הופקרנו

ההייתם פעם בלינץ'? האם נכחתם פעם במקום שבו המון שלוח רסן מכה ורודף ושוב מכה בכם ובחבריכם? האם ספגתם פעם אלימות פראית לנגד עיניים אטומות של שוטרים המתעלמים מקריאות נואשות לעזרה? האם הרגשתם פעם מופקרים? הסיפור הבא מתחיל בדם, אך עיקרו הוא ההפקר.

מה שהתרחש בליל שבת שעברה בכניסה להתנחלות ענתות היה פוגרום. לינץ'. אין שם אחר לתת לאירוע שבו מאות גברים מגודלי גוף מכים באמוק ורודפים במשך שעה ארוכה אחרי קבוצה לא אלימה של פעילות ופעילים. אין דרך להעביר למי שלא היה במקום את איימת החושך היורד. לא במלים, לא בתמונות, אפילו לא בסרטים. הם באו כדי לפוצץ, לפרק, אולי להרוג. הם השתמשו בידיים, ברגליים ובשיניים. באבנים, בצינור ובסכין. הם כיוונו אל הצלמים, אל נשים, אל צעירים ואל מבוגרים. הם הורידו אל האדמה והלמו בבודדים שרועים ומוקפים. הם זינבו במי שניסה לסגת, רדפו אחרי המוכים.

וכל זה נעשה לעיני שוטרים, שלא עשו דבר כדי למנוע פגיעה בנפש. כל זה עבר, ככלל, בקול דממה דקה.

מי שהפקיר בצהרי שישי את בני המשפחה הפלסטינית שבאה לעבד את אדמתה לא היו הפורעים ששלחו את חבריה לבית החולים. מי שהתיר להמון לעשות שמות בפעילי "סולידריות שייח ג'ראח" ו"תעאיוש" שהתייצבו במקום בערב נמצא מחוץ למעגל המכים. הם את שלהם עשו, אך הם עצמם רק צלע במבנה רב שכבתי.

כיצד להסביר את התעלמות השוטרים שנכחו במקום? את העובדה שלא ידעו, שלא חשבו, שתפקידם הוא לעצור את הפוגרום? אולי תרמה לכך העובדה שלא "מרזלים" מתגוררים בענתות. לא "נוער גבעות" או "עשבים שוטים". עמישראל חי שם, ירושלמים לשעבר ששידרגו את עצמם אל התנחלות "איכות חיים", ואנשי משטרה, שזכו לקבל במקום תנאי רכישה מועדפים. מקצת הפורעים - על פי החשד העולה מעדויות וראיות שנאספו בימים האחרונים - הם שוטרים שבאותה שעה לא היו בתפקיד.

ואולי זו השנאה, הטבועה עמוק, כלפי "ערבים", כלפי "שמאלנים". אולי השנאה היא שגם הקלה על יושבי תחנות המשטרה של מחוז ש"י, שקיבלו את הקריאות, לא להזדרז ולהפנות לשם כוחות. כי גם כשכבר הגיעו שתי ניידות, את מרב המאמצים מיקדו השוטרים בהודעה למוכים שהוצא צו שטח צבאי סגור, שאותו הם מפרים. יש לדעת: אלה התחנות שבהן הנפגעים אמורים להגיש את התלונות. אל אחת מהן, לדוגמה, הופנה אתמול חבר, שביקש לתקן את רכבו שהושחת. הוא נמנע בינתיים מלעשות זאת, מחשש שייתקל שם בתוקפים.

אין הגנה היום למי שאינו נמצא בצד של הממסד, במחנה הימין. ובהעדר הגנה כזאת מצד הגופים האמונים על שמירת החוק, מתגלגלת האחריות אל התקשורת, המביאה מידע אל הציבור.

כלי תקשורת שאינו מוצא לנכון לדווח על פוגרום בסדר גודל כזה הוא שותף למדיניות או למחדל ההפקרה. גם מי שמכנה זאת "עימות", "קטטה" או שאר מלים מכובסות המציגות הדדיות; ומי שמוותר על תפקידו לבדוק ולוודא את העובדות ומסתפק ב"הבאת הגרסאות"; ומי שבוחר להתייחס בביטול לידיעה, שבנסיבות אחרות, הוא יודע, היתה נהפכת מיד לכותרות ראשיות.

"להישאר נייטרלי לנוכח אי-צדק זה לבחור בצד המדכא", כתב דזמונד טוטו. הסיפור הזה מתחיל בדם, אך עיקרו הפקרות. היא המאפשרת עכשיו את הקזת הדם העתידית. כל מי שאינו זועק שותף לה.

הכותב הוא פעיל בתנועת "סולידריות שייח ג'ראח"

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 תודה רבה שוקי
  • 06:17
  • 04.10.11

תודה לך אייל ולחברייך מסולידריות שייח' ג'ראח שבאמצעות הפניית האצבע המאשימה לכיוון הנכון עדיין שומרים על האפשרות כי בישראל תקום יום אחד חברה ומדינה שלא נאלץ להתבייש בהם.

02 הכל נכון. תסיקו לקחים ותתחמשו להגן על עצמכם מפני הפורעים ראובן
  • 08:53
  • 04.10.11

גורלם של יהודים שמאלנים מתקרב לגורלם של הפלסטינים תחת הכיבוש.

  •   נכון לגמרי ירון
    • 14:55
    • 06.10.11

    אני לא הולך להפגין נגד אנטישמיות במועדון פאשיסטי בצפון איטליה.
    לא תראה אותי עולה על מטוס עם קבוצה של יהודים לארה"ב נכנס למועדון של הקלו קלאס קלאן ומוחה כנגד האנטישמיות. למה אני לא עושה את זה.... כי יעסו בי לינץ'. ברור לי שיעסו בי לינץ' לכן אני לא הולך לשם. אף אחד גם לא יבוא לעזרתי, למה, לא בגלל ששלטון החוק בארה"ב הוא אנטישמי, אלא בגלל שלבוא להפגין שם זו פרובוקציה זולה. בנוסף לכך שקרוב לוודאי שבעיר שבה קיים מועדון של קלו קלאס קלאן שהמשטרה לא סוגרת זה מכיוון שחלק מהשוטרים הינם חברים בו. בקיצור. כל הגישה השמאלנית הזאת שעל לאנשי השמאל להתחמש קצת מזכירה לי ימים סטלינסטיים של סוציאליזם אלים. בואו ניזכר במפלגות השמאל הקיצוני האלימות בהיסטוריה .... היה את המפלגה הנציונל-סוצייליסטית בגרמניה, והיה כמובן הקומוניזם ברוסיה ובסין. (כבר עברתי את ה 150 מיליון הרוגים - אפשר להפסיק להציג את השמאל כלא אלים...?)

03 קלעת בול איציק
  • 09:04
  • 04.10.11

מאמר חזק. אם השב"כ מדבר על טרור יהודי גם בהקשר לאירועי ענתות, מה התפקיד של המשטרה והעיתונים בטרור הזה?

04 אכן התקשורת נושאת באחריות כבדה. ההתיחסות המינורית של התקשורת לפשעי המתנחלים (לא כולם כמובן!) משרתת את מדיניות השלטון הביבי לשמירה על רמת עימות גבוהה שתמנע כל מו"מ אמיתי ותביא אט אט לידי טרנספר. התקשורת חייבת רמי
  • 09:06
  • 04.10.11

לזהות את המחלה ולהתגייס במלוא כוחה להגנת השמאל והפלסטינים מפני פשיעת המתנחלים (לא כולם וגם לא רובם, אשוב ואדגיש, אך המיעוט הבריוני חוליגני הוא המשפיע והקובע את המציאות). זה היום הנושא היותר מרכזי על סדר היום הציבורי (בצד עניינים חשובים כמו המחאה החברתית-כלכלית) והוא צריך לקבל ביטוי מרכזי בכל כלי התקשורות. היכולת והאחריות בידי אנשי תקשורת מובילים לרבות יונית וגאולה ורביב וחבריהם בערוצים להביא את הבעיה לפני הציבור בכל חריפותצה וללא "גירסאות" וכל מיני משככי כאבים.

05 התקשורת מועלת בתפקידה פעיל
  • 09:08
  • 04.10.11

העיתונאים מגלגלים עינהם לשמיים. בכתבה בערוץ 2 הראו תמונות של כלי עבודה חקלאים וטענו שהם אלו. לא בדקתם? עשר שנים של מאות פעולות לא אלימות של תעאיוש לא הספיקו לכם בשביל קרדיט? מדוע לא בדקתם את העובדות המינימליות? זו היתה תקיפה חמורה מאין כמותה

06 לינץ' מצולם ומבויים. ירמיהו
  • 09:09
  • 04.10.11

איזה לינץ' איום ונורא. כל קרבנותיו חזרו לביתם בשלום ללא פגע והפיצו את הסרטונים והמאמרים על הלינץ' הנורא בשמחה ובששון. מדוע הכותב לא מציין שחבורת האנרכיסטים הזו נכנסה לישוב שקט כדי לבצע פרובוקציה מתוכננת מראש ומבויימת להפליא? מדוע הכותב אינו מציין שהחבורה האנרכיסטית הזו תקפה את תושבי ענתות חסמה להם את הכביש ופגעה בתינוקת ברכב?

07 קו ישיר: תג מחיר - הפקרת מפגינים - פגיעה בפלסטינים  (לת) מודאג
  • 09:18
  • 04.10.11

08 ככה זה חיים
  • 09:25
  • 04.10.11

כאשר אחרי עשורים של כיבוש פיתחנו עור עבה וכהות חושים כלפי אי-צדק ופשע ממסדי.

09 עוד הוכחה שחלק מהימין נוהג לפתור בעיות באלימות.  (לת) רועי
  • 09:37
  • 04.10.11

10 אייל, דבריך הנוקבים והמדוייקים מהדהדים גם מעבר לאוקיינוס. שירה
  • 09:45
  • 04.10.11

תודה רבה. שירה, קליפורניה.

11 רק סולידריות אתכם. אתם חוד החנית נגד כוחות החושך. להתעורר לפני שיהיה מאוחר מדי.  (לת) נצרתי
  • 10:10
  • 04.10.11

12 כל יום, כל שעה, יהודי נפגע מאלימות ערבית, והתקשורת שותקת  (לת) אדם נשך כלב?
  • 10:11
  • 04.10.11

13 הכתבה בארץ לפני יומים באמת לא היתה מקצועית. נראה שכתב אותה דובר המתנחלים ענת
  • 10:51
  • 04.10.11

תפקידה של התקשורת לחקור, לדווח ולבקר! וזו אכן הפקרות שהעיתונאים לא עשו כן

14 התעלמות התקשורת מהאירוע הזה היא התקרנפות במיטבה  (לת) עד
  • 11:18
  • 04.10.11

15 ראיתי את זה..מפחיד קובי
  • 11:28
  • 04.10.11

מח"ש יעזור פה? כנראה שלא אפילו צילומים שמראים בבירור מי התוקפים ומי המותקפים. אין עצורים, אין חקירה פוליטזציה מגדירה את המצב שבו הפשע איננו נדון אלא הצדדים המעורבים כך שאפשר לגנות או להאדיר רק מתוך הזדהות עם אחד הצדדים, ולמי שאיננו מבין זאת עדיין- כל המדינה נגועה במחלה הזו, שוטרים כבר אינם שליחי החוק אלא קבלנים שבוחרים היכן ובאלו תנאים להגן על החוק

16 אין חדש תחת השמש תוהה
  • 11:30
  • 04.10.11

מה היה שונה ביום שישי? סה"כ האלימות שלרוב מוצאת פורקן על פלסטינים הייתה על שמאלנים, זה לא משהו חדש - רק עליית מדרגה. אז הנה אנחנו עוד צעד קרובים יותר למדינה פשיסטית. המון פורע בהעלמת עין/עידוד המשטרה. העם היהודי כבר מכיר תקדימים כאלה, חבל רק שהפעם הלאומיות שלנו היא זו שפוגעת.

17 גם בגרמניה זה התחיל ככה. רבותי ההיסטוריה חוזרת. לחיי הרב"ט שלנו, איווט  (לת) רב"ט מאוסטריה
  • 14:23
  • 04.10.11

18 נסיעה להתנחלות איננה פיקניק ויש להתארגן לכך בהתאם כדאי לבא למקום בכוחות גדולים
  • 14:32
  • 04.10.11

התנחלות איננה איננה עוד ישוב תמים. ראשית, היא נמצאת מחוץ לשטחה הריבוני של מדינת ישראל, בשטח כבוש. היא נמצאת שם בניגוד לחק הבינלאומי ובמקרים רבים גם החק הישראלי "כופף" כדי לאפשר את בנייתה. התנחלויות רבות מוקפות בסביבה עוינת וההשרדות במקום דורשת מידה לא קטנה של תוקפנות ואלימות. לפיכך, כל ביקור בהתנחלות ראוי לו שיהיה מתוכנן כדבעי, בעקר מבחינת הסד"כ שאתו מגיעים

19 מניפי דגל פלסטין - לא פוגרום ולא לינץ' תכול
  • 16:12
  • 04.10.11

קיבלתם מכות נמרצות על פרובוקציה, זה הכל. וכי למה ציפיתם? מניפים דגלי פלסטין (ואחיכם בגליל מניפים גם דגלי תורכיה וחיזבאללה), פיכם מתלהם - "פאשיסטים, גזענים,שטחים כבושים". שונאי עם ישראל, שונאי המדינה, שונאי הציונות, שונאים את הימין , שונאים את הדתיים, שונאים דגל כחול לבן. אז אתם מבינים, לא כל כך אוהבים אתכם.

20 אתה היית באירוע הזה? איך אתה משתמש בבטוי לינץ' בכלל? הנמען : הכותב
  • 17:07
  • 04.10.11

מה שיש לי להגיד זה שכרגע חסכת למשטרה עבודה, אני בטוח שעשית חקירות, בדקת את כל מה שאתה אומר לעומק... אתה מדבר פו על עובדות ! בדקת את כל מה שאתה אומר??!!! מי אמר שזה היה לינץ' בכלל? ראית תושבים נושכים אנשים??!! (אמרת שהתושבים השתמשו בשיניים) תן למשטרה לעשות את העבודה שלה ! ואל תצא בהצהרות חסרות כל בסיס לפני שהם נבדקו היטב !

21 תושבי ההתנחלות: אנשי כוחות הבטחון, יוצאי צבא, "מלח הארץ", לא מתנחלים מהזן הדתי. לכן גם יותר מסוכנים מהם  (לת) זהירות נורמטיבים
  • 17:33
  • 04.10.11

22 בושה של עם nookyelur
  • 17:45
  • 04.10.11

ישראל הפכה למדינה של אלימות ובורות שמעודדת של ידי התקשורת והממשלה

23 שימשיכו להרביץ לשמאלנים שאח"כ יעזורו להם עם הערבים  (לת) אד
  • 17:50
  • 04.10.11

24 אנחנו שהיינו בשקט שפגעו בפלסטינים תיסמונת המידרון החלקלק
  • 17:55
  • 04.10.11

אנחנו שהיינו בשקט כשפגעו בשמאלנים אנחנו הרוב הדומם הבאים בתור.

25 צה"ל צריך ללוות את סיורי השמאל - אם הוא צבא של מדינה דמוקרטית.  (לת) מילואימניק
  • 17:59
  • 04.10.11

26 לאן הרוח נושבת - שמאלני שפוי
  • 18:02
  • 04.10.11

המגיבים הימניים כאן מצרים על כך שהארוע לא הסתיים בהרוגים שמאלניים, ולכן זה לא היה מבחינתם לינץ' ראוי לשמו. ארוע זה ותגובות כאלה מבשרים לנו את הבאות. שלטון הטרור הימני מופנה כיום - בנוסף לערבים - כלפי המיעוט השמאלני. אך יש גם ניצנים של איומים אפילו כלפי ימניים שלא מפגינים קיצוניות מספקת. בספרו של אורוול 1984 מתואר המון באולם קולנוע חשוך שקם ומריע כאשר מופיעה תמונת "האח הגדול" וקורא קריאות בוז כלפי דמותו אל "אויב האנושות" (ששמו, אגב, גולדשטיין). באותה עת צופים שוטרי המשטרה החשאית בקהל על מנת לגלות את אלה שלא מגיבים בצורה מספיק חזקה ומשכנעת. אלה הם פני ישראל בעתיד הקרוב.

27 מה שהיה בראמאללה היה לינץ׳ סשא
  • 18:17
  • 04.10.11

מבלי להצדיק אלימות ועמידה משטרתית מנגד, אסור לאבד פרופורציה. מה שהיה בראמאללה היה לינץ׳.

28 ענתות (ענאתא) היתה מקום מושבי והמתנחלים (הקנאות), שוב מובילים לחורבן: הנביא ירמיהו
  • 18:18
  • 04.10.11

רקב דתי ומוסרי עולה מהפיכתם את האלימות לדרך חיים עד שייתכן שאין כבר תקנה ומרפא. לפני חורבן הבית הראשון טענתי שאין עוד מנוס מלנתוש את העם, לנתוץ, להאביד ולהחריב, זאת כדי להשיב את העם ליסודות האמונה. האם אנחנו במקום הזה?

29 באמת מזעזע אבל לא מפתיע. זה הפרצוף האמיתי של המדינה שלנו-החצר האחורית שלה. גיורא
  • 18:20
  • 04.10.11

מתבייש להיות ישראלי אבל גאה באומץ-הלב שלכם. אומץ אמיתי ,לא של סיפורי הגבורה המתקתקים שמפיץ הממסד לצרכיו. ויקטור פרנקל אמר: "אל תהייה פושע, אל תהייה קורבן והעיקר- אל תעמוד מן הצד". כואב את הפצעים שלכם!

30 מאמר חזק וחשוב מאד זה מה שגורם לי להיות פעיל
  • 18:30
  • 04.10.11

התקשורת אכן לא העבירה את עוצמת הלינץ' הפראי והמזעזע שהיה שם. אבל, יותר מהתקשורת חייבים להפנות את האצבע המאשימה כלפי המשטרה שאמורה להיות אמונה על שלום תושבי המדינה. בשביל זה היא מקבלת כספי ציבור. ולגבי המתנחלים - סופם קרב והם מריחים זאת כנראה, היזהרו מהם, הם גם משקרים וגם אלימים כמו בממלכת חיות אמיתית.

31 לך לרמאללה, תקבל שם יחס נהדר. אל תשכח לכתוב לנו  (לת) שוקי
  • 18:31
  • 04.10.11

32 המתנחלים הם סרטן בגוף האומה חיים
  • 19:08
  • 04.10.11

יש להתכונן היטב לקראת כל עימות עם המתנחלים. לא להתבכיין.תוצאות העימות שלכם היו צפויות. השוטרים - בגיבוי השר ופטרונו- הם עם המתנחלים. יש להלחם במתנחלים ולא להיות פראייר. השמאלנים הם לא נחנחים. יש להגיע להפגנות בכוחות גדולים וכשהסרטן תוקף יש לכסח אותו.

33 יש דיונים לאפשר לכל אזרח החזקת נשק, לשמירת חייו ורכושו, הנשק, סמי אלקיים
  • 20:03
  • 04.10.11

יעשה אותנו לא חסרי אונים, מיועד הנשק רק לטיפול בחרדה של הנטישה, וההפקרות, אין דין ולא דיין? בכלל זה מוסיף על האימה, סיוט, וחידוד החרדה של החברה שלנו??????

34 סולידריות סולידריות
  • 20:09
  • 04.10.11

איל רז מעורר אותנו ונותן לנו להרגיש את הלינץ' והפוגרום שבו נפגעו שבעה מפגינים וגם ראינו בחדשות דם בפנים וכחול מתחת לעין של נפגעים. הוא צודק גם שכלי התקשורת לא דווחו על פוגרום זה. דווקא בפוגרום ובלינץ ביישוב איתמר, כלי התקשורת הראו הרבה את התמונות של חמישה נפגעים מחייכים וללא סימני דם על הפנים - משפחת פוגל.

35 פרובוקטורים מחרחרי מלחמה תפסיקו להתבכין  (לת) מגשר ופותר בעיות בדרכי נועם ושלום ללא פרובוקציות
  • 23:51
  • 04.10.11

36 משטרת חצי העם אור
  • 23:53
  • 04.10.11

לצערי שוב מוכחת בעיית הראייה של שוטרים כשאלימים מימין פוגעים בלא אלימים משמאל או בפלסטינים יחידים ומפוחדים. שוטר-תסתכל בראי . תחשוב ממלכתי. זמן תשובה הוא כעת.

37 הלינץ שלא היה גאות יחידה
  • 23:58
  • 04.10.11

גבורי השמאל.אם אתם כל כך נגד מתישבי יהודה ושומרון - אל תבקרו שם. לכו לבקר ברמאלה, בשכם. שתו קפה , תעשנו .

38 אייל רז, מה בדיוק חיפשתם שם, אתה וחבריך ההזויים?  (לת) ערן
  • 00:14
  • 05.10.11

39 איך אפשר להגיד שהתקשורת לא מתפקדת מביאה את שני הצדדים כשאנו נמצאים באתר של עיתון ירון
  • 14:39
  • 06.10.11

אני לא יודע אם הבחנתם אבל אנו נמצאים במדור דעות של עיתון. עיתון ידוע כעיתון המיצג את השמאל בישראל. איך אפשר להגיד שהתקשורת עוינת את השמאל בישראל בעיתון הכי שמאלני בתקשורת השמאלנית בישראל.

40 אפשר לשאול מה בדיוק חיפשתם שם בליל שבת ? דן
  • 19:51
  • 06.10.11

ובבקשה אל תבואו לכניסה לבית שלי. כי גם אני לא אוהב את זה.

41 תשובה לכותב הדמגוג האמת
  • 14:31
  • 29.10.11

לפני שאתם מגיעים להביע ולתמוך במר ריפעי אל תגידו לא ידענו !!!גזר הדין האחרון של רפאעי נאמר, כי "הנאשם בתיק זה, יאסין רפאעי, הורשע בתום שמיעת ראיות בעבירה של אינוס ובעבירות של מעשים מגונים. כעולה מהכרעת הדין, נהג הנאשם בדרכי עורמה כלפי המתלוננות – תיירות צעירות שהגיעו זה עתה ארצה. לחובתו של הנאשם שתי הרשעות קודמות בעבירות מיניות מאותו סוג, ולמעשה באותן נסיבות ממש".

לאור כל זאת הוסיף וקבע בית המשפט, כי "עינינו הרואות, איפוא, כי הנאשם הינו עבריין מין מועד השב ומבצע עבירות מיניות, לרבות מעשי אינוס, ואינו חדל ממעשיו אלה. הרי נראה שהוא סובל ממצב נפשי רעוע ואינו מתנהג כאחד האדם. ..הוא אף נמצא בכלא בבידוד מוחלט ובעבר ביצע ניסיון התאבדות. נסיבות המקרה שבפני נראות לי יוצאות דופן בחומרתן ובשפלותן, גם בהתיחס לעברייני מין "רגילים" הנשפטים מידי יום בבית משפט זה, וזאת הן נוכח נסיבות ביצוע המעשים עצמם והן בשים לב לעברו המוכתם של הנאשם. מצערת מאוד העובדה, כי הנאשם לא הפיק כלל את הלקח הראוי מהעונשים הקלים למדי שהוטלו עליו ע"י בתי-המשפט בעבר, והוא שב וחזר לסורו והמשיך לפתות תיירות תמימות על לא עוול בכפן, כמימים ימימה".

"סבורני, כי בית המשפט אינו רשאי ליטול על אחריותו את האפשרות שהנאשם ימשיך להתהלך חופשי מחוץ לסורג ובריח בעתיד הקרוב או הרחוק הנראה לעין. דעתי היא, כי הנאשם הינו חסר תקנה בכל הנוגע לביצוע חוזר ונשנה של עבירות מין שכאלה, לרבות מעשי אינוס, ומחובתו הראשונית והעליונה של בית המשפט, היא כאמור להבטיח את שלום הציבור ובטחונו, על ידי כליאתו מאחורי סורג ובריח לתקופה ארוכה ביותר", הוסיף השופט
ח ריפעי

פעילות
המלצות
הפופולריות בדעות
פרסומת