לבדן במערכה מול ההקצנה הדתית

עם כל האהדה לארגון צהר הסימפטי, צדקה מרב מיכאלי ("הארץ", 14.11) בהבהרתה שהם לא הציגו חלופה לאורתודוקסיה. החילונים, שרבני צהר הפיגו בעבורם את הגועל שחשו במפגש עם הממסד הרבני, לא הבינו שהם מנסים להציל את מעמד הרב, שהתערער והתבזה בגין אטימות הלב ותאוות הבצע של מחזיקי המפתח לחיי האישות. למעשה, רבני צהר דתיים הרבה יותר מעסקני הרבנות הרודפים אותם.

לא נורא. זכותו של אדם או ארגון להושיע את הסמלים היקרים ללבו, וממילא מתברר שהחילונים מוכנים לעשות הכל כדי להיות בסדר עם הממסד. הבעיה טמונה במיקומם של הרבנים החביבים האלה בהקשר הרחב של יחסי הדת עם המדינה, וליתר דיוק, בהחלטתה המופקרת של החברה הישראלית להפקיד את הגדרת יהדותה בידי הדתיים.

מייסדי ארגון צהר אוהבים לראות את עצמם כתלמידיו המובהקים של אבי "המזרחי", הרב יעקב ריינס, שתמך בכל לבו בציונות של הרצל, אך ניהל מאבק עיקש על עליונות החינוך הדתי. במאבק הזה, שהסתיים בפשרה, היתה לבסוף ידם של המשכילים החילונים על העליונה, כפי שהוכיחו תחיית השפה העברית, התרבות הישראלית המשגשגת, הספרות העברית, האקדמיה ומוסדות מפוארים שבראשם מערכת המשפט.

אך בעוד שהמאבק התרבותי בין "המזרחי" לבין המשכילים התחולל אז בחברה יהודית אורתודוקסית ובמציאות טרום-מדינית, המאבק המתחולל עתה בישראל בין נציגי הדתיות לבין אזרחי המדינה הוא מהלך מהופך, שעיקרו ריאקציה של היסוד הדתי-משיחי על הריבונות הישראלית. זהו גל חדש ומסוכן של ים הגלות היהודי, המנותק לנצח מהמקום ומהזמן, והוא מאיים להציף ולהטביע את הציונות והישגיה. שורשי שושלת היוחסין שלו ברב קוק האב והבן, גבעולה הוא גוש אמונים, ופירותיה המפוקפקים הם "תג מחיר".

הגורם הריאקציוני הזה מכנה את עצמו, אמנם, ציונות דתית, אך הוא מחרבה ומהרסה של הציונות ההרצליאנית. כולו זן חדש של יהדות: חרדי-קנאי בדתיותו יותר מכל הליטאים גם יחד (ועל כן כופר, כמובן, בריבונות המדינה ובמוסדותיה החילוניים והחופשיים מדי לטעמו), ולאומני-גזעני בהשקפתו יותר מהפנאטי שבאנשי הימין החילוני. חוד החנית של הזן החדש לא עוסק עוד בענייני אדמה ושטחים. הקרב הזה כבר הוכרע לטובת המתנחלים ולרעת מדינת ישראל. מה שמעניין אותו הוא "ייהוד" החברה הישראלית על פי גרסתו.

חוד החנית עזב את ההתנחלויות לטובת פעילות "חברתית" בערים המעורבות, הפצת "אור התשובה" בלב החילוניות, כתיבת פמפלטים חשוכים נגד ה"רפורמטורים החדשים" וה"דתיים לייט" בבני עקיבא ובבתי הספר של הממ"ד, השלטת טרור נגד נשים בכלל ונגד פמיניסטיות "סמולניות" בפרט, הפעלת שדולה לריסוק מערכת המשפט ועוד. היחידים שניסו לערער על המגמה הזאת הוקעו. הרוב מתפתל ושותק.

בשבוע שעבר נישאו בכנסת נאומים נרגשים נגד "השוליים הקיצוניים". זהו מס שפתיים מעורר חמלה. לא מדובר בשוליים, אלא במופע מחודש ורב עוצמה של הגלות היהודית, הסולד מריבונות ומאחריות ומעדיף הסתגרות ובדלנות. בניגוד לדגם ההיסטורי החרדי, קיצוניותה הלאומנית של החרד"ליות שואבת את השראתה מתנועות פשיסטיות מערביות, חרף האינדוקטרינציה האנטישמית שלהן. דבקותה המחמירה בהלכה, שנאתה לחופש הביטוי ופוביית המיניות שלה יונקים מאותם מקורות השראה פוסט-מודרניסטיים חשוכים של האוונגליזם האמריקאי אהובה והאיסלאם הרדיקלי שנוא נפשה.

הציבור הדתי-לאומי נסחף מזמן אל הים הזה ולא נודע כי בא אל קרבו. היחידות שנאבקות הן הקורבנות הישירים של הסחף, הנשים. תוך סיכון ממשי להן ולמשפחותיהן, הן מנסות לעצור אותו. אבל הציבור הרחב, דתי וחילוני, לא מצרף את קולו לקולן. הפקרתן לבד במערכה פירושה התאבדות המונית מדעת בים היהדות המעוותת, החדשה.

Read this article in English: Alone in the battle

תגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
  1. 47
    מחאת האוהלים תהיה קטנה לעומת מחאת הנשים.. קריאה לכל הזאן דארקיות!!
  2. 46
    התנשאות - אל תגידו לאנשים איך לנהוג ומה לחשוב. חוצפה.
  3. 45
    ההפכנו את צ.ה.ל .ל :צבא השירה לישראל ?? פרץ השלום ופתרנו כבר את שאר בעיותינו??
  4. 44
    לא הבנתי- החלטתם לגייס חרדים אל תכפו עליהם שירת נשים. אל תבלבלי תמוח עם הקצנה

    מה שהם לא יעשו תוציאו את דיבתם רעה, לא יתגייסו -תגידו משתמטים. מתגייסים -הצבא מתחרד.
    תגידו מה אתם רוצים יפסיכים.

  5. 43
    כל עוד ימשיכו החילוניים להתבטל בפני הדתיים ולהפקיד למעשה בידם את הגדרתם הלאומית......

    נמשיך להתנהל כאתנוקרטיה מחרחרת מלחמה החיה על חרבה.... עד החורבן הבלתי נמנע כמובן.

  6. 42
    אבירמה, קראתי בשקיקה את מאמרך...

    ... ונהניתי מכל מילה ומילה בו.
    יישר כח! ולמשטינים הימינאים לא תהייה תקווה.

  7. 41
    כשפעם פגשה אבירמה גרעין תורני מקרוב - היא התלהבה

    וכתבה כאן:
    http://www.haaretz.co.il/misc/1.1462850
    מתי הגרעין הזה הפך לאיום על כל המתינות בחברה הישראלית? ואולי גם בקרב הגרעינים התורניים יש גוונים שונים?

  8. 40
    Support settlments and women

    It is a pity that there is connection between the importance of the territory and discrimination against women. We should all support the settlements and be against any discrimination of women.

  9. 39
    38 אתה משתייך לציבור של אנשי ביבים

    מקרב ציבור זה , שמשרת ברובו שרות צבאי מקוצר, או לא משרת בכלל יצא רוצח ראש ממשלה. דורס חברי כנסת ועוד כמה דמויות שבושה להתפאר בהם . גוש אשפה שכמותך האינך תתבייש להתבטא כל נגד עיתונאית ? מציע שתפעל ביתר שאת לסתום את פיה! אתה צודק היא בטח טמעה כי לא טבלה במקווה ( אין לה אולי זמן כי היא צריכה להתפרנס!).

    1. הפוסל במומו פוסל.שכן מקריאת תגובתך נראה שאתה הוא זה השולט בשפת הביבים.לו לפחות תגובתך היתה עניינית,היית אתה והמגיבים כמותך כאן זוכים להבנה.מה שנותר הוא שביישת את השם אותו הינך נושא-הפצת שנאת חינם לא תועיל פה לאיש
  10. 38
    מי ביקש ממך לנהל מערכה נגד ההקצנה הדתית ? בעייני הם לא מקצינים. בעייני את ושכמותך הם הבעיה.

    ומי מנהל את המערכה נגד הקצנת השמאל ?

  11. 37
    כולנו לבדנו מול ההתחרפנות וההתקרנפות של החיים הישראל.
  12. 36
    האמנם "מוסדות מפוארים שבראשם מערכת המשפט"

    כל עוד מתמנים שופטים על ידי ועדות סודיות - אין שם תפארת.

  13. 35
    אני מעדיף להתמודד עם חרדים מאשר עם ערבים. לכן, דעתך לא נחשבת כלל.

    נכון שהכפייה הדתית בארץ מכוערת. אולם אני מעדיף אותה על בוגדנות השמאל ועל הטרור הערבי. אני מעדיף את הרב על הרובה. אני מעדיף לשלול שירה מנשים מאשר לכרות להן את ה... אני מעדיף שהן יהיו כבולות לערכי היהדות מאשר לערכי האיסלאם, מוסתרות מאחורי רעלה, נתונות למכות ולגחמות הגבר. אני מעדיף להתחתן בקדושה מאשר להתחתן סתם, בקפריסין, ולהרגיש כלום לגבי החוזה והמעמד הזה. אני מעדיף להמשיך מסורת מאשר לנפץ אותה בגלל אופנה חולפת. אני מכבד את אבותיי ולא בז להם. אני אלמד את ילדי אהבת הארץ וכיבוד אב ואם ולא אלמד אותם לעשות שופינג.
    זה כנראה ההבדל שלעולם לא תביני בין יהדות וערכים ובין איסלאם ופוסטמודרנה.

    1. משה יפה אמרת!

      אינני אדם דתי (לצערי), אך עדיין אינני מבין מי שמה?! באיזו זכות היא מדברת בשם הרוב הדומם, שאינו פסיכופט לקנות את הלוקשים שלה? מישהו שמע על חוק דתי שנחקק כאן בשלושים שנה האחרונות?! מצד שני: כן, אנו מדינה יהודית, לא ניתן יד להתבוללות. אחרת מקומנו באוגנדה! חייבים שהנישואין יהיו מוסדרים כהלכה, למען עתיד ילדינו. אתם רוצים שנהיה אסורים להתחתן זה עם זה? אבירמה, כדתן ואבירם בשעתו. זורעת הרס ופילוג. עם ישראל חי וקיים למרות הכל... עובדה שמרבית הציבור הישראלי רוצה דווקא נישואין על פי תורה טופחת על היהודונים הנחיתיים כאבירמה וחבריה. תחי היהדות! תחי מדינת ישראל!

    2. תודה לך על הסרת רעלת הצביעות של הכתבת
  14. 34
    כל מילה נכונה!

    דיוק והרבה כאב שמזדהה...

  15. 33
    רואים שאת לחוצה, מי שלחוץ מפחד

    ומי שמפחד שונא ומי ששונא ממציא טיעונים עקרוניים נגד היריב, יוצר דהלגיטימציה שלו. את גם לא מבינה את מה שכתבת, למרות שהפגנת קצת ידע.

  16. 32
    ל-29 :

    אז תתעצבן, דביל.

  17. 31
    קווי ההפרדה - זה פשוט מחריד

    אתחיל בזה שאת המאבק הצודק כנגד קווי ההפרדה ההזויים מנהלות נשים ולצערי כמעט ואין בין הנאבקים ימניים שמשלימים עם העוולה הזו ורואים בה עוד מאבק של מה שהם מכנים "שמאלנים". לי אגב אין שום בעיה עם מי שחושב אחרת ממני והתיוג בסוגריים משקף תפיסה של אחרים ולא שלי. בעיני מובר במאבק על בסיס קיומנו כאן. אני בוש על כך שעד כה לא נטלתי בו חלק ומעתה אפעל. פשוט אסון.

    1. הצטרף לקבוצת הפייסבוק "לא מצונזרת"
    2. מה שמפריע לי בקווים מעורבים

      ב"ה
      מה שמפריע לי זה שמתיישב לידי בקו בין עירוני גבר שנרדם ומה לעשות גברים נוהגים להשתרע על מושב וחצי. אם אני רוצה שלא יגע בי עלי להתכווץ במושב. אי אפשר לישון ככה או לשבת רגועה. אם היו מכבדים את האישה לא היו מתיישבים לידה בקו בינעירוני אבל אנשים אפילו לא חושבים שזה מפריע.
      לגבי הקווים ה'מהדרין' נכון זה מעצבן לשבת מאחורה (במיוחד שגברים חרדים עצמם מצפצפים ומתיישבים גם שם, העיקר שלאישה יעירו לא לשבת מקדימה אבל להם מותר), אבל הכל יחסי ואעדיף זאת על פני האלטרנטיבה הראשונה שתיארתי. חבל שלא מוצאים משהו יותר טוב באמצע אבל זה החיים.

  18. 30
    ניתוח מצוין אך הנה השלמה קטנה-כאילו לא לעינין...

    אבירמה, היטב כתבת ! אך במשפט האחרון הייתי מוסיף כמו לא לעינין אך לעינין:
    "הפקרתן לבד במערכה פירושה התאבדות המונית מדעת בים היהדות המעוותת, החדשה."ותוספת שלי:ובים השוביניזם שממש לא עבר מן העולם !
    כי גם השוביניזם הינו להבנתי בהגדרה חלק מהקנאות הדתית באשר היא...
    תודה!

  19. 29
    את מעצבנת
    1. אנטי- אינטלקטואל
    2. "שימך"ותגובתך הם הנחתום המעיד על אינטלקטואלותך...
  20. 28
    ביחס לציטוט- שעיקרו ריאקציה של היסוד הדתי-משיחי על הריבונות הישראלית. זהו גל חדש ומסוכן של ים הגלות היהודי, המנותק לנצח מהמקום ומהזמן

    בע"ה

    למה זה מסוכן? יהודי מחובר לבורא עולם שנמצא מעל הגדרות של זמן ומקום
    למעשה זה הדבר הכי בטוח

    מקוה שסוף סוף תפרסמו שולחת זאת פעם שלישית!

    1. כפרה, אין כמו מוסיקה מזרחית לעשות שמייח ! וכמו שהצהרת - פעם שלישית גלידה !
  21. 27
    הווכוח הוא על הקצאת ורשיון לערוך חופה וקידושין.

    מי שרוצה נשואין אזרחיים זה לא המקום. זו החלטה של המדינה. לשם כך צריכה להתאחד פוליטית בין שתי המפלגות הגדלות. ללא דתיים וללא חרדים. כמובן,שאני לא מאחל הצלחה למהלך כזה. אבל אתם ר ש א י ם !!!

    1. כלומר, אם הית יכול, היית גם מכריח אותנו לחבוש כיפה ולמול את ילדינו

      מי אמר דמוקרטיה יהודית ולא קיבל?..

  22. 26
    ניתוח מדויק. ישר כח
  23. 25
    האסון החרדי הוא בגלל הבג"ץ. במקום לפסוק לפי חוק חינוך חובה, עשו מונקי בגייצים.

    במקום לשפוט לפי אמנת ג'נבה, בגייץ ברק עשה הפקרות נאורה.
    השמאל קבר את עצמו.

  24. 24
    עתיד מדינת ישראל טמון הבפרדה מוחלטת של הדת מהמדינה

    כוהנילה את היהדות כי קמה כראקציה לדתהבטיחם ישועת השם כהרף עיין
    בשואה הוכח כי אין על מי לסמוך כי הוא פשוט המצאה אנושית שלא קיימת
    מדינת ישראל הצי הדת המכונים רבנים הביאו את עם ישראל לידי כלייה בשואה ולכן רק שיחרור ישראל מהדת מבטיח לישראל חיים

    1. הקריאה להפרדה אומנם מוצדקת ,אולם הסיבה לכך הפוכה לחלוטין. השמירה על היהדות היא זו שהצילה את העם הזה(גם ללא צבא)מהכחדתו במשך אלפי שנים. כיוון שהמדינה נלחמת בדתה (כפי שחוקיה והיתנהלותה מעידים עליה),על הדת ושומריה לשמור עליה דרך היתנתקות ולא דרך כפיה.ובא לציון גואל.
  25. 23
    לכל הנשים שמופלות לרעה, שמורה עדיין זכות בחירה והן מוזמנות להצביע בעד

    איך נשים יכולות להצביע בעד ש"ס או יהדות התורה?

    1. אני רק מרצ
  26. 22
    כל מאמר שלך הוא מאמר מכונן
  27. 21
    מזלינו

    שיש בכח הרבנות לחתן ולגרש ונמנעת בעיית הממזרים אני יהודי ובגגל זה איני רוצה שגם עיסקי האישות יהפכו לעניין ממשלתי מתועב כמו הרבה עניינים אחרים

  28. 20
    אל תאמינו לטוקבקים! מפרסמים רק מי שחושב כמותם. צנזרו את היתר
  29. 19
    אבירמה גולן מדייקת בדבריה. התיאור אמין ומפחיד. עוד מעט זו כבר לא תהייה אותה המדינה שהכרנו.
    1. ה- ״עוד מעט״ כבר מאחורינו!
  30. 18
    מתקפת ''הדתיים'' נסיון להאחז בקרנות המזבח בסוף הם ימוגרו
  31. 17
    את תתני את "קולך" למימסד הרבני

    אין דבר נשגב ומחמם לב יותר מפורום הנשים הדתיות לאומיות "קולך". אין דבר מגוחך ונלעג יותר מפורום הנשים "קולך". הן הנשים היחידות במדינה שבאמת אכפת להן מדמותה של היהדות והן שואפות ליצור לה תדמית אנושית ומתקדמת, בשעה שהן קורבנותיה המיידיים. לנשים החילוניות הסובלות מעגינות, החוששות להתגרש מבעל חוזר בתשובה שמא יקבל את המשמורת על ילדיהם המשותפים, לנשים שלא מאפשרים להן להנשא לבחיר ליבן כי הן פסולות חיתון מסיבה כלשהי, לא אכפת מהדת, מצידן שתלך הדת לעזאזל. הן מעוניינות בפתרון אזרחי שוויוני. רק הדתיות הנחמדות האלה בכיסויי הראש המצחיקים, המסתירים טפח ומגליים טפחיים שיער שהוא כידוע ערווה, לוחמות מלחמה לא להן. שתתפקרנה כבר, הדת שמצווה על כל גבר לומר מדי בוקר "ברוך שלא עשני אשה", אינה דת שהן אמורות להלחם על כבודה.

  32. 16
    מדוע לא פורסמה תגובתי נעניינית

    אחר כך מציגים דמות "טהרנית' של זכויות האזרח...

  33. 15
    התשובה לדתיות חשוכה הליכה המונית בדרכו של יורם קניוק
  34. 14
    צריך לנתק את המאבק בהתחרדות מהסכסוך הישראלי ערבי

    בזמן האחרון התחילו מספר עיתונאים בעיתון הארץ לכתוב נגד התחרדות. זה לא הפריע להם כשעובדיה יוסף נתפס כתומך בתהליך השלום. השאלה אם הם עושים את זה כי החרדים הם גם ימניים או בגלל שחרדים הם אנטי דמוקרטיים. האם זה היה מטריד אותם גם הסכסוך החשראלי-ערבי לא היה קיים? לא ברור
    מה שכן ברור הוא שההתחרדות היא בעיה אמיתית וצריך להחאבק בה ללא קשר. לתשומת ליבם של אותם עיתונאים שכל כך גינו את תושבי רמת אביב לפני שנתיים על מאבקם בחב"ד

  35. 13
    ללכת בהמונינו למשרד הפנים ולדרוש סטטוס של חסרי דת.
  36. 12
    כל הנושא שעלה לדיון:חופה וקידושין: נוסח רבני צוהר . מול התנכלות הרבנות נוסח עמאר ומצגר

    למזלי יש מעט רבנים חרדים צנועים שעובדים שלא על מנת לקבל פרס.ואחד מהם חיתן וקידש אותנו. אבל מרביתם דורשים שלמונים,ולעיתים גם בבתי הדין מדברים לא יפה לנשים הנידונות כמו אחד משה שלמה....לא הרב החרד"לי הוא
    הוא נושא ,ארגון צוהר הוא לא ארגון של הרב החר"דלי. הרב החרד"לי הוא אירגון של רבנים של פועלי אגודת ישראל(כיפותשחורות) או רבנים ציונים שהם חובשים כיפותסירה ) שהקצינו ומבדילים עצמם מהציונות הדתית מיסודו של משה חיים שפירא.אנשי המזרחי והפועל המזרחי. תלמידות של בית ספר "יבנה "אמורות לדעת זאת. כמו שעמירה הס צריכה לדעת שיהודי קודם לקומוניסט. ולא כל קומוניסט חייב לתמוך בא.ש.ף או בחמאס.

  37. 11
    בע"ה נתראה בבית המקדש השלישי בקרוב במהרה אמן

    בגאולה השלמה

    1. נו שוין. ואלוהיכם יעזור לכם כמו שעזר בחורבנם של שני בתי המקדש הקודמים.

      על זה הסבתא שלי פלאביה ווספאסיה היתה אומרת בלטינית צחה:
      "א נאכטיקער טאג" (פיר"שי : כשהיום יהיה ללילה אזי יתגשם הדבר).

    2. מדינת ישראל היא בית המקדש השלישי

      מדינת ישראל היא בית המקדש השלישי
      וחבל שלא יותר אנשים שומרים על קדושתה
      במקום על הפנאטיות שלהם

    3. מרב, אהבתי את התגובה שלך
  38. 10
    האין עסקניות הציונות הדתית מבינות שהן נלחמות מלחמה מיותרת?

    אין דבר נשגב ומחמם לב יותר מפורום הנשים הדתיות לאומיות "קולך". אין דבר מגוחך ונלעג יותר מפורום הנשים "קולך". הן הנשים היחידות במדינה שבאמת אכפת להן מדמותה של היהדות והן שואפות ליצור לה תדמית אנושית ומתקדמת, בשעה שהן קורבנותיה המיידיים. לנשים החילוניות הסובלות מעגינות, החוששות להתגרש מבעל חוזר בתשובה שמא יקבל את המשמורת על ילדיהם המשותפים, לנשים שלא מאפשרים להן להנשא לבחיר ליבן כי הן פסולות חיתון מסיבה כלשהי, לא אכפת מהדת, מצידן שתלך הדת לעזאזל. הן מעוניינות בפתרון אזרחי שוויוני. רק הדתיות הנחמדות האלה בכיסויי הראש המצחיקים, המסתירים טפח ומגליים טפחיים שיער שהוא כידוע ערווה, לוחמות מלחמה לא להן. שתתפקרנה כבר, הדת שמצווה על כל גבר לומר מדי בוקר "ברוך שלא עשני אשה", אינה דת שהן אמורות להלחם על כבודה.

  39. 9
    מאמר חזק ביותר, עצוב ומדויק. כל הכבוד
    1. אתאיסט זה מובן, אחד שלא מאמין בשום דת המבוססת על אלוהים בלתי ניראה ובלתי נשמע. מה פרוש שלך לזה שאתה יהודי? כי נולדת להורים יהודים? מי שמגדיר אותם כיהדים זה הם ואולי הרבנות. אין להם שום הוכחה שיש להם קשר דם לאבות המיקרא על מנת להיות חלק מהעם, גזע וכו. זה שוב שייך לאמונה דתית. לכן מה זכותך על האדמות האלה? מיהו יהודי, מהו יהודי זה ענין לויכוח אין סופי ואין לאיש סמכות לקבוע לך ולי. אדם נולד לחופש ואינו מחויב לא לדת הוריו ולא לציונות
    2. אתאיסט=מבחינת חוסר אמונה. יהודי=מבחינה לאומית תרבותית
    3. תחשוב ותנהג כפי העולה על רוחך-אבל חדל להפגין בורותך ביהדות בחוצות
  40. 8
    האם לא הגיע הזמן להוציא את האלות מהמחסן ולקום ולגרש את החושך חזרה לבני ברק?
    1. החותנת שלך לקחה את האלה

      מהמחסן ומחכה לך מאחורי הדלת.

    2. שימוש באלות הוא נאור מאד
    3. בסופו (הקרב) של דבר לא תהיה ברירה, והבה נקווה שיהיה מדובר באלות !!
  41. 7
    ככה זה נראה כשהחילוניות מסתגרת בתל אביב ומוותרת על ירושלים

    התרבות החילונית מסתגרת לה בתל אביב, עם הפנים לניו יורק ועם גועל גדול כלפי מה שקורה פה בארץ. הדינמיקה אם כך היא שהדברים שקורים בירושלים הולכים ונהיים יותר ויותר דוחים, ומזכירים שוב מדוע כדאי להסתגר בתל אביב.
    עד שהחילוניות לא תבין שישראל היא המקום שלה (כל ישראל, לא רק גוש דן), הדברים ילכו ויעצימו. אכן לא לכך קיווה הרצל והציונות הסוציאליסטית, וחבל

    1. מסכימה

      מסכימה עם כל מילה, הגיע הזמן לעלות לירושלים בשם השפיות ולא בשם הדת!

  42. 6
    איך ככרת בכריכה אחת את התנועות הפשיסטיות, האוונגליזם האמריקאי והאיסלאם הרדיקלי??

    כשאת מדברת בנשימה אחת על שלוש תנועות בעלות אידאולוגיה שונה כל כך זו מזו, מתקבל הרושם שאת בעצם רק מנסה לגדף (באמצעות אזכור אידאולוגיות שליליות) תופעה שלא מוצאת חן בעינייך ולא באמת מצביעה על מקורות יניקה של איזושהי תופעה אמתית.

    1. וואו, אינטילגנטי

      אתה לא מבין שכול התנועות האלו הן בעלות מאפיינים דומים של חוסר-סובלנות לאחר, משיחיות דתית ודיכוי נשים?

    2. למר "אני"

      חוסר סובלנות לאחר, זו תכונה טבעית, שאדם או קבוצה צריכים לעבוד כדי להיפטר ממנו.
      זה לא מאפיין של תנועה זו או אחרת, ולא תוצר של תרבות או דת (ופאשיזם זה דווקא משיחיות חילונית).
      גם בקבוצת השמאל החילוני ליברלי או האנרכיסטי תמצא רבים חסרי סובלנות לדעתם (ועיתון 'הארץ' הוא דוגמא מצויינת לכך).
      לכן מגוחך ליצור קשר תרבותי או היסטורי בין פאשיזם, אסלאם ואוונגליזם.
      ועוד, לא כל מה שלא מוצא חן בעיניך ובעיניי הכותבת הוא דוגמא לחוסר סובלנות או לדיכוי (למשל, הימנעות מהאזנה לזמרת נשים אינה חוסר סובלנות וגם לא דיכוי. זו זכותו הלגיטימית של כל אזרח).

    3. לתוהה התועה בדרכי החיים: אבירמה היטיבה לנתח והיטיבה לשפוט. אכן יש מכנה משותף בין נצרות אבנגליסטית, פשיזם, איסלמיזם רדיקלי ומתנחבליזם אורתודוכסי

      כל התנועות הללו מקדשות שמרנות כאידיאל ומאמינות ב"חדש ימינו כקדם". האבנגליסט הנוצרי האמריקאי חולם על המערב הפרוע כש"גברים היו גברים" ולא מה שהוא ראוה כ"נקבות ליברליות". הוא גם יוסיף שלא למצלמה שבעולם שאליו הוא רוצה לחזור השחורים נקראו פשוט "כושים" (NIGERS) והם ידעו את מקומם.הפשיסט חולם על "לאום בריא" משוחרר מהתחייבויות בינלאומיות לאו"מ שמו"מ או לאירגוני זכויות האדם. הפשיסט מקדש את הצבא ואת סימלי הלאום וסוגד - גם כשהוא חילוני - ל"אדמת המולדת הקדושה והבלתי מחולקת" והוא מטיף בלהט ל"אחדות העם" ולמלחמה בסוציאליזם ובכל צורה של הומניזם. האיסלמיסט הרדי'לי חולם על תחיית הכליפות המוסלמית הגדולה של ימי בית אומייה ועבאס ומה שהוא חושב על נשים הרי אנו יודעים. די להציץ במדינות כמו סעודיה או אפגניסטן תחת הטליבאן שבה לא הורשו הנשים אפילו לללכת ללמוד בבית ספר - כדי לדעת. אלא שכל השלושה חולקים בעוד מכנה משותף: בדיוק כמוך הם טוענים שזו זכותו הלגיטימית של כל אזרח לא לשבת בחברת יהודים, לא להקשיב לזמרים, נואמים או מרצים יהודים ולא להתקל בשום יהודי (או יהודיה) ברשות הרבים. אין ספק שבתגובתך הוכחת מנין יונקת ומה מקורות ההשראה של האורתודוכסיה היהודית דהאידנא.

    4. מצ"ן, עכשיו אני תוהה אם להתייחס לדמגוגיה

      אבל האם אתה באמת חושב שיש לך זכות לאכוף על גבר לשמוע שירת נשים.
      ואם הוא רוצה להקדיש את כל תשומת לבו לאשתו שלו, ולא להאזין למופע שירה של נשים אחרות?
      האם זו לא זכותו המלאה?
      לי נראה שעמדתך שלך היא פגיעה קשה בזכותו של הפרט לעצב את חייו ואת תרבותו כרצונו.
      כל עוד הוא לא כופה את דרכו על אחרים- זו זכותו המלאה.

    5. תוהה יקירי, הדמגוגיה כולה שלך. טול פקק מבין אזניך.

      שכן לכאורה ניתן היה להצדיק חלק מדבריך - ביחוד הסיפא. אבל אם בצה"ל כופים כשרות למשל (ועוד כותונות כפייה למיניהן אבל נסתפק בדוגמא זו) כדי שדתיים וחילוניים יוכלו לשרת בצוותא - הרי שגם מן הדתיים נדרש לנהוג בסובלנות כלפי ערכי השיוויוניות החילוניים אם אכן רצונם להבדל מן הפשיסט, האווונגליסט והאיסלמיסט.לא לחינם ידעו חז"ל בעת הצורך לפסוק: "הלכה - ואין מורין כן" וכן ידעו לשבח את מידת "מפני דרכי שלום" . אלא שבעוונותינו רבני הדור הזה מתחרים זה בזה באדיקותם ולא לשם שמיים אלא לשם האדרת עצמם.

    6. שיכבד את הטקס בנוכחותו וישב עם אטמי אוזניים
    7. אם אינך רוצה לשמוע, אל תשמע. אבל מה שאתה רוצה זה למנוע מהנשים להשמיע. נכון שיש הבדל? נכון שאתה יודע שיש הבדל ורק מנסה לבלבל דעתם של קוראים?
    8. שימוש במונחים ליברליים כדי להטעות

      "זכותו של הפרט לעצב את חייו ואת תרבותו כרצונו" נו באמת, הרי על פי "קול באישה" אין מקום לחברות כנסת, לשופטות, לעורכות דין, שכן הן משמיעות את קולן בציבור מעורב. כולנו יודעים שזה מתחיל אצלכם בזמרות וממשיך בחדירה לכל תחומי חיינו.

    9. לכל המגיבים על דבריי

      ובכן, אל תשימו בפי דברים שלא אמרתי ושלא עלו על לבי.
      לא אמרתי שאין מקום לנשים כחברות כנסת או כעורכות דין, והחוק כמובן מתיר ובצדק רב, לכל מי שרוצָה לעסוק המקצועות אלה. אבל כן אמרתי, ואני עומד על דעתי זו, שמותר לאדם להימנע מלצרוך שירת נשים, אם הוא רוצה בכך.
      ולמי שדרש "שיכבד את הטקס וישב עם אטמי אזניים", זו אפשרות (עד כמה שאטמי אזניים נחשבים לכבוד), אפשרות אחרת, מכובדת יותר, היא שיבקש מהמפקד, ושזה ייתן לו לבצע תפקיד מחוץ לטקס (שמירה, תורנות מטבח...). וכך מראש אלה שאינם צורכים שירת נשים לא יהיו במקום ולא תיגרם חוסר נעימות.

    10. לתוהה: "כשר אבל מסריח"

      דומני שאין צורך לספר לך מחדש את הבדיחה היהודית שממנה לקוח המשפט הידוע הזה. ובכן, פישפשת ומצאת לך פיתרונות "מעשיים" כדי שלא תאלץ להאזין לשירת נשים (הביטוי שלך "לצרוך" בהקשר זה צורם לאזן ומגלה טפח מטיבה העכור של דת שדורשת ממאמיניה להמנע ממוסיקה ואפילו אם מדובר רק בסוג אחד של מוסיקה). אין טעם לחזור על דברי קודמי שכבר עמדו על הדמיון שבין היהדות האורתדוכסית של הדור הזה לבין האיסלאם בנוסח הטאליבאן. אגב: פרופ' יהודה ליבס מן האוניברסיטה העברית בירושלים שהוא יהודי אורתודוכסי ומתנחל לשעבר כתב על עצמו בסוף ספרו "עלילות אלוהים" שהוא גאה לראות בעצמו "טאליבאן יהודי" אבל יש להניח שכיום הוא ינסה לפטור את הענין כהלצה וכלשון נופל על לשון. אלא שהשאלה היא הרבה יותר עמוקה ממה שאתה מנסה להציג כאן: מדוע מקדשת האורתדוכסיה את האיסור על שירת נשים שעוד יותר ממה שהוא משפיל את הנשים - הוא מבזה את הגברים שנשמעים לו? אי אפשר להשתמש כתירוץ בנימוקו המשוקץ של החת"ם סופר: "החדש אסור מן התורה" כי אין בתורה אפילו קצה קצהו של רמז לכך ולא עוד אלא שבאותה תורה עצמה נזכרת מרים הנביאה אחותם של משה רבנו ואהרון הכהן כמי שיצאה בשירה בתופם ובמחולות לאחר שחילוצ פרעה והמצרים טובעו בים סוף. גם ספרי הנביאים מדווחים לנו על שירת הנשים ללא כל שמץ של גינוי אלא כבדרך אגב: למשל: שירת הנשים "היכה שאול באלפיו ודוד ברבבותיו" לאחר המערכה על הפלשתים (שונאי הנשים יטענו מן הסתם שמחברות השירה הזאת בקשו לסכסכך בין שאול המלך לבין דוד נושא כליו). מדוע לנשל בני אדם מהנאה כל כך בסיסית ? הנסיון למצוא ערוות דבר בכל דבר שבהנאה וביופי מעיד יותר מכל על חולשתה של היהדות האורתדוכסית ועל עליבותה הרעיונית והמוסרית. עוד לא מאוחר לתלמידי חכמים לשנות את טעמם בענין זה ולגאול את היהודות מחרפת הפרימיטיביות והפיגור שהאיסור הזה מטיל עליה.

    11. ובכן מר פרץ ס.

      זכותך לא להעריך את הניסיון של חלק מהאנשים לשמור את ההלכה כפי שהם מבינים אותך, אבל אין לך זכות לכפות עליהם את עמדתך, ומובן מאליו שאין זה תפקידו של צה"ל.
      ובאשר לניסיון של להוכיח משירת מרים וכו' שאין בכך איסור הלכתי, כנראה שאתה לא בקי בשיטות לפסיקת הלכה.
      קודם כול עליך ללמוד לא רק את הכתוב במקרא, אלא גם את הסוגיות בתלמוד ובראשונים. אם תלמד תיווכח שהם מטפלים בשאלותיך ומגיעים למסקנות שונות משלך.
      נוסיף על כך שלדעת חלק מהפוסקים מותרת שמיעת שירה מוקלטת (כי לדעתם האיסור הוא רק כשהשירה מתספחת לנוכחות פיזית) והרי שגם הנישול המוחלט מהנאה זו, שעליו התלוננת אינו קיים.
      בכל אופן, סיכום הדברים: גם אם אורח חייהם אינו מוצא חן בעיניך, כך היא דרך העולם שאין הסכמה גורפת בין אנשים, אבל עליך לכבד את זכותם לחיות לפי דרכם.

    12. אין צורך להפנות אותי לתלמוד ובראשונים. כולי עלמא יודעים היטב שהתנאים והאמוראים בדו דת חדשה ו"יהדות רבנית" שמה מלבם. לא לחינם הם הצדיקו עצמם במדרש במשפט שבשום מדינה טוטאליטארית לא היו מעזים לנסח וזו לשונם: "אפילו אומרים לך על ימין - שמאל ועל שמאל שהוא ימין, שמע להם".

      זוהי גם חוצפה דוסית טיפוסית להניח שבר הפלוגתא לא למד את הסוגיות האמורות בתלמוד. מנין לך מה למדתי ומה לא? האם כל מי שלומד תלמוד חזקה עליו שישבה בקסמיו ויהפוך ליהודי אורתודוכסי שומר תורה ומצוות? עובדה היא שלא כך הדבר.
      ענין השירה המוקלטת אינו רלבנטי. בשירת נשים חיות בשר ודם עסקינן. עובדה היא שבימים לא כל כך רחוקים יכלו לא רק חיילי צה"ל אלא יהודים שומרי תורה ומצוות לבוא להופעות ואפילו - שומו שמיים! - לקונצרטים שבהם שרו נשים ולא אמר איש מהם "צר לי המקום". ה"פרומקייט" הנוכחי איננו אלא פרי הבאושים של ההתחרדות מחדש של המחנה הסרוג בשל סיבות ידועות. אינני חייב לכבד זאת אידיאולוגית וזכותי היא להלחם על אופייה של המדינה כי ככל הנראה הנסיון לחיים משותפים של יהודים חילונים ושומרי מצוות אורתודוכסים נכשל בשל הקצנה גוברת זו. האורתודוכסים נוטים לפרש את הפשרנות החילונית כחולשה פנימית ויצרם השיאם לחשוב שיוכלו לבוא ולטעון "כולה שלי". הם שכחו שעם קום המדינה הם היו נמוכים מעשב השדה והודו לחילונים כי טוב על כך שהקימו את התנועה הציונית שבזכותה היתה להם נפשם לשלל. המסקנה המתבקשת היא שאם אופי המדינה וצה"ל אינו לרוחם. הם יכולים לוותר על אזרחותם ולהשאר בישראל כגררים ותושבים אך ללא זכויות אזרחיות (שכן הם מסרבים מסיבה כזו או אחרת להשתתף בחובות) או שיתכבדו וישובו לגולה. שם יוכלו לחיות על פי כל אורח חיים סתגרני פרימיטיבי כאוות נפשם - עד להודעה חדשה כמובן.

    13. פרץ, אתה לא תקבע לחיילים את אמונתם

      הבנתי שאתה מעדיף את הכיוון הקראי ומקבל רק את מה שכתוב במקרא בפרשנות האישית שלך.
      אבל זו אינה הדת של החיילים המדוברים.
      הם מקבלים את הכתוב בתלמוד, כך עשו אבותיהם כבר דורות רבים, וזו זכותם לנקוט דרך אמונה זו.
      אין לאף אחד זכות לכפות עליהם אמונה שונה או אורח חיים שונה.
      [והערה: סתם התפרצת בכעס על ההנחה הראשונית שלי. ההנחה שאינך מכיר את הסוגיות שבתלמוד נבעה מכך שהזכרת רק את הפסוקים שבמקרא ולא הזכרת את הפירוש שלהם המופיע בספרי הפוסקים, ואף לא נתת אפילו רמז להיכרות עם הכתוב בתלמוד].

    14. לטועה: אם אנו דנים בסוגית "קול באישה ערווה" פשיטא שאנו דנים בסוגיה תלמודית והמפורסמות אינן צריכות ראייה. ואם אין צורך לחזור על מה שהתלמוד אומר, ממילא השקלא והטריא של הראשונים והאחרונים אינו ממן הענין.

      ואשר למה שאתה מכנה "כפייה" ובכן : בוודאי שאין לכפות דבר על איש לא על בן ברית ולא על מי שאינו בן ברית. אלא שכבר נאמר: "לפי הצער השכר". התלמוד כולו הוא הוכחה ש"שבעים פנים לתורה" ולו הייתם בנויים לחיים במדינה מתוקנת - היו רבניכם מגלים מנהיגות ומוצאים דרך להקל במקום להחמיר "דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום" וכן "סנהדרין ההורגת אחד בשבוע נקראת קטלנית". אבל כפי שכבר אמרתי גברה ידו של בית שמאי בדור הזה והשיאם יצרם של רבניכם ואתם מבקשים לעצמכם מלחמת חרמה מצד החילונים. אם תתעקשו גם תקבלו אותה ואם לא תשרתו בצה"ל גם זו לטובה. נסדר לכם, בגין אמונתכם, שירות לאומי בבתי חולים וכיו"ב ששם ממילא נקוטה הפרדה בין נשים וגברים וממילא שום איש או אישה אינם שרים שם.

  43. 5
    אילו נשים נאבקות? לא החרד"ליות עצמן

    הן דוקא בדרך כלל עולות על הגברים בהקצנה ובשוביניזם, למרבה ההשפלה שבדבר.

    1. יש בחברה הדתית לאומית גם זרם חדש יחסית של פמיניסטיות דתיות. זו תופעה שלא הייתה קיימת קודם. לימודי גמרא לנשים, מנייני נשים בתפילה, טוענות רבניות.... ייתכן וההקצנה הדתית לכיוון השני היא מעין תגובת נגד backlash - זו תופעה מוכרת בהיסטוריה של הפמיניזם.
  44. 4
    לא מבוסס לחלוטין.

    הציונות הדתית ממש לא במגמת הקצנה, ההפך!

    1. תביא עובדות!!
    2. הוכחות מביאים לחיוב לא לשלילה

      אם אני מאשים אותך, חובת ההוכחה מוטלת עלי

  45. 3
    חבל! נתוח רדוד פשטני ופלקטי - מתאים לעיתון מפלגתי ולא לאנשים חושבים
    1. במקום להשמיץ בוא ניראה אותך מעלה טיעוני-נגד ראציונאליים. אין לך, נכון?
    2. גיורא, הכתבה עצמה אינה רציונלית

      אם תבחן מה יש בכתבה זו, תראה שמלבד קריאות: פאשיזם! אסלאם! אוונגליזם! -אין בכתבה כלום.
      לא ניתוח של התופעה, ואפילו לא הכרה נכונה של מהי התופעה.
      ערבוב חסר אבחנה בין קבוצות שונות: אי הבנה שאין כל קשר סוציולוגי או אידאולוגי, בין למשל "הגרעינים התורניים" לבין קבוצות תג-מחיר. ערבוב בין המאבק בשיטת בחירת השופטים (שאינו "שדולה לריסוק בתי המשפט", ואינו קשור לצֹהר, ואף אינו ייחודי לדתיים) לבין הניסיון להסדרת עריכת הנישאין בידי רבנים מחוץ לרבנות הממסדית.
      חוסר הבנה מוחלט של פסיקת ההלכה ביחס לשירת נשים ועוד.
      בקיצור, איך בכלל אפשר להתחיל להעלות "טיעונים ראציונליים" אל מול כתבה שאין בה תוכן נכון.

    3. רוני נכבדי , ילמדנו רבנו: האמנם כך?

      הניתוח של התופעה מדוייק ביותר מדויק עד כאב.
      היהדות האורתודוכסית הציונית של פעם, זו של "המזרחי" המקורי, של הרב יצחק יעקב ריינס,יוסף לוריא, הרי"ד סולובייצ'יק,שמחה נורוק, ישעיהו וולפסברג-אביעד,אהרן צבי בארט,דוד צבי פינקס, משה חיים שפירא ד"ר זרח וורהפטיג, אליעזר גולדמן ודומיהם (מי למשל זוכר כיום את שמו של הרב הליטאי אהרן שמואל תמרת, אחד המהפכניים והמקוריים שבהוגים הדתיים הציוניים שנעשה לבסוף למבקר חריף של של הציונות ופסל את רעיון הלאומיות כעומד בסתירה מוחלטת ליהדות? אפילו חרדים לא יעזו כיום להשמיע דיעות כאלה!)- ובכן היהדות הזאת נעלמה ואיננה. חלקה נספה כמובן בשואה לצד אלוהי ישראל זצ"ל אבל חלק בלתי מבוטל שלה חי כאן בארץ ונציגתו הפוליטית היתה המפד"ל. ואולם, אותה יהדות אורתודוכסית ציונית היתה חשופה תמיד להצקות מצד החרדים מזה ולהשפעה חילונית אידיאולוגית מזה (כלומר: לא סתם רדיפה אחר אורח חיים חפשי אלא הצורך להתמודד עם העובדה הבעייתית מנקודת השקפתו התמימה של יהודי מאמין שהנה קמו יהודים ופרקו מעליהם עול תורה ומצוות בפרהסיה והשמים לא נפלו ולא עוד, אלא שהם מתעקשים לקרוא לעצמם יהודים וכנראה שיש סיבות טובות לכך כי למרות שהם היו מיעוט ביהדות אירופה הם חזו את השואה מבעוד מועד, הפצירו ביהודים המתבצרים בגטו החרדי לבוא בעקבותיהם לא"י ולא חסו על כבודם של רבנים ואדמו"רים שגם ה"מזרחיסטים" הוסיפו לכבד ולהעריץ כפי שהדבר גם כיום. הפוליטיקאים מן הדור הוותיק של המפד"ל התהדרו בהיותם בוגרי ישיבות חרדיות שבחרדיות ובפרט הישיבות הליטאיות כגון סלובודקה,מיר, נובהרדוק וולוז'ין. זו האחרונה הרי היתה מעוזו של הנצי"ב הלא הוא ר' נפתלי צבי יהודה ברלין שהיה עבור "המזרחי" והמפד"ל ממשיכתה מעין מה שהלובביצ'ער זי"ע לחסידי חב"ד ועל שם בנו הרי נקראה אוניברסיטת "בר אילן" - ה"ולוז'ין" של השידוך בין תורה ומדע. אמור מעתה: ציונות דתית מתונה היתה תמיד ענין של מאבק ומתח פנימי בין חרדיות לחילוניות. לאחר השואה והקמת מדינת ישראל דומה היה שהחילוניות מנצחת. יותר מלפני כן נעשתה הציונות הסוציאליסטית ("תנועת העבודה") למודל חיקוי שהוכיח את עצמו. התוצאה היתה מה שמכונה כיום "חזרה בשאלה" מסיבית של רוב הנוער הדתי. בינתיים התפתחה לה ריאקציה (כפי שזה קורה תמיד בהיסטוריה של כל תנועה רעיונית סינטטית) וטיבה של ראקציה זו היה המשיחיות שאליה פנתה קבוצה קטנה ושמרנית שביקשה להציל את היהדות האורתדוכסית מן הצורך התיאולוגי להתמודד עם זוועת השואה שהדרך ממנה אל החילוניות (או החרדיות הקיצונית) היתה קצרה למדי. לא במקרה צצה ריאקציה זו בישיבת "מרכז הרב" שכן דרכו של הראי"ה קוק נחשבה עוד בימי חייו למעין "אקזוטיקה" של חרדי ליטאי שמאיר פניו לציונים חילונים מתוך חכמה שהיא למעשה חכמה פוליטית בניגוד לסתגרנות החרדית הקלאסית. כמובן שאיש לא שם את ליבו לכך שהרב קוק עצמו היה תופעה "סינטטית". חרדי ליטאי שהוגה בספרות הקבלית משל היה רב חסידי "אוקראיני" או "פולני". הקבלה שימשה מקום מפלט מן השכלתנות הליטאית של "תנועת המוסר" מיסודו של ר' ישראל מסאלאנט. כך על ידי שילוב הניגודים הפך עצמו הרב קוק לפיגורה בעולם החרדי והלא חרדי כאחד וזכה להשפעה רבה. תלמידיו ובעיקר תלמידי בנו ירשו מן המחשבה הקוקניקית לא רק נטייה למיסטיקה קבלית בנוסח חסידי אלא גם את העורמה הפוליטית הליטאית שיודעת לעייל פילא בקופא דמחטא ולתרץ כל התפתחות פוליטית בנימוקים ששאובים מעולם המחשבה של יריבים אידיאולוגים מרים. בדרך זו יכול היה המיעוט הקוקניקי לגבש את מה שנקרא כיום "חרד"ליות" כלומר בשיטת ה"גם" ו"גם"ץ בחינת "אחוז בזה וגם מזה אל תנח ידך". כך ידע מיעוט זה לאתר בזמן את נקודות התורפה של הציונות הדתית (כלומר ההיקרעות בין אורתודוכסיה לחילוניות) ומשארע אסון 67 הם ידעו לנצל את רגש האופוריה ולהפוך אותו לרגש משיחיסטי כשהמסר שהם מעבירים להורים חובשי כיפה סרוגה הוא: שתי ברירות בפניכם: התפקרות של בניכם ובנותיכם או משיח ההתנחלות (שבאותה הדמנות גם ירחיק אותם משכנות קרובה מדי עם החילונים והשפעתם המזיקה). לאחר ההתנחבלויות התבססו נוצר הצורך "לכבוש את המלכה בביתה" - על פי המודל החב"די של מיסיון עיקש בלב ליבה של אוכלוסיה אובדת דרך שמחפשת זהות ונקרעת בעצמה בין מסורת שנעשתה לה זרה לבין רצונה בחיי חופש מודרניים, פטורים מן המצוות המאובנות שאבד עליהן הכלח. מאותה תנועה נולדו גם הכהניזם שהוא שמו האמיתי של "תג מחיר" (לך וברר באילו ישיבות למד מאיר כהנא שר"י ועם מי בדיוק במפה הפוליטית של יהדות ארה"ב הוא התחכך טרם עלייתו ארצה). האירגון של מה שהיה מכונה פעם "גוש אמונים" הוא אירגונה של חצר חסידית לכל דבר עם "שתדלונ'ס" משלה. רק שבניגוד לשתדלנים המסורתיים לנציגי המתנחבלים יש הכוח להקים ולהפיל גועליציות והואיל והאיתוס החילוני ליברלי אגליטריאני של בתי המשפט בישראל היה בעיניהם לצנינים עוד מימיה של פליאה אלבק שר"י - הם סימנו לעצמם כמטרה קדושה לרסק באמצעות סולברגיזציה את בתי המשפט ומעל לכל את בית המשפט העליון. צה"ר מהווה אנטנה רגישה ביותר של הרשת האורתו-דוסית הסרוגה שבאמצעותה הם מאתרים את מוקדי המרד שעדין רוחשים ברוב החילוני הישראלי ודרכה הם מנסים להנות משני העולמות. גם טקסי נישואין "סימפטיים" יותר - אך בלי ויתור על מעמדה הדומיננטי של הרבנות הראשית כך ששוב שולטת כאן הגישה של "גם וגם". אשר להאשמותיך בדבר חוסר הבנה מוחלט של פסיקת ההלכה ביחס לשירת נשים הרי שאשמח אם תחדש לנו מחידושי תורה שלך ותראה לנו מה גישתך שכן לא מצינו לא אצל אחרונים קל וחומר בן בנו של קל וחומר - אצל ראשונים שקול באישה איננו ערווה. האיסור על "קול באשה" מחשש "ערוות דבר" נוסח בידי רב חרדי ליטאי שנחשב ל"מתון" (כיהן כחבר בית הדין הרבני הגדול וכרב בית החולים "שערי צדק" בי-ם) ונחשב גם למקובל על הציונות הדתית כגון הרב אליעזר יהודה וולדנברג. עיין "ציץ אליעזר" חלק יד סימן ז, חלק ה סימן ב וחלק ז סימן כח‏. אם פסקת הלכה כנגדו וכנגד קודמיו - אנא גלה את אוזנינו שנאמר: "חכמות בחוץ תרונה". בקיצור: עד שלא תטריח עצמך להעלות טיעונים רציונאליים הרי שדבריך אין בהם ממש והינם בגדר דברים בעלמא.

    4. קצר וקולע!

      אין כמו תגובה תמציתית!

    5. ערן ארגוב: איני יודע מי אתה, אך דברי חכמה מדוייקים, מבוססים ונכונים כאלה לא קראתי מזמן. הלוואי משהו מדבריך היו נכנסים ללבבות האטומים של החרד"לים והמתנחלים. אין סיכוי כזה. המדינה במצב של נפילה חופשית שסופה התרסקות.
    6. חזק, אבל נראה לך שזה יחדור את אזניהם הערלות?
    7. לערן ארגוב

      קראתי את תגובתך הארוכה, ואיני מסכים עם הניתוח ההיסטורי שלך בכל דבר ודבר, ולא עם הסיבות, הנימוקים והקונספירציות למחצה שהצבת מאחורי חלק מהתהליכים (ובוודאי שאיני מקבל כלל וכלל עם השיפוט הערכי שלך את הדברים).
      אתייחס לנקודה האחרונה בדבריך, שנובעת מאי הבנת דבריי.
      לא התכוונתי לומר שההלכה מתירה לגברים לשמוע שירת נשים (שאינן נשותיהם), אלא לומר שהכותבת אינה מבינה מהיכן נובעת פסיקה זו, ולכן בטעות רואה בכך חלק מתהליך הקצנה בפסיקה. ואין זה נכון. זו היא דרך המלך בפסיקת ההלכה כבר שנים רבות מאוד כפי שהזכרת.

    8. החבאת את שנאתך למפעל ההתנחלות בתוך הרבה מלים גבוהות ושמות נכבדים

      לערן

    9. יעל חביבתי, טעות בידיך.לא החבאתי דבר אלא שדי לחכימא ברמיזא.

      וזהו דבר הנלמד מענינו שאני רואה בהתנחבלויות אסון שפקד את עם ישראל שמזכיר לא מעט את המרד הגדול. נגד הרומאים בשנת 66 לסה"נ. עובדה היא שגם אז "נגררו" למרד כאלה שנחשבו למתונים ול"רציונאלים" ואת התוצאות הרי היהודים מבכים עד עצם היום הזה. כך גם מה שאת מכנה "מפעל" שאינו אלא מפעל הפיס ושכבר עכשיו זורע את זרעי חורבנה של מדינת ישראל בעוד במתנחבלים מתקיים דבר הנביא: "השמן לב העם הזה ועיניו הכבד ואזניו השע" (ישעיהו , ו , י). אתם ראויים לשנאה עזה יותר מזו שבה אתם נתקלים כעת ואם העם היושב לציון לא יתעורר לפרוק את עולכם ולקעקע את המולך העשוי מעפר א"י שהמלכתם עליו - זה גם יגמר כמו במרד הגדול וכבר עכשיו יש כאלה שמתכננים במסתרים ק"נ טעמים ותירוצים להקמת כרן דיבנה חדש כי יודעים הם שכלתה עליהם הרעה אך אין בידם לעשות דבר.

    10. לרוני (והפעם בקיצור): "מודה ועוזב - ירוחם"...
    11. ערן ארגוב מתגלה. . .

      כעילוי שעבר בעזר"ה לנצרות. . . היהדות האטומה הפסידה
      אולם יש סיכויים שארגוב ייבחר לאפיפיור, כפי שנבחר אלחנן
      (אנאקלטוס השני, 1143-1130) - בנו של ר' שמעון בר' יצחק
      בר' אבון הגדול, מגדולי הפייטנים באשכנז ומחבר "קרובות",
      פיוטים לתפילות העמידה. . .

      [20:53]
      ----------------------------------------------
      לצנזור: נו, הגיע זמן קריאת שמע. . .

    12. ערן, ומה הקשר של הפתגם החביב הזה לדבריי? האם הודיתי במשהו או עזבתי אותו?
    13. רוניצ'קה, כשהסברתי ליעל בעלת החשיבה האיטית לא עלינו ש"די לחכימא ברמיזא" (ראה לעיל) קיוויתי משום מה שלך דווקא יהיה הרמז ברור

      אבל מכיון שהתברר שאתה "קשה לשמוע ומהיר לאבד" אאלץ לומר את הדברים עד תומם בשם ובמלכות וללא רש"י ותוספות: כשענית לי ניסית עפעס לטשטש את העובדה שהדמגוגיה שלך נחשפה . קבעת בפסקנות שאינך מסכים לדברי (שזה כמובן לגיטימי ומקובל) אבל אליבא דכולי עלמא לא הבאת ולו נימוק אחד שכנגד. המשכת באותו קו עצמו כשסירסת את דבריך המפורשים תגובתך לגיורא כשטענת שהגב' גולן מגלה (ואני מביא דבר בשם אומרו)" חוסר הבנה מוחלט של פסיקת ההלכה ביחס לשירת נשים" . כשהפרכתי את דבריך נסית להציג אותם כמשהו שאין בהם ולא יכול להיות בהם משום בחינה רציונלית שהיא דהיינו "לא התכוונתי לומר שההלכה מתירה לגברים לשמוע שירת נשים" והרי ידוע לך שלא ניתן אפילו בעקיפין להסיק מדברי בתגובתי הראשונה שכך הבנתי את דבריך. נמצאנו למדים שאתה מודה בכך שלא היה כל ממש בתשובתך לגיורא ושלא היה זה אלא גיבוב של אמירות בלתי מנומקות בתוספת פסקנות שנועדה לחפות על נביבות בתוכן שאינה אלא סימן מובהק לגישה אי רציונאלית שאם לא כן היית מודע לכשל הלוגי שטמון בדברים והיית נוהג כנדרש מחכמים בזהירות שנאמר: "חכמים הזהרו בדבריכם". בתגובתך הראשונה אלי התקבל הרושם (המוטעה כנראה) שאתה בחזקת "מודה במקצת" כלומר מבין שטעית ומנסה לסגת באופן מכובד. אך לדאבוני התברר משאלתך שלא כך הוא הדבר ולכן נאלצתי להשמע לעצת חכמים ולנקוט בדרך של: "חנוך לנער על פי דרכו".

    14. כמה הערות

      דומה שתפיסתך את משנתו של הרב קוק כפוליטיקה חביבה כלפי חילוניים אינה יורדת לשורשי שיטתו.
      אינך מבין את הקשר שבין ה'ניו אייג'' לבין תופעות חסידיות אנארכיסטיות דתיות, אלא רואה בתג מחיר לדוגמה פרי של מהלכים אחרים.
      אינך תופס את הניגוד הקיים בין כהנא לבין תלמידיו כיום בהקשר לתפיסה המוסדית שלו מול התפיסה האנאכיסטית שלהם.
      אינך מצרף לכל הבליל הזה את מצבה הירוד של החילוניות בעת הזו הן מבחינת זהותה והן מבחינה תרבותית. אופי זה גורם לכך שאף דתלש"ים אינם מוצאים בה אלטרנטיבה משמעותית.
      כמובן שאינך תופס את שורשי האיסור קול באישה וגם לא את המגבלות ההלכתיות שנתון בהם אף מי שהיה רוצה להתנגד לזאת.
      סוף דבר, גם דבריך לוקים בגיבוב כפי שהעיר רוני לקודמתך.

    15. ערן, מה אומר ומה אדבר? כמו דו-שיח של חרשים

      ולצערי אינך מעוניין באמת בדיון אלא בהשמעת דבריך.
      לדעתי דיון אמתי הוא דבר חשוב מעין כמוהו בין אנשים שאינם מסכימים. אבל טוקבקים כנראה אינם פלטפורמה מתאימה לדיון, אלא רק לטענות ומחאות (לא שחשבתי אחרת, לא נולדתי אתמול, אבל בכל זאת ניסיתי).

    16. ישראל, צר לי לבשר לך שבנוסף לבעייה שאתה חולק עם רוני ויעל (דהיינו: "קשה לשמוע ומהיר לאבד" שכידוע "זה חלק רע") אתה סובל מבעייה קשה של הבנת הנקרא. טול את תגובתי הראשנה לרוני , נסה לקרוא אותה שנית לאט לאט ואולי מן השמים ירחמו ותיווכח שכל הנקודות שהעלית זוכות להתיחסות (קצרה אמנם בשל קוצר היריעה) אך דבר לא נעדר.

      ושמא בינתך אינה כה קצרה ויתכן שהדברים פשוט הכעיסו אותך כל כך שהחלטת - כפי שעשה רוני וכפי שעשתה יעל להתעלם במפגיע ממה שנאמר מפורשות. האם במקרה לא מדובר במצב של הכחשה (DENIAL בלע"ז)? הרי אני מכיר אתכם : אינכם מוכנים לעשות כל הנחה לאמת. מה שקשה לכם לשמוע הוא בבחינת "לא היה ולא נברא אלא משל היה". לא כן? אתה מזכיר לי את הבדיחה הידועה אודות יהודי מעיירה ליטאית המבקר בפעם הראשונה בגן החיות בעיר הגדולה ורואה לראשונה בחייו ג'יראף. המום כולו הוא עומד מול מכלאתו של הגי'ראף ולבסוף מתעשת ואומר לעצמו בפסקנות: "שטויות. אין דבר כזה! "

    17. ועדיין הקריאות פאשיזם איסלם טאליבן , וכו' - הן נכונות ומתארות את ישראל המתחרפנת והוללכת.
    18. כן

      ובאריכות: נכרים דברי אמת

    19. לא רוני . לא יועיל לך. שוב עולה מתגובתך ש"דיון" לשיטתך הוא הסכמה מראש שכן אני סתרתי את דבריך אך אתה רק שללת את דברי מבלי להביא אפילו אפס קצהו של נימוק אחד שיש בו ממש. בזה אתה מיטיב ליצג את המחנה הימני ו/או אורתודוכסי שמאמין כידוע ב"נעשה ונשמע"...

      כלומר: אינכם מוכנים לדיון רציני משום סוג. נמצא שפסלת במומך והדרא קושיא לדוכתיה ("השאלה חזרה למקומה").

    20. הקוראים (מי שבכלל טורח לקרוא) ישפטו. אין לי מה להוסיף לוויכוח העקר.

      יש לי הרגשה שאתה בכוונה מעוות את דבריי או שאינך טורח לקראם (כי אני מתרשם שאינך קשה הבנה). נוסיף על כך את שמות "החיבה" וכינויי הכבוד המזויפים שאתה מצמיד לבני שיחך ומתקבלת המסקנה שאין לך עניין בדיאלוג.
      ואם אתה חושב שלניתוח ההיסטורי שלך, נכון להתייחס כאל עובדות אין לי מה לענות. מי שמכיר את העובדות יודע שכרכת אישים שונים, קבוצות שונות ותהליכים היסטורים שונים שאין בינהם כמעט כל קשר אידאולוגי לאגודה אחת כדי להציג את התיאוריה המתאימה לעמדתך.

    21. יישר כח
    22. מעניין שביהדות הלא אשכנזים כולם היו ציוניים ללא וויכוחים
    23. רוני, אתה ממשיך לשחק את הקדוש המעונה. אדרבא: אם הניתוח ההיסטורי שלי שגוי, ילמדנו רבנו היכן נפלה השגגה ואשמח להמנות בין תלמידיו שנאמר: "מכל מלמדי השכלתי".

      אבל לא הבאת כל טיעון נגדי או עובדות סותרות. אתה בשלך : "לא נכון ואינני רוצה להתווכח " . אם כך לשם מה התכנסנו? ואשר לטענתך כאילו כרכתי בכפיפה אחת "אישים שונים, קבוצות שונות ותהליכים היסטוריים שונים שאין ביניהם כמעט כל קשר אידיאולוגי" הרי שהיא הנותנת: כל דברי נסובו על כך שיש ויש קשר שכזה ביניהם ואפילו אתה נזהרת הפעם וריככת את הנימה הפסקנית באמצעות המילה "כמעט" ואני מברך אותך על כך. כל בר דעת הלא יודע ש"שמא" עדיף על "ברי" ומשום כך כל זמן שלא הבאת עדות שתסתור את הניתוח שלי - הרי שמנוסה משדה המערכה בתירוצי קש פירושה אם תאבה ואם תמאן שאין לך מה לומר ושפסילתך את מאמרה המצוין של הגב' גולן היתה לא יותר מאשר דברים בטלים.אל תחפש מפלט בזוטות כגון "כינויי כבוד מזויפים" אלא הואל בטובך לעסוק בגוף הסוגיא - דהיינו - במהות. אזמבבקשה ידידי.השכילנו. הבמה לרשותך.

    24. ערן ארגוב לראשות הממשלה!!!!

      הצל אותנו!

    25. ערן

      ערן, אני לעומת המגיב שמופיע שניים אחריי דווקא יודע מי אתה ומעוניין לשמוע ממך יותר... כתוב את הגיגך אליי לאי-מייל באוניברסיטה שבה אני מלמד... ברוך, שכנך משכבר הימים המתגעגע מאוד

  46. 2
    היהדות החדשה מקצינה מתרחקת מהמציאות המודרנית בה אנו מנסים לחיות.
  47. 1
    איך הנשים נאבקות בדיוק ? בזה

    שעשרה מהן מתקבצות ושרות - ״לא נפסיק לשיר״ ?

    1. אתה צודק. זה עדיין לא רציני.
    2. ובבג"צ נגד מאה שערים, ובתלייה המונית של תמונות של נשים בירושלים
    3. הנשים לא פסיביות ואתם מוזמנים להצטרף