12

כל מה שכתבת כאן בדיוק הפוך "היא הסוגיה האם איראן עומדת בתנאי התלמודי המתיר הרג מונע? ברור כי איראן מפתחת טכנולוגיה גרעינית, אבל האם אנו יודעים שאיראן מתכננת לבנות נשק גרעיני? איננו יודעים. ואפילו אם ידענו שהיא מתכננת לבנות פצצה, האם אנו יודעים שהיא מתכננת להשתמש בה? לא. וגם אם ידענו כי איראן מתכננת מתקפה גרעינית, האם אנו יודעים שכוונותיה היא להרוג יהודים ולהשמיד את ישראל? לא. ואפילו אם ידענו שאיראן מתכננת לתקוף את ישראל, האם אנו יודעים שהמתקפה ממשמשת ובאה? לא; מרבית המומחים סבורים כי איראן עדיין רחוקה שנים מייצור נשק גרעיני"

  •   שלשלת מוטעית דב שטיין
    • 10:13
    • 08.03.12

    מנהיגי איראן אומרים מפורשות מהי כוונתם וכיצד ניתן להציב את שרשרת השאלות שאין להן שחר בנסיבות אלו. קשה מאוד להסתמך על רבנים בגולה בנושא זה באשר הם מעונינים להציג את היהודים כמתונים ו"רצינלים"בעיני סביבתם הלא יהודית. אין זה גם נכון שאין סנהדרין יש ויש רק לא רוצים לשמוע לה כיון שהיא מאיימת על סדרי הכבוד וסולמות השכר הכבדים הקיימים אצל הדתיים ומאיימת על סדרי המשפט הקיימים ש"צדקתם" ידועה למרחוק...

07 הדרישה להבעת דעה הלכתית בשאלות מדיניות היא טעות בהבנת ההלכה יוסי
  • 16:40
  • 07.03.12

להלכה אין תשובות בשאלות מדיניות.
לניתוח מורחב של העניין ראו באתר "שאלה של שיעור"
בקישור https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/shiurim/5769/2-6-lesson.doc

לאתר עצמו כנסו בקישור http://sheela.org.il

08 הארץ וההלכה יוסי
  • 16:40
  • 07.03.12

ממתי עתון הארץ מתעניין בהלכה היהודית. קודם שישמרו שבת ,כשרות,תפילין וכד' ואז יתחילו לדאוג האם מתקפה באירן תואמת את ההלכה. וחוץ מזה רבנים הרבה יותר גדולים מהרב הזה שאף פעם לא שמענו את שמו אומרים יש למחות את זכר עמלק הפרסי,בכל דור ודור קם עמלקי אחר ומנסה להרוג אותנו ,על כן יש חובה הלכתית להתקיף כמה שיותר מהר וכל דקה מיותרת

09 ההלכה מתנגדת בתוקף לכל עצם רעיון וקיום המדינה הציונית יואל
  • 16:47
  • 07.03.12

כמבואר בספר הקדוש "ויואל משה", המבטיח כי המדינה תתבטל, במוקדם או במאוחר

  •   אצלינו אין ספרים קדושים, לא אנשים קדושים ולא מקומות קדושים. יש דברים מקודשים, קדוש יש רק אחד. לאן הבאתם, אתם החרדים את דת משה... עת לעשות לה'.  (לת) אלברט
    • 14:06
    • 24.10.12

  •   אצלינו אין ספרים קדושים, לא אנשים קדושים ולא מקומות קדושים. יש דברים מקודשים, קדוש יש רק אחד. לאן הבאתם, אתם החרדים את דת משה... עת לעשות לה'.  (לת) אלברט
    • 14:07
    • 24.10.12

10 זה מה שחסר לנו - דעת הרבנים מאז ומתמיד הובילה לאסון הרצל עמר
  • 17:02
  • 07.03.12

הציונות היא ההוכחה שמי שמקשיב לרבנים ולדת סופו להיכחד ורק מי שדואג לעצמו ומשוחרר מכבלי הדת יכול לשרוד.
מאז ימי בית שני ההקשבה לקיצוני הדת המיטה רק אסונות וחורבן על עם ישראל

11 מה לגבי דין רודף? ואם לא נתקוף ונושמד?
  • 17:11
  • 07.03.12

המשטר האירני מכחיש שואה, קורא בגלוי להשמדת ישראל ומסייע בגלוי לארגוני טרור שפועלים למען מטרה זו.
גוף שקורא להשמדת מדינת ישראל ובכך גם השמדת העם היהודי ומפתח אמצעי על מנת לקרב אותו למטרתו, מבחינה הלכתית ולא הלכתיתי מהווה איום ויש להסיר איום זה בכל דרך אפשרית.

12 לפי ההלכה צריך להתפלל שאלוהים יציל אותנו, ובמקביל לבכות "אשמנו גזלנו" בני
  • 17:52
  • 07.03.12

יש שש מליון הוכחות שזה עובד !

13 הרמב"ם הוא לא זה שהתיר להנשא לילדה בת שלוש שנים ויום נישואי ביאה? - דעתו ממש לא מעניינת  (לת) איתי
  • 18:21
  • 07.03.12

14 הרוג יהרוג ואל יהרג בשום פנים ואופן כי הגרמנים נהרגים והרוסים נהרסים יחד עם הפרסים והסורים יפה אבולעפיה
  • 18:58
  • 07.03.12

שזכו בפרס סאן סימון פרסוניה ומניה דיפרסיה על כל מאן דאבדין ולא משתכחין ולא משגיחין בבת קול היוצאת מפי האתון שקדם לעיתון הארץ המובטחת שהפכה לסיפור מהתחת
אז שיהיה פורים שמח לכולם ומחר אולי ניסע לים באוטוסוס ועגלה שקדמה לרכבת הקלה שניסתה לדרוס את הדוס לרמוס להרוס ולקנוס את הפקח של המלך אגריפס סיטי קנס בקנס מוגדל לחרדים וערבים שהתחפשו לתינוקות של בית רבן גמליאל בן שלומיאל שסגר את בית החרושת לילדים ופתח בית בושת לתלמידי חכמים המשרתים את הרב שאהב לחבק ולנשק את תלמידיו עד דלא ידע בין שלום עכשיו לקצב שחתך את הזנב של הכלבלב בעל לב הזהב שחזר בתשובה שלמה למשה איש האלוהים האוהב את יושבי האוהלים עד דלא ידע בין דאפי קדאפי לאחמד פאק קיר ירושלים חתן הקוראן ששבר את צום הרמדאן ואכל את האפיקומן שמצא בתוך צנצנת המן שירד על על שכבת הטל בלב המדבר עד דלא ידע בין דור המבול לדור המהבול שנדפק לו המוח עד דלא ידע בין ג'נין למג'נין ובין כנופית מעץ לתיק געש שעשה הרבה רעש ונסגר בחוסר מעש של השופט והפרקליט שתפר את התיק לתלמיד הותיק שלמד להעתיק ולהדביק לראש הצדיק הכי מצחיק את הנרתיק הפתוח לכל כיווני הרוח המשיחית המרחפת על פני המים הטריטוריאלים עד דלא ידע בין מי רגלים למיי ווסט היודעת כי החטא הוא דבר אנושי אבל ההרגשה היא אלוהית המלאה באור גז מה כללית אזרחית ופלילית שגמרה את ההלל לעיני כל ישראל בשכבת זרע רותחת ומבעבעת כזרמת סוסים מיוזנים שפרצו במצהלות אורגזמה מפוארת שהעלתה את מפלס הכנרת מעל ומעבר לשתי גדות הירקון שזו שלנו וזו גם כן בתנאי שנשלם למוכז את מחיר המותג המשפטי שהפך למוצג משפטי נון אחד על אחד ושמו אחד לעד ולעולמי עד דלא ידע בין תוצרת הארץ לגברת ZOO ארץ המנסה לפגוע בפרנסה של בעלי ההכנסה מהצד הקבוע במציאות המשתנה עד דלא ידע בין המשביר לצרכן להמן החרמן שניסה לאנוס את ושתי הקרחת בדרך למקלחת הצוננת כמים קרים על נפש עיפה מכל השטויות המלומדות של העם הכי חכם בעולם המזמין את כולם לאכול ולשתות לשיר ולרקוד עד דלא ידע בין אשת איש לאשת חנטריש העומדת לצד הכביש ומעשנת חשיש עם ריש לקיש הנובוריש מאל עריש שחתך את חבל לכיש על יד מרדכי הקשיש יותר מהלל הזקן והים האכזר שמכר דגים בים וקנה חתול בשק ואפר שיוצע לרבים וטובים עד דלא ידע בין קולטורה לחלטורה ובין צנזורה לקריקטורה על דיקטטורה באתרא דה ארטא קדישא גחשא על שם האדמור מנטורי קרתא היושב בממילה ושר הבה נרגילה הבה לכבוד הבובה העיפה זהבה בת דויד וגולית גרוסמן הקטן שאהב את יוחנן הסנדלר עד דלא ידע בין טיפש כמו נעל וארוך כמו שרוך הכרוך סביב צוואר הבקבוק שזרק הנביא חבקוק למרכז הרב קוקיה בן נוקיה

15 Sitting in the US and giving life and death advice to Israelis? Real chutzpa  (לת) Sitting in Canada
  • 19:41
  • 07.03.12

16 מעניין שדווקא הארץ מחליט לקבל דעה רבנית כדי להכתיב התנהלות פוליטית/צבאית דתי
  • 19:43
  • 07.03.12

זו לא שאלה רלוונטית לרבנות, ובוודאי ובוודאי לא לרב שיושב בפנסילבניה ועושה ניתוח תיאורתי בלי להיות מוכן לצאת בתוצאות.

טוב, אני מזמן כבר לא קורא הארץ

17 אף נביא מהתנ"ך, אני חוזר, אף נביא מהתנ"ך, לא הטיף לחמול על אנשי האוייב, על בני ביתו, ועל רכושו. בדרך כלל הם אמרו, לא לחמול, להשמיד ולא להותיר זכר, ולרשת את אדמתו, ביתו ורכושו, להלן כמה דוגמאות... סולו
  • 20:06
  • 07.03.12

שמואל הנביא.
שכעס על שאול על שלא ביצע את טבח העם העמלקי עד הסוף,
ובעצמו ערף את ראשו של אגג המלך,

או אליהו הנביא,
שטבח את 400 הכוהנים של הבעל, על הר הכרמל,

או אדון הנביאים, מויישה,
שציווה להשמיד את כל עמי כנען, ובמיוחד את עם עמלק,

למשל ברוב פרק ד' בספר 'דברים' מדובר על הציווי,
כשבני ישראל לאחר שיורישו את א"י, מהגוי שישב בה קודם, ויתנחלו בה.
ישמרו על החוקים והמשפטים שהעביר להם האלוהים, דרך נביאו משה,
ובעיקר שלא יעבדו אלוהים אחרים, אחרת יבולע להם מידי האלוהים,
ופסוק ו' מבטיח שאם בני ישראל יעשו כן, כל הגויים ישבחו אותם על כך,
כלומר יהיו אור לגויים.

ואחד מהחוקים והמשפטים של האלוהים באותו פרק,
מצווה על הורשת הארץ מידי עמי הגויים שיושבים בה,
והדרך לעשות זאת, עוברת דרך טבח עם,
וכך זה נעשה, ככתוב בספר 'יהושוע',

  •   400 נביאי הבעל היו עבריים (יהודים) כשרים ואחאב, אשר היה נציגם, קרא לאילהו עוכר ישראל (סמאלני). היום קוראים ל 400 האלו רבנים ואנשי מכונים לאסטרטגיה ציונית. משה שנא אוול לא שנא גויים: אחרי שרצח את החייל המצרי (משה הטרוריסט) רצה לחסל עיברי שהכה עיברי!!. יותר מזה, הוא לא התלוננן כשאלוהים חיסל את קשל קהילת הרב-קוק (הבן: "כל הקהילה קדושים") תען אוויל כאיוולתו?
    • 09:50
    • 08.03.12

    400 נביאי הבעל היו עבריים (יהודים) כשרים ואחאב, אשר היה נציגם, קרא לאילהו עוכר ישראל (סמאלני). היום קוראים ל 400 האלו רבנים ואנשי מכונים לאסטרטגיה ציונית. משה שנא אוול לא שנא גויים: אחרי שרצח את החייל המצרי (משה הטרוריסט) רצה לחסל עיברי שהכה עיברי!!. יותר מזה, הוא לא התלוננן כשאלוהים חיסל את קורח ועדתו אשר טען שכל העם קדושים כמו הרב-קוק וקהילתו (הבן: "כל העם קדוש"). מצד שני, אין ספק שכותבי התורה, הציונים של זמנם, תמכו ברצח עמים. ככה זה ציונים!!

18 הארץ מתחרפן יושב על הגדר
  • 21:38
  • 07.03.12

האם מערכת הארץ מתכוונת לפתוח בדיון מעמיק בנושא דעת ההלכה על הסוגיה של תקיפת איראן היום כנושא הראשון של ברורים הלכתיים בסוגיות הבוערות במטרה להשפיע על מקבלי ההחלטות או כנושא תיאורטי כמו דיני בדיקת סוטה במים מאררים ? אם התשובה היא האפשרות הראשונה האם מערכת הארץ סבורה של"דעת תורה" צריך להיות משקל חשוב בהכרעות אלה? אם השניה היא הנכונה האם המערכת סבורה שדיונים כאלה מקומם ב"הארץ". אם שתי האפשרויות שגויות האם המערכת החליטה לתרום תרומה מסוג חדש לדיון הציבורי בנושא האירני או שפשוט החלטתם שזו תהיה תרומת "הארץ" לחג פורים. חג שגם הוא קשור לאיראן. בכל מקרה נראה ש"הארץ", כמו שאומרים היום, התחרפן.

19 רבע'לך ע.ב.
  • 21:48
  • 07.03.12

מי שמך, רב בית הכנסת "הר ציון" מפן-ואלי, לייצג את עמדת ההלכה? פסוק לאנשי קהילתך בהלכות כשרות ושבת, ואת הלכות המדינה והעם השאר בבקשה לרבנים בשעור הקומה המתאים לזה.

20 כל יום אני מתפלל "ברוך שלא עשאני מאמין"  (לת) מוטי
  • 21:49
  • 07.03.12

21 ממש דברי אלוהים חיים. מאיפה גירדתם את הרפורמי המעפאן הזה? הוא איזה אחיין אמריקאי של גדעון לוי?  (לת) רוגטקה
  • 22:36
  • 07.03.12

22 הרמב"ם איננו מקור סמכות לכשעצמו רוניק
  • 22:55
  • 07.03.12

אלא שהתורה עומדת על שתי רגליה, גם אם הרמב"ם לעולם לא היה נולד.
מכל מקום- הפילוסופיות האלו לא קשורות למלחמת חוץ.

23 יופי מירים
  • 19:12
  • 08.03.12

הולצמכר הפולני גונב תינוקות

24 מדהים. הכותב בטח חושבנו שכולנו כאן דבילים. אם כבר להביא את "דעת ההלכה", תביא לנו איזו מחלוקת מפולפלת ומרתקת בנושא, שמסתיימת, כמה מפליא, בתי"קו. במקום זה, הפכת אותה קרדום לחפור בו, ובטח שכנעת את החילונים שכך נראית פסיקת הלכה.  (לת) אלברט
  • 14:02
  • 24.10.12