המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שחזרו סיסמה

רפי שוץ | למה הספרדים שונאים אותנו

הזירה

  • רפי שוץ
  • 20.07.2011
  • 01:51
  • עודכן ב: 07:06

זכיתי, והשנה הרביעית והאחרונה לכהונתי כשגריר ישראל בספרד, המסתיימת בימים אלה, עומדת בסימן ציון 25 שנים לכינון היחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות. אולם המהלך המוצלח מ-1986, הנזקף לזכותם של פליפה גונסאלס ושמעון פרס, וגם חצי היובל שחלף מאז, לא מסוגלים למחוק חומות של ניכור ואיבה שנוצרו במשך כ-500 שנים.

נזקם של אירועי 1492, לבד מטראומת הגירוש והאינקיוויזיציה, היה במחיקת החיים היהודיים בחצי האי האיברי. להבדיל מהמצב בחלקים אחרים באירופה, בספרד איש לא פגש יהודי בשר ודם. ובהעדר היכרות, שיגשגו הסטריאוטיפים. עד כמה הם עמוקים ניתן ללמוד מכך שעד היום ביטויים כמו "hacer judeadas" (מילולית "לעשות מעשים יהודיים", במשמעות של התנהגות מפוקפקת) הם חלק מהשפה הספרדית, ומופיעים גם במילון. בתהלוכות דתיות באנדלוסיה ובמקורות אחרים יש אלמנטים אנטי-יהודיים מובהקים.

זאת אף זאת: ספרדים רבים בני דורי, ילידי שנות ה-50 וה-60, התוודו בפני שכאשר בילדותם לא התנהגו כראוי, אחת הנזיפות הסטנדרטיות ששמעו מהוריהם היתה "אל תתנהג כמו יהודי".

עד כמה מכתיב הרקע והמצע ההיסטורי הזה את גישתם של הספרדים כלפי ישראל היום? ספק גדול אם מבקריה החריפים של ישראל בספרד יודו אפילו בינם לבין עצמם שהדימויים שספגו בילדותם משפיעים על עמדותיהם כלפי ישראל היום. אמנם, חלק מהביקורת כלפי ישראל היא לגיטימית, אבל בשיח הספרדי גבולות הביקורת הלגיטימית נחצים לעתים קרובות. מעל דפי "אל-פאיס" כתב כבר מי שכתב, כי הקמת מדינת ישראל היתה טעות היסטורית ורצוי היה שתיעלם. בסקר דעת קהל עדכני ענו כ-10% מהנשאלים כי היעלמות ישראל היא הפתרון המועדף עליהם לסכסוך במזרח התיכון.

מי שמייחס את שיח השנאה הקיצוני הזה רק לסכסוך שבין ישראל לפלסטינים, יתקשה להסביר מדוע סכסוכים אחרים אינם מעוררים אמוציות כאלה בספרד, ומדוע במקרים אחרים מופנית הביקורת כלפי מדיניות הממשלה הרלוונטית, בעוד שבמקרה של ישראל היא מידרדרת פעמים רבות לפסילת זכות קיומה של הריבונות הלאומית היהודית.

הספרדים ככלל מכירים את ישראל רק דרך דיווחי התקשורת. ואם כשאומרים "ספרד" לישראלי ממוצע הוא חושב על כדורגל, פיקסו, גויה, בארדם (וכמובן פנלופה קרוז), גאודי וטאפאס, כאשר אומרים "ישראל" לספרדי הממוצע הוא חושב סכסוך, סכסוך וסכסוך. יותר מ-20 נציגים של כלי תקשורת ספרדיים מוצבים בירושלים, אבל ככלל הם אינם מכסים את ישראל של הרב-תרבותיות, האוונגרד הטכנולוגי, היצירתיות והחדשנות, סיפור ההצלחה הכלכלי, הפריחה התרבותית. הם מסקרים רק את הסכסוך. ספרדי ה"מכיר" את ישראל רק דרך החומר הוויזואלי המגיע אליו עלול להשתכנע שחיים בה רק שני סוגי תושבים - חרדים וחיילים.

אין ספק בלבי: אי אפשר לכפור בהשפעתן של מאות שנות הנתק בין שני העמים על היחסים היום. למרות המאמצים החיוביים לגשר על הפער באמצעים שונים (כמו הקמת בית ספרד-ישראל על ידי משרד החוץ הספרדי), 25 שנים הן פרק זמן קצר מדי, הרף עין היסטורי. גשר האמור להימתח על פני תהומות כאלה זקוק ליסודות איתנים, ובמידה רבה אנו עדיין שרויים בתהליך בנייתם.

זו הפריזמה שדרכה צריכים להיבחן יחסי ישראל-ספרד, וממילא מובן שמכך נגזר הצורך בהבנה, ואורך רוח מצד כל מי שיחסים אלה יקרים ללבו ושואף לתרום לבנייתם. עם זאת, ניסיוני כאן נוטע בי את התקווה שלא נזדקק ל-25 שנים נוספות כדי להשלים את הגשר.

הכותב הוא השגריר היוצא של ישראל בספרד

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת