רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הקיץ הקצר ביותר בעולם

הנה שוב זה קורה. רק אנחנו מיוחדים. רק אנחנו שונים. רק אנחנו חכמים יותר מכל מדינות תבל. רק אצלנו שעון החורף נכנס השבוע לתוקף והיום התקצר כך שכבר בחמש וחצי בערב מתחילה השקיעה. כך נהפכה ישראל שוב למדינה בעלת הקיץ הכי קצר בעולם.

במדינות אירופה, כולל טורקיה למשל, שעון הקיץ נמשך עד סוף אוקטובר. בארצות הברית הוא נמשך עד 6 בנובמבר. כי שם אין מדובר בנושא דתי וגם לא פוליטי. שם מבינים את חשיבות שעון הקיץ לאיכות החיים. מבינים ששעון הקיץ חוסך באנרגיה, מקטין את מספר תאונות הדרכים, משפר את איכות השינה, והכי חשוב: משפר את חיי המשפחה של אנשים עובדים. כי עדיף לחזור הביתה מהעבודה כאשר יש עדיין אור בחוץ, ואז אפשר לבלות זמן איכות עם המשפחה. אבל כאשר האידיאל של ש"ס הוא חיים על חשבון הציבור, ללא עבודה כלל, מה לנו כי נלין על איכות החיים של אנשים עובדים?

לפני קצת יותר משנה התעוררה מחאה חברתית רחבה נגד שעון הקיץ הקצר. מאות אלפים חתמו על עצומה נגד אלי ישי הכופה על הציבור שעון קיץ קצר במיוחד, עקב הנימוק ההזוי של הקלה על הצמים ביום הכיפורים.

את הנימוק הזה קשה להבין כי בכל מקרה הצום נמשך 25 שעות, בשעון קיץ או בשעון חורף. ואמנם, ח"כ חיים אמסלם (ש"ס) אמר, שהצמים ביום הכיפורים לא מרוויחים דבר משעון החורף המוקדם, אלא אפילו מפסידים.

בכל מקרה, הלחץ הציבורי המסיבי עשה את שלו, וישי החליט למנות את ועדת דב קהת כדי שתבדוק את הנושא. אבל משום שישי איננו תינוק פוליטי הוא דאג לכך שבוועדה יישבו אנשים המתאימים להשקפת עולמו; חלקם דתיים, חלקם מסורתיים, וחלקם סתם אומרי הן מקצועיים שתפקידם להסכים לכל גחמה של השר.

בוועדה הבינו שהנימוק הלא ברור של הקלה על צום יום הכיפורים אינו תופס עוד, ולכן חיפשו נימוק תיאולוגי אחר. הם אמרו, שבלתי אפשרי ששעון הקיץ אצלנו יהיה כמו באירופה כי זה יפגע באופן קשה באדם הדתי. לפי הוועדה, יהודי דתי לא יוכל להספיק להתפלל בבוקר, לאכול ארוחת בוקר ולהגיע לעבודה בשבע וחצי כאשר שעון הקיץ חל באוקטובר. לדבריהם, מועד תפילת שחרית קשור להנץ החמה, ואם אור הבוקר יתחיל מאוחר יותר, היהודי הדתי לא יספיק להתפלל כראוי וגם להגיע לעבודה בזמן. לכן יש לסיים את שעון הקיץ ביום ראשון שלאחר 1 באוקטובר - חודש לפני כל העולם.

כך החליפה הוועדה את הנימוק הלא הגיוני של הקלה על צום יום הכיפורים בנימוק מוזר עוד יותר. כאילו אין בעולם היהודי פתרונות למצבים כאלה. כאילו כל הדתיים מתחילים לעבוד בשבע וחצי בבוקר ואינם יכולים לבקש להגיע למשל בשמונה למשך חודש אחד. ומה עושים היהודים בפאריס, ברומא, בברוקלין ובאנטוורפן? איך שם הם מצליחים להתפלל ולהגיע לעבודה בזמן?

התשובה לכך פשוטה. שם אין להם הכוח לשגע את כל הציבור. שם הם אינם יכולים לכפות את דעת המיעוט על הרוב. שם אין מיעוטוקרטיה דתית שולטת. רק כאן הם יכולים, ולכן הם מתעללים ברוב שנאלץ לחיות במדינה נוסח איראן - שבה שעון הקיץ נקבע לפי מועד צום הרמדאן.

השנה נושא הקדמת שעון החורף עבר בשקט. נראה שהמחאה החברתית נטלה את כל המשאבים, ולציבור לא היה די כוח כדי להרים עוד דגל אחד, דגל הנורמליות. אך בכל זאת אסור להיכנע. ההמלצה של ועדת קהת לא עברה עדיין בכנסת. היא מתוכננת לעבור במושב החורף שייפתח בעוד כחודש.

לכן יש עוד זמן להתארגן, למחות וללחוץ על חברי הכנסת כדי למנוע את קבלת המלצת הוועדה, שרק מרחיקה אותנו מהסטנדרטים של העולם המערבי ופוגעת שלא לצורך באיכות החיים של הרוב הגדול.

ראוי לקדם חקיקה שאינה מחקה את איראן אלא מאמצת את הסטנדרט של האיחוד האירופי: שעון קיץ מיום ראשון האחרון של מארס ועד יום ראשון האחרון של אוקטובר. כל כך קל, כל כך פשוט. במדינה נורמלית.



תגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות